Шығармашылық индустрия шыңға шығарады

Шығармашылық индустрия шыңға шығарады
сурет: istockphoto.com

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Қазақстан халқына арналған «Әділетті Қазақстанның экономикалық бағдары» атты Жолдауында креативті индустрияның әлеуетін ерекше атап өткен еді. Президент өз сөзінде: «Қазіргі заманда азаматтардың шығармашылық әлеуетіне және зияткерлік капиталына арқа сүйейтін креативті өндіріс салалары шынайы инклюзивті экономиканы дамытудың қайнар көзі саналады», – дей келе, бұл саланың елімізде әлі де болса жеткілікті деңгейде дамымағанын ашық айтты. Иә, бүгінде «креативті индустрия» ұғымы әлемдік экономикада маңызды орын алатын жаңа бағыттардың біріне айналды. Қарапайым түсіндірсек, бұл – шығармашылыққа, зияткерлік әлеуетке, идея мен талантқа негізделген қызмет түрлері. Ал оның негізгі өнімдері – өнер, мәдениет, медиа, ойын-сауық, мода, дизайн, архитектура, кино, музыка секілді салалардағы тауарлар мен қызметтер. Біздің бұл саладағы қарқынымыз қандай?

«Креативті индустрия» термині алғаш рет 1998 жылы Ұлыбританияда ресми түрде қолданылды. Бұл елдің Мәдениет, БАҚ және спорт департаменті оны: «Зият­керлік меншікті қалыптас­тыру және пайдалану арқылы қосымша жұмыс орын­дарын құруға ықпал ететін шеберлік пен талантқа негізделген қыз­мет түрі» деп сипаттады. Бұл анықтама креативті эко­но­миканың әлеуметтік-экономикалық маңызын мойындауға және оны мемле­кеттік саясаттың бір бағыты ретінде қа­рас­тыруға негіз болды. 2004 жылы БҰҰ-ның сауда және даму жөніндегі конферен­циясы (ЮНКТАД) бұл ұғымды одан әрі кеңейтіп, «өнер, мәдениет, бизнес және технологияны біріктіретін экономика секторы» ретін­де таныды. Осы пайымға сай, креативті индустрияның басты табыс көзі – шығармашылық немесе интеллекту­алдық әлеуетті пайдалану арқылы жасал­ған өнімдер мен қызметтердің саудасы.
Бүгінде креативті индустрия дамы­ған елдер экономикасының маңызды тірегіне айналған. Мысалы, Ұлыбри­танияда бұл сала ішкі жалпы өнімнің 6 пайызын құ­рай­ды және 2 млн-нан астам адамды жұмыспен қамтиды. Оңтүстік Кореяда креативті индустрия «K-pop», кино және анимация арқылы миллиард­таған табыс әкеліп отыр. АҚШ-та Гол­ливуд, музыка индустриясы, IT-контент пен дизайн қызметтері жыл сайын экономикаға жүздеген миллиард доллар табыс әкеледі.
Иә, қазір әлем елдері креативті индус­трияға үлкен мән беріп отыр. Бұл саланың басты артықшылығы – жоғары табыс әкелуі, жұмыс орындарын ашуы және эко­номикалық әртараптандыруға жол ашуы. Шығармашылық салалар тек мәдениеттің дамуына емес, мемлекеттің халықаралық беделінің артуына да әсер етеді.

Әлем бұл салаға баса мән береді

Бүгінде көптеген дамыған мемлекет креативті индустрия  арқылы туризм, сауда, білім беру секілді салаларды да қатар дамытып отыр. Мысалы, Ұлыбри­тания үкіметінің 2020 жылғы мәліметі бойынша, креативті салалар эконо­микасы 2018 жылғыға қарағанда 7,4 пайыз өскен, бұл жалпы экономиканың өсу қарқыны­нан 5 есе көп. Сонымен қатар шығармашы­лық салаларда, әдетте табыс орташадан жо­ғары, мысалы, шығармашылық сала­лар­дағы жалақы мен АҚШ-тағы жеке сектордағы орташа жалақы арасында 34,9 пайыз айырма­шылық байқалса, Аустра­лия­да да шығар­ма­шылық жұмысшылар­дың орташа табысы елдегі орташа табыс­тан 31 пайызға жоғары екен. АҚШ-та креативті экономика 2022 жылы 877 миллиард долларды құрап, елдің жалпы ішкі өні­мі­нің шамамен 4,2 пайызын қамтама­сыз етті. Бұл салада 50 миллионнан астам адам жұмыс істейді, бұл жаһандық креа­тивті индустрия жұмыс күшінің едәуір бөлігін құрайды. Оңтүстік Кореяның «Халлю» (корей толқыны) феномені мә­дени экспортты жаңа деңгейге көтерді. 2023 жылы корей шығарма­шылық контенті­нің экспорты 14,2 мил­лиардқа жетті. «Паразит» фильмі мен Squid Game сериалы сияқты туындылар әлемдік ауди­торияны баурап алды.

Еліміздегі жағдай қалай?

Кейінгі бірнеше жылда Қазақстанда заңнамалық, инфрақұрылымдық және қаржылық қолдау шараларын қамтитын креативті индустрияны дамыту бойын­ша бірқатар шаралар, сондай-ақ осы сала өкілдері үшін білім беру және құ­қық­тық ортаны жақсартуға қатысты бастамалар қабылданды. Басым күш креативті сала­лардың әлеуетін арттыру­ды ынталан­дыруға және нығайтуға, бизнеске қолайлы жағдай жасауға және шығармашылық пен инновация сала­сын­да адами капиталды дамытуға ба­ғыт­талған. Қазақстан Респуб­ликасының 2025 жылға дейінгі Ұлттық даму жос­парын іске асыру шеңберінде әзір­ленген Креативті индустрияларды дамытудың 2021-2025 жылдарға арналған тұжы-
р­ымдамасын (бұдан әрі – Тұжырым­дама) бекіту арқылы бұл сала субъектив­тілікке ие болды. 2022 жылы Алматы қа­ласы Кәсіп­керлер палатасы жанынан Иннова­ция және креативті индустрияны дамы­ту жөніндегі кеңес құрылды. Кеңес­тің мақсаты – жаңа кәсіпорындар мен жұ­мыс орындарын ашу, экспорттық әлеу­етті арттыру, қаланың инвестициялық тартымдылығын көтеру болды. Сол жылы Алматыда Almaty Creative креатив­ті ин­дус­трияны дамыту орталығы өз жұмысын бастады. Орталық шығарма­шыл тұлғалар мен кәсіпкерлерді бірік­тіріп, олардың креативті әлеуетін жүзеге асыруға жағдай жасайды. Қазақстан Республикасы Мә­дениет және ақпарат министрлігі жаны­нан Креативті индустрияны дамыту жөн­ін­дегі арнайы департамент құрылды. Департамент креативті индустрияны қолдау шара­ларын әзірлеу, оның ішінде әрбір облыс орталығы мен ірі қалаларда креативті индустрия орталықтарын қал­ып­тастыру бойынша жұмыс жүргізуде. Креа­тивті индустрия қатысушыларын қол­дау­дың тиімді қаржылық және қар­жылық емес шараларын әзірлеу мақсат­ында уәкілетті орган жетекші қаржы институттары – «Самұрық-Қазына», «Бәйтерек» ҰБХ, «Атамекен», «Даму» Қоры, АХҚО-мен тұрақты түрде кездесулер өткізеді, Креативті индустрияларды қол­дау қорын іске асыру тетігін дайындады. 2023 жылы Energo University базасында елдегі тұңғыш Креативті индустрия паркі ашылды. Кино, медиа, дизайн және т.б. сала мамандарын даярлайтын Креативті индустриялар мектебін құру жоспарланып отыр. Креативті индус­трияларға мемле­кет­тік қолдау көрсету аясында бірқатар заңнамалық нормалар қабылданды. Авторлық құқық пен зият­керлік меншікті қорғауды, шығарма­шылық сала қызмет­керлерін қолдау шаралары мен префер­енциялар­ды қарас­тыратын креативті индустрия­лар саласын қолдау мәселелері бойынша заңнамалық түзетулер енгізілді. Креа­тивті индустрияға жататын экономи­калық қызмет түрлерінің тізбесі шығар­ма­­шылық салаға қатысты 12 бағытты, 43 экономикалық қызмет түрін (зергерлік өнер, IT және геймдевелоп­мент, халық қолөнері, мәдени мұра, телебағдарламалар, фотосурет, дизайн, сәулет өнері және сән, музыка, кино және анимация, мәдени-демалыс мекемелері және т.б.) қамтиды. 2024 жылдан бастап креативті индустрия­ға жататын 40 кәсіпкерлік қызмет түрі бөлшек сауда салығының арнайы салық режимінде жұмыс істейді. Кәсіпкерлер корпоративтік табыс салығын, жеке табыс салығын және қосылған құн салығын төлеуден босатылды. Оның орнына жеке кәсіпкерлер үшін 2 пайыз-дан 4 пайызға дейін, сондай-ақ ЖШС үшін 8 пайызға дейін бірыңғай салық енгізілді. 2025-2029 жылдарға арналған жаңа Жол картасы әзірленді. Мәдениет және ақпарат мини­стрлігі Сыртқы істер министрлігімен бір­лесіп, шетелде креативті индустрия күндерін ұйым­дастыру, қазақстандық креативті тауар­лар мен қызметтерге визалық қолдау көрсету және медиа-қолдау шаралары бойынша жобаларды әзірлеуде. Қазақ­стандық қоғамдық даму институтымен ынтымақтастық аясында Skills Enbek платформасында креативті индустрия­ларды дамытудың өзекті мәсе­лелері бойынша бейнекурс жарияланды. Курс «креативті индустрия» ұғымын кеңінен ашып көрсетеді, халықаралық тәжірибе мен табысты кейстерді зерттей­ді, креа­тивті ойлауға үйретеді және авторлық құқықтың маңыздылығын түсіндіреді. АХҚО-мен бірлесіп креативті индустрия өкілдері үшін зияткерлік меншік құқығы бойынша оқыту семинар­лары, мемлекеттік қызметкерлер үшін воркшоптар өткізіліп жатыр.
Өткен жылдың шілде айында Аста­нада OzgeEpic креативті хабы ашылд­ы. Хаб тек шығармашылық алаңы ғана емес, соны­мен қатар дәстүрлер мен заман­ауи өнер түрлерін біріктіретін бірегей мәдени алаңға айналды. Оның аумағында этно-мұражай мен қолөнер шеберханасы, за­манауи театр қойылым­дар, музыкалық және әдеби кештер өткізуге арналған трансформациялық зал, заманауи өнер галереясы, театр алаңы және ұлттық ойын­дар алаңы бар. Сонымен қатар хабта қазақ баспалары­ның өнімдері ұсыны­латын кітап дүкені жұмыс істейді. Уақыт өте келе хабтар шығармашылық және кәсіп­керлік бастамаларды біріктіретін негізгі алаңға айналды. SHAM Theatre, цифр­лық кон­тент жасаушылар Әлия Әшім, Dope Soz, Zamandas, Мұрат Есжан мен Айсәуле Әбілданың фильмдері, музы­канттар Калифарния және Мархаба Сәби, Steppe&World Publishing баспасы, 
OzgeEpic шығармашылық орталығы, Kitapfest кітап фестивалі жеке және ұжым­дық ниет пен шығармашылыққа деген ұм­тылыс, тұтастай алғанда, қоғам­ға оң әсер ететінін көрсетті. Креативті көш­­бас­шылар өз әрекеттері арқылы әлеу­­меттік мәселе­лерді шеше отырып, ауди­торияны шабыт­тан­дырады, әлеу­меттік маңызы бар мәсе­лелер бойынша сұхбат жүргізеді және мәдени мұраны құ­жаттау мен сақтауда, оның болашақ ұрпаққа берілуін қамтама­сыз етуде маң­ыз­ды рөл атқарады. Креатив­ті көшбас­шы­лар басқаларды шабыттан­дырып, ынталан­дырады. Қазақстанда әртүрлі платфор­ма­лар мен әлеуметтік желілер арқылы онлайн-контент жасау қар­қыны байқал­ды. Жеке тұлғалар да, топтар да ерекше контент жасап, тара­тады. Осы контентті қолданудың балама­лы түрін ұсына отырып, контент иелері дәстүрлі медиа мен ойын-сауық индус­трия­сын жойды. Сөйтіп, дәстүрлі БАҚ бейімделуге, жаңа үрдістерді енгізуге, жаңа плат­формалар мен таратушы арна­ларын қолдануға мәжбүрледі.

Иә креативті экономика кез келген қоғамдастық үшін салыстырмалы түрде қолжетімді, өйткені ол нақты табиғи ресурстарды, қолайлы географиялық орынды немесе бәсекелестік артықшылықтың басқа сыртқы факторларын қажет етпейді. Ол үшін тек білім мен талант қажет. Мемлекеттің де өз кезегінде бұл салаға айрықша қолдау көрсетуге мүдделі болып отырғаны қуантады. Мәселен, 2024 жылы Қазақстанда креативті индустриялар саласында 41 800 кәсіпорын тіркелген, оның 12 300-і заңды тұлғалар, ал 29 500-і жеке кәсіпкерлер. Салада 141 500 адам жұмыс істейді, бұл 2019 жылмен салыстырғанда 33 пайызға артық. Креативті кәсіпорындардың 67 пайызы Астана мен Алматы қалаларында орналасқан, бұл өңірлерде инфрақұрылым мен нарықтық мүмкіндіктердің жоғары екенін көрсетеді. 2024 жылы Қазақстан «Шығармашылық тауарлар мен қызметтер» көрсеткіші бойынша 93-орыннан 65-орынға көтерілді. Жаһандық үрдістер көрсетіп отырғандай, шығармашылық пен зияткерлік еңбекке негізделген экономика елдің тұрақты дамуына ықпал етіп қана қоймай, ұлттың мәдени және технологиялық ілгерілеуінің кепіліне айналуда. Қазақстан үшін бұл сала стратегиялық бағытқа айналуы тиіс. Себебі креатив – идея, ал идея – болашақтың капиталы.

Наурызбек САРША

Бөлісу:

Серіктес жаңалықтары