Теңізге тікелей шыға алмайтын елдер жаһандық экономикада көбінесе аутсайдер ретінде қабылданады. Алайда бұл түсінікті қайта қарастырудың уақыты келді. Түрікменстанның Аваза қаласында өткен Біріккен Ұлттар Ұйымының Теңізге шығар жолы жоқ дамушы елдерге арналған үшінші конференциясында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев осындай ой айтты.
Мемлекет басшысының сөзінде тұтас Орталық Азияның ұмтылысы, географияны өсім мен өзара байланыс факторына айналдыру жолындағы нақты қадамдар көрініс тапты. Инфрақұрылым, цифрлық технология, климат пен көлік дәліздері сияқты мәселелерге басымдық бере отырып, Президент қазіргі жаһандық сын-қатерлер аясында LLDC елдерінің орнын жаңаша пайымдауға шақырды. Қазақстан үшін бұл бастама – тарихи миссияның жалғасы. Себебі теңізге шығар жолы жоқ елдердің алғашқы жаһандық конференциясы осыдан 20 жыл бұрын Алматыда өткен еді.
Кедергі емес, қозғаушы күш
Авазада өткен Біріккен Ұлттар Ұйымының үшінші конференциясында сөз сөйлеген Мемлекет басшысы теңізге шығар жолы жоқ дамушы елдердің алдында тұрған өзекті мәселелер мен оларды шешудің нақты жолдарына тоқталды. Президент бұл конференцияның маңызы зор екенін айтып, Қазақстанның осы бағыттағы тарихи рөліне де шолу жасады.
– Жиырма жылдан астам уақыт бұрын Қазақстан Теңізге шығар жолы жоқ дамушы елдерге арналған БҰҰ-ның алғашқы конференциясын өткізіп, жетекші рөл атқарды. Яғни, еліміз бұл үздіксіз үдеріске бастапқы жылдардан бері қатысып келеді. Осы тарихи оқиға барысында «Алматы іс-қимыл бағдарламасы» қабылданды. Бұл құжат теңізге шығар жолы жоқ дамушы елдер тобының мәселелерін жаһандық дамудың күн тәртібіне тұңғыш рет шығарды. Бүгін біз алдымызда тұрған міндеттерді одан әрі ілгерілету мақсатында Авазада бас қосып отырмыз, – деді Мемлекет басшысы.
Президенттің айтуынша, қазіргі геосаяси және климаттық ахуал жаңа тәсілдерді қажет етеді. Сондықтан Авазада қабылданатын іс-қимыл бағдарламасын Қазақстан толық қолдайтынын жеткізді. Президенттің пікірінше, бұл бастама нақты саяси қолдауға ие болып, қаржылық тетіктермен нығайтылуға тиіс. Қасым-Жомарт Тоқаев осы топ құрамындағы 32 дамушы елде жарты миллиардтан астам адам тұратынын айтты. Олардың көпшілігі қаржыландыруға және технологияға қол жеткізуде, сондай-ақ жаһандық нарыққа жол табуда кездесетін кедергілермен бетпе-бет келіп отыр.
– Бұл маңызды бастама транзиттік елдердің, халықаралық даму ұйымдары мен қаржы институттарының саяси қолдауына ие болуға тиіс. Көлік, энергетика және цифрлы инфрақұрылым сияқты басты секторларға инвестицияны ынталандыруға арналған жаңа қаржы тетіктері керек, – деді Президент.
Мемлекет басшысы Қазақстанның Аваза іс-қимыл бағдарламасын тұрақты, инклюзивті және орнықты келешекке жеткізер жол картасы ретінде толық қолдайтынын мәлімдеді.
– Аймақтағы шектеулі байланыс – теңізге шығар жолы жоқ дамушы елдердің басты проблемасы. Бұл транзит және сауда шығыны, сондай-ақ геосаяси факторларға осалдық секілді біршама экономикалық қиындық тудырады. Аталған кедергілер азаматтардың әл-ауқатына әсер етіп, бәсекеге қабілеттілікті төмендетеді. Түрлі қақтығыстар, экономикалық санкциялар, жеткізу тізбегінің бұзылуы және жаһанда сенімсіздіктің белең алуы жағдайды одан әрі ушықтыра түседі. Дегенмен Қазақстан теңізге шығар жолы жоқ дамушы мемлекеттерді жаһандық мәселелердің шешімін табуға атсалысатын тең құқылы әрі перспективті серіктес ретінде қарау керек деп санайды. Мұндай елдердің үні анық естілуге тиіс, ал біздің өзара ынтымақтастығымыз терең, ұжымдық ұмтылысымыз батыл болуы қажет, – деді Президент.
Президент климаттың өзгеруіне де ерекше тоқталып өтті. Осыған байланысты ол халықаралық қауымдастықты нақты іс-әрекетке шақырып, келесі жылы Астанада өңірлік экологиялық саммит өткізуді ұсынды.
– Теңізге шығар жолы жоқ көптеген дамушы ел су тапшылығы, мұздықтардың еруі, шөлейттену секілді экстремалды табиғи құбылыстарға душар болып отыр. Бұл проблемаларды шешу үшін өңір елдерінің ортақ күш-жігері мен белсенді халықаралық қолдау қажет. Дегенмен менің ойымша, климаттың өзгеруіне қарсы күрес шаралары теңгерімді әрі инклюзивті сипатын сақтап, елдердің даму жолындағы сұраныстарына сай болуға тиіс. Климаттық өзгерістермен күреске жұмылу мақсатында Сіздерді келесі жылы сәуір айында Біріккен Ұлттар Ұйымымен бірге Астанада ұйымдастырылатын Өңірлік экологиялық саммитке шақырамын, – деді Мемлекет басшысы.
Жиын соңында Қасым-Жомарт Тоқаев өңірлік байланыстың, серіктестіктің, технология мен көлік дәліздерінің маңызын атап өтті. Ол қазіргі жағдайды шектеу емес, керісінше ынтымақтастықты тереңдетуге серпін ретінде қарауға шақырды.
– Қазір теңізге шығар жолымыз болмағанымен, келешекте амалын табамыз. Яғни, құрлық арқылы байланыс орнатудың маңызы арта түседі. Біздің өңірдің әлеуметтік-экономикалық дамуы орнықты. Саяси ерік-жігер, стратегиялық инвестиция мен халықаралық серіктестік болса, теңізге шығатын жолдың жоқтығы кедергі емес, керісінше, өсімге ынталандырады. Орталық Азия өзара тиімді ықпалдастық қанат жайған аймаққа айналғанына куә болып отырмыз. Өңірдің сауда, инвестиция, көлік, байланыс және ресурстарды орнықты басқару салаларында даму әлеуеті жоғары. Екі күн бұрын Қазақстан мен Біріккен Ұлттар Ұйымы арасында Орталық Азия мен Ауғанстанға арналған орнықты даму мақсаттары жөніндегі өңірлік орталығын құру туралы келісімге қол қойылды. Оның штаб-пәтері Алматыда орналасқан. Бұл тұтас аймақ үшін маңызды жетістік әрі Аваза бағдарламасының игі мақсаттарына толық сай келеді. Қазақстанның осы бастамасын қолдағаны үшін БҰҰ Бас хатшысына және Орталық Азиядағы серіктестерімізге тағы да ризашылығымды білдіремін, – деді Президент.
Географияның саяси-экономикалық жүгі
Әлемде 40-қа жуық мемлекет теңізге тікелей шыға алмайды. Бұл – географиядан басталатын, бірақ саясат пен экономикаға тікелей әсер ететін маңызды фактор. Мұны, тіпті, осалдық ретінде де қарастыруға болады. Мұндай елдерді БҰҰ «Теңізге шығатын жолы жоқ дамушы елдер» деп (LLDC – Landlocked Developing Countries) ресми түрде бөліп қарастырады. Олардың қатарында Қазақстан, Қырғыз Республикасы, Өзбекстан, Непал, Боливия, Зимбабве және басқалар бар.
Неліктен бұл елдер жеке топ ретінде қарастырылады? Себебі мұхитқа шығатын тікелей жолдың болмауы экономиканы дамытып, әлеммен сауда жасасуда айтарлықтай шектеулер тудырады. Теңіз порттарын тікелей пайдалана алмау сыртқы нарықтарға шығу құнын арттырады, логистика мен тасымал уақытын ұзартады, ал бұл, сәйкесінше өнім бағасының бәсекеге қабілеттілігіне әсер етеді. Мәселен, LLDC елдерінің экспортқа кететін шығындары теңіз жағалауындағы елдердікіне қарағанда шамамен 1,5 есе жоғары болады. Бұл – Дүниежүзілік банк пен БҰҰ-ның нақты есебі.
Сонымен қатар мұндай елдер көршілес мемлекеттердің көлік инфрақұрылымына, транзит саясатына, тарифтер мен кедендік рәсімдерге тәуелді болады. Яғни, тек ішкі саясатпен шектелмей, сыртқы серіктестермен келісу және интеграциялану басты қажеттілікке айналады. Теңіз қанша елден кейін жатқанына байланысты тәуелділік те еселене береді.
Осылайша, табиғи ресурстарға бай болғанына қарамастан көптеген теңізге шыға алмайтын ел сол байлықты тиімді игеру мен сатуда логистикалық тосқауылдарға келіп тіреледі. Мәселен, металл, уран сияқты ресурстарымызды әлемдік нарыққа шығу үшін Ресей, Қытай, Каспий маңы елдерімен тиімді әріптестік орнатуымыз қажет. Осы себепті де БҰҰ бұл елдердің ерекше мәртебесін мойындап, 1994 жылы декларация қабылдаған болатын. Содан бері арнайы бағдарламалар мен конференциялар өткізіліп келеді.
Қазір Қазақстан LLDC елдері арасындағы экономикалық көшбасшылардың бірі ретінде, логистикалық бастамалар мен аймақтық ынтымақтастыққа ерекше мән беріп отыр. Орталық Еуразиядағы ірі мемлекет ретінде еліміз Еуропа мен Азия арасындағы құрлықтық көпір болуға ұмтылып келеді. Бұл мақсатта бірнеше нақты бастама арқылы жүзеге асырылды да. Мысалы, Қорғас – «Шығыс қақпасы» АЭА логистикалық орталығы Қытай мен Еуропа арасындағы жүк ағынын жылдам жөнелтетін стратегиялық нүктеге айналды. Одан бөлек, халықаралық серіктестік бағытында маңызды қадамдар жасалды. Қазақстан Транскаспий халықаралық көлік бағыты «Орта дәліз» деп аталатын жобаны ілгерілетіп отыр. Бұл бағыт Қытай – Қазақстан – Каспий теңізі – Әзербайжан – Грузия – Түркия – Еуропа тізбегін қамтиды. Ресей мен Беларусь арқылы өтетін дәстүрлі жолдарға балама ретінде бұл дәліздің маңызы кейінгі жылдары еселеніп отыр.
Яғни, теңізге шығатын жолдың болмауы – тек географиялық шектеу емес жаһандық теңсіздіктің бір көрінісі. Сондықтан халықаралық қауымдастық бұл топтағы мемлекеттерге арнайы саясат ұсынуға тиіс, ал мұндай елдердің өзі сыртқы экономикалық серіктестік пен ішкі инфрақұрылымдық дамуды қатар алға шығаруы қажет.
P.S: Теңізге шыға алмайтын елдер үшін көршілермен тиімді қарым-қатынас – басты ресурс. Ортақ кеден рәсімдері, цифрлық платформалар, көлік тарифтерін үйлестіру – осының бәрі теңізден шалғай жатқан елдердің жаһандық экономикаға араласуына мүмкіндік беретін құралдар.
Біріккен Ұлттар Ұйымы мен басқа да халықаралық ұйымдар LLDC елдері үшін «Айрықша қажеттіліктерге ие мемлекеттер» ретінде арнайы бағдарламалар әзірлеп, қолдау көрсетіп отыр. Алайда мұндай елдердің дамуы бірінші кезекте өз ішкі реформалары мен шекарааралық әріптестікке тікелей байланысты.