Жуырда Мәжіліс жаңа Салық кодексін Сенат қарауына жолдаған болатын. Мәжілістегі Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі Еркін Әбіл басты назар ставкаларға ауғанымен, жаңа құжаттағы негізгі өзгерістер әкімшілік реттеу мен салық өндіру тәртібіне қатысты болғанын айтады. «AMANAT» фракциясы депутатының айтуынша, бұл жоба салық саясатын барынша ашық, барлық тарапқа ыңғайлы әрі әділ жүргізуге сеп болмақ.
– Жаңа Салық кодексі бизнеске, халыққа, мемлекетке қалай әсер етеді, қандай жақсылығы бар? – нақты тетіктерге тоқталып өтсеңіз.
– Қоғам жаңа Салық кодексінің жобасын талқыланғанда, басты назар салық түрлері мен олардың мөлшеріне, яғни ставкаларда болды. Алайда менің ойымша, негізгі өзгерістер әкімшілік реттеу мен салық өндіру тәртібінде болып отыр. Жобада бизнес үшін көптеген өзгеріс, жеңілдік бар деп айтуға болады. Әрине, біз осы жобаны қараған кезде «Атамекен» кәсіпкерлер палатасы өкілдері, жалпы бизнес өкілдері тағы қосымша жеңілдіктер сұраған болатын. Бірақ қазіргі Мәжіліс мақұлдаған нұсқаны белгілі бір компромисс ретінде қарастыруға болады: бір жағынан Үкімет, екінші жағынан Парламент және бизнес өкілдері өзара келісімге келген ортақ шешім. Қазіргі жоба Сенатта қаралып жатыр, сондықтан әлі қандай өзгерістер болатыны белгісіз. Дегенмен қолданыстағы кодекспен салыстырғанда жеңілдік көп.
Ең басты өзгерістің бірі – салық органдары мен бизнес арасындағы ақпарат алшақтығы енді құқық бұзу ретінде емес, ақпараттағы айырмашылық ретінде қарастырылады. Бұрын мұндай жағдайда бірден құқық бұзу деп бағаланып, шара қолданылатын. Енді мұндай айырмашылық анықталған жағдайда, бизнеске оны түзетуге мүмкіндік беріледі.
Бұдан бөлек, ұзақ уақыттан бері талқыланып келе жатқан тағы бір мәселе – кәсіпкерлердің шотын бұғаттау. Бұрын қандай да бір құқық бұзу анықталса, шот толықтай бұғатталатын. Енді тек нақты берешек сомасына ғана шектеу қойылады, қалған қаражатқа бизнес еркін иелік ете алады. Сондай-ақ құжат айналымы, есеп беру, тіркеу рәсімдері жеңілдетіліп жатыр. Арнайы нормалар енгізіліп, толық цифрландыруға жол ашылмақ. Бұған дейін салық жүйесінде бір-бірімен байланысы жоқ бірнеше ақпарат базасы болды. Енді олар біріктіріліп, қолданушыға түсінікті, ыңғайлы бір портал арқылы барлық салық жұмыстарын жүргізуге мүмкіндік береді. Сонымен қатар қабылданған нормалар жасанды интеллектті іске жаратуға да жол ашпақ. Қазір жасанды интеллектке қатысты жеке заң жобасы қаралып жатыр, дегенмен жаңа кодекс аясында әр салық төлеуші өзінің виртуалды көмекшісі арқылы барлық салық операцияларын жүргізе алады.
– Бірақ қағаз нұсқасы да қатар жүре ме?
– Иә, қасында қағаз эквиваленті болады. Бірақ толығымен бәрін цифрлық жүйеге көшіруге де мүмкіндік бар.
– Мысалы, шалғай ауылдарда интернетке, немесе технологияға кез келген уақытта қол жете бермейтінін ескерсек, толықтай цифрландыру туралы шешім қаншалықты тиімді болады?
– Әрине, қиындық туындауы мүмкін, оны да ескердік. Қазіргі қолданыстағы қағаз форматтағы жүйе сақталады, яғни, үйреншікті тәсіл жойылмайды. Бірақ ең маңыздысы – толық цифрландыруға көшу және барлық ақпарат базаларын біріктіру. Бұл – жаңа Салық кодексіндегі басты жаңалықтардың бірі. Мәселен, көлік салығына байланысты бұған дейін көптеген түсінісбестік болды. Бір рет төленген салықты қайта төлеу талап еткен жағдайлар кездесті. Жерге қатысты мәселелер де толық ашық емес еді, әсіресе 5-6 жыл бұрын меншік құқығына байланысты сұрақтар көп болатын. Базалардың бірігуі бұл мәселелерді шешеді. Енді барлық ақпарат ашық форматта қолжетімді болады. Бұл қоғам үшін де пайдалы, азаматтар кім, қанша салық төлеп жатқанын көре алады. Мемлекет үшін бұл нақты әрі тиімді есеп жүргізуге мүмкіндік береді. Ал кәсіпкерлерге жеңіл болады. Олар нақты әрі түсінікті түрде қашан, қанша, қандай салық төлеу қажет екенін көре алады. Сонымен қатар бұл реформа салық органдарының орынсыз немесе артық әрекетіне тосқауыл болады. Мысалы, салықты бөліп төлеу мүмкіндігі қарастырылған. Егер кәсіпкер салықты бірден төлей алмаса, онда оны бөліп төлеуге рұқсат беріледі. Осындай түрлі тетіктер бизнеске үлкен қолдау болады деп есептеймін.
Әрине, жаңа Салық кодексі салық органдарынан да айтарлықтай дайындық пен жұмысты талап етеді. Нормаларды қабылдау – бір бөлек, оны іске асыру екінші бір бөлек мәселе. Қазір біз салық органдарымен тығыз байланыста жұмыс істеп жатырмыз. Бірнеше пилоттық жоба жүзеге асырылып жатыр және олардың бәріне құқықтық негіз берілуде.
Дегенмен кейбір салықтардың мөлшері өсіп жатыр. Бұл – бизнеске қосымша салмақ. Мысалы, кей салаларға салынатын қосылған құн салығы және корпоративтік табыс салығы өседі. Атап айтқанда, ойын бизнесі мен банк секторы үшін салық мөлшері өсті. Бірақ сонымен қатар, басқа бірқатар салаларға жеңілдіктер де беріліп отыр. Сондықтан бұл өзгерістерді белгілі бір дәрежеде «өгізді де өлтірмей, арбаны да сындырмай» қабылданған шешім деп айтуға болады.
– Қосымша салмақ дегеннен шығады, халықтың қалтасына ауырлық түспейді деген мазмұндағы мәлімдемелер болды. Бірақ қосылған құн салығы түпкілікті бағаға әсер ететінін ескеретін болсақ, халыққа бұл шешімнің салдары қалай әсер етеді деп ойлайсыз?
– Әрине, кез келген өзгерістің белгілі бір салдары болады. Бизнес те өз мүддесін қорғауға, пайда табуға тырысады, бұл – қалыпты жағдай. Қосылған құн салығының табиғатына қарасақ та, ол – негізінен тікелей кәсіпкерге емес, түпкі тұтынушыға салынатын салық. Яғни, өнімді немесе қызметті тұтынушы сатып алған кезде ғана салынады.
Сондықтан мүлдем ешқандай ауыртпашылық түспейді деп біржақты айтуға болмайды. Баға өсуі мүмкін екені рас. Бұл туралы Үкімет те ашық айтты. ҚҚС-ның көтерілуі қысқа мерзім ішінде белгілі бір баға өсіміне алып келуі ықтимал, бірақ кейін тұрақтанады деген болжамдар да бар. Қалай болатынын алдағы уақытта көретін боламыз. Жағдайды жұмсарту үшін біз бірқатар нақты қадамдар жасадық. Әлеуметтік маңызы бар тауарларға салынатын ҚҚС мөлшерін 12 пайыздан 10 пайызға дейін төмендетуге тырыстық. Кей салаларға екі жылға кезең-кезеңімен уақытша салық жеңілдіктері берілді. Бұл салықты бірден емес, біртіндеп өсіру арқылы бизнестің жағдайға бейімделуіне мүмкіндік береді.
Ауыл шаруашылығы саласына да арнайы жеңілдіктер қарастырылды. Себебі бұл – әлеуметтік маңызы бар сала. Бірақ азық-түлік өнімдеріне жалпы салықты төмендетпедік, өйткені мұндай жағдайда импорттық азық-түлік те сол жеңілдіктерге ілігетін еді. Сол себепті біз бұл жеңілдіктерді елімізде өндірілетін ауыл шаруашылығы өнімдеріне ғана қолдандық. Олар әлеуметтік маңызы бар тауарлар тізімі бойынша салықтан босатылады. Сонымен қатар медицина саласына, дәрі-дәрмекке, кітап шығару саласына да салық жеңілдіктері берілді. Бұл – халыққа қосымша салмақ түспеуі үшін жасалған қадамдар.
Дегенмен баға өспейтініне кепілдік бере алмаймыз. Себебі бизнестің өзіндік логикасы мен нарық заңдылығы бар. Жеңілдіктер берілсе де, бағаның төмендеуіне кепілдік жоқ. Мұны ашық айтуымыз керек. Сондықтан халыққа барынша жеңіл болуын қамтамасыз етуге күш салдық, бірақ қиындық мүлде болмайды деп кесіп айтуға болмайды.
– Бизнестің бөлшектенуі мәселесіне тоқталсақ. Бұл салықтан жалтарудың бір тәсіліне айналып кеткені биік мінберлерде бірнеше рет айтылды. Жаңа құжатта осы мәселені реттеу үшін қандай тетіктер қарастырылды?
– Бір нәрсені айтып өту керек: бизнесті бөлшектеу заң бұзу деп есептелмейді. Өйткені заңда мұндай мүмкіндік берілген. Әрине, бизнес иелері өздеріне түсетін салық жүктемесін азайту мақсатында осы мүмкіндікті пайдаланып, бизнесті бірнеше бөлікке бөліп отыр. Бұл тәжірибе кең таралған және дәл осы себептен Қазақстанда орта бизнес жоқтың қасы. Бізде негізінен ірі және шағын бизнес бар. Себебі орта деңгейге шыққан кәсіпкерлер салық мөлшерін азайту үшін қайтадан бөлшектеніп, шағын бизнес санатына өтуге тырысады. Осы мәселеге қарсы шаралардың бірі ретінде қосылған құн салығы бойынша шекті мөлшерді қайта қарау қолға алынды. Яғни, салық салынатын жалпы жылдық айналым шегін көтеру ұсынылды. Бұл – бизнеске тиімді жолдардың бірі, себебі айналым көлемінің шегі тым төмен болған жағдайда көптеген кәсіпкер салық салынбау үшін өз ісін жасанды түрде бөлшектеп келген. Бірақ бұл бағытта да біраз пікірталас болды. Бастапқыда ұсынылған айналым мөлшеріне біз келіспедік. Өйткені жобада көрсетілген шек бойынша айлық айналым небәрі 1 миллион теңге шамасында болатын. Бұл – шын мәнінде тым аз көрсеткіш. Айта кету керек, айналым мен таза табыс – екі бөлек ұғым. Орта есеппен алғанда, айналымның тек 10-15 пайызы ғана таза табыс ретінде қалады. Тіпті, ең маржиналды бизнесте бұл көрсеткіш 20 пайызға әрең жетеді. Сондықтан 1 миллион теңге айлық айналым дегеніміз – бизнестің таза табысы шамамен 100 мың теңге ғана деген сөз. Бұл көрсеткіш ең төменгі жалақымен шамалас. Мұндай бизнес, әрине, өзін-өзі ақтай алмайды, жабылады. Осы себепті біраз талқылаудан кейін біз бұл шекті көрсеткішті 40 миллион теңгеге дейін көтердік. Бұл шешім бір жағынан, бизнесті бөлшектеудің тиімділігін азайтады, екінші жағынан, заң аясында жұмыс істеп жүрген шағын кәсіпкерлерге артық қысым жасалмауына мүмкіндік береді. Яғни, осы арқылы белгілі бір тепе-теңдік таптық. Енді оның нақты нәтижесі жаңа ережелер іске қосылғаннан кейін белгілі болады. Сонымен қатар бизнес субъектілерін жасанды түрде бөлудің алдын алу үшін әкімшілендіру процесінде де бірқатар шара қарастырылып жатыр. Кей жағдайларда бір адам бірнеше шағын кәсіпорын ашып, іс жүзінде олардың бәрін өзі басқарып келген. Тіпті, кей кәсіпорындардың артында нақты адам да болмаған. Осындай заң бұзудың алдын алу үшін енді биометриялық сәйкестендіру жүйесі енгізіледі. Бұл – жалған кәсіпорындардың құрылуына жол бермейтін, маңызды қадамдардың бірі. Нәтижесінде, бизнесті заңсыз бөлшектеу айтарлықтай азаяды деген үміт бар.
– Тағы бір жаңалық – «сән-салтанат салығы», оны байларға салынатын салық деп те айтып жүрміз. Бұл салық нақты кімдерге салынбақ?
– Бұл бұрыннан айтылып жүрген мәселенің бірі еді. Бізде табысы көп азаматтар, яғни ауқаттылар қарапайым халыққа қарағанда салыстырмалы түрде аз салық төлеп келді. Кей санаттар, мысалы, дивиденд иелері салықтан мүлдем босатылған болатын. Әрине, бұл шешім кезінде қажет болды. Себебі еліміздің қаржы нарығы қалыптасу кезеңінде болғандықтан, халықты акциялар сатып алуға ынталандыру үшін белгілі бір салық жеңілдіктері енгізілді. Алайда қазір жағдай өзгерді. Акционерлік қоғамдар саны едәуір артты, әрі олардың төленіп жатқан дивидендтері де қомақты болып отыр. Сондықтан біз бұл салаға да әділ салық салу қажет екенін көріп отырмыз.Сол себепті жаңа салық кодексінде табыс мөлшеріне қарай салық салу, яғни прогрессивті шкала енгізілді. Бұрын жылдық 100 миллион теңгеге дейінгі дивиденд табыстары табыс салығынан толығымен босатылса, енді оларға 5 пайыз мөлшерінде салық салынады. Ал егер жылдық табыс 1 миллиард теңгеден асатын болса, онда 15 пайызға дейін салық салынады. Сонымен қатар елімізде резидент емес тұлғалар үшін бұл салық мөлшерлемесі бұдан да жоғары болады. Бұл өзгерістер табыс көлеміне сай әділетті салық жүктемесін қамтамасыз ету мақсатында енгізіліп отыр.
Бұдан бөлек, бізде бұрын тек жалақыға ғана табыс салығы салынатын. Яғни, адам қанша жерден жұмыс істесе де, әр табыс көзіне жеке-жеке 10 пайыз салық төлейтін. Енді бұл жүйе өзгерді. Енді азаматтың барлық табыс көзі біріктіріліп, жиынтық табысы есептеледі. Егер бұл сома жыл соңында 3 миллион теңгеден асып кетсе, онда оған қосымша 5 пайыз салық салынады. Яғни, жалпы мөлшерлеме 15 пайыз болады. Бұл, әсіресе, бірнеше жұмысы бар немесе қосымша табыс көзі бар азаматтарға қатысты.
Біз бұл өзгерістерді табыс теңсіздігін азайту үшін жасалған маңызды қадам деп есептейміз. Себебі ел ішінде салық әділеттілігі сақталуға тиіс. Жоғары табысы бар азаматтар соған сай жауапкершілік алып, көбірек салық төлеуі қажет. Бұл тек бюджетке қосымша түсім ғана емес, қоғам алдындағы әлеуметтік әділеттілік қағидасын жүзеге асырудың бір жолы.
– Сарапшылар қосылған құн салығы мәселесінде, жалпы бизнеске салық салғанда, бизнестің де мүддесін ойлау керек деген ойды жиі айтады. Мысалы, мемлекеттің бизнеске жасаған жағдайы өзі қойып отырған талаппен бірдей болуы керек деген пікір бар. Бұл бағытта қандай жаңалық бар?
– Иә, бұл пікір орынды, жаны бар сөз. Жалпы, қазір Салық кодексінің философиясы түбегейлі өзгеріп жатыр деуге болады. Енді біз сервистік мәдениетке көшуге бет бұрдық. Бұл – салық жүйесінің тек қана бақылаушы, жазалаушы емес, керісінше, кәсіпкерге қызмет көрсетуші, бағыт беруші механизмге айнала бастағанының белгісі. Күзге қарай қосымша бірқатар жаңа нормаларды енгізуге дайындалып жатырмыз. Бұл жолы олар мөлшерлемелерге емес, салық әкімшілендіруінің мәселелеріне – яғни есеп беру тәртібі, тексеру жүйесі, жалпы цифрландыру процестеріне байланысты болады. Айта кету керек, қазір жоспарлы салық тексерулері мүлдем алынып тасталды. Бұл – бизнестің еркін дамуына жол ашатын маңызды қадам.
Алайда бұл салада әлі де талқылауды қажет ететін сұрақтар бар. Сол себепті біз салық органдары мен салық төлеушілер арасындағы қарым-қатынасты реттейтін нақты әрі түсінікті ережелерді енгізуге тырысып жатырмыз. Себебі бизнес үшін салық мөлшерлемесінен де маңызды нәрсе – түсінікті әрі жүйелі тәртіп. Яғни, салық ережелері жиі өзгермей, ашық әрі әділ болуға тиіс.
Қазақстанда салық жүктемесі өте жоғары деп айта алмаймыз. Жалпы, салыстырмалы түрде алғанда, елімізде салық мөлшері төмен деңгейде. Бірақ басты мәселе – салық органдарының жұмыс тәсілі. Олар заң аясынан шықпай, артық талаптар қоймай, ешқандай коррупциялық әрекетке жол бермеуге тиіс. Бұл үшін біз толығымен цифрлық форматқа көшуіміз керек. Мысалы, көршілес Ресейде соңғы жылдары осындай цифрландыру процестері кеңінен енгізіліп жатыр. Соның нәтижесінде бір жағынан салықтың түсімі артты, екінші жағынан бизнес те заң аясында жұмыс істей бастады. Демек, бұл әдіс тиімді екенін көріп отырмыз. Сондықтан бизнес үшін ең маңыздысы – тұрақтылық пен ашықтық. Қанша пайыз салық төлейтіні емес, сол салықтың әділ әрі заңды түрде жиналуы. Бизнес заң аясында еркін жұмыс істей алатын орта болса ғана дамиды. Ал егер салық жүйесі түсініксіз, әр инспектор заңды өзінше бұрмалап жүрсе, ондай ортада бизнес ешқашан өспейді. Негізгі мәселе де – осында.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Ділда Уәлибек