Болашақ үшін дауыс берген күн
Өткен жексенбіде бір жыл бойы халық талқысында болған АЭС құрылысы бойынша референдум өтті. 6 қазанда 7 820 918 қазақстандық ел келешегін айқындайтын маңызды іс-шарада дауыс беруге қатысты. Референдумға қатысқан отандастарымыздың 71,12 пайыздан астамы «Иә» деп жауап берді. Бұл референдумның еліміздің тарихында ерекшеленіп қалатыны анық. Өйткені АЭС салу мәселесін халық өзі шешті.
Асуан
СИЯБЕКОВ,
«Қазақстандық
атом электр стансалары»
ЖШС Атом энергетика
бөлімінің жетекші инженері:
Референдум – үлкен жұмыстың тек басы ғана
– Негізі, референдум өткізу бұл – үлкен жұмыстың тек басы ғана. АЭС-ті басқару жүйесі бойынша қай мемлекеттің технологиясы озық екенін жете зерттеп, еліміздің геосаяси жағдайын да ескере отырып, дұрыс шешім қабылдаймыз деп ойлаймын. Қай елді, қандай технологияны таңдасақ та, бізге, ең бірінші, қауіпсіздік мәселесі маңызды. Одан кейін өзіміздің отандық ядролық отын базасын қолданудың жолдарын қарастырамыз. Уран өндірісінің байытылған қоры Қазақстанда жетерлік. Оны өндіріп, экспорттап отырмыз. 2021 жылдан бері Өскемен қаласында дайын зауыт жұмыс істеп тұр. Биылғы қуаттылығы 200 тоннаға дейін жетеді. Яғни, уран өндіру бойынша біздің мамандарымызда біліктілік жетеді, ресурс та бар. Тағы да қарайтын мәселе – кадрлардың әлеуеті, мамандарды даярлау. АЭС салушы ел отандық мамандарды реакторлық технологияға сай оқытады, біліктілігін шыңдайды.
Атом энергиясы бізге таңсық нәрсе емес. Бізде 3 ядролық реактор бар, Алматы, Курчатов қалаларында қаншама маман жұмыс істейді. Олардың жұмыс істеу принципі біз саламыз деп отырған АЭС-тің жұмысына қарағанда өте қиын. Өйткені әр энергетикалық диапазонда зертханалық жұмыстар жасалады. Ал АЭС-те бір энергетикалық деңгейге шығарып қойғаннан кейін мамандар оны тек қадағалап отырады. Сондықтан оны басқара алатын мамандар бізде жеткілікті. Сондықтан АЭС салынатын 10-12 жылдың көлемінде біз өзімізге керекті мамандарды даярлап аламыз.
Негізі, АЭС салатын елді таңдайтын кезде техникалық-экономикалық сипаттамаларына баса назар аударамыз. Мәселен, Франция мен Ресейді алып қарайық. Олар 1960-70 жылдардан бастап АЭС сала бастады. Сондықтан екі елде де үлкен тәжірибе бар. Франция да, Ресей де пайдаланылған ядролық отынды игеру, ары қарай оның радиоактивтілігін төмендетудің жолдарын жақсы зерттеген. Францияның кадрлар даярлайтын арнайы мекемесі бар. Қытай процесті оңтайландыруда озық. Олар басқа мемлекеттерге қарағанда құрылыс нысандарын тез әрі берік қылып салады. Оңтүстік Корея БАӘ-ге 4 блоктан тұратын APR-1400 реакторы бар АЭС салып берді. Кәрістер Халықаралық атом энергиясы агенттігінің (МАГАТЭ) берілген ұсыныстарын орындай отырып, белгіленген уақытта АЭС құрылысын сәтті аяқтады.
Референдум нәтижесінен соң вендорды таңдаумен қатар дәлелді түрде АЭС орналасатын жер бойынша Үкіметтің арнайы қаулысы керек. Атом электр стансасы үшін таңдалуы мүмкін жерлердің бірі – Алматы облысындағы Үлкен ауылын бекітетін болсақ, сол жерден 3 алаң қарастырылады. Бір – маңызды алаң, екі – альтернативті алаң. Бұл біздің нормативтік құжаттардың да талабы, МАГАТЭ-нің де ұсынысы. Үш алаңды таңдағаннан кейін ол жерде міндетті түрде инженерлік зерттеулер жүргізіледі. Мамандар «АЭС-ті қандай алаңға салған дұрыс?» деген сауалға жауап іздейді. Бұл 1-2 айдың көлемінде бола қалатын жұмыс емес. Орташа есеппен 1-1,5 жылда аяқталады. Негізі, Үлкен ауылының тарихи деректері бар, өйткені мұнда кезінде үлкен жобалар басталып, аяқсыз қалған болатын. Бірақ біз дайын деректерге сүйенбейміз, бәрін басынан бастаймыз. Себебі АЭС өте күрделі құрылыс, қауіпсіздік деңгейі жоғары нысан болатындықтан асқан жауаптылықпен зерттеу жүргізуіміз керек.
Инженерлік зерттеулерден кейін техникалық-экономикалық сипаттама жұмыстары жүргізіледі. Оның ең үлкен бір бөлігі – АЭС-тің қоршаған ортаға әсерін бақылау. Бұған барша қазақстандық қатыса алады. Өйткені ол ашық түрде жүргізіледі. Кейін осы сипаттаманың барлығы біткеннен кейін АЭС-тің сараптамасы жасалады. Сараптамадан соң «Шынымен де сол технология осы жерге керек пе?» деген сұрақ көтеріледі. Егер барлығы құпталатын болса, тағы да Үкіметтің қаулысымен бекітіліп, ары қарай жобалық-сметалық құжаттамалар дайындалады. Таңдалған вендормен келісімшарттар жасалып, кейін бірінші бетонның құрылысы басталады. Осыған дейінгі жұмыстарға 4-5 жыл уақыт кетеді. Бірінші бетонның құрылысы да 5-6 жылға созылады. Сонда АЭС-ті салуға бас-аяғы 10-12 жыл уақыт қажет.
Мұндай үлкен жобаның құрылысына экологтар алаңдаушылық білдіріп отыр. «Балқаштың суын пайдалансақ, таусылып қалмай ма? Пайдаланылған су көлге қайта құйыла ма?» деген мәселеге жан-жақты түсініктеме бере кетсем деймін. 1960-1990 жылдар аралығында Балқаш көлінің суы азайып, кейін қайта толысқанын білеміз. Яғни, судың қайтуы мен толысуы бұрын да болған. Ал енді булану деңгейіне келсек, Балқаш көлінің көлемі – 108 млрд текше метр. Оның 1/5 бөлігі жыл сайын буланып кетеді. Бұл шамамен 19 млрд текше метр. АЭС-тің пайдаланатын су мөлшері – 63 млн текше метр. Яғни, жылдық буланудың 0,33 пайызы, бір пайызға да жетпейді. Сондай-ақ пайдаланылған су көлге қайтадан құйылмайды. Өйткені біз тікелей суды алу технологиясын қолданбаймыз. Қазір әлемде 415 реактор жұмыс істеп тұрса, соның жартысына жуығы осы технологиямен жасалады. Өйткені бұл арзанға түседі. Ал бізде Балқаш көлі жабық әрі оған Іле өзені ғана келіп құятындықтан, жоғарыда аталған тәуекелдердің бәрін ескере отырып, мұнаралы градирнялар жүйесін қолдануға ұсыныс беріп отырмыз. Астананың шетіне шықсаңыз, жылу электр стансаларында дәл осындай мұнаралы градирнялар жұмыс істеп тұр. Олардың биіктігі 50-60 метр болса, атом электр стансасында бұл биіктік 200 метрге дейін барады. Осы технологияларды қолданатын болсақ, 63 млн текше метрді сумен суытуға болады. Бұл жерде ядролық реакторды ешкім суытпайды, турбинадан шыққан буды конденсаторға қарай жіберу үшін суды қолданады. Яғни, пайдаланылған су қайтадан көлге құйылмайды. Үлкен градирнядан шығатын су емес, бу ғана. Ол ешқандай да радиоактивті зат немесе түтін емес. Сол себепті де АЭС жасыл технологияға жатады. Одан көмірқышқыл газы, ауыр металдар – метан, азот шықпайды. Екінші технология бар. Ол – құрғақ градирнялар. Олар суды мүлдем қажет етпейді, бұл желдеткіштердің көмегімен жүзеге асырылады. Сол жердегі оқшауланған жүйе желдеткіштер арқылы буды суытып қайтадан конденсатқа айналдырып, мұны екінші контурға жіберіп отырады. Түсінікті болу үшін айтсақ, біздің көлігіміздегі қарапайым радиаторлар секілді жұмыс істейді. Біз осы 2 технологияны техникалық-экономикалық сипаттаманы жасаған кезде міндетті түрде қараймыз.
Жалпы, АЭС салу – базалық генерация көзін салу деген сөз. АЭС-тің басқа энергия көздеріне қарағанда операциялық шығындары жоқ. Мысалы, ЖЭС-те бұл көмір. Елімізде кейбір стансаларда 10 мың тонна көмір жұмсалады. Ал АЭС-ке «тамызықты» бір салсаңыз, 18-24 айға дейін, яғни бір цикл біткенге дейін тұрады, оны ешкім қозғамайды. Одан кейін оның 1/3 бөлігін әр 18 ай сайын ауыстырып отыру керек. Екіншіден, АЭС стратегиялық жоба, елімізде экономикалық тұрақтандыру болады. Базалық генерация көздерін біз үздіксіз тәулік бойы энергия алу мақсатында қолданамыз. Өйткені бұл тұрақты және қазіргі трендттердің барлығын ескеретін генерация көзі. Тренд дегеніміз – жасыл энергетикалық даму, бүкіләлемдік декорбонизацияны азайту мақсатында дәл қазіргі кездегі оңтайлы шешімнің бірі. Өйткені көп ел өздерінің стратегиялық даму мақсатында АЭС-ті қайта қарастырып жатыр. Әлемде 415 реактор істеп тұрса, оны 32 ел қолданады. Әлемдегі 206 мемлекетпен салыстырғанда АЭС-ті қолданатын 32 ел аз болып көрінуі мүмкін. Бірақ сол 32 елде 4,5 млрд адам тұрады. Яғни, бүгінде 4,5 млрд адам атом энергиясын қолданып отыр деген сөз.
Нұрлан АМАНГЕЛДІҰЛЫ,
Л.Гумилев атындағы ЕҰУ-дың ЯФЖМжТ кафедрасының қауымдастырылған профессоры, ядролық физика бойынша PhD:
Көне энергия көздерінің проблемасы көп
– Референдумға бір кісідей қатысып, өткіздік. Халыққа түсіндіру жұмыстары жақсы жүргізілгендіктен де дауыс берушілердің 70 пайыздан астамы «Иә» деп жауап берді. Халық АЭС салу, салмау мәселесін өзі шешті.
Жалпы, референдум басталғанға дейін жұмыс тобында болғандықтан халықпен жиі кездестік. Жамбыл, Қызылорда облыстарын араладық. Сонда түсінгенім, тұрғындар бізде энергия тапшылығы бар екенін сезбейді, керісінше көп деп ойлайды екен. Энергия тапшылығының зардабын оңтүстік өңір тұрғындары бір кісідей біледі. Сарапшылардың айтуынша, елімізде энергия тапшылығы 3-6 пайыз мөлшерінде. Сонымен қатар «Көмірді жағып отыра берейік» дейтіндер де жиі кездеседі. Қазір көп ауру көмірден шығатын ауыр металдардан пайда болады. Күлдің ішінде мыс, қорғасын сынды ауыр металдар толып жатыр. Елімізде жылына 400-500 мың тонна күл шығады. Оның көбі тау болып үйіліп, қалғаны шашылып жатыр. Ал АЭС-тен 50 шаршы метр ғана қалдық шығады. Мұның өзі 2-3 жылдағы көлемі. Көмірмен салыстырғанда мұны қалдық деп санауға да келмейді. Ғалымдар оны қайта өңделетін отын ретінде қарастырып жатыр. Біздің ғалымдар Жапония, Франция ғалымдарымен қосылып, бірнеше рет эксперимент жасады. Болашақта қалдық отынға элементтерді қосып, қайтадан пайдалануға болады деген болжам жасалып отыр.
Дәл қазір Америкада 96 реактор «ың-шыңсыз» жұмыс істеп тұр. АЭС салған елдің бәрі ақымақ емес. Мамандар қауіпсіздігі, технологиясы жағынан Францияныкі артық деп отыр. Иә, «Шымшық сойса да, қасапшы сойсын». Қазір қорқып, бұғып отыратын заман емес. Осылай отыра берсек, қалай дамимыз? «Шегірткеден қорыққан егін екпейді» дейді қазақ. Сосын АЭС салынған аумақта өсімдік өспейді, жануарлар жүрмейді деген де жаңсақ пікір. Мен Жапониядағы Фукусима стансасында болдым. Бізді сол маңға жақын жерде қияр, қызанақ өсетін жылыжайға апарды. Көзімізше көкөністерді кесіп, радиация мөлшерін тексерді. Бәрі қалыпты. Иә, І және ІІ буын реакторларда қателіктер кетті. Ал ІІІ буында осы қателіктердің барлығы ескерілген. АЭС-тің қауіпсіздігіне салған компаниялар жауап бере алады.
Соңғы жылдары баламалы энергия көздеріне де сұраныс артып келеді. Жаңғыртылған энергия көздерінің бір кемшілігі – тұрақсыздығы, өйткені ауа райын, күннің жылуы мен желдің соғар-соқпасын ешкім бақылай алмайды. Жел электр стансаларынан шығатын дауыс адамға зиян, жануарлар ол жерден қашып кетеді. Жел бағандарын 70 метр биіктікте орнатады, ол үшін оның астын 50 метр қазып, цемент құяды. Егер жел бағаны қираса, құласа, астындағы цементті ешкім алып шығара алмайды, жердің астында сол күйі жатады. Сондықтан көне энергия көздерінің проблемасы көп деуге негіз бар. АЭС керек емес дегендердің үйіндегі жарықты 3 күнге өшірсек, содан кейін өз пікірлерін өзгертер еді. Бір күн жарық өшсе халық шайын қайнатып, тамағын істей алмай, жұмысына бара алмай қалады. Электрсіз барлығы тоқтайды. Кейбір экономистер «Энергияны сатып-ақ ала берейік» деп отыр. Бұл да шешім емес. Кісідегінің кілті – аспанда. Бүгін келісімді бағада жарығын сатып отырған көршің ертең ойынан айнып, жарықты қымбаттатса, ешқандай шара қолдана алмайсың. Амалсыз сатып аласың. Сондықтан АЭС – энергетикалық тәуелсіздікке қол жеткізудің бір жолы.
Нұржан МҰХАМЕДОВ,
ҚР ҰЯО, Атом энергиясы институты филиалының реакторлық құрылғыларды әзірлеу және сынау бөлімінің бастығы:
АЭС қоғамның барлық саласына өзгеріс алып келеді
– Референдум күні ел қатарлы мен де учаскеге барып, өз таңдауымды жасадым. Сол күні халық белсенді дауыс беріп, өздерінің конституциялық құқығын білдірді. Сайлау учаскесінен таңнан кешке дейін адам үзілген жоқ. Бұл – еліміздегі соңғы жылдары жүзеге асырылып жатқан саяси реформалардың үлкен нәтижесі деп ойлаймын.
Азаматтарымыздың референдумға қатысуы еліміздің келешегін нығайтудағы маңызды қадам. Әрбір қазақстандықтың өз таңдауын жасауға мүмкіндік берілді. Қабылданған шешім елімізді оң өзгерістерге бастайтыны анық.
АЭС туралы халықтың едәуір хабардар екені білінді. Референдумда «Иә» деп таңдау жасағандар Қазақстанның энергетикалық дамуына, экономикалық тұрақтылығына өз үлестерін қосты деп ойлаймын.
Референдум нәтижесі оң болғандық-тан, енді алдағы жылдарға арналған жұмыстар өз кезегімен орындалатын болады. Ең алдымен АЭС салушы мемлекетті таңдап, қай жерге салынатыны белгіленеді. Бізге салынатын 2 блоктан тұратын АЭС-тің қуаттылығы 1 200 немесе 1 400 МВт болады. Еліміз АЭС-тің жұмысын оң жолға қойғаннан кейін мүмкін АЭС салуға ынталы елдерге ұсыныс жасайтын шығар. Қазіргідей техника мен технология қарыштап дамыған заманда мұндай мүмкіндікті жоққа шығара алмаймыз.
Қазақстан демократиялық мемлекет болғандықтан, әрбір азаматтың пікірі маңызды. Біз үшін энергетикалық тәуелсіздікке қол жеткізу, елімізді энергиямен толықтай қамтамасыз етуге талпыну кезек күттірмейтін мәселе болып отыр. Сондықтан Мемлекет басшысының АЭС салу туралы ұсынысы дер кезінде қолға алынды деп ойлаймын. АЭС салу қоғамның барлық саласына өзгеріс алып келеді. Соның бірі – энергетика саласына қызығатын мамандар санының артуы. Ядролық энергетика сынды техникалық мамандық иелері өз болашағын Қазақстанмен байланыстыратын болады. Тіпті, жастар шетелде білім алған күннің өзінде оның жемісін елімізде көретіні анық. Бұл экономикамызды да алға жылжытып, Қазақстанды дамыған елдер қатарына қосады деп ойлаймын.