1235
Жаңабек ШАҒАТАЙ: Қазір әдебиетке қызығушылық бәсеңдеген шақ
Жаңабек ШАҒАТАЙ: Қазір әдебиетке қызығушылық бәсеңдеген шақ

Қаламгерлер қашанда қоғамда болып жатқан өзгерістер мен жаңалықтарға сергек қарап, түрлі проблеманы қоздатып отыратын індетті байқап, өз ойларын айтып отыратын қауым. Ал адамды рухани жетілуге жетелейтін көркем әдебиет олардың өз әлемі, өз дерті. Осы орайда белгілі жазушы Жаңабек Шағатайдың бүгінгі адам, қоғам, руханият туралы пікірлері жұртқа ой салады деп ойлаймыз.
– Жаңабек Баққондыұлы, сіз өткен ғасырдың 80-жылдарында әдебиетке өз жолымен келген прозаиктердің бірісіз. Бірнеше кітабыңыз жарық көрді, шығармашылығыңызбен әдебиет оқырмандары таныс. Дегенмен кейінгі ширек ғасырда бұрынғыдай емес, халықтың әдебиетке деген қызығушылығының бәсеңдегенін байқайтын шығарсыз. Ендеше осындай заманда жазушы болып өмір сүрудің маңызы қандай? Түрлі көзқарас шарпысып, құндылықтарға деген көзқарас өзгеріп жатқан тұста әдебиет бір кездегідей қоғамның рухани өміріне жетекшілік ете ме? – О-о, «80-жылдар» дейтін ол бір кезең енді қайта айналып келмейтін, соншалық ұмытылмас, аяулы кездер еді ғой. Көзімізде – от, жүрегімізде – шоқ бар болатын ол кезде. Аныққа талпынатынбыз, адамдықтың кесесі ешқашан ортаймайтынына шын сенеміз. Өмірде шынайы әділет салтанат құра беретініне ешқашан шәк келтірмеген ұрпақпыз. Желтоқсан көтерілісінің де күтпеген жерден лаулап сала бергенінің де бір сыры – сонда. Кейінгі ұрпақ ұмыта бастаған шығар, бәлкім ұмыта қоймаған шығар, біздің алдымызда Марат Қабанбаев деген мықты жазушы ағамыз болды. «Кермек дәм», «Бақбақ басы толған күн» деген кітаптары қандай десеңізші! Ол кісі тіпті 1990 жылы балалар кітабы бойынша Х.Андерсен атындағы Құрмет дипломының иегері (ЮНЕСКО) атанды. Сондай қазақ балалар әдебиетіне еңбегі сіңген керемет жазушы, екі-үш баласымен қуықтай үйде өмір сүрді. Жаны күйзеліп айтқан әңгімелері әлі күнге құлағымда. Дегенмен өзің айтып отырған 80-жылдар – қазақ әдебиетінің қайталанбас алтын кезеңі болып қалды һәм қала бермек. Ойлап қарашы, көбі жазушы ғана емес, шынымен тұлға, қоғам қайраткері. Олар – сол тұста ерен еңбек еткен Қалтай Мұхамеджанов, Ғафу Қайырбеков, Асқар Сүлейменов, Мұхтар Мағауин, Сайын Мұратбеков, Ақселеу Сейдімбеков, Шерхан Мұртаза, Дулат Исабеков, Әнуар Әлімжанов, Қажығали Мұханбетқалиев, Құрманғазы Қараманұлы, Оралхан Бөкей, Қалихан Ысқақов, Бердібек Соқпақбаев, Сейдахмет Бердіқұлов, Қалдарбек Найманбаев, Бексұлтан Нұржекеев, тағы басқалар. Осы кісілердің бәрімен тонның ішкі бауындай болмасам да, іні болып сыйласқан едім. Қажығали, Құрманғазы ағалармен бірге темекі тартып тұрып талай әңгімелескенмін. Өнегесі мол азаматтар еді. Иә, қазір әдебиетке қызығушылық бәсеңдеген кез ғана емес, біржола сарқылып қалатын кезі келіп қалды ма деп үрейленемін. Студент кезімде Дулат ағаға жолығайын деп барсам, ауруханаға түсіп қалыпты. Ауруханаға арнайы барып, жүре әңгімелесіп келе жатқанда Дулат аға мені кілт тоқтатып, үшінші қабатта кітап оқып отырған орыс әйелді нұсқап: – Ана кейуананы көрдің бе? Ол асарын асап, жасарын жасаған адам. Бірақ ол кісі кітап оқиды. Ал біздің қазақтар тоқпақтасаң да кітап оқымайды, – деп күлдірген еді. Ол кез, өткен ғасырдың 80-жылдары кітап оқылатын кез еді, бұдан былай қайдам... «Әдебиет бір кездегідей қоғамның рухани өміріне жетекшілік ете ме?» деп сұрап отырсың ғой, рухани жетекшілік – қоғамды тәрбиелеу деген сөз. Қазақстандағы қазақтардың жалпы саны халықтың 71 пайызына жетті, қуанатын көрсеткіш. Бірақ әлі күнге орыстілді қазақ, қазақтілді қазақ деп бөлінетін жұртпыз. Осы бөлініс болып отырған кезде қоғамды ізгілік атаулы – ар-ұят, намыс, әділдік дегендер емес, ақша ғана билеп-төстейді. Ендеше оған әдебиет қаншалық қарсы тұра алады? Айту қиын... – Соңғы бес-алты жылда Жазушылар одағының жылдық қорытындысында проза бойынша екі рет баяндама жасадыңыз. Бұл өзіңіз үшін бүгінгі әдебиет туралы пікір қалыптастыруға мүмкіндік берген шығар деп ойлаймын. Соңғы кездегі әдеби шығармалар туралы шолу жасағанда нені аңғардыңыз, қазір әдебиетте тер төгіп жүрген жазушыларда жаңалық бар ма немесе кеңестік кезде жасалған әдеби стильдер мен бағыттардың көлеңкесінде қалып келе ме? – Ол рас. Байқаған да, басымды шайқаған да тұстарым жетерлік. Жалпы, қазір жаппай атауды сән қылған түрлі измдердің барлығының анасы реализм емес пе? Әр баласы әртүрлі: бірі ұрда-жық, бірі шолжаң, бірі сәнқой, бірі олақ болса да ана шіркін бәрін жақсы көрмей ме? Әлде бөліп-жара ма? Ұлы Абайдың «қара сөздерінен», Бальзактың «Гобсегінен», Достоевскийдің «Ағайынды Карамазовтарынан» бас тарта аламыз ба? Өкініштісі, басты аңғарғаным – жаппай сауатсыз бола бастағанымыз. Жалпы, қоғамның сауатының аздығы. Әсіресе, бұл ауыр жағдай кейінгі дәуірде жарық көрген түрлі кітаптан бірден байқалады. Мақал-мәтелдердің бұзылып жазылуы, тұрақты тіркестердің быт-шыты шығуы, орфографиялық қателіктер ешкімді селт еткізе қоймайтын сияқты... – Кеңестік кезеңде мемлекет идеологиясын ұстағандар бізге әлемдік әдебиеттен «оқуымыз тиіс» шығармаларды өздері аударып, насихаттап отырды. Қазір ондай кедергі жоқ. Дүниежүзіндегі әдеби жаңалық деп саналған туындыларды қалағанымызша таңдап оқи аламыз. Сол сияқты шама-шарқымызша қазақ әдебиетін де әлемге аударып, таратып жатырмыз. Ендеше ұлттық әдебиетіміз әлемге қандай жаңалықтарымен танылуы мүмкін? – Иә, шама-шарқымызға қарай қазақ әдебиетін – авторларды әлемге аударып, таратып жатқанымызға шүкір дейміз. Қуанатын жайт. Десе де, еріктен тыс бір ұры сезік айналшықтап қоймайтынын да айтуымыз керек. Сол аударылған шығармалардың кейінгі тағдыры қалай болды? Шетелдіктер жаппай кітапханалардан таласып, тармасып оқып жүр ме? Әлде бір бұрышта үюлі қалып қойды ма? Қанша оқырман оқыды? Мұны білетін адам Қазақстанда жоқ шығар... – Әдебиеттің мемуар деген керемет жанры бар. Онда жұрт біле бермейтін шындықтар айтылатын болғандықтан, оқырмандар ондай кітаптарды ықыласпен оқиды. Бұл мәселеде сіздің де білетіндеріңіз аз болмауы керек. Мәселен, Жүсіпбек Қорғасбек жүргізетін «Кітапхана» атты телебағдарламаның әдеби мемуарлар туралы шығарылымына қатысып, ойларыңызды айттыңыз. Сұрайын дегенім, осы бір ғажап жанрдың бүгінгі қазақ әдебиетіндегі орны қандай? Қазір жарық көріп жатқан кейбір қазақ қаламгерлерінің күнделік, мемуарларын оқысаңыз, олар біреулерден есе қайтару үшін жазғандай көрінеді... – Өз басым мемуарлық шығармаларды оқығанды жақсы көремін. Осы жанрды қалыптастырған, алға сүйреген ағылшындар мен француздар шығар деп ойлаймын. Олар XVІІ-ХХ ғасырда қай қала, қай сарайда қанша адам тұратынын, әрбір жер учаскесінде қанша ағаш өсетінін де қаттап-шоттап қойған. Лордтар мен графтардың қалай өлтірілгенін, тіпті солдаттардың қай тамақты қаншалықты жейтініне дейін болашаққа керегі боп қалады деп жазып қалдырған. Ұлы адамдарының әрбір басқан қадамдарын да! Сондықтан олардың архивтері ұшан-теңіз. Бірақ тұрмыстық есеп-қисап бір басқа, мемуар деген бір басқа ғой. Лев Толстойдың Булгаков деген хатшысы болған. Сол хатшы Толстой қайтыс болған соң мемуар жазды. Толстойдың өміріне қатысты көптеген қызықты деректі зерттеушілер соның кітабынан алған. Ал біздің кейбір қаламгерлердің күнделік, мемуары біреуден есе қайтару былай тұрсын, кіммен құда болғанын, құдасына қандай сыйлық жасағанын, оның бұған не сыйлағанын жазудан аспай жатыр. Сөз арасында «келініміз өте жақсы болып шықты» деп «келінжанды» да мақтап қояды. – Кімнің айтқаны дәл қазір есімде жоқ, «газет-журналдар мен баспаларда істеген қаламгерлерді каторгаға айдағандай көрудің керегі жоқ, олар одан басқа қай жерде жұмыс істеп күн көреді?» деген еді бір қалам иесі. Сол сияқты бұрын да, қазір де баспасөз саласында жүрген ақын-жазушылар көп. Соның бірі – өзіңіз. Айтыңызшы, журналистикада еңбек ету қаламгерлерге қаншалықты зиян немесе пайдалы? – Кім айтса да біліп айтқан екен! Қазақстанда жазушы немесе ақын дайындайтын оқу орны жоқ. Журфактың өзі де тек журналистерді дайындайды. Яғни, ақын-жазушылық құпия жаратылыс, адамның тағдырына сыймайтын өзгеше қасиет. Тіпті, қыза-қыза келе ғарышқа, мегагалактикаға байланыстырып жіберетіндер аз емес. Журналистика қаламгерге өте пайдалы. Ең құрығанда, қоғамның беті қайда ауып бара жатыр дегенді байқап-бағдарлап отыруына көмегі тиеді ғой. Ежелгі Мысыр әлемдік өркениеттің жарық жұлдызы болып тұрған кезде (біздің жыл санауымыздан 3 мың жыл бұрын) 80 жыл билік құрған Джосердің тұсында Имхотеп деген пенде өткен. Сол Имхотеп Мысыр Перғауындарының ең алғашқы тас пирамидаларын тұрғызған құрылысшы, тарихта аты қалған жан. «Өсиеттер» деген кітап жазған жазушы. Тасқа ойып жазған жансебіл. Кейін гректер оны ерекше құрметтеп құдайларының қатарына тіркеген. Ежелгі Мысырда да оның ізбасарлары ерекше құрметпен, тас бейнесінің алдына су құйып қоятын болған. Имхотеп ізбасарлары қателескен екен деймін кейде. Өздері табынған Имхотеп бейнесінің алдына сылдыр су құя бермей, құлпынай тосабын немесе шарап құйса, қазір әлемдік әдебиет пен мәдениет құрметтің шырқау шыңына шығар ма еді?!. Әлемдік зерттеушілер «пандемиядан кейін қоғам, адам, сана өзгереді» деп жүр ғой. Олай болса әдебиет те өзгеретін шығар. Ал қазақ әдебиеті қалай өзгереді? Бұл – ең үлкен жұмбақ. – Жазушыны тек әдебиет қана емес, кейбір әлемдік проблемалар да ойландыратын шығар? – Шынына келсек, адамзат әлі күнге әділетке шөлдеп келеді... Анау Еуропа «жылағанды жұбататын, жаурағанды жылытатын» сияқты еді (айтар сөзі осылай), ол да күйінен жаңылған сияқты кейінгі кезде. Өткенде Армения мен Әзербайжан арасындағы қақтығысты тоқтатуға дәнекер болу үшін Еуропа белсеніп шыққан. Дұрыс-ақ. Осыдан екі-үш күн бұрын Әзербайжан президенті Ильхам Әлиев Италия телеарнасына сұхбат беріп, Еуропа Арменияға 2 млрд 200 млн еуро бергенін, ал Әзербайжанға бар-жоғы 140 млн еуро ұсынғанын айтты. «Әділдік қайда?» деп түңілді Ильхам Әлиев. Қазақстанның тәуелсіздігі күндерінде Тбилисиде телемұнараны біздің көк Байрақтың түсіне орай бояды. Екіжүзділік пен сатқындықтың кесірінен Қырым түбегінен әрі мемлекеттік алтын қорда сақтаулы 14-15 миллиард долларлық алтын қоймаларынан айырылған қайран Украина да қазақтар десе ішкен асын жерге қояды. Әттең, біздің оларға иліге қоятын сұрымыз жоқ. Әділетсіздік құрбаны болғандарға сөзсіз көмектесетін ата-баба дәстүрінен біржола бой үзіп алғандаймыз. Әсілі, әділдік жоқ қоғамда жақсылық та, тыныштық та болмайды... – Сөз соңында шығармашылығыңыз жайында сұрағымыз келіп отыр, не жазып жатырсыз, болашақта қандай шығармаларыңызды оқуымыз мүмкін? – Шынымен, жазушы болса, ол жазбай отыра алмайды. Сондықтан жазып жатқанды емес, жарияланғанды айтайын. Менің үлкендерге ғана емес, балалар әдебиетіне атсалысып жүргенімді оқырман білсе керек. Кезінде «Жыл он екі ай», «Балдырған» журналында балаларға арналған әңгімелерім жиі жарық көрген еді. Оның үстіне, «Дарабоз» халықаралық бәйгесіне қатысып, үш рет жүлдегер болғаным бар. Сол шығармаларымның басын қосып кітап шығарғым келіп жүрген. «Құланның қасуына мылтықтың басуы» дегендей, мемлекет осы жылды «Балалар әдебиетінің жылы» деп жариялап, соның арқасында биыл «Асыл сөз» баспасынан шыққан «Ауылдың кішкентай археологтері» деген кітабым кішкентай оқырмандардың қолына тиіп жатыр. Болашақта да кітап етіп шығарсам деген шығармалар баршылық. – Әңгімеңізге рақмет. Шығармашылық табыс тілеймін!Сұхбаттасқан Ахмет ӨМІРЗАҚ