Жауын жауса, дауыл соқса аспандап кететін такси бағасы көптен бері талқы мен сынның басты тақырыбына айналды. Осыған байланысты жақында Бәскелестікті қорғау және дамыту агенттігі нарықтағы ең ірі ойыншының қызметіне аудит те жүргізген болатын. Оған қоса, ресми деректер таксиге деген сұраныстың да еселенгенін айтады. Ұлттық статистика агенттігінің дерегі бойынша, былтыр қала ішіндегі такси қызметінің табысы 50 пайызға өсіп, жолаушылар саны 25 пайызға артқан. Дегенмен саладағы бәсекенің әлсіздігі, басқа да жанама факторлар нарықтың дамуына, қолайлылығына кері әсер етіп отыр.
Жауында жаяу қалдырады
Еліміздегі такси тарифі әдетте алғашқы шақыру ақысы, сонымен қатар уақыт пен километрге шаққандағы ақы негізінде есептеледі. Агрегатор платформалардың өзіндік тариф формуласы бар: көлік шақыру ақысын, нақты уақыттағы тарифті (мысалы, эвакуатор күтуі кезіндегі уақыт үшін төленетін ақы) және жүрілген километр бойынша ақыны ескереді. Сонымен қатар кейбір қосымшаларда (мысалы, inDrive) жолаушы немесе жүргізуші өзі жолақша бағасын ұсына алады, алайда ол кезде де нәтиже тапсырыс сұранысына байланысты қалыптасады. Төмен баға ұсынған жолаушыға ешкім келмей қалуы мүмкін, ал жүргізушілер тым төмен жолақша ұсынылса тапсырыс қабылдамайды.
Осылайша, нарықтағы баға құны сұранысқа және ұсынысқа байланысты өзгеріп отырады. Баға төтенше жағдайлар, ауа райы нашарлаған кезде немесе мереке күндері бірнеше есе жоғарылайды. Бұған халықтың да шағымы көп. Осыған жол бермеу мақсатында 2022-2023 жылдары Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі Yandex Go-ның тариф жүйесін тексеріп, жоғары сұраныс кезінде жолаушыларға арналған тарифті бастапқыдан үш есе артық көтеруге тыйым салған болатын. Себебі бұрын кейбір жағдайларда тариф бес есе немесе одан да көп өскен еді. Сонымен қатар Yandex-ке 3 млрд теңге көлемінде арнайы қорға аударым жасау міндеттеліп, нарықты реттеу шаралары қолға алынды.
Биылғы сәуірде БҚДА Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігімен бірлесіп, саланың құзыретті мамандарын тарта отырып, «Яндекс Такси» компаниясының алгоритмдік баға қалыптастыру тиімділігіне тағы аудит жүргізгенін мәлімдеді. Аудиттің бастапқы қорытындылары бойынша баға белгілеу жүйесінде бірқатар олқылық анықталған. Олардың кейбірі реттелген, ал қалғанын түзетуге «Яндекс» міндеттелетін болады. Агенттіктің хабарламасы негізінде пайдаланушыларға арналған адалдық бағдарламасының ережелері («Яндекс+» бағдарламасы) өзгерген. «Яндекстің» қолданыстағы комплаенс ережелеріне өзгерістер енгізілген, олар компанияны талаптарды орындауға міндеттейді.
Кейінгі жылдары инфляция мен жанармай бағасының өсуі такси тарифіне де әсер еткені анық. Ұлттық статистика бюросының дерегіне сәйкес, 2024 жылғы наурызда такси қызметтерінің бағасы өткен жылдың сәйкес кезеңімен салыстырғанда 12,3 пайызға өскен. Мұнда көлік секторындағы тұтынушылық тарифтің жалпы 13,2 пайызға өсуі де әсер етті. Сонымен бірге сол кезеңде дизель отыны 15,1 пайызға, бензин 13,6 пайызға қымбаттаған. Жанармай шығыны таксопарктер үшін ең басты шығынның бірі болғандықтан, оның өсуі тарифке тікелей әсер етеді. Халықаралық салыстыруларға қарайтын болсақ, Қазақстан такси құны бойынша «әлемдік көшбасшылар» қатарында: Numbeo әуесқой рейтинг жүргізуші порталының дерегі бойынша 2024 жылы елде орташа есеппен шақырымына шамамен 0,61 АҚШ доллары төленген, бұл ТМД елдері ішіндегі ең жоғары көрсеткіш екені анықталды. Мысалы, көрші Ресейде бір шақырым үшін 0,34$, Өзбекстан мен Арменияда 0,30$ шамасында тариф белгіленеді.
Жолаушылардың басты талабы – қолжетімділік, сапа және қауіпсіздік. Қазір смартфон арқылы жақын тұрған таксиді табу бірнеше минутты ғана алады және жол жүру құны алдын ала көрсетіледі. Баға мәселесіне тоқталдық. Сапа жағынан, агрегаторлар жүргізушілердің рейтингін және жолаушылар пікірлерін басшылыққа алады. Әрбір сапардан кейін жолаушы жүргізушіге баға қоя алады, бұл жүргізушілерді жақсы қызмет көрсетуге ынталандырады. Жолаушыларға ыңғайлы болу үшін қолма-қол ақшасыз төлем, жолаушы мен жүргізушінің байланыс нөмірін бір-біріне жасыру, маршрутты бақылай алу сияқты көптеген цифрлық функция енгізілген.
Бәсеке бәрін реттейді
Еліміздегі такси нарығында ең ірі ойыншы – ресейлік Yandex Go сервисі. Әдетте ірі қалалардағы такси тапсырыстарының шамамен 80 пайызын Yandex Go орындайды. Forbes.kz Yandex.Taxі монополия деп айтуға болатынын, оның комиссия мөлшері сапар құнының 15-18 пайызы екенін атап көрсетеді. Yandex Go сапар сайын осы комиссиясымен ғана жылына 200 млн доллардан астам табыс табады делінген. Нарықтағы жоғары үлес қымбатшылық пен қызмет көрсету сапасының төмен болуына да әсер етіп отыр. Яғни, такси нарығын жеке-дара билеп-төстеп отыр десек те, артық емес.
Осыған байланысты бәсекені күшейту үшін жаңа агрегатор құру немесе монополияны реттеу туралы ұсыныстар жиі айтылады. inDrive (бұрынғы inDriver) – екінші ірі ойыншы. Бұл платформада жолаушы мен жүргізуші бағаны алдын ала келіседі, сондықтан тариф реті пайдаланушыларға қарапайым әрі ашық болып келеді. Жүргізуші мен жолаушы өздеріне тиімді жолақшаны белгілесе, орындалған тапсырыс үшін агрегатор айтарлықтай төмен комиссия алады. Дегенмен қауіпсіздік және қызмет көрсету мәселелері бойынша аталған сервис ең үлкен ойыншыдан әлдеқайда артта саналады.
Ал Region сервисі үштікті түйіндейді. Region – қазақстандық агрегатор, ол шағын операторларды біріктіріп, нарық үлесін кеңейтуге талпынып келеді. Басқа серверлік қосымшалар арасында Қазақстанда жұмысы бар бірнеше қызмет бар: «Апару», «Везёт», «Allo.Taxi», Maxim, Sooncar, Econom және т.б. Алайда олардың нарықтағы үлесі мардымсыз: кейбірі тек бірді-екілі қалаларда жұмыс істейді немесе қосымшаны қолданушылардың да саны аз. Жергілікті қосымшалар өз ерекшелігімен (мысалы, жергілікті тілдегі интерфейс, төмен деңгейдегі тарифтер немесе арнайы науқандар) жолаушыларды тартып бақса да, ауқымы бойынша Yandex пен inDrive секілді алпауыттарға ілесе алмай отыр. 2021 жылы қытайлық DiDi компаниясы да Қазақстан нарығына кірмек болып, өз сервисін іске қосқанымен, 2022 жылы белгісіз себептермен қызметін тоқтатты. Нарықта мықты бәсекелестік болмаса, жағдай өзгермейтінін сарапшылар да айтып, жазып жүр.
«Үкіметтің ерекше бақылауында»
Такси қызметін реттеу мәселесі бірнеше жыл бойы талқыланып келеді. Мәжіліс депутаттары да талай ұсыныс айтып, біршама проблеманы ашып көрсеткен болатын. Биылғы ақпанда кезекті бір Үкіметке түскен сауалға жауап берген Премьер-Министрдің бірінші орынбасары Роман Скляр елімізде такси тасымалына қойылатын талап күшейетінін жеткізген болатын. Сондай-ақ такси нарығына енгізілгелі жатқан жаңа заңнамалық өзгерістер туралы баяндады. Оның айтуынша, басты мақсат – жолаушы қауіпсіздігін қамтамасыз ету, жүргізушілердің заңды тәртіпке сай жұмыс істеуін қамтамасыз ету және қызметті цифрлық реттеуге көшу. Осы мақсатта қазір Мәжіліс «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне жолаушыларды автомобильмен тасымалдау саласындағы кейбір мемлекеттік функцияларды міндетті мүшелікке негізделген өзін-өзі реттеуге беру туралы» заң жобасын қарап жатыр.
– Бұл заң жобасы такси саласындағы қауіпсіздік мәселесін кешенді түрде шешуге бағытталған. Оның аясында өзін-өзі реттеу ұйымдарын құру көзделіп отыр. Бұл ұйымдар жүргізушілерді қадағалап, жалпы стандарттарды енгізу арқылы жолаушылардың қауіпсіздігін қамтамасыз етуге көмектеседі, – деді Роман Скляр.
Склярдың айтуынша, жаңа модель бойынша такси жүргізушілері цифрлық верификациядан өтіп отырады. Яғни, әрбір жүргізушінің жеке және кәсіби деректері – жүргізуші куәлігі, техникалық байқаудан өтуі, сақтандыру полисі – арнайы ақпараттық жүйелер арқылы расталып, бақылауда болады.
– Біз жүргізушілерді цифрлық верификациялау жүйесін енгіземіз. Бұл жүйе такси агрегаторларының платформалары мен Көлік министрлігінің интеллектуалды көлік жүйесін біріктіреді, – деді ол.
Бұл жүйе әр жүргізушінің мәртебесін анықтап отыруға, заңсыз тасымалмен айналысып жүргендерді шеттетіп, тек сенімді жүргізушілерді нарықта қалдыруға мүмкіндік береді.
Өзін-өзі реттеу ұйымдарының ақпараттық жүйелері жүргізушілер жайлы мәліметтерді мемлекеттік органдардың дерекқорларымен біріктіруді де көздейді. Бұл – жол-көлік оқиғалары кезінде нақты жүргізушіні және қызмет көрсеткен платформаны анықтауға мүмкіндік береді.
– Біз жол апаты орын алған жағдайда тапсырыс алынған агрегатор мен жүргізуші туралы деректерді нақтылап отыру тетігін енгіземіз. Ол үшін мемлекеттік органдар мен ӨӨРҰ жүйелері интеграцияланады, – деді Премьер-Министрдің орынбасары.
Роман Скляр жол жүру құжаты – түбіртек арқылы да жолаушы құқығын қорғау қарастырылып жатқанын айтты. Оның айтуынша, болашақта әрбір түбіртекте тасымалдаушы, жолаушы, жол жүру уақыты мен бағыты туралы толық ақпарат көрсетілетін болады.
Заң бұзғандарға жауапкершілік күшеймек. Енді заңсыз қызмет көрсетіп жүрген такси жүргізушілері немесе платформалар бірден бақылаушы мемлекеттік органдарға хабарланатын болады.
– ӨӨРҰ жүйелері жүргізушілердің бірыңғай тізімін жүргізіп отырады. Ал заң бұзу анықталған жағдайда, бұл туралы ақпарат автоматты түрде тиісті мемлекеттік органға беріледі, – деді Скляр.
Жолаушы қауіпсіздігі мәселесі Үкіметтің ерекше бақылауында екенін баса айтқан Премьер-Министрдің орынбасары бұл реформалардың саладағы көлеңкелі экономикамен күреске және азаматтардың сенімін арттыруға бағытталғанын айтты.
– Сіздердің ұсыныстарыңыз заң жобасы шеңберінде қосымша пысықталып жатыр. Бұл саланың болашағы – ашықтық пен цифрлық бақылауда. Жолаушылардың қауіпсіздігін қамтамасыз ету – басты басымдықтардың бірі, – деді Роман Скляр.
Жүргізуші тапқанын толық алмайды
Такси бағасы шарықтап тұрғанымен, оның барлығы жүргізушілердің қалтасына түспейді.
Елімізде көп жүргізуші жеке кәсіпкер немесе өзін-өзі жұмыспен қамтыған азамат ретінде тіркеледі. Urban Forum қорының зерттеуіне сәйкес, агрегаторларды пайдаланатын такси жүргізушілерінің орташа кірісі айына 493 мың теңге шамасында екен. Шығын шамамен 51 пайызға дейін жеткен. Kursiv.kz зерттеуінше, жүргізушілердің таза орташа табысы – 251,4 мың теңге. Бұл реттен жүргізушілердің табысына әсер ететін басты фактор – агрегатордың алатын комиссиясы мен автопарктің талаптары. Forbes.kz мәліметінше, Yandex Go сервисі әр сапардан 15–18 пайыз комиссия алады. inDrive және кейбір жергілікті қызметтерде комиссия азырақ, өйткені олар жолаушының ұсынысымен жұмыс істейді немесе жүргізушіге жеңілдікті шарттар ұсынады. Сонымен қатар жүргізушілер кейде автокөлікті жалға алып жұмыс істейді. Көп шығын мен комиссия жүргізушінің нақты табысын кеміте түседі.
Еңбек жағдайына келер болсақ, такси жүргізушілері көбінесе жеке кәсіпкерлер болғандықтан, оларға еңбек кепілдіктері мүлдем қолданылмайды. Яғни, демалыс, жалақы кепілдігі мен әлеуметтік төлемдер жоқ. Көбі тәулік бойы, күнделікті 8-12 сағат жұмыс істейді, кейбіреулері тіпті ұзақ рейстерге шығып, тәуекелге бел буады. Қауіпсіздік мәселесі де бар: жүргізушілерге апат немесе кісі тонау сияқты төтенше жағдайлар туындаса, зейнетақы немесе жарналар секілді қорғау механизмі қарастырылмаған. Әдетте, таксиді міндетті автокөлік сақтандырумен, ал кейде ерікті медициналық сақтандырумен қамтиды, бірақ бұл жалпы қауіп-қатерден толық қорғайды деуге келмейді.
Осылайша, кейінгі жылдары еліміздегі такси нарығында көп өзгеріс болды. Баға саясаты мен бәсеке мәселелерінде Yandex Go мен inDrive сияқты ірі халықаралық ойыншылар басым рөл атқаруда, бірақ монополия қаупін азайту мақсатында реттеу шаралары мен жаңа нарық қатысушыларын тарту жұмыстары жүргізіліп жатыр. Қазақстанда такси қызметін заңдастыру әлі толық аяқталмаған: құқықтық жүйеде көлеңкелі қызметпен күрес және автокөліктер мен жүргізушілердің тәртіптілігіне талаптарды қатаңдату бағытында өзгерістер пысықталуда.
Жүргізушілердің көзімен қарағанда, такси – салыстырмалы тәуелсіз, бірақ тұрақсыз табыс көзі. Еске салсақ, орташа жалақыдан жоғары табыс көзін қамтамасыз етіп отырғанымен, кіріс жартысынан көбін шығындарға жұмсайды.
P.S. Жалпы, сапалы қызмет пен қолжетімді баға жүйесін қалыптастыруға ұмтылыс бар. Жаңа технологиялар бұл нарықта маңызды рөл атқаратын болады. Нарықтың дамуы Үкіметтің реттеуіне, операторлар мен жүргізушілер қоғамдастығының ынтымақтастығына және тұтынушылар талғамына тығыз байланысты. Ал ең басты қажеттілік – бәсекелестіктің күшеюі.