XXI ғасырдың айшықты белгісі – цифрлық өркениеттің қарқынды дамуы. Қазіргі жастардың өмір салты әлеуметтік желілермен, онлайн-ойындармен, бұлтты сервистермен тығыз байланысты. Бұл құбылыстың барлығы болашақтың жаңа кеңістігі – метаверстің бастау нүктесі болып отыр. Метаверс тек ойын немесе әлеуметтік желі платформасы ғана емес, ол – адамзаттың жаңа деңгейдегі виртуалды өмір сүру формасы.
Метаверстің мәні
мен мазмұны
1992 жылы америкалық жазушы Нил Стивенсон өзінің «Қар апаты» романында «метаверс» терминін алғаш рет қолданды. Ол виртуалды әлемде адамдардың сандық бейнесі (аватары) арқылы өмір сүруін елестетеді.
Meta – шексіз, verse – ғалам дегенді білдіреді. Қазіргі түсінікте бұл ұғым шынайы өмір мен виртуалды кеңістіктің біртұтас болып кетуін білдіреді. Яғни, метаверс – интернеттің жаңа даму сатысы, адамның күнделікті әрекетін толықтай виртуалды ортада жүзеге асыру мүмкіндігі.
Қарапайым тілмен түсіндірсек, метаверс – толықтырылған (AR) және виртуалды шындыққа (VR) негізделген үш өлшемді цифрлық әлем. Мұнда қолданушы өзінің цифрлық бейнесін жасап, виртуалды кеңістікте оқу, жұмыс істеу, ойын ойнау, жиналысқа қатысу, концерт көру, тіпті саяхат жасау мүмкіндігіне ие болады.
Америкалық технологиялық талдаушы Мэтью Болл «Метаверс: Біздің әлемді қалай өзгертеді?» атты кітабында Web 3.0, блокчейн, криптовалюта мен NFT нарығының метаверс дамуына тигізетін әсерін жан-жақты зерттейді. Бұл технологиялар адамзат қоғамының әлеуметтік, экономикалық құрылымын түбегейлі өзгертетінін және жаңа цифрлық экономиканың пайда болуына жол ашатынын дәйектейді.
Ал жапон профессоры Хироси Исии цифрлық ақпаратты тек экранда көрсету емес, оны физикалық әлеммен біріктіру арқылы жаңа тәжірибені зерттеуде.
Қазір метаверс бойынша бізге белгілісі, арнайы VR көзілдірік және сенсорлық құрылғы арқылы жүзеге асады. Unity және Unreal Engine секілді ойын қозғалтқышы оның бағдарламалық негізін құрайды. Демек, метаверс – тек ойын-сауық құралы емес, ол жаңа әлеуметтік-экономикалық жүйеге айналып келеді.
2021 жылдан бастап Марк Цукерберг метаверсті «жаңа интернет дәуірі» деп атап, еңбек, білім және қарым-қатынас тәсілін түбегейлі өзгертетінін жиі айтып келеді.
Технологияның артықшылығы
Бүгінде Стивенсон қиялы шындыққа айнала бастады. Мәселен, қашықтан жұмыс істеу мен байланыс жасауға мүмкіндік ашылды. Microsoft пен Meta-ның дерегіне сүйенсек, 2024 жылы ірі корпорациялардың 35 пайызы VR-платформаларға негізделген қашықтан жұмыс үлгісін енгізген. Бұл жаңа формат жаһандық еңбек нарығын өзгерте бастады.
Екіншіден, экономикалық табысқа оң әсер етеді. Виртуалды дизайнер, метаверс-архитектор, цифрлық мүлік делдалы сынды жаңа кәсіп түрлері пайда болуда. Gartner компаниясы 2026 жылға дейін әлемдік корпорациялардың төрттен бірі өз қызметін метаверсте жүргізетінін болжайды. Бұл жаңа жұмыс орындары мен экономикалық өсімнің маңызды факторы болмақ.
Үшіншіден, білім мен ғылымға серпіліс береді. PricewaterhouseCoopers (PwC) халықаралық компаниясының зерттеуіне сәйкес, VR арқылы оқыту дәстүрлі әдістен төрт есе жылдам әрі тиімді. Бүгінде Гарвард пен Оксфорд университеті осы тәсілді тәжірибеге енгізіп үлгерді. Бұл жүйе студенттерге тәжірибелік білімді тиімді игеруге жол ашады.
Төртіншіден, мәдени мұраны сақтау және насихаттауға жол ашады. Әлемнің озық музейлері тарихи жәдігерлердің 3D үлгісін жасап, оларды виртуалды көрмеге шығара бастады. Бұл – мәдени мұраны келер ұрпаққа жеткізудің тиімді әдісі. Сондай-ақ өнер мен мәдениет саласының қызметкерлеріне табыс көзін арттырады. Мысалы, 2020 жылы рэпер Трэвис Скоттың Fortnite платформасындағы онлайн-концертіне 27 миллионнан астам көрермен қатысқан. Бұл дәстүрлі аренадағы ең ірі концерттен бірнеше есе көп.
Бесіншіден, сауда-саттықты жаңа деңгейге көтереді. NFT форматындағы цифрлық өнер туындылары Sotheby’s және Christie’s аукциондарында миллиондаған долларға сатылуда. Виртуалды жер телімі мен жылжымайтын мүлікті сатып алу – жаңа инвестициялық трендке айналуда.
Қатты денесіз жаратылған періштелер кез келген кеңістікке еркін өтіп, қалаған жеріне бара алады деген түсінік бар. Бүгінгі адамзат та осындай қасиетке қол жеткізуді метаверс технологиясы арқылы талпынуда. Әрі осы бағыттағы ізденістер қазірдің өзінде бірқатар нәтиже беруде.
Қазақстан үшін
мүмкіндік
Қазақстан да бұл ғаламдық үрдістен тыс қалмауы тиіс. Елімізде ІТ-инновациялар белсенді дамып, жас стартаптар виртуалды ортаға бейімделген жобаларды ұсынып жүр. Әсіресе, финтех, геймдев (ойын индустриясы), білім беру технологиясы бағытында қазақстандық жас мамандардың бастамалары айтарлықтай көбейді. Мәселен, Astana Hub технопаркі мен IT-университеттің қолдауымен ондаған жоба халықаралық нарыққа шығып үлгерді.
Мемлекеттік деңгейде «Цифрлық Қазақстан» бағдарламасы, электронды үкімет жүйесі, онлайн қызметтің дамуы метаверстік экономикаға қажетті алғашқы инфрақұрылымды қалыптастырды. Білім беру саласында бірнеше мектеп пен жоғары оқу орнында VR зертханалары іске қосылып, оқушылар мен студенттерге тәжірибелік білім берудің жаңа үлгілері пайда болды.
Сонымен қатар Қазақстан мәдени мұраны цифрлық форматта сақтауға ерекше назар аудара бастады. Ұлттық музей мен өңірлік музейлердің бірқатары жәдігерлерді 3D үлгіде виртуалды көрмеге шығарып жатыр. Бұл – еліміздің мәдени құндылығын тек ішкі аудиторияға емес, әлемдік деңгейде таныстыруға мүмкіндік беретін қадам.
Экономикалық тұрғыдан алғанда, Қазақстанда метаверс инфрақұрылымын дамыту арқылы жаңа жұмыс орындары мен кәсіп түрлері пайда болуы ықтимал. Мысалы, виртуалды сәулетшілер, 3D-контент жасаушылар, цифрлық маркетологтар. Елдегі жас ІТ-мамандар үшін бұл – шетелге кетпей-ақ, өз елінде жоғары табыс табуға мүмкіндік.
Егер мемлекет пен бизнес бірігіп осы салада жүйелі қолдау көрсетсе, Қазақстан Орталық Азияда ғана емес, Азияда метаверстік экономиканың көшбасшысының бірі бола алады. Бізде талантты жастар мен қажетті инфрақұрылым бар. Ендігі мәселе – сол әлеуетті дұрыс бағыттау, пайдалану.
Қысқасы, Қазақстан үшін метаверс – тек технологиялық мүмкіндік емес, ол экономикалық әртараптандырудың, білім мен мәдениетті дамытудың жаңа жолы.
P.S.
Әрине, метаверс белгілі бір тәуекелмен бірге келеді. Виртуалды әлемге шамадан тыс тәуелділік адамдың шынайы өмірден алшақтауына әкелуі мүмкін. Дегенмен метаверс – адамзаттың қарым-қатынасын, еңбек ету тәсілін және дүниетанымын түбегейлі өзгерте алатын технологиялық әрі әлеуметтік құбылыс. Қазақстан осы мүмкіндікті дер кезінде игерсе, өзінің цифрлық дамуының жаңа белесіне көтеріледі.
Нұрлат БАЙГЕНЖЕ