Реформалардың мәні 2.0: Дәуір өткелінде

Былтыр жазда Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың алғашқы бес жылда жүргізген реформалары жайлы мақалам жарияланған еді.
Бұл мемлекеттің саяси, экономикалық және әлеуметтік негіздерін түбегейлі өзгерткен және билік пен халық арасындағы қарым-қатынастардың
ескі парадигмасын мүлдем жаңа арнаға бұрған шешуші кезең болды. Саяси реформалар суперпрезиденттік басқару формасы мен экономикадағы олигархиялық лоббидің ашық демократиялық үлгіге ауысуына да жол ашты.
Оныншы жылдардың ортасына қарай халық қоғамдық-саяси және әлеуметтік-экономикалық жүйедегі теңгерімсіздікке көз жұма қарайтын және мемлекет беретін аздаған төлемдер мен тәлтіректеген тұрақтылықты көңілге медеу тұтатын ескірген қоғамдық келісім кезеңі аяқталды. Оның орнына еліміздің байлығын барша азаматқа әділ бөлуге кепілдік беретін тарихи сәт – Жаңа және Әділетті Қазақстанның дәуірі басталды.
ЖАҺАНДЫҚ АХУАЛ: ЖАҢА ӨРКЕНИЕТ ЦИКЛІ
Қазақстанда мемлекет пен қоғам арасындағы қарым-қатынастың бүкіл жүйесін қамтыған парадигмалық ілгерілеу өзгерістердің басы ғана болды. Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев дамыған демократиялық елдер қатарынан тұрақты орын алуды көздейтін стратегиялық мақсатқа жету жолындағы реформалар жалғаса беретінін бірнеше рет атап өтті.
Бұл дегеніміз, ең алдымен, жаңа кезеңдегі кешенді экономикалық жаңғыруды білдіреді. Мемлекет басшысы 2025 жылғы қаңтарда Үкіметтің кеңейтілген отырысында белгілеп берген ауқымды міндеттердің негізгі мәні де осыны меңзейді.
Дегенмен жаһандық мәселелердің маңызды тұстарына терең үңілмей жаңа реформалардың логикалық қисынын түсіну мүмкін емес. Өйткені алдағы жылдар – күнтізбелік даталар ғана емес, Қазақстанмен бірге бүкіл әлемнің тағдырын айқындап беретін уақыттың жаһандық циклінің аса маңызды кезеңі.
Қазақстан Президентінің стратегиялық бастамалары 20 қаңтарда қызметіне кіріскен АҚШ-тың 47-ші президенті Дональд Трампты ұлықтаудан кейін бір апта өткен соң жарияланды. Мұндай сәйкестік жай кездейсоқтық болуы екіталай. Қайта, бұл бұлыңғыр тарихи перспективалар арасынан бағдары нақты айқындалған жалпыға ортақ заңдылықтың көрінісі деп ойлаймын.
АҚШ-та Трамп әкімшілігінің билікке келуі әлемнің болашағы үшін үлкен үміт күттіретін ерекше оқиға деп саналғанымен, сарапшылар бұл жағдай жаңа өркениет циклінің басталуын білдіретін сапалы трансформацияның бір бөлшегі ғана екенін айтып отыр.
Аталған үдеріс адамзаттың ХХІ ғасырға күнтізбелік есеппен емес, шынайы, өркениеттік тұрғыда қадам басқанын білдіреді.
Осы ретте ХХ ғасыр бірінші дүниежүзілік соғыстан емес, Екінші дүниежүзілік соғыс аяқталғаннан кейін басталғаны туралы тұжырымға назар аударған жөн. Шын мәнінде, тарихтағы бұл ең жойқын соғыс екі өркениет дәуірін: индустриялық, империалистік ХІХ ғасыр мен либералды, постиндустриалды жиырмасыншы ғасырдың арасын бөліп тұрған маңызды оқиғаға айналды. Қазіргі таңда оның негізгі трендтері белгілі. Олар: ғылыми-техникалық прогресті түбегейлі жеделдету, жаһандану, либералды принциптердің белсенді тарауы, қоғамның әлеуметтік құрылымының өзгеруі, экономикалық қатынастардың сапалы жаңа жүйесі және халықаралық еңбек бөлінісі.
Кеңес Одағының ыдырауы және әлемдік күштер теңгерімінің өзгеруі, Қытайдың өркендеуі мен классикалық түсініктегі либералды идеяның біртіндеп ығысуы, тіпті қазіргі геосаяси қақтығыстар – мұның бәрі әлі де болса өтіп бара жатқан уақыттың белгілері мен салдары екенін атап өткен жөн.
Миллиондаған адамның өмірін жалмап, қазіргі әлемдік тәртіптің негіздерін қайта саралауға мәжбүр еткен және адамзат үшін жаһандық деңгейдегі сын сағаты болған COVID пандемиясы ХХІ ғасырдағы өркениет дәуірлері арасындағы шекараға айналды.
Әлем пандемиядан ес жиып, бас көтерген кезде жаңарған қалыпқа енді. Көз алдымызда келер дәуірдің парадигмасы қалыптасып жатыр. Оны айқындайтын трендтер қандай болмақ?! Бұл жағын уақыт көрсете жатар. Алайда қазірдің өзінде жаңа заманға тән кейбір сипаттар анық белгілі болып отыр.
Солардың бірі – жаһандану дағдарысы мен оның жаңа қағидаттарға сай қайта бейімделуі. Бұл әлемдік интеграцияның баяулауынан, ұлтшылдық өршіп тұрған кездегі геосаяси шиеленістен, протекционизмнің артуынан, еркін сауда қағидаттарынан бас тартудан және сауда соғыстарынан көрініс тауып отыр.
Халықаралық институттардың дағдарысы да осы процестің бір бөлшегі екені сөзсіз. Мұның бәрі оларға мүше мемлекеттер тарапынан сенімнің төмендеуі және жаһандық проблемаларды шешуге қауқарсыздығы салдарынан туындап отыр. Бір кездері беделді болған БҰҰ-ның қазіргі жағдайы оның Ұлттар Лигасының тағдырын қайталауы мүмкін екенін көрсетіп отыр. Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымы да пандемияға төтеп бере алмады, Дональд Трамп билік басына келе сала АҚШ-тың аталған ұйымнан шығатынын мәлімдеді. Дүниежүзілік сауда ұйымы да геосаяси қақтығыстар кезінде еларалық дауларды шешетін төреші ретінде өзінің тиімсіз екенін көрсетіп қалды.
Жаһандану дағдарысы мен ұлтшылдық өрши түскен соңғы жылдарда популизм әлемдік саясатқа тән құбылысқа айналды. Қоғамға жалаң әрі науқаншыл ұрандарға негізделген уәделер мен идеялар ұсынатын популистік лидерлердің және партиялардың беделі арта түсуде. Бұл ескінің дәурені өтіп, жаңаның енді ғана күш ала бастаған өтпелі кезеңге тән проблемаларының жинақтала бастағанын білдіреді. Популистер халықтың күнделікті күйбең тіршілігіне, олардың элитаға немесе қалыптасқан ахуалға деген наразылығына құлақ асқан болып, бұқараның қолдауына сүйенеді. Осы ретте күрделі проблемаларды үстіртін әрі шапшаң шешу, әдеттегідей, олардың теріс ықпалын одан сайын арттыра түсетінін атап өткен жөн. Сонымен бірге, популистік риторика «қарапайым халық» пен «билік институттарын» бір-біріне қарсы қою арқылы қоғамның жікке бөлінуін күшейтеді.
Популистік басшылар қарабайыр эмоциялық тілді қолдана отырып, әлеуметтік желілерді белсенді пайдалануда. Жосықсыз еркіндікке бой алдырған, қарапайым, қызуқанды пікірге негізделген әлеуметтік желілердің субмәдениеті нақты саясатта да белең ала бастады. Сірескен галстуктер мен салмақты сөздердің орнын жеңіп, ұқыпсыз түріп тастаған көше риторикасы алмастырып жатқаны да жасырын емес.
Әлеуметтік медианы ақпарат көзінен қалыптасқан жағдайға белсенді әсер ететін жаңа, баламалы шынайылыққа айналдыру – жаңа дәуірдің маңызды белгілерінің бірі.
Ойды тұжырымдай келе, бүгінде әлемнің жаңа құрылымы қалыптасып жатқанын айтуға болады. Бұған дейінгі біржақты жүйе Қытай, Ресей, Үндістан, Еуропалық Одақ, Түркия мен басқа да өңірлік державалар жаһандық процестерге тиісті деңгейде ықпал ететін көпжақты әлемге орын беруде. Әлемдік тәртіпті тұрақтандырушылар ретінде мультилатерализмді қатаң ұстанатын орта державалардың рөлі артып отыр. БРИКС, ШЫҰ сияқты өңірлік блоктардың маңызы да нығайып келеді.
Өркениетті өткелдің басты экономикалық белгісі технологиялық революцияның сапалы жаңа бағыты екені анық. Ол, ең алдымен, барлық жерде жасанды интеллекттің енгізілуімен және жаппай цифрландырумен байланысты. Кванттық есептеулер, роботтандыру, кеңейген шынайылық, блокчейн, нейротехнология және спутниктік интернет те осы бағыттың құрамдас бөліктері. Заманында индустриялық кезеңнің орнына постиндустриалды кезеңнің келгені сияқты, бүгінде цифрлық дәуірдің басталғаны туралы айтуға толық негіз бар.
Жаңа экономикалық күн тәртібінің негізгі трендтерінің тағы бірі декарбонизация процесі болып отыр. Тұрақты жаңартылатын энергияға деген сұраныс қазба отынына нақты балама ретінде жасыл сутегін кеңінен енгізуге себеп болды. Сарапшылар сутегі отыны 10-15 жылдан кейін бағасы жағынан бәсекеге қабілетті болады деп болжап отыр. Демек, бұл мұнайды айналымнан ығыстырып шығаруы ғажап емес.
Тіпті, сарапшылардың айтуынша, биылдың өзінде мұнай айтарлықтай арзандайды. Бұл процесс Дональд Трамп АҚШ-та мұнай өндірісін ұлғайтуға арналған ауқымды жоспарды жария етіп, ОПЕК-ке бағаны төмендету туралы жүгінгеннен кейін-ақ басталып кетті. Ал бұл Қазақстан экспортының негізгі өнімі саналатын көмірсутегі нарығына ауыр соққы болып тиетіні сөзсіз.
Әлем дегеніміз елдердің, географиялық локациялары мен саяси одақтардың жиынтығы ғана емес. Қазіргі әлем, ең алдымен, қатаң бәсеке салтанат құрған жаһандық нарық. Осындай жағдайда біз қисынын тауып, бұл әлемнен өзіміздің лайықты орнымызды аламыз немесе ескірген, дәурені өткен көненің көзі болып қаламыз.
Дональд Трамптың жеңісі, басқаларын санамағанда, қазіргі өтпелі кезеңде ескі әдістер, дәстүрлі шешімдер және сақтықпен жасаған қадамдар көмектеспейтінін көрсетіп берді. Қазақстан Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев осыған назар аударып отыр. Сондықтан тәуекелге бару, тосыннан, күтпеген қадам жасау, жаңаны батыл қолдана білу маңызды. Бұл, бірінші кезекте, көз алдымызда өзгеріп жатқан өндірістік, логистикалық, сауда және технологиялық қатынастар тізбегінен алатын орнымызға қатысты болатыны екені сөзсіз.
Еліміз болашақ жолындағы жарысқа қажетті тиімді бастапқы шарттарға қол жеткізуге ұмтылуы қажет. Ол үшін осынау дәуірлер тоғысында жабылып келе жатқан мүмкіндіктер терезесінен барынша тезірек өтіп үлгеруі керек. Уақытылы қолға алынған президенттік реформалардың кезекті кезеңінің тарихи мәні мен миссиясы – осы, яғни жаңа өркениет дәуірінің жаһандық трендтерінің қатарына қосылу және сонда орнығып қалу.
ӘЛЕМДІК ЭКОНОМИКА: ӨЗГЕРМЕСЕҢ, ӨРКЕНДЕУ ЖОҚ
Өркениеттік кезеңнің бірінен екіншісіне жаһандық ауысу гипотезасын қабылдадық делік. Осы тұрғыдан қарайтын болсақ, экономикадағы қазіргі дағдарыстар, көбінесе, бұрынғы байланыстар үзіліп, қолданыстағы тетіктер мен теңгерімдер істен шығып, ал жаңалары бейімделу мен сыналудан өтіп жатқан ауыр даму жолының белгісі.
Онсыз да әлем пандемиядан кейін әлі өз қалыбына келе алмай жатыр. Жеткізу мен өндіру ісіндегі жаһандық тізбектің үзілуі індеттің басты салдарының бірі болды. Бір жерде орын алған жеткізу проблемалары бағаны қалыптастыратын бүкіл трансшекаралық тізбекте кідірістер мен қиындықтардың туындауына алып келді. Соңғы жылдары дамыған және ауқатты мемлекеттердің өзін шарпыған инфляциялық қысым, көп жағдайда, осы фактордың әсерінен болып отыр.
Қазіргі таңда жетекші елдер белгілі бір дәрежеде ес жинап, инфляцияны бақылауға алды. Бірақ жағдай әлем нарықтарының тұрақсыздығы салдарынан қиындап, көптеген ел протекционизм саясатын ұстануға мәжбүр. Дональд Трамптың көрші елдермен қатар, басқа мемлекеттерге қатысты сауда баждарын енгізу жайлы сайлауалды уәдесін ескеретін болсақ, алдағы уақытта сауда соғысының одан әрі ушығуы ықтимал. Бұл бағыттағы алғашқы қадамдар басталып та кетті.
Инвестиция үшін күрес те күшейіп келеді. Үшінші жыл қатарынан жаһандық шетелдік инвестициялардың күрт төмендегені байқалып отыр. Былтыр Орталық Азиядағы тікелей инвестициялар 39 пайызға құлдыраған.
Дүниежүзілік Банк жыл сайынғы жаһандық өсу 2,7 пайыз деңгейінде болады деп болжауда. Бұл ретте сауда геосаяси блоктардың арасында емес, көбіне олардың ішінде орын алмақ.
Жаһандық экономикалық жүйенің бір бөлігі саналатын біздің еліміз мұндай қауіп-қатерлерге бейімделу қажет екенін сезініп отыр. Қазір «Өзгермесең, өркендеу жоқ» деген ұран бұрынғыдан да өзекті болып тұр. Алға қарай қарыштап ұмтылудан басқа жол жоқ. Бүгінде біз жаңа технологиялық тәртіп еселеп ұлғайған, инновациялар, цифрландыру мен жасанды интеллект жаһандық ауқымда қарқынды дамып келе жатқан дәуірде өмір сүріп жатырмыз. Сондықтан қазір экономикамыздың орнықты да инклюзивті өсуін қамтамасыз ету үшін жаңа тәсілдер керек.
Қазақстан және өзге де орташа державалар өтіп бара жатқан дәуірге тамырын терең жайып үлгермегені рас. Мұның өз артықшылығы бар. Яғни, осы себепті, қалыптасып отырған даму дағдарысы біз үшін нақты мақсат, саяси ерік-жігер, экономикалық икемділік пен сапалы адами әлеуетіміз болған жағдайда дамуға ынталандыратын күшке әрі мүмкіндіктер уақытына айналуы әбден мүмкін. Бізде бұл айтылғандардың бәрінің базалық негізі бар.
РЕФОРМАЛАРДЫҢ БАСТЫ ҚАҒИДАТТАРЫ: ЕРКІН НАРЫҚ
Сонымен, алдағы цифрлық дәуірдің сын-қатерлеріне сай келетін президенттік реформалардың келесі кезеңінің тұжырымдамалық мета-мақсаты – шикізат моделінің басымдығынан бас тарту, экономиканы әртараптандыру және инновациялар мен жоғары технологиялық өңдеу өндірістері үшін қолайлы орта қалыптастыру.
Былтыр тамызда Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев бекіткен еліміздің басты стратегиялық құжаты – Қазақстанның 2029 жылға дейінгі ұлттық даму жоспары дәл осы мақсатқа жетуді көздейді.
Экономиканы либералдандыру, қолайлы бизнес-ахуал, теңгерімді фискалдық және монетарлық саясат, заманауи инфрақұрылым қалыптастыру, технологиялық өндірістер арқылы экономиканы күрделендіру, адами капиталды дамыту қағидаттары экономиканың құрылымдық жағынан жаңаруы мен орнықты өсуінің негізі болуға тиіс.
Бұл ретте бірінші және негізгі қағидат – жүйені кез келген заманауи нарықтық экономиканың негізі саналатын адал еркін бәсекелестікке қайтару.
Президенттің былтырғы «Экономиканы ырықтандыру жөніндегі шаралар туралы» Жарлығында соның негізі қаланды. Бұл дегеніміз – жеке меншікке қол сұқпау, жеке бизнестің еркіндігі, мемлекеттің нарықтық қатынастарға араласпауы, еркін бәсекелестік, нарықтарға кедергісіз қол жеткізу, бизнес пен мемлекеттің ыңғайлы әрі ашық өзара іс-қимыл жасауы.
Мемлекеттік сектордың экономикадағы үлесін қысқарту шараларын одан әрі кеңейте түсу осының қисынды жалғасы болуы керек. Жаңа мемлекеттік компаниялар құруға мораторийдің жариялануы мен жаппай жекешелендіруді 2028 жылдан кешіктірмей аяқтау аталған іске ықпал етеді.
Жекелеген стратегиялық секторларда мемлекет позициясының сақталуы бәсекеге кері әсерін тигізбеуі қажет. Бұл жерде мемлекет баршаға бірдей әділ әрі тең ережені қамтамасыз ететін, міндеттері мен әдіс-тәсілдері нақты белгіленіп, шектелген жүйелі ойыншының рөлін атқаруға тиіс.
Осы тұрғыда болашақта жер беруді ашық онлайн аукциондар арқылы ғана қамтамасыз ете отырып, таяу уақытта ауыл шаруашылығы жерлері туралы барлық деректі цифрландыруды аяқтау аса маңызды қадам болмақ. Бұл пайдалы қазбалары бар жер қойнауы учаскелерін игеруге де қатысты екенін атап өткен
жөн.
Келесі түпкілікті қадам – табиғи монополиялар саласына жеке инвестициялар тарту үшін тарифтерді қалыптастырудың ынталандыратын тетіктеріне көшу.
Алдағы үш жыл ішінде бағалар мен тарифтерді қалыптастыру бөлігінде шектеулер кезең-кезеңімен алынып тасталады. Бұл өткен жылдарда бүкіл инженерлік инфрақұрылымның жүйелі істен шығуына және тозуына алып келген нарықтық емес тетіктерді жоюға мүмкіндік береді. Осы орайда мемлекет әділеттілік қағидатын ұстана отырып, халықтың әлеуметтік осал топтары үшін шығындарды өтеу міндеттемелерін өзіне алатынын айта кеткен абзал.
Мемлекет тарапынан бизнесті қолдау тәсілдері де қайта қаралып жатыр. Іс жүзінде бюджеттік субсидиялау өнімділіктің артуын ынталандырудың орнына, керісінше, тежейтінін көрсетті. Тіпті, бұл қадам, кейбір жағдайларда, адалдықтан аттаған шенеуніктер мен кәсіпкерлердің теріс жолмен баю тәсіліне айналып отыр. Оған Мемлекет басшысы айтқан ауыл шаруашылығындағы негізсіз бұрмалаушылықтар айқын дәлел. Мұндай заңсыз әрекет саланы біртіндеп тоқыратып, тығырыққа тірейді. Санда бар, санатта жоқ миллиондаған мал басы, миллиондаған тонна сүт, астық пен көкөніс жалған кәсіпкерлер мен қара басының ғана қамын ойлаған шенеуніктердің қалталарына миллиардтаған теңге болып құйылған.
Осы тығырықтан шығу үшін Мемлекет басшысы агроөнеркәсіп кешенін тікелей субсидиялаудан ауыл шаруашылығындағы бірнеше бағыт бойынша қолжетімді жеңілдетілген кредиттер беруге біртіндеп көшу туралы ұсынысты қолдады. Әрине, кейбір «уақытша шаруалар» үшін мұндай жұмыс істемейтін тетікті күйрету ауыр тиетіні анық. Бірақ бұл тәсіл бас пайданы ғана ойламай, орта және ұзақмерзімді нақты өсуге жол ашады.
Мәселен, жылдық 2 пайызбен жеңілдетілген кредит беру шаруалардың қаржылық мүмкіндіктерін, оның ішінде айналым капиталын молайтады. Сондай-ақ агроөнеркәсіп кешенін техникалық тұрғыдан қайта жабдықтауға және ондағы өңдеуші өндірісті дамытуға серпін береді. Ең бастысы – бұл тәртіп парадигманы өзгертіп, дамуға жетелейтін нарықтық ынталандыру тетігіне айналады.
Әрине, кейбір бағыттарда, мысалы, ауыл шаруашылығы өнімін өңдеуде субсидиялауды сақтап қалған маңызды.
Базалық қағидат: «айқын экономикалық өсімге, инновациялар мен өнімді сату нарықтарын кеңейтуге жол ашатын бастамаларға ғана мемлекеттік қолдау көрсетіледі». Бұл нақты міндеттемелерсіз мемлекеттің қолдауына арқа сүйеп алған басқа да салаларға қолданылатыны сөзсіз. Мемлекеттік саясаттағы бұл өзгерістер бірнеше жыл ішінде өмірімізге біртіндеп енгізіледі.
Мемлекет бүкіл қоғамның әл-ауқатын арттыру үшін әділетті ойын шарттарының сақталуына кепіл болатын тиімді іс-шараларды қамтамасыз етуге тиіс. Бұл – еркін нарықтық жүйенің ережесі. Сонда ғана орташа табыс қақпанынан құтылуға болады.
ЗАМАНАУИ ЭКОНОМИКАҒА АРНАЛҒАН БИЗНЕС-КЛИМАТ ПЕН ИНВЕСТИЦИЯ
Қазақстандық нарықтағы олигополияны жөнге салу – Мемлекет басшысы жүктеген алғашқы жүйелі міндет. Ол шикізаттық емес кірістердің өсуіне және экономикадағы құрылымдық өзгерістерге жол ашады. Алайда бизнестің кең қанат жаюына кедергі келтіретін тағы негізгі екі себеп бар. Олар: сыбайлас жемқорлық кедергілері және ұзақмерзімді кредиттер мен қомақты инвестициялар сияқты қаражат көздерінің қолжетімсіздігі.
Технологиялық өндірістерді дамытуға қабілетті жеке бастамаларға жол ашу үшін таза кәсіпкерлік тәуекелдермен байланысы жоқ кедергілерді алып тастау қажет. Шамадан тыс тексерулер – сыбайлас жемқорлыққа апаратын төте жол. Сондықтан Мемлекет басшысы жазалау тәсілінен үзілді-кесілді бас тартуды талап етті. Соған сәйкес экономикалық құқық бұзушылықтарды қылмыстық сипаттан арылту, бизнестің құқығы мен мүддесін қорғау жұмыстары қолға алынды.
Сыбайлас жемқорлықтың тағы бір көрінісі – әкімшілік кедергілердің көптігі. Осындай күрделі бюрократиялық тосқауылдар әлеуетті инвесторлардың жолын жауып отыр. Кейбір жағдайларда өндіріс нысандарының құрылысын бастау үшін 60 түрлі рұқсат қағазы талап етіледі. Әлемдік жағдайға қарасақ, мемлекеттер инвесторлар үшін күресіп, оларға ең жақсы шарттарды ұсынуға талаптанып жатыр. Ал бізде бірнеше жыл бойы экономикаға құйылатын тікелей инвестициялардың көлемі азаюда.
Мұндай жағдайда әкімшілік рәсімдерді цифрландыру, құжаттарды қарау қағидаларын оңтайландыру, бірыңғай стандартқа келтіру және «бір терезе» қағидатын енгізу маңызды. Жалпы, бизнес пен шенеуніктердің барлық байланысы адамның қатысуын шектейтін платформаға алмастырылуы керек.
Инвестициялардың көп бөлігі экономиканың болашағы бар секторлары үшін жұмыс істемей отырғаны да маңызды проблема. Инвестициялар әлі де шикізат пен өнімділігі аз секторларда шоғырланған. Мысалы, өңдеу өнеркәсібінде бастапқы өңдеу деңгейіндегі өндіріс орындары басым. Осыған байланысты бұл саладағы былтырғы 6 пайыздық өсім сапалы дамуға жол ашпай отыр.
Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев 2023 жылғы Қазақстан халқына арнаған Жолдауында жергілікті өндірістік циклдер құру міндетін жүктеді. Бұл шетелдік өнімге тәуелділікті төмендетіп қана қоймай, қазақстандық компаниялардың технологиялық өсуі мен инновациялылығын қамтамасыз етеді. Осылайша, шикізаттық модельден терең өңдеуге негізделген бәсекеге қабілетті отандық өнім шығаруға мүмкіндік туады.
Қазіргі таңда жартылай өңделген шикізатты емес, қосымша құны жоғары дайын өнімдерді шығаратын өндірісті дамыту маңызды. Осыған мүмкіндік беретін және жоғары технологиялық жобаларға қаржы құюға ниетті отандық және шетелдік инвесторларға жаңа қолдау шараларын әзірлеу керек.
Әсіресе, өнімді одан әрі экспорттауға бағытталған инвестициялық жобалар үшін преференциялар пулын қалыптастыру қажет. Бұл, өз кезегінде, экономикаға сапалы инвестиция тартуға көмектесетіні анық.
Біздің бизнестегі тағы бір тежеуіш – кредит беру мәселесі. Иә, ұлттық даму институттары арқылы бизнесті тікелей қолдау көлемі жыл сайын артып келеді. Бұл өз кәсібін жаңа бастаған азаматтар үшін жақсы. Бірақ кәсібін кеңейткісі келетін кәсіпкерлерге ұзақмерзімді және қолжетімді кредиттер тапшы болып отыр. Аталған үрдіс, әсіресе, қайта өңдеу өндірістерін дамытуды өз мойнына ала алатын, экономика үшін ең перспективалы сегмент болып саналатын орта бизнеске қатысты. Қазір негізгі капиталға салынған инвестициялардың жалпы көлеміндегі кредиттердің үлесі болмашы ғана. Бұл көрсеткіш 4 пайыздан аз. Ал дамыған елдерде осы бағыттағы банктік кредиттердің үлесі 30-дан 50 пайызға дейін жетеді.
Банктер тәуекелдерден қорқатыны түсінікті, сәйкесінше, оларды ынталандыру керек. Мұның бір жолы – пруденциалды реттеу мен банктерге салық салуды өндіріс саласындағы кредит беру белсенділігін ұлғайтуға бағыттау. Бұл, бір жағынан, реттеуші органның нақты секторға кредит беретін банктерге қоятын талаптарын жеңілдету болса, екінші жағынан, өндіріске кредит беруден түскен кірістер бойынша салықтық жүктемені төмендете отырып, бағалы қағаздармен, негізінен мемлекеттік бағалы қағаздармен жасалатын операцияларға салынатын салықтарды арттыру деген сөз. Осы тетіктерді жаңа Салық кодексіне енгізу жоспарланып отыр.
Қолжетімді ұзақмерзімді кредиттер мен инвестициялар, арнайы салық режимдерін оңтайландыру, салықтық төлемдерді бөліп төлеуді енгізу және басқа да ынталандыру шаралары қалыптасқан жағдайды нашарлатып алмай, бизнесті ұлғайтуға жұмыс істейді. Бұл Президентіміздің орта бизнестің үлесін 2029 жылға дейін екі есеге арттыру туралы міндетін іске асырады. Қуатты орта бизнес, өз кезегінде, технологияға негізделген қайта өңдеу өндірісін көптеп қолға алып, қосылған құны жоғары өнім экспортын ұлғайтады деген сенім бар.
ФИСКАЛДЫҚ ЖӘНЕ МОНЕТАРЛЫҚ САЯСАТТЫ ҮЙЛЕСТІРУ
Базалық теңдеу шындығы: мемлекеттік қаржы жүйесінің тиімділігі экономиканың тұрақты дамуына тең. Десе де, өткен жылы республикалық бюджет тапшылығы 3,6 трлн теңге болса, ал мұнайдан тыс тапшылық көлемі – 10,8 трлн теңгеден асып түсті. Бізде бюджеттің шығыс бөлігі салықтық түсімдерден шамамен екі есе артық. Әрі мұндай алшақтық қалыпты трендке айналып бара жатыр.
Осындай жағдайда Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев фискалдық және монетарлық саясатқа, оның реттілігі мен келісімділігіне кешенді көзқарас қажет екенін атап көрсетті. Негізгі міндет – мемлекеттік қаржы мен ақша айналымын теңгерімді басқару арқылы макроэкономикалық тұрақтылықты қамтамасыз ету. Мемлекет басшысы бұл ұстанымды жақында бизнеспен кездесуде де атап өтіп, салық және бюджет салаларында ақылға қонымды әрі салмақты шешімдер қабылдау қажет екенін айтты.
Мұндағы маңызды бағыттардың бірі – бюджеттің кіріс бөлігін халық пен бизнеске артық қысым жасамай ұлғайту. Бұл салық базасын кеңейтуге және салықтық әкімшілендірудің тиімділігін арттыруға бағытталған байыпты салық реформасын қажет етеді. Мұның бәрін экономикалық белсенділік пен инвестициялар ағынын ынталандыру үшін тепе-теңдікті сақтай отырып жасау керек.
Мемлекет басшысы атап өткендей, бізді күрделі, бірақ қажетті салық реформасы күтіп тұр және оны теңгерімді, барлық тарап үшін оңтайлы шешімдер қабылдай отырып әзірлеу – басты міндетіміз.
Экономикалық теңдеуде бюджеттің шығыс бөлігін оңтайландыру да шешуші рөл атқарады. Ресурстарды тиімді қайта бөлу, мемлекеттік шығыстарды бақылау және оларға басымдықпен қарау бюджет тапшылығын қысқартуға және қаржы жүйесінің тұрақтылығын арттыруға мүмкіндік береді.
Теңгерімді бюджет – инфляцияны бақылауда ұстаудың маңызды құралы. Тапшылықты азайту ақша-несие саясатына қысымды азайтады әрі пайыздық мөлшерлемелерді біртіндеп төмендетуде маңызды рөл атқарады. Бұл, өз кезегінде, бизнестің нарық жағдайында ұзақмерзімді ақшаға қол жеткізуіне жол ашып, кредит ресурстарының арзандауына әсер етеді.
Осылайша, фискалдық және монетарлық саясат арасында тиімді іс-қимыл құру – аса маңызды стратегиялық мақсат. Оларды үйлестіру экономиканың өсуіне қолайлы жағдай жасайды және мемлекеттің экономикалық саясатына халықтың сенімін арттырады.
ЗАМАНАУИ ИНФРАҚҰРЫЛЫМ
Аумағы орасан зор Қазақстан үшін барлық өңірді тұтастай байланыстыратын қолжетімді және дамыған инфрақұры-лым – бұл өмірлік сұраныс әрі экономикалық қажеттілік. Сондықтан 2029 жылдың соңына дейінгі Ұлттық инфрақұрылымдық жоспарды іске асыру Мемлекет басшысы ұсынған стратегиялық реформалардың белортасында тұрады.
2030 жылға қарай біз салынған 7 мың шақырым жолға қосымша тағы 4,7 мың шақырым жаңа автожол төсеуіміз керек. Шамамен 1 000 км теміржол салу жоспарымызда бар. Біздің транзиттік әлеуетімізді арттыруға мүмкіндік беретін, әлемдік нарықта маңызды бәсекелестік артықшылық саналатын жаңа көлік жолайрығы мен тораптары қалыптастырылуда.
Көлік инфрақұрылымын дамыту – ойдағы жоспарлы сандар емес. Бұл – халқымыздың өмір сүру сапасы, экономикалық өсудің, ішкі және халықаралық сауданың жаңа мүмкіндіктері. Сондай-ақ ол – өңірлерді интеграциялау, логистиканы дамыту және инвестициялар тарту деген сөз. Еуразияның кіндігінде орналасқан Қазақстан Шығыс пен Батысты, Солтүстік пен Оңтүстікті байланыстыратын маңызды транзиттік торапқа айналып келеді.
Энергетикалық, коммуналдық және коммуникациялық инфрақұрылым құрылымдық трансформациялауды талап етеді. Еліміздің бүкіл аумағына сапалы байланыстың таралуы, 5G мобильді желісі мен Smart City форматын кеңінен енгізу – жайлылықты арттыру ғана емес, сонымен бірге инновациялық экономика үшін негіз болмақ. Жасанды интеллектті дамыту айтарлықтай есептеу қуатын және деректер орталықтарын іске қосуды қажет етеді. Ұлттың бүгінгі және ұзақмерзімді перспективада бәсекеге қабілетті болуы осы технологияларды енгізу деңгейіне тікелей байланысты.
Инженерлік желілердің, жолдардың, заманауи байланыстың дамыған жүйе-
сі – еліміздің болашағын қалыптастыратын база, ал біздің инфрақұрылымдық мүмкіндіктерімізді нығайту мен кеңейту – мемлекет пен оның егемендігінің тұрақтылығының негізі.
ИННОВАЦИЯЛАР МЕН АДАМИ КАПИТАЛ
Инновацияларды нақты енгізбейінше, өнеркәсіптің жаңа қалыбын жасау мүмкін емес. Мемлекет басшысы атап өткендей, салаларды жаңғырту мен цифрландыру, жасанды интеллект технологияларын өндіріске енгізу өнімділікті арттырудың және күрделі экономиканың іргелі алғышарты саналады.
Бұл ретте біз әзірге артта қалып отырмыз. Дүниежүзілік зияткерлік меншік ұйымының Жаһандық инновациялар индексінде Қазақстан былтыр әлемдегі 133 экономиканың ішінде 78-орынға табан тіреді. Ал табысы ортадан жоғары деңгейдегі 34 елдің қатарында 22-сатыға жайғасты. Бұл инновацияларға жұмсалған шығындар мен олардың тиімділігі арасындағы тепе-теңдіктің дұрыс сақталмай отырғанын көрсетеді.
Әрине, мәселе жаһандық рейтингтен белгілі бір орын иеленуге тіреліп тұрған жоқ. Біздің әлемдік инновациялар жарысындағы әлсіз орнымыз – өркениет дәуірінен кенжелеп қалғанымыздың көрінісі. Мұнай дәуірі қалай дегенде де көштен қалмауға мүмкіндік берді. Бірақ жаппай цифрландыру мен жасанды интеллект дәуірі технологиялық прогрестің аутсайдерлері үшін тарихтың ақырына айналуы мүмкін.
Іргелі және қолданбалы ғылымның ұлттық моделін жаңадан іске қосу осы сын-қатерге берілген жауап болды. Жас ғалымдарды көтермелеудің жаңа үлгісі жасалып, гранттық қаржыландыру жүйесі оңайлатылды, жер қойнауын пайдаланушылардың Ғылыми-зерттеу және тәжірибелік-конструкторлық жұмыстарға міндеттемелерінің 1 пайызын бөлудің ашық тетігі енгізілді. Жеке сектордың ғылымды қаржыландыруы үшін де ынталандыру шаралары мен жеңілдіктер қарастырыл-ды.
Күйреген мұнай құбырын құшақтап қалмас үшін білімге негізделген экономиканы құру жолында батыл және жылдам қадамдар жасау қажет. Болжам бойынша, алдағы онжылдықта жасанды интеллекттің қатысуымен әлемдік жалпы ішкі өнім көлемінің 25 пайызы қалыптасатын болады. Дамыған және дамушы елдер арасындағы алшақтық дәл осы жерден білінеді, сондай-ақ, ол жедел ұлғайып келеді. Сондықтан Мемлекет басшысы цифрландыру мен жасанды интеллектті дамытудың басым бағытын айқындап берді.
Цифрлық дәуір прогрестің көшбасшысы болуға таптырмас мүмкіндік беріп отыр. Жаһандық технология жарысы түрлі тосынсый ұсынуы да әбден мүмкін. Жуырда ерекше мәнге ие оқиға болды: екі айда және 5,6 миллион доллар қаражат жұмсалып, оқытылған AI-ассистенттің қытайлық жаңа моделі – DeepSeek қуаты жағынан үш жыл оқытылған және анағұрлым қымбатқа түскен америкалық ChatGPT-ге пара-пар болып шыққан. Бұл жаңалық АҚШ-тың қор нарығындағы американдық компанияларға тиесілі акциялардың бағасын құлдыратып жіберді. Соның алдында Дональд Трамп таяу жылдарда жасанды интеллект технологиясын дамытуға 500 миллиард доллар салу жоспары туралы жариялаған болатын.
Қытай бағдарламашыларының жоғары технологиялы өнімінің төмен бағасы AI-клубқа кірудің шекті мәнін түсіріп, ойынның ережесін өзгертті және қомақты ресурссыз AI-технологияларын дамытатын мүмкіндіктерге жол ашып берді.
Жалпы, біз уақытылы жасалған қадамдардың арқасында цифрлық ағында сенімді дамып келеміз. Елімізде толыққанды жаһандық цифрлық хабқа айналуды көздейтін бастамалар іске асырылып жатыр. Отандық бизнес өз тауарлары мен қызметтерін өткізу үшін цифрлық платформаны белсенді пайдаланады.
Институционалдық орта мен AI-инфрақұрылым жылдам қалыптасуда. Astana Hub инновациялық экожүйесі оның маңызды бөлігі екені белгілі. IT салада мамандар даярлайтын университеттер желісі кеңеюде. 2025 жылдың күзінде Астанада Alem.AI халықаралық жасанды интеллект орталығы ашылады. Сонымен қатар Astana Hub жасанды интеллектпен жұмыс істеуді дәріптеуге және оқытуға бағытталған AI Movement ауқымды бастамасын іске қосуда.
Цифрлық экоортаны, инфрақұрылымды және адами капиталды дамыту сияқты үш тұғырлы міндетті шешу – Қазақстанда болашақтың инновациялық қоғамын құруға алып келуі керек. Мұндай түбегейлі трансформация – озық технологияларды еркін меңгеруге, креативті ойлауға және озық танымға негізделген цифрлық дәуірдің жаңа қазақстандық бірегейлігін қалыптастыру үшін жасалған орасан зор қадам.
БОЛАШАҚ БАСТАЛЫП КЕТТІ
Өткен 2024 жыл көп жағдайда өтпелі кезеңнің соңғы шегі болды. Алдыңғы жылдар сынақтар мен үлкен реформалар орын алған кезең ретінде тарихқа енді. Біз жуанның жіңішкеріп, жіңішкенің үзілер тұсындағы қиындықтарға төтеп беріп, ортақ үйіміздің іргетасын бекіттік. Қоғам мен билік арасында жаңа шарт жасастық. Енді бұл – Қазақстанның болашағы үшін әр тарап жауапкершілік пен тәуекел арқалайтын серіктестердің ортақ міндеті мен мүддесі деген сөз.
Біз бәріміз жұдырықтай жұмыла білсек, жайлы өмір сүруге болатын және мақтан тұтуға лайықты дамыған ел құра аламыз. Осы мүмкіндік іс жүзінде шындыққа айнала ма, әлде тарихта бұған дейін болғандай, кезекті саяси жарыссөздердің бірі боп қала ма? Бұл сұрақтың жауабы алдағы дәуір таразысында тұрған қос тарапқа да байланысты болмақ.
Бүгінгідей зымыраған заманда табысты ұлттар бізді басып озып, цифрлық болашаққа адымдап бара жатыр. Егер біз оларды қазір қуып жетпесек – онда ешқашан көшке ілесе алмауымыз мүмкін.
Жалпы, адамдарды ұлт етіп ортақ энергия, шашыраңқы мүдделерді біртұтас ететін эгрегор біріктіреді. Бұл энергияны аспаппен өлшеу мүмкін емес, бірақ өтпелі кезеңде, сынақ мезгілінде оның сезілетін кездері болады. Әсіресе, өзгерістер уақытында. Өзгеріс энергиясы – аса қуатты күш, оның айқын бағыт-бағдары болмаса, жолындағының бәрін күйретіп кетуі мүмкін. Ал егер ол дұрыс жол тапса, жасампаздыққа жетелейді. Біз әрқайсымыз осы энергияны тасымалдаушы әрі оны алға жетелеушіміз.
Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың реформаларын қолдай отырып, біз ұлтымыздың жасампаз энергиясын болашақтың Қазақстанын – ХХІ ғасырдағы өркендеген және инклюзивті, жаңа өркениет дәуіріне жараса қосылған елді қалыптастыруға жұмсаймыз.
Бұл болашақ қазірдің өзінде басталып кетті. Осы тұста ешнәрсеге көңілі толмай, ғажайыпқа сеніп, өмірдің ағынымен жүзе береміз бе? Әлде патернализмнен арылып, тағдыр кілтін өз қолымызға алып, жаңа дәуірді Жасампаз Ұлт болып қарсы алу үшін президенттік реформалардың айналасына топтасамыз ба? Саналы таңдау жасау – өз қолымызда.
Мәулен ӘШІМБАЕВ,
ҚР Парламенті Сенатының Төрағасы