сенбі, 19 сәуір, 2025

Сұлтанәлі Балғабаев: Дүниежүзі қазақтары қауымдастығын мен тіркетіп едім

/
Белгілі жазушы, драматург Сұлтанәлі Балғабаев – пьесалары қазақ театрларында ең көп қойылған авторлардың бірі. Қоғамдық процестерге нарау қарамайтын, әсіресе, руханият әлеміндегі түрлі жайттарға уақытында үн қатып жүретін сергек ойлы жазушымен сұхбатымыз өмірі мен шығармашылығы жайында өрбіді.

Белгілі жазушы, драматург Сұлтанәлі Балғабаев – пьесалары қазақ театрларында ең көп қойылған авторлардың бірі. Қоғамдық процестерге нарау қарамайтын, әсіресе, руханият әлеміндегі түрлі жайттарға уақытында үн қатып жүретін сергек ойлы жазушымен сұхбатымыз өмірі мен шығармашылығы жайында өрбіді.

– Сұлтанәлі аға, сіздің жазған­да­рыңыз­­­­ды оқып жүреміз, бірақ шығар­ма­шылыққа қалай келгеніңіз жайында айта бермейсіз. Сондықтан әңгімені осы тұрғыдан бастасақ, оқырмандарға да қызықты болар деп ойлаймын.

– Жасым біразға келді ғой, өмірден ала­рымды алып болған адаммын деп санай­мын өзімді. Ешкімнен ештеңе сұрамаймын да, ештеңе дәметпеймін. Соңғы 35-40 жылда Жазу­шылар одағынан да ештеңе сұраған емес­пін. Әрине, онда өткен жиындарға қа­ты­самын, реті келсе сөз сөйлеп тұрамын. Ме­нің ұстанымым – адам тек өзіне сенуі керек, өзін-өзі зерттеуі керек. Қолыңнан не келеді, соны білу қажет. Қазір менің екі-ақ тілегім бар: бала-шағам аман болсын, оның ішінде немерелерім жақ­сы болсын деймін. Сосын, кейінгі 20 жылдай уақыттан бері Т.Жүргенов атындағы Қазақ Ұлттық өнер академиясында ұстаздық етіп ке­лемін, сондағы шәкірттерім мықты болсын деп тілеймін. Құдайға шүкір, қазір екі жағына да ризамын: немерелерім заманауи техноло­гия­ны пайдалану жөнінен өзіме ақыл айтады, солардың қызығын ұзақтау көрсем деймін. Шәкірттерімнің ішінде танылып жатқандар бар. Мәселен, Әлішер Рахат деген шәкіртім бір­неше конкурста лауреат болды, биыл жас­тарға арналған Президенттік арнаулы сый­лы­ғының иегері атанды. Ол біздің академияда сирек болатын жағдай. Соған қуанамын. Адам жасы келгенде айтатын сөзіне сақ болуы керек. Сондықтан жылтыңдап әр жер­ден көріне бергенді қаламаймын, тек кейде сөй­леуім керек болғанда ғана амалсыз телеэ­фир­ге шығуға мәжбүр боламын.
Енді сенің сұрағыңа келсек, о баста өнер­ге деген ынтам болды. Әкем қой бақты, көшіп-қонып жүргенде киіз үй тігіп жа­тады, сондай бір кезде – шаңырақты көте­ріп жатқанда соның бақанынан ұстап тұрып, ше­шеме: «Апа, мен ақын болам!» дегенім есім­де. Аузыма Құдай салған шығар, содан бас­тап қаламгер болуға қызықтым. Әрине, ме­нен ақын шықпады, бірақ жазушы, дра­матург болдым. Шығармашылықты ақын­дық­тан бастадым. Қолдаушыларым болды, бірақ олар тікелей өз ауылымнан емес. 
Қызылорда облысы, Шиелі ауданы, 1-май ауы­лында тудым. Асқар Тоқмағамбетов Қы­зы­л­ордадағы Жазушылар одағының фи­лиалын басқарды. Оқушы кезімде өлең жа­зып жүретінмін, жұрттың ақылымен қалаға Асекеңді іздеп бардым. Ол кісінің кабинеті облыстық «Ленин жолы» (қазіргі «Сыр бойы») газетінің редакциясы тұрған ғимараттың ішінде екен. Бірден кіруге батылым жетпей есігінен сығаласам, кабинетінде отыр екен. Былай-былай жүріп, ақыры әрең дегенде есігін ашып, сәлем бердім. «А, бала, кел, не шаруа?» Мен «өлең жазатын едім, соны сізге көр­сеткелі келіп едім» дедім қысыла-қым­ты­рыла. Асекең менің дәптерге көшіріп әкелген өлеңдеріме көз жүгіртіп көрді де, біреуге те­ле­фон соғып: «Қомшабай, мында келіп кетші» де­ді. Ол кісі Қомшабай Сүйенішов деген бел­­­­гілі ақын, облыстық газеттің әдебиет бө­лімінің меңгерушісі екен. Асекең Қомшабай ағаға: «Мына бала ақын болайын деп тұр екен, сен осыған ағалық қыл» деп еді, ол кісі бірден қолдады. Оның демеуімен 2-3 өлеңім газетке шықты. Солайша, Асқар Тоқмағамбе­тов пен Қомшабай Сүйенішовтің ықыласы менің әдебиетке деген сенімімді бекітті. Сондай-ақ Облыстық комсомол комитетінің хатшысы Садықбек Хангелдин ағаның шара­патын көрдім.
Қаламгер болу үшін КазГУ-дің Журналис­ти­ка факультетінде оқу керек деген ой бар, бірақ оған түсу үшін екі жыл еңбек өтілі қа­жет немесе екі жыл әскери борышыңды өтеп ке­луің керек. Бірақ мені, неге екені белгісіз, ар­мияға алмады. Денсаулығымнан не кінәрат тапқанын қайдам, мені әскерге жарамсыз деп тауыпты. Солай әскери билет берді. 1964 жылы мектеп бітіргем, екі жыл жұмыс істеген соң оқуға тапсырамын деп ойлап, зейнетке шыққан әкемнің орнына бас шопан болып, қой бақтым. Жайлауымыз – Қызылордадан Жезқазғанға 100 шақырымдай сыртта Сары­су деген жерде. Солай қарай көшіп бара жат­қа­нымызда артымыздан бір «Уазик» маши­насы қуып жетті. Ол машинамен келе жатқан аудандық партия комитетінің идеология жө­ніндегі хатшысы екен. Амандық-саулық­тан соң: «Балғабаев сен бе?» деді. «Иә, мен». «Алматыға баруың керек, ақындар фести­ва­лінде лауреат болыпсың, соған жетуің керек» дейді. Таңғалдым. Не фестиваль, не лауреат­тық? Түсінсем бұйырмасын. Сөйтсем, Алм­а­ты­да ақындар фестивалі өтетін болып, соған жер-жерден жас ақындардың өлеңдерін жи­нат­қан, Қызылордадан кім бар дегенде ұйымд­астырушылардың қолына менің өлең­дерім түскен. Қорытындысында, маған үшінші орын беріліпті. Енді мен жүлдегер ретінде теледидардан өлең оқуым керек екен. Содан, үстіме киетін жөнді киім жоқ, біреуден шалбар, біреуден костюм алып дегендей киімді ретке келтіріп, совхоздан ақша алып, облысқа бардым. Ол жақтағылар сен пәлен күні Алматыға жетуің керек, сені вокзалдан күтіп алады деп шығарып салды. Сонымен екінші Алматы темір жол вокзалынан түстім. Кү­тіп алған ешкім жоқ. Қашанғы тұра бе­рейін, бір таксиге міндім де, мені қонақүйге апар деп едім, ол зыр етіп ЦУМ-ның жанын­дағы «Жетісуға» әкелді. Қонақүйге кіріп орын сұрап жатсам, қасыма бір кісі келіп «Сұлтанәлі Балғабаевсың ба?» деді. Алматыға бірінші рет келіп, бірінші рет қонақүйге кіріп тұрғанда атымды атаған адамнан шошып кеттім. Ол – мені күтіп алу тапсырылған жазушы Досан Жан­ботаев екен. Оның неге мені неге вокзал­дан емес, қонақүйден күтіп тұрғанын әлі түсінбеймін. Ал мен басқа жаққа кетіп қал­май, тап сол кісі күтіп тұрған жерге бара қал­ғам. Қызық енді. Қонақүйде орын жоқ екен, Досекең онда үйге жүр деп ертіп кетті. Ертеңіне телевидениеге бардық, не болып, не қоятынын әлі білмеймін. Қолымда дәптерге көшірілген өлеңдерім бар. Сонымен тікелей эфир­де телевидениеден өлең оқыдық, Мұза­фар Әлімбаев жүргізіп отырды. Жер-жерден жиналған ақындардың өлеңдерін саралай келе бірінші орын Ғұсман Жандыбаевқа, екін­ші орын Төлеген Айбергеновке, үшінші орын мені мен Надежда Черноваға берілген екен, бірақ ол келмеді. Төлегенді сонда бірінші рет көріп, таңғалдым. Дене тұрқы ша­ғын сияқты, бірақ өлең оқығанда бойы өсіп кеткендей көрінеді екен. Шынайы ақынның қандай екенін сонда көрдім. Кейін Жазушылар одағынан тауып алып, сәлем бер­дім. Бірақ көп ұзамай дүние салды ғой...
Біздің жайлауымыз Сарысу өзені жағын­дағы Түлкібай нұрасы деген жерде болатын. 1966 жыл. Мен ертерек Алматыға барып, оқуға тапсырғым келеді, мамыр аяғы кеп қал­ды. Қойды тапсырып кетейін десем, ауылдан ешкім келмей жатыр. Енді елге қалай жетем деп отырғанда совхоздың директоры, Социалистік Еңбек Ері Орынбасар Бәйім­бетовтің өзі келе қалды. Оқуға кетуім керек екенін білген соң машинасына салып алды. Осы арада айта кетейін, біздің жақта Ахмет ишан, Оразай ишан деген дін ғұламалары өткен. Ахмет ишанның жатқан жері Сарысу өзенінің төменгі жағында Сіңіртек деген жерде. Біз ары-бері көшіп өткенде Ахмет ишан жатқан жеріне барып, қой сойып, Құран оқытатын. Мен де оқуға түсуді ниет етіп, Ахмет ишанның тұсынан өткенде «қолдай гөр» деп тілек тілеп өттім. Ал КазГУ-ге емтихан тапсырғанда, бізден сынақ алған­дардың ішінде Ахмет ишанның келіні де бар екен. Таңғаларлық оқиға емес пе? Мені Социалистік Еңбек ерінің өзі алып кетеді, Ахмет ишаннан тілек тілеймін, ал мен оқуға тапсырғанда сынақ алғандардың бірі ишан­ның келіні болып шығады. 

– Оқуды бітірген соң еңбек жолыңыз қалай басталып, қалай жалғасты?

– Оқыған кезіме байланысты бір өкі­ні­шім бар. Міне, қазір Т.Жүргенов атындағы Өнер академиясында ұстаздық етіп жүрмін ғой, алдыма келген шәкірттеріме ең бірінші са­бақты «Мен сияқты оқымаңдар» деп бас­таймын. Неге? Себебі студент кезімде уақы­тым­ның көбін босқа өткізіп, шығармашы­лықпен айналыспадым. Мәселен, менің курстасым, белгілі жазушы Баққожа Мұқай оқу­ға түсті де жазумен айналысты. Ал мен ақын болдым, КазГУ-ге оқуға түстім, осымен бәрі­не жеттім деп ойлаппын. Оқуды бітіруге жақындағанда Баққожа бір күні маған «Сені Қалдарбек Найманбаев шақырып жатыр» деді. «Ол кім?» десем, «Білім және еңбек» журналының редакторы» дейді. Оның әзілдей беретінін білгендіктен сене қоймап едім, бірақ ол мені журналға, Қалдарбек ағаға ертіп барды. Онымен тұрмай «журналға өте қажет маман, осыдан артық адам таппайсыз» деп редакторға мені мақтай жөнелді. Мынау не деп отыр деп аузымды ашып отырғанда, Қалдекең Баққожаның әлгі сөзінен кейін «ондай болса арыз жазсын» деді. Неге арыз жазуым керек десем, жұмысқа тұруға дейді. Кейін білгенімдей, содан 3-4 ай бұрын «Білім және еңбекке» жұмысқа тұрып алған Баққожа мені редакторға әбден мақтауымды жеткізген екен ғой. Солайша, оқуды бітірмей жатып жұмысқа кіруіме себепші болды. Бірақ ол кезде оқу бітірген жас мамандарды жан-жаққа алдын-ала бөліп қояды ғой, сондықтан диплом алған соң өз қалауыңмен қаламгер болам, Алматыда қалам дей алмайсың. Мені Көкшетау облысына жіберетін болған. Жур­налда жұмыс істеп жүрмін, оқуды бітіретін кез жақындап келеді. Дипломдық жұмы­сым­ды әлі жазғаным жоқ. Енді қалай болар екен деп жүргенде біреулер ақыл айтты, диплом алмасаң сені еш жерге жібере алмайды, сон­дықтан диплом алма деді. Тауман Амандосов ұста­зым менің дипломдық жетекшім болатын, бұрын факультет деканы болған, сол тұста кафедра меңгеруші еді. Бір күні шақырып алып, «диплом жұмысың қайда?» деді, «енді...» деп күмілжіп едім, ол кісі «әй, мен сені білем» деп күлді, «сенің Көкшетауға барғың келмейді ғой, бірақ сен дипломды қорға. Мен жұмыстан түсіп жатқанда сен қорғамасаң маған ұят болады, бірақ сен дипломды да, беретін «подьемный» ақшасын да алма. Сонда сені ешқайда жібермейді» деді. Сөй­тіп, он күннің ішінде диплом жұмысымды жазып, қорғадым. Ал диплом мен жоғары оқу орнын бітіргенде берілетін ромбикті екі жылдан соң барып алдым. Бір қызығы, сол дипломды қанша жерге жұмысқа тұрғанда сұрамай, 62 жасымда Өнер академиясына жұмысқа тұрған кезде барып бір-ақ сұрады ғой. 
Сөйтіп, Алматыда қалып қойдым. «Білім жә­не еңбекте» бес жыл жұмыс істеп, үй ал­дым. Журнал редакторы Қалдарбек Найман­баев «Жалын» баспасына бас редактор болып ауысып кетті. Жаңа жұмыс орнымен құттық­тап барып едім, ол кісі бірден «сен бізге кел­сей­ші» деп шақырды. О кісіге жоқ дей алмай, сон­да жұмысқа бардым. Әйтпесе, журналдағы жұмысым жақсы еді. Шыны керек, сол бас­паға келгенше прозамен жөнді айналыс­қан емеспін. Баспада «Саяси әдебиеттер», соңынан «Проза» бөлімінің меңгерушісі бола жүріп жазу­шылыққа аяқ бастым. Журналда жүр­генде ол кісі маған спорт тақырыбына жазуға тапсырма беретін. Баспаға келгенде сол жаз­ған­дарымды кітап қылып шығартып берді, сөйтіп жайлап прозамен айналыса бастадым. Жұрт жазған кітабын баспаның жоспарына кіргізіп жатқанда, Қалдекең менің әлі жаз­ба­ған кітабыма көлем беріп, жоспарға кірігізіп қоятын. Сосын жазбай көр! Солайша, прозаик болып, кейін 3 томдық кітап шығардым. 

– Елге белгілі драматургсіз. Шығар­ма­шы­лықты өлеңнен бастап, прозаға ауысып, одан соң пьеса жазуға қалай бет бұр­дыңыз? Қаламгерлердің көбі бұл жанр­ға бара бермейді ғой?

– «Жалын» баспасында бес жыл істеген соң, шығармашылыққа ауысқым келді. Ол кез­де Жазушылар одағының мүшесімін, оның шығармашылықпен айналысқан қа­лам­герлерге көп көмегі тиеді. Қалдарбек аға­дан рұқсат сұрадым, жазушылықпен шын­дап айналысқым келетінін айттым. Ол кісі маған рұқсатын берді және 20 баспатабақ кі­тап­қа баспамен шарт жасатқызып, 30 пайыз ақшасын бергізді.
Жұмыстан босап, еркін шығармашылық­пен айналысып жатқан кезімде бір күні театр­ға барып, Төлен Әбдіков ағамыздың «Біз үшеу едік» деген пьесасын көрдім. Ол кезде театрға сирек баратынмын, драматургия де­ген­нен хабарым жоқ. Пьеса маған сұмдық әсер етті, спектакль көріп отырып мүлде бас­қа әлемге еніп кеткендей болдым. Сахнада жүріп жатқан спектакль емес, тура өмірде болып жатқандай әсер етті. Әсер еткені сон­дай, өзімнің де осындай пьеса жазғым келді. Бірақ оның қалай жазылатынын білмеймін. Сосын, шығармашылықта жүргендіктен уақыт бар ғой, қазіргі Ұлттық кітапханаға ба­­рып жарты жыл бойы драмалық шығар­ма­ларды, драма туралы жазылған еңбектерді оқыдым. Содан бірте-бірте драма деген жанр­дың не екені, қалай жазылатыны миыма кіре бастады. Сосын бір күні отырып, «Қыз жиыр­маға толғанда» деген пьеса жаздым. Ол кезде дра­малық шығармалардың қабылдануы өте қиын. Театрлар драмалық шығармаларды автордың өзінен алмайды. Ол сол кездегі Мәдениет министрлігі жанындағы репертуар­лық-редакциялық коллегия деген бөлімнің сынағынан өтеді. Содан өткеннен кейін ғана театрларға қойылуға жіберіліп, авторына қаламақы төленеді. Ең төменгі қаламақының өзі 2 мың, 3 мың рубль, ол кезде көп ақша. Бір адамның 2-3 жылдық айлығындай.
Мен пьесамды Мәдениет министр­лі­гінде жаңағы бөлімге өткізіп қойғам. Сонда белгілі сыншы Бақыт Сарбалаев репер­туарлық-редакциялық коллегиясында аға редактор еді. Содан пьесамның өткені жөнін­де естіп, қуанып қалдым. Ол мені Ғабит Мү­сірепов атындағы Жастар мен балалар теат­ры­ның көркемдік жетекшісі Райымбек Сейт­метовтің іздеп жатқанын айтты. Ол кісі­ге барып, пьесамның сол театрда қойылға­лы жатқанын естідім. Бұл мен үшін жаңалық болды.
Ол кезде жазда қаламгерлерге шипажай­ларға жолдама берілетін, мен де жылда Абха­зиядағы Писунда шипажайына баратын едім. Соған кетейін деп, қазіргі Жібек жолы көше­сінің бойындағы аэровокзалға келгенімде, Райымбек ағаны жолықтырып қалдым. Аман-түгел сұрасқан соң ол кісі маған: «Театрдың әде­биет бөліміне жұмысқа алайын деп едім, сен қайда жүрсің?» дейді. Мен Писундаға бара жатқанымды айтып едім, ол кісі келген соң хабарлас деді. Ол кісі де репертуарлық-редак­циялық коллегияның қабылдау комиссия­сы­ның мүшесі екен, сол жерде менің пьесаммен танысқан. Өзі жастардың туындыларын сах­наға жиі шығаратын режиссер болатын. Солайша, қазіргі Ғабит Мүсірепов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық Жастар мен балалар театры әдебиет бөлімінің меңгерушісі болып шыға келдім. Расын айтсам, бұрын оның не жұмыс екенін де білмейтін едім. Сон­да жүріп бірталай пьеса жазып, драматург болып қалыптастым. Көптеген драмалық шығармам театрларда қойылды. Түйіндеп айтсам, шығармашылық ғұмырым сәттілікке толы болды дер едім.

– Сіздің ендігі бір қызметіңіз Дүние­жүзілік қазақтар қауымдастығына бай­ланысты. Көп жыл сол ұйымда жұмыс істеп, әлем қазақтарының атажұртымен әдеби-мәдени байланысына еңбек сіңір­діңіз. Ол жердегі жолыңыз қалай бас­тал­ды?

– Ол кезде қай елде қанша қазақ бар, олар­ды атамекенге қалай тарту керек деген мәселелер ойымда жоқ нәрсе. Бірақ Қыр­ғыз­станға, Өзбекстанға, оның ішінде Қара­қалпақстанға шығармашылық сапар­лар­мен барып тұратынбыз. Ол жақтарда пьесаларым қойылып жатады. Соған байланысты ісса­пар­ларға шығып тұрамын. Пьесалары театр репер­туарына енген автор ретінде олардың гастрольдерінде бірге жүремін. Жергілікті қазақтармен кездесіп сұхбаттасамыз. 1989 жылы Қарақалпақстанға барып келгеннен кейін сол жақтың қазақтары туралы «Еншіміз бөлінбеген ел едік» деген тақырыппен «Қазақ әдебиеті» газетінің екі бетін алған үлкен мақала жарияладым. Әрине, онда саяси мә­селелер жоқ, тек сырттағы қазақтармен бай­ланыс болса деген тілекпен жазылды. Ол мақала шыққан соң біраз уақыттан соң маған «Сені Қазақстанның орталық комитеті іздеп жатыр» деген хабар жетті. Неге шақырды екен деп барсам, сол кезде Қазақстан Компартиясы Орталық комитетінің Идеология бөлімінің меңгерушісі болып істейтін Мырзатай Жолдасбеков маған «Сен бе Балғабаев? Неге тыныш жүрмейсің?» дейді. Не боп қалды екен десем, менің «Қазақ әдебиетіне» шыққан мақалам Өзбекстан Орталық комитетінде талқыланған көрінеді. Мырзекең күліп отырып, маған сол мәселе бойынша бізге сол жақтан төрт адам келе жатқанын айтты. «Мәселе көтергенің үшін саған штраф, енді сол төрт адамды күтіп аласың» деді. Төрт адам келді. Олар ақын, Қарақалпақстан Об­лыстық партия комитетінің секретары Шарап Уснатдинов, Қарақалпақ АССР-ы Баспа, полиграфия және кітап саудасы істері жөніндегі мемлекеттік комитетінің төрағасы Қаллибек Бекжанов, Нөкіс қалалық атқару комитетінің төрағасы Сапарбай Нұрқожаев, әдебиеттанушы, профессор С.Ахметов болды. Соңғы екеуі – ұлты қазақ азаматтар. Оларды үйге әкеліп дастарқан жайдым. Ертеңіне оларды Орталық комитетінің Идеология бөлімінің меңгерушісі М.Жолдасбеков қабыл­дады. Қабылдауға Қазақстанның бірнеше министрі мен Орталық комитет меңгеру­ші­лері қатысып, келген делегациямен Қара­қалпақстанда тұратын қазақтарға мәдени-рухани, оқу-білім саласынан қолдау көрсету мәселесін жан-жақты талқылады. Сөйтіп, туысқан екі елдің арасында мәдени байланыс күшейе түсті. Міне, осы бір мақала кейін мені Дүниежүзі қазақтары қауымдас­тығына әкелді.
1991 жылы Қалдарбек Найманбаев Қа­зақ­стан Жазушылар одағының төрағасы болып сайланды. Сосын жаңа қызметіне құтты болсын айта барып едім, әңгімелесіп отырып бір кезде, «әй, сен шетел қазақтары туралы жазып едің ғой, енді саған бір жұмыс бар. Келесі жылы Дүниежүзі қазақтарының конгресі құрылайын деп жатыр, соған ке­рексің» деді. 1991 жылы Қазақстан тәуелсіздік алған соң Президент Н.Назарбаев Түркияға барып, сол жақтың қазақтарымен кездес­кенде оған Қ.Найманбаев та барған. Түркия қа­зақ­тары Қазақстан Президентімен кездес­кенде, әлем қазақтарының басын қосатын бір ұйым қажет, соны құрсаңыздар қалай болады дегенде, Президент: «Міне, Жазу­шылар одағының төрағасы отыр, бұл жұ­мысты соған тапсырайық» деген. Солайша, ол міндет Қалдарбек ағаға жүктелген. Енді мені соған тартып отыр. Бірақ жұмысты неден бастау керек екенін өзі де білмейді. Сыйлайтын адам болған соң, ұсынысынан бас тарта алмадым. Сөйтіп, театрдағы жұ­мыс­тан шықпай-ақ әлгі жұмысты да істей бере­тін болдым. Бұл мәселе бойынша Жазу­шылар одағында жиналыс өтіп, мені Жазушылар одағы хатшысының орынбасары етіп та­ғайындады. Содан бастап Дүниежүзі қазақ­тарының тұңғыш құрылтайына дайындықты бастадық. 1992 жылы алғашқы құрылтай өтті. Сөйтіп, «уһ» деп, енді менің жұмысым біткен шығар деп, Қалдекеңе барсам ол: «әй, сен қайда барасың, енді Дүниежүзі қазақ­тары­ның қауымдастығын құрасың» дейді. Әлгі құрылтайда Дүниежүзі қазақтарының қауымдастығы құрылатыны туралы әңгіме болып, оның төрағасы Н.Назарбаев, бірінші орынбасары болып Қ.Найманбаев сайланған. Бірақ ондай ұйымның құрылғаны туралы ешқандай протокол жасалмаған. Құрыл­тайдың басы-қасында жүрген жігіттерден сұрасам, ешқандай қағаз жоқ. Ал оны Әділет министрлігіне тіркету керек. Министрлікке барсам, ұйымды тіркету үшін қандай құжат­тар керек екенін көрсетіп, пәленбай құжат­тың тізімін беріп жіберді. Оның ішінде ұйым құрылуы жөніндегі жиналыстың протоколы, құрылсын деген шешім, ұйымның жарғысы, т.б. нәрселер бар. Ал бізде оның біреуі де жоқ. Іс жүзінде жиын болған, дауысқа салынған, қол көтерілген, төраға сайланған, бірақ қа­ғазға түспеген. Неге десеңіз, Дүниежүзі қазақ­тары қауымдастығы төрағасы орынбасар­лығынан үміткер бір шенеунік өзі бола алмаған соң, айтылған дүниелерді қағазға тү­сіртіп, құжат жасатпаған. Содан іздеп жү­ріп, сол жиынды жазып алған радионың бір қыз­мет­керінен дыбысжазбаны алып, сол бойынша өзім хатшы ретінде протокол жа­сап, тиісті адамдардың қолын қойдырдым. Кейін ұйымның жарғысын жазып шықтым. Со­лайша, ұйымды Әділет министрлігіне тір­кеттік. Кейін Дүниежүзі қазақтары қауым­дастығына бұрыннан шетелдегі қазақтармен қарым-қатынас жасау ісін жүргізіп келе жатқан «Қазақстан» ұйымы таратылып, оның кеңсесі тұрған ғимарат, көліктері, өзге де дү­ниелері қауымдастыққа өтті. 1996 жылы Қ.Найманбаев Одақ төрағалығынан боса­ғаннан кейін Қауымдастыққа келді. Оған дейін ол кісінің жұмысын мен атқарып жүр­дім. Сөйтіп, 1992-2017 жылға дейін сонда ең­бек еттім. Әлем қазақтарымен әдеби-мә­дени байланыста көп жұмыс атқардық. Көп­те­ген мақала жазып, шетел қазақтары жайлы кітап шығардым.
Айтпақшы, құрылтай қарсаңында істеген тағы бір істі айта кетейін, ол бүгінде жұртқа та­ныс халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығы тура­лы. «Алаш» сыйлығы Қ.Найманбаевтың бастамасымен І Дүниежүзі қазақтарының құ­рылтайы қарсаңында тағайындалған еді. Оны 2 жылда бір рет 3 адамға (біреуі шетел­дік, екеуі елде тұратын қазаққа) беру көздел­ген. Бірақ кейін оның санын 5 адамға жет­кіз­дік. Оның ережесін мен жасадым. Сыйлы­қа­қы­сын Қалдекең іскер азаматтардың қол­дауы­мен бергізді. Ол басында дұрыс жүрді. Бірақ кейін көптеп таратылып, қадірі кетің­кіреп қалды. 

– Рахмет, көп қызық дерек айт­тыңыз. Енді мәселені әдебиетке бұрсақ: қа­зіргі әдебиеттің жағдайы қалай, сізді не алаңдатады?

– Әдебиеттегі мені алаңдатын жағдайға кел­сек, ең алдымен кітаптың таралымы жө­нінде айтар едім. Кітап өте аз таралыммен шы­ғып, халыққа жетпей жатыр. Мәселен, өт­кен жылы өзімнің мемлекеттік тапсы­рыс­пен шыққан кітабымның тиражы – бар бол­ғаны 1 мың дана. Оны қажет еткен жұрт қай­дан табады? Елдің бәрі мына заманда кітап­ханаға баруға уақыт таба ала ма? Бұрын мол таралыммен басылатын кітаптар кітап дүкендеріне шығып, елдің сатып алып оқуы­на мүмкіндік бар еді. Қай жерге барсаң да, оқырмандар сенің жазғандарыңды біліп отыратын. Ақындардың өлеңдерін жатқа айтатын. Обалы не керек, біздің Үкімет кітап шығаруға қаржы салып отыр. Бірақ соның игерілуі қандай, мәселе сонда. Қайбір кезде «Мәдениет туралы» заңды қарасам, онда кітап туралы «кітап басу және тарату» туралы ғана бап бар екен. Онда дайын кітапты басу және та­рату туралы айтылады, жазушыдан қалай алу керек, авторға қаламақыны қалай төлеу кереі жөнінде анық жазылмаған. Содан келіп қанша уақыттар бойы қаламгерлер бір тиын алмаса да, әйтеуір, кітабының шыққанын місе тұтты. Нұрлан Оразалин сенатор болған кезде оған жазбаша түрде ұсыныстарымды біл­діріп ресми хат жолдадым. Содан кейін ға­на «Мәдениет туралы» заңға өзгеріс енгі­зіліп, кітапты автордан сатып алу туралы бап енгізілді. Бұрынғы заң баспагерлерге ғана ың­ғайлы еді, ал өзгеріс енгізілгеннен кейін ғана қаламгерлер кітабына едәуір ақы алуға қол жеткізді. Кітаптар 7 мың данамен тарай бас­­тады. Бірақ кейін тағы да тираж азайып қалд­ы. 
Жемқорлық кітап шығаруды да ай­на­лып өтпеді. Оған бөлінген қар­жы­ны талан-тараж еткені үшін қайбір жылы Мә­дениет министрлігінің екі жауапты қыз­меткері сотталғанын білетін шығарсың. Ру­хани мәселелерге қатысты өзге де ірі тұлғалар істі болды, арасында министр дәрежесіндегі адамдар да бар.
Бұрынырақта «Жазушы болған обалың өзіңе» деген мақала жазғам. Көп нәрсе айтқам сон­да. Біреулер өз қалтасынан төлеп шы­ға­рып, тегін таратып жүргендер бар. Өзін сый­лайтын қаламгерлер ондайға бармауы керек қой. Халтуршиктер болса, обалы жоқ. Кітап әде­биетке не өзіңе пайда келтірмесе несіне жа­засың?
Бізде әдебиет дамып жатыр деген әңгі­ме­лер көп айтылады, кітабың тарамаса, ел оқы­маса, оның қалай дамып жатқанын кім біле­ді? Халыққа жетпеген әдебиеттің дамуы кү­мәнді. Президент Қасым-Жомарт Тоқаев креа­тивті индустрияны дамыту жөнінде айт­ты емес пе, ал сол индустрияның бірі – әде­биет. Әдебиетімен-ақ мол қаржы тауып отыр­ған елдер бар. Әдебиетке жұмсалатын ақша киномен, өзге өнер түрлерімен салыс­тыр­ғанда әлдеқайда аз. Қаламгерлер табысты болып, шығармашылықпен еркін айналыса ала­тын жағдайға жеткенде ғана әдебиет да­ми­ды деп айтуға болатын шығар. Ал әдебиет дамыса, авторға да, оқырманға да жағдай жа­салса, оның ұлттық идеологияға да, жас ұрпақ­тың тәрбиесіне де пайдасы мол. Қазір жан-жаққа еліктеп, түрлі ...изм қуып жүрген­дерден әдебиетке пайда жоқ дер едім. Өйткені әдебиет ең алдымен ұлт үшін жасалады.

– Әңгімеңізге рахмет!


Сұхбаттасқан – 
Ахмет ӨМІРЗАҚ

 

Бөлісу:

Серіктес жаңалықтары