Бар ғылымның негізі – ақпарат. Cоны тиімді пайдалану арқылы білім де, ғылым да өркен жаятыны – аксиома. Бүгінде ақпараттық технология саласы қатты дамығаны сондай, онсыз өмірімізді елестете алмайтын жағдайға жеттік. Ол бізге қалай келді, қалай дамыды? Қазіргі жасанды интеллект дәуірінде информатиканы қалай оқып, игеру керек? Ресей білім беруді ақпараттандыру академиясының және Қазақстан Республикасы халықаралық ақпараттандыру академиясының академигі, математика профессоры Есен Ықыласұлы Бидайбековпен әңгімелесіп, ақпараттық технологияның өткені мен бүгіні, болашағы жайында көкейде жүрген сауалдарға жауап алған едік.
– Сіз елімізде информатика саласының пайда болып, қалыптасуының басында тұрған ғалымдардың бірісіз. Педагог-ғалым ретінде информатика саласының мамандарын дайындау мен оны орта мектепке пән ретінде енгізуге көп еңбек сіңірдіңіз. Айтыңызшы, бұл саланың негізі бізде қалай қаланып, қалыптасты?
– Жалпы, қандай жаңалық болса да ол тектен тек пайда болмайды ғой. Информатика да сондай. Әлемнің прогрессивті ғалымдары информатиканың қандай пайдалы екенін сезді, болашағын дұрыс болжады.
Жалпы, информатика ұғымы ХХ ғасырдың 40-жылдарынан басталады. 1940-1950-жылдарда АҚШ пен Еуропада алғаш рет есептеу техникасы мен ақпаратты өңдеу жүйелері дамыған кезде қалыптасты. Информация және автоматика сөздерінің біріктірілуінен жасалған «Информатика» термині 1960 жылы француз тілі арқылы еніп, алғашында ол «ақпаратты автоматты өңдеу» мағынасында қолданылған. Термин ретінде ЭЕМ (электр есептеу машинасы) көмегімен ақпаратты автоматтандырылған өңдеу саласын белгілеу қажеттілігінен пайда болды. Ал кең тұрғыдан информатиканың бізге келуі жайлы айтатын болсақ, ол өткен ғасырдың 80-жылдарының ортасынан басталды.
Үлкен жаңалық үлкен өзгерістердің тұсында басталады ғой, КСРО билігіне М.Горбачев келгеннен кейін саясат өзгерді. Ұзақ жыл бойы коммунистердің әсіреқырағылығының кесірінен еліміз көптеген салада заман талабынан артта қалып қойған еді. Горбачев мемлекет басшысы ретінде шетелдерге шығып жүріп, соған көзі жетті деп ойлаймын. Міне, сол кезде оның информатика саласының АҚШ-та, Еуропа елдерінде дамығанын, сол арқылы көптеген жетістікке жетіп жатқанын байқаған болуы керек, 1985 жылы бірден бұл саланы дамыту жөнінде мәселе көтерді. Информатика саласының дамыту керек, оны мектептен бастау керек деді. Өйткені өмірге қажет қай саланы да бүкіл халық болып игермесе болмайды. Біз де сол кезден бастап араласа бастадық. Әрине, информатика қажет деп жарияға жар салмасақ та, оның дамуы көп нәрсені шешетінін сезетінбіз. Сондықтан бұл істі қолға алып, білімге енгізуге атсалыстық. Сол тұста Кеңес одағындағы информатиканың әдістемесін жасау комиссиясының Орта Азия мен Қазақстан бойынша жалғыз мүшесі болдым.
Жалпы, информатикамен одан бұрын да шұғылданған адаммын ғой, 1967 жылы ҚазҰУ-ды бітірген соң сондағы Есептеу математикасы кафедрасының лабороториясында математик-бағдарламашы болып 3 жыл жұмыс істегем, сондай-ақ Новосибирскідегі Есептеу орталығында аспирантураны оқығам. Сол тұста белгілі математик ғалым, Кеңес одағында теориялық және жүйелік бағдарламалаудың бастаушыларының бірі, Сібір информатика мектебінің негізін салушы, КСРО ҒА академигі А.Ершов сонда істейтін. Информатиканың жайын солардан көріп-біліп жүрдік. Бізде де осы саланы тезірек меңгеру керек, әйтпесе бұл информатикадан артта қалып қоюымыз мүмкін-ау деп ойлайтынмын.
Сонымен информатика пәнін мектепке енгізуді бастадық, оған әлгі академик Ершов басшылық жасады. Ол кісі бағдарлама жасады, оқулық жазды. Оқулықта, әрине, бағдарлама жасау үйретіледі. Бірақ ол кісінің бағдарламалау тілі орыс тілінде болды. Шамасы, бағдарлама тілін орысша дамытып, барлық жерге солай енгізгісі келген болуы керек. Бірақ біз оны қазақшалап жібердік, яғни, сол кездегі 15 одақтас республиканың ішінде информатиканы орыстан кейін ана тілінде оқытуды, бағдарламаға жасауды өз тілінде қолға алған біз. Ол оңай болмады, біраз қиындықтар болды. Орыстар оны бүгінде жасап бітті. Сол кезде Ершов бұл саланы орыс тіліне көшіріп, орыс тілінің әлемде қанат жаюын ойлаған шығар, ол үшін оны жазғыруға болмас. Өзінің жасаған алгоритмі ағылшын тілінде жасалған алгоритм секілді қала ма деп ойлаған ғой. Сол мақсатын біз информатиканы қазақшалап бұзып жібергендей болдық.
Негізі ол кісімен қарым-қатынасымыз жақсы еді. Кездесіп, сөйлесіп тұратынбыз. Кейін бірде жолыққанымызда амандаспай қойғаны бар, шамасы, біздің информатиканы қазақшалап оқытуға бел байлағанымызды ұнатпай, қыр көрсеткені шығар. Өйткені өзгелер де бізден көріп, информатиканы өз тілдеріне аудара бастады ғой. Соған ана кісінің көңілі түсіп қалған болса керек.
Сөйтіп информатиканың қазақшалануы бізде бұл саланың дамуына үлкен әсер етті. Орыс тіліндегі информатика оқулығын қазақшаладық, өзіміз оқыту методикасын жасадық, өзіміз оқулықтар жаздық.
– Дегенмен 90-жылдардан кейін біраз уақыт информатикаға байланысты оқулық жасау мәселесі тоқырап қалғандай көрінетін сияқты. Компьютерлер дамып, жүйелік бағдарламалар жаңарып жатса да біраз уақыт бойы мектептерде ескі оқулықтардың пайдаланылып жүргенін көзіміз шалып еді...
– Одақ тараған соң әркім өз жөнімен кетті ғой, алдында бәріміз ойласып, кеңесіп жұмыс істедік. Біздің бұл саладағы қадамымыз жаман болған жоқ. Ал тәуелсіздіктен кейін оқулық жасағыштар көбейіп кетті. Әркім әр жаққа тартып, әркім өз нұсқасын ұсынып жатты. Біреу ана елдің оқулығын негізге алайық дейді, біреу тағы бір елдің үлгісін ұстанғысы келеді. Сөйтіп информатиканы оқытуда біраз тоқыру болғаны шындық. Бірақ кейін жөнделе бастады. Дегенмен оқулық та соңғы жаңалықтарды қамтып, заман талабына жауап бергені жөн ғой. Ол үшін бәріміз бірігіп отандық оқулықты, оқу жүйесін дамыту қажет.
– Қазір ақпараттық технология заманы, сондықтан компьютерді баяғыдай арнайы мамандар үйретпей-ақ жұрттың өзі игеріп жатыр. Әрине, білім алмай IT-маман болып, код жазу, бағдарлама немесе түрлі қосымшалар (application) жасау қиын шығар, бірақ елдің бәрі компьютердегі дайын бағдарламалармен жұмыс істей алады. Сондықтан болар, кейінгі кезде орта мектепте информатика пәнін арнайы оқытудың қажеті жоқ деген пікірлер айтылып қалып жатады. Бұған не дейсіз?
– Информатика деген компьютерді меңгеруден тұрмайды ғой, компьютер оның бір саласы ғана. Сондықтан информатиканың әліппесін меңгермей тұрып, ақпараттық технологияны игеру қиын. Информатика – ғылым, оны ғылыми тұрғыдан үйренбей тұрып адам ненің пайдалы, ненің пайдасыз екенін біле бермейді.
Мысалы, қазір жасанды интеллекет (ЖИ) дамып жатыр. Ол қайдан келді, әрине информатиканың дамуы арқылы келді. Сол үшін информатикаға іргелі ғылым ретінде қарамасақ, ол әшейін жай бір білім болады да қалады. Оған адамдарды дайындап, дұрыс бағыт беру қажет, техникалық қана емес, психологиялық тұрғыдан дайындау керек.
– Бүгінде әлем болып қолға алып жатқан жасанды интеллект мәселесіне қалай қарайсыз?
– Ешбір жаңалық ғайыптан пайда болмайды, оған ғылым мен ізденіс әсер етеді. Жасанды интеллект дәуірі басталған екен, енді басқалармен бірге біз де соған бет бұруымыз қажет. Бұған бізде қазір мемлекеттік деңгейде мән беріліп жатқаны қуантады.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың соңғы жолдауын «Жасанды интеллект дәуіріндегі Қазақстан: өзекті мәселелер және оны түбегейлі цифрлық өзгерістер арқылы шешу» деп тектен-тек атаған жоқ. Қазақстан Президенті әлемнің қайда бара жатқанын анық көріп-біліп, болашақты болжап отыр. Сондықтан жолдауда еліміздің басшысы: «Жасанды интеллектінің қарқынды дамуы қазірдің өзінде халықтың, әсіресе, жастардың мінез-құлқы мен болмыс-бітіміне әсер етіп жатыр. Басқаша болуы мүмкін емес. Себебі бұл үрдіс бүкіл әлемде қалыптасқан тәртіпті және адамдардың өмір сүру салтын біржола өзгертуде. Біз бұған дайын болып, батыл әрекет етуіміз керек. Әйтпесе артта қалудың салдары өте ауыр болады. Сондықтан мен алдымызға өте маңызды стратегиялық мақсат қойдым. Қазақстан үш жыл ішінде міндетті түрде жаппай цифрлық ел болуы керек.
Біз жаппай цифрландыру және жасанды интеллект технологиясын барынша енгізу арқылы экономиканы жаңғыртуымыз қажет» деп қадап айтты. Жай айтып қана қойған жоқ, ел үкіметіне тез арада арнайы министрлік құруды тапсырды. Сөйтіп аз уақыттың ішінде Жасанды интеллект және цифрлық даму министрлігі құрылып, оның басшысы тағайындалды.
Ал осындай жағдайда информатиканы оқытпау мүмкін бе? Ол іргелі ғылым ретінде пайда болып, өмірдің барлық саласын цифрандыруға және көріп отырғанымыздай, бүгінгі жасанды интеллекттің пайда болуына жеткізді.
– Жасанды интеллекттің мүмкіндігі зор екенін көріп отырмыз, ол көптеген салада адамның жұмысын жеңілдетіп, өте ыңғайлы көмекші болып жатыр. Берген тапсырманы мүлтіксіз орындап, бізге мәтін жазып, сурет салып береді, түрлі сұрақтарымызға жауап беріп, білімізді толықтырады, т.б. Тіпті айти-мамандар ғана жасайтын бағдарлама жасау ісінде де көп көмегін тигізіп жатыр. Мұндай жағдайда, егер біз оны толық пайдалануға көшсек, әлгінде айтқандай, информатиканы мектепте оқытудың расымен қажеті болмай қалмай ма?
– Жасанды интеллектті адам жасайды, оны оқытады, үйретеді. Демек, бәрібір адамның көмегінсіз ештеңе өнбейді. Жасанды интеллект адам жасаған білімді пайдаланады, сол арқылы қабілетті болады. Ендеше оны дайындайтын мамандарды оқыту қажеттігі тумай ма? Сондықтан информатика пәні білім беру саласында ешқашан артық пән болмайды. Біз информатика пәнін оқыту арқылы халыққа дұрыс білім беріп, ақпараттық технологияға, жасанды интеллектке бағдарлаймыз.
Жасанды интеллект бізге бәрін жасап бермейді, оның қабілетін күшейтетін, өмірге пайдалы ететін өзіміз. Демек, әлгіндей информатиканы оқытудың заманы өтті деп жүргендер тым таяз ойлайтындар. Қай сала болса да оның тиімді не тиімсіздігін зерттеп анықтайтын ғылым, ал ғылымды назардан тыс қалдырсақ, кері кету басталады. Өйткені ғылым дамып, ілгерілеп отыруға қызмет етеді.
– Дұрыс екен. Енді мынаны айтыңызшы, біз компьютерлендіру заманын көрдік, ақпараттық технология дамыған заманда өмір сүріп, соның жетістігін пайдаланып жатырмыз. Бірақ сол салада үлкен жетістікке жеткен елдер жасаған құралдарды тұтынушыға айналумен жүрдік. Енді міне жасанды интеллектке қол созып жатырмыз. Қалай ойлайсыз, бұл саланы меңгеруге кешігіңкіреп қалмадық па?
– Кезінде кешіккенбіз, енді кешікпейміз. Информатика ғылымы әлемде дамып жатқанда бізде аздаған тоқырау болғаны рас, бірақ кейін оны ел қатарлы игеріп кеттік. Соның арқасында елімізден көптеген жас маман шықты. Әлемнің алпауыт цифрлық компанияларында табысты еңбек етіп жүрген талантты жастарымыз бар. Тіпті, енді дамып келе жатқан жасанды интеллект саласында да оны тез игеріп, өз өнімдерін ұсынып жатқан мықты мамандарымыз
бар.
Елімізде ақпараттық технология саласында көзге көрініп жатқан білікті мамандарды толық дәрежеде тек біз дайындап шығардық демесек те, оларды бұл салада қанаттануына еліміздің білім беру саласы әсер еткені анық. Кім болса білімнің негізін өз елінде алып, іргетасын сол жерде қалап алмаса әрі қарай дамытып әкетуі қиын.
Бізде спорт, өнер саласында жетістікке жеткендер көзге жылдам түседі ғой, ал ғылымда қандай жетістікке жетіп жатқанымызды көпшілік біле бермеуі мүмкін. Бірақ математика, физика, химия салаларында халықаралық олимпиадаларда алтын медаль алып, жеңімпаз болып келіп жатқан жастарымыз аз емес. Бұл – отандық білімнің жетістігі. Әрине, ғылым саласында ұстаздық ету деген өзге салалардағыдай емес, ғылымда әр адам жеке ізденіп дамиды, бастысы соларға дұрыс бағыт берілсе болғаны.
Сосын технологияның дамуы да көп мәселені шешеді. Құр білім алу бар да, оны тәжірибеде қолданып, өндіріске енгізу басқа нәрсе. Бұл жағынан алғанда біз алға шығып кетпесек те, ілгерілеу бар.
Мәселен, еліміздегі барлық салалардағы цифрландыру ісін отандық мамандар жасап жатыр. Ол – үлкен жетістік. Фактімен айтатын болсақ, цифрландыру саласында өткен жылы Қазақстан 64 елдің ішінде 34-орынға көтерілген. Сондай-ақ UN Е‑Government Development Index (EGDI) бойынша Қазақстан әлемде 24-орынға шығып, Орталық Азия мен ТМД бойынша көш бастап тұр. Ақпараттық технологияға қатысты өзге де рейтингтер бойынша алда келеді. Бұл біздің ғылым һәм білім саласындағы әлеуетімізді көрсетеді.
– Жасанды интеллект туралы тағы бір сұрақ қойғым келіп отыр: жасанды интеллекттен келетін қандай да бір қауіп бар ма?
– Зерттеліп, сынақтап өткізіп жасаған нәрсенің қай-қайсысы да адам үшін пайдалы болады. Адам болған жерде конспирологиялық болжамдар, жаңа нәрсенің пайдасымен бірге зиянын ойлаушылық болмай тұрмайды. Мысал үшін айтсақ, 2024 жылы Нобель сыйлығын алған компьютер ғалымы Джеффри Хинтон бірнеше жыл бұрын өзі жасаған деректерді сақтауға және алуға болатын үлгіге сәйкес келетін нейрондық желінің болашағынан қауіптенген. Ол ЖИ болашақта апатты оқиғаларды тудырып, адамзаттың жойылуына жеткізуі мүмкін деп ойлаған.
Әрине, қай нәрсе де қауіпті болуы мүмкін, егер дұрыс жасалмаса. Ал бір қызығы, бүгінгі жастар ЖИ-ден қорықпайды, керісінше оны жақсылап оқытып, өздеріне қызмет еткізгісі келеді. Жалпы жаңалықтың мәнін түсінбегендер, оны пайдалы іске қолдануды білмегендер қорқады. Былайша айтсақ, қазір электрсіз өмірімізді елестете аламыз ба? Бірақ токтың өзін абайлап байқамаса адамды өлтіретін күшке ие. Бірақ солай екен деп электр энергиясын тұтынбай отыра аламыз ба? Сол сияқты цифрландыру өміріміздің барлық саласына еніп кетті, бірақ сол арқылы алаяқтар адамдарды алдап, ақшасын алып кетіп жатқан жағдайлар кездеседі. Содан қорқып телефонды, компьютерді пайдаланбай отыру мүмкін бе мына заманда? Сол үшін ЖИ-ге де дұрыс қарау керек, оны адам игілігі үшін пайдалануды білу керек.
Болашақта кванттық компьютерлер шығады деп жатыр, оның жұмыс істеу тәсілі қазіргі компьютерлерден мүлде басқаша болады, ақпаратты өңдеуі мен оның дұрыс, терісін анықтауы тез әрі дәл болады. Оған да дағдылануға тура келеді. Бұл ғылымның дамуы. Ғылымда кері кету жоқ, тек ілгерілеу ғана бар. Сондықтан алдағы кезде ғылым-білім мен технологияның бұрынғыдан маңызды бола түстетіні сөзсіз. Демек, бәріміз белгілі бір дәрежеде ғылымды игеріп, заманмен бірге өрісімізді кеңейтіп, жаңалықтарды тез түсініп қабылдауға, игеруге дайын тұруымыз керек!
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Ахмет ӨМІРЗАҚ