Зейнеткерлер демалуға неге асықпайды?
Жұмыс істейтін зейнеткерлерге зейнетақы берілмеуі мүмкін. Өткен аптада Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Светлана Жақыпова ортаға тастаған осы ұсынысты қоғам екіұшты қабылдады. Себебі осы бір ғана мәселенің өзі еңбек нарығындағы олқылықтарды ашатын тізбекті реакция тудырады.
«Зейнетақы мен жалақы бір қалтаға түспесін»
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Светлана Жақыпова жұмыс істейтін зейнет жасындағы адамдарға зейнетақы беруді тоқтату туралы ұсыныс айтқан еді. Министр қазір зейнет жасына жеткендердің көбісі жұмыс істеп, зейнетақы мен жалақыны қатар алып жүргенін алға тартқан болатын.
– Олар жұмысынан кеткісі келмейді, өйткені сол өздеріне ыңғайлы, жиған-терген білімі, тәжірибесі сұранысқа ие, сондықтан олар жұмысында қала береді. Мұндай жағдайда бюджеттен төленетін төлемдерді олар зейнетке шындап шыққанға дейін доғара тұру керек, – деген еді министір.
Оның айтуынша, үнемделген қаражат 55 жасында зейнетке шыққысы келетіндерге төлеуге бағытталуы мүмкін. Министрдің мәліметінше, бұл – әлі ұсыныс. Яғни, Үкіметтің қарауына енгізілмеген. Светлана Жақыпова мұндай ұсынысты сарапшылар айтқанын жеткізді.
– Бұл тек талқылау сатысындағы дүние. Өткен аптада біз сарапшылармен кездестік, сонда осындай ұсыныс айтылды. Әкімдер де, министрлер де – мемлекеттік қызметшілер, олар, мәселен келісімшарт бойынша бір жылға қалуы мүмкін, келісімшарт бір жылға ұзартылуы мүмкін, содан соң олар зейнетке шығуы керек. Мысалы, менен зейнет жасына жеткен соң жұмыс істейсіз бе деп сұрайды. Мен жұмыс істейтінімді айттым. Менің ғылыммен айналысуға немесе сабақ беруге мүмкіндігім бар. Тиісінше, мен осы салаларда жұмыс істей аламын, егер солай істесем, онда мен зейнетақысыз, тек жалақыға өмір сүретін боламын, – деп түсіндірді Еңбек министрі.
Оның айтуынша, бұл бастаманы қолдау-қолдамау қазақстандықтардың еншісіндегі дүние.
Жалпы, бұл мәселе былтыр да көтерілген болатын. Халық зейнеткерлердің жастарға орын бермеуі еңбек нарығындағы проблеманың бірі екенін айтып, нақты бір шектеу енгізу керек деп ұсыныс тастаған еді. Сол кездегі Еңбек министрі Тамара Дүйсенова бұл қадам Еңбек кодексіне қайшы келіп, азаматтардың құқығына шектеу қояды деп жауап берген болатын.
Елімізде қанша зейнеткер жұмыс істейді? Олар неге демалуға құлықсыз? Жастарға жол бергісі келмей ме әлде жол беретіндей жас жоқ па?
Зейнетке шықпаған зейнеткерлер қанша?
Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметіне сүйенсек, елімізде 2,4 миллионнан астам зейнеткер бар. Жұмыс істейтін зейнеткерлердің санына қатысты министрлік ешқандай мәлімет бермеген, бірақ былтыр сарапшылар олардың саны 80 мыңнан асатынын анықтаған болатын.
Ranking.kz зерттеуіне сүйенсек, елімізде 65 жастан асқан жұмыс істейтін азаматтардың саны 2020-2022 жылдар аралығында 26,6 пайызға өскен. Осылайша, 2022 жылғы үшінші тоқсанның аяғында жұмыс істейтін зейнеткерлердің саны 82,7 мың адамға жеткен. Әсіресе, 2020 жылы айтарлықтай өсім байқалған: сол жылы жұмыс істейтін зейнеткерлер саны 65,3 мыңнан 87 мың адамға дейін өскен. Ал 2021 жылы бұл көрсеткіш 4,4 пайызға, 2022 жылы 0,6 пайызға төмендепті.
Өңірлер бойынша қарастыратын болсақ, еңбек етіп жүрген зейнеткерлердің көбі солтүстік және орталық өңірлерде тұрады. Нақтырақ айтқанда, Қостанай облысында – 20,9 мың адам, Ақмола облысында – 20 мың адам, Солтүстік Қазақстан облысында – 10,8 мың адам, Павлодар облысында – 10,4 мың адам, Қарағанды облысында – 9,4 мың адам.
Ал, керісінше, зейнеткерлері ең аз жұмыс істейтін өңірлер – Маңғыстау (244 адам) және Қызылорда (115 адам) облыстары. Ресми мәліметтерге сүйенсек, Батыс Қазақстан мен Түркістан облыстарында, Астана мен Шымкент қалаларында жұмыс істейтін зейнеткерлер жоқ деп көрсетілген.
Жылы орнын қимай ма, әлде?..
Зерттеуге сүйенсек, зейнеткерлердің көбісі жылы кабинетте, жұмсақ креслода отырмайды. Олар негізінен ауыл шаруашылығы, орман және балық шаруашылығында еңбек етеді екен.
Жалпы, жұмыс істейтін зейнеткерлердің 75 пайыздан астамы ауыл, орман және балық шаруашылығында жұмыс істейді (62,4 мың адам). 4 пайызы (3,6 мың адам) қоймаларда немесе жүргізуші болып жұмыс істесе, 3 мың зейнеткер – дәрігер және медицина саласында еңбек етеді. Айта кететін мәселе – 2019 жылғы көрсеткішпен салыстырғанда медицина саласындағы зейнеткерлер саны 57,9 пайызға өскен.
Сондай-ақ 65 жастан асқан 2,2 мың адам құрылыс саласында, ал 2,3 мың адам өнеркәсіпте жұмыс істейді. Құрылыс және өнеркәсіп саласындағы зейнеткерлер саны 2019 жылғымен салыстырғанда 3,2 пайызға және 37,8 пайызға артқан.
Ал мемлекеттік қызметте 65 жастан асқан зейнеткерлер саны 2019 жылмен салыстырғанда 40,4 пайызға азайып, бар болғаны 268 адам ғана қалған. 2022 жылдың аяғына қарай 65 жастан асқан жоғары лауазымды басшылар, заң шығарушылар мен мемлекеттік қызметкерлер саны – 58. 2019 жылдан бері зейнеткер-басшылар саны 2,5 есе қысқарған.
Жұмыс істейтін зейнеткерлердің 67,9 пайызы немесе 56,1 мың адам – біліктілігі жоқ жұмысшылар. Тағы 8,6 пайызы – ауыл шаруашылығы өнімдерін өндіретін фермерлер.
Яғни, зерттеудегі сандарға қарасақ, жұмыстан шықпаған зейнеткерлердің бәрі жылы орнын қимай жүр деу – жаңсақ пікір деп топшылауға болады. Керісінше, амалдың жоғынан, орнын басатын жастардың болмауынан жұмыстан шыға алмай жүрген зейнеткерлер көп сияқты...
Еңбек нарығында түйткіл көп
Сонымен, бұдан екі түрлі мәселе шығады. Кей салаларда білікті кадр жоқ, ол мамандықтарды оқуға, оқыса да жұмыс істеуге жастар құлықсыз. Жұмыс істеуге келген күннің өзінде, кей салада тәжірибе мен машық маңызды екені жасырын емес. Әсіресе, ауыл-аймақтарда маман тапшылығы қатты байқалады. Мәселен, әуелде айтып өткен дәрігер-зейнеткерлердің статистикасы осы сөзімізге негіз бола алады.
Еліміздің кадрлық әлеуетін арттыру өте маңызды екенін биылғы Жолдауында Мемлекет басшысы да айтқан болатын. Президент экономиканы білікті мамандармен қамтамасыз ету аса өзекті міндет екенін жеткізді.
– Ең алдымен, су, энергетика, құрылыс және басқа да салаларда қатты байқалып отырған кадр тапшылығын жою қажет. Сондай-ақ болашақта сұранысқа ие болатын кәсіптер үшін білікті мамандар даярлау керек. Бұл бағытта нақты жұмыстар басталды. Үкімет жоғары білім саласын халықаралық білім беру кеңістігімен ықпалдастырып жатыр. Қазірдің өзінде елімізде шетелдің белгілі 23 жоғары оқу орны жұмыс жүргізе бастады. Оларға мейлінше қолдау көрсету керек. Атап айтқанда, маман даярлауға берілетін мемлекеттік тапсырысты біртіндеп көбейткен жөн. Бұл тәсілді білім бағдарламасы заман талабына сай келетін өз оқу орындарымызға да қолдануға болады, – деді Президент Жолдауда.
Мемлекет басшысы грант құны жастарды сапалы оқытуға мүмкіндік беруге тиіс екенін айтқан еді. Мемлекет қаржысын университеттің бәріне шашып, оңды-солды тарата беруге болмайды.
– Мен 2025 жылды Жұмысшы мамандықтары жылы деп жариялаймын. Осы уақыт ішінде техникалық және кәсіби білім беру жүйесін реформалау қажет. Сондай-ақ біз жұмысшы мамандықтарын дәріптеу арқылы қоғамда еңбекқор және нағыз маман болу идеясын насихаттаймыз, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Еңбектің зейнеті деуге келе ме?
Еңбек және әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметінше, 2024 жылдың басынан бері республикалық бюджеттен зейнетақы төлемдеріне 1 трлн 237 млрд теңге жұмсалған. Ал еліміздегі орташа жалақы мөлшері – 132 мың теңгенің айналасында.
– Зейнетақының орташа мөлшері – 132 399 теңге, оның ішінде еңбек өтілі бойынша зейнетақы – 89 729 теңге, базалық зейнетақы – 42 670 теңге, – деп мәлімдеген еді министрлік.
Сондай-ақ рсеми мәліметке сүйенсек, ең аз зейнетақы 33 883 теңге болса, ең көбі 945 752 теңгеге дейін жетеді екен.
Яғни, еліміздегі зейнеткерлердің «еңбегінің жемісі» 100-150 мың теңгенің айналасында бағаланады. Бұл ретте зейнеткерлердің мүмкіндік болып тұрса, қосымша қаржы табудан неліктен бас тартпайтынын түсіну қиын емес.
Бюджет қаражатының айтарлықтай бөлігі әлеуметтік төлемдерді төлеуге жұмсалатыны түсінікті. Дегенмен бюджет тапшылығы бұл бағытта да мәселе тудырып отыр.
Яғни, Үкімет жұмыс істейтін зейнеткерлерді қысқарту арқылы әлеуметтік төлем мәселесінің аз да болса бір бөлігін реттеуге ниетті болғанын байқауға болады. Жастар жұмыс таппағандықтан орын бермейтін алғы буынға ренжулі. Ал жұмыс істейтін зейнеткерлердің бірді-екілісі болмаса, жалпы жылы орнын қимайды деуге тағы келмейді: орнын басатын ешкім жоқ, зейнетақы да аз. Мұның барлығы еңбек нарығы мен кадр даярау, әлеуметтік төлемдер саласына түбегейлі өзгерістер мен нәтижелі жұмыстар жүргізілуі қажет екенін айқындап отыр.