Екінші ұрпақ тотемі
(Сұлтан Раевтың «Көкжал» хикаяты хақында)
Бөрі туралы біз дәл осы ғасырда не ойлай алуымыз мүмкін? Таң ағарып келе жатқанда мұнартып көрінген Алатауға қарап, онда шатқалдарды кезіп, сайларды сүзіп бөрілер жортып жүргендей сезіле ме? Біз, сірә, бөріден тым алыстап кеткен жоқпыз ба? Ескіде бөрімен қаншалық жақын болдық? Табиғат, мифтер философиясын ашқан сайын бармақ шайнайтынымыз қалай?
Сұлтан Раевтің «Көкжал» хикаятының соңғы бетін жауып болып, менің санама енген ойлар тізбегі осылай болды. Ал шығарманың жазылу стилі маған С.Раевтың жаңа қырын ашып бергенін түсіндім.
Шығарманы Әсем Ережеқызы қазақ тіліне өте тамаша аударыпты. Тілі шұрайлы, жатық. «Манасты» тудырған елдің баласы жазғанына шек келтірмейсіз. Бірақ көп сөзділіктен ада, шұбалаң метафоралар шектеуге ұшыраған секілді. Бір сөзбен айтқанда, шығарма тілі Фолкнердің «өрнекті сөйлемін» еске түсіреді. Модернистік прозаның тілге қоятын талаптарына сәйкес, сергек, салмақты, нақты, сенімді, сезімтал сөйлемдер көңілді иіте береді.
Шығарма бөрі туралы. Көкжал есімді арлан бөрінің бастан өткен ғұмырнамасы. Жан алып, жан беріскен күреске толы сәттері, азабы, ызасы, кегі... сезім-сүйіспеншілігі. Автордың өзі шығармада нақтылап отырғанындай – бөрі тағдыры. Әкесінің аты – Шоңтабан, анасының аты – Оқжетпес, өзінің аты – Көкжал. Әрине, бұл есімдерді сол қасқырлардың жаулары – адамзат баласы қойған. Олар өздерінің аты кім екенін білмейді. Оларға бөрі заңдары ғана маңызды. Шоңтабан – сирағы шоқпардай әлуетті арлан, Оқжетпес – көз ілеспейтін жылдам, қайсар өлекшін. Көкжал жеті жетімектің ең кенжесі, тірі қалған жалғыз бөлтірік. Шығармада адамдардың бірде-біреуінде есім жоқ. Екі аяқтылар немесе адам деп, көбіне олардың портрет ерекшеліктеріне қарай атау беріп ерекшелеп өте береді.
Жалпы, әлем әдебиетінде экокрицизм бағытында жазылған шығармалар көп. Герман Мелвиллдің «Моби Дик» романы көш бастаған бұл лекке Фолкнердің «Аюы» мен Хемингуэйдің «Шал мен теңізі» қосылған соң қуатты, арналы дарияға айналғандай сезім берді. Жазушылар солай табиғат пен адам арасындағы байланыстың құпияларына үңілді, табиғат пен адам арасындағы қайшылық, қақтығыстардың себебі мен шешу жолдарын іздеді. Адамдардың «Эволюция теориясымен» өзін ақтау әрекеттерінің астарында бәрібір антропоцентризм жатқаны айқындалды. Есесіне психологияның тереңдей дамуы адамның табиғаттың алақанынан шығу мүмкіндігінің қазірше жоқ екенін көрсетті де, осыған дейін неше мыңдаған жыл бойы жасалған дамудың қаңқаға барынша бағытталғаны әшкере болды. Бұл жағдайлар біздің осыған дейін табиғат алдында алған жеңістіктеріміздің тым күлкілі характерін мойындауымызға мәжбүр етті. Дәлірек айтқанда, табиғат пен адам арасында дуалистік қатынас жоқ екен. Табиғат – Құдай, біз – шайтан немесе азғын періште ғана екенбіз. Шайтанның Құдай алақанынан шығып кете алмайтыны секілді, біз де табиғат аясынан аулақтауға мүмкіндігіміз жоқ екен.
Дәл осы ақиқатты бұл жолы бізге «Көкжал» ашып берді.
Сұлтан Раевтің «Көкжал» хикаяты автордың «Жанжаза», «Топан» романдарымен қатар аталатын үздік шығармасы. Шынымды айтсам, автормен таныстығым «Жанжаза» романы арқылы басталған еді. Содан кейін Раев десе көңіл бөлмей өте шығу мен үшін жат болғалы біраз уақыт өтіпті. «Топанды» оқыған соң, мен өзімді Сұлтан Раевты танитын оқырман қатарына қосып та қойдым. Бірақ қолыма «Көкжал» хикаяты түскенде бұл ойымның мүлдем қате екеніне көзім жетті. «Көкжал» стильдік тұрғыдан болсын, мазмұндық тұрғыдан болсын аталған екі романнан басқаша туынды. Бөлекше немесе өзінше ізденістің жемісі болып шықты. Мәселен, «Жанжаза» романы «Қасиетті кітаптағы» Мұса пайғамбардың еврей қауымын шөлде қырық жыл айналдырған аңызының сюжетін түрлендіріп, жеті кейіпкерді буддизмнің самсара танымы бойынша немесе реинкарнация ұғымы бойынша жасақтап шыққан. Яғни, романдағы жеті жынды заманақыр болатынын болжап, жүйке ауруларын емдейтін ауруханадан қашып шығып, шөлдегі ұзақ сапарын бастайды. Бар ойлары «Киелі жерді» тауып, Құдайдан кешірім өтініп, күнәларын жумақ. Жеті кейіпкер – Император, Шыңғысхан, Ескендір Зұлқарнайын, Лир, Тайс Афиниская, Клеопатра, Қозышақ. Оқырман кейіпкер есімдеріне қарап олардың тарихи кейіпкерлермен қандай байланысы барын болжап үлгерді деп ойлаймын. Иә, бұл аталған жетеуі тарихтағы айтылмыш жауыз билік иелерінің өмірге қайта келіп, күнәларын жуып жүрген бүгінгі бейнелері, жазасын алып жүрген рухтары. Олар өткен өмірлерін өздері білмейді, тек жындыханада токқа соқтырып емдеу барысында өткен өмір елестерімен бұлдыр-бұлдыр ұшырасады. Бұл кейіпкерлердің бәрі күнәға белшеден батқан жандар, соған орай, тарихта жасаған қылмыстары үшін осы өмірде жазаларын өтеп жүр. Жанжаза сөзі жандары жаза кешіп, дүние тозағына күйіп жүрген сол бейбақтар күйінің ең түйінді атауы болып тұр.
Роман мыңдаған жыл бойында адамзатпен бірге жасап келе жатқан күрделі мәселелерге философиялық тұрғыдан жауап беруге тырысады. Шығарманың стилі де, мазмұны да күрделі. Оқырман үшін жаңа кеңістік сыйлайды, бағзы һәм мәңгі проблемалармен, күңгірт те қатал бір сезімдермен ұшырасасыз. Сюрреализмнің ерекше мүмкіндіктері шығарма үшін өзінше ретімен сап түзеп қызмет етіп тұр.
«Топан» романы да өзегін «Қасиетті кітапқа» бағыттайды. Яғни, «Топан су» мифі романға өзек болады. Аңыз бойынша жер бетін күнә жайлап, адамзат былыққа әбден батқандықтан, Құдай топан су жіберіп жер әлемді күнәһар адамзаттан тазартады. Тек Құдайға сенімін жоғалтпаған Нұх пайғамбар ғана отбасымен тірі қалады. Нұхтың кемесі жер бетіндегі ең биік таудың басына (қазақ аңызы бойынша Қазығұрт тауы) тоқтап, адамзаттың, жер бетіндегі тіршіліктің үміті сол жерден тыңнан өркен жаяды. Осы мифтік, классикалық желіні Сұлтан Раев «Топан» романы арқылы бөлекше болмыс бітіріп, өзгеше образ арқылы модернистік мәтінге айналдырып, бізге жаңартып, жаңғыртып қайтадан ұсынады. Романдағы жер бетінде қалған соңғы отбасы – Кхе және оның жұбайы Ман, ұлы Этих, қызы Дуна. Кхе – жер бетіндегі дінге сенетін, Құдайға құлшылық қылатын соңғы еркек. Әйелі Ман – жасанды адам жасайтын генетикалық институттың ғылыми қызметкері. Нұх пайғамбар мифінде Нұх пайғамбардың кемесі зоологиялық парк еді, яғни, кемеге жер бетіндегі барлық аң мен құс әрқайсысы бір жұптан сыйған болатын. Солайша олар да тыңнан тіршілік жалғаған. Ал С.Раевтың романында Кхенің кемесінде адамнан өзге жан иесінен тек бір тал бит қана болады. Ол да кемеге жоспар бойынша шықпайды. Жай ғана адамның қанын қорек ететін табиғатымен кеме ішіне енеді. Топан су Кхені жасанды адамдар ағашқа таңып жатқанда басталады. Бұл тұс енді тура Иисус Христостың креске шегеленуінің жаңғырығы. Топан су аяқталған соң бұлар да жаңа тірлік бастайды. Дегенмен Кхенің діндарлығы мен сенімі балаларына жұқпаған болатын. Тіпті, оның балалары да жасанды адамдар еді. Ер жете бастаған Этих алдымен шешесіне зорлық жасайды. Онан соң қарындасымен қосылып балалы болады. Олардан мүйізді бала дүниеге келеді. Христианда шайтан мүйізді теке бейнесінде суреттелетін. Осыған қарап мүйізді баланың символы не екенін аңғару қиын емес деп ойлаймын.
Кхе ең соңында бәрібір ағашқа таңылады. Бұл жолы оны ұлы мен мүйізді немересі таңады. Үміті үзілген Кхе екі азғын зәузатының қолынан өлуге намысы жібермей, ағашқа таңулы күйінде өзін теңізге лақтырады.
Қысқаша меңземе жасалған екі романның да айтары әлемге ортақ тақырып, формалық жақтан адамзат баласына ортақ архетиптер жүйесін, баршаға мәлім сюжеттік ерекшеліктерді өз бетінше жаңғырта пайдаланады. Діни-философиялық мәңгілік ойлар мен типтік кейіпкерлер арқылы адамзат дүниесінің раевтық нақыштағы шағын да күрделі ғаламын құрастырады. Жиып келгенде бұл екі шығарма да автордың интеллектуалдық эксперименттермен үзеңгілес болмысқа ие модернист жазушы екенін қапысыз айғақтайтын, жұмбағы мен жаңалығы бірдей көз тартатын қуатты туындылар.
Сұлтан Раевтың «Жанжазасы» мен «Топанын» оқығаннан кейін авторды космополиттік бағытқа адал, Орталық Азияның шегінде қалуды жөн көрмейтін жалпақ әлемге ортақ, адамзаттық асқақ мұраттар жүйесіне қызмет ету жолындағы алғадай тұлға деп ұққаным есімде. Әрине, мұнда шығармашылық қуат қанша жерден әлеуетті болсын, адам өз топырағының уысынан шығып кетуі мүлде мүмкін емес еді деген дүдәмал кейіппен де іштей жүздескенімді мойындауыма тура келеді. Осы дүдәмал ойым бүгін өзін ақтады. «Көкжал» мені Алатауға, көшпенділердің ұлы даласына жетелеп әкелді.
Бөрі – көне түркілердің ең әйдік тотемдерінің бірі. Аңыз бойынша түркілердің ата-бабасы бөрінің құртқасын еміп тірі қалады. Сонан кейін өсіп, өркендеп, ұлы империяға айналады. Мынау кең өлкенің сәні тек дүркіреп шапқан жылқы немесе ақ шағаладай тізілген ақ ордалар ғана емес, айлы түнде қыр басына шығып, түнгі жұлдызды аспанға тұмсығын тіреп тұрып ұлитын топ бөрілер де бар еді. Дала ұландары бөрімен қоян-қолтық араласып өмір сүрді. Күресті, жауласты, аңдысты, шабысты. Осы барыс көшпенді ұлына бөріні мықтап жақыннан таныстырды. Бөрі мінезі, бөрі болмысы, бөрі заңнамасы түркі баласының бөріні кие тұтып, бөріге ықыласымен иіп, бөрімен туыстық, байланыс нышандарын ойлап табуына жол сілтеді. Бөріні бағалады, қадірледі. Жалпы, көшпенділердің дәстүрлі дүниетанымы табиғатпен, жаратылыс әлемімен етене, оған тәуелді сипатта көрініс табатыны бұл күнде жасырын емес.
Дегенмен С.Раев «Көкжалда» бөрінің тотемдік ерекшеліктерін саналы түрде аттап өтеді. Саналы түрде аттап өте отырып, бөрінің неліктен соншалық қадірлі болып саналуының көрінеу де, көмескі де себептерін шығарманың бүкіл өн-бойына шашып, сіңіріп жібергенін аңдамай да қаласыз. Әйтпесе, шығарма басында Шоңтабан да, Оқжетпес те өлім құшқан соң, аңшылар апан түбіне тығылған бөлтіріктерді бір-бірлеп алып шығып, тасқа ұрып өлтіріп жатқандағы сақаудың сөзі көп нәрсені аңғартуға тиіс.
– Білмегенде ше?! Сен немене мені тами-тегі жоқ құл деп пе едің? – деген сақау қызылбетке қарай ұмтылып қойып, көкірегін қағып. – Мен бойи, бойи руынан боламын. Мен адамның бойисімін, ал бұлар хайуанның бойисі. Біздің айыймамыз – осы.
Апаннан тағы бір бөлтірікті суырып алып шыққан адам сақауға қарады да::
– Мә, ал адам бойи. Мықты болсаң, миын шашып жіберші. Кәне, бөрісің бе, жоқ па, көрейін, – деді.
Осы эпизодтан аңғаруға болатын түйткіл мүлде қарапайым жайт емес. Адам (көшпенді) мен бөрі, адам мен табиғат ортасындағы дәстүрлі қарым-қатынастың іргесі сөгілгенін байқау қиын болмаса керек. Дәстүр бойынша «Иттің иесі болса, бөрінің Тәңірісі бар» дейтін таным шегінде, бөріні Тәңірдің елшісі, адам мен Тәңір ортасындағы табиғи дәнекер ретінде қарастыратын көшпенділердің бөріге осыншама оспадарсыз жаулық қылуы мүмкін емес болатын. Оның үстіне жендеттің бірінің руы – бөрі екен. Бұл дәйек негізінен бөріні мифтік наным бойынша ата тұтатын әулеттердің басты белгісі есептелетін. Автор осы сілтеме арқылы осы арада көшпенділер дүниетанымының күйрегенін, дәстүрлі түсініктердің деградацияға ұшырап тозғанын аңғартты деп ойласақ қателеспейміз деп ойлаймын.
Жалпы, экокрицизм ағымы осы заманғы көркем әдебиеттегі арналы, салмақты бағыт. Бұл тарапта тақырып көтеріп, шығарма жазу үшін аталған тақырып аясы бойынша аса терең білім мен зердені қажет етеді. Бұл жағынан біздің автор «Көкжал» үшін маңдай терін аямағанын шығарманы оқыған оқырман бірден мойындайды. Мейлі, көкжалдың тіршілік дағдылары, бөрілік ұстаным, қағидаттарының шығармада ашылу процесіне қарасаңыз да, мейлі, оның күйек мезгілі немесе бөрі ойнағы туралы шабытқа толы бейнелеулері болсын, жанды тіл мен сенімді нақыштың күші менмұндалап тұрады. Сірә, оқырман көкжалмен бірге жүрген серіктердің біріне айналғандай сезім құшағында болады. Шығарманың ең ғажайып ерекшелігінің бірі осы секілді – оқушы шығарманың кеңістігіне біртіндеп еніп, шығармада суреттелген көріністерге, болып жатқан оқиғаларға, көкжалға, адамдарға табиғаттың көзімен, бөрінің көзқарасымен қарай бастағанын сезбей де қалады. Шығармадағы адам кейіпкерлерде артық немесе кем сипаттаулар жоқ. Өмірде бар, бөрілерге дұспан қарапайым жандар. Әрине, бөрілер адамдардың малын қырады, берекесін ұшырып, тыныштығын алады. Шығарма жалаң жан басудан ада, қасқырлардың қанға ғашық болмысын жасырмайды. Тіпті, олардың адамға ауыз салудан тайынбайтын жойдақсызын да әсіре бояусыз кескіндеп, көз алдымызға көлгірліктен таза реңмен тартады. Бірақ дәл осылай болса да, біз шығармадағы адамдарға бөрі көзімен қараудан бір сәтке арыла алмаймыз. Керісінше, оқушыға шығармадағы адам кейіпкерлер жат, адам кейіпкерлер жүгенсіз, адам кейпкерлер әділетсіз сезілгеннен танбайды. Бөрідегі әділетшіл рух, қайсар мінез, қайырымшыл жүрек тамсандырады, бөрінің адам алдындағы әлсіздігі, түскен қорлығы, ыза мен торығуға мелдектеп тойған хайуандық шынайы кейпі ішті жандырады, бармақ шайнатады. Бөрі қанша жерден қайратты, жігерлі болса да, сол мыңдаған жыл бұрынғы азу тісімен, сол болат тырнағымен әлі жүр. Арқасына мылтық асқан жоқ. Бар болмысы сол, табиғат оны қасқыр етіп жаратқан, ол ешқашан адам бола алмайды. Ыстық қан ұрттау құмарлығынан тиылып, шөп жеп, жеміс теріп кетуі мүмкін емес және осы жолда өлім құшудан тайынбайды. Ішімізде оның болмысына терең түсіністік ниет оянып, адам кейіпкерлерге қыжылымыз өзімізді сауал бесігіне тербетуге жетеді. Зайыры, Джон Гарднердің «Үздік баяндау шеберлігі оқырманды оқиғаның көзбен көрген куәгеріне айналдырады» дейтін сөзінің мәнісі осы болса керек.
Иә, шынымен, қасқыр – сол мың жыл бұрынғы қасқыр. Ал адам ше? Адам баласындағы мыңдаған жыл бойы өзгермес, адам баласының бәрі қия өтпес заң қайсы?
Өлекшіні Оқжетпесті құтқару үшін Шоңтабан оқ тиген артқы сирағын жерге нық тіреп аңшыларды қасқайып күтіп тұрады. Аңшылар оған салиқалы ажалды да қимайды, ауызына ағаш тығып байлап алып кетеді. Ал Шоңтабанның күткені бір тал оқ пен Оқжетпестің адам көзін адастырып кетуіне жетерлік кішкене уақыт қана болатын.
Шоңтабанның кегін алуды көздеп ауылға кірген Оқжетпес күйеуі қалаға кеткен бір әйелдің қайнысының төсегінде арам нәпсіге мас болып жатқанын көрді. Бірақ тимеді. Керісінше, кейін бөрі ойнақ салып, мауығын басып жатқан арлан мен қылықты құртқаны адамдар екі оқпен жайратып салғаны адам ақылына қонса да, сол оқиғаға куәгер болған көкжалдың миына сыймаған болатын.
Баламен бірге ойнап өскені үшін, баланың ауылда, өзіне талай қорған болғаны үшін сол баланы (әлдеқашан мылтық асынған жігіт болған) кейін қасындағы алты қасқырдан қорғап, құтқарып жібергені көкжал үшін адамгершілік пе, қасқыргершілік пе? Ал содан көп өтпей, сол алты қасқыр салған жарақаты асқынып, құздың басынан өзін тастап өлмекке шыққан қарт көкжалды дәл сол бала кездегі жолдасының, құздың жиегіне жарты қадам қалғанда бастан атқанын қандай өштікпен, қандай ұғыммен түсіндіруге болады?
Шығармада мұндай оқушы жанын қарып өтер оқиға, детальдар аз емес. Сол арқылы көкжал қайтадан «тотемге» айналады. Бұл еш мұғжизасы жоқ екінші ұрпақ тотем болатын. Бар болғаны – бөрі заңы. Бөрі заңын саналы түрде жүрек көзінен өткізу процесі. Біз үшін бұл жеткілікті себеп те.
Бөрі болмысы – табиғат, адам болмысы – табиғаттың мәңгілік шеңберінің ішінде табиғатпен қайшыласуға ұмтылыс. Дарвиннің «Табиғатқа бағынғанда ғана табиғат алдында жеңіске жетуге болады» деген пікірімен, әлбетте, кереғар.
Эсхилдің: «Әлдебір жақсы әңгіменің күші, барлық аргументтің күшінен әлдеқайда артық» деген әйгілі сөзі болушы еді. Адамзаттың идеялар мен теориялардан гөрі, үздік өнер туындыларына жақыны осыдан болса керек. Әрине, бұл өнердің мәні мен қуаты туралы да тамаша меңземе. Экологизмнің, экокрицизмнің даму жолында қаншама теория мен дерек, мәлімет, статистика көпке ұсынылғаны туралы ештеңе айта алмаспыз, неше миллиондап саналар. Алайда жазылған шедевр шығармалар туралы оқырман қауымның ақпараты аз емес екені анық. Осы қатарда «Көкжалдың» да бәсі өрлей беретіні көрініп тұр. Хикаяттың жақсы әңгімеге жататыны бір төбе де, хикаяттың әлем үшін шамалы бейтаныс өлкеден туғаны, кезінде көшпенділер қағанат, империялар құрған жұмбақ Орталық Азия туындысы екені бір төбе. Бұл тұрғыдан «Оқиға туған орын – оқиғаның өзі» дейтін сөз айтпақшы ойымның мәнін бұлтақсыз әшкере ете алады деп ойлаймын. Орталық Азия, көшпенділер өлкесі, ежелгі Жібек жолы... Бөрі тотемді түркілер бөрі туралы осылай биік һәм тартымды жазуға тиісті де.
Иә, сүйтіп айрықша сезім мен әсер иірімін көкжалдың өз жазбасын оқығандай қағажу қамаған көңілмен жүрек көзінен өткізуге болады. Біз бұл қатарда атын атамасақ, айып болатын бір шығарманы еске алмасақ болмайды: ол – қазақтың алып жазушысы Мұхтар Әуезовтың «Көксерегі». Әрине, Әуезов реализмнің ақтаңгері, Раев болса модернизмнің, авангардизмнің тайбурылы. Ортадағы үндестікті Олжас Сүлейменовтің: «Сұлтан Раевты мен Мұхтар Әуезовтің, Шыңғыс Айтматовтың ізіндегі жазушы деп білемін» деген лебізі арқылы бір жағынан нақтылап отырып, бір жағынан сеніммен түсіндіруімізге болатын секілді. Екі шығарма да – Орталық Азия әдебиетіндегі экокрицизмнің озық, өкілдік үлгілері. Екі шығарма да адам мен бөрі, адамзат қоғамы мен табиғат арасындағы қайшылықты тақырып ете отырып, адам баласының зорлықшыл, менмен пиғылын айыптауды идея тұтады.
Жалпы, автор Сұлтан Әкімұлы Раев – қазір де Орталық Азиядан әлемдік әдебиет кеңістігіне танылып үлгерген санаулы қаламгер тұлғаның бірі. Ол тек қана жазушы емес, «Антистандарт» атты өлеңдер жинағы шыққан ақын. Сонымен қатар драматургия саласында да өз әлеуетін мойындатып үлгерген мықты драматург. Қырғыз Республикасының мемлекеттік жазушысы, «Тоқтағұл» атындағы Қырғыз мемлекеттік сыйлығының иегері. 2002 жылы Ұлыбритания патшайымының Лондондағы мерейтойына әлемнің біраз елінен қатысқан мәдениет пен өнер саласының қайраткерлерімен қатар «Әдебиетке поэтикалық жаңалық әкелгені үшін» деген марапатпен қатысқан екен. Раевтың «Топан» романы 2017 жылғы Стокгольмде өткен отыз сегіз елден үміткерлер қатысқан халықаралық әдеби конкурста Гран-при жүлдесіне ие болып, Нобель сыйлығының лауреаты Генрих Сенкевич атындағы сыйлықтың иесі атаныпты. Бұдан тыс Кореяның, Түркияның халықаралық деңгейдегі конкурстарының жүлдегері болыпты.
Еңбегі жанып келе жатқанына бір қырынан осылай да дәлел келтіруге болар. Әрине, ең бастысы қырғыз қаламгері Сұлтан Раев Орталық Азиядан, түркі жұртынан шыққан жалауы биік жазушы екенін біз білеміз. Оқырмандары біледі.
Сөзіміздің соңын мақаланың басындағы соңғы сұраққа жауап берумен аяқтағанымыз жөн көрінеді. Табиғат, мифтер философиясы ашылған сайын бармақ шайнайтын себебіміз, көбінде жұмбақтардың шешімі сенім құлаған соң барып табылады екен. Бейне көкжалды атарын атып тастаған соң барып таныған көкжалдың бала серігінің, көзсіздікпен, жүгенсіздікпен атқан оғының құтқарушысына тигенін білгендегі құзды жаңғырта өкіріп жылағаны секілді. Осы арада оның өкіне алғанына шүкір деуге тиіс емес екенімізге сенуге рұқсат беріңіз, мәртебелі оқырман.
Арман Әділбек