Интернет: сапа нашар, баға қымбат

Интернет: сапа нашар, баға қымбат

Интернет: сапа нашар, баға қымбат
ашық дереккөзі

Елімізде тамыз айынан бастап ұялы байланыс пен мобильді ин­тернет қымбаттайды. Тарифтер 30 пайызға дейін көтерілуі мүмкін екенін операторлар бір мезетте ресми түрде мәлімдеді. Бай­ланыс операторлары мұның себебін инфрақұрылым шығын­да­рының артуы, инфляция және ғаламдық логистикалық тізбектің бұ­зылуымен байланыстырып отыр. Жақында елорданы дамытуға арналған кеңесте Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Астанадағы интернет пен ұялы байланыстың сапасы нашар екенін айтқан болатын. Президент қазіргі өркениет пен білім экономикасы жағдайында қала тұрғындарының басты қажеттілігі интернеттің қолжетімді болуы керектігін баса айтты. «Біз Астананы барлық жерде «ақылды қала» және аймақтық IT хаб деп жариялап жүрміз, бұл автоматты түрде негізгі цифрлық инфрақұрылымның сапасы жоғары болуы керек екенін білдіреді. Алайда елордадағы интернет пен ұялы байланыстың сапасы сын көтермейді. Ол тұрғындарға ғана жайсыздық әкеліп қоймай, сонымен қатар қала экономикасына елеулі зиян келтіреді, елорда қонақтарына өте жағымсыз әсер қалдырады», – деген болатын. Еліміздегі интернеттің сапасы мен қол­­­жетімділігіне қатысты біршама мә­селе бар. Биылғы жылдың басынан бері Үкі­метке байланыс және ақпараттандыру мә­селелері бойынша азаматтардан 5 мыңға жуық өтініш пен шағым келіп түскен. Со­нымен қатар елді мекендерде, тіпті ірі қа­ла­лардың өзінде мобильді интернет жоқ не­месе сапасы нашар. Әсіресе, Алматы, Астана се­кілді ірі қала тұрғындары интернет сапасы мен жылдамдығына қатысты жиі шағым­данады. «Бұл проблемаларды шешу керек. Қазір адамдар бірінші кезекте интернеттің са­па­сына қарайды. Жай ғана желі тартып беретін ке­зеңнен өттік. Халыққа сапалы байланыс пен жылдам интернет қажет. Олар тариф­тер­дің ақысын толығымен төлеп отыр. Сон­дықтан сапалы қызметті талап етуі орынды», – деген болатын Премьер-Министр Әлихан Смайы­лов Үкімет отырысында сөйлеген сөзінде. Алайда министр Бағдат Мусиннің пі­кі­рін­ше, тариф арзан болғандықтан, интернет жыл­дамдығы да баяу. – Әлеуметтік желілердің дамуына бай­ла­­­нысты, елде трафикті тұтыну бірнеше есе өсті. Бұл операторлар желісіндегі жүктеме де артты деген сөз. Бірақ шығындар тұ­ты­ны­ла­тын трафиктің көлеміне сәйкес тепе-тең түр­де өскен жоқ. Қазақстан – мобильді тра­ф­ик­ті тұтыну бойынша жетекші елдердің бірі және мобильді желіні қолдану жағынан да алдыңғы қатарда, – деген болатын ми­нистр. Оның айтуынша, Қазақстан интернет ба­­ғасы бойынша соңғы орындарда тұр. «Са­па­сы бойынша да ең үздігі емеспіз, ор­та­шамыз деп айтуға болады. Жеке өзіме елдегі ин­тернет ұнайды, өйткені көптеген елге са­парлап барғанда ондағы байланыстың жай-күйін көріп жүрмін. Менің пікірімше, Қа­зақстанда қолайлы бағаға қолайлы ин­тер­нет бар», – деген болатын. Алайда іле-шала ұя­лы байланыс операторлары тариф баға­сын өсіріп үлгерді. Ұялы байланыс пен мобильді интернет операторларына тарифтерді өзгер- ту – қалыпты құбылыс. Өйткені елімізде бұ­ған заңмен рұқсат етілген. Тек операторлар мұн­дай өзгерістерді тұтынушыларға 30 күн бұ­рын хабарласа болғаны. Мәселен, Beeline ком­паниясы тарифтердің бірнеше себеппен өз­гер­генін айтады. Олардың айтуынша, бай­ланыс сапасын ұстап отыру және жақсарту же­ліні дамытуға үлкен инвестиция салуды қа­жет етеді. Компания осы мақсатта 2020-2022 жылдар аралығында 100 миллиард тең­­геден аса қаржы жұмсаған. – Оның үстіне, бүкіл ел сияқты, бізге де ин­­­фляцияның, девальвацияның, электр қуа­ты бағасының қымбаттауы және басқа да бір­қатар фактордың ықпалы тиеді және біз­дің кейбір тарифтеріміз бен қызмет­теріміздің бағасы нарықтағы бағадан төмен. Сондықтан кейбір тарифтеріміздің бағасын кө­теруге мәжбүрміз. Бірақ біз әрдайым тұ­ты­нушыларымыздың қалауын ескеруге ты­рысамыз. Абоненттеріміз жинағы көп та­риф­ті жиі таңдайды. Сондықтан тарифтерде гиг­абайт мөлшерін көбейтіп немесе кейбiр қыз­меттердің қолдану мерзімін ұзартып жа­тамыз», – дейді компанияның баспасөз қыз­меті. Айта кетерлігі, компаниялар ұялы бай­ла­ныс мұнараларын жаңғыртуға арналған құрал-жабдықтарды шетелден сатып алады, тиісінше, доллар бағамының өсуі саладағы күрделі шығындарға айтарлықтай әсер етіп отыр. Ұялы және байланыс операторлары қыз­меттердің тұрақтылығын қамтамасыз ету және одан да озық технологиялар мен қыз­меттерді ұсыну үшін тарифтеріміздің ба­ғаларын қайта қарадық деп уәж айтады. Алай­да олар қала және ауыл тұрғындарының ин­тернет сапасына жиі шағымданатынын ес­кермейтін секілді. Қызмет көрсету сапасы бағаға сай болмағандықтан наразы болған жұрт­тың сапасы төмен интернетке тағы да артық ақша төлегісі келмейтіні түсінікті. Бағдат Мусин интернет сапасының нашарлауына радиофобия да себеп бо­лып отыр деген. Министр осы орайда Аста­нада интернет нашар тартатын тұрғын үй кешендерінің анықталғанын мәлімдеді. Қа­зір әкімдік ұсынған жер телімдеріне ан­теналар орналастырылып жатыр. Елордада осын­дай 67 орын нақтыланған. Алайда жыл сайын интернет сапасы жақсарады деп уәдені үйіп-төгетін министр Қазақстандағы ин­тернет сапасына көңілі толатынын жет­кізген еді. Министрдің сапаға көңілі толса, неліктен жыл сайын интернет жақсарады деп мәлімдейтіні түсініксіз. Былтырдан бері ұялы байланыс опера­тор­ларының тарифтік жоспарларға бай­ланысты шағымы 50 пайызға дейін өс­кен. 2021-2022 жылдар кезеңінде тариф­тер­дің өсуі орта есеппен 37 пайыз болған. Атал­ған мәселе бойынша Бәсекені дамыту жә­не қорғау агенттігі Цифрлық даму, инно­ва­ция және аэроғарыш өнеркәсібі министр­лі­гіне ұсыныс жолдаған болатын. Онда бай­ланыс саласындағы қызмет көрсету ере­жесін өзгерту туралы айтылған. Байланыс опе­раторлары абоненттерге қажеті жоқ бол­машы өзгеріс енгізіп, бағаны көтеруге тыйым салуды ұсынған. «Бәсекеге қатысты кей заңнамалық ак­ті­лер­ге өзгертулер мен толықтырулар енгізу ту­ра­лы» құжатта мобильді байланыс саласын қо­ғамдық маңызы бар нарыққа жатқызып, та­рифтер бағасын мемлекет тарапынан рет­теу туралы жазылған. Алайда байланыс опе­­­раторлары тарифтер бағасын мем­ле­кет­тің реттеуіне қарсы. Олар бағаларды мем­ле­кеттік реттеу саладағы нарықтық меха­низм­дерді бұзып, инвестицияны азайтады, осы­дан қызмет көрсету сапасы нашарлайды дей­ді. Заң бойынша елімізде Бәсекелестікті қор­ғау және дамыту агенттігінің ква­зи­мемлекеттік секторға жататын ұялы бай­ланыс операторларының қызметтеріне баға бел­гілеу құқығы жоқ. Ведомство таратқан де­рекке сенсек, байланыс тарифтерінің күрт қым­баттауын болдырмау және оның алдын алу­ға осы шектеу кедергі. Сондықтан ұялы бай­ланыс операторларының қызметіне мем­лекет тарапынан баға белгілеу ұсынылды. – Соңғы үш жылда байланыс опе­ра­тор­лары бұл салаға тартылған инвестицияны 60 пайызға дейін төмендетіп жіберді. Опе­ра­тор­ларға, қымбат инфрақұрылымдарға қа­­ражат бөлгеннен гөрі анықталған заң­бұзушылықтар үшін айыппұл төлей салу тиім­ді болып отыр. Мұндай жағдайды түбе­гей­лі өзгерту керек, – деген болатын Үкімет басшысы. Миллиардтық айыппұлдар байланыс са­пасына тікелей әсер етпесе де, жа­нама әсері бар. Алайда байланыс ком­па­ния­лары үшін миллиардтаған айыппұл төлеп құ­тылу оңай әрі арзанға түсетін секілді. Былтыр өзінің міндеттемесіне сай сапа­лы қызмет көрсетпеген ұялы байланыс опе­раторларына 3,4 млрд теңге айыппұл са­лын­ған болатын. «Бағаның өсуіне, тұты­ну­шы­ларға талап етілмеген қызметтерді жүктеуге, сон­дай-ақ байланыс және интернет қыз­меттерінің сапасына шағымдар көбейді. Мы­салы, 2022 жылы және ағымдағы жылдың өт­кен кезеңінде Цифрлық даму, инно­ва­ция­лар және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігі ұялы байланыс операторларына қатысты бай­­­ланыс қызметтерінің сапасы бойынша 1 492 тексеру жүргізілді және оларға 3 млрд 44 млн теңге сомасына айыппұл салды», – де­лінген Ашық НҚА порталында жария­ланған құжатта. Өткен аптада Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі төрағасының орын­басары Болат Сәмбетов Қазақстанда ұялы байланыс тарифтері өсуіне байланысты агенттік құзыреті шеңберінде тиісті жұмыс жүріп жатқанын мәлімдеді. «Тұты­ну­шы­лар­дың шағымы негізінде сұраныстар жі­беріл­ді, бағаларға мониторинг жүргізіле бастады. Бұл ретте агенттік монополияға қарсы заң­на­маны бұзу белгілері болған кезде бағаны кө­терудің негізділігін тексеру барысында ғана белгілей алады», – деді төраға орын­басары. Тарифтерді негізсіз көтерген байланыс опе­раторлары заң бойынша әкімшілік жауап­кершілікке тартылады. Айыппұл төле­геннен кейін байланыс саласының сапасы жақсарып, баға тұрақты болса қанекей. Өкі­нішке орай, біз әлі жағдайдың себебімен емес, салдарымен күресіп келеміз. Егер ұялы бай­ланыс пен мобильді интернет бағасын ба­қылауды мемлекет өз қолына алса, баға мен сапа бір-біріне сай келетін күн де алыс бо­ла қоймас...  width=

Нұрбол ЕРБОЛСЫН, 
IT оқу-әдістемелік орталығының директоры: 
Тарифтерді қымбаттату интернет сапасын жақсартпайды
– Ұялы байланыс операторлары арасында бәсеке жоқ екені анық. Бәсекелестік орта құруға ешқандай мүмкіндік жоқ. Тұтынушыларда таңдау еркі аз. Үлкен бір компания өз жұмысын бірнеше шағын компанияларға бөледі. Мұны шешудің қазір қандай да бір жолы бар деп ойламаймын.  Илон Масктің «Старлинк» жүйесін бізде сатып алатын мүмкіндік болса немесе әрбір бизнес орталық өзі сатып алса жақсы болар еді. Басқалай шешу жолын көріп тұрған жоқпын.
Тарифтерді қымбаттату арқылы интернет сапасы жақсарады дегенге сену қиын. Өйткені компаниялар сапасын жақсартамыз деп алдымен тұтынушылардан ақша алып қалталарын қампайтып алады. Бірақ өзгерген ештеңе жоқ, баяғы жартас – сол жартас. Бір анығы, еліміздегі интернеттің нашарлауына технологиялық құралдардың жаңартылмауы себеп. Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі жағдайды бақылауына алса бір нәтиже шығып қалар. Бізде тарифті негізсіз қымбаттатқандарға айыппұл салынады. Үлкен компаниялар айыппұлды төлеп ары қарай жұмысын жалғастырып отыра береді. Бірақ бұл жағдайды шешудің оң жолы емес.