Ет державасына неге айнала алмадық?

Былтыр елімізде ет экспорты бойынша рекорд тіркелді. Өсім 64 пайызға жеткен. Бұл – кейінгі онжылдықта байқалған ең жоғары көрсеткіш. Дегенмен 2023 жылы ет шаруашылықтарының 30 пайызы жұмысын тоқтатқан. Себеп – шығын көп, пайда жоқ.
Осы уақытқа дейін бөлінген қаражат, стратегиялық жоспарлар мен жобаларда есеп жоқ, Ауыл шаруашылығы саласы, соның ішінде шаруашылықтар жеңілдік пен көмектен кенде болып көрген жоқ сияқты көрінеді. Бірақ шындығына келгенде, жағдай мүлде басқа болып отыр. Бір кездері ет державасына айналамыз деген асқақ арманымыз да болған еді...
Қамтығаным – бір нарық
Ұлттық статистика бюросы 2024 жылғы алғашқы 10 айда 13,3 мың тонна қой және ешкі етін сыртқы нарықтарға жөнелткеніміз туралы мәлімет берді. Осылайша, өткен жылғы сол уақыттағымен салыстырғанда екі есе көп өнім саттық. Ақшаға шаққанда экспорт 45,3 миллион долларға жетіп, 64 пайызға өскен. Бұл кейінгі он жылдағы ең жоғары көрсеткіш ретінде тіркеліп отыр.
Ет экспортының негізгі бағыты – қой еті. Ешкі еті жалпы экспорт көлемнің бар болғаны 0,1 пайызын құрап отыр. Қой етінің негізгі тұтынушылары, яғни негізгі нарық – Өзбекстан, оған барлық экспорттың 80 пайызы жөнелтіледі. Қалғаны негізінен араб елдері мен Иранға сатылды.
Сонымен қатар елімізден жаңа сойылған ірі қара мал еті және оның мұздатылған түрі де жақсы экспортталады. Бұл сегментте өсім баяу болғанымен, 2024 жылы 17,4 мың тонна ірі қара мал еті сыртқа сатылып, 72,8 миллион доллар табыс әкелген. Бұл көрсеткіштер өткен жылғыға қарағанда 30 пайызға және 13 пайызға жоғары. Мұнда да негізгі сатып алушы – Өзбекстан, ол Қазақстаннан экспортталған ірі қара мал етінің 96 пайызын сатып алды.
Ал мұздатылған ірі қара мал еті бойынша айтарлықтай өзгеріс жоқ. Бұл бағыт бойынша экспорт көлемі айтарлықтай емес: биылғы 10 айда 300 тоннадан аз болды, ал кейінгі он жылда 1,4 мың тоннадан асқан жоқ.
Ал 15 жыл бұрынғы деректерге қарасақ, 2010 жылы Қазақстан 916 мың тонна ет өндіріпті, оның ішінде ірі қара мал еті 406 мың тонна болған. Етімізге Иран да, алыстағы Франция да қызығушылық танытып отырғаны, елдегі ет шаруашылығымен айналысатындарға әлем нарығы айқара ашық екені айтылыпты. Сол кезде 2020 жылға қарай еттің экспорттық әлеуетін 180 мың тоннаға жеткізу жоспарланған екен...
Етімізді неге ешкім алмайды?
2020 жылдан бері 5 жыл өтті. Дегенмен нарық әртараптанудың орнына керісінше үрдіс қалыптастырған. Бұған дейін келтірген дерекке қарасақ, біздің елде өндірілген етті Өзбекстан ғана алады деуге де әбден болады. Бұл нарықтағы сын-қатерді одан сайын арттырады, өйткені бір ғана нарыққа тәуелді болу экономикалық тұрғыдан қауіпті. Егер Өзбекстан сұранысты төмендетсе немесе импорттық саясатында өзгерістер енгізсе, сала айтарлықтай зардап шегуі мүмкін.
Ең алдымен, дайын өнім, яғни ет емес, тірі малдың жаппай сыртқа сатылуы ет өндірісін айтырлықтай тежеп отыр. Соның ішінде, ірі қара малдың жаппай Өзбекстанға сатылуы бір жылдары мораторий жариялауға дейін жеткізген еді. Осылайша, ет өндіргенге қарағанда тірі мал сату тиімдірек болып отыр.
Екіншіден, ет экспорты нарығында бәсеке өте жоғары. Бразилия, Аустралия, АҚШ, Аргентина сияқты ет экспортының державалары халықаралық стандарт талаптарды қатаң сақтайды, логистикалық мүмкіндіктері де зор. Көптеген елде ветеринарлық стандарттар қатаң болғандықтан, Қазақстанның ет өнімдері кейбір нарықтарға кіре алмаған.
Одан бөлек, етті шетелге экспорттау үшін инфрақұрылым қажет. Логистикалық жүйелердің жеткіліксіздігі, заманауи ет өңдеу кәсіпорындарының аздығы және тоңазытқыш қоймалардың тапшылығы экспорт көлемін шектейді. Ет өңдеу зауыттарының жеткіліксіздігі немесе мал азығының қымбат болуы сияқты мәселелер фермерлерге өз өнімдерін тиімді түрде экспорттауға мүмкіндік бермеді. Әсіресе, Қытай және Еуропа нарықтарына шығудың талабы қатал, ал бізде бұл талаптарға сәйкес келетін кәсіпорындар саны аз.
Тағы бір мәселе – өнім сапасы. Біз өндіретін еттің сапасы кейде халықаралық талаптарға сай келмейді екен. Еттің халықаралық нарыққа шығуы үшін малдың сапалы азықпен қоректенуі, ветеринарлық бақылаудың жоғары деңгейде болуы және қасапханалар мен ет өңдеу орындарының халықаралық стандарттарға сәйкес болуы қажет.
Сонымен, инфрақұрылым ақсап тұр, логистикалық байланыс әлсіз, өндіріс аз, өнімнің сапасына қатысты мәселе көп. Экспорт көлемі 15 жыл бұрынғы асқақ арманның маңына да жуымайды.
Жоспардан-жоспарға
Әу баста ет экспортындағы әлеуетіміз астық экспортындағы мүмкіндігімізден асып кетпесе, кем емес дедік. Сөйтіп, ет державасына айналамыз деген мақсат қойдық. Әдеттегідей стратегиялық жобалар, жоспарлар құрдық, қыруар ақша бөлдік. Ол жоспардың мерзімі біткенде, жабылып келесі жобаны жасауға көштік, ал нәтиженің бар-жоғы алаңдатпаған да сияқты. Мемлекеттік бағдарламалардың тиімсіздігі де саланы дамытуға толық мүмкіндік берген жоқ. Кредиттеудің қиын шарттары мен субсидиялардың дұрыс бөлінбеуі, көздеген жеріне жетпеуі, ұстағанның қолында, тістегеннің аузында кетуі көптеген шаруа қожалығының дамуын тежеді.
Мәселен, 2010 жылдары қабылданған бағдарламада 2020 жылға дейін ірі қара малдың ет бағытындағы үлесін жалпы мал басының 61 пайызына дейін жеткізу, сондай-ақ 2016 жылы еттің экспорттық әлеуетін 60 мың тоннаға, ал 2020 жылы 180 мың тоннаға жеткізу үшін жағдай жасауды мақсат еттік. Өнім көлемін арттыру мақсатында шетелден 72 мың бас ірі қара малды импорттау жоспарланды. Дегенмен солардың өнімі туралы да, кейіннен өзі туралы да еш ақпарат естімедік.
Ал 2018-2027 жылдарға арналған етті мал шаруашылығын дамытудың ұлттық бағдарламасы аясында сиыр және қой еті өндірісін 600 мың тоннадан 1,6 млн тоннаға дейін ұлғайту жоспарланыпты. Стратегия аясында 80 өнеркәсіптік бордақылау алаңы мен 7 заманауи ет өңдеу кешенін салу көзделген еді. Сондай-ақ шамамен 400 мың жаңа жұмыс орнын құру жоспарда болды. Жауаптылар бағдарламаны жүзеге асыру экономикаға қосымша инвестиция тартуға мүмкіндік беріп, мал өсірушілерге жеңілдетілген кредитпен қатар жер ресурстарын да береді деп сендірді. Осының барлығы саланы дамытуға жүйелі түрде әсер етеді деген үміт болды.
Ауқымды стратегиялық жоспарлардан бөлек, мал шаруашылығын дамытуға бағытталған бірнеше мемлекеттік бағдарлама да іске қосылды. Олардан да күткен нәтижені көре алмадық. «Сыбаға», «Алтын асық», «Құлан» секілді бағдарламалар мал басын көбейту және ет экспортын арттыруға сеп болуы керек еді, бақылаудың болмауы, қаржыны тиімсіз пайдалану және сыбайлас жемқорлық саланы өсірген жоқ. Фермерлердің сыбағасын өзгелер алып, қолдаусыз қалған шаруашылықтар өз күнін өзі көрді. Сондай-ақ шаруалар үшін жеңілдетілген кредит алу шарттары тым күрделі болып, көп фермер мемлекеттік қолдауға қол жеткізе алмады. Осылайша, технологиялар мен заманауи фермалардың жетіспеуі, инвестицияның аздығы мен шаруашылықтардың ескі әдіспен жұмыс істеуі өндірістің қарқынды дамуына мүмкіндік бермеді.
Былтыр тағы бір жоспар құрдық. Бұл жолғы көздеген меже – 2027 жыл. 2024-2026 жылдарға арналған сүтті мал шаруашылығы, етті ірі қара өсіру және қой шаруашылығын дамыту бойынша Жол картасы алдыңғы жобаларда орындалмаған мақсаттар мен міндеттерді дәстүрлі түрде «қабылдап алды». Осы саланы дамыту үшін 7 пилоттық жоба іске қосылмақ, соның ішінде ет өнімдерін экспортқа бағыттайтын заманауи ет комбинаттарын құру және малдың салмағын арттыру үшін бордақылау алаңдарын ашу жоспарланып отыр...
Осылайша, бір жоспарды сәтсіз аяқтап, келесі жоспарға көштік. Мақсат қаншалықты айқын, асқақ болса да, оның нәтиже емес екенін түсінетіндей жағдайға жеткен секілдіміз. Бұл ретте, талай жыл тұралап тұрған көрсеткішке сәл де болса «жан бітіп», ілгерілеу байқалғаны, әрине, қуантады, дегенмен, саладағы жағдайды ретке келтіру үшін қыруар жұмыс атқарылуы керек.