Күйші, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген қайраткері, Құрманғазы атындағы Қазақ ұлттық консерваториясы Домбыра кафедрасының профессоры Біләл Ысқақов – елімізге белгілі музыка маманы. Қазақ музыкасы жайында, оның ішінде күй жанрына арналған көптеген зерттеу кітаптың және ноталық жинақтың авторы. 40 жылдай уақыттан бері П.Чайковский атындағы Алматы музыкалық училищесінде және Құрманғазы атындағы Алматы Мемлекеттік консерваториясында ұстаздық етіп келеді. Біз онымен қазақтың ұлттық музыкасы және өз шығармашылығы жайында әңгімелескен едік.
– Біләл Алпанұлы, сіз Семей өңірінде туып-өскеніңізді білеміз. Ол өлкеде негізінен ақындық пен ән өнері көбірек дамыған. Ал сіз күйге қалай келдіңіз?
– Семей өңірі қазақ тарихында ерекше орны бар өлкенің бірі ғой. Басқаны айтпағанда, менің туған жерімде осыдан он ғасыр бұрын салынған Қозы Көрпеш – Баян сұлу кесенесі бар. Адамдар оның кірпіштері жылқының сүтімен иленген балшықтан жасалып, жылқының қылы қосылған дейтін. Расында, кірпіштерінен жылқының қылы шығып тұратын. Бала кезімізде велосипедпен барып, соның жанында ойнайтынбыз. Сол кезде кесене маңында қараған, қурай секілді өсімдіктер мол болатын. Әлгі қурайды сындырғанда одан қан секілді қып-қызыл сұйықтық шығатын. Сол есімнен кетпейді. Үлкендерге соны айтқанда «Ол киелі жер, тиіспеңдер» дейтін. Кеңестік кезде қараусыз тұрды, бүгінде жан-жағына қоршау орнатылған. Бірақ қазір маңайында баяғыдай қараған мен қурай жоқ, қу тақыр. Сосын ол маңайда Қодар қазған құдықтар дейтін құдықтар болатын. Демек, 2002 жылы 1500 жылдығы өткен «Қозы Көрпеш – Баян сұлу» жырында айтылған жайлар шындық болғаны ғой.
Ал өнерге келуіме әсер еткен жағдай туралы айтсам, Қасқырбай деген нағашым күйші еді. Соған еліктеп домбыра тарта бастадым. Ол белгілі күйші Бағаналы Саятүлековпен бірге жүрген. Бағаналы Тәттімбет күйлерін толық білетін адам болған. Ауылда нағашымды атымен атамай, «Ит-құс аға» дейтін. Мен баламын ғой, «ит аға» дейді екенмін. Алдымда екі бала қайтыс болып кеткесін әкем мені еркелетіп өсірген. Көз өтіп кетеді дей ме екен, шашымды да алмай желпілдетіп қоятын. Соған орай мені ауылда «білтебас» деп атайтын. Студент кезде ауылға барғанда үлкен кісілер «О, білтебас келді» дейтін. Қазір елде мені олай атайтын адам да қалмады.
Атымды Құран Кәрімнен алып Мұхаммед пайғамбардың (оған Алланың сәлемі болсын) сахабасы, азаншы Біләл әл-Хабашидің құрметіне қойыпты. Атыма байланысты бір қызық жағдай болды: 2007 жылы өнер делегациясының құрамында Түркияға бардым. Бізбен бірге Сыртқы істер министрі Қанат Саудабаев та бар. Ыстамбұлдағы Сүлеймение мешітіне бардық. Мешітке шетелден келгендерді тізіммен кіргізеді екен. Бір кезде мешіттен шыққан адам «Біләл деген кім?» деді. Менмін деп едім, «Сіз бірінші кіресіз» деді. Арамызда министр бар, ыңғайсызданып қалдым. Бірақ имам солай деп ұйғарып отыр деп, бірінші кіргізді. Сонда олардың есіміме мән беріп тұрғаны ғой.
Әкем Құранмен дем салатын молда, емші кісі еді. Ол кісі менің өнерге ынтық екеніме мән берді-ау деймін, 13 жасымда қысқы каникул кезінде мен сені күйдің атасына апарайын деп, бізден 40 шақырым қашықта тұратын Тәттімбеттің Мұсатай деген баласынан туған Шайқы деген кісіге алып барды. Шайқы – түсі суық кісі, мектепте қазандықтың отын жағушы (кочегар) болып жұмыс істейді екен. Қарағандының Қарқаралысында дүниеге келген, Алаш қайраткерлерімен бірге жүрген. Кейін бай-шонжардың тұқымы деп Семейге жер аударылған. Новосибирскіде түрмеде отырып шыққан.
Мені әкем Шайқының қасында қалдырып кетті. Он күннен аса уақыт жанында жүрдім, онымен бірге мектептің қазандығына от жағуға да бардым. Жұмысында да, үйінде де маған ылғи әңгіме айтумен болды. Атақты Сұлтанмахмұттың немересімен бірге оқыпты. Алаш партиясының жарғысын жазуға қатыстым дейтін. Үйінде әңгіме айтып отырғанда қалғып кетсем, «Әй, тыңда. Мен кімге сөйлеп отырмын» деп ақырып қалып, мені оятып алатын. Атасы Тәттімбет туралы небір ғажап жайлардан сыр шертетін. Тәттімбет бұлақтан су ішкенде, судың дәмінен сол жерде қандай металл барын айтады екен.
Тәттімбет Ресейге қазақ даласынан барған делегацияның құрамында болып, орыс патшасының алдында күй тартқан ғой. Патшаның жеке қабылдауында болып, «Біздің жерде алтын көп, маған алтын өндіруге рұқсат беріңіз» деген екен. Патша оған алтын өндіруге рұқсат қағаз беріпті. Елге келген соң Ботов деген орыспен бірлесіп алтын өндірумен айналысқан. Көре алмаған біреулер Тәттімбеттің зауытын өртеп жіберген көрінеді. Шайқы «Үйде оншақты тайтұяқ алтын жататын еді, біз сонымен асық ойнайтынбыз» деген. Қазақтар тайдың тұяғын ойып, соны қалып қылып алтын құйған ғой, соны «тайтұяқ» дейді. Тәттімбет – 20 жылдан аса болыс, атақты аға сұлтан Мұса Шормановмен құда болған ауқат-ты адам. Әдемі киінген ажарлы кісі болған. Маңайына әдемі, өнерпаз жастарды жинап, серілік дәурен кешкен. Оқыған, орысша білген.
Шайқының тағы бір айтқан әңгімесі есте қалыпты. «Сен алтын өндіру туралы естіп пе едің? Асыл асылға тоқтайды. Қойдың жүні асыл. Атам бірде жүз шақты қойдың алдымен жүнін қырықтырып, сосын сойып терісін алып, оны бұлақтың суына таспен бастырып тастады. Теріге ұсақ алтындар тоқтайды екен. Ертесіне терілерді судан шығарып, оның жүнін өңкей қыз-келіншектер тарақпен тарағанда майда-майда алтындар шықты. Соны көрдім», – деді Шайқы.
Ол кезде Шайқы – 70-тен асып кеткен кісі, жасы ұлғайғандықтан домбыра тартқанда қолы икемге келе бермейді, маған домбыра тартқызып, күйді аузымен айтып отырып үйрететін. Қателесіп кетсем, «әй-әй, тоқта» деп, қайтадан күйді ыңылдап айтып түзеп отыратын. Маған қандай күй білесің деп тарттырып көрді әуелі. Радиодан тыңдау арқылы үйренген «Адай», «Көңілашар», «Серпер» секілді күйлерді тартып беріп едім, Шайқы «Сен мұндай күйлерге онша әуес болма, ол күйлердің жөні бөлек. Төкпе тартысқа үйреніп кеткен адам мына күйлерді бүлдіріп алады» деді. Кетер кезімде де соны қайталап ескертті, сосын батасын беріп, «Құдай қаласа, менің осы берген батам сені біраз жерге апарады» дегені әлі есімде. Әкеме «Бұйырса, мына баладан бірдеңе шығады, маған күй үйренем деп талай келіп ала алмап еді, мына бала алды», – деді риза болып.
Шайқы маған Тәттімбеттің «Саржайлау», «Сылқылдақ», «Өкше күй», «Қосбасар» секілді күйлерін үйретті. «Өкше күйі» туралы сұрағанымда «Тәттімбет атамыз күй тартыста бір қыздан жеңіліп бара жатқан соң, осы күйді өкшесімен тартып, ұтқан екен» деді. Шайқыдан үйренгендерімді менен жасы үлкен Сапаржан Торсықбаев, Шарқын Шәкәрімов секілді күйші ауылдастарыма тартып көрсеткенімде, олар «Ойпырмай, мұны қайдан үйрендің» таңғалды. Жарты жылдан соң Жарқын Шәкәрім Шайқыны іздеп барса, ол кісі қайтыс болып кеткен екен. Жарқын Шайқыны ертерек білмегеніне, онымен кездесе алмағанына өмір бойы өкініп өтті.
Енді саған көп ешкімге айта қоймаған бір әңгіме айтайын. Осыдан екі жыл бұрын түс көрдім. Түсімде Алматының стадионында шыжыған ыстық күнде «Қайрат» футбол командасының ойынын көріп отыр екенмін. Басыма қағаз қалпақ киіппін. Бір кезде анадай жерде басына бөрік киіп отырған кісіге көзім түсті. Жынды ма, мынадай ыстықта бөрік киіп отырғаны несі деп ойладым. Бір-екі рет қарап қойдым. Бір кезде әлгі кісі жаныма келіп, «Сен мені танымай қалдың ба, мен – Тәттімбетпін. Сендер мені әбден ұмыттыңдар ғой» деді. Аржағы есімде жоқ. Ояна келіп түсім екенін білдім. Содан балама Тәттімбеттің басына барып қайтайық дедім. Бұрын да барғанмын. Сөйтіп, Қарағандыдан 60 шақырымдай жерде далада жатқан Тәттімбеттің басына барып Құран оқыдым. Бейіті Аягөздегі Қозы Көрпеш – Баян сұлудың кесенесі сияқты етіп жасалған, ішіне арнайы жасалған ойықтан еңбектеп кіресің. Мал кіріп кетпесін деп солай жасалған ғой. Сөйтіп, 2023 жылы Тәттімбеттің басына зиярат еттім. Немересін көріп, күйін үйреніп, өнер жолына түскен соң рухы дұға дәметкен болар.
– Рахмет, өте қызықты әңгімелер айттыңыз. Енді кәсіби өнер жолына қалай түскеніңізді айтып берсеңіз?
– Мектепте өте жақсы оқыдым. Әкем өзі емшіліктен хабары болғандықтан шығар, менің медицина саласына барғанымды қалады, «Дәрігер болып, адам емдейтін оқуды оқы, айналайын» дейтін. Алайда домбырадан алыстаған жоқпын. Мектеп бітірген жылы ауырып қалып, бір жыл ауылда жүріп, мәдениет үйінің меңгерушісі болдым. Сол жерде өнермен айналысамыз, концерт береміз. Сол жылы ауылымызға атақты күйші Мағауин Хамзин келіп өнер көрсетті. Мен ағамызға өзімнің өнерге қызығатынымды, Шайқыдан күй үйренгенімді айттым. Ол кісі Шайқыны біледі екен де, бірақ жүздеспепті. Әңгімелерімді тыңдаған Мағауия аға мені Алматыға шақырды. Сонымен келесі жылы Алматыға келдім. Сонда ауылдас ағам Сапаржан Торсықбаевпен кездесіп, ол мені Чайковский атындағы музыкалық училищеге апарды. Онда Хабидолла Тастанов, Құбыш Мұхитовтай мықты профессорлар сабақ береді екен. Солардан тәлім алып, кәсіби жолға бет бұрдым. Училищені бітірген соң мені сонда жұмысқа алып қалды, оқытушы бола жүріп консерваторияға оқуға түстім. Сол жылдары кәсіби домбырашылар конкурсына қатысып, бірінші орын алдым. Консерваторияны бітірген соң да 10 жылдай Чайковский училищесінде жұмыс істедім. Бірде концертте күй тартқанымды көріп, консерваторияның ректоры, атақты композитор Ғазиза Ахметқызы жұмысқа шақыртып алды. Сөйтіп, 1986 жылдан бері консерваторияда еңбек етіп келемін. Чайковский атындағы музыкалық колледжде де сабақ беремін.
– Күйші ғана емес, белгілі күй зерттеушілердің бірісіз. Атақты күйші Төлеген Момбековтың күйлерін нотаға түсіріп, кітаптарын шығарыпсыз. Ол кісімен қалай танысып, араластыңыз?
– Кеңестік дәуірде халқымыздың салт-дәстүрі, ұлттық өнері қазіргідей кең түрде насихаттала бермейтін еді ғой. Бірақ халықтың, болашақ ұрпақтың қамын ойлаған зиялыларымыз қарап жатпады. Ұлттық болмысты дәріптеудің түрлі жолдарын іздеді. Сондай пайдалы нәрсенің бірі – Алматыдағы М.Әуезов үйі, ғылыми-мәдени орталығында халыққа ғылыми-көпшілік білім тарату мақсатымен 1963 жылы ашылған Алматы халық университеті еді. Оның ректоры академик Рахманқұл Бердібай болды. Халық университеті жұмыс істеп тұрған кезде оған белгілі ғалымдар, профессорлар шақырылып, қазақ халқының көрнекті мәдени, әдеби, фольклорлық, тарихи ескерткіштері, аса ірі қайраткерлері туралы 500-ден астам сабақ-дәріс өтті. Дәрістің арасында белгілі өнерпаздар ән салып, терме айтып, күй тартатын. Оған ұлт тарихы мен әдебиетін, музыкасы мен дәстүр-салтына қызығатын жастар мол жиналатын.
Бірде Рахманқұл аға Созақтан әйгілі күйші Төлеген Момбековты алдырған екен. Оның өнерін көріп, шалқамнан түстім, не деген керемет күйші деп. Төлеген ағамен танысып, өнері туралы кеңірек білгім келгенін айтып едім, онда ауылға – Созаққа кел деді. Содан консерваторияда оқып жүріп, жазғы демалысымда Төлеген ағаның ауылына тартып тұратын болдым. Ана жақта әкем ренжиді, «Демалысыңда ауылға келмейсің, Созақта не бар» деп. Жолы алыс, үнемі дауыл соғып тұратын Созаққа Төкең үшін барамын, әрине. Үйінде айлап жатамын. Үйіндегі бар шаруасына араласып, тыным таппаймын. Мені «Үлкен балам» дейтін. Өз балаларына ұрысып жатады, «Үлкен баланы қинамай, үйдің шаруасын өздерің істемейсіңдер ме» деп.
Туған баласындай жанында жүріп қызмет ету арқылы ол кісінің күйлерін тыңдадым. Ол кісі үйіне келген адамға көңілі толмаса күй тартпайтын, бірбеткейлеу адам еді. Төкең күй тартқанда оны жанымнан тастамайтын «Романтик» деген магнитофоныма жазып аламын. Күй тартқандағы қағыстарын, саусақтарының перне басуын нотаға белгілеп қоямын. Сөйтіп, ол кісінің күйлерін бес жыл бойы нотаға түсіріп, кітап дайындап жүрдім. Консерваторияны бітірген соң да байланысымды үзбедім, барлық күйін нотаға түсіріп алдым. Көзі тірісінде өткен 60 жылдығында, 70 жылдығына қатыстым. Өз орындауында 32 күйін жазып алсам, қалған 8 күйді басқа адамдардан алдым. Бір кезде шығарған, бірақ кейін есінен шығып кеткен күйлері ғой. Соны өзіне көрсеткенімде «Құдай сақтасын, мыналарды қайдан тауып жүрсің» деп таңғалғаны бар. Өзі ұстазым дейтін Сүгірдің күйлерін де Төкеңнің орындауынан нотаға жаздым.
Күйші Сүгір Әліұлы өз күйлерін ешкімге үйретпейді екен. Біреулер сол әдетін қызғаншақтыққа балайды, бірақ Сүкең күйші болып атымды шығарайын демеген сияқты, қамыстың ығында оңаша отырып күй тартып, өз өнерінен өзі ләззат алады екен жарықтық. Сүгір күй тартқанда Төлеген аға тығылып барып тыңдап, үйренген екен, көріп қойса кетіңдер деп қуады дейді.
Үлкен бастықтар келгенге Сүгірді шақыртып алып, күй тартқызып, Төкең секілді күй үйренгісі келгендер киіз үйдің сыртында отырып тыңдайды екен. Бірақ оны тірі кезінде ешкім жазып алмаған. Тек Төлеген Момбеков қана Сүгірдің ең керемет күйлерін алып қалған. Мен Сүгірдің күйлерін Төкеңнің орындауынан алдым.
– Ел арасында Төлеген Момбеков пен Сүгір Әліұлына қатысты әңгімелер бар ғой. Біреулер Төлеген Момбеков өзінің кейбір күйлерін Сүгірдікі деп тартқан десе, тағы біреулер Төлеген Сүгірдің кейбір күйлерін өзімдікі деп тартқан деген сияқты. Осыны анықтай алдыңыз ба?
– Иә, оны анықтадым. Өзіне: «Сіздің мына күйлеріңізді Алматыда Сүгірдікі деп тартамыз, ол қалай?» дегенімде Төкең «Рақманқұл мені Алматыға алып барып, радиоға күй жаздырғанда күйлерімнің кейбірін өзімдікі деуге ұялып, Сүгірдікі деп тартып, өзім бүлдіргем» деп шынын айтқаны бар. Ақкөңіл, қазақы ортада өскен, үлкен топтың алдында өнер көрсетпеген Төлеген аға өзін күйшімін деп айтуға ұялған ғой.
Жасырып қайтеміз, қай салада да қазақтың рушылдығы араласа жүреді ғой. Сүгір кіші жүздің тамасы болса, Төлеген орта жүздің қоңыраты ғой. Содан келіп біреулер Төлегеннің күйлерін Сүгірдікі десе, біреулер Сүгірдің күйлерін Төлегендікі деп орынсыз дау шығарып, әркім өз жағына тартып жатады. Соның анығын жазам деп, маған аналар да, мыналар да ренжіп, екі оттың ортасында қалғандай болған кезім бар. Ал мен екеуінің де күйлерін теориялық жақтан зерттеп, стильдік даралықтарын анықтап көрсеттім. Музыкалық кәсіби білім алмаған, бір стильде күй шығарған адам екінші бір стильде күй шығара алмайды. Өйткені саз, сарын деген бар, соның қалыптасып, даралануы бар. Өз еңбектерімде соның бәрін жазғанмын. Оған Төлеген ағаның өзі риза болып: «Сен менің, Сүгірдің күйлерін зерттеп жазған соң Сүгір екеумізге қатысты жөнсіз әңгіме тиылды» деген еді.
Төлегеннің күйлерінен екі кітап құрастырдым. «Салтанат» деген кітапқа өз күйлерін берсем, «Төлеген толғаулары» деген екінші кітапқа Төлегеннің орындауынан алынған Сүгірдің күйлерін де қостым. 5 күй. Төкең ештеңені жасырған жоқ, «Мынау Сүгірдің күйі» деп анығын көрсетті. «Қосбасарды», «Бозінгеннің бүлкілін» қалай Сүгірдікі дей алам, өз туындым» деді ол кісі.
Төлеген аға төсек тартып жатып қалғанда балалары мені шақыртты, «Әкеміздің уақыты жақындаған сияқты» деп. Бардым. Қыстың кезі, күн суық, жел соғып тұр. «Бақұл болыңыз, аға. Не айтасыз, қандай өсиетіңіз бар» деп едім, Төкең «Күйлерім саған аманат, оны өзгеге телімеңдер» деді әрең сөйлеп, қолымды қысып. Сөйтті де жүріп кетті. Адам о дүниеге беті бұрылып жатқанда жалған сөйлемейді ғой. Сондықтан Төлегеннің күйлерін Сүгірдің күйлері деп орынсыз дау шығару арымызға сын.
Алматыдан Созаққа барғанда Мұхтар Әуезов, Сәбит Мұқанов секілді тұлғалар Төлегенге күй тартқызып, тыңдаған. Сонда ол кісілер «Мынадай күйшінің қалың елге танылмай ауылда жүргені қалай, Алматыға жеткізіңдер» депті жергілікті басшыларға. Содан кейін Рақманқұл аға орталыққа алып кеп, жұртқа таныстырған ғой. Бірақ Төкеңнің шығармашылығына мамандар назар аудара қоймаған, оның күйлерін жазып алып, кітап шығару маған бұйырыпты. Жоғарыда айтып кеттім ғой, көңілі соқпаса күй тартпайды деп. Мұхит Айтқалиев деген мықты музыка маманы барып Төкеңнің күйлерін жазып алғысы келген екен, бірақ Төкең домбырасын қолына алмапты.
Төлеген ағаның бір күйінің тууына куә болдым. Созақта Қызылкөл деген көл бар, соған күйші екеуміз шөп шабуға барғанбыз. Бір кезде дауыл тұрып, шапқан шөбіміз жан-жаққа ұшып, аласапыран болды да кетті. Содан амалсыз дауылдың басылғанын күтіп отырдық. Домбыраны ала барғанмын. Көлдің толқыны жағаға шылп-шылп етіп соғып жатыр. Бір кезде Төлеген аға үнсіз қалды. Ол күй тартқанда, түсі өзгеріп кететін. Ондайда жанындағы адаммен шаруасы болмай қалады. Төкең домбыраны алды да бір күйді, ой, бір сұңқылдатты-ау. Сәл алыстау жерде отырып магнитофонға жазып алдым. Өйткені кейде ол кісі сондай толғанып отырған сәтінде біреудің өзіне бөгет жасағанын жақтырмайтын. Бұл күйдің жайын өзінен сұрағанымда күйші «Бұл ызың көптен келіп жүретін, бүгін анық естілді» деді. Соңынан «бұл күйді қалай атаймыз?» дегенімде «Толқын» деп қоя салсайшы» деді.
Менің әдетім, магнитофоннан бір тыңдағанымды бірден құлаққа құйып аламын да, қайталап тарта қоямын. Соны көрген Төкең, «Қалай тез үйреніп алдың-ей, мына тартысың менікінен де жақсы шықты ғой. Ана иірімдерін қалай аласың? Ай, оқығанның аты оқыған ғой» деп мені мақтап қоятын, күйлерін магнитофонға жазып алып, соны өзіне қайта тартып бергенімде. «Біз ауылда жүрген қазақпыз ғой, сендер білімді күйшісіңдер. Кей жерлерін әдемілеп өзгертіп тарта бер» дейтін тағы, мен «Қой аға, ондай болмайды» деп азар да безер болам. Жалпы, сауатты музыкант күйді өзгертіп тартып, авторына қиянат жасамайды. Күйші қалай тартса, нотаға да дәл солай түсіру керек.
Төкең Алматыға келгенде біздің үйге түсетін. Ол кісінің күйшілігінен өзге де қасиеті аз емес еді. Сауаты болмаса да, жады сұмдық күшті еді. «Үміт» деген дастанды домбыраға қосып екі сағаттай жатқа айтатын. Ол дастанның кімдікі екенін білмедім. Есіл-дертім күйінде болып, сол поэманы айтқанын жазып алмаппын.
Төкеңнің «Қосбасар» деген күйі өткен ғасырдың 30-жылдарындағы Созақ көтерілісіне арналған. Жатқан бір зар-мұң. Әкесі сол көтеріліске қатысқан ғой. Сыртынан біреу көрсетіп жіберген болуы керек, жер жыртып, бидай сеуіп жүргенінде Кеңес өкіметінің жандайшаптары далада атып кеткен. Әкесі өлгенде Төлеген 13-14 жастағы бала екен...
– Төлеген мен Сүгірден басқа күйшілерді де зерттедіңіз бе?
– Менің бір қасиетім, қай жерде аты шыққан домбырашы бар, соны іздеп барып әңгімелесемін. Консерваторияда оқып жүргенімде эстрада-цирк студиясында жұмыс істейтін Мағауия Хамзиннен барып сабақ алатынмын. Дәріс беріп жатқан аудиториясына барып лекциясын тыңдайтынмын. Мағауия аға: «Әй, тағы келдің бе, жарайды, отыра ғой» дейтін.
Арқада әйгілі «58-статьямен» көптеген күйші атылып кеткен ғой. Соған байланысты Ахметжан Сармантайұлының «58» деген күйі бар. Сол қудалаудан кейін жұрт қолына домбыра ұстауға да қорқып қалған. Сондықтан біраз уақытқа дейін Арқа күйлері зерттелмей қалды. Соларды іздеп жүргенде Ақсу-Аюлы жағында Дәулетбек Сәдуақасов деген күйші барын біреуден естіп қалдым да, соны іздеп бардым. Ол кісі атақты күйші Әбікен Хасеновтің жанында жүрген, өзі де бірнеше күй шығарған, бәрінің нотасын жаздым. Ол кезде консерваторияда декан едім, Алматыға алып келіп, фильмге түсіріп алдым.
Күйші Уәли Бекеновке де барып күйлер жазып алғам. Мағауия Хамзиннің де үйінде де жиі болғам, жеңгеміз поляк қызы еді, жақтырмайтын «опять пришел...» деп. Өйткені ағамен әңгімелесіп, әңгімесін тыңдап, сағаттап отырам ғой. Ағамыздың баласының аты – Тәттімбет, бірақ бір ауыз қазақша білмейтін...
Батыс жаққа жолым түспеді, бірақ сол өңірден шыққан атақты күйші Қаршыға Ахмедияров маған қатты әсер етті. Колледжде, консерваторияда бірге еңбек еттік, ғажап домбырашы еді. Ол кісі төкпе күйді де, шертпе күйді де бірдей тартатын. Өзі де көп күй шығарды. Қаршекеңнен «Төремұратты» үйрендім. Нұрғиса Тілендиев ағамыздың да үйіне талай бардым. Маған күй тарттырып тыңдап, жақсы екен деп арқамнан қағып мақтап қойды. «Отырар сазы» оркестрін құрып жатырмын, соған келіп көмектес» деді. «Аға, консерваторияда, училищеде сабақ беремін ғой, қолым тимес» деп едім, «Аптасына екі күн келіп тұрсаң жетеді» деп ұрысып тастады. Сөйтіп, «Отырар сазы» оркестрі құрылғанда Нұрекеңе көмектестім. Шетелге де бардым ол оркестрмен. Өзінен күйлерін үйрендім.
– Күй шығару өнері қазір де жалғасып жатыр, жастар шығарған күйлер де бар. Қалай ойлайсыз, қазіргі күй өнерінде дәстүр сабақтастығы бар ма?
– Әр заманның өзінің үні болады. Дегенмен күй болған соң, оның діңгегі болуы қажет. Жаңа бағытта күйлер шықты деп жатады. Бірақ дәстүрлі өзегі болмаса, мен ондайды қостамаймын. Күйдің кіріспесі, дамуы, негізгі бөлімі, сағасы болады. Бұл негізінен дәстүрлі төкпе күйге тән нәрсе, ал шертпе күй кез келген жерден басталып кете беруі мүмкін. Шертпе күйде ой көптеу, зар-қайғы сарындары басымырақ. Көп жігер бола бермеуі мүмкін. Ал төкпе күйде асқақтық, жігер, қайрат, ереуіл сарындар мол болады. Құрманғазыда Махамбеттің сарыны күшті, «Адай» күйін тыңдасам, Махамбетті естіп отырғандай болам. Міне, қазақ күйлерінде осындай дәстүрлер, терең негіз сақталуы керек, болмаса ол қазақ күйі болмайды. Жай бір композиция деңгейінде қалып қоюы мүмкін. Сосын күйді эстрадаға қосып тарту бел алып барады. Ол да ойланатын нәрсе. Домбыраның даусы қай жерде де басым болмаса, күй қасиетінен айрылып қалу мүмкін.
Ахмет Жұбанов Құрманғазы оркестрін құрғанда күйге гармония беріп, оны әлемдік деңгейге көтеруді мақсат тұтты. Кей күйлер жеке домбырада жақсы естілсе, кей күйлерді оркестр жаңғыртып, тереңдетіп жібереді. Кейде, тіпті, оркестрге түсіру мүмкін болмайтын күйлер де бар. Жалпы, қалай етсек те, қазақ күйлерінің табиғатын, ырғағын бұзып, бояуынан айырып алмауды қатты қадағалауымыз керек. Күй – қазақтың ұлылығын паш ететін, қазаққа ғана тән ғаламат өнер. Бізде тек домбыраға арналған 7 мыңнан аса күй бар. Басқа аспапқа арналған мұндай мол репертуарды кездестірудің өзі қиын. Біз сол шығармалардың, ары кетсе, 2 мыңдайын ғана шиырлап жүрміз.
– Бір кезде жаһандану деген құбылыстан сескеніп жүруші едік, қазір қарасақ, біз соның бел ортасында жүрген сияқтымыз. Әлемде болып жатқан өзгерістерге ілесе жүріп, қазақ музыкасын қалай сақтауға болады?
– Иә, бұл да ойланатын үлкен мәселе. Халықтың негізін, болмысын сақтайтын тіл, салт-дәстүр, музыка деген нәрселер ғой. Осының әрбірін сақтау арқылы ғана ұлтымызды сақтаймыз. Ұлттық музыкасынан айрылып, дүбәра болып қалған елдер аз емес. Сол үшін ұлттық музыканың насихаты қарқынды жүруі қажет. Шынына келсе, біздің ұлттық өнер жанашырлары мұны жарты ғасырдан бері айтып келе жатырмыз. Қазақ өнері сан-салалы. Бір ғана күйдің өзінде 15 күй мектебі бар. Соның ішінде кейінгі дәуірде консерваториямыздың жас оқытушысы Күнқожа Қайрулла ініміз зерттеп жүрген Бесқала күйшілік дәстүрі де – өз алдына бір мектеп. Міне, осылардың бәрін саралай келе консерватория оқыту-шысы, профессор Төлепберген Тоқжанов екеуміз биыл «Домбырадағы орындаушылық өнер тарихы» деген кітап шығардық. Онда күйшілік мектептерге қысқаша сипаттама бердік. Негізі, әр күйшілік мектептің өз оқулығы, ноталық жинақтары болуы қажет. Міне, осы секілді ауқымды шаруалар атқарыл-са, қазақ күйлерінің ерекшеліктері жан-жақты көрініп, оның әлемге танылуына үлкен жол ашылары анық.
– Әңгімеңізге рахмет! Қазақ күйлері ұлтымызды таныта беруіне тілектеспіз.
Сұхбаттасқан – Ахмет ӨМІРЗАҚ