Балалық шағы болмаған бала

Балалық шағы болмаған бала

Балалық шағы болмаған бала
ашық дереккөзі

Адам өміріндегі ең ғажап уақыт оның балалық шағы. Бала кезін сағынбайтын адам кемде-кем шығар. Ал болмаған балалық шақты сағыну мүмкін бе? Ақын Ақберен Елгезектің проза жан­рындағы тұңғыш кітабы «Бол­ма­ған балалық шақ» повесі оқыр­ман қауымға жақсы таныс. Сонау 2008 жылы жазылған шығарма әлеу­меттік желілер арқылы кең та­рап, кейін бестселлерге айналды. Ин­тернет желісінде жүргізілген сауал­нама бойынша повесть XXI ға­сырдағы үздік 20 прозаның тізі­міне енді. Шығарма режиссерлер тара­пынан сұранысқа ие болып, биыл еліміздің екі театрында қойы­лып, көрерменімен қауышты. Біз­дің көргеніміз – Ә.Мәмбетов атын­дағы Мемлекеттік комедия және драма театрында жас режис­сер Әли Бидахметтің сахналауымен қойылған спектакль еді. Әлемде қанша адам болса, сонша тағ­дыр бар. Әр бала – бір әлем, бір тағ­дыр. Кітап авторы өз хикаясы туралы: «Мұн­дағы оқиғалар қиялымнан туған қанатқақты дү­ниелер емес, осы жердің бетінде, осы елде ме­нің шақшадай ғана басымнан өткен шы­рыл­дақ тағдыр» – дейді. Ақынның қиын тағдырын бейнелейтін дра­мада бүгінгі автор мен бала Ақош қатар жү­реді. Автор санасында жаңғырып тұрған өт­кен жылдарды суреттей отырып басынан кешкен хикаяны әңгімелейді. Кейіпкер ба­ла­лық шағына сырттан қарап тұрып, өзінің іш­кі сезімдерін көрсетеді. Балалықтың қи­мас кездері мен әттеген-айларын жа­сыр­май­ды. Өз қиялындағы ғұмырын, теперіш көр­ген тағдырын, алаңсыз жүрген кездері мен ба­қытсыз күндерін бейнелейді. Төрт жа­сын­да әкеден, кейін туған бауырынан, соңынан ана­сынан тірідей айырылған баланың күйі­ніші, мейірімге шөлдеген жүрегі көрерменді жылатпай қоймады. Жұртшылықты шы­найы­лығымен баураған қойылым туралы режиссердің өзінен сұраған едік.  width=– Бестселлерге айналған кітапты сах­на­лаудың өз қиындығы бар. Оқырман шығар­ма­ны жақсы көріп қалғаннан кейін, сах­на­дан әдемі дүние көргісі келеді. Ал сенің жа­са­ған дүниең кітаптың дәрежесіндей бола ма, болмай ма, сол қиын. Халықтың көңі­лі­нен шыға аламын ба деген үміт пен күдіктің же­тегінде жүрдім. Алайда көрерменнің ыс­тық ықыласы мен қошеметін көргенде ұна­ғанын біліп, қуандым. Алғаш премьера болған күні театрдың фойе­сінде 10 минут ішінде «Болмаған бала­лық шақтың» 90 данасы сатылып кетті. Шы­ғарманың қазақи бестселлер екеніне тағы көзіміз жетті. Қойылым халық аузында жүрген шы­ғарма негізінде сахналанғандықтан кө­рер­мен көп келеді. Әдетте, театрға көрермен жи­нау қиын ғой. Бірақ бұл қойылымды кө­рер­мен өзі іздеп келді. Повесті оқып, санама сіңіріп алғаннан кейін спектакльде автор мен кейіп­кер қатар жүруі керек деп шештім. Бала Ақош­тың бейнесін сол күйінде қалдырғым келді, үлкен Ақберен бөлек есеп беріп оты­рады. Өйткені ақынның өзі: «Сол кездегі Ақ­берен әлі бала кезде өмір сүріп жатыр, оның өзінің өмірі бар» деген болатын. Бастан кеш­кен тағдырын ақ қағазға еш бояусыз тү­сіріп, өз өмірін бүкпесіз ашқан автормен ете­не жұмыс істеуіміз де қойылымның шы­найы шығуына әсер етті. Қойылымды ешқандай формаға сал­ма­дық. Қыңыр-қисық емес, көпшіліктің көңі­лі­нен шығатын дүние болса деп ниеттеніп жа­саған жұмысымыз халықтың жүрегіне жет­се бақыттымыз, – деді режиссер Әли Бидах­мет. Шығармашылық ұжым қойылымға дайындық барысында тылсым, кездейсоқ дүниелердің көп болғанын айтады. Қойы­лым барысында Астананың шет жағындағы ауыл­ға барып видео түсіреді. Олардың тап­қан жері тура ақынның кітапта суреттеген ауы­лындай болып шығады. «Бір күлдік, бір жыладық. Мен «Құдайдың ба­ласы» ретінде айтайын бұл шығарма ме­ні­кі емес. Оны жазған – Құдай. Менің қо­лым­мен. Осындай тағдыр берді, жаза алатын қа­білет берді. Осы Әли, Алматыда Фархат Молдағалиев сияқты бауырларымды жо­лық­тырып, осының бәрін қойып, сіздерді осы жерге жинап отырған – Құдай. Мен емес. Сон­дықтан Құдай бар. Бірінші реткі қойы­лым­да да тура осындай көңіл күй болған. Қа­зір шынымды айтсам түсім сияқты болып тұр. Дірілдеп не айтып тұрғанымды да біліп тұр­ған жоқпын. Маған керемет ұнады. Сіз­дер­мен бірге күлдім, сіздермен бірге жыла­дым. Бірақ оның бәрі менің жүрегіме мың есе көбірек тиіп жатыр. Авторларға рақмет! Осы театрдың басшылығына рақмет! Бар­шаңыз­ға рақмет! Театр жасай берсін!» – деген бо­латын Ақберен Елгезек қойылымның елор­дадағы тұсаукесерінде. Кейіпкер өзгелердің қабағына қарап жәутеңдеп, жетімдіктің дәмін ерте татып, өлімнің не екенін ерте түсініп, әкеден жастай, анадан тірідей айырылып, балалық­тың бал дәмінен гөрі тағдырдың кермек дә­мін ерте тартады. Ақынның тағдыры кө­рер­мен жүрегін елжіретті. Залда отырғандар бір жылады, бір күлді. Бір баланың тағдыры арқы­лы сол кездегі қоғамның шындығын аш­­қан қойылым көрерменін шынайы­лы­ғы­мен баурап алғандай.  width=Кішкентай жүрегіне үлкен әлемді сый­дырған бала Ақоштың жанындағы жара мен көңілінде қатқан шерді, қайтпас мінезі мен ақ көңілін, бозбала болмысын Қазыбек Аман­жол сомдады. Актер бұл қойылымға бір жа­рым ай дайындалған. Сахнада ішкі эмо­цияларына барынша ерік берген актер өз кейіпкерінің образын шынайы алып шығуға тырысқаны көрініп-ақ тұр. Ақынның ішкі жан тебіренісін, рухани әлемі мен сезім иірім­дерін терең толғаныспен суреттеу ең маңыз­ды жұмыс. – Режиссер бала Ақоштың бейнесіне ме­ні сырт келбетімнің ұқсастығы бойынша таң­дады. Осыған дейін қойылымдарда бала­ның рөлін ойнап жүрмін. Алайда тағдыры қиындыққа толы бас кейіпкердің бейнесін сахнада ойнау оңай болған жоқ. Кейіпкерім­нің психологиялық портретін беруде автор­дың өзімен жүзбе-жүз кездесуіміз септігін ти­гізді. Дайындық барысында оның әңгі­ме­сіне, әртүрлі қылықтарына қарап образымды терең тү­сіну­ге тырыстым. Бұрын-соңды спек­такльде ойнап жүр­ген кезде кө­рер­меннің жы­лап жатқа­нын сезбей­тін­мін. Осы қойылымда сахнада алдыңғы қа­тар­ға келетін сәттер бар. Сол жер­де адам­дардың жылап отырғанын, қан­дай сезімде екенін сезіндім. Бұл менің рөлді жақ­сы алып шығуыма әсер етті. Байқағаным, қойы­лымға халық көп жиналған сайын, қы­зықты өтеді. Ақберен аға шығармашылық топпен кез­десу барысында: «Кітап менікі болға­ны­мен, қойылым сендердікі» деп, бізге барлық жа­ғынан еркіндік берді. Мүмкін, автордың ба­ла кезін сәтті алып шығуыма өзімнің ақын­мен ұқсастығым да себеп болған шы­ғар. Мен де өлең жазамын, ақындарды жиі оқып тұрамын», – деді актер. Балалық шағының тәтті дәурені ерте таусылған Ақоштың арманы – ана­сы­ның жанында болу еді. Анасының айна­лайы­ны мен ыстық алақаны үшін өгей әке­ден көрген құқайға да көнбек еді. Алайда тағ­дыр оған бұл бақытты да бұйыртпады. Боз­баланың ендігі тұрағы – Алматыдағы әке­сінің ағасының үйі болды. Осылай мейі­рім мен махаббатқа шөлдеген бала жүрек анасынан алыстап, алыс Алматыға аттанып кете барды. Көкесінің үйінде әр күнін ана­сын күтумен өткізген Ақоштың бір күні үміті де үзіледі. «Мен анамды күтуді доғар­дым. Ал жүрегім сағынуды қоя алмады» дей­ді. Өмір ерте есейткен, балалығы шытыр­ман оқиғаға толы Ақоштың тағдыры көрерменін әр алуан сезім жетегіне ертіп, жанарға жас келтіріп, жүректі қозғады.  width=– Мен бұл спектакль туралы Алматыдағы Ғ.Мү­сірепов атындағы Қазақ мемлекеттік ака­демиялық драма театрында режиссер Фар­хат Молдағалиев қойған сәттен бастап есті­дім. Ақынның өмірі мен шығарма­шы­лы­ғын зерттеп, «Болмаған балалық шақ» кіта­бын сатып алып оқыдым. Қойылым Астанада қашан болар екен деп күтіп жүрдім. Кейін Ә.Мәмбетов атындағы мемлекеттік драма жә­не комедия театрында сахналанатынын естігенде қуанышымда шек болмады. Бүгін сәті түсіп қойылымды құрбым екеуміз та­машаладық. Қойылым маған өте қатты әсер етті. Бір қуанып, бір мұңайдық, бір жылап, бір күлдік. Балалық шағымыздың кейбір ес­теліктері санамда жаңғырып, шүкіршілік ет­тім, – деді Ақерке Бердалиева есімді жас көрер­мен. Өмірдің өзінен алынған қойылымда жал­ғыздықпен арпалысқан бала көңілдің иірім­дері шынайы суреттелген. Сан түрлі се­зімнің толқыны соққан көрермен ұжым­нан ыстық ықыласын аямады. – Бұл – кез келген ауылда орын алуы мүм­­кін оқиға. Жетімдік проблемасы тек қа­на қазақтың емес, бүкіл әлемнің проб­ле­ма­сы. Сондықтан бұл шығарманы жазған кезде, бір жетім баланың қолына түссе, оның бо­ла­шағы өзінің қолында болып талпынса үл­кен азамат болатынын, шуақты, жарқын өмір­ге жететінін білсін деп жаздым. Екін­шіден, қолында жетім бала бар, жетім асырап отыр­ған үлкен кісілер сондай баланың жан дүниесі мүлдем басқа болатынын түсінсін, оның нәзік, жараланғыш жүрегін аясын, ба­сынан сипап қойсын деген алдымда мақсат тұр­ды, – дейді автор өз шығармасы туралы. Ен­деше кітап та, қойылым да өзінің діттеген мақсатына жетті десек артық айтқандық бол­мас. Қойылым жаны жаралы жандарға де­меу болып, балалығына өкпесі бар көңіл­дердің кірін жуып, халықтың жүрегіне жетті.

Арайлым ЖОЛДАСБЕКҚЫЗЫ

Фото авторы: Артём Чурсинов