«Brainrot» феномені. Трендке уақытын ұрлатқан ұрпақ

/
«Brainrot» феномені. Трендке уақытын ұрлатқан ұрпақ
ашық дереккөзден

Әлеуметтік желі – бүгінгі балалардың ойын алаңы тәрізді. TikTok-тағы шексіз бейнелер – көңілге қызық, санаға салмақ. Қызықты трендтер мен мультимемдердің тасасында тұрған мағынасыз мазмұн бала санасын біртіндеп тұмшалап барады. Соңғы уақытта кең тараған «brainrot» термині осы құбылысты сипаттайды.

Зерттеулерге сүйенсек, TikTok-ты қол­данушы орта есеппен күніне 95 минут уақытын осы желіде өткізеді. Оның 60 пайыздан астамы – 18 жасқа тол­мағандар. Қазақстандық оқушылар ара­сында жүргізілген сауалнама нәти­же­сі бойынша, 10-15 жас аралығындағы оқу­шылардың 82 пайызы TikTok-ты кү­ніне 1 сағаттан артық пайдаланады. Оның ішінде 40 пайызы бір күнде 50-ден астам қысқа видеоны қарайды. Көр­­­­сеткіш көңіл көншітпейді. Сонда кү­ніне сан түрлі бейнеролик көріп, үз­дік­сіз ақпарат ағымында жүрген бала­ның санасы қандай күйде болмақ? 
«Oxford Languages» 2024 жылдың «Жыл сөзі» ретінде «brainrot» терминін таң­дады. Тікелей аудармасы – «мидың шіруі». Бұл сөз – интернеттегі мағы­на­сыз, бірақ көз тартарлық контенттердің жас­тар санасына қалай әсер етіп жат­қа­нын сипаттайтын терминге айналды. Та­нымал журналист Дина Төлепберген өзінің YouTube арнасына «Brainrot – жаңа заман індеті ме?» атты бейне­жаз­ба­сын жариялап, осы ұғымның қайдан шық­қанын атап өтті. Оның айтуынша, бұл сөз ең алғаш 1854 жылы америкалық жазу­шы Генри Дэвид Тороның «Уолден не­месе ормандағы өмір» атты еңбегінде қол­данылған.
Торо: «Англия шіріген картоп інде­тін емдеуге тырысып жатыр. Бірақ ешкім ми­дың шіруін тоқтатуға ұмтылып жүр­ген жоқ – ал бұл індет одан да кең тарал­ған, одан да қауіпті», – деп жазған.
Trallalero Trallalla, Bombardino Crocodilo, Bombombini Gusini, Tung Tung Sahur, Ballerina Cappuccina сынды кейіп­керлер – визуал­ды тұрғыдан көз тартар­лық, ай­туға жеңіл, бірақ ешқандай тәр­биелік немесе танымдық мәні жоқ бей­­нелер. Олар­дың барлығы – итальян­дық ак­цент­­пен үйлестіріліп, жасанды ин­тел­лект көмегімен бейнеленген жануар­лар. Алайда осы мультимемдердің ас­тарында әлдеқайда күрделі, тіпті қауіп­ті мағына жатуы мүмкін. Мәселен, Trallalero Trallalla мен Bombardino Crocodilo – бастап­қыда мағынасыз көрін­ге­ні­мен, интернет қауымдастығында бұл атаулардың діни ма­зақ пен Палес­ти­на­да­ғы соғысқа жанама сілтеме екені жө­нін­де деректер тарауда. Bombardino Crocodilo – бомба тастап мәз болған жау бей­несі болса, Trallalero Trallalla – діни қор­лаудың символы. Бұл ешқандай ойын емес, балалардың қасірет пен азап­ты келемеж еткен арандату құралы тәрізді.
Мағынасы әлі ашылмаған кейіпкер­лер де жетерлік. Олар қазір бейтарап көрін­генімен, кейін саяси немесе діни идео­логияға ұласуы мүмкін. Бұл бейкүнә бас­талып, бейқам жұтылған мәдени айла. Тек Ballerina Cappuccina бейнесінің өзі TikTok-та 53,2 миллион қаралым жинаған. Ол ән айтып, билейтін кейіп­кер. Бірақ ол бейне астарында әйел бей­несінің тек «ойын-сауық объектісі» ре­тінде көрсетілуі жатыр. Бұл – мәсе­ленің бір ғана шеті. 
Калифорниялық нейропсихолог док­тор Стефани Ци Хуа Чен былай дей­ді: 
«TikTok-тағы қысқа контент доф­а­мин бөлінуін арттырады, бірақ ми нақ­ты ақпаратты қабылдап, оны өңдеуге үл­гермейді. Бұл – ақпараттық «псев­до­тамақтану»: жаңа мәлімет қабылдаған­дай сезінесіз, бірақ шын мәнінде есіңізде ештеңе қалмайды». Мазмұнсыз контент кө­рерменнің көңіл күйіне уақытша ләз­зат береді, бірақ ұзақмерзімді когнитивті процестерді – логика, есте сақтау, зейін шо­ғырландыру механизмдерін әлсіре­теді.
Жасанды интеллектпен жасалған мем­дер – бұл өнім емес, процесс. Олар үне­мі өзгеріп отырады. Бір бейне таны­мал бола бастаса, оның мыңдаған нұс­қа­сы жаңаша өңделіп, жаңа кейіп­кер­лермен жалғасады. Бұл процеске кез кел­ген қолданушы қатыса алады. Әркім өз фантазиясына сүйеніп, кейіпкерлерге жаңа өмірбаян ойлап таба береді. Бұл «виртуал әлемнің» шегі жоқ. Бірақ сол шек­сіздіктің шегінде жасанды мани­пуля­ция, теріс бағдар, мәдени экспансия тұруы мүмкін.
Жоғарыда келтірілген зерттеу­лер­ден байқағанымыз – жа­сөс­пірімдердің TikTok платформасында өт­кі­зетін уақыты шектен тыс, ал көретін кон­тентінің мәні таяз. Мұндай ахуал ата-аналардың да алаңдаушылығын ту­дырды. «Балаларым тіпті тамақ ішіп оты­рып TikTok көреді. Не көреді десең – мағы­насыз билер, әндер. Бала күлсе, жақсы деп ойлаймыз. Бірақ сол күлкі неге, не үшін – соны ойламаймыз», – дейді Айгүл Сәрсенова. Ал үш баланың анасы Гүлнар Төлеубаева ұлының назары тек теле­фон­да екенін ашып айтты. «Не көріп отыр­ғанын сұрасам, өзі де түсіндіріп бере алмайды», – дейді ол.
TikTok-тың өзінде ата-ананың ба­қы­лау функциялары бар болғанымен, көп­шілік бұл құралдарды қолданбайды. Жа­сөспірімдердің 74 пайызы TikTok қол­дануын ата-анасынан жасырын жүр­гізеді. 
Өткен жылдың өзінде TikTok же­лісін Қа­зақстанда бұғаттау мә­се­лесі көтерілген еді. Бұл бастама Мә­жі­ліс мінберінде қозғалып, қоғамда кеңі­нен талқыға түсті. Қазақстан Республи­ка­сы Парламенті Мәжілісінің Әлеу­мет­тік-мәдени даму комитетінің мүшесі Жа­нарбек Әшімжан бұл туралы: «Еуро­па­лық Одақ, Канада, Ұлыбритания, Жаңа Зеландия сынды елдер балалар қауіпсіздігіне қатысты алаңдаушылық біл­діріп, TikTok-қа шектеу қою туралы ше­шім қабылдады. Қызығы, бұл плат­форманың өзі шыққан Қытайда TikTok қол­жетімді емес. Біз де осы мәселені шұ­ғыл қарастыруымыз керек. Себебі TikTok-ты шектен тыс қолданудың пси­хологиялық, әлеуметтік және оқу үлге­рі­міне әсері айтарлықтай», – деп мә­лім­деген болатын.
Дабыл қаққан аналар мен танымал бло­герлердің жанайқайынан кейін Бала құ­қығын қорғау комитеті бұл мәселеге назар аударып, мәнсіз трендке тұсау са­ла­тын шешім шығаратынына сенімі­міз мол.
TikTok бүгінгі күннің қуатты медиа­құралына айналды. Ендеше, оны тек тыйып, шектеу емес, саналы түрде қол­да­нуды үйрету маңызды. Контенттің қандай болатыны – әр қолданушының таң­дауына, қоғамның ортақ ұстанымы­на байланысты. Мәселе – платформаның өзінде емес, оны қалай пайдалануда. 
Ал сіз…
Instagram стористен кеше қандай ви­део көргеніңіз есіңізде ме? TikTok-тан ке­ше көрген 1 минуттық 10 видеоңыздан біреуін нақты айтып бере аласыз ба?
Егер жауабыңыз  «жоқ» болса, ойла­натын уақыт келді. 

Айзере АЛИЕВА,
Л.Гумилев атындағы ЕҰУ, Журналистика факультеті  ІІ курс студенті

Бөлісу:

Серіктес жаңалықтары