Отбасы күйреуінің басты себебі – эгоцентристік көзқарас

Отбасы күйреуінің басты себебі – эгоцентристік көзқарас

Отбасы күйреуінің басты себебі – эгоцентристік көзқарас
ашық дереккөзі

Отбасы – мемлекеттің тірегі. Әр отбасында тәжірибеге енгізіліп, ұрпақ­тан-ұрпаққа берілетін құндылықтар бар. Ол отбасы мүшелері ара­сындағы сыйластықты арттырып, сенімді нығайтады. Осы ретте отбасы құндылығын насихаттау туралы тарих ғылымдарының док­торы, профессор, этнограф Аманжол Қалышпен әңгімелескен болатынбыз. – Сұхбатымызды ұлттық, отбасылық құндылықтарымызға қаншалықты мән беріп отырмыз деген сауалдан бастасақ. – Біздің ұлт ретінде құндылықтарымыз жетерлік. Ұлан-байтақ жері­міз, сақтап қалған тіліміз бар. Жалпы, ұлттық, отбасылық құндылықтар жиі насихатталуы керек. Өйткені қазіргі кезең жаһандануға жұтылмау жо­лында ұлттың бет-бейнесін сақтап қалуға барынша күш салатын уақыт. Бүгін­де жұрт газет оқымайды, теледидар қарамайды. Әлемнің жаңалығын ала­қандағы телефоннан біліп отырады. Сондықтан интернетті құн­дылықтарымызды насихаттауға пайдалануымыз керек. Америка сан түрлі ұлт­тардан құрала отырып, өз идеологиясын кино арқылы әлемге наси­хаттап отыр. Бізде де қазақты әлемге танытатын, мойындататын тарих бар. Тек соны ұтымды пайдалансақ болғаны. Еліміз Тәуелсіздік алғаннан кейін социа­лис­тік қоғамнан капиталистік қоғамға се­кіріп өттік. Өтпелі кезең мемлекеттік жүйе­ден бастап отбасы құндылықтарына дейін өз­гертіп жіберді. Нарықтық қатынас бізді қа­ласақ та, қаламасақ та басқа адамға ай­нал­ды­рып жіберді. Заманмен бірге құндылықтар да өзгерді. Ақша, дүние мәселесі адамгер­ші­лік­тің алдын орап кетті. Бес мың жылдық өр­кениет тарихы бар Қытайдың «Дәуірлер ауыс­қанда өмір сүр» деген ең ауыр қарғысы бар. Өтпелі кезең бәрібір өз дегенін «жа­са­та­ды», өз «қалауын» орындатады екен. Бүгін біздің басымыз «Қалай баю керек?», «Қа­лай көп ақша табу керек?» деген мәсе­ле­мен ауырып жүр. Ұлттық, отбасылық құн­ды­лық­тар екінші, үшінші орынға ысырылып қал­ды. Қазақ қазақ болып қалуы үшін не ке­рек? Ең алдымен, «мен қазақпын» деген эт­никалық бірегейлік қажет. Екінші ана тілді білу керек. Туған тілін білмейтін қазақ көп. Бұл қауіпті жағдай. Дамыған Ұлыбритания, Америка, Германия мемлекеттеріне барыңыз, өз тілінде сөйлейді. Олар өз тілінде сөйлеуге жат­сынбай, намыстанбай, оны дамыта оты­рып, алпауыт елге айналды. Сол елдерге тіл біл­мей барсаңыз, біраз қиындыққа тап бола­сыз. Өйткені тіл білуді қажеттілік деңгейіне дейін көтеріп тастаған. Ал біздің елде қазақ тілін білмейтін талай ұлт өмір сүріп жатыр. Қазақ тілін білу керек деп те санамайды, мұн­­­дай ой олардың санасына кіріп те шық­пайды. Үшіншіден, мәдениетімізді көрсету ке­рек. Біздің мәдениетіміздің тарихы бір­неше мыңжылдықты құрайды. Тарихқа қара­сақ, сонау сақ, қаңлы, қыпшақ, түріктер құр­ған тайпалардан бастап біздің жерімізде 25 мемлекет құрылған екен. Біз – сол 25 мем­лекеттің мұрагеріміз. Қазақ тек аттың жалында, түйенің қо­­мында, мал соңында жүрген жоқ. Ма­те­риал­дық мәдениетіміз де дамып отырды. Ұлы Жібек жолы, оның бойындағы қалалар мәдениеті, ұлттық тағамдарға дейін бүгінгі ұр­паққа мирас етіп қалдырды. Осы бай­лық­ты өз балаларымызға үйрете алсақ, ұтылмас едік. Біз құндылықты үйретуді отбасынан бас­тауымыз керек. Осы ретте бала тәрбиесін мек­тепке сеніп тапсырудың қажеті жоқ еке­нін баса айтқым келеді. – Отбасы құндылығы туралы айт­қан­­да ба­ла тәрбиесі мәселесін айналып өте алмай­мыз. – Қазақ қоғамында әйелдің статусы бала са­нымен анықталған. Алтын құрсақ ана­лары­мыз қашан да үлкен құрметке лайық бол­ған. «Бір баласы бардың шығар-шықпас жа­ны бар, екі баласы бардың болар-болмас халі бар, үш баласы бардың үш рулы елде ма­лы бар, төрт баласы бардың төрт құбы­ла­сы тең болар, бес баласы бардың ешкімге дес бермейтін жөні бар» деген Досай бидің сөзі осы­дан қалған. Ата-бабамыз бала тәрбиесіне өте үлкен мән берген. Үлкенді сыйлау, кішіге ізет көр­се­ту, бауырға қамқор болуды ерте жастан ба­­­­ланың санасына сіңірген. Ата-ана үйдің тұң­ғышы шаруаға жараған кезде артынан ерген іні-қарындастарына қамқор болуды үйреткен. Мұндай отбасыларда әр баланың өзіндік орны, жауапкершілігі болған. Бала жас­тайынан еңбекке үйренген. Мысалы, біреуі су тасыса, екіншісі отын жарып, үшін­шісі малға қарап, төртіншісі үй шаруасына кө­мектескен. Міне, балалар жастайына ең­бек арқылы ысылып, отбасының алдындағы жауапкершілікті сезінген. Отбасылық құндылықтарымыз әлі күнге сақ­талып отыр. Мәселен, бір үйдің әр баласы өз алдына шаңырақ құрып, үй болып кетсе де үйдің үлкендерінің алдын қия кеспейді. Үлкен шаруаны бастар алдында үлкендермен ақыл­дасып, ақ батасын алып барып іске кірі­седі. Ендігі мәселе балаларымызды да осы дәс­түрмен тәрбиелеу болып отыр. Қалада тұра­тындар ауылдан алыстамай, балаларын елге жиі апарып тұрса, одан бала жаман бол­майды. Үйдің үлкендері ауылдан келген іні­сін сыртқа теппей, бірге тұрып, көмек қо­лын созып, таршылық көрсетпесе, бәрі ауыз­біршілігі жарасқан тату отбасына айна­лар еді. Бұрын аналарымыз әр баланың өз не­сі­бесі бар деп 9-10 баланы өмірге әкелетін. Қа­зір ата-аналар баланың сапасына мән бере бас­тады. Өйткені әр баланың біліміне, тәр­биесіне, оқуына инвестиция керек. Сон­дық­тан қазір көп ата-ана ойланып барып қадам жа­сайтын болды. Негізі, өздері үлкен отба­сы­нан шыққандар көпбалалы болғысы ке­ле­ді. Себебі олар бауырдың көптігінің қан­дай маңызы барын жақсы түсінеді. Бала­лары­ның жалғыз өскенін, өзін ғана ойлай­тын адам болғанын, тіпті есейгенде жалғыз қалғанын қаламайды. – Нарықтық кезең ата-анамен қатар ба­ла­ның да жұмыс істеуіне жол ашып, тіпті кей жағдайда мәжбүр етіп отыр. Ба­ланы жастай ақша табуға үйрету қан­шалықты дұрыс деп ойлайсыз? – Біз баланы ақша табудан бұрын ең­бек­ке, мамандықты дұрыс таңдауға үйретуіміз керек. Бұрын өзіміз мұғалім, дәрігер, инже­нер, құрылысшы боламын деп өзімізге нақты мақсат қоятынбыз. Қазіргі құндылық – тез баю, ақша табу. Бәрі кәсіпкер, экономист, заң­гер болғысы келеді. Оқу бітіріп алып, ма­мандық бойынша жұмыс таппай жүреді. Тағы да дамыған елдерді мысалға алайықшы. Германияда, Жапонияда құрметке лайық мамандық иелері мұғалімдер, дәрігерлер, заңгерлер. Қазір бізде де осы мәселеге қайта көңіл бөлініп жатыр. Мұғалімдер мен дәрі­герлердің әлеуметтік статусы көтеріліп, ж­а­лақылары жоғарылады. Болашақта бұл ма­мандықтарға деген құрмет артпаса, кемі­мейді деп ойлаймын. – Отбасы дегенде, ең алдымен неке қию және ажырасу мәселесі еске түседі. Соңғы 10 жылдағы статистикаға назар аударсақ, ажырасудың белең алып тұр­ғанын көреміз. Өзіңіз отбасы, ажырасу тақырыптарын терең зерттеп жүрсіз. Бұл қоғамның дертінің себебі неде деп ойлайсыз? – Ажырасудың әлемдік рейтингіне қара­сақ, бұл көрсеткіш Молдова, Грузия, Литва, АҚШ, Латвия, Қазақстанда жоғары, Швеция, Финляндия, Оңтүстік Корея, Сингапур, Қыр­ғыз Республикасы, Әзербайжанда орташа дең­гейде болса, Австрия, Нидерланд, Жаңа Зелан­дия, Өзбекстан, Панама, Гватемалада тө­мен екен. Қазақстанда 400 мыңнан аса жал­ғыз­бас­ты ана бар. Жалғызбасты әкелер саны – 60 мың. Ұлттық статистика бюросының мә­лі­меттеріне сүйенсек, ажырасу көрсеткіші қа­ла тұрғындары арасында ерекше көп – 72,2 пайыз, қалған 27,8 пайызы ауыл тұр­ғындарына тиесілі. Ажырасудың артында қанша адамның тағ­дыры, қанша сәбидің көз жасы тұр. Ажы­расу проблемасы ұлттың сапасы мен санына, қа­­сиеті мен қабілетіне де әсер етеді. Мен ажы­расуға байланысты Қазақстанда бірнеше кітап шығарғанмын. Ғылыми жобаларды да ұтып алдым. Еліміздегі ажырасудың себеп­терін 3 топқа бөлуге болады. Біріншісі, әлеу­мет­тік-экономикалық, екіншісі, моральдық-пси­хологиялық, үшінші биология, физио­ло­гиялық. Отбасын құрушылардың басты қиын­ды­ғы – ақшаның жетіспеуі. Бұған жұмыс­сыз­дықты қосыңыз. Қазір баспана мәселесі де ушы­ғып тұр. Осы ретте мемлекетіміз жас отба­­с­ыларға беретін көмегін аямаса дейсің. Жас­тарға жұмыс табылса, үй мәселесін ше­шу­дің тетіктері жеңілдесе, ажырасушылар да азаяр еді. Түркістан облыстық АХАЖ бө­лі­мінде сот архивтерін қарағанымда ажы­расқандар өз себептері ретінде жұмыссыз­дық­­ты атап көрсеткен. Оңтүстік өңірлерде жас­тар жұмыс таппаған соң амалсыз Алматы мен Астанаға аттанады. Моральдық-психологиялық себептің өзі әртүрлі екен. Ажырасушылар 20 шақтысын атап өткен. Кең таралғаны, маскүнемдік, есірт­кі, құмар ойындарға тәуелділік, ерлі-зайыптылардың отбасына туысқандардың ара­ласуы. Өзге отбасының ішкі шаруасына ара­ласу түптің түбінде ерлі-зайыптының бір-біріне деген көңілін суытып, екі жаққа кетуіне себеп болады. – Қазақ қоғамында бұрын неліктен ажырасу аз болған? Бұрын жастар ауыл ақсақалдары мен үл­кендердің сөзін жерге тастамаған. Олар­дың шешіміне қарсы тұрмаған. Олар бұзы­ғын тыйып, ақылын айтып, отбасындағы жөн­сіз ұрыс-керісті болдырмай, бәрін өздері рет­теп отырған. Ажырасуда тек белгілі бір се­бептер ғана ескерілген. Әйел адам өз беті­мен билерге жүгініп, ажырасамын демеген. Ал ажырасқан күннің өзінде бала әкесінде қал­ған. Сол себепті ажырасу өте аз болған. Ажырасу өткен ғасырдың 40-50 жыл­дары кең етек жая бастады. Мысалы, 1950 жылдары әрбір жүзінші отбасы ажырасса, 1980 жылдары әрбір төртінші, 1990 жылдары әрбір үшінші отбасында ерлі-зайыпты­лар­дың жолдары екі айырылатын болған. 2000-жылдары тіркелген 90 873 некенің 27 391-і бұзылған. Ал он бір жыл араға салып қа­расақ, 2011 жылы үйленген 160 517 жұп­тың 44 928-і ажырасқан. Қазір ажырасу қа­лып­ты жағдайға айналып отыр. Елімізде отбасы институты әлсіреп, дәс­түрлі моральдық-адамгершілік ұстанымдар дег­радацияға ұшырап, туысқандық байла­ныс­тар үзіліп жатқаны жасырын емес. Осы­лай­ша, өзі үшін ғана өмір сүретін эгоцент­рис­тік көзқарас қалыптасып отыр. Міне, осы­дан келіп отбасы күйреуінің басты себебі ре­тінде ердің де, әйелдің де эгоцентристік (менмендік) көзқарастарының басымдығын атауға болады. – Отбасын сақтап қалуда ерлі-зайып­­­тыларға не жетіспейді? – Отбасында әйел мен ердің өз орны бар. Олар өз міндеттерін дұрыс атқаруы керек. Тек қана менің айтқаным болсын демей, әйел күйеуін, күйеуі әйелін тыңдауы керек. Әйел отағасын сыйлап, құрмет көрсетіп, кі­ші­пейілдік танытса, ол отбасында береке бол­мақ. Сәйкесінше ер адам да отбасы ал­дын­дағы материалдық, моральдық жауап­кер­ші­лігін толық орындауы қажет. Әркім өз жауапкершілігін сезініп, отбасындағы мін­детін орындаса, ерлі-зайыптылар үлкен сый­ластыққа қол жеткізеді. – Әңгімеңізге рахмет!

Сұхбаттасқан Арайлым БИМЕНДИЕВА