50613
Бәрімен дос
Бәрімен дос
Редакциядан: Жуықта Carnegie.ru сайтында Қазақстанның сыртқы саясатына қатысты сараптамалық мақала жарық көрді. Мақалада Қазақстанның Ресей, Қытай және АҚШ-пен байланысы жан-жақты сарапталып, талданып жазылған. Мұндағы көтерілген мәселелер еліміз үшін маңызды болғандықтан біз Темур Умаровтың материалын қазақ тіліне аударып, газет бетіне жариялауды жөн санадық.
Қазақстан үшін АҚШ-пен жақын болуы – бұл елде Ресей мен Қытайдың ықпалын теңестіру стратегиясының маңызды бөлігі. Өйткені көрші екі ірі елдің кейбір әрекеті Қазақстан басшылығының елеулі алаңдаушылығын туғызады.
Егер Ресейдің негізгі одақтасы батысында − Беларусь, ал шығысында Қытай болса, оңтүстігінде Қазақстан екені анық. Қазақстан Ресеймен әлемдегі ең ұзын құрлық шекарасына ие, шамамен жеті мың шақырымдай. Сонымен қатар ол үнемі Мәскеудің ТМД, ШЫҰ, ЕАЭО, ҰҚШҰ және т.б интеграциялық жобаларына қатысады. Президент кезінде Владимир Путин Қазақстанға жиі келді (28 рет), ал Дмитрий Медведев президент ретіндегі алғашқы шетелдік сапарын Қазақстаннан бастады. Бұл ретте Қазақстан Қытайдың Орта Азиядағы басты серіктесі және Бейжің аймақтағы ауқымды бастамаларының маңызды серіктесі саналады. Қытай Халық Республикасының төрағасы Си Цзиньпин «Бір белдеу және бір жол» бастамасының құрлықтағы бөлігін іске қосу туралы алғаш Қазақстанда хабарлады. Еуразияның екі ірі державасының арасынан орын тепкен Қазақстан АҚШ-тың Орта Азиядағы басты серіктесі болып отыр. Яғни, ел бірегей дипломатиялық тепе-теңдікті ұстанады: ол бір мезгілде Ресеймен, Қытаймен және АҚШ-пен тұрақты қарым-қатынасты сақтайды. Алайда әлемдік державалар арасындағы қарама-қайшылық тереңдеген сайын, олардың өзара қарсылықтарына қосылмай, геосаяси тепе-теңдікті сақтау Қазақстан үшін қиындық тудыруы мүмкін.Экономикалық мүдделер
АҚШ пен Орта Азия елдерінің қарым-қатынасы қазір шиеленісіп тұрғандай. Орта Азия мемлекеттері Америкаға Ресей және Қытаймен арадағы тепе-теңдікті сақтайтын ел ретінде қарауды тоқтатты, ал Вашингтон аймаққа деген қызығушылығын жоғалтты. АҚШ-тың Орта Азияның саяси дамуына әсер ету әрекеттері тығырыққа тірелгендей, ал экономикалық жағынан қызығатындай деңгейде болмай тұр. Сондай-ақ Американың Ауғанстаннан кетуіне байланысты әскери қарым-қатынас да әлсірейді.Еуразияның екі ірі державасының арасынан орын тепкен Қазақстан АҚШ-тың Орта Азиядағы басты серіктесі болып отыр. Яғни, ел бірегей дипломатиялық тепе-теңдікті ұстанады: ол бір мезгілде Ресеймен, Қытаймен және АҚШ-пен тұрақты қарым-қатынасты сақтайды. Алайда әлемдік державалар арасындағы қарама-қайшылық тереңдеген сайын, олардың өзара қарсылықтарына қосылмай, геосаяси тепе-теңдікті сақтау Қазақстан үшін қиындық тудыруы мүмкін.Алайда Қазақстанның мүддесі аймаққа қатысты кейбір жайларға сәйкес келмейді. Мәселен, Қазақстан үшін Ауғанстан, демократия секілді мәселелер ешқашан АҚШ-пен қарым-қатынастағы басты мәселе болған жоқ. Бірақ экономикалық байланыстар маңызды рөл атқарды. Берілген кейбір бағалар бойынша Қазақстан бюджетінің 44 пайызы болатын мұнай өнеркәсібіндегі өндіріс бойынша америкалық компаниялар көш бастап тұр. 2019 жылы олардың елдегі өндірілетін мұнайдағы үлесі шамамен 30 пайызға жетті. Салыстыру үшін айтсақ, Қазақстандағы қытайлық CNPC, Sinopec және CITIC мұнай компанияларының үлесі – шамамен 17 пайыз, ресейлік «Лукойл» − 3 пайыз. Chevron мен ExxonMobil екеуі Қазақстанның ең ірі мұнай өндіруші «Теңізшевройлдың» 75 пайыз акциясына ие. Сонымен қатар әр компанияның шағын жобаларға қатысу үлесі бар. «Шеврон» 2020 жылы компанияға тиесілі әлемдік мұнай қорының 20 пайызы Қазақстанда орналасқанын көрсетеді. Америкалық Fluor, Schlumberger және Baker Hughes компаниялары елдегі мұнай кен орындарына қажет барлық қызметті көрсетеді, қалғандары Қазақстанға өндіріс үшін жабдықтар жеткізеді. Бұл – АҚШ-тың елге жасайтын импортының шамамен үштен бірі. Қазақстанда мұнай-газ секторынан басқа General Electric, Citibank, Uber, Starbucks, McDonalds т.б. қоса алғанда, жүздеген америкалық компаниялар жұмыс істейді. Осылайша, 2021 жылдың басында елге келген тікелей америкалық инвестициялардың жинақталған көлемі 40 миллиард долларға жетті. Әрине, Қазақстан мен АҚШ арасындағы сауданы (2020 ж. 2 миллиард долларға жуық) қазақ-қытай (21,4 миллиард доллар) немесе қазақ-орыс (19 миллиард доллар) арасындағы саудамен салыстыруға болмайды. Бірақ бұл – Орта Азияның барлық басқа елдерінен үш есе көп (шамамен 0,6 миллиард доллар).
Кокус пен Сорос
Әрине, мұндай экономикалық ынтымақтастықтың өзі де Қазақстанды АҚШ үшін басты серіктес етпейді, өйткені біздің ел Американың 70 ірі сауда серіктесінің қатарына кірмейді. Бірақ бұл байланыстар олардың басқа салаларда да өзара терең әрекеттесудің негізіне айналуы үшін жеткілікті. Вашингтон әу бастан Қазақстанды Орта Азиядағы басты серіктес ретінде қарастырды. Америка Құрама Штаттары сол кездегі астана − Алматыда елшілігін ашқан бірінші мемлекет болды, ал Нұрсұлтан Назарбаев − Америка Құрама Штаттарына келген Орта Азиядан шыққан бірінші президент болды. Екі елдің түрлі саяси институттарының өкілдері бір-бірін біледі және жиі кездеседі. 2012 жылдан бастап, Стратегиялық серіктестік комиссиясы шеңберінде Сыртқы істер министрлерінің саммиттері өткізіліп келеді. (Өзбекстан тек 2021 жылға қарай, Шавкат Мирзиёев басқарған бес жылдық реформадан кейін Вашингтонның дәл осындай комиссия құратыны жайлы уәдесіне қол жеткізді). Қазақстан мен АҚШ-тың Энергетика және ғылыми-техникалық ынтымақтастық жөніндегі министрлігі комиссиялары да бар. Екі ел арасында қоғамдық, іскерлік деңгейде де қарым-қатынас орнатылған: АҚШ Конгресінде Қазақстанның кокусы (АҚШ-та саясаткерлердің түрлі формадағы қауымдастығын осылай атайды) жұмыс істейді, ал Орта Азияның өзге елдеріне қарағанда, қазақстандықтар арасында америкалық визаны алғандар жиі кездеседі және олардың бас тартқан жағдайы өзге аймақ тұрғындарына қарағанда өте аз. Әскери салада да ынтымақтастық орнатылды. 2003 жылдан бастап Қазақстан жыл сайын НАТО-мен «Дала қыраны» бірлескен жаттығуларын өткізеді. 2004-2019 жылдар аралығында Америка Құрама Штаттары Қазақстанға 43 миллион долларлық қару-жарақ жеткізді, бұл – аймақтағы өзге елдерге жеткізгендердің бәрінен көп. Қазақстан мен АҚШ-тың тығыз қарым-қатынасына Қазақстанның мемлекеттік идеологиясында Ресейге және посткеңестік елдерге, батысқа қарсы көзқарасы жоғы да ықпал етеді. Қазақстанда Ресейде қажетсіз деп танылған Соростың «Ашық қоғам» қоры сияқты батыстық үкіметтік емес ұйымдар бар. Бұрынғы Әлеуметтік даму министрі Дархан Кәлетаевтың айтуынша, Қазақстандағы үкіметтік емес ұйымдар жыл сайын 13,6 миллион долларлық шетелдік гранттар алады және бұл соманың 70 пайызы АҚШ-тан келеді. Ал мыңдаған жас қазақстандық 1993 жылы Назарбаев негізін қалаған беделді «Болашақ» білім беру бағдарламасы бойынша АҚШ -та оқыды.Егемендікке қауіп төндіру
Қазақстан үшін АҚШ-пен жақын болу − елде Ресей мен Қытайдың ықпалын теңестіру стратегиясының маңызды бөлігі. Өйткені көрші екі ірі елдің кейбір әрекеті Қазақстан басшылығының елеулі алаңдаушылығын туғызады. Мысалы, ресейлік саясаткерлер мен депутаттар Қазақстанның аумақтық тұтастығына ашық түрде күмән келтіруі мүмкін, ал Сыртқы істер министрлігі мен Кремль мұндай риториканы тоқтатуға асығар емес. Президент Путиннің өзі көпшілік алдында көрші мемлекеттерінің жерлерін «орыс халқының жомарттықпен жасаған сыйлығы» деп атады. Оның сондай-ақ 2014 жылы «Нұрсұлтан Назарбаев билікке келмес бұрын қазақтарда ешқашан мемлекеттілік болмаған» деп айтқаны бар. Бұдан бөлек, Мәскеу қазақстандық әріптестерін Батыспен жақындасқаны үшін сынға алды. Мысалы, 2018 жылы министр Лавров Қазақстанның Каспий теңізі порттары арқылы Ауғанстанға Американың әскери мақсатқа жатпайтын жүктерін өткізуге Қазақстанның келісім бергеніне наразылық білдірді. Содан кейін Пентагон Қазақстандағы екі биологиялық зертхананы қалпына келтіруді қаржыландыруы да Мәскеудің ашуына тиді. Владимир Соловьев бұл зертханаларды бомбалауды ұсынды, бірақ олардың біреуі Алматыда – миллионнан астам халқы бар қала ішінде орналасқан. Қазақстанның 2015 жылы АҚШ пен кейбір Еуропа елдерінің азаматтарына қысқамерзімді визаны алып тастауы да Ресей сынына себеп болды. Қазақстан тағы бір көршісі Қытаймен де осындай проблемаларға тап болды. 2020 жылдың көктемінде қытайлық бұқаралық ақпарат құралдары Қазақстанның кейбір аумағы Қытайға тиесілі деп мәлімдейтін «Қазақстан неге Қытайға оралуға тырысады?» деген мақаланы қайта басып шығарды. ҚХР-да интернет-цензураның қаталдығына қарамастан бұл мақала Қытай елшісі Қазақстан Сыртқы істер министрлігіне шақырылғанға дейін ашық тұрды. Ал мақаланың көшіріп басқан нұсқасын қазір де өзге сайттардан табуға болады. Қазақстанның мұндай шабуылдарға жауабын бірнеше элементтерге бөлуге болады. Біріншіден, ел басшылығы наразылығын білдіреді, бірақ ол дипломатиялық хаттама шеңберінен шықпайды. Жыл басында бірнеше ресейлік депутат «Қазақстанның кейбір аумағы – Ресей мен Кеңес Одағының үлкен сыйы» деп жариялаған кезде, Қазақстан Сыртқы істер министрлігі Ресей Федерациясының Қазақстандағы Уақытша сенімді өкілі Александр Комаровқа наразылық нотасын тапсырды. Қазақстан Президенті Қасым-Жомарт Тоқаевтың Egemen Qazaqstan газетінде мақаласы жарияланды. Онда: «Ата-бабадан мұраға қалған қасиетті жеріміз − біздің басты байлығымыз. Бізге оны ешкім сыйға берген жоқ. Отандық тарихымыз 1991 немесе 1936 жылы басталған жоқ» деп жазды.Бұл тепе-теңдік Қазақстанның сыртқы саяси стратегиясының негізі саналады және оны сырттан келіп бұзуға қарсы тұрады. Билік транзитіне қарамастан, жақын арада елде бұл бағыттың өзгеруі екіталай. Қазақстанның екінші Президентінің өзі осы тепе-теңдікі ұстап тұра алатын саяси қайраткер. Қасым-Жомарт Тоқаев − қытайтанушы, Мәскеу мемлекеттік халықаралық қатынастар институтын бітірген, БҰҰ-да дипломатиялық қызмет атқарған тұлға.Екіншіден, Қазақстан (әсіресе 2014 жылғы украин оқиғасынан кейін) ел ішіндегі сепаратизм көріністерімен белсенді күрес жүргізе бастады. Әлеуметтік желілерде ресейшіл қауымдастықтар бұғаттала бастады, әсіресе Қырым тағдырын қайталағысы келетін белсенді адамдар жауапқа тартылды. Үшіншіден, Қазақстан Ресейдің мәдени ықпалын шектеуге барынша белсенді түрде әрекет етіп жатыр. Бұл жерде тіл саясаты маңызды рөл атқарады. Соңғы жылдары қазақ тілінің рөлі тез өсті: тіл білмейтіндерді көптеген жоғары оқу орындары қабылдамайды. Кириллден латын әліпбиіне көшу және қазақ емлесін реформалау жалғасып жатыр − мысалы, 2023 жылға қарай барлық мектепті жаңа әліпбиде оқытуға көшіру жоспарланып отыр. Сонымен қатар билік ресейлік телеарналардың хабар таратуына шектеу қойып отыр. Реакцияның төртінші бағыты − бұл Ресеймен, Қытаймен және АҚШ-пен достық байланыстарды қолдау, мұның қайтарымы ретінде державалардан түрлі жеңілдіктерге мүмкіндік алғысы келеді. Мысалы, Вашингтон демократия мен адам құқықтары саласындағы барлық проблемаға қарамастан, Нұр-Сұлтанмен ынтымақтастықты жалғастырып жатыр. Мәскеу 1991 жылдан бері Қазақстанға құны 2,5 миллиард доллар тұратын қару-жарақ жеткізді. 2018 жылдан бастап Қытай қазақстандық шаруалар үшін өзінің үлкен ішкі нарығына жол ашуды бастады.
Не әрі емес, не бері емес...
Бұл жағдайдың екінші жағы бар, ол − державалардың өзара текетіресінде Қазақстанды әрқайсысының өз жағына үнемі шақыруы. Бұл жағынан алғанда, Мәскеу барынша белсенді, бірақ Нұр-Сұлтан оны сирек қолдайды және бейтараптықты сақтауға тырысады. Мысалы, Қазақстан Қырымды Ресей территориясы ретінде мойындамайды, бірақ Президент Тоқаев бұл оқиғаны «аннексия» деп атаудан бас тартады. Қазақстан, сонымен қатар Ресейге қарсы санкцияларға қосылудан бас тартады, мұны «Батыс санкциялары негізінен саяси себептерге негізделген және ЕАЭО-ның бәріне емес, жекелеген мемлекеттеріне бағытталған» деп түсіндіреді. Қытай да Қазақстанды АҚШ-пен қақтығыста өз жағында көргісі келеді. Қытай + Орта Азия (C + C5) форматындағы бірінші бетпе-бет кездесуде Бейжің аймақтың барлық елін Вашингтонға Ауғанстаннан «жауапкершілікпен әскерлерді шығарып алуды» сұрауға шақырды. Халықаралық қолдауды қажет ететін ҚХР үшін маңызды тақырып − Шыңжаң. Қазақстан, бір жағынан, құқық қорғаушылар мен халықаралық БАҚ-тың ұйғырларды жаппай қудалауы туралы хабарларына сенуден бас тартады, бірақ екінші жағынан, ол мысалы Ресей сияқты Шыңжаңдағы ҚХР саясатын қолдайтын хаттарға қол қоймайды және жақында қытай-қазақ шекарасын заңсыз кесіп өткен қытай азаматтарына босқын мәртебесін берді. Америка Құрама Штаттары, әсіресе Қытаймен қарсыласу мәселесінде Қазақстанды өз мақсаттарымен ынтымақта болуына қол жеткізгісі келеді. Бұрынғы әкімшілік мұны ашық түрде жасады. 2020 жылдың ақпанында АҚШ-тың сол кездегі Мемлекеттік хатшысы Майк Помпео Қазақстанға сапары кезінде бұл елдің Қытай ықпалына қарсы тұруының қаншалықты маңызды екені туралы да айтып өтті. Қазақстан үшін тепе-теңдікті сақтау қиындай түсуде: Қытай мен АҚШ арасындағы қарама-қайшылықтардың өсуінен ұқыпты түрде жасалған дипломатиялық шеңберден шығып кету жағдайы бар, бірақ Қазақстанның бір уақытта барлығымен дос болудан және барлығымен белгілі бір қашықтықты сақтаудан басқа амалы жоқ. Сонымен қатар ұлы державаларда Қазақстанды бір жағына абсолютті адалдық танытуға мәжбүрлейтін құралдар жоқ. Мәскеу мен Бейжің тура мағынада, Қазақстаннан қашып құтыла алмайды. Сонымен қатар Ресей соңғы адал серіктестерінің бірімен арадағы байланысты үзуге мүдделі емес, онсыз Еуразия экономикалық одағын немесе Ұжымдық қауіпсіздік туралы шарт ұйымын елестету қиын. Бейжің үшін Шыңжаң Ұйғыр автономиялық ауданының ірі көршісінің аймақтағы тұрақтылыққа үлес қосуын жалғастыруы, қытайлық инвесторларды қарсы алуы және Қытай, посткеңестік кеңістік пен Еуропа арасындағы негізгі транзиттік функцияны атқаруы маңызды. Қазақстан Си Цзиньпиннің жетекші инфрақұрылымдық жобасы − Жібек жолы экономикалық белдеуінде шешуші рөл атқарады. Америка Құрама Штаттары үшін Қазақстан – Орта Азиядағы Американың қатысуына қызығушылық танытатын жалғыз серіктес, Қырғыз Республикасы немесе Каримовтің кезіндегі Өзбекстан сияқты қысқамерзімді пайда табу үшін шешімдерін олай-былай өзгерте бермейді. Бұл тепе-теңдік Қазақстанның сыртқы саяси стратегиясының негізі саналады және оны сырттан келіп бұзуға қарсы тұрады. Билік транзитіне қарамастан, жақын арада елде бұл бағыттың өзгеруі екіталай. Қазақстанның екінші Президентінің өзі осы тепе-теңдікі ұстап тұра алатын саяси қайраткер. Қасым-Жомарт Тоқаев − қытайтанушы, Мәскеу мемлекеттік халықаралық қатынастар институтын бітірген, БҰҰ-да дипломатиялық қызмет атқарған тұлға.Темур УМАРОВ
(Мақала «Диалог Ресей − АҚШ: Ұрпақтардың ауысуы» жобасы аясында жарияланған. Мақалада айтылған пікірлер автордың жеке көзқарасын көрсетеді. Аударған – Ахмет Өмірзақ).