Бауырына салу: дұрыс па, бұрыс па?
Бұл дәстүр бүгінде халық арасында кеңінен таралмағанымен, ара-тұра кездесіп отырады. Бастысы, дәстүр уақыт өткен сайын өзгерсе де, оның негізгі мәні ұрпаққа тәрбие мен білім беру болып қала береді.
Халқымызда ата-әженің тұңғыш немерені бауырына басуы – өте маңызды дәстүр. Бұл ұрпақ жалғастырудың белгісі әрі баланың өміріне, отбасының болашағына деген үміттің нышаны ретінде қаралған. Сондай-ақ тұңғыш немерені бауырына басу ата-аналар мен үлкендердің рухани күш-қуатының бір көрінісі еді. Бұл дәстүр бүгінде халық арасында кеңінен таралмағанымен, ара-тұра кездесіп отырады. Бастысы, дәстүр уақыт өткен сайын өзгерсе де, оның негізгі мәні ұрпаққа тәрбие мен білім беру болып қала береді. Алайда бүгінде бұл дәстүрге әсіресе жастар жағы қарсы. Оған себеп те жоқ емес. Біріншіден, ата-әженің балалары өздерінің жан жарасын қоғамда ашық айта бастаса, екіншіден ғылым ана мен бала 3 жасқа дейін бірге болуы керек екенін дәлелдеді. Расында атасының баласы деп сыртқа жүнін қомпайтқанымен, іштен тынып жүрген, өмірден өз орнын таппаған, іштей арпалыспен жүргендер көп екенін әлемуеттік желіде жазылған пікірлерден көруге болады. Әсіресе, ата-әже тәрбиесі тақырыбындағы талқылауларда тұңғыш немерелердің ащы дауысы шығып қалады.
Ата-әжесінде өскен балапандардың ішкі жан-дүниесін ойласам, көзіме жас келеді
Салтанат Оралханқызы осы тақырыпты тереңнен зерттеп жүрген психоаналитик мамандардың бірі. «Қазақтың салтында немерені атасы мен әжесінің қолына беру – бұл бүгінде шынайы қажеттілік пе әлде ескірген салт па деген мәселені зерттегенде тарихи факторларға назар аудардым», – дейді Психоаналитикалық ассоциациясының кандидаты.
– Бұрын қазақ даласында киіз үйде өмір сүру қалыпты жағдай болды және ауылдастардың үйлері бір-біріне жақын орналасатын еді. Демек, жас отбасы отау құрғанда ата-анасына «көрші» тұрған десек те болады. Яғни, бала өз ата-анасын көріп тұрған. Алайда ата-әжесі мен ата-анасы алыс тұрған кездер де болғаны сөзсіз.
Ал баланың ішкі жан дүниесіне үңілсек, ол өзін мен ата-анама керек емеспін, олар мені қажет болмағандықтан «бере салды» деген ой тұжырымда болуы әбден мүмкін. Енді сол ата-әжесіне тәрбиелеуге беру үрдісінде бірнеше жайттарды таразылайын:
1. Ата-әжесінің тәрбиесіне толықтай бере салып, ата-анасы өздері басқа қалада немесе ауылда тұрады. Немере ата-әжесінің баласы атанады, ол кісілер қайтыс болса, баланы ата-анасы қолына алады;
2. Ата-әжесінің тәрбиесіне толықтай бере салып, ата-анасы өздері басқа қалада немесе ауылда тұрады, кейін 1-сыныпқа барғанда алады;
3. Ата-әжесінің баласы деп, солармен ұйықтайды, туғаннан сол әжесі қарайды, алайда ата-анасы бірге тұрады;
4. Ата-әжесінің баласы деп айтады, ата-анасы бірге тұрады, туғаннан өздері қарайды, бір бөлмеде ұйықтайды.
Осы 4 жағдайдың алғашқысын психоаналитикалық тұрғыдан талдап көрсем. Әрине, өзге 3 жағдай да оңай емес, балада «Мен ата-анама қаншалықты керекпін?» деген ой туғызады, алайда ең қиыны алғашқы мысал.
Елестетіп көріңізші, 3-4 айлық баланы ата-әжесіне бере салады. Сондай балалар қандай сезімде екен? Ойында не бар? Әлемге деген сенімі қаншалықты екен? Біз осыны ойлай бермейміз. Сол балапанның ішкі жан-дүниесін ойласам, көзіме жас келеді. Өйткені бала енді өзін анасының жанында екенін сезініп, бақытты балалық шақты кешемін дегенде ата-әжесінің қарауына тап болады. Неге тап болады деймін, себебі дәл сол сәтте баланың тілі болса, сұрасаңыз, ол «қаламаймын» деп жауап берер еді, – дейді психоаналитик.
Салтанат Оралханқызының сөзінің жаны бар. Баланы ата-әжесіне бергенмен, оның жан дүниесінде қандай өзгерістер орын алып жатқанын ешкім сұрамайды. Бұл – жабық тақырып. Егер бала іштегі сезімін сыртқа шығарса, ата-әжесі ренжуі мүмкін.
– Мен ата-әже немересіне жаман тәрбие береді, болмаса қарамай қояды демеймін. Керісінше олар жақсы-ақ қарайды, қолдарынан келгенінің бәрін жасайды. Бірақ анасының иісіне үйренген бала енді өзін қайда, кіммен қалатынын түсінбейді. 6-7 айға толғанда атасы мен әжесінің бейнесін толыққанды көре бастайды, түсіне бастайды. Бұл жерде де көптеген факторлар әсер етеді, мысалы, видеоқоңырау жасап, балаға ата-анасын көрсетіп отырса жақсы. Ал кейде, «бала жылайды» деп сөйлестірмей, жылына бір рет көру дұрыс емес. Баланың жан-жағында көптеген «объектілер» пайда болады, ағалар, әпкелер, көршілер, т.с.с. Бірақ соншама көп адамның арасынан өз әкесі мен анасын көрмегені іштей қынжылтады.
Бала бір жасына қарай еңбектеп, тәй-тәй басып, жүруге талпына бастайды. Уақыт өте келе ата-әжесіне бауыр басып, идентификация жүруі мүмкін. Алайда, осы кезде кей жағдайларда әжесі «Әй, жылама, әкең мен шешеңе беріп жіберемін, мазамды алма» деген сөздер айтып қалады. Ал бұл бала үшін өте ауыр, жүрегіне сызат түсіреді «Мен өз әкеме, анама керек емеспін, әжем осылай айтып отыр, мен кіммін? Мен кімге керекпін? Мен жаман болғаным ба?» деген сұрақтарды туғызады, – деп қорытты сөзін Салтанат Оралханқызы.
Өз үйім де, өскен үйім де – бөтен
Психоаналитиктің талдауын кейіпкеріміз әжесінің қызы Ғалия Нұрғалиеваның (кейіпкердің өтініші бойынша аты-жөні өзгертілді) сөзін растай түседі. Ғалия бүгін бір әулеттің келіні, ұрпақ жалғастырып, өмірге бала әкеліп отырған ана. Ол күн сайын өзімен жұмыс істейді, іштегі арпалысын жеңіп, балаларына жақсы тәрбие беруге тырысады. Алайда бәрі бірден болмайды екен. Біреуден ілгері, біреуден кейін өмір сүріп жатқан келіншектің жан сыры мен өмірден түйген тәжірибесі ой салады. Тыңдап отырып, «бір кем дүние» дейсің.
– Анам 21 жасында қарапайым әулеттің келіні атанады, өзінің айтуынша, тоқшылықта өмір сүріп, жоққа қиналыпты. Мені өмірге әкелгенімен, жағдайымды жасап, қарауға шамасы келмепті. Әлжуаз баланың аурушаң келетіні бар ғой. Осылайша, бақырайған көзі ғана қалған, қу сүйек арық, іші гүп болып ісіп кеткен қызын анам өз әке-шешесіне әкеп тапсырыпты. «Бөлек шығып, жағдайымызды жасаған соң алып кетеміз» деген. Нағашыларымның түйесі көп болатын, мені соның сүтімен бағыпты. Кейде қызықтап түйенің емшегін еміздіретінбіз деп күлетін. Өлімші, әлжуаз боп келген мені нағашы әжем солай «тірілтіп» алған көрінеді.
Кейін үйге мама-папам келсе, апа-жездем келді деп алдарынан жүгіріп шығатынмын. Үлкендер ақырындап мені оларға қарай ысыра бастады. Арасында үйлеріне де қыдырып баратынбыз. Әлі есімде, ата-әжем 6 жасымда өз үйіме апарып, «Енді сен үлкен болдың, мына артыңнан ерген бауырларыңа, ата-анаңа қолғабыс бол, бізді сағынсаң келіп тұрарсың» деп тастап кетті.
Қазір қарап отырсам, жаныма жара салған жайттар көп болыпты. Нағашы ата-әжем 6 қыз, 2 ұл өсірген үлкен отбасы болатын. Алайда 6 қыздың ауызбіршілігі жоқ еді. Менің анам үйдің үлкені, ең жуасы әрі көңілшек болатын. Сондықтан болар, бала кезімнен апаларым мені ауыр сөздермен, іс-қимылдарымен шеттететін. Балалықпен істеген әрекеттеріме баж етіп айғайлағанда, зәрем қалмайтын. Өсе келе сіңлілеріммен қосылып, сол апаларымның киімдерін киіп өстік. Сонда олар «Сендерді біз баққанбыз» деп міндет қылатын. Олар ұрысса да, ұрса да, енді қайтып бармаймыз деп жылап келсек, анамыз ара түсіп, бізді жақтап, қорғаудың орнына: «Өздерің кінәлісіңдер, қызмет етіңдер, олар менің бауырларым», – дейтін.
Мен өз үйіме оралғаныммен, жәй күндері ата-әжеме бола баратынмын. Бірақ сол үйдің барлық жұмысын жасататын. Той-жиындарда әкем қайынжұртында ошақ ұстайтын, анам дастарханын жайғастыратын, – деп еске алды Ғалия өткен күндерін.
Ата-әже баққан бала жаман болмайды, алайда мен өзімді екінші сорттағы адам сезінетінмін, өзіме сенімсіз болдым. Азу-ыза қысса, ішкі жан сырымды ақтара алмаймын, мені ешкім түсінбейді деп өз сезімдеріңе тұншығасың. Өзімді бөтелкенің ішінде бір деңгейде ұша беріп, шығатын жерді таппай қанаты талған шыбындай сезінетінмін. Үнемі бір нәрсеге асығып, біреудің мақтауына, біреудің пікіріне мұқтажсың. Біреу сұраса да, сұрамаса да көмектесем деп жайылып жастық, иіліп төсек боласың. Өзіңді жаңа нәрсеге, жаңа затқа лайықсыз сезінесің. Тіпті өзімді елес сияқты сезінетін кездерім болады. Қорғансыз болған қандай жаман сезім. Бұл сезімдерді маған нағашы апаларым «сыйлады». Қазір балаларымның сәл олқылығын көрсем, сол апаларым сияқты баж ете қалатынымды ұқтым. Ұрысқаннымен қоймай, қол жұмсап қоямын да артынан өкінемін. Бұлай жалғаса беруі мүмкін емес деп, өзімді қолға алып, ақылы да, тегін де психологтардың көмегіне жүгініп келемін. Қыз бала анасының тағдырын қайталайды деп бекер айтылмаған-ау. Менің күйеуіме, балаларыма деген қарым-қатынасым тура анамның жасағанындай. «Мен ана болғанда олай жасамаймын» дегендерімді өзім қалай жасап кеткенімді білмей қаламын. Анам мені өзіңнің кенже сіңлісіндей көретіні бар. Бейсаналы түрде сезінем. Кейде «Мінезің менің сіңлілеріме ұқсап кеткен» деп ренжиді. Сондай кезде «Неге мені сол үйге бердіңіз?» деп қарсы сұрақ қойғым келеді. Бірақ оның да ішінде өкініші мен өз шындығы бар ғой. Айналамдағы адамдарды өзгерте алмаймын, тек оларға деген көзқарасымды өзгертсем, өзіме жеңіл тиетінін үйреніп келем, – деп аяқтады сөзін кейіпкеріміз.
«Бірінші бала менікі» деу – зорлық
Қоғамда Ғалия секілді іштен тынып жүрген, сырты – бүтін, іші түтін қаншама тағдыр иесі бар екені бір Жаратушыға ғана аян. Осы мәселе бойынша психотерапевт Сая Бакимоваға хабарласқанымызда біраз мәселенің бетін ашып берді.
– Менің ылғи айтатын бір сөзім бар. Батыстың психологиясы бізге келмейді деген бос сөз, даурықпа. Ол да бір шапан киіп, Қытайға барып, «қазақтың киімін Қытай мойындады» дегендей, езгіде болған елдің жан жарасының бір түрі. Жалпы, адамзаттың психикасы бір заңдылықпен жұмыс істейді. Бірақ әр ұлттың тұрмысына байланысты туған түрлі мәселелері болады. Қазақтың сондай ерекшелігіне баланы әке-шешеден «Бірінші бала менікі» деп ата-әженің тартып алуын айтуға болады. «Шешесі ауырып қалды», «қарай алмады», «баланың өзі ауырып қалды», «ерекше күтім керек болды» деген мәселелер басқа. Бұл жерде адам түсініп, қабылдай алатын жағдай бар. Ал қалғаны – зорлық.
Бірақ бала ата-әжесінің қолында өссе де, қара шаңырақта қалса да, бәрі бітті, 100 пайыз бәрінің психикасы қирап қалады деген нәрсе жоқ. Өскен соң өз жолына түсіп, білім алып, қарым-қатынас құрып, таныстық жиып, әлеуметтік статусқа ие болып, мәнсап жасап, психикасын жақсы сақтағандар да бар.
Үйінде қалған ұл тағдырын қабылдап, сосын сол жерде-ақ бақытты болып, ісін дөңгелетіп, қалауларын орындай алатындар да кездеседі. Керісінше, өмір бойы пассивный агрессияға салынып, әке-шешесіне ашық қарсылық жасамай, бірақ іштей қаскөйлік жасап, жұмыста тұрақтамай, ішіп, балаларына қарағысы келмейтіндер де бар. Ол қайғы процесін жасамады, сепарациядан қорықты, тек сондай жасөспірімдік ерегесте қалып кетті деген сөз. Сондықтан бір ғана сыртқы белгі – ата-әже бақты дегенмен адамға диагноз қоюға болмайды. Әрі осындай ата-әжесі баққан тағдыр иелері «Мені басқаға беріп құрттыңдар» деп проблемаға жабыса бермей, өмірін реттеуі керек. Мұндай жабысудың соңы жақсылыққа әкелмейді, ондайдан тек терапия құтқарады, – дейді маман.
Бауырына басу дәстүрі бүгінгі күні де қажет
Аталған мәселе төңірегінде жан-жақты іздену мақсатында этнографтарға да хабарласқан болатынбыз. Бұл турасында жазушы-этнограф Болат Бопайұлының пікірі көңілге қонымды шықты. Оның айтуынша, тұңғыш немерені ата-әжесінің бауырына басу қазақ дәстүрінде ерекше орын алған. Бұл салт қазақ халқының ұрпақ тәрбиесінде терең мәнге ие.
– Тарихқа шегінсек, бұрын ауылды жерде ата-әженің тәрбиесінде өскен немере өмір сүрудің ұлттық қағидаттарын, салт-дәстүрді бойына сіңірді. Ата-әжелер балаға ертегі айтып, шежіре үйретіп, өмірге қажетті дағдыларды дарытты. Бұл тәрбие үлгісі ұрпақтан-ұрпаққа жалғасып, ұлттық тәрбиенің үзілмеуін қамтамасыз етті. Әжесінің әлдиін тыңдап, атасының ақылын ұғып өскен бала өмірде өз орнын табуға дайын, рухы берік тұлғаға айналды.
Ал қазіргі уақытта психолог мамандар ана мен баланың 3 жасқа дейін ажырамай, тығыз байланыста болуы керегін айтады. Бұл кезеңде балаға ананың жылуы мен қамқорлығы маңызды екені ғылыми тұрғыдан дәлелденген. Ана мен бала арасындағы жақындық баланың психологиялық және эмоционалдық саулығының негізін қалайды. Сондықтан қазіргі уақытта ата-әже тәрбиесін ананың рөлін алмастырмай, оны толықтырушы фактор ретінде қарастырған жөн, – дейді Болат Бопайұлы.
Баланы ата-әжеге бергеннен, бірге тұрған жақсы
Қазақ «Дәстүрдің озығы бар, тозығы бар» деген. Алайда осы бір бауырына басу деген әдемі дәстүрді заманға сай қалай икемдеуге болады дегенімізде қоғам қайраткер Оразкүл Асанғазы былай деп жауап берді:
– Баланы ата-әжеге бергеннен, бірге тұрған жақсы, мен соны қолдаймын. Бірақ қазір ата-әже немерелерімен бірге тұрмайды ғой. Әйтпесе төрт жақтап тәрбие берілсе, қандай керемет. Жастар да бұл дәстүрді қолдамайды.
Мұхтар Шахановтың «Тағдырыңды тамырсыздық індетінен қалқала» дегеніндей, қойнына салу бұрыннан келе жатқан дәстүріміз. Алысқа бармай-ақ Димаш Құдайбергенді кішкентай кезінде киіндіріп жатқан әжесі: «Аспандағы жарық жұлдызым, жауырыны кең, мұрны қыр мұрын, айқабақ, сымбатты» деп айтқан видеосын бар қазақ көрді деп ойлаймын. Көрдіңіз бе, әже деген қандай тілеуқор, батагөй. Періштенің құлағына шалынған осындай жақсы тілектер өмірде қабыл болады.
Атам мен әжем – менің мәңгілік сағынышым
Ата-әженің қолында өскен тұлғалардың бірі – ақын, «Айгөлек» журналының автор-редакторы, ҚР Мәдениет қайраткері Қымбат Әбілдәқызы.
– Мен ата мен әженің тәрбиесін емен бесікке теңер едім. Ата-әже деген біздің әке-шешемізді тәрбиелеген, өсірген адамдар. Ал оны түсініп отырған бала қайда, келін қайда? Бұл жерде тағы бір мәселе бар. Бүгінгі ата-әжелердің немере бағуға ынтасы бар ма? Бренд қуып киінетін, шетел аралап қыдырудан қолы тимейтін әжелер балалардың бойына ұлттық құндылықтарды сіңіре ала ма? Кітап оқуды, ізденуді ұмыт қалдырған үлкендер бар. Оқығандарын бүгінгі смартфонның ұрпағына мейіріммен жеткізе алатын үлкендерді көргенде көңіл қуанады. Өмірдің ыстық-суығына әбден піскен, еңбектен қашпайтын, алдына қойған мақсатына жеткен ата-әжелердің немерелеріне берері де мол болмақ. Сонда өзімді бағып-қаққан, тәрбиелеген ата-әжем есіме түседі. Менің оқымаған, хат танымайтын әжем мені жетелеп жүріп газет-журналға жаздырып, кітаптар сатып алып беріп, білім алуыма, оқуыма жағдай жасады. Ерекше еркелетіп өсірді. Егер ол кісілердің осындай тәрбиесі, мейірімі, махаббаты болмаса, бүгінгі Қымбат болар ма едім, болмас па едім. Сондықтан ата-әженің тәрбиесі дұрыс емес деген адамның тілін Абайша айтқанда «Егер закон қуаты қолымда бар кісі болсам, тілін кесер едім»...
Атам мен әжем – менің мәңгілік тақырыбым, мәңгілік сағынышым! Өзі мен сөз бірдей шынайы, бояусыз болған екеуі бір-бірімен өте тату, өте сыйластықта еді. Тіпті, дауыстап та сөйлеспейтін, үнсіз ұғысатын, келіспей қалу деген атымен болмайтын. Екеуін ел ерекше сыйлайтын. Мал біткенмен, дүние жинамайтын. Бірақ дастарханы тоқ, қас-дұшпаны жоқ, қолы ашық қариялар еді.
Тәрбие тек дәстүр мен ұлттық құндылықпен шектелмейді
Бір тақырыптың төңірегінде спикерлеріміз сан түрлі пікір айтты. Бірі даттады, бірі жақтады, енді бірі орта жолды ұстану керек деді. Ал журналист, PR маманы, бизнес-тренер Салтанат Әскербекқызы «Баланы ата-анадан ажыратуға саналы түрде қарау керек» деген пікірде.
– Бала тәрбиесінде ұрпақтар арасындағы сабақтастық маңызды. Әр он жыл сайын жаңа ұрпақ пайда болады, олардың құндылықтары, көзқарастары, өмір сүру салты өзгеше болады. Бұл ғылыми дәлелденген факт: бала өз заманына сай дүниеге келеді, ал үлкендер оны кейде түсіне алмауы мүмкін. Бұрынғы буын жоқшылық көріп, еңбекпен өскен болса, бүгінгі балалар технологиялар мен ақпараттың тасқынында өмір сүреді. Сондықтан ата-ананың міндеті – баланы заман ағымына бейімдеп, оның әлеуетін дамыту.
Балаға смартфон мен гаджет беріп, өзімен-өзі қалдыру дұрыс емес. Оған технологияларды сауатты қолдануды, қауіп пен мүмкіндікті ажырата білуді үйрету қажет. Ал ата мен әженің рөлі – ұлттық құндылықтарды, мәдениетті, әдепті, қанағат пен ұят сияқты ұғымдарды сіңіру. Олар ұлттық тәрбиенің сақтаушылары, бірақ баланы шектеп, дамуына кедергі келтірмеуі тиіс.
Тәрбие тек дәстүр мен ұлттық құндылықпен шектелмейді. Жаңа ғасыр балаларына білім, қабілет және бәсекеге қабілеттілік қажет. Балаға «4 К» қабілеттерін дамытуға басымдық беру маңызды:
1. Креативті ойлау – жаңаша шешім таба білу.
2. Критическое мышление (Сыни ойлау) – ақпаратты талдай алу.
3. Коммуникация – өз ойын жеткізу шеберлігі.
4. Коллаборация – топпен жұмыс істей білу.
Үш жасқа дейін бала ананың қамқорлығына мұқтаж болса, одан кейін бағыт-бағдар беру қажет. Психологтар үш жастан он екі жасқа дейін баланы дербестікке үйретуді, ал он екі жастан бастап тек кеңесші болуды ұсынады. Балаға еркіндік бермей, еркелетіп қана тәрбиелеу оның тұлға ретінде қалыптасуына кедергі келтіреді, – дейді Салтанат Әскербекқызы.
P.S. Иә, ата-ана баланы тәрбиелеуге саналы түрде дайындалуға тиіс. Бұл сала үнемі зерттеліп, жаңа тәсілдер енгізілуде. Баланы тәрбиелеуде дәстүрлі құндылықтар мен қазіргі заман талаптарын үйлестіріп, оның жеке ерекшелігін ескеру маңызды. Өйткені тәрбие – күрделі, көпқырлы процесс. Ата-ана мен ата-әже баланы заман талабына сай тәрбиелеп, оның бойына құндылықтарды сіңіре білсе, ондай баланың болашағы жарқын болмақ.