Шаһкерім өз фотосын сыйлаған Абусағит кім?
2023 жылғы 11 шілдеде қазақтың дарынды ақыны, жазушысы, композиторы, философ-ойшылы, ғалым-тарихшы Шаһкерім Құдайбердіұлының туғанына 165 жыл толды. Шаһкерім Құдайбердіұлының ақталған сәтінен бастап оның шығармашылығы мен қызметін зерттеу мақсатында айтарлықтай жұмыстар жүргізілгенін атап өткен жөн. Ғалымдар орасан зор мәтіндік жұмыс жасағанына қарамастан, ерекше назар аударатын, тоқталатын сәттер әлі де бар.
Бұл мақаланы жазуға қазақ ақыны Шаһкерім Құдайбердіұлының Абусағит Махмұдовқа тарту етілген танымал фотосуреті себеп болды. Шаһкерім Құдайбердіұлы 1912 жылы Семей қаласында болған кезінде өзінің суретін бұған дейін бізге беймәлім болған Абу Саид Халил оғлы Махмұдов мырзаға сыйға тартады. Абусағит Махмұдов Құнанбай әулетінің айналасындағыларға абыройлы да беделді тұлға болды, бұған Шаһкерім қажының болашақ немере күйеубаласына естелікке сыйға тартқан фотосуреті дәлел. Құнанбай әулетінің әскерден қашып, Қазан қаласынан Құнанбай ауылына келген ноғай (қазақтар татарларды осылай атаған) көпестері Ысқақ және Махмұтпен туыстық қарым-қатынаста болғаны белгілі. Құнанбай оларға Шыңғыстау бөктеріндегі Арқалық елді мекенінен жер телімін бөліп берді, кейін бұл ауыл «Бәкең» және «Бай» ауылы деп аталып кетті. Ысқақ өзінің інісі Махмұтты Қазаннан көшіріп әкелді. Бірте-бірте Құнанбай ауылы мен Бай ауылы жақындасып, қазақтың дәстүріне сай мың жылдық құда болды.
Суретте – еңселі Шаһкерім қажы қара түсті тақия киіп тұр. Сол жақ жиегінен қос түймемен қапсырылған шапан ақын образының ажырамас бөлігі іспеттес. Ақынның жанарынан өнегелі өмірінің айнасындай болған тұңғиық көзқарасын көруге болады. Бұл ақынның қасиетті мекенге қажылық сапардан оралған, екі революцияны бастан өткерген кезі, қажының қалың сақалына ақ түскен. Ақын өз шығармаларын түрлі әдеби псевдонимдермен жариялаған, мәселен, «Ш.Х», «Шаһкерім», Шаһкерім Құдайберді, Құдайбердіұлы, Шаһкерім Құдайбердин, Шәһкерім Құдайберді оғлы, Құдайбердиев Ш., Шежіре Шаһкерім, Шежіре Шаһкерім Хұдайбердин, Шежіре Шаһкерім Құдайбердин, «Мұтылған». Барлығы 11 атауды пайдаланған. 1988 жылы Шәкерім ақталған кезеңнен бастап ғылымда орыс тіліндегі «Шәкәрім» деп айтылып жүр. Алайда ол халық арасында «Шәкерім» деген атпен танымал. Өз зерттеуімізде біз ақынның өзі қолданған «Шаһкерім» атауын қолданғанды жөн көрдік.
Бүгінге дейін Шаһкерімнің көпшілікке танымал үш фотосуреті белгілі, олардың әрқайсысының өзіндік ерекше тарихы бар. Зерттеу барысында біз бұл фотосурет қай жылы түсірілді және ол кімге тарту етілді деген екі негізгі сұраққа жауап іздедік.
Осы фотосуреттің бүгінге қалай жеткені туралы әңгімеден бастайық. Ерлан Сыдықовтың 2012 жылы «Жизнь замечательных людей» сериясында шыққан «Шәкәрім» атты кітабында келесі мәліметтер келтірілген: «ОГПУ аудандық бөліміне Шәкәрімнің Саят қорадағы заттары әкелінді. Тәртіп сақшылары оның ауылын, туыстарының киіз үйін тінтіп, ақынның қолжазбаларын, кітаптарын тартып алады. Тәркіленген қағаздардың кейбіреуін іріктеп алып, Қарасартов қалғандарын өртеп жіберуге бұйрық береді. Бұл бұйрықты Қарауылдағы ОГПУ кеңсесінің пешін жағатын Шәукен орындайды. Оның шын аты – Оразғали Бақашов (1904-1977). Шәукен туғанынан сақау еді. Болған жайттарды ешкімге айта алмайды деген есеппен, оны кеңсеге жұмысқа алады. Ол қағаздардың арасынан Шәкәрімнің суретін көріп қалады да, оны қойнына тығып, қалғанын өртеп жіберуге мәжбүр болады. Шәкәрімнің суретін үйіндегі шешесіне береді. Ал ол оны киімдерінің арасына тығып қояды. Бұл сурет көп жыл бойы ақынның жалғыз бейнесі ретінде танылып, 50-жылдары Ахаттың қолына тапсырылады».
Фотосурет
қай жылы түсірілді?
Ахат Шаһкерімұлының естеліктерінде оның әкесі бұл суретке қажылыққа кетпес бұрын құжатқа керек болғанда түскен деп айтылған. Зерттеушілердің көпшілігі ақынның ұлы Ахаттың пікіріне сүйене отырып, суреттің 1905 жылы түсірілгенін растайды. Асан Омаров, Әділғазы Қайырбеков және басқа да зерттеушілер Шаһкерім бұл суретке 54 жасында түскен деп мәлімдейді. Дәлел ретінде олар «1912 жыл» деген жазуды алға тартады. Бұл фотосурет 1912 жылы түсірілген деген сенімді тұжырым Қайым Мұхамедхановтың зерттеуіне негізделген. Ғалым өз еңбектерінде әкесінің естеліктеріне сүйене отырып, ақын басынан өткерген қызықты сәттің бірін сипаттайды: в 1912 году Шакарим гостил в доме Сейткулова в Семипалатинске. Незаурядный поэт, интеллектуал, он был мастером на все руки, и мог не только сшить себе кожаную обувь, но и создавал музыкальные инструменты – от традиционной для казахов домбры до редкой в степи скрипки. Как-то утром, попив чаю, Шакарим решил прогуляться по городу, сказав перед уходом Мухамедхану, что вернется к обеду. Время шло, а его все не было. Сейткулов уже начал всерьез беспокоиться, когда в дом зашел полицейский, сообщивший, что хозяина вызывают в участок. Как оказалось, Шакарима задержали стражи порядка, приняв высокого, красивого мужчину с нестандартной для казаха внешностью, к тому же одетого в непривычную взгляду (сшитую самостоятельно) одежду за шпиона... Кстати, именно в тот приезд в дом Сейткулова был сделан фотоснимок Шакарима...
Фотосурет нақты
кімге арналған?
Енді суреттің артқы жағында жазылған мәтінді қарап, осы фотосуреттің кімге арналғанына назар аударайық. Ғалым Ерлан Сыдықов былай дейді:
«...Шәкәрім 1905 жылдың күзінде Меккеге барар алдында суретке түскен еді. Ақын осындай бірнеше фотосуретін туыстары мен достарына сыйға тартты. Шәукен аман алып қалған фотода арабша жазу бар: «Абусағит Хәлел оғлы Махмұдовқа естелік. Шәкәрім Құдайбердіұлы, 11 қантар 1912 ж.», – деген сөз арнайды. Зерттеуші бұл жыл фотосуреттің сыйға тартылған уақытын көрсетуі мүмкін деп болжайды.
2017 жылы «Егемен Қазақстан» газетінде Шаһкерім фотосуреттерінің тарихына арналған «Шәкәрім қажы суреттерінің тарихы» деген мақала жарияланды. Мақаланың авторы Бекен Қайратұлы фотосуреттің түпнұсқасын келтіріп, филология ғылымдарының кандидаты Иманғазы Нұрахметұлының түсіндірмесіне сілтеме жасайды. Бірінші жазба ескі үлгіде жазылған: «...Халелұлы Мұхамедин мырзаға, жас білгіштен әрқашан ұмытылмасқа Шәкәрім Құдайбердіұлынан. 1912 жылы 11 ғиянуар». Ал «1858 жылы июльде туып, 1931 жылы октябрь айында қаза болды» деген екінші бөлігі төте жазумен, яғни жаңаша жазылған. Өкінішке қарай, автор мәтіннің күрделілігіне байланысты барлық ақпаратты жеткізе алмаған болуы керек, нәтижесінде жазба қате оқылған.
2023 жылы Түркияның Измир қаласындағы Эгей университетінің Түркі әлемін зерттеу институтында ғылыми тағылымдамадан өтір жүргенде профессор Ибрахим Шахиннің көмегімен біз бұл мәтінді толық оқи алдық. Фотосуретте екі жазба бар. Бірінші жазу қадымша, яғни ескі тәсілмен, ал екіншісі төте жазумен, яғни жаңа тәсілмен жазылған. Бірінші жазуды ақынның өзі жазған және мазмұны келесідей: «Сүйүклү Абу Саид Халил оғлы Махмұдоф мырзаға йахшы белгі ичүн һер қачан ұнұтмасқа Шаһкерім Құдайберді оғлындан 1912 нчи йылы 11 инчи жанварда». Оның астындағы кейініректе жазылған мәтін келесідей: «54 жасында түскен. 1858 жылы 11-ші ийулде туыб 1931 жылы өктабр айында қаза болды». Зерттеуші Асан Омаровтың айтуынша, бұл қосымша жазбаны ақынның ұлы Ахат Шаһкерімұлы түсірген. Бұл қосымша жазбаның авторы ақынның ұлы деуге келмейді, өйткені фотосуретте «54 жасында түскен» деген жазу бар, ал Ахат бұл суретті 1905 жылы түсірілген деген нұсқаны алға тартып отыр.
Шаһкерім. Семипалатинскъ, 1912 жыл. К.Н. Могилевцев түсірген фотосурет
Осы фотосуреттің бүгінде екі данасы сақталған. Дәл осындай фотосурет Алматы қаласындағы Сәбит Мұқановтың музей-үйінде тұр. Алғашқы жазба кирилл әлипбиімен жазылған: «Любезному брату Тугрулу Ибрагимовичу на добрую память от Шах-карима Худайбердина. 15 февраля 1912 г.», ал екіншісі арабтың өрме жазуымен жазылған, мағынасы: «Сүйүклі баурым Тұғрұл Ибраһим марқұм ұғлына ұмытпас белгі үшін. Шах-карим Хұдайберді ұғлынан. 15 февралде 1912 жылы». Бұл фотосуретті өзінің сүйікті бауыры Тұрағұлға тарту еткен. Алдыңғы фотосуреттен ерекшеленетін бірінші нәрсе – бұл ілтипат формасы. Шаһкерім Тұрағұлға «бауырым» десе, Абусағитке «мырза» деп жүгінеді. Қазақ тілінде «мырза» сөзінің бірнеше мағынасы бар. Алғашқысы сыпайы қарым-қатынас түріндегі мырза дегенді білдірсе, екіншісі көнерген сөз, өзіне тәуелді адамдарға билік жүргізетін адам, билеуші мағынасында қолданылған.
Сүйүклү Абу Саид Халил
оғлы Махмұдоф мырза,
сіз кімсіз?
Бұл фотосуретті Шаһкерім кімге арнады? 1994 жылы «Абай» журналының 9-санында Құнанбай мен ноғай ауылдары арасындағы туыстық қатынас туралы Тауфик Досаевтың мақаласы жарық көрді. Сұрақтың мәнін түсіну үшін біз тақырыпқа қатысты кейбір мәліметтерге тоқталсақ.
Ғалым Тауфик Досаев өз зерттеулерінде мынаны атап өтеді: «Мұхтар Омарханұлы Әуезовтің «Абай» романында әскерден қашып, Қазан қаласынан Құнанбай ауылына келген ноғай Ысқақтың оқиғасы сипатталған. Құнанбай оған Шыңғыстау бөктеріндегі Арқалық деген елді мекеннен жер берді, кейін бұл ауыл «Бәкең» және «Бай» ауыл деп атала басталды. Ысқақ өзінің інісі Махмұтты Қазаннан көшіріп алды. Бірте-бірте Құнанбай ауылы мен Бай ауылы, ақыры туысып, қазақтар айтпақшы, мың жылдық құдаға айналады. Қазаннан келген Ысқақтың Жақып, Сүлеймен, Мұса, Мұсабай атты төрт ұлы және Сақыпжамал (Шаһкерімнің үлкен ағасы Шәкенің (Шаһмарданның) әйелі. Ескерт. Б.О.) деген қызы болды. Ал кіші інісі Махмұттың Абай (Ибраһим), Айғанша және Қожаш деген екі ұлы мен бір қызы болды. Құнанбай мен Бай ауылдарының туыстық байланысы туралы көптеген тарихи факт келтіруге болады.
Осы орайда Абайдың ұлы Тұрағұл әкесі жайлы естеліктерін бөліседі: «Ертеректе біздің өлкеге Ысқақ Махмұдов есімді ноғай сауда жасау үшін келген еді. Ол қазақ қызына үйленіп, қазақтың әдет-ғұрпын қабылдады, қазақыланып кетті, жергілікті тұрғындар арасында ауқатты адамға айналды. Осылайша, ол ақыры Құнанбай әулетімен туыстас болды. Ысқақтың кішкентай немерелері Сыдық пен Қажыболла әкемнің үйіне келгенде, әкем оларға «Қуанбаңдар жастыққа» деген өлеңін арнап еді.
Біздің ойымызша, Тұрағұлдың Ысқақтың тегін Махмұдов деуінің себебі Шаһкерім отбасымен т уыстық қатынаста болған Махмұдов отбасында жатыр. Мақалада Шаһкерімнің Айғаншаға құда түсуі және үйленуі баяндалған. Бұдан әрі Қапырдың (Ғафурдың) үлкен ұлының қызы, яғни Шаһкерім мен Айғаншаның немересі Ләбибаға үйленген Абусағит есімді Айғаншаның жиенінің аты аталады. Осы жайттарды ескере отырып, фотосуретті Шаһкерім өзінің болашақ күйеу баласына сыйлаған деп сенімді түрде айта аламыз. Қосымша дәлел ретінде тағы бір аргумент келтіруге болады. Ғафурдың қызы Кәмилә Қапырқызы Шаһкерім туыстарының осындай аласапыран заманда қандай бейнет көргенін былайша айтады: «Шәкәрім тұқымдары Қарауылға тез жеткізілсін» деген ГПУ-дің суық хабары бізге жетті. Мен сол уақытта Арқалықтағы Қожаштың келіні Ләбиба тәтемнің қолында тұрып екінші класты тәмамдағанмын». Шамасы, Қожаш деген татар есімі қазақ ортасында Халил есімімен бір мағынада болса керек, араб тілінен аударғанда «жақын дос» немесе «сүйікті» дегенді білдіреді.
Абу Саид Халил оғлы Махмұдовтың тағдыры туралы «Шәкәрім» энциклопедиясында келесі ақпарат бар: «Ләбиба бой жеткен кезде Айғаншаның бауыры Қожаштың ұлы Әукешке тұрмысқа шығады. Шәкәрім ұрпақтарының басына түскен жылдары жанұясымен қырғыз жеріне ауа қашады. Бірақ сол жақта күйеуі де, атасы да қайтыс болып, кішкене қызын бір қырғыз әйеліне беріп еліне қайтып келеді. Арқалық деген елді-мекенде тұрған Л. ашаршылық жылдары Семей қаласына келеді. 1933 жылдары Дүзжасар Жақытұлымен (Негізгі аты Жақып екені) Семей қаласында жолығып отбасын құрады...».
Шаһкерім мен Абусағиттің арасындағы қарым-қатынас қандай болды?
Тайға таңба басқандай! Айғаншының туған ағасы Абусағитті Шаһкерім құрметтеген. Шаһкерім мен Айғаншаның туған немересі, үлкен ұлы Ғафурдың қызы Ләбиба қазақ даласындағы беделді мырза Абусағит Халил оғлы Махмұдовқа тұрмысқа шығады. Абусағит Махмудовтың өмірі мен қызметі туралы мәліметтер бүгінгі күнге дейін сақталмағандықтан, оны біз жас болса да, бас бола білген, Құнанбай әулетінде беделге ие болған адам деп санаймыз. Біздің шамалауымызша Шаһкерім 1912 жылы кемінде бір ай, тіпті одан да көп уақыт Семей қаласында рухани дос және жанына ең жақын адамдардың ортасында болған. Бәлкім, сол кезде озық ойлы Рахматулла Елкібаев басқарған кітапханаға да жиі барған болуы керек.
Қазақ зиялылары Абусағит есімін кімнің құрметіне қойған?
Қазақ мәдениетінде көрнекті тұлғалардың құрметіне балаларын атау дәстүрі кең таралған. Біз Абусағит Махмұдовтың құрметіне әдебиеттану және кітаптану саласындағы белгілі қазақстандық ғалым Абусағит (Әбіш) Жиреншинді атады деп болжап отырмыз. Мұндай мәртебе Жиреншиндер әулеті үшін беделді тұлға Шаһкерімге берілген.
Жақын туысы ретінде Абусағит Жиреншин ақын-философ Шаһкерімнің шығармашылығын зерттеумен көп айналысты. Оның жеке мұрағатында ақынның шығармашылық мұрасы туралы естелік жазбалар сақталған. 2023 жылы Ұлттық академиялық кітапханада Шаһкерім Құдайбердіұлының туғанына 165 жыл толуына арналған кітаптар көрмесі ұйымдастырылды, онда басқа кітаптармен қатар 1912 жылы Семей қаласында жарық көрген араб өрме жазуымен басылған кітап біздің назарымызды аударды. Кітапхананың ғылыми қызметкері Шыңғыс Бегімтайдың айтуынша, бұл басылым Абусағит Жиреншин қорын түгендеу нәтижесінде табылған. Кітапта Қазақстан кітап музейінің мөрі бар, онда мыналар жазылған: «Поступил из л. б-ки А. Жиренчина. Акт №1 от 11.5.78. Цена 10 р. Фонд РК. Инв №». 2016 жылы Алматы қаласында орналасқан Республикалық кітап музейінің ғимаратын қайта құру кезінде экспозицияның бір бөлігі Астана қаласының Ұлттық академиялық кітапханасының сақтау қорына өтті. Абусағит Жиреншиннің кітаптар жинағы үлкен қызығушылық тудырады және болашақта өз зерттеушісін табатынына сенімдіміз.
Фотосурет
қайда түсірілген?
Егер фотосурет түсірілген жер туралы айтатын болсақ, онда суреттің артқы бетінің төменгі жағында «фотографія К.Н. «Могилевцева» деген символ-эмблема бейнеленген. Ірі әріптермен «Семипалатинскъ» деген сөз, ал оның астында кіші әріптермен «Уголъ Областной и Казначейской улицъ противъ Волжско-Камскаго банка» деп көрсетілген. Бұл фотосуреттің Семей қаласында К.Н. Могилевцевтің шеберханасында түсірілгенін растайды. Қазір бізде бұл адам туралы ақпарат жоқ. Бірақ, болашақта фотоателье иесін көпшілікке таныстыра аламыз деп үміттенеміз.
Осылайша, осы зерттеуде біз бұрын ғалымдар арасында пікірталас тудырған екі негізгі сұраққа жауап бердік. Бірінші сұрақ сурет түсірілген жылға қатысты – 1912 жыл. Екінші сұрақ – фотосуреттің адресаты. Ол Абу Саид Халил оғлы Махмұдов мырза болып шықты. Татар саудагерлерінің ұрпағы, қазақ ақыны Шаһкерім Құдайбердіұлының немере күйеу баласы.
Бақтияр Оразғалиұлы,
PhD доктор, түркітанушы,
Абай атындағы Қазақ ұлттық
педагогикалық университетінің бас ғылыми қызметкері