799
Халқың қандай болса, зиялың да сондай
Халқың қандай болса, зиялың да сондай

Қашанда сөз ұстаған қаламгер қауымы қоғамдық ақыл-ойдың алдында жүреді. Сондықтан болар, елдегі қандай саяси-әлеуметтік өзгерістер тұсында болсын, жұрт «не айтар екен?» деп солардың аузына қарайды. Демек, әрдайым өзгелерден гөрі болашақты көбірек ойлап, туған халқының, мемлекетінің келешегі үшін қам жеп, үнемі қозғалыста жүретін ақын-жазушылардың пікірі маңызды деген сөз.
Белгілі жазушы, киносценарист, әдебиеттанушы, мерзімді баспасөз беттерінде және теледидар арқылы ұлт әдебиетін белсенді насихаттап, руханиятқа елеулі еңбек сіңіріп жүрген Жүсіпбек Қорғасбекпен әңгімемізде замандастарымызды толғандырып жүрген көптеген көкейкесті сұраққа жауап іздедік.
– Жүсіпбек аға, ең алдымен сұрайын дегенім, бүгінде зиялы қауымның беделі түсіп кеткендей, тіпті «зиялы қауымның өзі бар ма?» деген сұрақ ашық қойылатын болды. Бұл неліктен? Әлде тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында журналистердің сенсация қуып түрлі тұлғаны әшкере қылуының салдары ма, әлде зиялы қауым өкілдері ретті-ретсіз билік өкілдері мен іскер қауымның сөзін сөйлеп өздерінің қадірін кетірді ме?
– Бірінші билік Мемлекет басшысында, екінші билік заң шығарушы депутаттарда, үшінші билік атқарушы Үкіметте. Ал ресми бекітілмеген «төртінші билік» журналистердің тақымында. Сонда зиялы қауымға не қалды?
Кез келген зиялы қауым өкілінің екеумізбен құқы бірдей.
Сондықтан зиялы қауым деген бар десең бар, жоқ десең жоқ зат. Себебі зиялы қауым қандай жағдайда ықпалды болады? Елдің бәрі мойындаған шығармалары бар кезде ықпалды болады. Ал ел мойындау үшін алдымен ондай шығармаларды оқу керек емес пе?
Егер зиялы қауымды мойындайтын ел болса, билік санаспай қайда барады? Маған Әкім Таразидың Назарбаевтың тұсында бір сұраққа берген жауабы ұнады. «Президентіміз қандай?!» деп еді, «Халқым қандай болса, Президентім де сондай!» деді. Радиодан өз құлағыммен естідім.
Бұл ешқандай да халықты төмендету емес.
Халқың қандай болса, зиялы қауымың да сондай. Халық деген – Мағауин, халық деген – Тынымбай, халық деген – Мейірхан, ал. Ал не істейсің?
– Демократиялық ашық қоғамды аңсаймыз. Алайда бүгінгі қоғам өкілдерінің көпшілігі біреудің жеке басына тиісіп, қаралауға бейім болып бара жатыр. Тіпті, біреу-біреуге сенбейтін заман болып кеткен сияқты. Ресми мәлімдемелерді жоққа шығарып өсек-аяңға сену, қоғамның ауызбірлігіне шоқ тастайтын арандатушылардың ықпалында кету, тек бас пайдасын ойлап әрекет ететін алаяқтардың құрығына түсу көп. Бұл ұлт бірлігіне, мемлекет тұтастығына қауіп төндірмей ме? Қайтпек керек?
– Елдің бәрі санасыз емес. «Қай жерге дейін барар екенсіңдер?» деп қарап отыр. Бәрінің құлағы бар, көзі бар. Әлгіндей өтірікке қосылса, жүз адам қосылар, мықтаса, мың адам қосылар. Бірақ ол елдің бәрі сондай екен дегенді білдірмейді ғой. Ауылға барсаң, небір сұңғыла адамды көресің. Олар кім не айтып отыр, бәрін таразылай алады. Соған қарағанда, сөзімізге есеп бермейтін өзіміз болуымыз керек. Қанша айтқанмен, біз бәрібір кәсіби қоғамға қарай беттеп келе жатырмыз. Оған біреу кедергі болса, апатқа ұшыраймыз.
– Халыққа беделі бар қауымның бірі қаламгерлер еді. Олар туралы да елдің пікірі ала-құла. Кітаптар жазылып жатыр, шығарылып жатыр, алайда оны оқып жатқан жұрт аз секілді. Әдебиеттің халыққа ықпал-әсері әлсіреді ме немесе интернет дамыған заманда ақпарат оқумен шектелетін халыққа әдебиет мүлде керексіз болып қалды ма? Көркем сөз күресінге тасталса, тіл жоғалып, ұлттық болмыстан айырылып қалмаймыз ба?
– Осы күні зиялы қауым десе, жазушыларды ғана айтатындарың не деушілер бар. Ол Ата Заңда көрсетілмесе де, атамзаманнан солай. Арыстар тобы да, алыптар тобы да, жылымықтан кейінгі алпысыншы жылғылар да ақын-жазушылар. Басқалары солардың төңірегіне топтасатын болған. Қазір де жазушылар бірінші сөйлейді. Сурет көрмесіне көп ешкім бара бермейтін шығар. Соған бола бізде суретші жоқ деп айтуға болмайды. Өзіміз кітап оқымадық екен деп әдебиет жоқ десек не болады. Ұлттық киноға да осындай көзқараспен қарау керек шығар. Өйткені әлемде әдебиет, сурет, кино жойылып кеткен жоқ қой. Таланттарды талантсыздар әлі де күндейді. Таланттардың алатын орнын, ақшасын, қызметін талантсыздар тартып алып жатыр десең бір басқа. Әйтпесе, бізде өз кәсібіне адал жазушылар жоқ емес.
– Сіз біраз жылдан бері телеталқылау арқылы түрлі кітапты, қаламгерлердің шығармашылығын насихаттап келесіз. Осының игі әсерін өзіңіз сезінесіз бе? Жүргізген бағдарламаңыз ұлтты кітап оқуға, әдебиеттің жетістіктерін оқып игеруге жол ашып отыр ма?
– Жол ашпаса, баяғыда бас тартатын едім. Кітап туралы хабар жүргізіп жүргеніме он жылдан асты. Бұл – әдебиет бар, керек деген сөз. Соңғы жылдары әдебиетке қатысты мемлекет, қоғам тарапынан не істелсе де, соның ішінде үлесіміз бар деп есептеймін. Өйткені құр ғана хабар жүргізіп жүргеніміз жоқ, ұлттық әдебиет бар деп дәлелдеумен келеміз. Сен айтып отырған «Үркер» туралы әлеуметтік желіде үнемі жақсы сөздер жазылады. Иран-Ғайыптың, Ақұштап апамыздың, тағы басқалардың не айтқанын айтпай-ақ қояйын. Жақында он жас жазушының шығармаларынан құралған «Дауыс» деген кітапты талдадық. Көпшілігіңіз біздің артымызда қандай талантты қаламгерлер өсіп келе жатқанын білмейсіздер ғой. «Дауысты» оқысаңыздар білесіздер, ең болмаса солардың сағын сындырмайықшы.
– Әдебиет пен бірге журналистика саласында да тер төгіп келесіз. Бүгінгі қазақ журналистикасының кәсіби деңгейі қалай? Олар өз міндетін лайықты атқарып жатыр ма? Әлде бұл салаға өзгерістер қажет пе?
– Медиакоммуникацияның заманы келді. Ақпарат жоғарыдан емес, төменнен тарайтын заман туды. Медиакоммуникация ұйымдастырушылық жұмыспен көбірек айналысуы керек. Ақпараттық қауіпсіздік саласына мамандар даярламаса болмайды. Бірақ бұл шектеу қою деген сөз емес. Қайта ақпарат кеңістігіндегі көпжақтылықты дамытуға күш салған жөн. Ақпарат саласына ие бола алмай, тәуелсіздігінен айырылып қала жаздап жатқандар да бар. Газеттер мен журналдар аппақ қағазбен шығуы керек.
– «Мұқағали» фильмінің сценарийін жаздыңыз. Ол кино өзімізден гөрі сыртта жақсы бағасын алып жатқан сияқты. Мысалы, бірнеше халықаралық фестивальдан орын алды. Бұл фильм несімен ерекше?
– Мұқағалиды «Су сұраса сүт берген, айран берген, Қартайып қалыпсың-ау, қайран жеңгем» деген деңгейде ғана түсініп жүргендер көп. Ол да мықты өлең болғанымен, ақынның күрделі болмысын толық ашпайды. Сондықтан бір сағат, елу минуттық «Мұқағали» көркем фильміне мүлдем жаңаша қырынан келдік. Белгілі кинорежиссер Болат Қалымбетов түсірді. Сценарийін талдағанда талай соғысып, талай татуластық. Қоғамның әр тобынан жеке-жеке адамдар көрді. Сіздер көретін күн де алыс емес. Бір ғана нәрсе айтайын, өте күрделі фильм болды.
Күрделі болғанда, астарлы кино түсіруіміз керек қой. Қазақстандағы кәсіби сыншылар да жақсы баға берді. Үнемі сынап жүрген санаулы адам бар. Олардың да пікірлерін құрметтеуіміз керек. Бірақ тағы бір кино түсірсек, бұдан да күрделі болады. Мен сценарийін жазған «Жансебіл», «Талан», «Мұқағали» фильмдерінде қайталанатын бір астарлар бар. «Жансебілде» арбаға таңылып, орыс кемпірдің жетектеуімен «Сарыөзекке баратын кім бар?» деп жағы сембейтін Мұқатай – Қасым Жәкібаевты көріңіз. «Мұқағалида» қамаудан арбаға таңылып шығып, әкесін о дүниеге сол қоларбада отырып шығарып салған ұрпаққа қараңыз. Әрине, режиссердің еңбегі бірінші тұр, ал мен үшін бұлар кино-триптих. Бір жылда шетелден он сыйлық алып келді. Соның екеуі Гран-при. Сол кинофестивальдарға шетелдіктермен бірге біздің режиссерлер түсірген басқа фильмдер де қатысты. Әр кинофестивальға алпыс-жетпіс кинодан қатысса, солардың бәрі ақымақ та, шетелдік әділқазылар мисыз емес шығар.
– Өнімді жазатын жазушысыз әрі әдебиеттің белсенді насихатшысының бірісіз. Бүгінгі қазақ прозасы қай деңгейде, өсу, даму бар ма? Байқауымша, әдебиетке кейінгі дәуірде келген прозаиктерде ұлттық әдебиетімізден гөрі шетелдік жазушылардан үйреніп жатқаны көп сияқты. Бастауын өзге жұрттан алатын түрлі ағымның, бағыттың үлгілері ұлттық әдебиетімізге молынан енуі қазақ көркемсөзінің өз дәстүрін шетке ысырып, болмысына зиянын тигізбей ме?
– Қазақ прозасы жаңа есімдермен толығып келеді. Жастар ғана емес, кәнігі жазушылар да жаңаша жаза бастады. Менің бірінші байқағаным, ескі идеология мен соцреализмнен құтылдық. Қазақ әдебиетінде қатал реализм болды. Енді гиперреализм келді. Бір топ максималист прозашы пайда болды. Нені де болса шегіне жеткізіп жазады. Олар шетелдіктерден асып түспесе, кем түспейді. Басқасы басқа, қазақ қара сөзден кем түспеуге тиіс.
– Ал енді өз жағдайыңыз қалай, соны айтыңызшы?
– Оны, Өтежан Нұрғалиевке арнаған екі шумақ бар, содан аңдарсың.
ТАЛАНТ
(Өтежан Нұрғалиевке)
Өлгендердің тізіміне кіргем жоқ,
Тірілердің есебінде жүргем жоқ.
Мені жоқ деп ойлайсыңдар сендер де,
Ал бетіме қарайсыңдар күлген боп.
Көне алмаймын жалғандыққа мен бұлай,
Айқайлаймын «Мен бармын!» деп енді ұдай.
Мені айналып өтсеңдер де селт етпей,
Оны айналып өту қиын,
Ол – Құдай!
– Әңгімеңізге рақмет! Шығармашылығыңызға табыс тілеймін!
Сұхбаттасқан Ахмет Өмірзақ