Президент Қасым-Жомарт Тоқаев халыққа Жолдауында ауыл шаруашылығы ғылымының жай-күйіне ерекше тоқталды. Бұл тегін емес. Аграрлық сектор – Қазақстан экономикасының негізгі тіректерінің бірі, ал оның болашағы ғылымға тәуелді.
– Қолданбалы ауыл шаруашылығы ғылымын жедел өркендетпейінше, агроөнеркәсіп кешенін ұзақ уақыт бойы қарқынды дамыту мүмкін емес. Бірақ бюджеттен қомақты қаржы бөлініп жатқанына қарамастан, аграрлық ғылымның қайтарымы әлі де төмен болып отыр, – деді Президент.
Кейінгі жылдары ғылымды дамыту мемлекет саясатындағы ең маңызды бағыттың біріне айналды. Президент жанындағы Ғылым және технологиялар жөніндегі Ұлттық кеңес құрылды. Соңғы үш жылда мемлекеттің ғылым саласын дамытуға бөлген қаражаты бірнеше есе артқан. Мәселен, 2023 жылы – 158,6 млрд, 2024 жылы – 244,2 млрд, ал 2025 жылы 240,2 млрд теңге бөлінген. Салыстырмалы түрде айтсақ, ілгерілеу бар. Ғылым академиясының дерегі бойынша егер мемлекет жалпы ішкі өнімнің 1 пайыздан көп бөлігін ғылымды қаржыландыруға жұмсаса, ғылым дамиды.
Президент атаған аграрлық ғылымды дамытуға кейінгі бес жылда бөлінген қаржы 2,3 есе артқан. 2025 жылы зерттеулерге 50 млрд теңгеге жуық қаражат қарастырылған. Бұл қаржыға ондаған институт пен орталық жұмыс істеп, жүздеген жоба қаржыландырылып отыр. Мемлекеттік «Ғылым қоры» арқылы кейінгі жылдары 200-ден астам жоба коммерцияландыруға жіберілді, 2 мыңнан астам зерттеу жұмысы жасалды.
Иә, ғылым дегеніміз мақала, монография жазумен шектелетін нәрсе емес. Зерттеу жұмыстары экономикаға оң әсер етіп, міндетті түрде коммерциялануы керек. Ғылыми жаңалықтар қағаз бетінде қалып қоймай, зауыттан зат күйінде шықса ғана адамзатқа игілік әкеледі. Алайда басты түйткіл – осы миллиардтардың нақты қайтарымсыздығында.
Мемлекет басшысы ғылыми әзірлемелердің өндіріске енгізілу деңгейінің небәрі 17 пайыз екенін мәлімдеді. Яғни, 100 жоба жасалса, 80-нен астамы қағаз күйінде қалады. Бұл – мемлекет қаржысы қағаз бен есепке жұмсалып жатыр деген сөз. Осыны ескерген Мемлекет басшысы бұрын да: «Біз ешкім оқымайтын, қажетсіз жұмыстар мен зерттеулерді қаржыландыруға жол бермейміз. Әрбір ғылыми жұмысқа қатаң талап қойылуға тиіс. Сондай-ақ оның нақты әлеуметтік-экономикалық, өндірістік және техникалық қайтарымы болуы қажет. Бағдарламалық-нысаналы қаржыландыру тек ұлттық ғылыми-техникалық міндет тұрғысынан бөлінуге тиіс», – деген болатын.
Желге ұшқан ақша
Президент айтқандай, қазына қаржысы ешкім оқымайтын, еш жерге жарамайтын зерттеулерге жұмсалып кеткені қынжылтады. Биыл мемлекеттік аудиторлар ғылымды дамытуға бөлінген бюджеттің қаншалықты тиімді пайдаланылғанын тексерді. Ғылымды қаржыландыру көлемінің өсуіне қарамастан, ғылыми зерттеулер мен тәжірибелік-конструкторлық жұмыстарға (ҒЗТКЖ) жұмсалатын шығындардың үлесі төмен екені анықталды.
Жоғары аудиторлық палата ғылымды дамытуға бөлінген қаржының 1,7 млрд теңгесіне қатысты заңсыздықтарды анықтады. Ал 24,2 млрд теңге тиімсіз жоспарланса, 42,5 млрд теңге жөнсіз пайдаланылыпты. Сонда ғылым саласында заңсыздық пен тиімсіздіктің барлығы 68 млрд теңгені құрап отыр.
Бұдан бөлек, Ұлттық ғылыми кеңестердің (ҰҒК) жұмысында да заңсыздық фактілері байқалған. Мәселен, кеңестердің жекелеген мүшелері бір мезгілде қаржыландырылатын бірнеше жобаға қатысқан.
– Сонымен бірге ғылыми кеңес мүшелерінің сараптамалық қорытындыларды есепке алмай қабылдаған шешімдері үшін, тиімсіз жобаларды мақұлдағаны үшін, сондай-ақ өздері бұрын мақұлдаған жобаларды қаржыландыруды тоқтатқаны үшін жауапкершілік белгіленбеген, – деп атап өтті аудиторлар.
Жоғарғы аудиторлық палата анықтаған мәселелер мұнымен бітпейді. Ғылыми конкурстарды ұзақ уақытқа кешіктіріп жариялау, кейбір жағдайларда 500 күннен артық кешіктіру фактілері тіркелген. Ғылыми-техникалық сараптама рәсімдерінің мерзімдері сақталмайды. Қаражаттың пайдаланылуын және нәтижелерге қол жеткізілуін бақылауды қамтамасыз етуге арналған ғылыми жобалардың мониторингі айтарлықтай нәтиже бермейді. Ескертулер, пысықтау бойынша ұсынымдар немесе жекелеген кемшіліктері болса да, жобалар одан әрі қаржыландырылып отырған.
– «Ғылым қорын» коммерцияландыру жобаларын іске асыруда да кемшіліктер бар. Аяқталған 42 жоба жоспарлы сату көлеміне жетпеген, ал 8 жоба бойынша мүлде өнім шығарылмаған. Сонымен қатар жетекші жоғары оқу орындарының жанынан инжинирингтік орталықтар мен технопарктер ашуда қаражатты мақсатқа сай пайдаланбау және сатып алу құнын арттыру фактілері анықталды, – деп мәлімдеді Жоғары аудиторлық палатаның баспасөз қызметі.
Ал Ғылым және жоғары білім министрі Саясат Нұрбек ғылымды дамытуға бөлінетін қаржыға көңілі толмайтынын айтқан еді.
– Біріншіден, қазір жалпы ғылым, жоғары білім саласын қаржыландыру төмен деңгейде. Жақында шыққан әлем банкінің есебіне қарасақ, кейінгі 30 жылда бүкіл орта деңгейдегі елдер ғылым, инновациялардың ішкі жалпы өніміндегі пайызын күрт өсіріп жіберді. Мәселен, Оңтүстік Кореяда 4,7 пайыз болса, біздің ЖІӨ 1 пайызға да жеткен жоқ. Мақсатымыз – қабылданған жеті жылдық тұжырымдамада 2029 жылға дейін бұл көрсеткішті бір пайызға дейін өсіру. Экономикалық ынтымақтастық пен даму ұйымының негізгі ұсынысы – ғылымыңызды өлтірмей, кемінде бір деңгейде сақтағыңыз келсе, ішкі жалпы өнімнен жыл сайын 1 пайыз бөліну керек, – деп мәлімдеген болатын министр.
Ауыл шаруашылығы мамандарға мұқтаж
Жалпы, ғылымның жайынан бастаған әңгімемізді жеке сала – ауыл шаруашылығына қарай бұрсақ. Бұл жақтың да шешімін таппаған мәселесі шаш-етектен. Біріншіден, ғылым мен өндірістің арасындағы байланыс әлсіз. Ғалымдар көбіне «ғылыми дәреже үшін» зерттеу жұмысын жасайды, ал фермерге оның пайдасы аз. Екіншіден, коммерцияландыру тетіктерінің кемдігі. Ғылыми жаңалық өндіріске жеткенше, патенттеу, сертификаттау, қаржыландыру, нарыққа шығару сияқты бірнеше кезеңнен өтуге тиіс. Бізде осының бәрі реттелмеген. Үшіншіден, шаруалардың ғылымға сенімі төмен. «Ғалымның жобасы бізге пайда әкеле ме?» деген күдік бар. Бұл күдік жойылмаса, ғылымның нарыққа жолы жабық.
Мамандар қаржыны жай бөлумен шектелмей, нәтижені міндеттейтін жүйе қажет екенін айтып жүр. Мысалы, ғылымға бөлінген әр теңге ғылыми өнімге айналуы керек. Халықаралық тәжірибеде мұны жақсы жолға қойған. Израильде әрбір зерттеу бастапқы кезеңнен-ақ фермермен бірлесіп жасалады. Нидерландыда ғылыми орталықтар шаруашылықтармен бірлесіп жұмыс істейді. Нәтижесінде, ғылыми жаңалық өндіріске тез енгізіледі. Қазақстанға дәл осы модель керек-ақ.
– Ғылыми әзірлемелерді коммерцияландыру деңгейі 17 пайыздан аспайды. Ал тиісті оқу орындарын бітірген түлектердің 40 пайызы ғана осы салаға жұмыс істеуге барады, – деген Президент ғылым саласының тағы бір жазылмаған жарасын атап өтті.
Ауыл шаруашылығы саласы мықты мамандарға мұқтаж. Жыл басында ҰҒА ғалымдары «ғылыми кадр даярлауға қауқарсыз» деп Ғылым және жоғары білім министрін сынағаны есімізде. Мұның да бірнеше себебі бар. Біріншіден, жалақы деңгейі төмен. Кейінгі жылдары ғалымдардың еңбекақысы көтерілді, бірақ ол әлі де мардымсыз. Мысалы, PhD дәрежесі бар жас ғалым айына 200-250 мың теңге алады. Бұл қазіргі өмір сүру деңгейіне сай емес. Сондықтан жастар агроғылымнан гөрі бизнеске, ІТ саласына, медицинаға бет бұрады.
Екіншіден, ғылымдағы тұрақсыздық. Көптеген жас маман гранттық жобамен жұмыс істейді. Жоба бітсе, күнкөріс қайта қиындайды. Бұлай жүріп мансапқа қол жеткізудің де ауылы алыс.
Үшіншіден, ғалымның әлеуметтік беделі төмен. «Ғалым» деген мәртебе бар, бірақ ауыл шаруашылығындағы ғалымның қоғамдағы салмағы жеңіл. Кадр тапшылығының салдары – білікті мамандардың азаюы. Көптеген институттар аға буын ғалымдар жұмыс істеп жүр. Олардың орнын басатын жастар аз. Бұл үрдіс жалғаса берсе, он жылдан кейін Қазақстанда аграрлық саланы зерттеушілердің қатары күрт азаяды. Бұл – елдің азық-түлік қауіпсіздігіне төнген қауіп.
Мемлекет жастардың ғылым саласындағы үлесін арттыруға барын салғанымен, олардың қызығушылығы әлі төмен. Өйткені бөлінетін қаржы мардымсыз. Сондай-ақ елімізде магистуратура мен PhD докторантураға түсетін студенттер саны азайған. Бүгінде мемлекеттік грант саны талапкерлерден көп болып, игерілмей қалған қаражат мемлекетке қайтарылып отыр. Ал ғылыми дәрежесін қорғайтындардың үлесі тіптен аз екен. Докторантурада оқитындардың тек 25 пайызы ғана PhD докторы дәрежесіне ие. Өйткені докторлық дәрежені қорғау талаптары жыл сайын өзгеріп отырады және бұл процесс барынша қиындатылған.
– Біздің AlmaU-да технологияларды коммерциализациялау орталығы жұмыс істейді. Бұл орталықтың қызметі бизнес пен зерттеушілерді біріктіру. Зерттеушілердің ғылыми нәтижелерін бизнестің сұранысына сай сәйкестендірген дұрыс. Ашығын айтқанда, қазір мемлекеттен қаржыландырылатын зерттеулердің нәтижесі қағаз бетінде ғана қалып, нақты бизнестің, өндірістің сұранысына жауап бермейді. Сондықтан біз бизнеске және өндіріске қажетті, өзекті зерттеулерді жүргізу мақсатында осы орталықты ашып отырмыз. Жақында Industry Advisory Board Forum, яғни, ғылым мен бизнес интеграциясы бойынша форум өткіздік. Осы форумда коммерциализация бойынша ғылыми университеттердің альянсын құрдық. Бұл бастамамызға Ғылым және жоғары білім министрлігі қолдау көрсетті, – дейді Алматы Менеджмент Университетінің академиялық даму жөніндегі проректоры Әсел Арынқызы.
Инновацияға иек артатын ақылды экономика құрамыз дегелі бірнеше жылдың жүзі болды. Оны жүзеге асыру үшін ірі бизнес өкілдері ғалымдарды қамқорлыққа алуы керек. Алайда бізде бұл бағыт көңіл көншітпейді. Ғалымдарымыз ойлап тапқан жаңа технологиялар айтулы жаңалық деп тіркеледі де, ұмытылады. Ғылым мен бизнестің өзара тиімді одақ құруына кедергі көп. Көп ретте біздің өнертапқыштар өз жаңалығын өндіріске енгізе алмайды, мемлекет қызығушылық танытпаған соң патентін шетелге сатып жіберіп жатады. Бұл да қазақ ғылымына келген зиян.
Цифрлық технология
– Мен бұған дейін Ұлттық аграрлық ғылыми-білім беру орталығын агротехнология хабы ретінде қайта құру туралы тапсырма бердім. Ауыл шаруашылығы ғылымын дамытудың нақты жоспары қажет. Бұл құжат цифрлық технологияларды қолдануға және осы саланың өнімділігін едәуір арттыруға арналған жоспар болуға тиіс, – деді Президент өз Жолдауында.
Иә, аграрлық ғылымның болашағы – цифрландыруда. Әлемдік тәжірибе соны дәлелдеп отыр. Мысалы, Нидерланды жер көлемі жағынан Қазақстанның бір облысына да жетпейді, бірақ ауыл шаруашылығы өнімдерін экспорттаудан әлемде екінші орында. Израильдің климаты шөлейт, бірақ тамшылатып суару, гендік селекция, жылыжай технологияларының арқасында әлемдік көшбасшыға айналды. Бұл елдер ғылымға сүйенді.
Қазақстанда цифрлық технологиялар енді-енді енгізілуде. Дрон арқылы тыңайтқыш себу, егістікті спутниктен бақылау, топырақтың онлайн картасы, жасанды интеллектпен өнім болжамын жасау әзірге жекелеген шаруашылықтардағы тәжірибе болып отыр. Мемлекеттік деңгейде жүйелі цифрландыру қалыптасқан жоқ.
Президент тапсырған Ұлттық аграрлық ғылыми-білім беру орталығын агротехнология хабына айналдыру – осы олқылықтың орнын толтыруға бағытталған қадам. Мұндай хаб ғалымдарды, фермерлерді, инвесторларды, стартап иелерін бір алаңға жинауы тиіс. Онда жаңа технология сынақтан өткізіліп, нақты өндіріске жол табуы керек.
Халықаралық тәжірибеден үйренетін тағы бір нәрсе – ғылымды шаруашылықпен тікелей байланыстыру. Еуропада әрбір жаңа әдіс фермердің қатысуымен сынақтан өтеді. Израильде фермерлер мен ғалымдар бірлесіп жұмыс істейді. Бізде де осылай болуы қажет. Ғалым кабинеттегі зерттеуінен кейін егістік басында жүруі тиіс. Осы тәсіл жүзеге асса, Қазақстанда аграрлық ғылым шын мәнінде экономиканың қозғаушы күшіне айналады.
Ғылымсыз ауыл шаруашылығының болашағы жоқ. Сондықтан Қазақстан үшін аграрлық ғылымды дамыту – экономикалық қажеттілік қана емес, ұлттық қауіпсіздіктің де кепілі.
Мақсұт БАҚТЫБАЕВ,
«Қазақстан ет одағының» төрағасы:
Ғылым мен бизнестің байланысын күшейту керек
– Ауыл шаруашылығы ғылымының тиімділігі төмен болуының бірнеше негізгі себебі бар. Біріншісі, ғылым мен өндіріс арасындағы алшақтық. Көп зерттеулер өндіріске енгізілмей, тек қағаз жүзінде қалып қояды. Екіншіден, инновацияның жеткілікті деңгейде коммерцияланбауы. Жаңа сорттар, тыңайтқыштар мен агротехнологиялар нарыққа баяу еніп, шаруаларға қолжетімсіз болып жатады. Үшіншіден, кадр тапшылығы. Ғылыми қызметкерлердің жасы ұлғайып барады, ал жастардың ғылымға қызығушылығы төмен. Бұл жаңа идеялардың азаюына және заманауи әдістердің қолданылмауына әкеледі. Төртіншіден, материалдық-техникалық базаның әлсіздігі. Көптеген зертхана мен ғылыми орталық ескірген құрал-жабдықпен жұмыс істейді. Бесіншіден, аймақтық ерекшеліктерді ескермеу. Ғылыми ұсыныстар кейде нақты өңірдің климатына, топырағына немесе шаруалардың мүмкіндігіне сәйкес келмейді.
Ал қаражаттың тиімді жұмсалуын қамтамасыз ету үшін біршама өзгерістер керек. Ең алдымен, ғылым мен бизнестің байланысын күшейту керек. Ғылыми жобалар тікелей шаруашылықтарға пайдалы болатындай бағытталуға тиіс. Бұл ретте нәтижеге негізделген қаржыландыру маңызды. Жобаларға бөлінетін қаражат олардың нақты өнімділікке әсеріне қарай берілуі керек. Сонымен қатар инновацияны коммерцияландыру жүйесін дамытуды қолға алу керек. Ғылыми жаңалықтарды нарыққа шығаруды жеңілдету үшін мемлекет қолдау құралдарын енгізуі қажет. Ал жастарды ғылымға тарту үшін стипендиялар, гранттарды көбейтіп, мансаптық қолдау шаралары арқылы ғылыми салаға қызықтырған дұрыс. Ең маңыздысы, бақылау мен ашықтықты арттыру. Қаражаттың қайда жұмсалғанын тәуелсіз аудит арқылы қадағалау, қоғамға есеп беру жүйесін жолға қою ең оңтайлы шешім болмақ.
Қорыта айтқанда, ғылым саласын тұтастай жаңа үлгіге көшіру маңызды. Мысалы, Аустралия бізге өте жақсы үлгі. Онда Қаржы және Ғылым министрлігі зерттеу тақырыптарын ойлап таппайды. Тек салалық қауымдастықтар, мысалы, ет өндірушілер, сүт шаруашылығы, өсімдік өсірушілер қандай зерттеулер қажет екенін айтады. Сол зерттеулерді жасау үшін ғалымдарға немесе басқа компанияларға тапсырыс береді және оған өз қаражатын жұмсайды. Мемлекет болса, бизнес жұмсаған қаржыға тең көлемде қаражат қосады. Бұл – «бірге-бір» қағидасы. Осылайша, барлық мәселе шешіледі. Яғни, мемлекет зерттеу тақырыптарын өзі ойлап таппауы керек.