Әбе
Классик жазушы, Қазақстанның Еңбек ері, әлем таныған Әбе – Әбдіжәміл Нұрпейісовтің туғанына биыл жүз жыл толып отыр. Бар ғұмырын тек жазуға арнаған, шынайы шығармашылыққа адал болған ғасырлық шынардың асыл мұраты ғажап кейіпкерлер галереясымен ұштасып, Әбе мен әдебиет деген біртұтас қастерлі ұғымға айналып кеткендей. Сондықтан бұл мерейтой – әдебиетіміздің де мерейлі белесі.
…Тоқсан бірінші жылы мектеп оқушылары арасында өткен республикалық олимпиадада жазған шығармамыз Алмат деген сыныптас досымыз арқылы қазақтың Қалтайы – қадірлі Қалағаңның қолына тиіпті. Содан Қалтай Мұхамеджановтың алдынан бір-ақ шықтық. Бізге бала деп қарамай, алақанымен қоңқақ мұрнын уқалап қойып сөз бастаған Қалағаң шығармамыз туралы жылы пікір айтты. Жанында газет қарап отырған түсі суықтау кісі қалың көзілдірігінің астынан қарап: «Әй, Қалтай, балаларды осылай мақтап бұзасыңдар ғой» деді жақтырмаған сыңай танытып. Оған мән берген Қалағаң жоқ. Жайраңдап: «Әбе, балдың дәмін білу үшін бір бөшке бал жеудің керегі жоқ. Бармағыңды батырып жаласаң болғаны, бал ма, самопал ма, білесің ғой» деді күле сөйлеп. Бізге мән бермей газет оқып отырған сұсты кісінің Әбдіжәміл Нұрпейісов екенін содан білдік. Кейбір сөзіміз құлағына жақса керек, әлгі кісі біраз үнсіз отырды да: «Не жазып жүрсің, бала?» деп сұрады самарқау қалыпта. Қапелімде не айтарымызды білмей «Аздап өлең жазамыз» дедік сасқалақтап. Ол кісі тағы жақтырмаған сыңай танытып: «Серьезный нәрсемен айналысу керек қой. Таяқ лақтырсаң, қазақта ақынның басына тиеді. Бірақ бәрінің Мұқағали боп кеткендері шамалы» деді маңғаз кейіпте. Сосын Мұстафа Шоқай туралы зерттеп жүргенімізді естігенде жібіп сала берді. «А, бұл бөлек әңгіме» деді газетін жиып қойып, – «Дұрыс, Мұстафаны зерттеу керек». Қалған әңгіменің қалай өрбігені есте жоқ, қоштасып жатып «Сау болыңыз, Әбдіжәміл ата» деген едік, «Қайдағы ата? Мен – Әбемін» деді нығырлап. Сырттай суық көрінгенімен, жүрегі жұмсақ, тіпті, өзімсінген адамына қамқор Әбені алғаш осылай танып едік.
Солай Әбемен етене араласып кеттік. Баласынған жоқ, жанында жүріп әңгімесін көп тыңдадық. Жақсылығын көрдік, шарапаты да тиді, тағылымын да алдық. Қолыңнан тарс қысып ұстап алып, көзін жұмып, кейде күлімсіреп, әңгіменің ішіне түсіп, беріліп айтатын, жарықтық. Тыңдарман бейне кино көріп отырғандай әсер алатын еді.
Әбеңнің өмір жолына қарап отырып, адамның рухани дүниесі қаншалықты орнықты, мығым болса, бойдағы қажыр-қайрат, ерік-жігер де соншалықты мол бола ма деп ойлайсың. Бұл ретте, суреткер-жазушының сөз өнеріне деген құрметі еріксіз таңғалдырады. Ол әр туындысын бойындағы қабілетін сарқа жұмсап, сөз атаулыны әбден екшеп отырып шығарады. Сөйлем мен сөзге аса жоғары талғаммен қарайды. Нұрпейісов шығармашылығының ерекшелігі де осында: сөз атаулының бәрі ұқыпты қыз жиған жиһаздай жарасып тұрады.
Әбенің жазу мәнері де қызық. Жылына екі рет – қыста және күзде бірнеше апта санаторий-шипажайда немесе ауруханада жатады. Бір жағы ем қабылдайды, екіншіден, ешкім мазаламайтын тыныш жерде жатып, шығармаларын жазады немесе әлдеқашан әлемдік әдебиет сыншыларының бағасын алып, көптеген тілге аударылған туындыларын қайта қарап өңдейді. Ерте жатады. Тоғызда, ары кеткенде онда жатқандықтан, таңғы төртте оянады. Алты сағатта ұйқысы әбден қанады. Жылдың қай мезгілі болсын, жылы киім киініп, қымтанып, аяғын жылы ұстап, басын орап алады. Асықпай, шәйнегін сақылдатып қайнатып, сүтті шайды баппен ішіп, ақ тер, көк терге түседі. Сосын көзін тарс жұмып, кірпігін айқастырып, 10-15 минут қыбыр етпей отырады. Мұны шабыт шақыру десе де болады. Саусағы ойнаса, шабыты қашып кетердей, тырп етпейді. Шығарманы қалай бастап, қалай жалғастыру керек екенін оймен өрбітіп, толғатады. Әбден балбырап, бабына келген сәтте сол қалпымен жазу үстеліне келіп отырады. Содан кешке дейін шаршамайды. Арасында ем қабылдайды, ас ішіп, демалады, аздап серуендейді. Қалған уақытын жазуға арнайды. Онда да бір бетті өзі ғана түсінетіндей ұсақ жазулармен көшіре береді. Қайта-қайта көшіріп, жұмырлап, жона түседі. Жона түскен сайын шығарма ширап, шырайы кіріп, шебердің қолынан шыққан мінсіз мүсін қалпына келе бастайды. Оқылған сайын басы артық сөздер мен тіркестер түсіп қалып жатады. Осылайша, бір оқиға немесе бір сәттің өзі үздіксіз көшірулерден кейін ширыға түсіп, шып-шымыр қалпында кемеліне жетеді. Бұл орайда Әбе әйгілі Толстойды өзіне үлгі тұтып, ұстаз санайды. Данышпан жазушының даңқты шығармасының бір бетін бәленбай рет көшіргенін рахаттанып айтудан жалықпайды.
Сөздің жауапкершілігі мен қаламның құдіретін сезінгендіктен бе екен, Әбе сөйлер сөзге де мұқият дайындалады. Ойын жүйелеп, қағазға ерінбей түсіріп алады. «Ауызекі сөзде не тұр, кім елей қояр дейсің?!» деген немқұрайлылық жоқ. Туған күн, үйлену тойы немесе қазада болсын, жазып әкелген сөзін асықпай оқиды. Ал өзге тілде сөйлейтін болса, алдын ала аударма жасатып қояды. Бұл да бір өнеге алатын іс қой деп ойлаймыз.
Осындайда ойға он тоғызыншы жылдың желтоқсан айындағы бір оқиға түсіп отыр. Астананың шыңылтыр аязы қыса бастаған кез. Алаштың айбозы Әбіш Кекілбаевтің 80 жылдығына арналған мерейтойға Әбе Алматыдан арнайы келіпті. Жамбылдың жасына таяған классик-жазушыны Алматыдан Арқаға жетелеп әкелген қаламгер інісіне деген шексіз құрметі мен сағынышы болса керек. Ол Әбенің «Айналайын-ай» деп басталатын әрбір естелік сөзінен сезіліп тұрды. Көзін жұмып бөлек әлемге еніп алған Әбе әуелгі әңгімені әріден бастап, алпысыншы жылдары таныған бала Әбіш туралы айтты: «Қазір де көз алдымда: қызыл шыт көйлектің жауырыны мен иықтың тұсын күн жеп, бояуы оңып, бозара бастапты. Бұйра шаш. Үрпек бас. Қол-аяғы шидиген қағілез, арық бала екен. Сонысына қарамастан елпілдек емес сияқты. Қайта, тумай жатып, оның шидей қол-аяғының сүйек-саяқтарына қорғасын құйып ауырлатып тастағандай, аржағында әлде бір мығым, нығыз салмақ жатқандай екен», – деп бір тоқтады. Классиктің сөз саптасы осылай болса керек! Қандай әдемі сурет!? Қандай керемет жады?! Бала Әбіштің дана, дара бейнесі көз алдыма келе қалды...
«Мынау, құдды басына бұғалық түспеген асау аттың салған жерден, бірден шоқтығына жармасып, тырп еткізбей ұстап тұрып, өзінің ырқына оп-оңай көндіріп алғандай болды. Ертеңіне жаңағы баланың баяндамасын сұрап алдым. Аса зейін қойып, мұқият оқып шықтым. Мынау ұстаздан дәріс алып жүрген баладан гөрі қолына қалам ұстаған мен сияқтылардың өзіне дәріс беретін дәрежеге жеткен, әдебиет әлемінің аржақ-бержағында қаншама заманнан бері қордаланған ілім-білімді игеріп алған бала сияқтанды. Көрдің бе, қаршадай болып алып, өз биігінде тұрып, алдымды орап, маған да кеңес беруден тайсалмағанын қарашы...».
Осылай деп бір тоқтаған Әбе қолжазбасын ұсынып, бізді тез теріп келуге жұмсады. Абырой болғанда, аурухананың медбикесі мейірімді жан екен, өтінішімізді жерге тастамай, компьютерін қолдануға бере қалғаны. Тез-ақ теріп апарып бергенімізбен, қағазға шұқшиған Әбенің қайта-қайта түзеген, күзеген текстін төрт рет басуға тура келді…
Дауыстап оқиды, сосын түзеп, күзеп қайта ұсынады. Ақыры, «Әй, осы болатын шығар, қалғанын Әбіштің жетпіс жылдығында жазған, бірақ еш жерде жарияланбаған мына баяндаманы оқып беремін» деп, әбден шимайланған бір қағазды шығарды. Онысы орысша екен.
«Әбе, қағазға қарамай-ақ айта бермейсіз бе?» – деген сөзімді жақтырмай қалды. Онысын үндемей қалғанынан аңғарып, тілімді тістей қойдым. Құдіретті сөзге деген жауапкершілік осындай болса керек. Тұлғаның тұлғаға деген тағзымы осылай болса керек...
Әбдіжәміл Нұрпейісовтің әдебиет әлеміне бірден іргелі роман арқылы енуінің өзі құбылыс еді. Осынау алғашқы туындысымен-ақ ол қалың оқырманның назарын аударған болатын. Алайда ұдайы ізденіс жолында жүретін Әбең, өзі куә болған аласапыран күндердің елесіндей болған сол «Курляндия» романына бір қайнауы кем дүниедей қарады. Мақтауға, лепірме сөзге мастанбай, орыс тіліне аударылайын деп тұрған жерінен қайтарып алып, шығармасын қайыра жазып шықты. Сонда да тырнақалды туындысына аса көңілі толмай, тіпті, дүкен сөрелерінен көріп қалса, қарадай қысылып, ұялады екен. Өзін ұдайы мазалап, іштей жегідей жеген осы түсініксіз сезім туралы бірде Әбіш Кекілбаевқа айтса керек. «Ой, Әбе, бұл ойыңызбен келіспеймін, сіз бекер қиналасыз. «Курляндия» соғыс тақырыбында жазылған мықты шығарма. Жаңалығы көп. Онымен мақтануыңызға болады» деген Әбіш аға, өз ойын қуаттайтын нақты дәйектер келтіреді. «Сонда Әбіштің әрбір сөзі көкейімдегі көп күдікті сейілтіп жіберді. Жан-дүнием босап сала берді. Бір ғажап түсініксіз сезіммен, жалма-жан орнымнан атып тұрып, кітап сөресінде тұрған «Курляндияны» қолыма алдым. Көптен көрмеген тұңғышына қиянат жасаған әкедей мейірленіп, бауырыма басып: «Айналайын, кешір айналайын» дей беріппін үздіксіз. Сөйтіп, тұңғышыммен Әбіштің арқасында қайта табыстым» деп еске алады Әбеңнің өзі бұл туралы бір әңгімесінде. Бұл да тумысынан Әбенің өзін-өзі аямай, үнемі қамшылап, ізденіп, жетілу үстінде жүретін ерекше мінезін көрсетсе керек.
Әдебиет атты айдынға сарқылмас арна тартып, әлемнің көптеген тіліне аударылған, өшпейтін шығармалар жазып, өлмейтін кейіпкерлер жасаған Әбе – шын мәнінде бақытты қаламгер. Себебі ол өзінің бар саналы ғұмырын әдебиетке, жазуға һәм оқуға арнады. Соғыстан кейін әдебиет әлеміне имене аттаған майдангер қаруын қаламға айырбастады. Алпысыншы жылдары «Жұлдыз» журналының тізгінін ұстады. Басылымға келе сала Әуезов «жыл келгендей жаңалық» деп бағалаған жастар легін әдебиет сахнасына шығара бастады. Көптеген жастың жолын ашып, жөн көрсетіп, ізбасар інілеріне қамқор бола білді. Әрине, ол екпін әлдекімдерге ұнамаған болса керек, бір жылға жетер-жетпес уақытта әлдебір себептермен орнынан алынды да, Аралды бетке алып жүріп кетті. Содан кейін ешқандай қызметтің тізгінін ұстамады. Қаламын сүйеу етіп, қағазға түскен әлемінде, қан мен тердің арасында өмір кешті.
Қасиетті қаламды қолына алғалы бері «Әдебиет – әдеп» деген қағиданы жадында берік ұстанған Әбе өзінің ұстамды қалпынан әсте жаңылмады. Кез келген туынды автордың мінез-құлқымен, таным-түсінігімен астасып жататыны белгілі. Нұрпейісов шығармаларынан автордың өзін көрмейсіз. Есесіне оның Еламан, Жәдігер, Тәңірберген, Әзім, Айбала, Бәкизат, Судыр Ахмет, Сары Шая секілді кейіпкерлері бірін-бірі жалғап, дамытып, сабақтасып, көзге түсіп тұрады. Бұл да әдебиеттегі парасаттылықтың көрінісі.
Біз Лев Толстой шығармаларының тереңдігіне, ойшыл суреткердің данышпандығына тәнті боламыз, Михаил Шолоховтың туындысындағы тілдің қарапайымдылығына еріксіз сүйсінеміз. Әбе осы қабырғалы қаламгерлердің ең басты қасиеттерін бойына сіңіре білді. Сондықтан да оның ұғынықты, жинақы, бояуы қанық шығармалары үлкен ойларға ұласып жатады.
Бұл орайда кейбір қаламгер-замандастары Әбені қазақтың Шолоховы деп, «Қан мен терді» «Тынық Донға» теңеп келгенін білеміз. Бекер емес-ау деп те ойлаймыз. Шолоховтың даналықты қарапайым тілмен жеткізе білген кең тынысы Әбеде анық байқалады. Дегенмен біз байқаған ұқсастық басқа мәселе: орыс әдебиетшілері Михаил Шолохов пен Лев Толстойдың арасында рухани сабақтастық мол екенін айтады. Ал біз Әбдіжәміл Нұрпейісов пен Мұхтар Әуезовтің арасынан дәл осындай сабақтастықты аңғарамыз.
Мұхаңды ұстаз тұтқан Әбе ұлы суреткердің әбден кемелденген шағында көзін көріп, тәлімін алды. Өз сөзімен айтқанда, «іштей жақын тұтқан, аса тәнті болған әдебиеттегі академигін, ұстазын» шексіз жақсы көрді. Ерекше ілтипат, айрықша құрметтің әсері болса керек, сол ұстазына тонның ішкі бауындай етене жақын болуға бір жағы жүрексінетін еді. Әйтсе де, ибалы, үлкенді құрметтеп өскен ауылдың тәрбиесі тұла бойына тұтас сіңген Әбе мінсіз ұстазын үнсіз жақсы көретін. Ұстаз бен шәкірт арасындағы махаббат та осындай риясыз болса керек. Оны адам жанын терең біліп, сезетін дария-данышпан Мұхаң да қапысыз ұққан сияқты. Өмірінің соңғы кезеңінде кейде өзінен сырғақтап, кездесе қалса қызарақтап, шеттеп тұратын қаламгер інісін жақын тартып, оны Жазушылар Одағына басшылыққа ұсынады. Бұл – алыптардың арасындағы алтын арқауды, үзілмей жалғасқан ұрпақтар сабақтастығын көрсетсе керек. Осы әрекеті арқылы ұлы Мұхаң әдебиеттің ендігі кезегін Әбеңе тапсырып, батасын беріп кеткендей әсер қалдырады.
Жүз жасқа жақындап, дүниеден озған Әбе тұтас ХХ ғасырды жазып шыққан тұлға. Әбенің жоғарыда аталған үш туындысының әрқайсысы ХХ ғасырда қазақ қоғамына айрықша ықпал еткен үш ірі тарихи оқиғаны қамтиды. «Қан мен тер» трилогиясы – 1916 жылғы ұлт-азаттық көтерілісті, Қазан төңкерісін, «Курляндия» романы – Екінші дүниежүзілік соғысты, «Соңғы парыз» диалогиясы – Кеңес Одағының тоқырап, қоғам үлкен бетбұрыс алдында тұрған шақты арқау етті. «Соңғы парыздағы» шиеленісті қоғам өмірі еліміздің тәуелсіздігіне әкелгені белгілі. Сондықтан Әбенің жазғандары бір-бірін толықтырып, тұтас бір әлемді құрайтындай.
Соның ішінде «Соңғы парыздағы» көркемдік пайым бойынша Аралдың жойылуы – Аралдай шалқыған адамның ішкі әлемінің тартылып, суалып, ізгіліктің жойылуы, соңғы ғасырдағы адамгершілік экологиясының сұрқай тарту кеселі жаһандық ауқымда дабылқақты пернеде суреттелген. Айталық, Жәдігер мен Бәкизаттың арасындағы жұбайлық, ізгілік қарым-қатынастар Арал теңізіндей суалып сарқылған. Арал да адамдардан, жағалаудан қашқан. Жәдігер де адамдар арасынан қашып ақырғы өмірі мұзда өтеді. Артына қарайласа ешқандай із де жоқ, белгі де жоқ. Ақыры, Жәдігер, Бәкизат, кабинеттік өлшемдермен құрсауланған академик Әзім мұз үстінде тоғысады. Қай кезеңде де, қай дәуірде де заманына қарай икемделіп, тіпті қайраткер болып көрінетін «пысықай» Әзім соңғы сәтте мұнда да сеңнен сытылып шығады. Ал он үш жыл отасып, тіпті дүниеге перзент әкелген Жәдігер мен Бәкизат бір-бірінің қадірін тек ақырғы сәтте, түнерген бұлттармен түнекке айналған, буырқанып, сеңдері соғылысқан теңіз үстінде ғана біледі. «Дүние – ғапыл, өмір – зая» деген осы шығар. Автор бұл орайда «Бас-аяғы бір тұтам тірліктің ақыры, міне, ит жыртқан қара терідей ырым-жырым. Соған кім кінәлі?» деп мәңгілік сауалды алдымызға тартады. Осыған байланысты болса керек, қабырғалы қаламгеріміз Әбіш Кекілбаев бұл туындыны «Арылу әдебиетінің басы» деп бағалаған екен.
Шығарманың шырқау шегінде жылу іздеген торғай да пана іздеп мұз үстіндегі Жәдігердің қойнына еніп кетеді. Бірақ Жәдігердің денесі суып, аманат шағы жеткенін сезгенде, пыр етіп ұша жөнеледі. «Жаны кеудеден ұшты» деген көне түркілік мифтік түсінікті жазушы қолданғанымен, мұнда адамгершілік экологиясының суалғанын жанайқаймен ұқтырғандай. Абай хакім «Көздің жасы, жүректің қаныменен, ерітуге болмайды ішкі мұзын» деп қазақтың тақсыретін айтқан ғой. Сол сияқты алып даланың шетіндегі Аралдың тоң-мұзында тоқайласқан үштаған тағдыр иелерінің де табан басқан соңғы кеңістігі ызғарлы мұз, кеуделерінен жылылық кеткен, ал табандары тайғақ, бедерлі іздері де жоқ. Жалпы, Нұрпейісов тұманды түндегі теңізде қақпақылға түсіп, сеңдей соғылысқан, балыққа ұмтылған тайғақты да тайқы маңдай елінің құландай жосып кеп, ақыры мұз үстінде, ішкі жан-дүниесі де мұзға айналып сіресіп-тіресіп тұрған тағдырлы жұрт екенін астарлы уәжбен түсіндіргендей. Бұл ретте, кешегі дәуірдің зая-ұрпағының тағдыр-талайын бейнелеп тұрғандай... Мың айдың жүзін көрген Әбе абыздық кемел қасиетпен өз халқын айта отырып, барша адамзат табиғат-ананы жеңеміз деп лепіріп жүріп, өзінің ішкі ізгілік қазынасынан айырылып, ақыры ХХІ ғасырда жар шетіне тіреліп, айдын көлін сарқып, асқар тауын аласартып, табаны тайғақ мұзда тұрғанын «Соңғы парыз» романында үштаған кейіпкерлердің бір күнгі өмірінің оқиғасына сыйдырып, шеберлікпен түйіндеп суреттегені анық аңғарылады.
Міне, осылай зиялы адамның өз халқы алдындағы міндеттерін терең түсіне білген Әбе жазушылықпен ғана шектеліп қалған жоқ. Ол халқының қалың ортасындағы қиындығын бірге көріп, қуанышын бір дастарқан басында бөліскен нағыз қайраткер де бола білді. Қазақтың мұңы мен мұқтажын ең биік мінберлерден тайсалмай айтты. 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасы кезінде де бұғып қалған жоқ. Арада бір жыл өткенде Мәскеудегі мәжілістердің бірінде ол Колбинді Қазақстаннан кері қайтарып әкетуді талап етті. Жалпы, тіл, ауыл, халықтың тұрмыс-тіршілігіне, Аралдың жағдайына қатысты мәселелерде өткір пікірін үнемі бүкпесіз айта білді.
Бірде Әбе «Егемен Қазақстанға» келді. Қателеспесем, 2018 жылдың ақпан айы. «Бала, слушай, сен мына газетті оңдапсың. Бұрын қарай бермейтін едім, ауруханада жатқанда қолыма түсіп, оқып қайран қалдым. Газет мүлдем өзгеріп кетіпті. Вот сволыш, молодец! Мақала берсем, басасың ба?» деді қулана күлімсіреп. Тоқсанның төріндегі әдебиеттің алыбы қолқа салып тұрған соң ойланбай «Әрине, басамыз!» дедік. Содан қобыраған, кейбір жері желімделген, жұлым-жұлымы шыққан бір қағаздарды шығарып, басуға берді. Онысын төрт-бес күн түзеді. Хатшысы болып, басып береміз. Дауыстап оқып, қайта жөндейді. Мақаланың жиырма нұсқасы жасалған шығар, сірә… Ақыры, бабына келді-ау дегенде «Осыны енді бір сөзін өзгертпей басасың» деді. Даусы қатқыл шықты. Ауыл мәселесін көтерген өзекті, көлемді мақалада өткір сын да бар еді. Әйтсе де, бұл Әбе ғой, қайтіп бас тартасың. Таяқ жейтінімізді білсек те, нөмірге салып кеп жібердік.
Содан риза болған Әбе редакцияның жұмысымен таныса бастады. Ғимараттың бесінші қабатында басылымға басшы болғандардың суреттері ілінген еді, Әбе солардың әрқайсына ұзақ тоқтап, үңіле қарап, рухтарымен сырласқандай болды. Ал Шерағаң мен Әбіш ағаның суреттері алдына келгенде, қабырғадан алып беруімді өтінді. Сосын қос алыптың суретін сүйді де, «Айналайындар-ай» деп кеудесіне басты. Бір өзгеше махаббатпен, сағынышпен еміренді.
Енді сол ірілеріне, інілеріне қауышқан да болар.
Расында, сыртынан суық, қаталдау көрінгенімен, Әбенің жан дүниесі мейірімге толы болатын. Ықыласы түскен адамға бар пейілімен ақтарыла ауады, ал көңілі қатты қалса, қайта қайырыла қоймайды. Сондықтан өз дегені болмаса, оңайлықпен тоқтай қоймайтын қайсар мінезін кейде жұрт қыңырлыққа балап жататын. Әсіресе, ел тағдыры, жер тағдыры дегенде қайраттанып, айбаттанып, ештеңеден қорықпай, арыстанмен алысуға даяр тұрушы еді, жарықтық.
Осыған байланысты мына бір оқиғаны айта кетпеске болмас. 1990 жылдың 30 мамырында КСРО президенті Михаил Горбачев Алматыға келіп, алқалы жиын өткізеді. Ол Кеңес Одағының әлі де қайраты қайта қоймаған шақ. Әне-міне тәуелсіз ел болып кетеміз-ау деген үміт те қылаң бере қоймаған. Әбең әлемдегі ең алып империялардың бірінің көсеміне қасқая қарап тұрып, отарлау саясатын әшкере етіп, қазақ тілін мемлекеттік тіл етуге наразы пікірлерге тойтарыс беріп, тайсалмастан айтып салған еді. Бұл сол күні теледидардан толық көрсетілді. Алайда ешбір баспасөз бетінде жарияланған емес. Әбдіжәміл аға да «Мен сөйтіп айтып едім» деп жүрген жерінде алаулатып-жалаулатып айта бермейтін.
Жалпы, Әбенің ұстанымының өзі сондай. Ұстазы Мұхтар Әуезов «Үлкен талант әдебиет майданына айқайлап келмейді» дейді екен. Оның үстіне Әбенің өзі үн-түнсіз жазып қана жата бергенді жөн көрмей, азаматтық істерге араласып, қоғамға үн қосып отыру қажет деп санайтын. «Ұлттық мәдениеттің тұтас қамын ойлау үшін әдебиетші ең алдымен өзін азамат сезінуі керек» деуші еді.
Ол көзі тірісінде атақ та, қызмет те қумай, әдебиетке адал еңбек етудің өшпес өнегесін көрсете білді. Өйткені ол – сөзбен сурет салып, қаламның құдіретін құрметтейтін қабырғалы қаламгер, алаштың айбыны мен абыройы үшін басын бәйгеге тігуге даяр қайраткер, әдебиет әлемінде өзіндік қайталанбас орны бар классик жазушы еді. Сондықтан Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарт Тоқаевтың Алматыға арнайы барып, Әбенің кеудесіне «Еңбек Ері» Алтын жұлдызын тағуы – әдебиетіміздің тұтас бір дәуіріне көрсетілген құрмет ретінде бағаланды. Әбемен бірге әдебиетіміздің де мерейі көтерілді.
Әрдайым ағысқа қарсы жүзетін, сертіне берік, діні қатты, ділі құнарлы, діңі сексеуілдей шымыр дарабоз құбылыс, тарлан тұлға дегдар болмысынан, тарпаң мінезінен бір сәт танған емес. Ол тұтас шығармасына ғана емес, әрбір сөйлеміне, әрбір жазған сөзіне ықтиятпен мән беріп, қайта-қайта өңдеуден-жөндеуден әсте қажымайтын. Суреткердің көркем сөз сиқырына іңкәр періште көңілі, эстетикалық тұнық талап-талғамы оны үнемі мазасыз еткеніне көзіміз талай мәрте жеткен. Оның біреуді көлгірсіп мақтамайтын, өзі де мақтанбайтын, сабыры сарқылмайтын, төзімі түгесілмейтін шыңырау мінезі даладан дарыған нәр еді. Басқа қаламгерлер мерейлі белеске шыққан сайын дабыралап мадақ жаздырып, дақпыртпен той жасап жатқанда, абыз Әбең бірде-бір атаулы тойын атап өтпегені бүгінгі біздерге өнеге. Көзі тірі болса, бәлкім, ғасырлық тойын да осылай даңғазасыз, достарының арасында ғана атап өтер ме еді, кім білсін.
Жамбылдың жасына жақындаған, әдебиет әлемінің Әбесіне айналған Әбдижәміл Нұрпейісов кесек туындылары, өлімсіз кейіпкерлері арқылы қазақ сөзімен бірге мәңгілікке жасай береді...
Дархан ҚЫДЫРӘЛІ,
академик,
сенатор