Жаратылысы бөлек жан еді...
Адамды адам ететін – адал еңбегі. Адалдықпен жүрген адамның өмірі ұзақ болады. Әсіресе, бұл руханият саласындағы адамдарға тікелей қатысты. Атақты Баласағұн: «Адам екі нәрсе арқылы қартаймайды. Біріншісі – қайырымды ісі, екіншісі – мейірімге толы сөзі» дейді.
Ал сол адамның кейде мінезі біреуге ұнап, біреуге ұнамауы мүмкін. Бірақ шын мінезді адам – шын тірліктен кетпейді, шын сөзден айнымайды. Айтарын айтады, өз тірлігін тындырады. Бұл – нағыз адамның болмысына ғана тән қасиет. Қазақтың ұлы қаламгері Ғабит Мүсірепов: «Ең ауыр майдан – надандықпен күресу майданы – әрі ұзақ, әрі ызасы көп» дегені бар еді.
Шынында, көп адам осы надандықпен күресемін деп жүріп өзгеге ұнамайтыны бар. Ұнамайтыны жағымпаз емес, жалтақтықтан аулақ. Екі сөйлемейді. Көтерген туы – шындық туы. Ал жағымпаздар мен күні үшін жүрген қулар ондай адамның артына сұрқиялықпен шам алып түсіп, шамына тиеді. Кейбіреулер бұған төзеді. Қарсы күрес ашады. Ал келесі біреулер өзін тастап жіберіп, тағдырын «талқандайды». Бұл қай заманда болса да кездесіп тұратын – адамдар арасындағы қасірет.
Осы қасіреттен құтылмай-ақ келе жатырмыз. Бұлайша толғануға басты себеп, кезінде дәріс алған ұстазымыз әз Әзиза Нұрмаханованың бойындағы ерекше қасиеттерді зерделеген кезде осындай ой туындады.
Әзиза Нұрмаханова – қайраткер, ғалым, жазушы болатын. Ол кісінің бүкіл бүтін болмысына қазақтың аяулы ақыны, аз ғұмырында артынан мол мұра қалдырған, өз сөзімен айтқанда «...өз биігінде» тұрған Төлеген Айбергеновтің «Әзиза Нұрмахановаға» деген арнау өлеңін оқысаң көз жеткізесің.
«Мен туған жердің ардағы,
Жарқылдап жүрген жақсы апам.
Ризалығым бар-дағы,
Тағатын кінәм жоқ саған.
Әкелмек елге ырыс бір,
Сендегі жарқын пәк талант.
Кешегі сайлы министр,
Бүгінгі ойлы докторант.
Бір болғай алғы мақсаттар,
Гүл болғай шыққан әр төбең.
Нұр болып жаусын жақсы аттар,
Шырқалып шыңда мәртебең.
Бұл ғасыр бейне ертегі,
Теңі жоқ жыр ғой, асылы.
Әз інілердің ертеңі,
Әзизалардың ғасыры.
Қиындықтардан тайсалма,
Тоқтайтын түк жоқ бас алған.
Шын бақыт адал маңдайдың,
Терілерінен жасалған.
Талайдың көсегесін де
Көгертіп жатқан сол ғасыр.
Бүгініңді ал да есіңе
Ертеңің жайлы толға сыр...» дейді жыр жампозы.
Біз жоғарыда айтқан қайраткер апамыздың болмысы осы жыр шумақтарында келісті бейнеленген дейміз.
Әзиза Нұрмаханова көрнекті ғалым, белгілі жазушы дедік. Бұл – ақиқат сөз. Ол кісінің қаламынан туған, бізге бір табан жақындау көркем дүниелері: «Қыздар», «Шығыс шынары», «Ұл бала» атты туындылары еді. Ол қазақтың айтулы қыздарының өнегелі өмірін шығармасына арқау еткен алғашқы қаламгердің бірі болатын. Ғылыми еңбектерінің ішінде қызыға оқыған кітабымыз «Түркі тілдерінің салыстырмалы грамматикасы». Қоңыр түсті сол жинақтан түрік тілдері туралы алған мағлұматтарымыз аз болмап еді.
Ғалым қарақалпақ тілін де, өзбек тілін де, қазақ тілін де жетік білетін. Атақты профессор Н.Баскаковтың шәкірті болатын. Біз осы күні түркі дүниесі, түркі тілі деп жатамыз. Бұл мәселені Әзиза апамыз кеңес дәуірінде-ақ зерттеп, зерделеген. Ал қайраткерлігі өз алдына бір тақырып. Қаршығадай қазақ қызы Қарақалпақ елінің Оқу министрі қызметін абыроймен атқарған.
Мектепте жүрген кезде Әзиза Нұрмаханованың көркем дүниелерінен аз-кем хабардар едік. 1971 жылғы ҚазМҰУ-дың Журналистика факультетіне құжат тапсырып, әдебиеттен шығарма жаздық. Өңі сұстылау, қабағы қатқылдау, қараторы профессорды атақты академик Зейнолла Қабдолов дәрісханаға бастап келіп, бота тірсек бозбала біздерге жадырай бір қарап алып: «Бұл кісі атақты Әзиза Нұрмаханова апаларың» деді. Қасқыр көрген лақтай ығып отырған бізге көз қиығын тастап Әз апамыз шығарма тақырыбын тақтаға жазып, одан кейін «Ал қанеки, іске кірісіңдер», деді де орындыққа келіп жайғасты. Бізде де үн жоқ, профессорда да үн жоқ. Біраз уақыт өткеннен кейін Зейнолла ағамыз маңғаздана басып қайта келіп, «Әзеке, мына ұл мен қызыңыз бір-бірінен көшіріп, «шпаргалка» пайдаланып жатқан жоқ па?» деді.
Апамыз сол қасқайған бойы: «Зеке, бұлар қанша жерден көшірсе де, елекке түскенде білініп қалады. Мен әлгіннен бері кімнің қандай оқитынын, не жазатынын жапақтаған жанарларынан, құбылған жүздерінен сезіп отырмын», – деді.
Біз «Мына апамыз көріпкел ме, әлде қипақтаған қалпымыздан бәрін сезіп қойды ма?» деп ыңғайсыздандық.
Емтихан бітті. Апамыз шығармаларды жинап алып, шығып бара жатқан кезде: «Сау болыңыз» дегенге тіліміз әрең келді. Ол кісі тіл қата қоймады. Бірақ аналық кейіппен жымиып, басын изеді. Әз апамызбен кейін бір-екі рет жүзбе-жүз дидарласып, әңгіме-дүкен құрғанымыз бар. Ол былай болып еді: апамыздың ұлы Арыстанбек Нұрмаханов – 14 жасында мектепті алтын медальмен бітіріп, 19 жасында жоғары оқу орнын қызыл дипломмен аяқтап, 20 жасында ғылым кандидаты атанып, 23 жасында кафедра меңгерген азамат. Ана жолын қуып, «Түркі фразеологиясы» деген көлемді монографиясын жарыққа шығарған еді. Бұл еңбек туралы сол тұста Абылайхан атындағы халықаралық қатынастар және әлем тілдері университетінің ректоры, көрнекті қоғам қайраткері Әділ Ахметов айтып, басылымда пікір білдіру қажетін еске салды. Әз апаммен хабарласып, үйіне бардым. «Бұл кітапта бүкіл түркі дүниесінің фразеологиясы жан-жақты қамтылған. Сібір түркілері де, Орхон-Енисей жазба ескерткіштеріндегі қанатты сөздер де молынан қамтылған. Қорқыт, Қожа ахмет Ясауи, Жүсіп Баласағұни, Махмұд Қашқари, Асан қайғы, өзге де ұлтымыздың ұлыларының мұрасы жан-жақты зерттелген. Сонымен қатар түркітілдес халықтар мақал-мәтелдерінің фонетикасы, сөздік құрамы, грамматикасы, бәрі де қамтылған» деп ашық жасыл түсті кітапты сыйға тартты.
«Мен турашыл адаммын. Абай сөзіне арқа сүйеймін. Сол дара данышпан «Мықтымын деп мақтанба, ақыл білсең, Мықты болсаң, өзіңнің нәпсіңді жең» демейтін бе еді. Арыстанбекті де осындай әділдікке баулып келемін. Адамдықтан, адалдықтан аттама деймін. Өзіңнің еңбегіңе сен, жақсылардың жанында жүр. Сонда тура жолдан адаспайсың» деген сөзімді күн сайын құлағыңа құямын» деп ағынан жарылған сөздері әлі күнге дейін құлағымның түбінен, көңілімнің түпкірінен кете қойған жоқ.
Кітап туралы «Талант жас таңдамайды» деген пікір «Егемен Қазақстан» газетінде 1999 жылы жарияланды.
Әз апам телефон соғып, ризалығын білдірді. Үйіне шақырды. Сөзін жықпай бардым. Баяғы жүзінде сұс жоқ. Жадырап, жайнап отыр. «Қадыр ақынды, Мырзалиевті оқып жүрсің бе?» деді. «Иә, апай», деп дидарына қарадым. «Біз кейде шын талантты танымай қалатын жаман қасиетіміз бар. Көбіне жылпостар өтіп кетіп жатады. Мен ондайларды көргенде төзімсізбін. Мінезсіздікті, тұрақсыздықты, күнге бағарлықты – кімнің болса да, бетіне шыжғырып баса салам. Кейде өз сөзімнің орнына Қадырдың: «Мәстектерін жіберіп ат жарысқа, Арғымақпен кей жерде қой бағады» деген екі жол өлеңін айтып қарап тұратын кездерім де болады» деп сөз аяғын түйіп еді.
Бүгін Әз апамыздың өзі болмағанымен көзіндей, екінші өмірін жаңғыртып отырған рухани мұраларын мият тұтып, соны оқып тәубе дейміз. Бұл жаратылысы бөлек жанның жалғасқан екінші ғұмыры десек жарасады. Бір замандары жыр дүлдүлі Сұлтанмахмұт Торайғыров: «Ердің еңбегін ел білерлік заман бізге де болар ма екен?» депті. Тәубе дейік, ердің еңбегін білетін заман келді. Соның бір көрінісі – ұстаз туралы осындай естелік айту болса керек. Артындағы шәкірттері мен ұрпағы қазақтың қараторы қызын әспеттеп, атын жаңғыртып, абыройын асырып, кейінгі толқынға: «Осындай қоғам қайраткері, көрнекті ғалым, белгілі жазушы болған» деп рухани дүниесін шығарып, қолдарына ұстатсақ, нұр үстіне нұр болар еді.
Сүлеймен МӘМЕТ,
жазушы, «Құрмет», «Парасат»
орденінің иегері