Биыл Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесі қабылдаған Мемлекеттік егемендік туралы Декларацияға 35 жыл толды. 1990 жылы 25 қазан күні ҚазКСР Жоғары Кеңесінің Қаулысымен Қазақ КСР мемлекеттік егемендігі туралы Декларация қабылданды. Бұл Декларацияның қабылдануымен Қазақстанның егемендігін мәлім ететін жеке территориясы, азаматтығы, мемлекеттік бюджеті, халықаралық қатынастардағы дербестігі, мемлекеттік рәміздері бекітілді. Қазақстанның егемендігі және территориясының тұтастығы саяси, құқықтық және экономикалық тұрғыдан дәйектелді. Бұл құжат еліміздің ресми түрде дербес мемлекет болуына алғышарт болған алғашқы құқықтық іргетас екені анық.
Осы күні кейбір замандастарымыз «Қазақстан өз тәуелсіздігін еш қиындықсыз, арпалыссыз, күрессіз алды. Кеңестер одағынан ең соңынан шықты» деген сөзді айтып қалады. Біздің жүріп өткен жолымызға қарасақ, тіптен олай емес екенін көреміз. Халқымыз ғасырлар бойы талай шырғалаң кезеңдерді бастан өткерді. Отаршыл жүйеге қарсы жүздеген көтеріліс болды. Тіпті, большевиктік билікке қарсы 300-ге жуық көтеріліс өтті. Жұбан ақын айтқандай, осы жолда «мың өліп, мың тірілді». Азаттықты аңсаған халық өз мақсатына жетпей қоймайтынын тарих көрсетті.
Мен сол тұста Egemen Qazaqstan газетінің қызметкері едім. Бас редакторымыз Шерхан Мұртазаның арнайы тапсырмасымен газеттің парламенттік тілшісі болдым. Күн сайын Жоғарғы Кеңесте болып жатқан жиындардан репортаж жазатынбыз. Депутаттардан сұхбат алушы едік.
Сондықтан бүгінгі жас ұрпақтың қаперіне бірнеше мәселені сала кеткім келеді. Ол тұста КСРО деген алпауыт мемлекет бар еді. Он бес республика түгел Мәскеудің қас-қабағына қарайтын. Аты одақтас болғанымен заты шикізат шылауына байланған, барлық мәселе орталықтан ғана шешілетін кезең. Түсінікті болу үшін айтайын: мәселен, Алматыдағы Ташкент, қазіргі Райымбек көшесінен газ тұрбасын тарту үшін рұқсатты Мәскеу беретін.
Осындай алмағайып кезеңде Егемендік туралы Декларацияны әзірлеп, табандап тұрып қабылдау көзсіз ерлікпен пара-пар нәрсе еді. Үрей мен үміт қатар алмасқан кезең болатын. Әйтсе де, КСРО-ның шегесі босап, одақтас елдердің егемен ел болуға деген құлшынысы арта бастаған сәт. КСРО қайта құру кезеңін бастағанда Балтық елдері ретімен өз дербестігін алып жатты. Осындай ұрымтал тұста Қазақ КСР Жоғары Кеңесі арнайы комиссия құрып, оған академик Салық Зиманов төрағалық етіп, Егемендік декларациясын дайындауға кірісті.
Бұған дейін Целиноград қаласында республиканың барлық өңірінен өкілдер қатысқан славян съезі өткен болатын. Онда бірқатар саяси талаптар қойылды. Съезд делегаттары Целиноградты славяндардың орталығы деп жариялады. Республика билігіне орындалмас талаптар қойды. Бұл саяси алаңда шиеленісті күшейіп, түрлі пікірталасты өрбітті. «Бізге ұлтаралық араздық шақыратын мұндай декларациялардың қажеті жоқ» дегендер де болды. Жоғарғы Кеңес орналасқан ғимараттың маңында күн сайын ереуілдеген адамдар қарасы үзілмейтін.
Американың азуын айға білеген атақты саясаткері Бзежинский «Қазақстан дербес ел бола алмайды, өйткені мұнда жүздеген ұлт пен ұлыс тұрады, олардың бас біріктіруі мүмкін емес» деген тұрғыда сәуегейлік жасап жатты. Бұған Солженицын секілділердің сандырағы қосылды.
Егемендік туралы Декларация 17 тармақтан тұрды. Ең бастысы онда Қазақстан халқы Қазақ КСР-індегі егемендіктің жалғыз иесі және мемлекеттік биліктің қайнар көзі деп танылды.
«Жалпыға бiрдей адам праволары декларациясын және ұлттардың өзiн-өзi еркiн билеу правосын тани отырып, қазақ ұлтының тағдыры үшiн жауапкершiлiктi ұғына отырып, iзгiлiктi демократиялық праволық мемлекеттi құруға бел байлауды негiзге ала отырып, Қазақ Советтiк Социалистiк Республикасының мемлекеттiк егемендiгiн жариялайды және осы Декларацияны қабылдайды» деген сөздер бар еді. Осындағы «Қазақ ұлтының тағдыры үшін» деген сөз Декларацияның алтын арқауы болды.
«Қазақ ССР-і Одақтан еркiн шығу правосын өзiнде сақтап қалады». Деларациядағы осы тұжырым бүгінгі тәуелсіздіктің жаршысы болды. Бұдан кейінгі бапта «Қазақ ССР-і ұлттық мемлекеттiгiн сақтау, қорғау және нығайту жөнiнде шаралар қолданады» деген сөздер жазылды. Осылайша, елдік пен мемлекеттіліктің айшықты талабы қуаттандырылды.
Декларацияда «Қазiргi шекарасындағы Қазақ ССР-інің территориясы бөлiнбейдi және оған қол сұғылмайды, оның келiсiмiнсiз пайдалануға болмайды.
Қазақ ССР-інің мемлекеттiк өкiмет билiгi Республика iшiнде, сондай-ақ Одақтық шартта белгiленген шеңберде сыртқы қарым-қатынаста үстем, дербес, толық болады.
Қазақ ССР-і Республикадағы саяси, экономикалық, әлеуметтiк және ұлттық-мәдени құрылысқа, оның әкiмшiлiк-территориялық құрылымына байланысты барлық мәселелердi дербес шешедi, мемлекеттiк өкiмет және басқару органдарының құрылымы мен компетенциясын, сондай-ақ Республиканың символдарын белгiлейдi.
Қазақ ССР-і өз территориясында Республиканың егемендi праволары мен Конституциясын бұзатын Одақтың заңдары мен оның жоғары органдарының басқа да актiлерiнiң қолданылуын тоқтата тұруға праволы.
Қазақ ССР-і Республикадан тыс жерлерде тұратын қазақтардың ұлттық-мәдени, рухани және тiл жөнiндегi қажетiн қанағаттандыруға қамқорлық жасайды.
Қазақ ССР Жоғарғы Советi мен Қазақ ССР Президентіне бағынатын және солардың бақылауында болатын өз iшкi әскерлерiн, мемлекет қауiпсiздiгi және ішкi iстер органдарын ұстауға, Қазақ ССР-нің правосы бар.
Қазақ ССР-і одақтық органдардың, одақтас республикалардың және өзге мемлекеттердiң iс-қимылынан, сондай-ақ өз территориясындағы ядролық және басқа полигондардың, әскери-өнеркәсiптік кешен объектiлерiнiң қызметiнен Республика халқының денсаулығына, табиғи ортасы мен экономикасына келтiрiлген зиянды өтетіп алуға праволы.
Республиканың егеменді праволарын қорғауды Қазақ ССР-і мен Одақ жүзеге асырады. Республиканың ажырағысыз правосын құрайтын мәселелерді шешуге араласудың қандайы болса да оның егемендігін бұзу деп бағаланады.
Қазақ ССР мемлекеттік егемендігінің символдары – герб, жалау, гимн – қасиетті болып табылады және оларды қорлаудың қандайы болса да заңмен жазаланады» деген тармақтар қазіргі Тәуелсіздігіміздің алтын тұғыры болды.
Жоғарғы Кеңесте барлық сауалға дәлелмен сенімді түрде жауап берген комиссия төрағасы Салық Зиманов ақсақал болатын. Өзі соғысқа қатысқан, жасы келген азамат «отырып жауап берсеңіз де болады ғой» деген сөзді елең қылмастан 8 сағат табандап тұрып әр сұраққа егжей-тегжейлі, дәлел мен дәйекті жауап берді. Сол кезде Жоғарғы Кеңестің құрамында болған Әбіш Кекілбайұлы, Сұлтан Сартаев, Марат Оспанов тәрізді азаматтардың да еңбегі ерекше болды. Осындай ұлтжанды көптеген азаматтың тәуекелі мен қарым-қабілеті, ақылы мен сабыры өз жемісін берді. 1990 жылы 25 қазанда дауыс беру нәтижесінде Жоғарғы Кеңес «Қазақ Кеңестік Социалистік Республикасының Мемлекеттік егемендігі туралы» декларациясын қабылдады.
Декларацияға 18 адам қарсы дауыс берді. Олардың кім екені стенограммада бар. Кейінірек солардың біразы өздерінің саяси көзқарастарын өзгертіп, Тәуелсіздік мұратына қызмет етті. Қасарысып, қайқайып кеткендері де бар...
Қазақ КСР-нің Мемлекеттік егемендігі туралы Декларациясы еліміздің толыққанды тәуелсіз мемлекетке айналу жолындағы алғашқы әрі аса маңызды құқықтық негіз болды. Әрі батыл және ресми кеңес жүйесі аясында болса да, республика өз заңдарын қабылдауға, ішкі және сыртқы саясатты жүргізуге құқығы бар екенін жария етті. Декларацияда Қазақстан Конституциясы мен заңдарының республика аймағында үстемділігі бекітілді. Ең басты алғышарт – экономикалық дербестік талаптары еді. Еліміз өз табиғи ресурстары мен экономикалық-әлеуметтік әлеуетіне толық ие екенін жариялады. Ұлттық мәдениет, тіл, дін мәселелерінде дербес саясат жүргізетінін мәлімдеді. Республикамыз басқа мемлекеттермен тікелей халықаралық қарым-қатынас орнатуға ұмтылатынын білдірді.
1991 жылы 16 желтоқсандағы «Тәуелсіздік туралы» Конституциялық заң осы Декларация негізінде қабылданды. Бұл құжат Қазақстанның шынайы тәуелсіз мемлекет болуына апаратын құқықтық және саяси іргетас деуге болады. Сонымен қатар егемендіктің алғашқы батыл қадамы болған демократия халық арасында ұлттық сана-сезімді оятты, азаматтардың ел тағдырына деген жауапкершілігін арттырды. «Тәуелсіздік туралы Конституциялық заң қабылданған күннің ертесіне сол кездегі Түркия Премьер-Министрі Тұрғыт Өзал құттықтау жеделхатын жолдап, Қазақстанды егемен ел болуымен құттықтады. Сөйтіп, біртіндеп әлемнің 160 елі республиканың егемендігін мойындап, қарым-қатынас орнатуға мүдделі екендіктерін жеткізіп жатты.
Қазақстан көп ұзамай Біріккен Ұлттар Ұйымына 1992 жылы 2 наурызда мүше болып қабылданды. Басқа да халықаралық ұйымдарға мүше болды.
Ұлттық келісім мен этносаралық татулық идеясы еліміздің саяси-құқықтық тарихында алғаш рет Декларацияда айқын көрініс тапты. Тәуелсіз мемлекеттің болашағы – ел ішіндегі бірлік пен өзара сенімге, әр этностың тең құқылы дамуына да байланысты. Сондықтан Бзежинскийдің болжамы теріске шықты. «Қанды қырғын» орнына Қазақстан халқы Ассамблеясы құрылды.
Еліміз тәуелсіздігінің алғашқы күнінен бастап көпвекторлы сыртқы саясат ұстанды. Яғни, Батыс, Шығыс, Ресей, мұсылман елдері, Азия елдерімен тең деңгейде қарым-қатынас орнатуды мақсат тұтты. 1991 жылы Семей ядролық сынақ полигоны жабылды. 1994 жылы еліміз ядролық қарудан толық бас тартты. Еліміз халықаралық қауымдастықтың құрметіне ие болды. Мемлекеттік шекара туралы Ресеймен, Қытаймен, Орта Азия елдерімен арнайы келіссөздер жүргізіп, толық шешімге қол жеткізілді. Қысқа мерзімде Ресей, Қытай, АҚШ, Еуропа елдерімен сауда-экономикалық байланыстар жолға қойылды.
Ендігі кезекте Егемендікті орнықтыруға білікті кадрлар керек болды. Кеңес одағының дипломатиялық саласында қызметте жүрген тәжірибелі ұлттық кадрлар елге шақырылып, жауапты лауазымдарға тағайындалды. Солардың сапында қазіргі Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев та бар еді. Сондай-ақ Нағашыбай Шайкенов секілді тағы басқа көптеген азаматтың тәуелсіз мемлекетіміздің дипломатиялық, құқықтық, ғылыми әлеуетін, дәрежесін, кәсібилігін арттыруға қосқан үлесі өлшеусіз.
Республика күні – еліміздің басты және жалғыз ұлттық мерекесі. Ұлттық мереке деп – тарихи маңызы жоғары, Қазақстанның мемлекеттігіне ерекше ықпал еткен оқиғаларды атаймыз.
Декларация қабылданғаннан 5 жыл кейін 18 қазанда ҚР Президенті Жарлығымен 25 қазан – Қазақстан Республикасының Ұлттық мерекесі – Республика күні, деп жарияланды. Әйтсе де, «Мереке көбейіп кетті» деген желеу себеп болды ма, 2009 жылдың 22 сәуірінен бастап Республика күні Президент Назарбаевтың Жарлығымен аталып өтпейтін болды. 13 жылдан кейін, яғни, 2022 жылдың 29 қыркүйегінде ҚР Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев «Республика күні» мерекесіне Ұлттық мереке мәртебесін қайтарды.
Бұл өзгерістің бастауы 2022 жылдың маусымында Ұлттық құрылтайдың бірінші отырысында мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Республика күніне ұлттық мереке мәртебесін қайтаруды және тәуелсіздік күнін мемлекеттік мерекелер тізіміне енгізу ұсынысымен бастау алған болатын. «Республика күні елдің мемлекет құру жолындағы тарихи қадамының символы болуы керек. Әрине, Тәуелсіздік күнінің бастапқы мәні сақталады. Бұл күн мемлекеттік мереке болып қала береді. Бірақ тәуелсіздік алуға зор үлес қосқан ұлттық батырларымызға тағзым күні ретінде атап өтілуі керек», – деген болатын Тоқаев Ұлытауда өткен Ұлттық құрылтайдың алғашқы отырысында.
Сенат Төрағасы Мәулен Әшімбаев Республика күнін мемлекеттік мереке мәртебесіне қайтаруды «маңызды және тарихи шешім» деп атады. «Осы заңға сәйкес 25 қазан – Республика күні мемлекеттік мереке болып бекітіледі. Бұл – тарихи және өте маңызды шешім. Еліміздің тәуелсіздігі шынымен де осы күннен басталады. Сондықтан бұл күнді мемлекеттік мереке ретінде бекіту мемлекеттілік пен егемендік тұрғысынан маңызды қадам болып табылады. Болашақта бұл мереке тәуелсіздікті дәріптеп, нығайтуға септігін тигізеді деп сенеміз» деген болатын.
Сондықтан елдігіміздің бастауы, Тәуелсіздіктің жаршысы – Егемендік туралы Декларация қабылданған күн жалпыұлттық ұлық күн! Turkystan газеті арқылы барлық Қазақстан азаматын мерейлі мерекемен құттықтап, отбастарына шаттық, бақ-береке тілеймін.
Нұртөре ЖҮСІП,
Сенаттың Әлеуметтік-мәдени даму және ғылым комитетінің төрағасы