Елдің айбыны қорғанысының беріктігімен өлшенеді дейтін аксиомаға айналған сөз бар. Заман, адам, құндылықтар өзгерсе де, оның мәні өзгермейтінін әлемдегі ахуал тағы бір дәлелдеп отыр. Бірақ мазмұн сақталғанымен, форма түрленеді, әлеммен бірге жылжып, соңынан ілеседі. «Бүгінгі армия бұрынғы армия емес. Демек, оған деген көзқарас та өзгеруі керек», – дейді Мәжіліс депутаты Айдос Сарым. Сонда, бүгінгінің армиясы қандай? Қорғаныс саласын көштен қалдырмау үшін не істеп жатырмыз, не істеуіміз керек? Қоғамның пікірі қандай ауанда?
Екі-үш жылда жүздеген жаңа шекара бекеті салынуға тиіс
– Жақында Мәжілісте Халықаралық істер, қорғаныс және қауіпсіздік комитетіне жұмысқа ауыстыңыз. Бұған не себеп болды? Нақты бастамалар көтеріп, ұсыныс айтқыңыз келді ме?
– Саясаттанушы ретінде, халықаралық қатынастардан, геосаясаттан хабары бар адам ретінде осы шешімді дұрыс көрдім. Белгілі бір қауіп-қатер бар, басқа бар, соның алдын алу тұрғысынан, басқа мәселелерге байланысты да барынша пайдам тисін, қолымнан келгенше үлес қосайын деген ниет болды. Енді шынын айту керек, оңай болған жоқ, шамамен 7-8 айдай әурелендім. Себебі Мәжілісте тәртіп өте қатал, белгілеген бағыт-бағдар, жүйе бар. Бірақ діттеген мақсатқа жеттім деп айтуға болады.
– YouTube-тегі арналардың біріне берген сұхбатыңызда комитет ауыстырғаннан кейін шекара заставаларының барлығын аралап көрдім деп айтқан екенсіз.
– Бәрін емес, бірақ біразын араладым.
– Сол кезде нақты қандай мәселелерді байқадыңыз? Жалпы, шекарадағы ахуал қандай?
– Еліміздің шекарасын шегендеу, оны бекіту жұмыстары, негізінен, аяқталған. Бізде Кеңес заманында толықтай айқындалған, дайын шекара тек Қытаймен арадағы шекара ғана болатын. Себебі ол кездің өзінде бейтарап аймақ ретінде белгіленіп, бақылау жолағы, күзет жүйелері, сигнализациялар, бақылау мұнаралары сияқты нысандардың барлығы орнатылды. Ал қалған төрт мемлекетпен – Ресей, Қырғызстан, Өзбекстан және Түркіменстанмен арадағы шекаралар, теңіздегі шекарамыз кейінгі жылдары ғана заңды түрде бекітіліп, БҰҰ-ға ұсынылып, халықаралық талаптарға сай мойындалды.
Енді алдымызда тек шекара бойына бағандар орнатып, «Қазақстан – Өзбекстан», «Қазақстан – Қырғызстан» деген секілді нақты белгі қою, сондай-ақ қажет инженерлік құрылымдар мен инфрақұрылымды салу міндеті тұр. Геодезистер шығып, қай жерге баған қойылуға тиіс, қай тұсқа бақылау мұнарасы немесе жол салынуы керек – соның бәрін анықтайды. Алдағы екі-үш жыл ішінде жүздеген жаңа шекара бекеті салынуға тиіс. Оған жер бөлу керек. Қаражат бөлу де – күрделі мәселе. Әлеуметтік мемлекет ретінде бюджеттің 50 пайызы әлеуметтік салаға бөлінеді және бұл сома қысқартуға келмейтін шығын санатына жатады. Сонымен қатар былтырғы су тасқыны да бюджетке едәуір салмақ түсірді, осылайша, жұмыстар сәл баяулап қалған болатын.
Қазіргі кезде бұл жұмыстар негізінен Ресеймен шекаралас аймақта жүріп жатыр. Ең бастысы, біздің келіссөз жүргізетін мамандардың білігі де, беделі де өте жоғары. Олар әр тараптың мүддесін ескере отырып, салмақтап, саралап, ауқымды жұмыс атқарып жатыр.
Тағы бір бағыт – Қырғызстанмен шекара. Қырғызстанның тексеру жүйелері мен шекаралық өткелдері әзірге біздің стандарттарға толықтай сәйкес келмейді. Осыған байланысты біз, мемлекет ретінде, өз тарапымыздан көмек көрсетіп жатырмыз. Кейінгі 30 жылда қалыптастырған технологиялық, оның ішінде интернет-технологиялық жүйемізді, осы саладағы жетістіктерімізді көршімізбен бөлісуге әзірміз. «Қалаңыздар – орнатыңыздар. Тегін береміз. Бірақ есесіне есеп-қисап дұрыс жүргізілсін» деген ұстаныммен жұмыс істеп жатырмыз. Әрине, бұл бағытта белгілі бір жетістіктер де жоқ емес. Бірлесіп атқарып жатқан жұмыс өз нәтижесін береді деп сенеміз. Яғни, шекара арқылы қанша тауар өтті, қанша адам өтті, олардың қаншасы Қазақстанға келіп жатыр, қаншасы біздің жеріміз арқылы Ресейге немесе басқа елдерге өтіп жатыр – осы сынды деректердің нақты әрі ашық болуына жағдай жасау аса маңызды.
Жуырда Қазақстан мен Қытай арасындағы кедендік декларация туралы мәселе туындаған еді. Мұны неше мәрте қарадық. Бізде Қытаймен шекарадағы бірнеше кеден бекеті бар, соның ішіндегі ең ірісі – Қорғас. Бұл бекет арқылы жыл сайын шамамен 1,5 миллион адам өтеді. Әр адам 25 келіге дейінгі тауарды өзімен бірге кедергісіз алып өте алады. Азық-түлік, киім-кешек, тұрмыстық заттар сияқты ұсақ-түйек тауарлар. Бір қарағанда, бұл аса көп емес сияқты көрінеді. Бірақ біз мұны толық көлемде есептеп көрдік. Сөйтсек, мұның өзі бірнеше миллиард доллар қаржыға тең болады екен. Осындай жағдайлар біздегі нақты статистиканың да бұрмалануына себеп болуы мүмкін.
Өткен жылдары біз комитеттің төрт мүшесін шекара аймақтарына арнайы іссапарға жібердік. Олардың екеуі Қырғызстан бағытына барды. Бір ай бойы олар шекарадағы әскерилермен бірге жаттығу өткізіп, бір дастарқаннан тамақ ішіп, бірге патрульге шығып, шекарадағы өмірдің барлық ерекшелігін өз көзімен көріп, тәжірибе жинады. Осыдан кейін әр шекаралық нысанға жауапты адамдарды нақтылап, бекітіп қойдық. Кім қай объектіге жауап береді, кімнен қандай есеп алынады – бәрі айқын белгіленді. Сол жауапты тұлғалардан күн сайын «бүгін не істелді, қандай өзгеріс болды?» деген нақты ақпарат алып отырдық. Қажет болған жағдайда дрон арқылы түсірілген бейнематериалдар мен суреттерге дейін алып отырдық.
Бұған мән беріп отырған себебіміз – шекара қауіпсіздігі ел беделінің айнасы. Қазақстанға сырттан келген адам ең алдымен шекарашымен кездеседі. Сондықтан шекара қызметкерінің киімі таза, ғимараты жинақы, қауіпсіздік талаптары толық сақталған болуы керек. Бір өңірде атпен, енді бір жерде көлікпен күзетке шығады – бәрі жағдайға байланысты. Қазір жаңа заманауи технологиялар пайда болып жатыр: дрондар, цифрлық бақылау құралдары, тағысын тағы. Бұл құрылғыларды тиімді меңгеру маңызды. Мысалы, атты үйретіп, адам жібергенше, дрон арқылы аумақты бақылау әлдеқайда жылдам әрі тиімді тәсіл болуы мүмкін.
Сонымен қатар шекара бекеттеріндегі азаматтардың қозғалысына қолайлы жағдай жасау – басты міндеттердің бірі. Сол бекеттерден жүк көліктері де, жеңіл машиналар да, жаяу жолаушылар да өтеді. Барлығы үшін ыңғайлы әрі қауіпсіз инфрақұрылым қажет. Осы бағытта елімізде жүйелі, нәтижелі жұмыстар атқарылып жатыр.
Одан бөлек, жеміс-жидек секілді тез бұзылатын өнімдердің шекарадан жедел өткізілуін қамтамасыз ету үшін «жасыл дәліз» жүйесін енгізіп жатырмыз. Яғни, тез шіріп, бұзылып кетуі ықтимал тауарлар мүмкіндігінше бөлек жолмен өтіп, олар Қазақстанға келіп арзан бағамен сатылса дейміз. Ал күрделі, қосымша тексеруді қажет ететін тауарлар үшін заманауи технологиялар енгізіліп жатыр. Мәселен, кейбір жүк көліктері Қазақстан арқылы өтіп, Ресейге тауар апару керек болғанымен, жолда тауарларын түсіріп, орнына басқа жүк тиеп алып, елдеріне қайта оралып жатады. Осындай заң бұзудың алдын алу үшін мемлекеттік органдармен және Үкіметпен бірлесіп жұмыс істеп жатырмыз. Бұл бағытта қабылданған шаралар өз нәтижесін жақын арада береді деп сенеміз.
Біреудің уәдесіне сеніп қана саясат жүргізе алмайтынымызға көз жетті
– Қоғамда әскер туралы көзқарас әртүрлі. Бірақ барғысы келмейтін жас, жібергісі келмейтін ата-ана көп...
– Мүмкіндік болса, бұл туралы ұзағырақ әңгіме өрбіту қажет.
– Мұндай жағымсыз көзқарастың қалыптасуына, сенімнің жоғалуына не әсер етті, қалай ойлайсыз?
– Отыз жыл бойы «Біздің мемлекетке ешқашан ешқандай қауіп төнбейді» деген сенім болды. 1994 жылы Будапешт келісіміне қол қойдық. Ядролық қарудан бас тартқаннан кейін төрт-бес мемлекет Қазақстанның егемендігі мен аумақтық тұтастығына кепілдік берді. «Сырттан жау келетін болса, біздер ара түсеміз, қолдаймыз, көмектесеміз» деді. Украина дейтін мемлекет те дәл сондай кепілдеме алған болатын. Енді қазір олар соғысып жатыр. Демек, мемлекет ретінде, ел ретінде біреудің айтқан уәдесіне ғана сеніп, өзіміздің саясатымызды жүргізе алмайтынымызға көзіміз жетіп отыр.
Осылайша, соның салдарынан жылдар бойы армияның жағдайы нашарлады. Жалпы, күштік құрылымдарға деген сенім мен көзқарас құлдырады. Қаражат азайды. Біз экономикалық блокпен көп сөзге келеміз. Олар көпбалалы ана маңызды дейді. Сосын мұғалім дедік, дәрігер дедік, басқа дедік. Ал әскери адамдар деген шыдамды, тәртіппен жүретін адамдар, оларды олай қысқартсақ та, былай қысқартсақ та болады деген сияқты көзқарас болды. Бұл қате екеніне көзіміз жетіп келеді ғой. Айналып келгенде, өзіміздің армияға өзіміз арқа сүйей алмайтын болсақ, онда не үшін мемлекет болып отырмыз?
Кейде армияны немесе полицияны сынайтын, еңбегін жоққа шығаратын, төмендететін пікірлер айтылып жатады. «Біздің армия түкке тұрмайды. Біздің полицияның қолынан түк келмейді» дейді. Бұлай деуге еш негіз жоқ. Қазіргі қаржыландыру аясында қол жеткізген нәтижеге қарасақ, кейінгі 5 жылда айтарлықтай алға жылжығанымызды байқаймыз.
– Сонда жастар өз еркімен баруы үшін не істей аламыз? Не істеу керек? Әскерге деген сенімсіздікті қалай жеңуге болады?
– Алдағы уақытта әскери-патриоттық тәрбие туралы заң шығады. Тек кейінгі екі жылдың өзінде армия мен күштік құрылымдарға тікелей байланысты жеті заң қабылданды. Олардың қатарында тәртіпті бекіту, жаңа құрылымдар құру, әскери жүйені жетілдіру секілді маңызды құжаттар бар. Соның бірі – жуырда қабылданған «Аймақтық қорғаныс туралы» заң. Осы заң негізінде еліміздің жиырма аймағында жиырма аймақтық әскери бригада құрылады. Бұл бригадаларға бұрын әскерде қызмет еткен, әскери дайындық тәжірибесі бар қарапайым азаматтар да ерікті түрде мүше бола алады. Ол үшін әскери комиссариатқа барып, өтініш білдіру жеткілікті. Әр азаматтың біліктілігі мен дайындық деңгейіне қарай нақты бағыттар белгіленіп, белгілі бір уақытта танк, артиллерия немесе инженерлік құрылымдар бойынша жаттығулар өткізуге мүмкіндік жасалады. Осының бәрі де армияның беделін көтеру, армияның инфрақұрылымын, армияның экожүйесін жақсарту үшін істеліп жатқан жұмыстардың бір парасы.
Бірақ өзіңіз айтқандай, талай жылдар бойы армияның беделінің түсіп кетуі, армияның экономикалық тұрғыдан әлсіреуі, әлеуметтік тұрғыдан әлсіреуі, әрине, оған кері әсер етті. Жастардың көбісі әскерге бару құр босқа уақыт шығындау деп есептейді. Ата-аналар баласының әскерге баруын қаламайды, мектепке немесе мемлекетке кінә артады. Бізде, өкінішке қарай, елдің қорғаныс жүйесін, армияны, жалпы ұлттық қауіпсіздік мәселесін келемеж ететін, сынап-мінейтін адамдар көбейді. Бұл пікірлер кейде елге деген жанашырлықтан туатын шығар, бірақ кейде асыра сілтеп жатады. Бірақ біз ең басты мәселені естен шығармауға тиіспіз: ел қорғау – тек мемлекетке немесе әскерге ғана емес, әр азаматқа ортақ парыз. Оны түсіну балабақшамен, бүкіл білім беру жүйесімен, тәрбие берумен тығыз байланысты. Осының бәрін ортақ негізге біріктіріп, жаңа, біртұтас жүйе қалыптастыру қажет. Мұндай тәсілді кешеуілдету – тіпті белгілі бір дәрежеде қателік болмақ. Сондықтан бұл тақырыпқа қоғам болып ойлануымыз керек. Қазір еліміздің көптеген мектебінде алғашқы әскери дайындық пәні оқытылады. Сонымен қатар бірнеше сынып оқушысын біріктіретін «Жас сарбаз» сыныптары да бар. Бұл бастама жақсы нәтиже көрсетіп отыр. Бұл сыныптардың оқушылары түрлі әскери жиындарға, жарыстарға қатысып, белсенділік танытып жүр. Негізі, мұндай бастаманы ертерек қолға алу керек еді. Дегенмен кеш болса да, қазіргі уақытта қолға алынып, нақты оң нәтиже беріп жатыр. Қазақтың ұл-қыздары нағыз әскери машықты тез меңгереді – автоматты дұрыс қолдана алады, алғашқы көмек көрсетуді біледі.
Әлеуметтік желіде батыр болатындар көп. Бірақ оларға айтар бір ғана сөзім бар: егер шынымен ел тағдырына алаңдасаң, ең алдымен өз балаңды әскерге жібер. Сол арқылы елге үлгі көрсет. Қазіргі армия бұрынғыдай емес. Ашықтық бар. Арнайы аналар комитеттері жұмыс істейді. Әрине, кез келген ортада кикілжің, түсініспеушілік болуы мүмкін. Біз де бала болдық, мектепке бардық, балабақшада болдық – бәрі жерде төбелес те, ерегес те болды. Жасөспірімдер, әсіресе, ұл балалардың арасында бұл – биологиялық, психологиялық заңдылық. Ол жас кезде адам мінезі, гормоналды тепе-теңдігі қалыптасатын кезең. Мұндай сәттерде ұстаз да, ата-ана да, офицер де өз жұмысын атқаруға тиіс. Қазір кейбір ата-аналар әсіре эмоциямен қарайды. Кішкене жағдайға бола бүкіл мектеп жүйесін, армияны, колледжді жоққа шығарғысы келеді. Бірақ шын мәнінде, мейлі ол Франция болсын, Израиль болсын, Пәкістан болсын әлемнің ешбір армиясы мұндай қиындықтан толық арылған емес. Ер-азамат жүрген жерде иерархия қалыптасады. Бірінші, екінші, үшінші дегендей орын үшін күрес болады. Бұл – табиғи нәрсе. Сен сол ортада өз орныңды таба білуің керек. Сондықтан жігіттік мінез, күресе білу қасиеті бала күннен, мектептен, армиядан басталады. Әскерге барып келген адамның өмірге деген көзқарасы өзгереді, жауапкершілігі артады. Расында да, өмір оңай емес. Бірақ ер-азаматта мінез, ұстаным болу керек. Ал ол қасиет қиындықтан өту арқылы ғана қалыптасады. Тек бастысы – бұл бәсекелестік қылмысқа, қорлауға, буллингке, суицидке апармауы керек.
Оқыста танкінің астында қалып қою, оқ тиіп кету сияқты жазатайым оқиғалар да әлемнің барлық армиясында болады. Бірақ маңыздысы – бұл қауіптің алдын алу үшін жүйелі жұмыс атқарылуы керек. Біз әскери прокуратурамен ұдайы тығыз байланыста жұмыс істейміз. Кейінгі 5 жылды алатын болсақ, армияда жасалатын қылмыстың үлесі азайып келе жатыр. Оның ішінде әлімжеттік те, басқасы да бар. Қазір егер осы жерден шығып, кез келген әскери бөлімшеге барсаңыз, казармасына, асханасына кірсеңіз, тәртіп пен талаптың күшейгенін көресіз.
Бұрынғы заманда «азамат» деген кім еді? Ол – ат жалында, қаруы сай, жауға қарсы шыққан жауынгер. Ал қазір сол рухты сақтау үшін ең болмаса бір жыл әскерге бару – пайдалы әрі қажет нәрсе. Кейбіреулер оны 2-3 жылға ұзарту керек дейді. Оған негіз жоқ. Құдайға шүкір, бізге мұндай ұзақмерзімді жалпыға бірдей әскер қажет емес. Бүгінгі бір жылдық жүйе – мүмкіндігінше көп жасты әскери дайындықтың негізгі дағдыларымен қамтуға арналған тиімді жүйе. Ол әліппесін үйретеді. Кейбіреулер толықтай кәсіби армияға өтейік дейді. Бірақ кәсіби армия қазіргі жүйеден 3-4 есе қымбат. Және бұрынғыдай толыққанды инфрақұрылым да қалмаған. Көптеген әскери бөлім жабылды. Қазірдің өзінде қоныстандыратын жер жетіспейді. Сондықтан қолда барды тиімді пайдалануымыз керек. Біздің қазіргі міндетіміз – осы жүйені нығайтып, бар мүмкіндікті іске жарату.
Армияға деген көзқарас өзгерсе екен, армия қатарына келетін жастар, әсіресе, болашақ лейтенанттар, кәсіби әрі білімді болса екен дейміз. Олар өздеріне сеніп тапсырылған сарбаздармен дұрыс жұмыс істей алса екен, қазіргі заманғы техника мен технологияны жетік меңгерсе екен дейміз. Ол үшін әскери қызметкерлердің әлеуметтік жағдайын көтеру, мәртебесін айқындау, қоғамдағы орнын нақтылау қажет.
38 жоғары оқу орнына тегін түсуге мүмкіндік беріліп отыр
– Иә, тек күш емес, білім мен білік те – аса маңызды көрсеткіш. Әскери білім беретін оқу орындарын жаңа күн тәртібіне, заман талабына қаншалықты бейімдедік? Бүгінгі күннің білікті әскери қызметкері қандай болуға тиіс?
– Біз жақында ғана комитеттің үлкен жалпы отырысын өткіздік. Бір ғана мысал келтірейін. Бізде университеті бар, академиясы бар – барлығы 9 әскери білім беру орталығы жұмыс істейді. Соған кей жылдары кей облыстардан бірде-бір адам түспеген. Армияны сынап жатамыз, бірақ шындап келетін болсақ, армияға да дұрыс көзқарас керек. Армияға да дұрыс жағдай жасалуы керек. Иә, біздің балаларымызды ол жақта білікті, жоғары білімді мамандар қарсы алсын дейміз. Есіңізде бар шығар, осыдан 5-6 жыл бұрын педагогикалық университеттерге, институтқа ҰБТ-дан төмен балл алған талапкерлер де түсе беретін. Шамамен, 50-60 балдың айналасы. Бұл, ашығын айтқанда, «3» деген баға ғой. Сол сияқты, бүгінгі күні әскери оқу орындарына түсіп жатқан талапкерлердің шамасы да осындай. 50 демесек те, 60 балмен түсіп жатқан балалар бар. Сонда өзіңіз ойлап көріңізші, егер бастапқы дайындық деңгейі осындай болса, болашақ офицерден, болашақ қолбасшыдан қандай нәтиже күтеміз? Сіз қалай ойлайсыз, олардың оқуға түсетін балы қанша болуы керек?
– Педагогика, медицина мамандықтарына қойылатын талаптан артық болмаса, кем болмауы керек сияқты...
– Біз мына нәрсені ескеруіміз керек. Бүгінгі армия – бұл бұрынғы ата-бабаларымыздың, мысалы, Екінші дүниежүзілік соғыс кезіндегі армия емес. Уақыт өзгерді. Технология дамыды. Қазіргі әскери техникалар аса күрделі. Сол себепті әрбір сарбаз дрон басқаруды, заманауи құрылғылармен жұмыс істеуді меңгеруге тиіс. Бұл үшін терең білім мен икемді ойлау қабілеті қажет. Әскерде кем дегенде соларды басқаратын сержанттар мен офицерлер кәсіби, жан-жақты дайындалған маман болуға тиіс. Сержант – тек бұйрық беруші ғана емес, ол – психолог. Өйткені ол сарбаздармен бір казармада бірге тұрады, әрқайсысының ішкі жағдайын түсініп, ұжыммен жұмыс істей білуге тиіс. Армия – командалық құрылым. Мұнда сенің өзің батыр болғаның емес, ұжыммен бірге әрекет ете алатының маңызды. Жеке өзіңде он батырдың күші болса да, егер ұжымыңа пайдаң тимесе, армияға жарамайсың. Ал қазіргі заманда, әсіресе, технологиялық күрес заманы туғанда, бұл ұстаным мүлде жарамайды. Қазір соғыстың сипаты өзгерді. Енді жауға бетпе-бет барып, жекпе-жекке шақыратын заман емес, ұжымдық, күрделі тактикалармен, жоғары технологиялармен жүргізілетін күрес. Мұндай жағдайда армия – жай ғана күш емес, ол – ұжымдық сана, тәртіп, сенім.
Ашығын айту керек, кеңес дәуірінде бұл сала әлдеқайда жүйелі еді. Қазіргі жағдайда бізде, әрине, сол кездегідей кең көлемде қаржыландыру мүмкіндігі жоқ. Бірақ соған қарамастан, кейінгі екі жылда баламалы, тиімді жолдарды іздеп, жақсы нәтижелерге қол жеткізіп жатырмыз. Мысалы, әскерде келісімшартпен қызмет еткен жастарға 38 жоғары оқу орнына тегін түсу мүмкіндігі беріліп отыр. Бүгінде сол жастардың біразы екінші, үшінші курста оқып жүр. Біз олардың оқу үлгерімін, тәртібін білу үшін университеттердің ректорларынан, проректорларынан арнайы сұрап жатырмыз. Жауаптары көңіл қуантады: «Әскерден келген балалар өте жинақы, тәртіпті. Үйінен жаңа келген бозбалаға қарағанда олар не істеп жүргенін жақсы біледі. Сабақтарын қалдырмайды, семинарларына қатысады, жауапкершілігі жоғары», – дейді. Хаттарын алдырып, бәрін жинап қойдық.
Офицер мәдениеті, ар-намысы деген ұғым болатын, соны жаңғырту қажет. Бұл жолда қазір нақты заңнамалық қадамдар жасалуда. Мәселен, жаңа заң бойынша, әскери борышын өтеу кезінде қаза тапқан полиция қызметкерлері мен офицерлердің отбасына толық әлеуметтік қолдау көрсетіледі. Балалары 23 жасқа дейін мемлекет есебінен оқиды, отбасына көмек беріледі. Тәуелсіздік алғаннан бері 900-ден астам сарбаз бен офицер елді қорғау жолында қаза тапқан екен. Террористермен, қылмыстық топтармен күресте де біздің азаматтар өмірін қиды. Енді осындай ерлік иелерін заңмен қорғап, олардың отбасына қолдау көрсетіп, ұлттың қорғанына деген құрметімізді нақты көрсетуіміз қажет.
Сосын біз армияны тек соғыс үшін қажет құрал деп ойламауымыз керек. Армия ол, ең алдымен, қоғамдық мемлекеттік институт. Мен Отаныма қызмет етуге әзірмін дейтін ерлер мен әйелдердің орны. Қазір әскер қатарында қызмет ететіндердің шамамен 30 пайызын қыз-келіншектер құрап отыр. Олар түрлі қызметтерді кәсіби деңгейде атқарып жүр.
Үйде отырып компьютер ойнайтын балаларға құрметпен қарайтын болдым
– Сөз арасында бірнеше рет жаңа технологиялар, дрондар туралы айтып қалдыңыз. Әлем бойынша жасанды интеллект қорғаныс саласына жаппай еніп жатыр. Жаңа дағдыларды игеруге, жаңа сын-қатерге біз қаншалықты дайынбыз? Бұл бағытта бізде қандай өзгерістер бар?
– Қазақстан – ТМД мен Орталық Азияда жасанды интеллект туралы заң қабылдаған алғашқы мемлекет. Мемлекетіміз Астана Хаб сияқты бастамалар арқылы технологиялық дамуға ден қойып отыр. Әрине, АҚШ пен дамыған елдердің деңгейіне жету қиын. Бірақ бізге бастысы – көштен қалмау. Өйткені қазіргі заманның заңы қатал: дамымасаң, артта қаласың не жоқ боласың. Осы өзгерістердің барлығы армияға да әсер етіп отыр. Мәселен, Ресей мен Украина арасындағы соғыс. Бұл қақтығыста жараланғандар мен қаза тапқандардың 75 пайызы дроннан зардап шеккен. Яғни, танкі мен зымыраннан гөрі дрон тиімді болып отыр. 30 миллион долларлық танкті небәрі 4 мың долларлық дрон жоя алады. Бұл – таза есеп-қисап.
Бүгінде балаларымыз мектептерде робототехниканы, дрон жүргізуді үйреніп жатыр. Шынымды айтсам, бұрын үйде компьютер ойнап отыратын балаға аздап күдікпен қарайтынмын, ал қазір құрметпен қарайтын болдым. Себебі солар да отан қорғаушы бола алады екен, бірақ окопта емес, технологияны басқару арқылы. Бұрын бір артиллериялық дивизия атқаратын жұмысты енді бір ғана көзілдірік киген бала, экран арқылы істей алады.
Осыдан шығады, бізге армиядағы кейбір стереотиптерді, талаптарды да қайта қарау керек шығар. Мысалы, бұрын бала майтабан болса, әскерге жарамайды дейтін едік. Бірақ ол мүмкін үздік ІТ маманы шығар, Отанына қызмет етем деген ниеті бар шығар. Ондай жастарға мүмкіндік беріп, олардан үйретуші, нұсқаушы, тәлімгер шығару керек.
– Алдағы 5 жылда қандай мәселелерге басымдық беруіміз керек? Елдің қорғаныс қабілетін жақсарту үшін жақын арада қандай нақты қадамдар жасау қажет деп есептейсіз?
– Бұрын әскери өмір туралы ақпаратты тек сырттан еститінбіз. Қазір әр әскери бөлімшенің өз Instagram, TikTok парақшасы бар. Әлемдегі кейінгі трендтерге ілесіп келеді. Өйткені заман талабына сай, халыққа армияны ашық, түсінікті, жақын ету қажет. Бұл үшін армия да ашық болуға тиіс.
Сонымен қатар Қазақстанның әскери-техникалық базасынан да оң өзгеріс байқалады. Қару-жарақтың біраз түрін өзіміз шығарамыз. Біле білсеңіз, ТМД-да біз әскери-техникалық қуаты жағынан 3-4 орынға шығып отырмыз. Бұл – көп еңбектің нәтижесі. Бірақ, әрине, жетілдіру керек. Әсіресе, осы саланы зерттейтін, халықпен ашық сөйлесе алатын, сараптама жасайтын, БАҚ бетіне еркін шығатын әскери сарапшылардың саны артуы қажет.
Соғыс болмасын, бетін аулақ қылсын. Бірақ мемлекет қорғаныссыз болмайды. Басқа жақтан ешкім, ешбір мемлекет, ешбір ұйым Қазақстанның жағдайын жасамайды. Швейцарияға қарайықшы. Кішкентай ғана, бай-бағландардың ақшасын банктеріне жинап алып, мамыражай күн кешіп отырған ел сияқты көрінеді. Бірақ тарихта ең мықты армия қалыптастырған елдердің бірі. 5 атом стансасы бар, оны қорғайтын мықты жүйесі бар. Дайындығы мен тәртібі мықты, әр азаматтың қорғаныста өз орны болған. Әр адам жасырынатын орнын, қайда барып, қандай қару алып, кіммен бірге қандай бағытта әрекет ететінін білетін жүйе жұмыс істейді. Бағана айтқан аймақтық қорғаныс туралы заңды солардан алдық. «Егер өз армияңды тамақтандырмасаң, бір күні өзгенің армиясын тамақтандыруға мәжбүр боласың» деп Наполеон айтқан екен. «Бейбітшілікті қаласаң соғысқа дайындал» деген латын сөзі бар.
Қазақтың да жақсы сөзі көп қой: ішімізді даудан, сыртымызды жаудан сақтасын. Әрине, қазір даудың мәселесін шешуіміз керек. Бірақ сонымен қатар болашақта қандай жағдай болатынын білмейміз. Болашақтың соғыстары су үшін сосын ресурс үшін болады. Кімде сол ресурстар болса, ол әлемді билейді деп айтпай-ақ қояйын, бірақ әлем санасатын елге айналады. Бірақ сол ризығыңның қызығын көру үшін қорғай алатын армия керек. Бұл – тарих сүзгісінен өткен шындық.
Иә, халықтың көзқарасы әртүрлі. Бірі сынайды, бірі сенбейді. Бірақ түнде ұйықтап жатқанда, есігіңізді біреу бұзып кірсе, сіз Біріккен Ұлттар Ұйымына хабарласпайсыз ғой. Алдымен 102-ге қоңырау шаласыз. Қиын сәтте арқа сүйейтінің – солар. Мысалы, өткен жылы болған су тасқыны кезінде ең алғашқылардың бірі болып көмекке келген, белуардан су кешкен осы өзіміздің әскерилер, құтқарушылар, Ұлттық ұлан, десанттық және инженерлік бөлімшелер болды. Қиын жағдайда күндіз-түні суық суда жүріп, апат аймақтарындағы адамдарды құтқару, бөгеттер салу, техникамен қамтамасыз ету секілді жұмыстарды мінсіз атқарды.
Сондықтан зиялы қауым бар, ғалымдар, жазушылар – армияны тек сырттан бақылаушы емес, жанашыр ретінде қараса деймін. Кітап жазып отырсыз ба? Кем дегенде бір-екі данаңызды жақын маңдағы әскери бөлімшеге апарып беріңіз. 97-98 пайызы – қазақтың баласы. Кітапханасына қарасаңыз кіл қазақ газеттері мен журналдары жатыр. Басқасын оқи алмайды. Оқығысы да жоқ. Кейде қалаға, демалысқа шығады. Аш-жалаңаш емес, бірақ оңай да емес. Осындайда алдынан шығып, жай ғана хал сұрап, «Шекарашысың ба, ұлансың ба, айналайын?» деп жылы сөз айтшы. Баланың жүрегіне үміт ұялайды. Санасында «Халық бізді құрметтейді екен» деген сенім қалыптастырады. Бұл – бәрінен де мықты рух береді.
Иә, кемшілік бар шығар, бірақ оған тас атқаннан гөрі, жұмыла түзеген жөн. Жамандай берсек, мемлекеттің тірегін өз қолымызбен шайқаймыз. Ал ол жақсы емес. Біз көп қиындық көрген халықпыз. Бірақ соның бәрін көріп, Құдай бізге үлкен сый берді. Тәуелсіз ел болуға мүмкіндік берді. Сондықтан алданып, одан айырылып қалуға болмайды. Сосын тағы бір нәрсені білу керек: Құдай осындай жерді, осындай мемлекетті берген қазаққа кеңдігі үшін берді. Тарлығы үшін емес. Сондықтан кең бола білу керек. Ең алдымен өзіміздің армиямызға, құрылымдарымызға, заңды институттарымызға дұрыс қолдау білдіре білсек, олар ертең өзін-өзі ақтайды. Бүгінгі күні кемшіліктер ол – бүгінгі күннің кемшіліктері. Бүгінгі генерал, бүгінгі полковник, бүгінгі офицер кетер. Ал институттар қалады. Бізге керегі – сол институттарды сақтау.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Ділда Уәлибек