Әбділхамит РАЙЫМБЕРГЕНОВ: Ұлттық музыка – ұлттық идеологияның ажырамас бір бөлігі

Әбділхамит РАЙЫМБЕРГЕНОВ: Ұлттық музыка – ұлттық идеологияның ажырамас бір бөлігі

Әбділхамит РАЙЫМБЕРГЕНОВ: Ұлттық музыка – ұлттық идеологияның ажырамас бір бөлігі
ашық дереккөзі

Қазақтың күй өнерін барынша наси­хаттап, ұлттық музыкамыздағы осы бір өресі биік жанрды ұрпақ санасына барынша сіңіру жолында тер төгіп жүрген тұлғалар бар­шылық. Солардың қатарында күйші-дом­бырашы, өнер зерттеуші Әбділхамит Райым­бергеновтің де орны салмақты. Ол тәуел­сіздіктен бұрынғы кезеңде «Мұрагер» ансамблін құрып, қазақ музыкасының әлем­ге танылуын үлес қосқан, қазақ теле­дида­рын­да «Домбыра үйренейік» атты хабарды жүр­гізіп жас ұрпақты күй өнеріне баулыған, сон­дай-ақ жалпы бөлім беретін қазақ орта мек­тептерінің ән-күй сабағына арналған «Мұ­рагер» бағдарламасын жасап, ұлттық музыканы үйрететін оқулық жазды. 1995 жыл­дан бері өзі құрған «Көкіл» жалпы білім беретін мектеп-колледжін басқарып келеді. Атақ­ты күйші Қазанғап Тілепбергенұлының мұрасын зерттеп, көптеген кітап жазған. Күй­шімен әңгімеміз қазақтың күйлері, оның ішінде өзі терең зерттеген Қазанғап шығар­машылығы жайында, сонымен бірге қазақ музыкасын оқытып үйретудің кейбір мәсе­лелері төңірегінде өрбіді. – Әбділхамит Ысқақұлы, сізді ха­лық күйші-домбырашы, өнер зерт­теушісі ретінде таниды. Қайсы өнерпаз бол­са да өнер жолына еш себепсіз тү­сіп, табысқа жете бермейді ғой. Сіздің де күй өнеріне келуіңізге әсер еткен, тал­пынтқан жайлар болған шығар? – Әрине, себепсіз ештеңе болмайды ғой. Адам­ның болашақ тағдырына отбасы тәрбиесі, өскен ортасынан көрген-білген­дері әсер етпей тұрмайды. Мен Ақтөбе об­лы­сының Қарабұтақ ауданында дүниеге кел­дім. Үлкен атамыз Жолекенов Райым­бер­ген деген кісі атақты Қазанғаптың өзі­нен күй үйренген адам, шәкірті. Сондықтан кіш­кентайымыздан Қазанғап күйлері са­на­мызға сіңді. Тыңдап өстік. Өткен ға­сырдың 40-жылдары отбасымыз Ақтөбеге көшіп кел­ген. Әкем Ысқақ Ақтөбе филар­мо­ния­сы­ның іргетасын қалаушылардың бірі бол­ған. Ол кісі қобыз тартатын. Елге жолы түс­кен күйшілер Райымберген атамызға ке­ліп сәлем беретін, батасын аламыз деп. Ата­мызға амандаса келіп, үйде қонақ бол­ған­дардың арасында Жәлекеш Айпақов (Қазанғап күйлерінің белгілі орын­дау­шы­лары­ның бірі), Жаппас Қаламбаев, Әлмұрат Өтеғұлов секілді күйшілер, Жүсіп Сейілов де­ген жырау болғаны есімде. Солардың өне­рін көріп, ән-жырларын, күйлерін тыңдап өс­кендіктен әсері ғой, өнер жолына бет бұр­ғанымыз. – Демек, өзіңіз жан-жақты зерттеп, күй­лерін насихаттап жүрген Қазанғап күйшінің күйлерімен оқушы кезіңізден таныс болдыңыз ғой? – Иә, әрине. Оның үстіне мұндайда қа­біл­е­тіңді танып, бағыт-бағдар беретін ата-ана­ның рөлі күшті болады ғой, олар педагог еді. Әкеміз филармониядан кейін Ақтөбедегі пе­дучилищеге барып, сол жерде ұзақ жыл­дар бойы сабақ берді. Анамыз өмір бойы мек­тепте сабақ берді. Қазір жасы 90-нан ас­ты. Ұрпақтарының арасында сау-саламат өмір сүріп жатыр. – Музыкалық білімді қайдан ал­ды­ңыз? – Ақтөбедегі 6-орта мектебінің 8-сы­ны­бын бітірген соң, сол қаладағы музыкалық учи­лищеге барып домбыра класына оқуға тү­сіп, күйші, дирижер Қайырғали Қожан­баев деген кісіден төрт жыл сабақ алдым. Оны бітірген соң Алматыдағы Құрманғазы атын­дағы Қазақ ұлттық консерваториясына оқуға түсіп, Хабидолла Тастанов, Құбыш Мұ­­­хитов секілді ұстаздардан сабақ алдым. Одан соң аспирантура бітірдім. – Қазақ ұлттық музыкасында өзін­дік орындау мәнері айқын, әуен-сазы­ның құрылымы ерекше Батыс күй өнері мектебі бар. Бір кезде Қазанғап Ті­лепбергенұлының күйлері сол Батыс мек­тебіне жатқызылатын. Бірақ сіздің зерт­теулеріңізден кейін оның өз ал­дына бөлек мектеп екені дәлелденді. Осы туралы айтсаңыз? – Әрине, біз жалпыламай Батыс күй­ші­лік өнері деп айта саламыз ғой, бірақ оның ішін­де Маңғыстау күйшілік өнері бір төбе, Аты­рау өңірінің күйлері өз алдына бөлек дү­ние, Орда күйшілік мектебі – төре күй­лері­нің де өзіндік ерекшелігі мол, ал Ақтөбе өңірінен шыққан Қазанғаптың күйлері бас­қаларына мүлде ұқсамайды. Оның күй­лері­нің әуендік құрылымы бөлек, өзіндік жүйесі бар. Мәселен, Құрманғазы күйі адуын­ды, екпінді, басынан алған әуенді аяғына дейін бір қалыпты ұстап отырады. Ал Қа­зан­ғапта ондай емес, оның күйлері әр буын­дағы әуендерді әбден иін қандырып, сол жердегі барлық сазды қалдырмай теріп, кең толғайды. Батыс күйлері сағаға дейін барып домбыраға сыймай жатады, Қазанғап сағаға көп бара бермейді, бірақ саздары түрленіп, қағыстары жиі өзгеріп, әуені мың құбылып, өрнектеліп, кең тыныспен толғап отырады. – Бұрын-соңды мұралары жинас­тыры­ла қоймаған Қазанғап секілді атақ­ты күйшінің туындыларын ел ара­сы­нан іздеп табу, жазып алу оңай бол­маған шығар? – Консерваторияда бізге Саида Ела­ма­нова, Асия Мұхамбетова секілді ғылым док­торлары қазақ музыкасынан сабақ берді. Сон­да ол кісілер «Қазақта Қазанғап деген атақ­ты күйші болды, мынадай-мынадай та­ма­ша күйлері бар» дейтін. Бірде мен «Қазанғаптың сіздер айтқан туындылары­нан басқа да күйлері бар» деп, Қазанғаптың өзім білетін бірнеше күйлерін тартып бер­гем. Сонда ұстаздарым «Мынаны қайдан үй­­­рен­дің? Бұл жаңалық қой, бұрын бұларды біз естімегенбіз» деп риза болған. Мен олар­ға күйлерді атам Райымбергеннен үй­рен­ге­нім­ді айтқанда, ұстаздарым «Сен бұны бұ­лай қалдырма, сен орындап отырған күй­лер­ді жұрт білмейді. Осыларды зертте, жаз» деп тапсырма берді. Сөйтіп, 1978 жыл­дан Қа­занғап күйлерін зерттеуге біржола бет бұр­дым. Студентпін ол кезде. Жазғы демалысқа шыққан кезде үлкен магнитофо­ным­ды арқалап, ел аралап кетем. Шалқар, Ыр­ғыз, Қарабұтақ, Доңызтау жағындағы ауыл­дарда Қазанғаптың күйін шертетіндер бар десе жетіп барам. Ол кезде қазіргідей ав­тобус, такси жоқ. Жолдан шыққан көлікке оты­рып алам, 20 келілік магнитофонымды кө­теріп. Арқамда бір қап дыбыс жазатын лента. Сөйтіп, ел арасындағы тірлік кешіп жат­қан күйшілермен сөйлесіп, Қазанғап күй­лерін, күйші туралы әңгімелерді жазып алдым. Сонымен бірге қарақалпақ еліне де ба­рып, ол жақтан көптеген деректер тап­тым. Жиналған деректер бойынша Қазан­ғаптың 73 шәкіртінің өмірбаянын жазып шықтым. Олардың орындауында 500-ден аса күйлер бар екенін анықтадым. Әрине, оның бәрі Қазанғаптікі емес, арасында ха­лық күйлері, Үсен төренің, Құрманияздың, Боғданың күйлері бар. Жинап, іріктей кел­генде Қазанғаптың 79 күйі шықты. Осы жылы ақпанның 1-і күні Құр­ман­ғазы атындағы Қазақ ұлттық кон­сер­ва­то­рия­сы ғимаратының залында «Күй төресі Қа­занғап», «Властитель кюев Казангап» жә­не «Қазанғап. Күйлер» атты үш кітабымның тұ­саукесерін жасадық. Бірнеше домбырашыға Қа­занғап күйлерін орындаттық. Бұл кеште Қа­занғаптың шәкірті, домбырашы, 93 жас­тағы Жұмабай Жансүгіров ақсақал да қа­ты­сып, Қазанғаптың күйлерін тартты. Әлі ширақ, қолына таяқ ұстамай тіп-тік жүрген, жа­сы келсе де ұстазының күйлерін нәшіне келтіре тартқан Жұмабай ағамызға әдеби сазды кешімізге келген халық орнынан тұрып қол соқты. Айтайын дегенім, осы үш томдық кітап­тың алғашқы томында Қазанғаптың өмірі мен шығармашылығы, Қазанғап дәстүрлі күй­шілік мектебінің өкілдері және Қазанғап шы­ғармашылығына қатысты дерек жет­кізу­шілер жайында толық мәліметтер берілді. «Қазанғап. Күйлер» атты кітапқа Қазанғаптың 79 күйін нотаға түсіріп енгіздім. Сондай-ақ күй­лерін орындап бейнежазба жаздырдым. Оны кітапта берілген QR код арқылы ұялы те­лефоннан тыңдай беруге болады. Осы­лай­ша, 40 жылдан аса уақытымды арнаған негізгі шаруаны жүзеге асырдым. – Қазанғап өмірі мен шығармашылы­ғы­ның белгілі бір кезеңі Бесқала – Қа­ра­қалпақстан жақпен байланысты кө­рі­неді... – Иә, ол рас. Қазанғапты ол жақпен бай­ла­­­­ныстыратын жағдайлар көп, оның бірі Әз­берген ханның бағындағы күй тартысқа қа­тысуы болса, тағы бірі – өзі арнап көптеген күй шығарған Балжан қызға байланысты. Әзберген Мұңайтпасов ХІХ ғасырдың екін­ші жартысында Кіші жүз Шекті руы қазақтарының патша өкіметіне қарсы кө­терілістерін ұйымдастырушылардың бірі, батыр. Ол бір кезде Қарақалпақстандағы Қоңырат қаласын билеп, Әзберген хан деген ата­ғы шыққан тұлға. 1878 жылы Қоңыратта Әзберген хан ұйымдастырған күй сайысы өтеді. Ол Қазанғап өмірінде жарқын із қал­дыр­ған оқиға болды. Аталған сайысқа қазақ, қарақалпақ халықтарына атағы жайылған то­ғыз дәулескер күйші барған. Тоғыздың бірі – Қазанғап болады. Қатысқандарды атасақ – Әлім руынан Тоғызбай, төртқара Емберген, қабақ Тарпан, қарабас Қожай, Табын руынан Дүкенбай, Рах, Мәңке, Берікәлі деген күй­шілер. «Әзбергеннің қорған бағында» өткен бұл өнер сайысына Қаналы төре, Төреш, Орын­бай, Қаратөс-Аймағамбет секілді атақ­ты күйшілер төрелік етеді. Күй сайысының шарты бойынша әрбір күйші «Алпыс екі Ақжелең» деп аталатын тармақты күйлерді орын­дауы тиіс болатын. Сайыста Қазанғап «Алпыс екі Ақжелеңді» орындағанда, сайыс­тың алғашқы «Күй шақырғыш» атты бірін­ші күйіне «сірке қондырып», аяқ жағына жаңа та­қырыптық бөлім қосып, күй желісін байы­та өз өрнегімен мәнерлеп тартқан. Күй өне­рін жоғары деңгейде игерген бұрынғы домбырашылардың айтуынша, «Күй шақыр­ғыш» күйі «Алпыс екі Ақжелеңнің» бірінші күйі саналады екен, сондықтан бұл күйді дом­бырашылар «Күй басы», «Көш басшы», «Сер­пер Ақжелең» деп тартқан. «Алпыс екі Ақ­желеңнің» кіріспесіндей ол күйді орын­дағанда, осы циклдегі күйлерге тән ортақ қасиеттер, домбырашының шеберлігі, өзіндік мәнері айқын аңғарылады екен. Қазанғаптың күй сайысында «сірке қон­ды­рып» орындаған «Күй шақырғышы» – ұста­зы Шүйт Орынбайдың нұсқасы екен. «Сірке қондыру» – мәнерлеу, әрлеу деген мағынаны білдіреді. Музыка тілімен айтқанда – ин­терпретация деген сөз. Өнер жарысында «Күй шақырғыш Ақ­же­леңді» мәнерлеп, байытып орын­даған Қазанғап кейін сол күйдің желісіне елік­тей отырып, «Кәрі Ақжелең», «Орынбай Ақ­желең» деген күйлерін шығарған. Сөйтіп, «Әзбергенннің қорған бағында» өткен күй жарысында мерейі үстем болған Қазанғап бас жүл­де алып, даңқы бүкіл қазақ даласына жайыл­ған. Ал енді Қазанғап өмірін Бесқаламен бай­ла­ныстыратын Балжан қызға қатысты жағ­дайға келсек, ол 1880 жылы өнер сапарымен қара­қалпақ елін аралап, ондағы ағайындар­дың жиын-тойларына қатысады. Қоңыратта өткен бір тойда Уәли деген байдың Балжан атты қызымен танысады. Балжанның әр қайсысы отау тігіп бөлек шыққан алты ағасы бар екен. Үйдің ең кенжесі болып еркін өскен Балжан әншілік, күйшілік өнерді жетік меңгерген жан болыпты. Балжанды бір көргеннен ұнатып қалған Қазанғап ғашық­тық сезімін «Балжан қыз» («Айналайын ақ Балжан») атты күйімен білдіреді. Сөйтіп, Бал­жанмен көңілі жарасқан Қазанғап ке­терінде «Он бес жасар Балжан қыз» атты тағы бір күй шығарады. Балжан күтетінін білдіріп, Қазанғап ұзамай оралатынын ай­тып еліне қайтады. Алайда баласын сағына күтіп отырған күйшінің анасы оған Жәми деген қызды айттырып қойған болып шы­ғады. Сөйтіп, анасының айтқанынан шы­ға алмай, Қазанғап отбасын құруға мәж­бүр болады. Арада бірер жыл өткенде Жәми оқыстан дүние салады. Тірі адам тіршілігін істе­мей ме, әйелі о дүниелік болып кеткен соң Қазанғап қарақалпақ еліндегі Балжанды ой­лап жүріп «Он жеті жасар Балжан қыз» деген күйін шығарады. Бұйырмағанға дауа жоқ қой, күйші Бал­жанды іздеп еліне барса ол ұзатылғалы жатқан болады. Балжанның тойында Қазан­ғап «Он сегіз жасар Балжан қыз» күйін тар­тып, шашу шашады. Шынын айту керек, жан сезімі мен жүрек толғанысын терең бей­неле­ген бұл күй – күйші шығарма­шы­лығының биік бір шыңы іспеттес. Одан кейін де Қазанғап Балжанға арналған бірнеше күй шығарады. Солардың оншақтысы осы заманға жеткен. Қазанғап Жәмиден өлілей, Балжаннан тірідей айырылған соң біраз жыл серілік құрып жүріп қалып, Балкүміс деген қызға үй­ленеді. Одан Ермек, Ақшыбық, Боранбай, Жалғасбай, Ақілгек, Сарыкенже атты ұл-қыздары туады. Қазанғаптың қызы Сарыкенже (1904-1973) руы қабақ Ілияс деген жігітке тұрмысқа шы­ғып, 1928 жылы Қарақалпақстанға көшкен. Сарыкенженің бір баласы Аманбай Байбағысов (1944-2001) Ташкенттегі Низами атын­дағы пединституттың филология фа­культетінің Қазақ тілі және әдебиеті бөлімін біті­ріп, Тақиятас қаласында өмір сүрді. Жас кезінен әдебиетке әуес болған ол өлеңдер жа­зып, дүние саларынан төрт жыл бұрын, 1993 жылы «Арал – менің тағдырым» атты жыр жинағын шығарған еді. Аманбайдың ұрпақтары қазір Алматы облысында тірлік ке­шіп жатыр. – Көптеген күйшілерде «Ақжелең» ата­латын күйлер бар екенін білеміз. «Алпыс екі Ақжелең» атты циклды күй­лердің мәні не? – Ақжелең деген сөз тілімізде ақжарқын, жай­дары көрікті, әдемі деген мағынаны біл­діреді ғой. Сондықтан «Ақжелең» күйлері о баста әйелдерге арналған көрінеді. Ал «Ал­пыс екі Ақжелеңге» келсек, қазақта адам бойын­да алпыс екі тамыр болады деген ұғым бар, адамның қатты толқығанын бейне­ле­генде «алпыс екі тамыры иіді» дейді. Сон­дық­тан адам жанын тебірентетін күйлер шо­ғырын «Алпыс екі Ақжелең» атаған. Әрине, ол күйлердің бәрін бір адам шығармаған. «Ақ­желең» атаулы күйлер шоғыры бірнеше күйшінің шығармаларынан құрастырылған. Сөйтіп, ол өз алдына цикл болып шыққан. Мәселен, қазақ күйшілерінде «Тойбас­тар», «Байжұма», «Қосбасар», «Толғау» секілді аты ғана емес, мазмұны, музыкалық тілі жағынан бір-біріне жақын күйлер өз алдына жеке жанр ретінде қалыптасқан. «Алпыс екі Ақжелең» де осындай аспапты музыканың жеке жанры ретінде қалыптасқан күйлер. Өзінің мықтылығын дәлелдеу үшін күйшілер «Алпыс екі Ақжелеңді» түгел игеріп, тартуы тиіс болған. Ұзақ, Құрманғазы, Дәулеткерей, Есбай се­кілді атақты күйші-композиторлар «Ақжелең» күйлерін шығарған. Өкініштісі сол, «Алпыс екі Ақжелеңді» толық орын­дай­тын күйшілердің кейбірі ХХ ғасырда өмір сүргенімен заман аласапыранында олардың орындауындағы «Ақжелең» күйлері жазып алынбай қалды. «Ақжелең» күйлеріне байланысты қолда бар деректерге сүйене отырып, мынадай тұ­жырым жасауға болады: «Ақжелең» күйлер циклы «Күй шақыр­ғыш Ақжелең» күйімен басталған. «Ақжелең» циклы алпыс екі күйден тұр­ған. Бұл адамның алпыс екі тамырын иді­ре­тін музыка құдіретінің символы тәрізді. Күйшілер «Ақжелең» күйлерінің мән-маз­мұнын сұлу, нәзік, кербез әйелдермен бай­ланыстырған. «Ақжелең» күйлері адамға ерекше әсер етіп, махаббат пен жастық жігер сыйлайды деп есептелген. «Алпыс екі Ақжелеңнің» құрылымы қа­зақ ұғымына сәйкес адам өміріндегі бес мү­шелді бейнелеген. Күйлер әр мүшелдегі әйел болмысын көрсеткен. Әр мүшелді көр­се­те отырып, оған қатысты күйлерді келтіріп айтсақ, мынадай: Бірінші мүшел – балалық шақ (1-12 жас) – «Тентек Ақжелең», «Қыз Ақжелең», «Көркем Ақжелең»; Екінші мүшел – жастық шақ (13-24 жас) – «Жігіт Ақжелең», «Көңіл ашар Ақжелең», «Бұраңбел Ақжелең», «Кербез Ақжелең», «Бұлбұл Ақжелең», «Сипай сал Ақжелең»; Үшінші мүшел – орта жас (25-36 жас) – «Сылаң Ақжелең», «Сырбаз Ақжелең», «Серпер Ақжелең», «Домалатпай Ақжелең», «Дөңгелек Ақжелең»; Төртінші мүшел – ересек шақ (37-48 жас) – «Қираңбел Ақжелең», «Түйдек Ақже­лең»; Бесінші мүшел – кәрілік (49-60 жас) – «Кәрі Ақжелең», «Шал Ақжелең», «Шәлдіріш Ақжелең». «Ақжелең» циклы Қазанғап күйлерінде ерек­ше орын иеленеді, тіпті оның шығар­ма­шылығының негізгі жанры деуге болады. Күйшінің ғашық болып, қосыла алмаған Бал­жанға арналған он бір тамаша портреттік күйі осының дәлелі. – Қазақта дәстүрлі күй мектептері көп қой, кейінгі кезде Бесқала күй мек­тебі тура­лы жазылып жүр. Ол туралы не айтасыз? – Қазақ бар жерде қазақ өнерінің өл­мей­тіні анық қой. Бесқала қазақтарынан да күй­шілер көп шыққан. Демек, күйшілер бар жер­де өзіндік күй мектебі қалыптасатыны заң­ды нәрсе. Жоғарыда айтып өткен «Әз­бергеннің қорған бағында» «Алпыс екі Ақ­же­лең» күйлерін тартудан өткен өнер жа­ры­сы да соның айқын дәлелі емес пе? Қазан­ғап­тың кейбір күйлерінің сол жақтан та­былуы, Бесқалада оның жолын жалғастырған шә­кірттерінің болуы күй өнеріміздің ол елде сабақтасқанын аңғартпай ма? Егер Бесқалада күй өнері дамымаса Бәйімбет, Жұмалы, То­ғай­бай, Рах, Молдағали, Әбдіғали, Дәулет­кел­ді, Биман секілді күйшілер қайдан шықты? Мен Қазанғапқа арналған кітабымда Бес­қала күйшілері туралы жаздым. Кейінгі кезде Бесқаладағы ән, күй өнері туралы Күнқожа Қайрулла ініміз екі кітап шығарды. Ол сондағы қазақтардың жыраулық, күйші­лік өнерді дамытып, мектеп жаратқанын көр­сетеді. – Енді әңгімені өзіңіз тер төгіп жүр­ген білім саласына бұрсақ. Бұл салада да атқарған істеріңіз көп екенінен ха­бардармыз. – Мен өзі білім беру саласында көптен бе­рі еңбек етіп келе жатырмын. Дина деген тұңғыш қызым мектепке бар­ғаннан кейін балалардың қалай білім алып жатқанына қызыға бастадым. Бір күні қызымның музыка сабағында оқитын кітабына қарасам, сол баяғы орыс компози­тор­ларының шығармалары, «Батыр бала Болатбек» сияқты әндер... Кілең идеоло­гия­лық шығармалар. Сосын қызым оқитын Ал­матыдағы 12-қазақ мектебіне бардым. Атақ­ты ақын Сағи Жиенбаевтың жұбайы Уәзи­па апай қызымның сынып жетекшісі еді. Сол кісіге аптасына екі рет музыка пәні­нен ақы-пұлсыз сабақ беруге өтініш жаса­дым. Сөйтіп, түгел сыныпқа домбыра үйрете бастадым. Ол кезде методика дегенді біле бер­мейтін кезім. Бір сыныпта 44 бала. Бала оқытудың қиындығынан миым айналып кете жаздады. Балаға қалай сабақ берудің жолдарын іздедім, бастауыш сыныптардың сабақтарына кіріп, мұғалімдердің қалай оқытатынын көрдім, психологтармен біраз жұмыс істедім. Сөйтіп іздене жүріп, бүкіл сы­ныпқа домбыра үйретудің әдістемесін жа­садым. Оның бәрі, әрине, жемісін берді. Балаларға ұлттық музыканы оқыту ар­­қылы да ұлтжанды азаматтар тәр­бие­леуге болады. Мен оқытқан балалар қа­зақ­тың ән-күйі арқылы көп нәрсені терең се­зінді деп ойлаймын. 1986 жылғы жел­тоқ­сан оқиғасы тұсында оқушыларым мек­теп­тің терезесін ашып тұрып «Менің Қа­зақ­ста­ным» әнін қосыла шырқап, өздерінің са­на­лылықтарын көрсеткені бар. Соның себебінен мені мектепке кіргізбей қойды, ұлтшылсың, балаларға теріс тәрбие беріп жүрсің деп. Сосын демалыс күндері амалдап оқы­тып жүрдім. Кейін ол күні де мектептің қарауылы мені ішке жібермейтін болды. Сосын ашуым келіп телевидениедегі жігіт­терге бардым, маған бір жарты сағаттық бағ­дарлама беріңдер деп. Оны жүргізіп жүр­ген кезімде Алматыда 159-қазақ мектебі ашы­лып жатқан. Сол мектептің директоры мені шақырды, мектепке келіп сабақ бер деп. Ол кісіге «ұлтшыл деген атым бар, сізге зия­ным тиіп жүрмесін, мені штатпен жұмысқа алмай-ақ қойыңыз, тек сынып беріңіз, тегін оқытамын дедім. Сөйтіп сол жерде 6-7 жыл өзім жасаған жүйемен музыкадан сабақ бердім. Ол мектепте оқытқан балалармен те­­левидениеде «Домбыра үйренейік» деген бағдарлама жүргіздім. Ол кез енді тәуелсіздік алып, экономикамыз тұралап жатқан қиын кез ғой, балаларды өзім машинамен апарып, алып қайтамын. Теледидардағы сол бағ­дарлама арқылы, бүгінгі сөзбен айтсақ, он­лайн түрде еліміздің түкпір-түкпіріндегі ба­ла­лар домбыра үйреніп жатты. Сол тұста Алматы Білім басқармасының бас­шысы Гүлмира Исимбаева деген кісі бола­тын. Сол кісі менімен хабарласып, Әміре Қа­шаубаев атындағы музыка мектебінің директоры Ресейге көшіп жатыр, соның ор­нына сенің барғаныңды қалап отырмыз. Бұл мектепті осы кезге дейін қазақ басқарып көрген жоқ. Өзің барып мектепті қазақы­лан­дырғаның жөн деді. Сөйтіп, аяқ астынан музыка мектебінің басшысы болып шыға келдім. Көп ұзамай жаппай жекешелендіру басталып кетті. Мен басқарып отырған мек­теп­ті мемлекет жекеге беретін болды. Бізге жо­ғары жақтан «мүмкін болса мектепті ұс­тап қалыңыздар» деген өтініш болды. Басқа біреу сатып алса, түнгі клуб секілді бірдеңеге айналып кетуі мүмкін деді. Сосын ұжыммен кеңесе отырып, 1995 жылы елдегі тұңғыш же­кеменшік білім ордаларының бірі – «Кө­кіл» қазақ мектебін құрдық. Содан бері осы жердеміз. Бұл – мектепке дейінгі дайындық орталығы, жалпы білім беретін қазақ мек­тебі, музыкалық және көркемсурет мекте­бі­нен құралған бірегей оқу кешені. Әрбір оқу бөлімінде үздік оқытушылар сапалы білім бере­ді. «Көкіл» мектебінің ерекшелігі – әрбір оқушы қазақ, ағылшын тілдерін, математика, физика, информатика пәндерін тереңдетіп оқытуға мүмкіншілік ала отырып, барлық оқу­шылар домбыра үйреніп, көркемсурет студиясында тәлім алады. Түрлі қорлармен бірігіп жұмыс істей­міз. Өзі­міз жасаған «Мұрагер» бағдар­ла­масымен 14 жылдай еліміздің 80-нен аса мек­тебінде музыка сыныптарын аштық. Сол мек­тептерге 5 мыңдай домбыра сыйлап, оқу құ­ралдарын беріп, 16 мыңдай балаға дом­быра үйреттік. Сол мектептердегі музыка пә­ні мұғалімдері үшін жыл сайын семи­нар­лар, конференциялар ұйымдастырдық. Алай­да Қазақстанның орта білім беретін мек­тептері жаңартылған мектеп бағдарла­ма­сына көшті де музыканы біздің бағдарла­ма­мызбен оқыту тоқтап қалды. Мектептер­дегі қазіргі музыка сабақтарында көбіне клас­сика, шетел композиторларының шы­ғар­малары үйретіледі. Оны балалар онсыз да біледі ғой, ал қазақтың ұлттық музыкасы өзімізден басқа кімге керек? Бетховен, Мо­царт секілді шетел композиторларын білетін балалардан сұрап көріңізші, олар Ақан Сері, Біржан сал, Мұхит, Құрманғазы, Дәулеткерей, Қа­занғаптарды біле ме? Бәлкім, кейбірінің атын білер, бірақ оның өмірін, шығармаларын біле ме? Қазақ мектебінде оқыған бала ұлттық мәдениетті терең игермесе, патриот ұрпақ қайдан шығады? Бір кезде біз өз бағдарламамызбен оқыта бастағанда Өскемендегі мектепте балалар домбыра ұстауға ұялатын еді, кейін олардың бәрі қосыла ән шырқап, күй тартатын болды. Эксперимент ретінде жүргізілген «Мұрагер» бағдарламасы өзін толық ақтаған болатын. Қазақ балалары жаппай домбыра үйреніп, ұлттық музыкамызды терең игере бастаған еді. Жаңартылған оқу бағдарламасы соның бәрін ысырып тастады. Кезінде біздің бағдарламамызбен танысқан өзбек, қырғыз, тәжік елдерінің білім саласының өкілдері бізді үлгі етіп, өздерінің мектептерінде ұлттық музыканы оқытуды жолға қойды. Ұлттық музыканы оқыту – ұлттық идеоло­гия­ның ажырамас бір бөлігі емес пе? Ең­бегіміз еш кетті деп байбалам салып отырған жоқпын, ұрпағымыздың ата-бабасы жасаған ғажайып музыкалық туындылардан бейха­бар өсіп келе жатқанына жаным ашиды... – Әңгімеңізге рақмет! Ұлттық өнерді дәріптеу жолындағы еңбегіңіз лайықты бағасын алып, халқымызға пайдасын тигізе берсін.

Сұхбаттасқан Ахмет ӨМІРЗАҚ