Егемен ел атанбай тұрып-ақ Қазақстан бар ұлтты бауырына басқан жұрт ретінде белгілі еді. Тәуелсіздік алғаннан кейін де ынтымағы мен татулығы жарасқан ел ретінде таныла түсті. Сол мақсат-мүдденің жүгін арқалап, бірлікті бекіте түсу үшін Қазақстан халқы Ассамблеясы құрылған болатын. Биыл сол оқиғаға 30 жыл толып отыр.
Ел ішіндегі бірлік пен келісім, осы бағытта қабылданып жатқан заңдар мен бастамалар, Парламенттің жұмысы, сондай-ақ Қазақстан халқы Ассамблеясының рөлі сияқты тақырыптарды жан-жақты талқылау үшін Сенат депутаты Алишер Сатвалдиевпен сұхбаттасқан едік.
– Кеңес дәуірінде 1 мамыр күні басқа мейрам тойланды. Бұл датаға жаңаша мән-мағына беріп, бұрынғы ассоциацияны жоя алдық па, қалай ойлайсыз?
– Бірлік күні ретінде 1 мамыр Қазақстанда 1996 жылдан бастап ресми түрде атап өтіліп келеді. Ал бұған дейін, иә, бұл күн Кеңес Одағы кезеңінде еңбекшілердің таптық мейрамы ретінде тойланған болатын. Уақыт өзгерді, мән-мағына жаңарды. Еліміз егемендікке қол жеткізген сәттен бастап бұл мереке де жаңа сипат алып, көпұлтты Қазақстан халқының бірлігін, өзара құрмет пен түсіністігін паш ететін айрықша күнге айналды.
Бүгінде 1 мамыр – елдегі тыныштық пен келісімнің жарқын көрінісі. Ұлттар мен ұлыстарды ұйыстырып, Қазақстан халқының біртұтас, бір мүдделі, бір болашаққа бет алғанын көрсететін ерекше күн.
Қазақтан «Ынтымақ болмай, іс оңбас» деген тағылымды сөз қалған. Осы бірлікке негізделген тұтастық – еліміздегі әрбір жетістіктің, тұрақтылықтың, даму мен өсудің өзегі. Расымен, Тәуелсіз Қазақстанның қол жеткізген барлық жетістігі – ел ішіндегі ынтымақ пен тұрақтылықтың, татулық пен бірліктің жемісі.
– Әрбір жүйелі істің, өзіңіз айтып өткен тұрақтылықтың артында берік құқықтық негіз тұрады. Этносаралық келісімді сақтауға, одан әрі нығайтуға мүмкіндік беретін қандай заңнамалық бастамалар қолға алынып жатыр? Парламент қарауындағы маңызды құжаттарға тоқталып өтсеңіз.
– 2018 жылғы 5 мамырда Президент Жарлығымен бірегейлік пен бірлікті нығайту тұжырымдамасы бекітілді. Бұл құжат қоғамдағы келісім мен үйлесімді сақтаудың маңызды құралы ретінде қабылданды. Парламент әрдайым осы бағытта тұрақты түрде жұмыс істеп келеді. Этносаралық келісім, жалпыұлттық бірлік, заманауи сын-қатерлер мен мүмкіндіктер, жаһандық үдерістер жағдайында қоғамды біріктіру мәселесі күн тәртібінен ешқашан түскен емес.
Қазақстан халқы Ассамблеясы бұл тұрғыда үлкен рөл атқарып отыр. Конституцияға бірнеше мәрте енгізілген өзгеріс, заңнамаға енгізілген толықтырулар, Президент бастамалары – барлығы осы идеяға, ел ішіндегі татулыққа негізделген. Қазақстан халқы Ассамблеясының 2026 жылға дейінгі дамыту тұжырымдамасы – соның айғағы. Бұл құжат бес жыл сайын жаңартылып отырады, оның әрбір кезеңі Парламентте қаралып, бекітіледі. Бірлік – саяси шешімдердің де, идеологияның да өзегіне айналуға тиіс.
Бүгінгі таңда қоғамда түрлі мәселелер көтерілуі мүмкін. Мысалы, қосылған құн салығына қатысты пікірталастар жүріп жатыр. Алайда біз бұл мәселені тек салық саясаты немесе экономика тұрғысынан емес, ел ішіндегі бірлік призмасынан қарастыруымыз керек. Қысқа мерзімде пайда әкелетін шешімдер ұзақ мерзімде игі нәтиже бермеуі де мүмкін. Сондықтан әрбір заң жобасы қабылданарда ол ел ішіндегі тұрақтылыққа, халықтың ынтымағына қалай әсер ететіні ескерілуі қажет.
Қазақстан осы күнге дейін қандай жетістікке жетсе де, ол мейлі экономикалық болсын, әлеуметтік, саяси салада болсын, соның бәрінің артында мызғымайтын берік тін, тапжылмас темірқазық – тұрақтылық тұр. Халықтың өзара келісімі мен ынтымағы жатыр. Әлемдегі шиеленіскен жағдайды бәріміз байқап-көріп отырмыз. Осындай кезеңде тек бірлік пен тұрақтылық қана бізді мұрат-мүддемізге жеткізеді.
Дегенмен, ішкі саясаттың, идеологиямыздың концепциясы айқын болуға тиіс. Президент те мұны ашық айтты. Біз өзімізді кімбіз деп танимыз? Тарихқа үңілсек, Қазақ хандығы, Алаш Орда, Сақтар мен Түркі қағанаты, билер мен хандар дәуірі – бәрі біздің біртұтас тарихи жадымыз. Біз осы сабақтастықты нақты түсініп, ұлттық болмысымызды соның негізінде қалыптастыруымыз қажет. Болашақта – жүз, екі жүз, бес жүз жылдан кейін – біздің ұрпағымыз кім болады? Қай бағытқа бет алады? Мұның бәрі бүгінгі шешімдерге байланысты. Сондықтан бізге бес жылдық емес, ұзақмерзімді, кешенді тұжырым қажет. Ұлттық идеология доктринасы керек. Қазіргі талдау, зерттеу жұмыстары осы бағытта жүріп жатыр. Бірақ ең маңыздысы – бұл құжат тек қағаз жүзінде қалып қоймай, нақты іске бағытталуға тиіс. Елдің идеологиялық бағыты мықты болмай, бірлік те баянды болмайды. Біз осыны ұмытпауымыз керек.
– Қазақстан халқы Ассамблеясы бүгінде қоғамда қандай миссия атқарып отыр деп есептейсіз? Нақты жемісті нәтижесі деп нені айтар едіңіз?
– Биыл Ассамблеяның құрылғанына отыз жыл толды. Бұл – үлкен белес. Отыз жыл дегеніміз – егер адам жасы деп қарасақ, өмірден өз орнын тауып, мақсат қойған, болашаққа сеніммен қадам басатын кемел кезең. Ассамблея осы жылдар ішінде өзіне жүктелген міндетті орындай алды ма? Бұл сұраққа жауап беру үшін біз алдымен оның алғашқы құрылу сәтіндегі ахуалды еске түсіруіміз керек. Қандай мақсатпен құрылды, нені көздеді, неге жол ашты?
Бұл құрылым 1995 жылғы 1 наурызда Қазақстанның Тұңғыш Президентінің Жарлығымен Мемлекет басшысы жанындағы консультативті-кеңесші орган ретінде құрылған еді. Алайда бұл идея бұдан да ертерек – 1992 жылы, Тәуелсіздіктің бірінші жылына арналған Қазақстан халқының бірінші форумында алғаш рет жарияланған болатын. Сол кезеңдегі қоғамдық-саяси ахуал, еліміздің полиэтносты әрі поликонфессиялық сипаты, сондай-ақ жаңадан қалыптасып келе жатқан мемлекеттіліктің тұрақты дамуына деген сұраныс – осындай құрылымның қажет екенін анық көрсетіп берген болатын.
Сол кезде елімізде жүзден астам этнос өкілі бар еді, олардың әрқайсысының өзіндік мүддесі, ерекшелігі болды. Ассамблея – сол этностардың мүддесін қорғайтын, этномәдени бірлестіктермен байланыс орнататын алаң ретінде құрылды. Ол кезде көптеген этномәдени орталықтың кеңселерінде басқа елдердің туы, басқа елдердің символикасы көзге түсетін. Бүгін мұндайды көрмейміз, естімейміз. Бұл – осы отыз жылдағы Ассамблея жұмысының нәтижесі. Қазір еліміздегі әрбір азамат, қай этносқа жатса да, өзін Қазақстанның тең құқылы азаматы ретінде сезінеді. Ассамблея – мәдениетаралық диалогты нығайтудың жаңа кезеңінің негізін қалап, этносаралық қатынастарды дамыту мәселелерін жоғары деңгейде шешуге мүмкіндік беретін әлемдік тәжірибедегі тың бағыт болған еді. Қазір ол ел Президенті төрағалық ететін конституциялық орган ретінде жұмысын жалғастырып келеді.
Ассамблеяның 32-сессиясында Мемлекет басшысы бұл құрылымның алдына жаңа мақсат қойды – халықты біріктіру, нақтырақ айтсақ, барша азаматты қазақ ұлты төңірегінде біріктіру. Осы бағыттағы жұмыс бүгінде жүйелі жүргізілуде. Бұрын Ассамблея этномәдени бірлестіктердің ғана мүддесін көздейтін құрылым болса, енді ол – тәуелсіз Қазақстан қоғамындағы ынтымақ пен бірліктің іргетасы, қоғамды ұйыстыратын платформа. Жетістік ретінде тек осыны айтудың өзі жеткілікті.
Ассамблеяның рөлін біз төтенше жағдайлар кезінде де анық байқадық. Арыстағы жарылыс, Мақтааралдағы су тасқыны. Былтырғы қарғын су кезінде ондаған елді мекенді су басып қалғанын білеміз. Осындай қиын сәттерде Ассамблея акция ұйымдастырып, елге жылу жинап, нақты көмек көрсетті. Бұл жұмысты басқа да ұйымдар, министрліктер атқарды, әрине. Бірақ сол сәтте Ассамблея бұл процесті шын мәнінде біріктіріп, үйлестіріп отырды. Ешкім ешкімді мәжбүрлеген жоқ, халық өзі шықты, өз еркімен көмек көрсетті. Бұл – идеологияның нәтижесі.
Негізінде, Қазақстан халқы Ассамблеясына ұлттық идеологияны қалыптастыру, ішкі саясаттың жүгін көтеру міндеті арнайы жүктелмеген. Бірақ іс жүзінде ол – осы идеологиялық жұмыстың өзегі, өзіне жүктелмеген миссияны абыроймен атқарып келе жатқан құрылым, елдің ішкі тұрақтылығы мен келісімін қамтамасыз ететін басты тетіктердің бірі.
– Этносаралық саясатта «интеграция» мен «ассимиляция» ұғымдарының арасында өте нәзік, жіңішке шекара бар. Бүгінде бұл шекараны сақтау – әлемдік саясаттағы басты талаптардың бірі. Қазақстан бұл талапты қаншалықты орындай алып отыр, қалай ойлайсыз?
– Қазіргі Қазақстан – көпмәдениетті, көпэтносты әрі поликонфессиялық мемлекет. Тәуелсіздіктің алғашқы күнінен бастап еліміз дәл осы бағытты басты басымдық ретінде таңдады. Соның арқасында біз бүгінгі таңда бүкіл әлемге этносаралық келісім мен конфессияаралық татулықтың бірегей үлгісін көрсете алған ел ретінде танылдық.
Мемлекет әрбір этнос өкіліне өзінің тілі мен ділін, мәдениеті мен салт-дәстүрін сақтауына мүмкіндік беріп отыр. Сонымен қатар бұл еркіндіктің өзі бірлікті нығайтуға, этностар арасындағы өзара сенімді арттыруға қызмет етіп келеді.
Қазір әлемде этностар арасында өзара әрекеттесу үдерістері жаһанданумен қатар жүреді. Бұл – этностардың бірігуі, жақындасуы, ұйысуы деген сөз. Бүгінгі Қазақстан үшін ең өзекті үдерістердің бірі – этнобірлесу. Бұл үдеріс негізінен үш бағытта көрініс табады: консолидация, ассимиляция және этносаралық интеграция.
Алайда біз үшін ең бастысы – бұл аккультурация. Өйткені аккультурация дегеніміз – бір этнос екінші этностың мәдени элементтерін қабылдай отырып, өзінің этникалық болмысын, бірегейлігін сақтап қалуы. Бұл – біздің еліміздегі идеал модель. Біз этностарды жойып, жұтып қойғымыз келмейді. Біз олардың барлығын ортақ қазақстандық бірлік аясында біріктіруді көздейміз. Әр этнос өзінің түпкі тамырын ұмытпастан, біртұтас Қазақстан деген ұлы үйіміздің бір бөлшегі ретінде өмір сүре алуы керек.
ХХІ ғасырда этникалық өзіндік сана артты. Бұл – табиғи үдеріс. Әрбір этнос өзінің ерекшелігін, өзге этностардан айырмашылығын сезіне бастады. Бұл да дұрыс. Себебі дәл осы ерекшеліктер арқылы біз бір-бірімізді толықтырамыз. Қазақстандағы этномәдени бірегейлік үдерісі – бұл әрбір этностың өз болмысын сақтай отырып, жалпыұлттық идеяға қызмет етуі. Біз этностарды бөлмейміз, керісінше біріктіреміз.
Интеграция деген ұғымды біз екі мағынада түсінуіміз керек. Бірінші мағынада – бұл халықтардың, этностардың, кей жағдайда тұтас мемлекеттердің бірлесе қызмет атқаруы, өзара әрекеттесуі. Ал екінші мағынасында – ортақ мақсатқа жету үшін мемлекетаралық бірлестіктер құру арқылы жүзеге асатын, әлдеқайда құрылымданған, жүйелі үдеріс. Бұл – халықаралық деңгейдегі интеграция. Бірақ біз үшін маңыздысы – ел ішіндегі этносаралық интеграция.
Ассимиляция дегеніміз – саны аз, саяси-экономикалық әлеуеті әлсіз халықтың уақыт өте келе саны көп, ықпалды халықтың құрамына сіңіп, өзінің ерекшеліктерінен айырыла бастауы. Бұл – табиғи үдеріс болуы мүмкін, бірақ оны қолдан жасауға болмайды. Себебі бұл этностық бірегейліктің жоғалуына алып келеді. Бізде ондай саясат жүргізілген жоқ, жүргізілмейді де. Керісінше, бізде мультикультурализм мен интеркультурализм қағидаттары дамыған. Бұл – өзге этностардың тіліне, мәдениетіне, салт-дәстүріне құрметпен қарап, оны сақтауға, дамытуға, қолдануға мүмкіндік жасау. Сондай-ақ дәл сол кезде, сол параллельде елдік, ұлттық құндылықтарымыз да қатар дәріптеліп, нығайтылып отыруы тиіс. Бұл – тепе-теңдік. Осындай тең ұстаным арқылы ғана елдегі ұлттар мен ұлыстардың арасындағы түсініс-тік пен татулықты сақтау мүмкін болады.
Біз күнделікті өмірде осы құндылықтардың көрінісін жиі байқаймыз. Этностардың өз мерекелері бар. Діни мейрамдар да өтіп жатады. Бірақ ешкім ешкімге кедергі келтірмейді. Кешегі христиан дінін ұстанушылардың мейрамында бүкіл ел болып, барлығымыз құттықтадық. Ол – діни ұстанымға құрмет көрсету. Біз соны көрсете алдық.
Бұл жұмыстар көп жағдайда көзге көріне бермейді. Айтыла бермейді. Бірақ оның жемісін біз қоғамдағы тұрақтылық, елдегі тыныштық, өзара құрметтен көре аламыз. Егемендіктің нақты көрінісі – осы. Бұл – біз ұстанып отырған ішкі саясаттың, соның ішінде этносаралық саясаттың дұрыс жолда екенінің айғағы.
– Әңгімеміздің бағытын Сенаттағы қызметіңізге қарай бұрсақ. Сіз – Парламенттегі Өзбекстанмен достық жөніндегі депутаттық топтың мүшесісіз. Жақында екі ел Президенті кездесті, сарапшылар арадағы ынтымақтастық жаңа деңгейге көтеріліп келе жатқанын айтады. Сіздің ойыңызша, осы серіктестікті одан әрі тереңдетуге мүмкіндік беретін нақты қандай бағыттар мен салалар бар?
– Екі ел үшін тарихи мәні зор құжаттың бірі – 1998 жылы қол қойылған «Мәңгі достық» туралы келісім. Сонымен қатар стратегиялық серіктестік туралы құжаттар да екіжақты қарым-қатынасты жаңа деңгейге шығарды.
Бүгінде біз қарым-қатынасымызды жаңа сатыға көтеріп отырмыз. Одақтастық қарым-қатынас туралы шартқа қол қойылды. Мемлекеттік шекараны демаркациялау туралы келісімдер жасалды. Ауқымды, екіжақты жобалар жүзеге аса бастады. Бұл – нақты істердің көрінісі. Сондай-ақ тек белгілі бір бағытта, белгілі бір салаларда ғана ынтымақтастықты дамытуымыз керек деп айта алмаймыз. Қазақ пен өзбек – ежелден бауырлас халықтар. Тарихы – тамырлас, тағдыры – сабақтас. Сол себепті біздің мақсат-мүддеміз де ортақ. Біз тату көршілікке және сенімді серіктестікке негізделген қарым-қатынасты енді одан әрі тереңдете түсеміз.
Қаңтар айында Шымкент қаласында парламентаралық достық комиссиясының отырысы өтті. Сол жерде бірнеше маңызды мәселе қаралды. Мен өзім Сенаттағы парламентаралық ынтымақтастық комиссиясында Өзбекстанмен шекарада кооперация орталығы құрылуы бойынша бастамашы болдым. Сол заң жобасын ратификациялау жұмысын да өзім жүргіздім. Бұл – жай ғана заң емес. Бұл – нақты бірлескен экономикалық аймақтың құрылысына жол ашатын мүмкіндік. Ол жерде екі елдің инвесторлары зауыттар салып, фабрикалар ашып, жаңа өндіріс ошақтарын жолға қоюға мүмкіндік алады. Біз оларға заң және инфрақұрылым жағынан жағдай жасаймыз, қалғанын кәсіпкерлер өздері жүзеге асырады. Бұл жерде халыққа да, бизнеске де жол ашылады.
Сонымен бірге біз ортақ туризмді дамытуымыз керек. Өйткені сырттан келген, Батыстан келген туристердің барлығы осы Орталық Азияға бір халық, бір тарих деп қарайды. Осыны біз мүмкіндік деп бағалауымыз керек. Самарқанд, Бұхара, Ташкент немесе Қырғыз Республикасындағы тарихи орындарға келген адам біз арқылы өтуі керек. Бізге келген адам сол жақтарға барып сапарын жалғастыру керек. Міне, осы жақтардан жұмысымызды жандандыру керек. Осы бағытта жұмысты жанданды-руымыз қажет деп есептеймін.
Мен өзекті деп санайтын тағы бір мәселе – екі ел зиялылары арасында байланыс жоқтың қасы. Қырғыз елімен бізде қазақ-қырғыз зиялыларының форумы жыл сайын өтіп тұрады. Биыл, қателеспесем, 14-рет өтті. Өзбекстанмен арада ондай алаң жоқ. Міне, біз осы бағытта нақты ұсыныстар дайындап жатырмыз. Өйткені бауырлас елдердің ынтымақтастығы тек экономика немесе саясатқа ғана емес, рухани байланыс, мәдени ықпалдастыққа да тығыз байланысты. Бұдан ұтпасақ, ұтылмаймыз.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Ділда УӘЛИБЕК