Астана қаласы Тілдерді дамыту және архив ісі басқармасы мен Қазақстан Жазушылар одағының Астана қалалық филиалы бірлесіп, «Классик ұстаханасы» атты жаңа жобаны қолға алды. Жобаның алғашқы қонағы, жазушы, Мемлекеттік сыйлықтың иегері, «Тозақ оттары жымыңдайды», «Өліара», «Ақиқат», «Парасат майданы», «Оң қол», «Әке» секілді сүбелі шығармалардың авторы Төлен Әбдік «Жазушы лабораториясы» тақырыбында лекция оқыды. «SINTEZ» театрында өткен кездесуге лектордың әңгімесін тыңдауға зиялы қауым өкілдері, қаламгерлер, журналистер және жазушы шығармаларын сүйіп оқитын студенттер қатысты.
Бір жарым сағатқа созылған кездесуде айтылған әңгімені ықшамдап ұсынып отырмыз.
Актер, спортшы, домбырашы болғым келді...
Айналайын жастар, қадірлі оқырман. Бүгін бұрын болмаған жиын өткелі жатыр. Қазір адам мен адамның кездесуінің өзі бір үлкен ғанибет. Өйткені адамның өмірге көзқарасы, білімі, қоғам туралы ой-толғамы диалог арқылы, пікірлесу арқылы қалыптасады. Жұртшылықтың көбі білім тек кітап оқу арқылы келеді деп ойлайды. Олай емес. Адамның жан дүниесін араласу, сұхбаттасу қалыптастырады. Сондықтан осы кездесуді ұйымдастырып отырған жігіттерге үлкен рахмет айтамын.
«Жазушы лабораториясы» деген не? Соған аздап тоқтала кетейін.
Мен әдебиетке қалай келдім? Әдеби орта қандай болды? Әдеби принциптерім қандай еді? Өмір туралы көзқарасым қалай қалыптасты? Сол туралы айтқаным жөн шығар деп отырмын.
Бұған дейін талай мәрте сұхбат бердім. Талай кездесулер өтті. Сондағы айтылған әңгімелер қайталануы да мүмкін.
Әдебиетке келуіме тікелей әсер еткен дүние кітап болды. Бала кезімде кітапты көп оқыдым. Кітап оқудың пайдасы зор. Әдебиетті оқыған адам мәдениетті, өнерді түсінеді. Жақсы мен жаманды айыра алады. Өзінің жан дүниесіндегі көптеген сұраққа жауап іздеуді үйренеді. Бала кезден өзіміздің әдебиетпен қоса, қазақ тіліне аударылған шетел әдебиетін түгел оқуға құштар болдым. Ондағы әрбір кітап, әр шығарма мені қатты таңғалдыратын. Бала кезде адам санасы балқыған қорғасын секілді ғой. Өмір туралы көзқарасың толық қалыптаспаған, әділет, мейірім, ізгілік деген не екенін де толық түсінбеген кез. Кітап оқу барысында сол ұғымдарды түсінесің. Жақсылыққа қуанып, жамандыққа жаның ауырады. Сөйтіп жүріп көзқарасың қалыптасады.
Жоғары сыныпта оқып жүргенде өлең, қабырға газеттеріне мақала, әңгіме жазып жүрдік.
1959 жылы Алматыға келдім. Оқуға түсу үшін. Филология факультетіне тапсырып, түсе алмай қалдым. Өйткені ол кезде жоғары оқуға түсу үшін екі жылдық еңбек тәжірибең болуы керек. Келер жылы қайта келіп тапсыруым керек. Мен ауылға бармай, Алматыда қалып кеттім. Ауылда ештеңе көрген жоқпыз. Ол кезде ауылда күнделікті тірліктен басқа көрер ештеңе жоқ.
Қалада бәрі бар. Менің актер де, домбырашы да, спортшы да болғым келді.
Бір жыл бойы домбыраға бардым. Алматыда Мәдениет үйінде домбыра үйірмесі бар еді. Оны Құрманғазы оркестрінің домбырашысы Сапар Мұхитов басқаратын. Әйгілі Мұхиттың ұрпағы. Жақсы домбырашы еді. Бір жыл бойы күй үйрендік. Одан кейін спортқа, еркін күреске қатыстым. Екі жарысқа қатысып, екеуінен де 1-орын алдым. Екінші дәрежелі спорт шебері деген атаққа қол жеткізіп, университетке сонымен оқуға түстім.
Менің әуестігім онымен біткен жоқ. Баяғы Мәдениет үйінде актерлікке баулитын үйірме бар еді. Оның жетекшісі Қабан Қармысов деген кісі екен. Сол үйірмеге жазылдым. Кейін бізді телевидениеге ауыстырды. Сонда Сәлима Естемесова деген режиссер бізден емтихан алып, бір спектакльде ойнауға кірістім. Спектакльде үш адам ойнайды: басты рөл және оның ғашығы, одан бөлек үлкен әженің рөлі бар. Басты рөлге мен бекітілдім. Енді қасымда ойнайтын қыз керек. Режиссер: «Сажида Ахметова деген бір керемет әнші қыз бар. Актерсің ғой, соны тауып, спектакльге алып кел», – деді. Ол Алматы Қыздар институтын бітіріп, кітапханада жұмыс істеп жүр екен. Әзер іздеп таптым. Мен жөнімді айтып едім, менсіне қоймады. Содан кейін: «Сіз әншісіз. Халыққа танылуыңыз керек. Спектакльде ойнасаңыз, тыңдарман табасыз. Ел сізді танитын болады» дедім. Оған да көнбеді. Ақыры, бізбен бірге Сәбира Майқанова ойнайды деп ем, сонда барып: «Онда барайын» деп келісті. Содан спектакльге кірісіп кеттік.
Сәлима апай өте қатал еді. «Читка» деген болады. Спектакльге дайындық кезінде пьесаны оқимыз. Егер бір жерінде фальш жіберсек, столды тарс еткізіп, қайталап айтқызады. Өзінің қырылыспайтын адамы жоқ. Оператормен де, басқалармен де ұрсысады. Ақ тер, көк тер болып жүріп, ақыры спектакльді дайындадық. 1961 жылы қыркүйектің 4-і яки 5-інде экранға шықтық. Содан әбден түсірілім бітіп, өзінің де ойынан шыққан соң Сәлима апай отыра қап жылады. Стресс қой. Ең қызығы осы спектакль деп елге бара алмай қалдым. Басқа балалар түгел барған. Мен үйдегі жалғыз бала едім. «Басқа балалар түгел келді. Мына Төлен жоқ. Бұл не деген масқара?» деп біраз әңгіме болады. Қабдығали деген ағамыз бар еді, соны Алматыға жұмсайды. «Қайдан болса да Төленді тауып алып кел» дейді. Ағамыз Алматыға келгенмен мені таба алмайды. Қалада ешкімді танымайды, қайдан іздейді? Бір танысының үйінде ертең кетейін деп жатса, шағын телевизор қосулы тұр. Соны қараса, біздің спектакль жүріп жатыр екен. Қараса «Төлен Әбдіков» деген фамилия шығады. Аты ұқсас біреу екен деп ойлапты. Көрсе, телевизорда мен жүргенмін ғой. Ауылға барып мән-жайды айтса әке-шешем: «Ойбай, біздің ұл қайдағы бір жынойнақта жүр екен ғой» деп, мені ауылға қайтарып аламыз деп дүрлігіпті. Сондай бір оқиға болғаны есімде. Бала кезімдегі оқиғалардың бір парасы осындай.
«Оң қол», «Қонақтар» және басқа әңгімелер туралы
Сонымен университетке түстік. Бәрі де әдебиетке құштар екен. Менімен бірге оқуға Дүйсенбек Қанатбаев, Әнес Сараев, Бексұлтан Нұржекеев, Қажығали Мұхаметқалиев, тағы басқа талантты топ түсті. Бұл алыпысыншы жылдар ғой. Ол жылдардың бір ерекшелігі, күллі Совет одағы кеңістігінде ояну процесі жүрді. Өмірге, қоғамға күдікпен қарау, кейбір істерге наразылық, өмір туралы принциптеріміз дұрыс па, бұрыс па деген көзқарас белең алған шақ. Мұндай көңіл күй Қазақстанда ғана емес, тұтас Одақ көлемінде белең алды. Мәскеуден басталды. Орыс қаламгерлері осы ойды тұтатты. Ары қарай бізге жетті. Сол кезде әлем әдебиеті бізге жете бастады. Әлемнің танымал жазушылары мен философтарының шығармаларын оқи бастадық. Хемингуэй, Ремарк, Стейнбектердің романдары, философ жазушылар Сартр мен Камюдің шығармалары жетті. Соларды оқу үрдісі басталды. Ой бостандығы, сөз бостандығы қажет екенін ұғына түстік. Адам мен адамның, халық пен халықтың тең екенін, олардың құқығы бірдей екенін ұға бастадым. Бізден бұрынырақ Әбіш Кекілбаев, Мұхтар Мағауиндер болды. Солармен араласып, әдебиет туралы жиірек талқы жүргізетін болдық.
Біздің курстан бес адам мемлекеттік сыйлық алды. Қабдеш Жұмаділов үшінші курстан бастап бізбен бірге оқыды. Төрт-бес жас үлкендігі бар еді. Қытайға кетіп, кейін Қажытай Ілиясов екеуі көшті бастап бері өткен. Жұмаділов, Сараев, Нұржекеев, Мұқаметқали және мен Мемлекеттік сыйлыққа ие болдық.
Үшінші курста «Райхан» деген тұңғыш әңгіме жаздым. «Таңғы шық» деген жас жазушылардың жинағына шықты. Жазушы болдық деп ойладық. Сөйтсек, олай емес екен. Алғашқы шығармаларда өзіңнің сезінгеніңді жазасың. Бірақ қашанғы өзіңді жаза бересің? Енді өзгелерді жазуың керек екен. Олардың тағдырын, қуанышын, мұңын түсінуің керек. Зерттеуің керек. Осыдан кейін «Қонақтар» деген әңгіме жаздым. Балалары оқуға кеткен ауылдағы адамдар туралы. Баласы оқуын оқып, қызметке тұрып, ауылына жылына бір рет келеді. Немерелерін ауылға жолатпайды. Өйткені олар қазақша білмейді. Ұрпақтар арасындағы, әке мен бала арасындағы қайшылық. Ауылдағы қарттар немерем болса, шөбере сүйсем деп ойлайды. Ал баласы ұрпағын орысша оқытып, өзге болуға ұмтылып жүр. Бұл әңгімем шыға салып, оқулыққа енді. Өйткені сол кездегі өзекті мәселе еді.
Мені елге танытқан, оқырманға әсер еткен әңгімем – «Оң қол» болды. Бұл әңгімем соншалықты көп оқылатын шығарма болады деп ойлаған жоқ едім. Ол шақта Батыс, Шығыстың бәрін оқып, қиялымыз еркін шарықтап жүрген кез ғой. Мұндағы басты идея – адам санасының тазалығы туралы. Адам психикасының құпиясы мол ғой. Психологияны, философияны көп оқып жүргенбіз. Сол оқығандарымды негіз етіп, осы әңгімені жаздым. Оқиға бір адамның бойындағы зұлымдықтың оның ұрпағына, айналасына апат әкелетіні туралы еді. Бірақ оқырман басқаша қабылдады. Бірінші қабат адам ойын таза ұстау керек, сонда қасіреті болмайды деген идея еді. Оқырман оны кейінге ысырып, қыз бен жігіт арасындағы сүйіспеншілікті негізгі қабатқа шығарды. Сондай да қызық болады.
Бұл әңгімені әдеби орта «қорқынышты екен» дегеннен ары талқыламады. «Жалын» журналында істейтін кезім еді. Сафуан Шаймерденов келді. Өзі мінезді, тентектеу адам болатын. Сол кісі кіріп келді де: «Сендерде ұят бар ма? Пәленшенің жүлде алған әңгімесін неге баспайсыңдар?» деп дүрсе қоя берді. Менің де жас кезім. «Менің мұнда істегеніме бес жыл болды. Енді қанша уақыт істейтінімізді кім білсін?.. Кімді басу керек екенін біз де білерміз» деп қалдым. Ағамыз ашуланып, есікті тарс жауып шығып кетті де, Бас редактор Тұманбай Молдағалиевке барып мені жөн білмейтін жігіт екен деп сыбапты. Содан бастап Сафуан аға екеуміз қырбайлау болып жүрдік.
Көп өтпей әдеби жыл қорытындысы өтті Одақта. Бәріміз жиналдық. Жас жазушылардың шығармалары туралы баяндаманы Сафуан Шаймерденов жасайды екен. «Мені сынайтын шығар» деп дайындалып отырдым. Мінберге көтерілген Сафекең басқа әңгімелерді айтып келіп: «Төлен Әбдік деген жазушы бала бар екен. Өзін онша білмеймін. Кекірейіп жүреді. Осының тас-талқанын шығарайын деп бір әңгімесін оқыдым. Екі әңгімесін оқыдым. Бұл бала мені жеңді» демесі бар ма? «Оң қолды» мақтады. Жылы лебізін айтты. Мен сынауға дайындалып отырғандықтан ба, мақтауға дайын емес екенмін. «Оң қолды» бірінші рет мынау керемет әңгіме екен деп елге жар салған сол ағамыз болды.
«Тозақ оттары жымыңдайды» қалай жазылды?
Бұдан кейін «Ақиқатты» жаздым. Ол кездегі әдебиет туралы түсінік бөлек еді. Өз ауылыңды, ұлтыңды, өзіңнің күндегі өміріңді жаз, содан ұзама дейтін. «Ақиқат» – таза философиялық шығарма. Ол шақта әлемдік философияны індете оқып жүргенбіз. Әлем әдебиетіндегі философ жазушылардың шығармаларын да жата-жастана оқимыз. Ғылым қайда бара жатыр, адамның ертеңі не болады деген сұрақ бәрімізді толғандыратын.
Ал «Тозақ оттары жымыңдайды» ұлт тағдырына алаң көңіл кезде туған. Совет одағы ыдырайды деген түсінік жоқ еді. Сонда біздің ұлтымыз осы күйі құрып кете ме деген көңілде алаң болды. Халықтың жағдайы өте ауыр болды. «Тың игеру» деген желеумен сырттан қаншама халық келді. Қазақстандағы қазақтардың саны 28,9 процент қана болып қалды. Қаншама басылымдар, қаншама мектептер жабылды. Осының бәрін өз көзімізбен көрдік. Осындай үдеріс маған ой салды. «Біз енді ел болудан қалатын шығармыз, бұл халықты енді қайтіп құтқаруға болады» деген ішкі күйзеліс саналы ұрпақты ойландырғаны шын. Өз халқыңның империя қасіретін тартып жатқанын ашық айта да, жаза да алмайсың. Енді қайткен дұрыс? Ойлана келе, бізден басқа да империялардың езгісінде отырған халықтар бар ғой, солар арқылы тағдырларымыз ұқсас екенін тұспалдап жеткізейін деп, Америка үндістерінің тарихын зерттей бастадым. Бразилиядағы үндістердің бір тайпасын алып, сол туралы жаздым. Бұл шығарманы жазу маған қиынға соқты. Олардың өмір салтын, табиғатын, жер ерекшеліктерін білмеймін. Бір жыл бойы көп кітап оқыдым. Көп іздендім. Ақыры, осы шығарма дүниеге келді.
Бірінші Қажығали досым оқып шықты. Ол Мұхтар Мағауинге беріпті. Мағауин қатты риза болып, мақтады. Бірақ ешбір журнал баспады. Ешкім ештеңе деген жоқ. Ешбір сыншы мына шығарманың айтпақ ойы осы деген жоқ. Бұл жағдай менің көңіліме ауыр тиді. Сонысы да дұрыс болды... Егер бұл шығарма туралы көп әңгіме болса, не болар еді деп ойлаймын. Одан бері жарты ғасырдан артық уақыт өтті. Осы күні оқырмандар «Тозақ оттары жымыңдайды» туралы жиі айтады. Сосын жақсы дүние бәрібір жерде қалмайды екен ғой деп ойлаймын. Сондықтан жастар өзінің жақсы көрген, ойлаған дүниесін істеуі керек. «Жұрт не дейді? Ел қалай қарайды» деп жазуға болмайды. Жаз! Сені түсінетіндер табылады. Бүгін оқылмаса, ертең оқылады. Жаңашылдықтан, жаңа тақырыптан қашпау керек.
«Бас сүйек» пен «Өліара»
Алғашқы жинағымды әзірлеп, баспаға өткізген едім. Бір повесім артық болып, алып тастады. Өйткені бекітілген көлемнен артық екен. «Жазушы» баспасында Қабдеш Жұмаділов редактор болатын. Менің кітабым соның қолына тиіпті. Ол шақырды да: «Дүйсенбіге дейін бір әңгіме жазып кел. Кешіктіруге болмайды» деді. Үш-ақ күн қалған еді. Сол кезде қатты қиналдым. Ойымда жүрген бір әңгіме бар еді. Соны жазу үшін Махамбеттің бас сүйегін зерттеп жүрген дәрігер, антрополог Ноэль Шаяхметовке бардым. Онымен Махамбеттің бас сүйегі туралы әңгімелестім. Көр-жерді айттық. Түнде жаза алмадым. Жексенбі болды. Күндіз ұйықтап, түнімен отырып жазуға кірістім. «Бас сүйек» солай жазылды. Дүйсенбі жұмысқа барып, әңгімемді тергізіп, түстен кейін Қабдешке апарып бердім. Асықпай жазуым керек еді деген ой болды. Кітап шықты. Басқаларға асықпай жазғандарымнан гөрі, «Бас сүйек» қатты ұнапты. Мағауин де сол әңгімең жақсы екен деді. Осындай жағдай «Өліара» романын жазған кезде болды. Кітап баспадан шығуға бекітілген. Әлі 100 бетке жуық жазуым керек. Уақыт тығыз. Сәл сырқаттанып, уақытты өткізіп алған едім. Еңбекақысыз демалысқа шықтым да, шығармашылық үйіне кеттім. Күні бойы демалып, ұйықтаймын да, түнгі сегізден таңғы сегізге дейін жазамын. Кейде он, кейде он бір-он екі бет. Сөйтіп, бас-аяғы оншақты күннің ішінде романымды аяқтадым. Сонда менімен бірге Әнуар Әлімжанов та сонда демалды. Ол кісі күндіз ұйықтап жатқан мені көріп: «Мынау түнімен серілік құрған жігіттің жатысы ғой» дейтін. Мен жазуға ойымдағы шығарманы толықтай пісіріп, деталь, сюжет, композициясын жүйелі құрып алмай, отыра алмаймын. «Өліараның» соңы солай түйінделген болатын. «Парасат майданы» да ұзақ толғаныстан туды. Алғаш «Таңшолпан» журналында жарық көрді. Әбең – Әбдіжәміл Нұрпейісов ағамыздың журналы ғой. Жазып біткен соң беріп жібердім. Жігіттер журналға жарияланғанын айтты. Мен Әбең не дер екен деп күтіп жүрмін. Ол кісіден хабар жоқ. Бір күні түнгі он екі шамасында телефон соқты. Көтерсем, Әбең екен. Шығармамды мақтады. Содан бастап ол кісімен жақсы араластық. Сырлас болдық.
Біздің буын таланттан кенде болған жоқ. Дулат Исабековтің жаратылысы бөлек еді. Екеуміз дос болдық. Әзіліміз де жарасатын. Жас кезінде жазған «Дермене», «Сүйекші», «Тіршілік» атты үш повесі қандай?! Бірінен-бірі өтеді. Әлемдік прозаның айтулы шығармаларынан кем емес. Мұқағали Мақатаевтың «Сүйекші» повесін оқып, «Кеше мен жыладым» дегенін өз құлағыммен естігенмін.
Тирандарды дәріптеуге болмайды
Мықты ел болу үшін гуманизмді дәріптеуіміз керек. Гуманизм – ізгілік. Әдебиет те – ізгіліктің жемісі. Гуманизм адамның өмірін, қадір-қасиетін бірінші орынға қояды. Гуманизм әділетсіздікті, қатыгездікті, тирандарды айыптайды. Мифке сенуді, аңызға үйір болуды доғарған жөн. Сондықтан бүгінгі ұлттық идеямыз гуманизмді бағдар етуі керек. Егер сен агрессорды дәріптесең, тарихи тирандарды ата-бабам еді деп көкке көтеретін болсаң, онда басқа жолға түсесің. Фашизм қайдан тұтанды? Өзінің тирандарын көкке көтеруден. Агрессияны теріске шығармау – оны қолдау. Кеңес одағы нені дәріптеді? Орыстар ұлы халық, олардан артық халық жоқ, оның тарихы бай, тілі ерен дегенді жиі дәріптеді. Шын мәнінде, большевизм мен фашизм – бір ұғым. Біз үлгі алатын жол емес. Өзімізді көкке көтеру – ұлтты оятатын нәрсе емес. Адам мен адамның, халық пен халықтың хақы мен құқы бірдей. Соны түсінбей, тарихты жазып, тирандықты дәріптеуге болмайды. Бізді әлемдік тәртіп нормаларының сақталуы, демократиялық қағидалардың орындалуы құтқарады. Одан басқа тура жолды табу қиын. Тарихты әдебиетке айналдыру, өткенді әсіре көтеру дұрыс емес. Көзқарастар шайқасы болары анық. Дегенмен әдебиеттің өзегі гуманизм болуға тиіс.
Жазып алған
Тоқтарәлі ТАҢЖАРЫҚ