ХХ ғасырдың 70-80-жылдары – қазақ сөз өнеріндегі рухани-эстетикалық ерекше серпілістің кезеңі. Поэзияда да, прозада да жаңа эстетикалық критерийлердің, гуманистік-демократиялық жаңа ұстындардың қалыптаса бастаған шағы. Рухани түлеудің соны белгілерін таныта бастаған осы кезең қаламгерлері біздің санамызға әлдеқайда күштірек ықпал жасай бастады. Сол тегеурінді толқынның алдыңғы легіндегі Ә.Кекілбаев: «Тұрмыстың қатал илеуінде жүріп, тауқымет-таршылықты қаншама тартса да, көзбояушы көлгірліктен ауылы аулақ, шындық пен ақиқаттың алдында қаймықпай жүгінуге батылдары жететін, рухани жүкті көтеріп әкетуге іштей зор дайындықпен келген, орыс пен Европа мәдениетін тең игерген әрі халықтың қалың ортасынан шыққан бұл буынның көп өкілі әдебиет табалдырығынан аттамай жатып-ақ, қым-қиғаш тіршіліктің қиыр-шиыр күрделі сырларына қаймықпай үңіле бастаған-ды. Сондықтан да қазақ әдебиетінің сол кездегі даму барысы оларды қанағаттандырмады» – десе, ұлттық көркем ой бағдарындағы соны ізденістер сипатын аңдаған Р.Нұрғали: «Балалық, бозбалалық шағы соғыс кездерінің қылыштан қан тамған қаһарлы, жаралы жылдарымен дөп келген ұрпақ өкілдерінен шыққан қаламгерлердің баршасына ортақ қасиеттер бар: ең алдымен бұлардың қайсысын алсаң да, өмірдің қара қазанында қайнап піскен, тіршіліктің тас диірменінде әбден тартылған адамдар. Қаламнан өмірге келмеген, өмірден қаламға келген. Шығармашылығындағы басты сипат, басты құнар – өмірдің лебі, тіршіліктің бояуы», – деп бағалады.
Мұндай жанды қозғалыстар әдебиет сыншылары мен зерттеушілерден соны ізденістерді талап етті. Ғылыми ойлау қарымы мен көркем ойлау жүлгесі терең эстетикалық танымға суарылған Рымғали Нұрғалидың өзі де осы толқынның жарқырай шыққан өкілдерінің бірі еді. Әдебиеттанудың барлық салалары мен көркем проза саласына қалам тартқан дегдар мұраларының қайсы болмасын шапшаң ойлау мен балталасаң бұзылмайтын логикалық тұтастықты алдыңа тартады. Ғалымның логикалық ойлау даралығы тарихи уақыттағы әдеби өзгерістердің заңдылықтары мен көркем ойлаудың әмбебап сипаттарын қапысыз тани алушылықты қажетсінетін әдебиет теорияшысына тән айрықша қасиеттен екені даусыз. Өйткені әдебиет теориясы нақты бір әдебиеттанушылық зерттеулерге қарағанда әдеби шығармашылықты өнердің бір түрі ретінде айғақтайтын жалпы мәселелерді шешуге негізделеді. Яғни, теорияшы көркем туындының құрамы мен құрылысынан бастап, сөз қызметінің эстетикикалық мүмкіндіктерін, әдеби шығармашылық генезисінің жалпыға тән заңдылықтарын барынша ауқымды (әлемдік) масштабта саралай алуға тиіс. Ол үшін теорияшы өзіне дейінгі адамзаттық көркем даму динамикасы мен теориялық ой-пікірлер жиынтығын игереді. Жастайынан жарқ еткен алғыр ғалымның тұлғаны жеке алып қарастырудан басталған зерттеушілік жолының бірте-бірте ірі-ірі теориялық мәселелерге ойысып кетуі де оның бойындағы осынау ерекшеліктердің молдығынан болар.
Әдебиетке тән ортақ заңдылықтар сырын игере алу мен ұлттық ерекшелікке сай көркемдік-идеялық жаңа сапаны жіті таныған Р.Нұрғали ХХ ғасырда қазақ әдебиетінің эстетикалық құрылымы мен жанрлық жүйелеріне шешуші өзгерістер келгеніне тереңдеп бойлай алды. Әсіресе, қуатты қарқын танытып, батыл түрде жаңа тәжірибелер жасай берген драматургияның біз әлі танып білмеген жанрлық түйткілдерін ұлттық әдебиет мысалында бажайлаған «Трагедия табиғаты» (1968) әдебиеттану ғылымына тегеурінді теорияшының келгенін толық әйгіледі. Аталмыш еңбек М.Әуезов трагедияларының тылсымын ашумен қатар, жанр мен стильді әдеби-теориялық талдаудың әдістемелік үлгісі болғанымен де құнды. Маркстік-лениндік деп аталатын әдіснаманы жаппай ұстанған уақытта бұл зерттеу әлеуметтік-идеялық талдаудың тұйығын бұзуға өзгеше серпін бергені рас.
Қазақ драматургиясының поэтикасы, жанрдың типологиясы мен ұлттық көркем танымға етене ерекшеліктері кейін «Күретамыр. Қазақ драматургиясының потикасы» (1973, «Қазақ драматургиясы» (1974), «Айдын» (1985) атты сүбелі еңбектерінде тереңдетілді. Осы зерттеулер ұлттық драматургияның жанрлық эволюциясына арналған очерк сипатындағы зерттеулерден ғылыми аппараты толық, таза әдеби-теориялық талдаудың қандай болатынын дәлелдегендей.
Р.Нұрғалиды әдебиет теорияшысы ретінде анағұрлым айқын танытқан еңбектері – «Өнер алды – қызыл тіл» (1974) мен «Өнердің эстетикалық нысанасы» (1979). Әдебиеттің тың сорапқа бет алуы, тым-тым күрделенуі көркем шығарма талдаудың жаңа әдіснамасын қалыптастыруды қажетсінді. Ол үшін зерттеушілердің мықты теориялық тұғыры, әдеби туындыны ғылыми-эстетикалық талдауда арқа сүйейтін еңбектер қажет еді. Ұлттық сөз өнерінің жаңа белесі әдебиеттану алдына жаңа мәселелер қойды. Әлемдік әдеби үдерістегі ортақ құбылыстар табиғатын тарихи-салыстырмалы тұрғыда қарастыру барысында зерттеушілерді үнемі тығырыққа тіреп отырған терминологиялық мәселелер, көптеген әдеби-теориялық ұғым алдымыздан шықты.
Зерттеуші адамзат көркем ойлауының ірі сатыларындағы дәуірлер ауысуы, әдеби бағыттар мен ағымдардың алмасуы тарихи жүйелі тәртіппен, сатылы түрде жүзеге асу заңдылықтарына, әлем әдебиетіндегі классицизмнің романтизмге, романтизмнің реализмге, натурализмге, модернизмге ұласып отыруы сынды үрдістерге ден қойғаны танылады.
Сол кезеңдегі ұлттық әдебиеттану ғылымының деңгейімен және тарихи-саяси ахуалды ескерсек, Р.Нұрғалидың басты ерліктерінің бірі – модернистік ағымдарды түбегейлі мансұқтамауға шақыруында. Ол модернистік ағымдарды бір жақты қаралаудан арылтуға назар аударып, «Қазіргі модернистер, декаденттер құр форма қуушылар емес, олардың дүниетанымы өзегінде философиялық концепция жатыр, ал әлем әдебиетіндегі жемісті бағыт – қоғамдық дамудың тәжірибесі тудырған адам табиғатындағы мың сан құбылыстар екеніне жазушылар түгел ден қойған» деуі ағымдар табиғатын тереңдеп зерделеудегі көп ілгерілегендікті аңдатты.
Ғалымның әдебиеттанушылық көзқарастарының өзегінде жанр, ағым, стиль, әдеби мектеп, әдеби үдерістің өзіндік заңдылықтары сияқты ұғымдардың аражігін ажыратып, басты сипаттарына қарай жүйелеу сынды ауқымды мәселелер жатты. Ол қаламгерлердің рухани және эстетикалық ұстанымдарының өзара сәйкестігінен келіп шығатын тақырыптық, жанрлық, стильдік үндестіктердің нақты бір әдеби заңдылықтар аясында түзілетініне баса назар аударды. Аталмыш еңбектердің ұлттық ғылыми-зерттеушілік ой-пікірге, адамзаттың көркемдік дамуына ортақ, ауқымды теориялық категорияларды қазақ әдебиетінің мысалында, әдебиетіміздің өзіндік даму тенденцияларымен ұштастыра қарастыруда өлшеусіз табыстар болғаны аян. Оның сыртында өз дәуірінің әдеби үрдісін жіті қадағалап, сергек үн қатып отырған сыни мақалалары мен Алаш қайраткерлері мұраларын жан-жақты саралаған қыруар еңбектері тұр.
Ең әуелі сыншы, әдебиеттанушы-ғалым деп білетін Рымғали Нұрғалидың жазушылық шеберлігін, көркем прозаға қосқан қомақты үлесін тарамдатып айта бермейтініміз, тұлғаның көп қырының бірі ретінде атап қана өтетініміз рас. Оның дербес жазу машығын, өмір құбылыстарын көркем игерудегі жеке стилін танытатын прозалық туындылары әдебиеттің түрлі мәселелеріне арналған қабырғалы зерттеулерінің көлеңкесінде қалып қоя беретіні бар. 1980-жылдардың басында-ақ мерзімді баспасөз беттерінде жекелеген бөлімдері өз алдына жеке хикаяттар болып жариялана бастап, кейін «Ай қанатты арғымақ» болып тұтас романға айналған шығармасы, дәуір дидарын өзіндік әдіппен жеткізе алған «Дән» повесі, «Аяқталмаған трагедия. Полигон әңгімелері» циклы Р.Нұрғалиды белді прозашы ретінде танытты. Бұл туындылар өңкей келісімнен тұратын, көркемдігі мінсіз туындылар демесек те жазушылық шеберліктің, суреткерлік қабілеттің айқын мысалдары болуға лайық.
Көркем шығарманың ой өзегі мен тақырыбы ұзақ жыл бойы зерттеп, ұңғыл-шұңғылын меңгерген саладан болуы да дүниетанымдық мәселелермен тамырлас. Әбден қаныққан, ғылыми таным сүзгісінен өткізген ұлттық драматургия тарихы, оның басты өкілдері туралы жинақталған білімді ғылыми өнім ретінде ұсынумен қатар, көркемдік тұрғыдан игеру өзінің таңдаған, игеруге ұмтылған нысанына деген шексіз берілгендік, ішкі рухани қажеттілік екені дау туғызбайды. Ұлттық әдебиеттен мұндайлық мысалдардың бірнешеуін көрсетуге болады. Тіпті, ұлы Мұхтар Әуезовтің Абай тақырыбындағы көлемді туындысының ой өзегі де суреткер шығармаларын ғылыми зерделеуден басталғаны белгілі. Бұл орайда Р.Нұрғалидың суреткерлігі әдеби-теориялық терең толғамдарын, зерттеушілік қарымын көркем тәжірибеге айналдырған З.Қабдоловтың жазушылық жолына көбіне келіңкірейтіндей. Осыған сәйкес мынадай сұрақтар тууы заңды: Әдебиет зертттеуші көркем шығарманы өзіне етене таныс теориялық қисындарға негіздеп жаза ма? Шығарма құрылымы мен мазмұны ғылыми танымға тән берік логикаға бағындырыла ма? Түрлі «измдерді» саналы түрде меңгермеген жазушы мен ғалым-жазушының шығармашылық шеберханасы, өмір шындығын көркем шындыққа айналдыру принциптерінде айырмашылықтар бола ма? Осы төңіректегі ойларымызды «Ай қанатты арғымақ» романының мысалында сабақтап көрейік.
Роман экспозициясы аса ширыққан ситуациядан басталып, шығарма драматизміне бірден бастап кете барады. Әлеуметтік фонды айқындап алу, салған жерден тарихи ахуалды емеуріндеу кейіпкерлердің шетін психологиялық күйіне ұласады. «Не болып кетті өзі? Жиырма тоғызыншы жылдың соңғы бір-екі күні Жұматтың тұнығын лайлап, берекесін алды ғой.
Ұсталып жатыр дейді. Әр жерде ұсталған: Алматыда, Ташкентте, Москвада, басқа қалаларда. Өзін ұстап алса қайтеді? Ұстаса ұстасын. Аналардан жаны тәтті ме, дарыны артық па, ұлттық классикалық шығарма жазып па – сондай дүниелер тудырған алыптарды қамап жатса, қатардағы көгенкөзге не шара, кете барады жылап-сықтап». Шығарма экспозициясынан-ақ айналадағы әлеуметтік-психологиялық күрделі ахуалдың алдағы ширыққан тартысқа бірден ұласып кетерін байқар едік. Бұл романдағы орталық тұлғаның, яғни қазақтың тұңғыш режиссері, ұлттың ұлағатты перзенттерінің бірі – Жұмат Шаниннің ішкі буырқанысы. Жастайынан бір-біріне іш тартып, балалықтың алаңсыз шақтарын бірге өткерген, бірақ заманы мінез бен өмірлік ұстындарына көп өзгерістер әкелген Бақтияр мен Жұматтың диалогы шығарманың ендігі өрісін аңдататын, туындының жұлын-
жүлгесін құрайтын құлақкүй ретінде алынады.
Асылы, романшының негізгі діттегені Жұмат сынды тарихи тұлғаның көркем образын жасау болғанымен, оның айналасындағы адамдар, олардың бейнесін бар қарама-қайшылығымен, ішкі рухани өзгерістерімен бейнелеп көрсету, олардың дүниетанымдық өзектерін, ойлау кеңістігін ақтару да алдыңғы кезекте тұрады. Әу бастан сахнаға шыққан Бақтиярдың кісілік болмысы туралы қалыптасқан пікіріміз шегініспен өрілген сюжеттерден кейін өзгеруге ұшырайды.
Кезіндегі бозбала Бақтияр қандай еді? Қаладағы оқудан келісімен Жұматқа достық іңкәрлікпен құлшына асығатын, айналаға бауырмалдықпен көз тастайтын, арманшыл Бақтияр неге осынша тозған? Оны қатыбас қылған нендей жағдай? Осылайша, қаламгер Рымғали образ характеріне біржақты баға беруден, жалқы бояуды пайдаланудан бойын аулақ ұстап, көбінесе дүниетанымдық кереғарлықтар мен ішкі қайшылықтан туындайтын тартыстарға ден қойды. Жазушы үшін дүниетанымдық төңкерістер мен санадағы тартыстар мәнді. Р.Нұрғали өзінің жазушылық машығында әр кейіпкердің мінезінің өзгеру динамикасын, характер эволюциясын танытуды қолайлы көреді. Дайын мінезді кейіпкерлер ол үшін жат.
Құжаттық негізден ауытқымау, нақты тарихи деректердің айналасынан ұзап шықпау әдеби шығармашылықтың эстетикалық заңдылықтарына қайшы екені белгілі. Өмір шындығын өнер шындығына айналдырудың сан алуан тәжірибелерін меңгерген және зерттеген Р.Нұрғали Жұмат өмірінің деректік негіздерінен шығандап кетпесе де, құрғақ фактыдан белгілі бір арақашықтық сақтап отыруды білді. Ол ойы үнемі жүзеге аса бермегенімен, романдағы көркем ойлаудың мінсіз үлгілері болатын мысалдар жетіп артылады. Сондықтан да тарихи тұлға табиғатындағы мінездер төркінін қаламгер түрлі уақыттық және кеңістік өлшемдеріне салады. Шығармадағы Жұмат-Бақтияр, қара жұмыстағы қазақтар мен Жұмат, Жұмат – Жанбике, Жұмат – Дәрібай, Жұмат – Сәлімрахман т.б. сюжеттік желілер пьесаның жеке-жеке актілері әсерін қалдырады. Бұл желілерде кейіпкер әрекеттерін психологиялық дәйектемеге қатал негіздеп отыратын, қоғамдық жағдай мен характердің тұтастығына негізделген реалистік бояу мен романтикалық ұмтылыстар алмасып отырады.
Қайшылықты кезеңнің ауыр шындығын арқалаған Дәрібайдың бейнесі ше?! Әкесін баласынан айырған кер заманның күрделі болмысын жазушы осы кейіпкердің құйқа тамырыңды шымырлатар толғаныстарына жүктейді. Дәрібайдың ішкі наласы, баласын сағына боздаған мұңы, ең соңында жалғыз ұлдың жолында құрбан болып оққа ұшуы бәрі-бәрі шығарманың экспрессивті-эмоционалды қуатын күрт арттырып жібереді.
Көркем туындыдағы Жұмат өмірінде айрықша із қалдырған оқиғалар, адамдар, олардың санасындағы сан сапалақ өзгерістер, рухани ауытқулар, дүниетанымдық қақтығыстар суреттеле келіп, ұлт тағдыры, ұлт болашағы дейтін ауқымды идеяға тоғысады. Жұмат болмысындағы максимализм мен Бақтияр санасын әбден иектеп алған нигилизм тартысы сол шақтың тарихи-әлеуметтік алғышарттарымен астасып, дәуір келбеті шынайы қалпымен ұсынылады. Жұмат трагедиясының төркінінде ұлттың трагедиясы жатыр.
Біздіңше, Р.Нұрғалидың көркем ойлау көкжиегін оның ғылыми таным жүлгесінен бөліп алып қарау бекершілік. Ғылыми танымға тән мықты логика, дәлдік пен нақтылық көркем шығармаларда өз ізін тастап отырды. Шығармашылық психологияда бола беретін мұндайлық сипаттар, әсіресе, қаламгердің прозасынан аңдалып отырады.
ЖАНСАЯ ЖАРЫЛҒАПОВ,
Е.Бөкетов атындағы Қарағанды университетінің профессоры,
филология ғылымдарының докторы