Ұстазға құрметтің үлкені – еңбегінің әділ бағаланғаны

Ұстазға құрметтің үлкені – еңбегінің әділ бағаланғаны

Ұстазға құрметтің үлкені – еңбегінің әділ бағаланғаны
ашық дереккөзі
591
Ұстаздар қауымы ұзақ күткен «Педагог мәртебесі туралы» заңның қабылданғанына бір жылдан асты. Ұстаздардың құқықтарын кеңейту және өзіне тән емес жұмыстан босату, жүктемесін азайту, мұғалімнің қыз­метіне қойылатын талаптарды күшейту, материалды емес стимул тетіктерін қарастыру және материалдық ын­таландыруды көздеген жаңа заң педагог мәртебесін ай­қындауды басты мақсат етіп қойды. «Осы бағытта ат­қарылып жатқан жұмыстардың реті қалай, мұға­лім­дердің жұмысында не өзгерді, қағазбастылық қан­ша­лықты азайды?» деген сауалдарға сарапшылардан жауап іздеп көрген едік.  width= Аятжан АХМЕТЖАНҰЛЫ, Нұр-Сұлтан қаласындағы №51 мектеп-гимназиясының директоры: Қағазбастылықтың себебі – сауатсыздық – «Педагог мәртебесі туралы» заң­ды қабылдауға алғашқы ұсыныс жа­саушы ретінде көптеген мәселе кө­тердік. Түйе сұрасаң, бие береді де­гендей, ұсыныстардың жартысы қа­былданып, заңмен бекітілді. Қа­был­данған бұл заңда мұғалімдерді ын­таландыру мүмкіндіктері көбі­рек қарастырылған. Мысалы, ғы­лы­ми-педагогикалық бағыт бойынша ма­гистратура бітірген маманға қо­сымша ақы төленеді. Сонымен қа­тар жақында астанада 100-ге жуық мұ­ғалім үй алуға қайтарымсыз мил­лион теңге сертификатқа ие бол­ды. Заң қабылдау барысында ең бас­ты көзделген дүние – білім са­ла­сына сапалы кадр тарту. Кез келген са­лаға мықты мамандар мате­риал­дық жағдай жасалғанда келе бас­тай­ды. Заң аясында мұғалім жала­қы­сының артуы осы мақсатты көз­дейді. Иә, заңның жетілдіретін тұс­тары көп, өйткені керемет бір заң қабылданып кетеді деу мүмкін емес. Ал енді мұғалімдерді бұрынғы­дай қолжаулық қылу, басы артық ша­руаға жұмсау деген мәселеге кел­сек, бұл орайда бір ғана нәрсе айт­қым келеді. «Сөз түзелді, тыңдаушы сен де түзел» дегендей, заң түзелді. Ен­ді сол заңмен қорғалатын мұ­ға­лім өзінің құқын қорғай алатын болуы керек. Жалпы, біздің қоғамда үл­кен әлеуметтік психология қа­лып­тасқан. Адамдардың өзін-өзі қор­ғау қабілеті төмен. Қарапайым мем­лекеттік демократиялық мәсе­ле­нің өзін «пәленше неге айт­пай­ды?», «түгенше неге айтпайды?» де­ген көзқарастағы қауымбыз. Мұ­ға­лімнің мәселесін мұғалімнен артық еш­кім айтпайды. Сондықтан мұға­лім өз құқығын біліп, өзін қорғай ала­тындай болуы керек. Консти­ту­циямызда «Қазақстан Республикасы өзін демократиялық, зайырлы, құ­қықтық және әлеуметтік мемлекет ре­тінде орнықтырады, оның ең қым­бат қазынасы – адам және адам­ның өмірі, құқықтары мен бос­тандықтары», – деп көрсетілген. Біз құқықтық мемлекетке айналу үшін әр адам өзінің және өзгенің құқы­ғын білуі керек. Заңдағы кейбір түйткілдерге бай­­ланысты қиын дүниелер бар. Бұл жалпы мемлекеттік жүйе, үл­кен машина. Аймақтарда облыстық білім басқармасы, аудандық білім бө­лімі, ауылдық жердегі мектептер жер­гілікті әкімшілікке қарайды. Ми­нистрдің тікелей араласа алмай­тын мәселелері бар. Сондықтан заң­ның кейбір баптарының орын­далуы жергілікті әкімшілікке бай­ла­нысты. Мысалы, Астанада қайта­рым­сыз миллион теңге беру облыс­тарда атқарылып жатыр ма, ол екін­ші мәселе. Өйткені жергілікті ор­гандар баптарды орындамауы да мүм­кін. Бізде төменгі жаққа бар­ғанда орындалмай, сұйылып ке­те­тін заңдық нормалар бар. Бұл тек «Педагог мәртебесі туралы» заң­ға емес, өзге де заңдарға байла­ныс­ты. Ал қағазбастылық білім басқар­масының, білім бөлімінің  және мек­теп әкімшілігінің айналасын­да­ғы дүние. Егер білім басқармасы­ның, білім бөлімінің басшылары мен мектеп директоры сауатты бол­са, қағазбастылық болмайды. Біз­дегі  қағазбастылықтың себебі – сауатсыздық. Интернеттен тауып алатын дүниені мұғалімнен есеп ретінде сұрау – басы артық шаруа. Біреудің сауатсыздығы үшін біреу­лер артық жұмыс істеу деген сияқ­ты. Иә, жыл басында қағаз көп. Бірақ ол жылына бір рет жасалатын жос­пар. Одан кейін сол жоспардың ай­наласында ғана жұмыс жасалуы ке­рек. Мен қызмет жолымда әр­түрлі мектепте істеп көрдім, біле­тінім әр мектептегі талап әртүрлі. Бір басшы сенің қағазыңа қарайды, екіншісі сабақ бергеніңе қарайды. Сондықтан кейбір дүниелерді дұрыс іске асыру үшін мектептің және білім басқармаларының бас­қару менеджментін өзгерту керек.  width= Данагүл СМАҚОВА, «Оқулық» республикалық ғылыми-практикалық орталығының жетекші сарапшысы: Мұғалім мәртебесі қоғам болып білім саласына бет бұрғанда ғана көтеріледі – «Педагог мәртебесі туралы» заң­ның бұрынғы «Білім туралы» заң­да белгіленген VII тараудағы Мұ­ғалім мәртебесі туралы бап­тар­дан ешқандай айырмашылығы, ар­тық­шылығы жоқ деп есептеймін. Мен осы «Педагог мәртебесі туралы» заң­ның қабылдануына үзілді-кесіл­ді қарсы болғанмын. Себебі 2007 жылдан бері жұмыс істемей келген «Білім туралы» заңда көрсетілген бап­тар дәл «Педагог мәртебесі» тура­лы заңда іске қосылатынына се­не қоймаймын. Дегенмен 2019 жыл­ғы тамыз конференциясында Пре­зидент Қ.Тоқаев төрт жыл қата­рынан 25 пайыздан мұғалімдердің жалақысы кезең-кезеңмен екі есе артады деп айтқан болатын. Мен өз басым пайыздық мөлшермен не­месе заң арқылы мұғалімнің мәр­те­бесі көтерілмейді деп ойлаймын. Мұ­ғалімнің мәртебесі қоғам болып білім саласына бет бұрғанда ғана көтеріледі. Бүгінгі мұғалім – орындаушы. Ол оқушы жағынан да, ата-ана жа­ғы­нан да, басшылық жағынан да орын­даушы. Мұғалімнің ең басты міндеті – баланы оқыту, үйрету. Бұл жер­де ең әуелі баланың сұранысын қа­нағаттандыру керек деген мәселе маңызды. Ал біздің мұғалімдер ең әуе­лі жоғары жақтан түсетін нор­ма­тивті құжаттардың талабын орын­­дайды. Бұл оның шығармашы­лығын шектейді. Қандай да болсын үсті-үстіне қабылданып жатқан құ­жат заң түрінде қабылданып жат­­­қаннан кейін бір қолымен «бе­ріп» тұрады да, екінші қолымен «алып» тұратын сияқты. Міне, сон­дық­тан нормативті құжаттармен мұ­ға­лімнің мәртебесі артады, қыз­мет аясы кеңейеді немесе еркіндік береді дегенге өз басым сенбеймін. Мен білетін әдістемені қолдана бі­летін мықты ұстаздар бар, олар ба­ланы қызықтырады, білімге же­телейді, оқуға үйретеді, білімді жай бере салмайды, өз бетінше игеруге бағыттайды. Жаңартылған білім мазмұнының басты қағидасы – ба­ланы оқуға үйрету, дағдыландыру, ын­таландыру  керек деп отырып, мұғалімге «Сен неге пәніңді біл­мей­сің?», «Сен неге баланы оқыта ал­май­сың?» деп талап қояды. Баланы ғы­лымның негізін алғаннан кейін ары қарай өзі алып кететін жағ­дайға жеткізу керек еді, бірақ әр­түрлі шектеулермен мұғалімді қай­­тадан орындаушы қылып қой­дық. Сөйте тұра мұғалімнен сапалы бі­лімді талап етеміз. Сапа төмен­де­се, сен жаман мұғалімсің. Сапа көр­сеткіші төмен болмауы үшін мұ­ғалім балаға, амал жоқ, балл қосады. Өйт­кені мектептің көрсеткіші төмен болмауы керек. Басшылық со­лай тапсырады, мұғалім тағы да орындаушы. Осындай шектеулер мұғалім мәртебесін арттырмайды. Ары тартса да, бері тартса да екі ор­тада шыбын өледі деп, кесірі мұ­ғалімге тиеді. Барлық мұғалімді жақ­сы дей алмаймын, арасында жұ­мысына жауапсыз, селқос қа­райтын, қате жіберетін, мұғалімдер бар. Бірақ сондай мұғалімдер бар екен депп, оларды бақылауда ұстай­мыз деп нормативтік құжаттармен жұмысын, шығармашылық және академиялық еркіндігін шектеу бі­лім саласының сапасын және мұ­ғалімнің мәртебесін арттырмайды.    width= Салтанат БИТАЕВА, Қызылорда облысы Шиелі ауданы №153 Ш.Есенов атындағы мектеп-лицей директорының оқу ісі жөніндегі орынбасары: Мұғалімдердің денсаулығын түзеуге мән берілсе – «Мұғалім мәртебесі туралы» қа­былданған заң мұғалімдерге көп артықшылық берді. Ең алдымен, айлық табыстың көбейгені қуант­ты. Әсіресе, жалақысы артқан мұға­лім­нің әлеуметтік жағдайы да жақ­сарады. Одан кейін түрлі біліктілік са­наттарының енгізілуі, жас ма­ман­ға тәлімгерлік жасағаны үшін, білі­мін жоғарылатып магистратура оқы­ғаны үшін, ағылшын тілін мең­геріп, тілдік курстардан өткені үшін, сынып жетекшілігі, дәптер тексергені үшін үстеме төленіп жа­тыр. Яғни мұғалімдердің жалақысы әртүрлі бағытта көбейіп отыр. Сонымен қатар мұғалімдерді қо­ғамдық жұмыстардан алыстату мә­селесінің заңмен шешілгені қуант­ты. Бұрын саяси іс-шараларға қо­ғамдық белсенді қылып жұмысқа тартатын, қазір бұл тиылды. Мұға­лім өзіне тиісті жұмысты ғана ат­қарады. Қағазбастылыққа келсек, бұрын саны бар, сапасы жоқ есеп көп болатын. Қазір №30 бұйрыққа сәй­к­ес педагог жауапты бес құжат­ты ғана талап ете аламыз. Педагогикалық әдеп, педа­гоги­калық мінез-құлық, педагогикалық имидж мәселесі де осы заңға енгі­зілді. Мұғалім сабақта болсын, әлеу­меттік желіде болсын педа­гоги­ка­лық әдепті сақтау керек. Осы үде­ріс­тен шығу үшін педагогке де үл­кен жауапкершілік жүктеледі. Алайда мұғалімдердің мой­нын­да жүктеме көп екенін жасыра ал­маймыз. Қазіргі оқу бағдарламасы өте қиын. Мұғалімдер 2-3 есе артық жұ­мыс істеп жатыр, онлайн және оф­флайн сабақ беру оңай емес. Мы­с­алы, ол оффлайн сабаққа дайын­далу процесі басқаша, барлық бей­несабақтарын, ресурсын дайындау ке­рек. Компьютерді үздіксіз қол­дану көзге, тірек-қимыл жүйесіне кері әсер ететінін тәжірибеден кө­ріп жүрміз. Бұрын кеңестік кезеңде мұғалімдерді 24 күнге санаторияға тегін жібереді екен. Қазір өзім еңбек ететін ұжымда 100-ден астам мұғалім бар. Демалыс орындарына жылына 1-2 жолдама ғана беріледі. 3-4 мың мұғалімі бар ауданға 10 шақты жолдама береді. Оны ауыл мектептеріне шаққанда қайдан жетсін? 9 ай тынбай еңбек ететін мұғалімдердің денсаулығын түзеуге демалыс орындарына жолдама санын арттырса деген тілегіміз бар.

Серіктес жаңалықтары