Лимана Қойшиева: Күйзеліске бейім адамды жалғыз қалдыруға болмайды

Лимана Қойшиева: Күйзеліске бейім адамды жалғыз қалдыруға болмайды

Соңғы жылдары Қазақстанда балалар мен жасөспірімдер арасындағы суицид жағдайлары қоғамды алаңдататын деңгейге жетті. Жан күйзелісі, жалғыздық, ата-анамен және құрдастарымен түсініспеушілік, мектептегі буллинг және әлеуметтік қысым жасөспірімдердің ішкі әлеміне ауыр салмақ салады, оларды тығырыққа тірейді. Мұндай жағдайлардың алдын алу үшін отбасы, мектеп және мамандардың бірлескен әрекеті аса маңызды. Сонымен қатар бұл тек мамандардың ғана емес, бүкіл қоғамның ортақ міндеті болуға тиіс. Ерте қолдау көрсетілген әрбір бала үмітке толы болашақтың кепілі. Осы ретте біз «Рухани қоғам әлемі» ҚҚ президенті, психолог Лимана Қойшиеваға көкейде жүрген сауалдарымызды қойған едік. 

– Суицидке бейім мінез-құлықты ер­те байқауға бола ма?

– Суицидтік мінез-құлық бірден пайда бол­майды. Бұл – көбіне жылдар бойы жи­нақ­талатын күрделі психологиялық процесс. Оған әсер ететін ең бірінші фактор – отба­сын­дағы қарым-қатынас. Ата-ана мен бала ара­сындағы сенім мен түсіністік жоғалса, ба­ла өзін тыңдайтын, қабылдайтын орта тап­пай, жалғыздыққа душар болады. Бұл ке­зеңде бала тұйықталып, ішкі уайымын жа­сырып, сыртқа шығармайды. Уа­қыт өте келе бұл жағдай күшейіп, ауыр пси­холо-гиялық күйге ұшырайды. 

– Тағы қандай нақты белгілері бар?  

– Егер бала бұрын белсенді болса, енді үйде көп жата беретін, аз сөйлейтін, бір нүктеге қа­рап ұзақ отыратын, өз ойын білдіруден қа­шатын болады. Мінезі өзгереді, тұйық, аг­рессиялы немесе керісінше тым үнсіз жү­ре­ді. Клиенттерімнің бірі – өте ашық жар­қын болған, бірақ әкесінің қаталдығы, «сөй­леме», «күлме», «мазалама» деген сөздері ба­ланың ішкі әлеміне ауыр әсер еткен. Ол өзін кінәлі сезініп, «Мені жақсы көрмейді» де­ген оймен өскен. Уақыт өте келе достары­мен сөйлеспей, ұстаздарымен байланыс үзіл­ген соң жалғыздыққа ұшырап, өз-өзімен өмір сүре бастаған. Бұл – нағыз дабыл қаға­тын белгілер. 

– Суицидке итермелейтін негізгі пси­­хо­логиялық факторлар қандай?

– Бұл сұраққа нақты бір жауап беру қиын, себебі әр адамның тарихы – өзінше күр­делі. Бірақ жиі кездесетін факторлар мы­налар: жақын адамның қайтыс болуы, бул­линг, отбасындағы келіспеушілік, есірткі не­месе психотропты заттарды қолдану, қар­­жылық қиындықтар, қарызға бату, өмір­лік мақ­саттың болмауы. Сонымен қатар тұ­қым қуа­лайтын психикалық дерттер де рөл ой­найды. Кейбір адамдарда кенеттен санада үзі­ліс пайда болып, «Мен кіммін? Не істеп жа­тырмын?» деген сезім өшеді. Мұндай кезде адам өз әрекетіне жауап бере алмай қалуы мүмкін.

– Ал жасөспірімдерде депрессия мен күйзелістің белгілері қандай болады?

– Депрессия – жай ғана көңілсіздік емес, бұл диагноз. Оның белгілері – ұйқы режи­мі­нің бұзылуы, тәбеттің жоғалуы немесе ша­мадан тыс жеу, жылау, өмірге деген қы­зы­ғу­шы­лықтың жоғалуы. Жасөспірімдерде бұл фи­зикалық белгілермен де байқалады: тер­шеңдік, бөртпелер, аллергиялар, жүрек соғы­сы­ның күшеюі немесе баяулауы, баяу сөйлеу, ой­лау қабілетінің төмендеуі. Кейбіреулер та­­­­мақты жұта алмай, анорексияға дейін же­теді. Бұл да – күйзелістің белгісі.
Жасөспірімдердің түрлі қиындыққа ұшы­рауына отбасының мынадай 4 түрі әсер етеді. Біріншісі, зиянкес отбасы. Мұндай от­басында бала агрессорға айналады немесе оның құрбаны болады. Ол өзін қорғансыз се­зінсе де біреуге айтуға ұяты жібермейді.  Ақырында, ішімдік, есірткі, компьютерге тәуелді болып шыға келеді. Екіншісі, әсіре та­лапшыл отбасы. Балаға шамасынан тыс сал­мақ жүктеп, артық талап қоятын от­ба­сында өскен бала тым сезімтал келеді. Ата-анасының өзіне деген үміті мен сенімін ақтай алмаудан қорқып, эмоцияға жиі бері­ле­ді. Үшіншісі, пәтуасыз отбасы. Сөзінде тұр­майтын, жалған сөйлейтін отбасындағы ба­ла өзінен-өзі ыңғайсызданып, өгей ба­ла­дай сезінеді. Төртіншісі, тұрақсыз отбасы. Әке-шешесінің сөзі мен ісі сәйкес келмей, жиі өзгеріп тұрса, бала үлкен күйзелісті бас­тан кешіреді. Бұдан бөлек жасөс­пірім­дер­дің психикасының бұзылуына отбасындағы қарым-қатынастың нашарлығы, анасының күйзеліске түсуі, ата-ананың шектен тыс алаң­даушылығы, әке-шешесінің түсініксіз талаптары, жиі болатын дау-жанжал және оған баланы араластыру, сонымен қатар ата-ана мен бала құндылықтарының бір-бірі­не қарама-қайшылығы да әсер етеді. 

– Суицидтік ойлар пайда болған адам­ға қалай көмектесуге болады?

– Мұндай жағдайда ең маңыздысы – тың­дау. Ата-ана балаға кінә артпай, оның жан дүниесін түсінуге тырысуы керек. Мы­сал арқылы әңгіме қозғап, балаға жанама түр­де сұрақ қойып, өз ойын білдіруіне мүм­кіндік беру керек. Ата-ана баланың достары, қы­зығушылықтары, өзгерістері жайлы жиі әңгімелесіп, сезімін бөлісуді үйретуге тиіс.

–  Баланың бойындағы өзгерісті ата-ана­­дан бөлек ұстаздар да байқауы мүмкін ғой? 

– Мұғалімдер баланың күнделікті қор­шаған ортамен байланысын бақылай алады. Мәселен, оқушының тұйықталып, оқуға қы­зы­ғушылығы төмендегенін байқаса, жеке сөйлесуге тырысу керек. Әр баланың тем­пераменті мен мінезіне сай жол табу қажет. Ең бастысы – баланың жағдайын бүкіл сы­нып­тың алдында жария ету емес, жеке сөй­лесу арқылы түсіну. 

– Біздің қоғамда суицид мәселесін жылы жауып қояды. Оны елемеген, ескермеген секілді кейіп танытамыз. Осындай жағдайда адамдар психологқа барудан неге бас тартады?

– Бізде әлі де «Психологқа тек ауыр дерті барлар ғана барады» деген түсінік бар. Ал да­мыған елдерде психолог отбасылық дәрі­гер секілді қажетті маман. Әрбір отбасында заңгер, дәрігер, қаржы кеңесшісі сияқты тұрақты психолог та болуы керек. Бізде бұл мә­дениет енді қалыптасып келеді. Өкінішке қарай, кейде псевдопсихологтарға тап бол­ғандар тауы шағылып, үміті үзіліп жатады. Сондықтан маман таңдаған кезде оның бі­лімі мен алған тәжірибесіне баса назар ау­дару керек. Нағыз маман үнемі ізденісте жүреді. 

– Суицидке бейім адамға қандай ұзақ­­­мерзімді көмек көрсетіледі?

– Бұл жерде тек кеңес берумен шек­тел­мей, ұзақмерзімді қолдау қажет. Негізі, пси­хологиялық көмек 6 айдан 3 жылға дейін со­зылады. Бұл жұмысқа хобби, шығар­ма­шы­лық, спорт, өзін-өзі дамыту бағдарламалары, тұлғалық өсу бағытындағы іс-шаралар қо­сылуы керек. Яғни, бұл жан-жақты, кешенді жұмыс. Суицидке бейім адамды ешқашан жал­ғыз қалдыруға болмайды.

– Соңғы ескерту белгілерін қалай бай­қауға болады?

– Ең маңызды белгілер – жақындарына қымбат сыйлықтарын таратуы, қоштасу сөз­дер айту, болашаққа қызығушылығының жо­ғалуы. Мысалы, «Бұл менің соңғы рет баруым шығар» деген сөздер – өте маңызды сиг­нал. Тәжірибемде бір жасөспірім өзін жақ­сы көретін адаммен кездесу, сүйіп көру, өмір­де бұрын көрмегенді көру сияқты әре­кеттерге қызығушылық танытып, кейін өз өмірімен қош айтысқан. Ата-анасы бәрін ба­қылап жүрсе де бейғамдық танытқан. Өз­герістерді байқаса да бәрі солай тез болады деп күтпеген. Сондықтан кез келген ескер­туге мән беру – өмірді сақтап қалудың жолы. Әр бала махаббатқа, қамқорлыққа, жан дү­ниесін түсінуге лайықты. Біз осы арқылы олардың өмірін сақтап қала аламыз. 

– Әңгімеңізге рахмет!

Сұхбаттасқан
Арайлым ЖОЛДАСБЕКҚЫЗЫ

Бөлісу:

Серіктес жаңалықтары