Аңызға айналған Абдолла Жұмағалиевтің ерлігін саралап қарасақ, 80 жылдан астам газет-журнал беттерінде, радио, теледидар, соңғы жылдары әлеуметтік желілер арқылы дәріптеліп келсе де, ресми биліктен қолдау таппай келеді. Әрине, қан майданда ерлікпен қаза тапқан қазақ ақыны А.Жұмағалиев есімі ұлықтауға лайық деп әдеттегідей жыл сайын, әсіресе бес, он жылдық атаулы датаға орай үздіксіз айтылып келді.
2020 жылы 31 қантар күні Жәңгір хан атындағы тарихи-этнографиялық музейі ұйымдастырған «Еленбеген ерлік» атты тарихи танымдық іс-шара соңында Абдолла Жұмағалиевке «Халық Қаһарманы» атағын беру жөнінде Жәңгір хан университетінің студенттері челендж жариялаған еді. 12 ақпанда Батыс Қазақстан облысы әкімінің есебі кезінде Сырым ауданы халқының ұсынысы қолдау тауып, Президент Әкімшілігі аппаратына қажетті құжаттар жолданды. Жауап болмаған соң, 1943 жылы Абдолла Жұмағалиевтің ерлігі туралы «Ақын-герой» атты мақала жариялаған Egemen Qazaqstan («Социалистік Қазақстан») газеті 81 жылдан кейін (9 мамыр 2024 ж.) «Оның аты Абдолла еді» деген мақала жариялады. Сондықтан тиісті органдар халықтың ұсынысын жан-жақты талқылап, Ұлы Жеңістің 80 жылдығы қарсаңында әділ шешім қабылдауға уақыты жеткілікті еді. Бірақ олай болмады. 2025 жылы Орал қаласының бір көшесіне ақын герой Абдолла Жұмағалиевтің атын беру ұсынысы да қолдау таппай қалды. Себебі талап бойынша кейіпкердің кемінде екі ордені болуы шарт екен. Екі орден екі жыл шайқасқа қатысқан әскерде болуы мүмкін. Ал алғашқы онкүндік шайқаста шейіт болған Абдолла Жұмағалиевпен бірге қаза тапқан жауынгерлер де марапат алмағаны анық.
Ерліктің еленбей қалуының бірнеше себебі бар. 1941 жылдың 4 қазанында ша- буылға шыққан жау 8 қазан күні резервтегі Батыс және Брянск майданы әскерлерін тас-талқанын шығарып, қас-қағым сәтте бес армияны жойып жібереді. Вяземь қазандығында қоршауда қалған 700 мың әскер мен мыңнан астам танк пен 5 000 зеңбіректі қолына түсірген жау 120 шақырым алға жылжиды.
Сөйтіп, 14 қазанда Калинин (Тверь), 15 қазан күні Можайск қалаларын басып алады. Ол – бір.
Екіншіден, майданның күйреуінен Мәскеу қаласына қауіп төнген соң 1941 жылдың 15 қазан күні Политбюро мүшелеріне эвакуациялануға құпия бұйрық беріледі. Куйбышев (Самара) қаласын екінші астана ретінде таңдау себебі, ол Еуропа құрлығында және Волга өзенінің сол жағалауында болуы жаудан табиғи қорған деп есептелді.
Ал 16 қазанда Сталиннің өзі Куйбышев (Самара) қаласына көшетін болады.
Құпия қаулы туралы өсек тараған сәтте астанада дүрбелең, жаппай қашу мен тонау басталып, хаосқа ұласады.
16 қазан күні Батыс армия резервіндегі 316-атқыштар дивизиясы Волоколамск қаласы аймағын қорғауға кіріседі.
Осы кезде, Мәскеу табанына жеткен фельдмаршал Гудериан: «Кешкі асты Мәскеу төрінде ішеміз», – депті. Жан сақтауға көшкен астаналықтар төтенше жағдайда жан-жаққа көшіп жатады. Жоғары билік, қорғаныс ставка басшыларының өзі бронепойызға отырып майданнан хабар күтеді. Мақсат – фашистер қорғанысты жарып өтсе, Куйбышев қаласына көшіп-қону. Сондықтан майданда жан алысып, жан берісіп жатқан әскерилердің ерлігін хаттайтын күш те, уақыт та болмаған. Сөйтіп, осы аралықта ерлікпен мерт болған бірде-бір сарбаз да, тірі қалған жауынгер де орден түгілі медаль, алғысхат алмаған.
Биыл Волоколамск қаласына ұйымдастырылған экспедиция кезінде осы деректі естідік. Бір қадам шегінуге тыйым салу бұйрығын бере тұра жоғары билік 316-атқыштар дивизиясының ерен ерлігіне сенбеген сияқты. Ол ол ма, Волоколамск қаласын 1941 жылы 26 қазан күні жауға тапсырдың деп Рокоссовский мен Панфиловты әскери трибуналмен соттап, ату жазасын белгілеп қояды. Алайда тексеруге жіберілген тергеушілер оларды ақтап шығады. Сондықтан Волоколамск қаласы мен деревняларды қиратпай қаз қалпында сақтап қалған Иван Васильевич Панфиловты, Бауыржан Момышұлы мен Панфилов дивизиясының жауынгерлерін Волоколамск қаласы мен округ тұрғындары әр кезде пір тұтады. Өйткені қала мен деревняларды қорғау мүмкіндігі сарқылғанда жауға шайқаспай тапсырып, ен далада соғысқан. Экспедиция кезінде неге саяжайлар аз, құрылыс неге салынбайды дегенде, себебі өңір аймағында панфиловшылардың сүйегіне толы деді тұрғындар.
Сөйтіп, Рокоссовский мен Панфилов әскери шеберліктің үлгісін көрсетіп, 1941 жылдың 27 қазан күні майданды қайта тұ- рақтандырады. Оған себептің бірі Новинки деревнясы тұсындағы өткелден өткізбеген Абдолла Жұмағалиев басқарған бөлімшенің ерлігі екені де айдан анық. Қансыраған фашистің үш жаяу дивизиясы мен бір танк дивизиясы шегініп, қайта күш жинауға кіріседі. Соның арқасында билік Мәскеу қаласын тонауды тоқтатып, тәртіп орнатуға мүмкіндік алып, 1941 жылдың 7 қарашасында әскери парад ұйымдастырады.
Іле-шала, 316-атқыштар дивизиясының ерен ерлігіне көзі жеткен жоғары билік есін жиып тарих алдында өзін ақтап қалу үшін қолынан келгенін жасайды. Сөйтіп,
Г.Жуков 20-27.10.41ж. Волоколамск операциясы кезінде көрсеткен ерлігі үшін 316-атқыштар дивизиясының жеке құрамын гвардия атағы мен Кызыл Ту орденімен наградтауды ұсынады. Олай болса, қатардағы жауынгер Абдолла Жұмағалиев та гвардия жауынгер аталып, Қызыл Ту ордені иегері атанды деуге болады. КСРО батыры атағын алған 28 панфиловның өздері қай энциклопедияны қарасаң да баяғы қатардағы жауынгер, сержант деп жазылған. Негізінде, олар гвардия жауынгері, гвардия сержанты деп аталуы керек еді. Бірақ расында олай болмады. Формализмге жол берген Қорғаныс министрлігі республикалық ономастика комиссиясына астарлы бейресми нұсқау беріп отыр. Екі ордені болмаса, ерлігін қоғам мойындаған батырға да көше атауы берілмейді екен. Сонымен қатар кезінде еленбей қалған ерлікті саралау тетігі де ойластырылмаған. Заңды тетік болмаған соң бір-біріне сілтеп, жауапкершіліктен басын алып қашқан жерде іс тынбайды. Сондықтан Отан үшін шейіт болған батырдың ерлігіне адал баға бере-
тін тетік ойластырылып, заңмен қорғалу керек.
316-атқыштар дивизиясының ерен ерлігін лайықты бағалауға үндеген маршал Георгий Жуковтың өзі: «Менен соғыс несімен есте қалды деп сұрағанда, бірден Мәскеу үшін шайқас деймін. Ол тарихи шайқас – дұшпандардың «Барбаросса» жоспарының быт-шытын шығарған жеңісті шайқас!», – деп еске алады. Осы тағдыршешті ұрыста ортақ жеңіске 316-атқыштар дивизиясының, олардың жеке құрамының қайтпас қайсарлығы қомақты үлес қосты. Сол тағдыршешті ұрыс кезінде Абдолла Жұмағалиевтің болғаны, көптің бірі болмай, намысты ту етіп, жарқырай көрінгені ұлты үшін өнеге. «Ақын Абдолла Жұмағалиев Отан үшін майданда от болып жанып кетті. Оның алауы әлі сөнген жоқ. Сөнбек те емес: Ол – мәңгілік алау», – дейді Қадыр Мырза Әли. Олай болса, Абдолла Жұмағалиевтің ерлігін қастерлеу мақсатындағы біздің ісіміз де мәңгі болу шарт.
Абдолла Жұмағалиев 1941 жылдың шілдесінде Ортаазиялық әскери округке қарасты Алматы қаласындағы Фрунзе қалалық әскери комиссариаттың шақыртуымен 316-атқыштар дивизиясы, 1075-атқыштар полкі құрамында майданға аттанды. Жаужүрек панфиловшылар 10 қазанда Батыс шептің 16-армия құрамында Константин Рокоссовскийдің басшылығымен ең негізгі аумақ – Волоколамск тас жолының қорғанысын қамтамасыз етті. Ерекше қабілетімен көзге түскен Абдолла Жұмағалиев 203-арнаулы барлаушылар ротасында қызметке кірісті. Екі тілді жетік білетін ол, әскери корреспондент болуға толық мүмкіндігі бар еді. Алайда пулеметші болуды мақсат тұтқан Абдолланың арманы Новинки ауылында болған ақырғы шайқасында ғана орындалды. 1-батальонның атқыштар ротасының взвод пулеметшісі Абдолла Жұмағалиев 1941 жылдың 26 қазанында неміс әскерлеріне қарсы тұру туралы бұйрықты орындау барысында ерлікпен қаза тапты.
Абдолла Жұмағалиевтің жанкешті ерлігі жайлы баяндайтын мол деректің бірі Батыс Қазақстан облыстық тарихи-өлкетану музейінің қорында рота командирі В.Гри-горьевтың «Советская гвардия» әскери газеті тұпнұсқа қиындысында сақталған «Писатель – герой!» атты мақала.
1943 жылғы 13 қаңтарда «Социалистік Қазақстан» республикалық газеті аталған мақаланы қазақ тілінде басып шығарды. Бұл құжаттай құнды мақаланың көшірмесін журналист Бауыржан Ширмединұлы «Сырым елі» газетінің 2020 жылғы 21 ақпандағы №7 санында жариялады. Командирдің бұл мақаласы – Абдолланың ерлігіне берілген алғашқы тарихи баға еді. Сөйтіп, Қазақстанның бас газеті дала перзенті Абдолланың адам айтса нанғысыз ерлігін жалпақ жұртқа паш етті. Кейін ақын Әбу Сәрсенбаев 316-атқыштар дивизиясының құрамында Мәскеу қорғанысын қамтамасыз етуге қатысушы ретінде «Ақын жүрегінің алауы» атты мақала жариялап, онда Абдолла Жұмағалиевтің қайтпас қайсарлығына куә қаруластарының атын атап, түсін түстеп, нақты деректер келтіреді. «26 қазан. Таңсәрі. Артиллериялық канонада. Қиян-кескі шайқас кезінде жау әскерлері бақылауға алған үйде басын қатерге тіккен үш жауынгер қалды. Олар Абдолла Жұмағалиев, Иван Дунай, Әбіл Құндыбаев». Демек, кейінгі екеуі Абдолланың ерлігін көзбен көрген қаруластары. Жаужүрек жігіттің батырлығы туралы жар салған да – сол екеуі. Гвардия капитаны В.Григорьев те «Писатель – герой!» мақаласын Иван Дунай мен Әбіл Құндыбаевтың баянхаттарының негізінде жазып шықты. Экспедиция кезінде анықталғаны, бірнеше қаруласы мерт болған соң, Абдолла Жұмағалиев Иван Дунай мен Әбіл Құндыбаевқа шегінуге бұйрық берсе керек. 12 шақырым жердегі Щекено мекеніне жеткенмен, олар да көп ұзамай ерлікпен қаза табады. Ол туралы деректі ОБД Мемориал сайты да растай түседі. Дәл сол ұрыста мерт болған полк жауынгерлері қатарынан, тарихта тек осы үш адамның есімі хатталып, сөзсіз батыр атағына лайық тек қана Абдолла Жұмағалиев деген. Тарих сынынан өткен осы әділ пікірдің туын біз биік ұстап, жығып алмауымыз керек. Себебі қанша бабаларымыз хабарсыз кетті. Бұл – қазақтың әр отбасына тән. Жадымызда тек қана есімі қалды. Басқа дерек жоқ. Мысалы, менің атам Төлепов Ибат дерексіз кетті, еске аламыз, бірақ еш талап ете алмаймыз. Себебі хатталған дерек жоқ. Ал тарихта хатталып, еленбеген ерліктің құнын сұрау ұрпақтың заңды талабы. Осы жерде айтайын дегенім, Иван Дунай мен Әбіл Қондыбаевты жоқтаушы жерлестері бар ма екен? Бір деректер бойынша, олар – Қырғызстан тумасы. Алматылық болуы да мүмкін. Оны анықтап үлгермедім. Себебі 2020 жылы наурыз айындағы Алматы қаласындағы зерттеуім коронавирус эпидемиясына байланысты тоқтап қалды. Бір анығы, Алматыдағы әскери комитетінің архивінде соғысқа шақырылған тізімде Абдолла Жұмағалиевтың де, Иван Дунай мен Әбіл Қондыбаевтың есімі бар. Бірге соғысқа шақырылып, майданға бірге аттанған тарихи тұлғалар. Панфилов дивизиясында бірге болған ақын-жазушылардың арқасында олардың есімі мен ерлігі тарихта сақталған.
Абдолла Жұмағалиевтің ерлігі ресми билік атынан тиісті бағасын алмағанымен, замандас ақын-жазушылар берген әділ бағасын қазақ халқы ұмытпайды. Атап айтсақ, 1944 жылы «Социалистік Қазақстан» республикалық газетінде «Абдолла!» поэмасы жарық көрді:
Құдірет күші, жер-жаһанның
Қанатын бер қыран құстың,
Ашуын бер арыстанның,
Жүрегін бер жолбарыстың!
Күллі әлемнің ашу-кегі
Орна менің кеудеме кеп,
Жау жолына атам сені,
Бомба бол да жарыл жүрек! – деп келетін от-жалынға толы шумақтарды жазған аға досы, әріптесі Қасым Аманжолов еді. Қасым Аманжолов өзінің үзеңгілес досы, ақын-батырдың ерлігіне арнап жалғыз әрі мәңгі ескерткішті орнатты! «Ешбір батырға мұндай поэтикалық ескерткіш орнатылған емес! Орнатыла да қоймас. «Абдолла» – теңдесі жоқ көркем туынды», – деп топшылайды Қазақтың Қадыры.
1948 жылы жазушы Дмитрий Снегиннің 316-атқыштар дивизиясының 857-артилле-риялық полкінің құрамында соғысып, майданның ортасындағы оқиғаларды көзімен көрген соғыс жауынгері әрі мұрағат құжат-тарын қазықтай пайдаланған қаламгер ретінде жазған «На дальних подступах!» атты повесі жарыққа шықты. Экспедиция кезінде Дмитрий Снегин жазған деректер дәлме-дәл келіп, Абдолланың соңғы шайқасының орны табылды. Сондықтан Снегиннің мемуар жанрындағы бұл шығармасы тарихи оқиғалардың деректеріне бай әрі көп дерекке бағалы екені тағы да дәлелденді.
Повестің басты кейіпкерлері – генерал В.Панфилов, аңызға айналған Бауыржан Момышұлы, ақын Абдолла Жұмағалиев және Брест қамалын қорғаушы, болашақ оқымысты, ғалым В.Фурсов сияқты тарихи тұлғалар. Дмитрий Снегин өз шығармасында қатардағы сарбаз Абдолла Жұмағалиевті аңызға айналған батырлардан бөле-жармай, оның ерлігіне ерекше екпін түсірді. Снегин түгілі, генерал Панфиловтың өзі де Жұмағалиевтің жаужүректігіне тәнті болатын.
«Кейін ол (генерал И.Панфилов) тұтқынның «жабайы дивизия» деген сөзін ашумен еске алып, сол сәтте комиссардың Абдолла Жұмағалиевтің ерлігі жайында әңгімесі мен сол күні тыңдаған ақын өлеңін жадында жаңғыртты. – Редакторға айтып, қайсар пулеметшінің жазған өлеңі мен жасаған ерлігін газет бетінде жариялау керек. Артта қалған отбасының қайғысын бөлісіп, оның Отанына лайықты хат жөнелту керек! – депті Панфилов». Лайықты хат дегені – нағыз батырдың, нағыз қаһарман қазақтың өлгенін ел білсін дегені болар, бәлкім?! Тіпті, Абдолланың «Халық қаһарманы» атағына лайық екенін Снегиннің өзі жазғандай әсердеміз. Дмитрий Снегин араға біраз жыл салып, дәлірек айтқанда, 1961 жылдың 30 тамызында бұл тақырыпқа қайта оралды. Ол Абдолланың ағасы Ғұбайдолла Жұмағалиевке хат жазды.
– Сіздің бауырыңыз Абдолламен мен шын мәнісінде Панфилов дивизиясында бірге қызмет еттім. Ол атқыштар, ал мен артиллериялық полкте болдым. Соңғы рет оны 1941 жылғы қазанда, Мәскеуден шалғайдағы кіреберісте фашисттермен болған кескілескен шайқас кезінде көрдім. Тізерлеп өмір сүргеннен гөрі тұрып өлгенді жөн санаған жауынгер Отанының үлкен жүректі ұлы бола білді. Осындай бауырмен тек мақтануға болады! Абдолланың ерлігі дәріптелген «Шалғайдағы кіреберісте» атты кітабым да сіздің жеке қорыңызда бар екеніне сенемін.
Дмитрий Снегин аталған повесте барлаушы Абдолла Жұмағалиев пен кіші командирдің ұрыс алаңындағы алдын ала болжамы дәл келгенін баяндайды. Танктер әбден жү- рілген жолмен 1-батальонның қорғанысына шабуыл жасайтыны болжанған. Ойлы-қырлы, көліктердің жүруін қиындататын тұстарда басқа бөлімдер орналасқан еді. Айтса айтқандай фашистер 316-атқыштар дивизиясы 857-артиллериялық полкінің артдивизионы қолдауымен 1-атқыштар батальоны қорғанысты қамтамасыз етіп тұрған Новинки ауылына негізгі соққыны берді. Қысылтаяң сәтте Абдолла Жұмағалиевтің пулеметшілер взводына фашистердің жақындауына жол бермей әрі батальонның шегіне отырып жаңа тәртіпке көшуін қамтамасыз ету міндеті жүктелді. «Ұрыс күннің екінші жартысына дейін жалғасты. Оқ дауыстары, әсіресе Абдолла болған сарай жақтағы тарс-тұрс дауыс саябырсыды. Тоқтады. Немістердің снаряды да көк жүзін шарлауды қойды. Фашистердің де қару-жарағы отқа оранды. Бәрі өртенді. Қырдың пулеметшісі де қаза тапты... – деп, жаралы жауынгер өлім ауызында жатып қаруласының ерлігіне қайран қалды. – Ол талай фашистің көзін құртты. Дұшпанға оқ жаудырып тұрып, өзінің тілінде... әндетті.... Осылайша, Д.Снегин жау құрсауында қалған Абдолла Жұмағалиевтің алдында не күтіп тұрғанын біле тұра ән шырқап шайқасқанын жазады. Бұл – намыстың әні, бұл – асқақ рухтың әуені еді.
Экспедиция барысында «Панфиловец» іздеуші клуб жетекшісі Бобинов Сергей Николаевич Абдолла екі қабатты бөрене ағаштан соғылған қамбада бекінген дейді. Алынбас қамалға айналған қамбаны фашистер ақыры өртеп тынады. Ұрыс-шайқастан кейін осы Новинки деревнясында үш үй ғана қирап, тұрғындары аман қалған. Сондықтан Новинки деревнясының байырғы тұрғындары повесте келтірілген ерлікті 1941 жылы 26 қазанда болғанын куә ретінде сан рет растаған. Алғашқы зерттеуді 1990 жылы жүргізген С.Бобинов соңғы шайқасты көзі көрген қариялардан естігенін айтты. Біз жіберген мақаламен танысып, өзінің жазбаларын ақтарып салыстырғаннан кейін Абдолла Жұмағалиевтің соңғы шайқасы болған орынды нақты аңықтағанын айтады. 2000 жылы дәл сол жерге үй тұрғызылған екен. Біз де басына барып көрдік. Ерлікке тағзым етіп Құран бағыштадық. Лезде қалың бұлттар сейіліп дәл сол жерге күн сәулесі жарқырап түсті. Аспанда қатарынан үш кемпірқосақ жарқырап шықты. Тылсым күштің құдыреті. Қазақ оны аруақ разы деп болжайды. Расында, жаназасы шығарылғандай сапта тұрмыз. Сол сапта бізбен қатар қалың ел тұрғандай сезімде болдық. Ештен кеш жақсы дегендей, 84 жылдан кейін тағзым еттік.
Экспедиция барысында Абдолла Жұмағалиев 1941 жылы 26 қазан күні Новинки деревнясында ерлікпен қаза тапқаны дәлелденді. Ол жөнінде естеліктерінде Әбу Сарсенбаев, Дмитрий Снегин жазған. Бірақ та, рота командирі В.Григорьевтың «Ақын-герой» атты мақаласы 1942 жылдың 6 желтоқсанында «Советская гвардия» газетінде, 1943 жылдың 13 қантарында «Социалистік Қазақстан» газетінде жарық көреді. Бұл қайшылықтың себебін былай тарқатуға болады. Кезінде, Мәншүк Маметованың ерлігі туралы естіген әскери тілші Мәлік Ғабдуллин бірнеше айдан кейін зерттеп мақала жазады. Мәншүк Маметова Кеңес Одағы батыры атағына лайық деген ұсынысы қолдау табады. Сол сияқты, Абдолланың ерлігі мен адами қасиеттері туралы жылдар бойы мақала жазған Панфи-лов дивизиясы құрамында бірге болған Абдолла Жұмағалиевтің қаруластары ақын-жазушылар Әбу Сәрсенбаев, Дмитрий Снегинмен қатар Қалижан Бекхожин, Сағынғали Сейітов, Павел Кузнецов және Иван Нарцисов болуы әбден мүмкін. «Ақын-герой» атты шағын мақаланың желісі мен ой саптауы да қалам шебері жазғанын дәлелдей түседі. Абдолла Жұмағалиевтің шығармашылығы туралы филолог-ғалым Зейнолла Мүтиевтің жан-жақты саралаған «Әдеби өлкетану: қоғамдық сананы рухани жанғырту» атты монографиясынан оқып танысуға болады. Қысқа қайырсақ: «Абдолла Жұмағалиев, алдымен, классикалық ақын. Ақынның шығармашылығына назар аударушы әдебиетшілер мен әдебиеттанушылар Абдолланы философ, романтик, лирик ақын деп бағалайды. Ақын туындыларының тұла бойында оқырманын жіпсіз алға сүйреп отыратын, көзге көрінбейтін бір желі бар. Ол байланыс – адам сезімі мен ұғымына ерекше әсер ететін рухани күш боп қоныс тепкен. Аяулы сезім мен өршіл ерлікке құрылған өлеңдер мазмұны азаматтық борыш пен адамдық ар-ұяттың алдында бас иеді. Мысалы, 1941 жылы жазылған «Талай тайғақ жерінде өткелектің» деп басталатын өлеңінде:
Талай тайғақ жерінде өткелектің,
Бірде күліп, бірде жылап жасым төктім.
Бүгін міне арымды қалқан етіп,
Халқым үшін майданға сапар шектім.
Мүмкін кері қайтпаспын, жоғалармын,
Көзім жұмып, құм көрпе оранармын.
Өлмен бірақ, бір кезде сыршыл ұлан
Болар менің мұрама оралар күн,
– деп жырлайды ақын болашағын дәл болжағандай.
Лирикалық кейіпкердің атынан сөз алған ақынның бейнелеу құралдары әр қазақтың жүрегіне жақын, дәстүрлі әдебиеттің сим-волды өрнектерінен өрілген.
Таңнан туған тарихи
Ту көтере табыстан,
Жағаласқан жау болса,
Найзасына шанышқан;
Алтын таңның ұлымын
Даңқына жер қайысқан,
– деп жырлау – ол кезең үшін өте қауіпті болатын. Алайда Абдолла ақын өзінің тәуелсіз ойлы көзқарасынан айнымады.
Дайынбыз аттан десе ел майданға,
Дайын тұр сауыт-сайман бар майданға.
Ұлымыз ер қазақтың өжет туған,
Бабасы садақ тартқан аспанда айға.
(«Жастар әні»)
– деп келетін азат тіркестердің де сол заман үшін мән-мағынасы қаншалықты зор болса, кейінгі ұрпақты ұлтжандылыққа тәрбиелеудегі қызметі бүгінге де керек. Олай болса:
Түсір еске есіл ерді,
Аты оның еді Абдолла, – деп Қасым ақын аманаттап кеткендей, соғыс өрті алыстай түскенімен, бүгінгі елі үшін отқа түскен батырының, аңыз адамның ерлігі лайықты бағаланғанын қалайды. Абдолламен бірге Отан қорғауға аттанған ақын-жазушылардың арқасында оның есімі мен ерлігі қазақстандықтарға тұтас танылды. Иә, біз де Отан үшін отқа түскен батыр ұлдың ерлігі лайықты бағаланғанын қалаймыз. Бұл – жаңа буынның да, аға буынның да, соғыс көрген майдангерлер, тыл еңбеккерлері мен ардагерлердің ортақ тілегі, елдің сөзі.
Нұржан ТӨЛЕПОВ,
Музей ардагері, өлкетану ісінің үздігі,
Астана қаласы