Димаш.... Қазақ үшін осы есім ерекше ыстық. Бала кезімде әкемнің «Димекең, Димаш Ахметұлы» деп айтып отырғанына талай куә болғам... Бүгінде Дінмұхаммед Қонаев тарих төрінен, елінің жүрегінен орын алған ұлы перзенті. Кезінде қазақтың тағы бір баласы Мұстафа Өзтүрікпен Димаш ағамыздың үйінде болып, дастарқанынан дәм тату мен үшін зор мәртебе болғаны рас. ХХ ғасырда қазақ үлкен Димашымен мақтанса, ХХ1 ғасыр кіші Димашымен шаттанатын болды.
Кез келген ел өзінің өнімімен, табиғатымен, байлығымен, білім-ғылымымен, қаруымен, қарымымен мақтанады. Ол – заңдылық. Әрине, біз де сол көштен қалғымыз жоқ. Онсыз да майда-шүйдеге мақтанғыш біздің кеуде соғып қуанғымыз келеді. Алайда қысқа жіп күрмеуге келмейді. Мемлекеттің экономикасы, ел-жұрттың еңсесі әлі көтерілмей жүрген өтпелі кезеңде бізге Құдай Димашты берді. Димаш – бренд. Халқының сүйікті ұлына айналды. «Ұлы» деген сөздің бұрын ескермеген, елемеген мәнін енді терең түсініп жүрмін. «Ұлы» сөзі – баласы, ұрпағы, жалғасы, ертеңгі шаңырақ иесі деген ұғымды білдірсе, екінші мағынасы ҰЛЫ – қайталанбас дарынды, таланты өзгелерден көш ілгері, Елінің қамқоршысы, жоқтаушысы, жанашыры, мақтанышы дегенге саяды. Бір үйдің, шаңырақтың, ата-ананың, әулеттің ұлы болу бар да, Елінің, Ұлтының Ұлы болу бар. Ондай бақыт пенде біткеннің бағына бұйырмасы тағы шын. Міне, біздің Димаш – Елінің сүйікті Ұлы болды. Димаштың арқасында төрткүл дүниедегі қыз-жігіт қазақша ән шырқап, Қазақстан деген мемлекетті, қазақ деген халықты тани бастады. Өз көшесінен басқаны білмейтін миллиондаған жанкүйер қауым Астана мен Ақтөбені картадан іздеп шарқ ұрды. Димаш концерт беретін қалалар мен шаһарларға билет таппай жатады. Димаштың суретін қолына ұстаған, әлемнің әр түпкірінен оны кумир тұтқан аруларда есеп жоқ. «Димаш» деп айғайлап, жанұшыра жүгіріп жүрген қыздарды көргенде, қазақтың бағына біткен жұлдызға Тәңір тілеулес болса екен деп күбірлейсің. Әлемде Димашты пір тұтқан үлкен фанклуб бар... Ол жай ғана Фанклуб емес, жанклуб... Әншінің жанкүйерлері... Олардың санын ешкім білмейді. Өйткені олар да Димаштан басқаны білгісі жоқ...
Бұл – өнердің құдіреті. Димаштың еңбегі. Еңбек екінің бірінде бар шығар. Әркім өз ісінің шебері болғанға не жетсін?! Димаш тек еңбек етіп, маңдай терін төгіп жүрген жоқ, ол парасат-пайым иесі. Парасатты адамға Алла береді. Осындайда Асқар Тоқпанов айтқан әңгіме еске түседі.
Үлкен бір отырыста бұлбұл әнші Роза Бағланова Бауыржан Момышұлынан:
– Бауке, айтыңызшы, ең мықты, ең атақты әнші болу үшін қандай қасиет керек? Дауыс па, сұлулық па, репертуар ма, болмаса таныс-тамыр ма? – деп сұрапты. Батыр Баукең көзі аларып гүр еткен екен.
– Слушай!..
Алдымен мынау деп маңдайын, сосын кеудесінің сол жақ тұсын, соңында ғана тамағын көрсеткен екен.
Аңыз болсын, ақиқат болсын, осы естелікте үлкен пәлсапа жатыр. Адамға ең керегі әуелі – сана. Ал біздің Димашқа Тәңір сана берген. Оның миллиондаған адамды өзіне тартып тұратын құпиясы – осы парасаты. Атасынан, әжесінен көрген тәлімі. Өйткені ол – атасының баласы.
Айтбаев Мұғалжардың перзенті. Мамандығы инженер болса да, өнер дегенде ішкен асын жерге қоятын, оқығаны да, тоқығаны да мол өте қарапайым және зерек кісі болған. Қашан көрсең ізеті мен сыпайылығынан айнымаған, кісілігіне кішілігі жарасқан қарапайым кісі-тын. Құдайберген ақсақалдың ең үлкен еңбегі – Қанат пен Светаның өнерде көгеріп-көктеуіне барын арнағаны. Сондықтан бала Димаш ес білгелі домбыраның үнімен есейіп, ертегіге елтіп өсті. «Ертегіге сенбеген баладан романтик шықпайды» демекші, Димаштың ән-күйге ынтасы осы ата-әженің тәрбиесінен бастау алады.
Димашқа дейін біздің әншілердің біразы, әсіресе, орысша оқығандар қазақша ән айтудан ұялатын, қымсынатын, қорланатын. Орысша ән салып, ағылшынша жырлағанда өнер биігіне шықтым дейтін-ді... Димаш мұндай қараңғы түсініктің тас-талқанын шығарды. Қазір дүниенің түпкір-түпкірінде қазақша ән айтып, домбыра тартатындар, Димаш, Құдайберген есімді иеленген сәбилер көбейді. Өнер адамына ана тілінде ән салудан артық бақыт жоқ екенін Димаш осылай дәлелдеп берді.
Самал тау, қайран елім, шалқар көлім,
Не болар солдат болып көрген күнім-ай.
Есіме қайта-қайта түсе бердің,
Кір жуып, кіндік кескен қайран елім...
Әннің авторы кім екені белгісіз. Үміт Асайынова апайдың айтуынша, атасы Сұраған әншінің туындысы болса керек. Ол да мүмкін. Ерте ме, кеш пе, ән авторы табылуы мүмкін. Бізге қазір автордан бұрын әннің елге жеткені маңызды.
ХХ ғасыр Адамзат үшін, әсіресе, қазаққа оңай болған жоқ. Қаншама боздақтар жат жерде шейіт болды.
Таңғы сәтте дүниені қара бұлт басқан мезетте сооонннаааауууу көктен бір тылсым үн естілген. Бұл әуенде ұлттың ғана емес, тұтас адам баласының жүрегін шарпитын өзгеше зар бар.
Есіме қайта-қайта түсе бердің,
Кір жуып, кіндік кескен қайран елім.
Міне, жас жігіттің арманы, мұңы, сағынышы... Қара шаңыраққа, туған жерге деген қимастық. Әлгі дауыс боз аспанды тесіп өтіп, бірте-бірте маңайды, жо-жоқ, мынау аппақ дүниені ағарта берген, әлде алыстан еміс-еміс естілген, сосын ғаламға Нұрын шашқан қасиетті Құранның мақамындай ма немесе ботасын жоғалтқан боз інгеннің боздауы ма? Жо-жоқ, бұл ер азаматтың аһ ұрғаны. Өзі айдауда, қолы байлауда – басынан бағы тайған батырдың бастырылуы...
«Қаратаудың басынан көш келеді» зарынан кейінгі азанама... Халықтың көз жасы... Біздің әнші әлемге белгісіз елінің мұңын, халқының зарын осылай тірілткен. Бұны көз жасы көл болған аналар мен арулардың, кемсеңдеген ақ сақалды қария мен шырылдаған сәбилердің, айдалған, тоз-тоз боп тарыдай шашылған Алаштың реквиемі дерсің... Моцарттың, Бетховеннің емес. Қазақтың қазанамасы. Қазақтың жаназасы. Бұл еуропалық симфониялық оркестр емес, Димаштың дауысы.
Ия... бір Димаш – бір оркестр. Біздің Ұлан өткен өкінішті осылай әнмен өрнектеген.
...Баяғыда Ригадағы Домский соборда тыңдаған концерт есіме түскен... Орган үні сонда мені басқа бір дүниеге жетелеп алып кеткен-ді. Бір сәт органға жамырай скрипкалар қосылып боздай жөнелгенде жадыма туған ауылым келген. Неге екені белгісіз, сол концерттен жылап шықтым. Көз жасымды танымайтын жандарға көрсетуден ұялып, қонақүйге жаяу тартқам. Димаштың ән-әуезі сол шақты еріксіз еске түсірген. Жаса, Димаш... Аман жүр, алтын бала! Сен кешегі аталарың Димаш пен Бауыржанның, Ахмет пен Нұрғисаның көзісің... Сен Сырым мен Махамбеттің жалғасы, Мұқағали мен Қадырдың мұңысың...
Димаш туралы жазу қиын. Өйткені ол қазаққа Құдай берген бала. Димаштың құпиясы неде деген сұрақ әлі талай музыка тарихында зерттеледі. Оның дауысында, үнінде өзге ешкімде болмаған диапозон жайлы талайлар диссертация қорғайтын болады. Мұндай феноменнің Қазақтан шыққанына қимай қызғанатындар да, қызығатындар да болады. Оған гәп жоқ.
Дейтұрғанмен, Димаштың әні адам жанына Нұр құятынын жан жүрегіммен сеземін... Өзіңнің пенде емес, адам екенің есіңе түседі. Жақсы ән – жанның рахаты.
Өткен ғасырда қып-қызыл соғыс мен қан төгулер және аттарын тарихта алтын әріппен жазған тұлғалар көп болды. Давид Бен Гурион,Уинстон Черчиль, Махатма Ганди, Нельсон Мандела, Кемал Ата Түрік, Альберт Эйнштеин, Чарли Чаплин, Федерико Феллини, Ингмар Бергман, Салвадор Дали, Пабло Пикассо, Габриель Маркес, Ульям Фолкнер, Антуан де Сент Экзюпери, Эрнест Хемунгуэй, Франк Сенатр, Элвис Пресли, Майкл Джексон, Мұхтар Әуезов, Шыңғыс Айтматов, Расул Ғамзатов, Олжас Сүлейменов, Пеле, Марадона және ән өнеріндегі трио – Энрико Карузаның ізбасарлары Лучано Паворотти, Пласидо Доминго, Хосе Каррерас. Өнер білімнен сауаты бар кез келген жан әлемнің осы тұлғаларын біледі. Үш аңыздың дауысы тарихта мәңгіге жазылды. Жер бетінде үлкенді-кішілі мемлекеттер баршылық. Алайда тарихты жасайтындар Ғалымдар мен Дарындар. Тұлғалар! Қолы Таққа жеткендер емес, Баққа жеткендер... Сол бақытты трио үштіктің біреуі бүгінде жоқ. Ол Лучано Паворотти.
Ал Пласидо Доминго Мадридтен шыққан Мұзтау әнші, аңыз адам. Лос Анджелестегі Опера театрын ашса алақанында, жұмса жұдырығында ұстаған Ұста. Хосе Карресас болса, Монсеррат Кабальемен ән шырқаған дарынның өзі. Бұл да аңыз адам. «Ат тұяғын тай басар» дегендей, екі Ұлының қасына, міне, біздің Ұлан келіп қосылды. Үшеуі бірге ән салды. ТРИО қайта тірілді. Триоға осындай тыныс берген біздің Димаш. Димаш өзіне тең ағаларын осылай тапса, Ол екеуі дөңгеленген дүниеде Димашты кездестірді. Маған бір сәт екі Тұлға қасиетті Өнерді Димашқа Аманат етуге жолыққандай көрінеді.
Баяғыда бір ән болған: «Мақтанса бүгін мақтансын қазақ, Төбесі көкке тимей тұр аз-ақ» деген.
Иә, солай... Бүгін біздің мақтанатын шағымыз. Өйткені біздің төбеміз шынымен көкке тигендей. Өйткені оны тигізген Димаш, Қазақты әлемге сүйгізген Димаш. Тарихта есесі кеткен Еліңді сен сонау Шың басына, Өнердің асқарына көтеріп жүрсің. Әлі де әлемге Қазақтың домбырасын, әнін, сәнін, мәнін, мәйегін, әдеті мен әдебиетін паш етеріңе мен сенем. Өйткені сен Еліңнің көптен күткен, сағынып тосқан Ұланысың, Ұлысың!..
Самалтау, қайран елім, артта қалды
Адасқан өрісінен біз бір үйір-ай...
Тағы да жеті көк аспаннан бір әуен естілген. Таныс әуез, таныс үн. Құдды анамның өлеңіндей, сағынып салған әніндей, апамның дауысындай...
Көк жүзінде қыран құс қанатын жайып ұшып барады. Тынысы кең. Кеудесін кере дем алады. Мақсаты нақ, межесі айқын. Төменде көзге түсер төбелер, таулар, жылғалар, жыралар. Ормандар, ой шұқырлар. Қыран бүркіт маңайына көз тастап алға самғайды, асығар емес... Өйткені алда оны тосқан Ұлы істер тұр. Не дейсіз ғой? Ол құпия. Өмірдің құпиясы. Қыранның құпиясы...
Талғат ТЕМЕНОВ,
кинорежиссер,
Қазақстанның Халық әртісі