Қазақ қаламгерлерінің ұйымы қашанда ұлт руханиятының жоқшысы
Қазақстан Жазушылар одағы – қазақ рухани әлемі үшін көп пайдасын тигізген ұйым. Кеңестік кезеңнің өзінде біртұтас қазақ әлемін қалыптастыруға зор әсер етіп, қазақ ұлтының сақталуы үшін қазақ қаламгерлері төккен терде есеп жоқ десе де болады.
Дегенмен тәуелсіздік кезеңінде қоғамдық ұйымдардың біріне айналған қазақ қаламгерлері ұйымының қоғамда беделі біраз төмендесе де, кейінгі жылдары жаңа серпінмен дамып жатқанын атап көрсетуге болады. Сондықтан біз тәуелсіздік жылдарындағы Қазақстан Жазушылары одағының атқарған істері туралы осы ұйым төрағасының орынбасары, белгілі ақын, М.Мақатаев және Ж.Нәжімеденов атындағы әдеби сыйлықтардың лауреаты Бауыржан Жақыптан сұраған едік. − Бауыржан Өміржанұлы, сіз Қазақстан Жазушылар одағы басшыларының бірісіз. Сол үшін де сізден ең алдымен «елімізбен бірге заманның небір аумалы-төкпелі дәуірлерін бастан кешірген қазақ қаламгерлерінің ұйымы тәуелсіздіктен бергі уақыттағы қызметі қандай болды?» деп сұрағым келіп отыр. − Сұрағың орынды. Қазақстан Жазушылар одағы өзге шығармашылық одақтар арасында халыққа ең танымалы ғой. Өйткені онда еліміздің атын әлемге танытқан қаламгерлер еңбек етсе, ұйымның өзі 90 жылға жуық уақыттан бері қазақ тілінің, қазақ болмысының сақталуы үшін мол пайдасын тигізер небір шаруаларды атқарып келеді. Былайша айтқанда, қазақ қаламгерлерінің басын қосып отырған одақ ұлт мүддесін қорғайтын, соның мәселелерін шешумен айналысатын бейресми ұйым секілді болды. Жасыратын несі бар, кеңестік кезеңдегі солақай саясаттың әмірі жүріп, ұлтымызға қарсы жасалған небір қанды науқандардың нысанасына алдымен ілінген де осы Жазушылар одағының мүшелері − ақын-жазушыларымыз болды. Мәселен, ХХ ғасырдың бас кезіндегі алмағайып кезеңде ұлт тәуелсіздігін алу жолында «Алаш Орда» партиясын құрып, жаңа дәуірдегі қазақ әдебиетін жасауға белсене кіріскен алашшыл қаламгерлер сталиндік репрессияның құрығына ілініп, мезгілсіз мерт болды. Сөйтіп Шәкәрім Құдайбердіұлы, Ахмет Байтұрсынұлы, Міржақып Дулатов, Жүсіпбек Аймауытов, Мағжан Жұмабаев секілді азат ойлы, жаңа әдебиеттің бастауында тұрған тұлғалардың еңбектері мансұқталып, олардың кітаптары тәркіленді, аттарын атауға тыйым салынды. Туындылары жарты ғасырдан аса уақыт қараңғы архивтердің қол жетпейтін жерлерінде шаң басып жатып, олардың аттарын білетін аз ғана адам қалғанда тәуелсіздік таңы атып, арыстарымыздың есімдері ақталып, халқымен қайта қауышты. Және ол азаттық алып, еркіндіктің дәмін енді тата бастаған халыққа рухани күш-жігер берді. Халық өзі үшін еңбек етіп, тері мен қаны бірдей аққан қайсар қаламгерлердің ғибратты ғұмырын, өнегелі туындыларын мақтаныш етті. Расында кеңестік кезеңде ұлт үшін құрбан болғандардың арасында қаламгер азаматтардың болуы олардың қатарында ұлт мүддесі үшін күрескендердің болуы қазақ ақын-жазушыларының беделін көтерді. Жазушылар одағының көптеген мүшелері, аты елге мәлім талай ақын-жазушылар кеңестік кездегі ұлтымызға жасалған қиянат пен жазықсыз жазаланған тұлғалар жайында көп жазды. Мұның бәрі тәуелсіздіктен бергі жердегі ең маңызды шарулардың бірі − отарсыздану үдерісінің өз деңгейінде жүруіне септігін тигізді деп айта аламын. Әрине, тәуелсіздіктен кейін еліміз социализмнен бас тартып, еркін нарықтық экономикаға көшкеннен соң заман ағымына орай қаламгерлер қауымдастығы да қайта құрылымдалып, қоғамдық ұйымға айналды. Өтпелі кезеңнің қиындығына ұшыраса да, Жазушылар одағы ел алдындағы парызынан бас тартқан жоқ. Керісінше, ақын-жазушыларымыздың екінші тынысы ашылып, қазақ тарихындағы ұлы тұлғалар − хандар мен би-батырлар туралы түрлі шығармаларды тудырып, халықты өз тарихымыздың ақиқатымен таныстырып жатты. Сөйтіп мемлекеттен бөлініп, қоғамдық ұйымға айналса да, Жазушылар одағы халық алдындағы миссиясынан ауытқыған жоқ. − Жасыратыны жоқ, кеңестік кезеңде халықты рухани тұрғыдан жетілдіруге өз үлесін қосып, елдің құрметіне ие болған қазақ ақын-жазушыларының тәуелсіздік алғаннан бергі жерде қадірі кетіңкіреп қалған сыңайлы. Оған не себеп? Қаламгерлеріміз заман ағымына ілесе алмады ма әлде адамды табысына қарап бағалайтын мына заманда қазақ ақын-жазушылары да қара бастың қамын көбірек күйттеңкіреп кетті ме? − Қай нәрсеге де бір жақтан қарап бағалауға болмайды, әр дәуірдің өз ерекшелігі бар. Шынын айтқанда, кеңестік саясат журналистика мен әдебиетке қамқорлық жасай отырып, бұл салаларды идеологияға өте шебер пайдалана білді. Жазушыларды үймен қамтамасыз етіп, мол қаламақы беріп оларға кеңестік идеологияны насихаттатты. Материалдық тұрғыдан ешкімге тәуелді болмаған қаламгерлер үкіметке беделді, халыққа сыйлы болды. Кітаптары көп шығатын қаламгерлердің кассадан екі брезент қап ақша алып шыққанын көзім көрді. Әдебиеттің үлкен тұлғалары Ғабит Мүсірепов пен Ғабиден Мұстафинді көрдік, олардың әр сөзі, сыны сол кездегі Қазақстанның Орталық комитетіне жетіп, олар жаңағы тұлғаларымыздың пікірімен санасатын. Олар ел басқарып отырғандарға өздерінің емес, халықтың мәселесін, ұлтқа, мемлекетке қатысты нәрселерді айтып, шешімін шығартып отыратын. Жазушыларға жылына екі рет Балтық теңізі жағалауындағы, Қырымдағы т.б. жерлердегі шипажайларға демалуға мүмкіндік берді. Тіпті, жас қаламгерлерге де жағдай жасады. Менің есімде: 1989 жылы Грузияның Пицунда деген қаласында XIV бүкілодақтық жас ақындар фестивалі өтті. Соған Ресейдің барлық облыстарынан бір-бір ақыннан, Украинадан төрт ақын, Беларусьтен үш ақын, ал қазақ, өзбек, қырғыз, тәжік, түркімен республикаларынан бір-бір ақын ғана қатыстық. Бұл енді бір қарағанда байқалмаған сияқты болмағанымен Мәскеудегі орталық үкіметтің Орталық Азия елдеріне шовинистік көзқарасын білдіретін нәрсе еді. Ал Қазақстан ішіндегі жағдайды айтсақ, бізде жазушылар одағына мүше болған ақын-жазушыларға бірінші кезекте үй берді, шыққан кітаптарына мол қаламақы қойды. Мәселен, Алматыдағы Жамбыл мен Байзақов атындағы көшелердің қиылысына жазушыларға арнап көппәтерлі екі үй салды (ел арасында оның бірі қалжың ретінде «алқаштардың ақ үйі», екіншісі «сараңдардың сары үйі» деп аталатын). Ол меніңше, өте ойланып жасаған жоба сияқты. Себебі кілең қалам иелері бір жерде тұрғандықтан олардың арасында шынайы шығармашылық бәсеке пайда болып, сол бәсеке көп жазуға итермеледі. Ол кезде қаламгерлердің жағдайы жаңағыдай болғанда, қарапайым халықтың тұрмысы да жақсы, әдебиет пен өнерге қызығушылық басым еді. Бірақ заман өзгергенде бұрын мемлекеттен үлкен қолдау болып тұрған Жазушылар одағы да қайта құрылымдалып, мәртебесі қаптаған қоғамдық ұйымдарының деңгейіне түсіп қалды. Өмірімізге нарықтық экономика еніп, әркім өз бетінше күн көруге тиіс болды. Бұрын қаламнан басқа жұмысы жоқ жазушыларға бұл өте ауыр тиді. Сөйтіп олардың біразы жазуды уақытша тоқтатып қойып, бала-шаға бағу үшін өзге жұмыстарды атқаруға мәжбүр болса, тағы біреулері басқа салаға кетіп жатты. Және сол кезде қайтіп болса да жан бағудың қамына кірісіп кеткен қаламгерлер халықты, халық қаламгерлерді ұмыта бастады. Осыдан келіп әдебиет пен халықтың арасындағы байланыс әлсіреді. Сосын бір айта кететін нәрсе, тәуелсіздіктің басқы кезінде түрлі ақтаңдақтар ашылып, қазақ тарихына қатысты ақиқаттар айтыла бастаған кезеңде журналистика қатты дамыды. Шындықты айтып, елді аузыма қаратсам деген солардың таяғының бір ұшы қаламгерлерге де тиді. Анау ана кезде өйткен, мынау мына кезде бүйткен деген секілді әңгімелер қаламгерлерге де қарата айтылып, беделін түсіргені де шындық. Бірақ бір нәрсені естен шығармауымыз керек: қазақ қаламгері қашанда ұлттың жақтасы болған. Қиын заманның өзінде халқын қолдап, құрметтеуден танбаған. − Тәуелсіздіктің отыз жылында қазақ әдебиетінде қандай өзгерістер болып жатыр? – Тәуелсіздік қазақ қаламгеріне ең үлкен сый − еркіндік берді. Әдебиетке мемлекет тарапынан қойылатын үлкен кедергі − цензура алынып тасталды. Бұрында қандай еді? Кеңестік кезеңде не туралы жазсаң да оған Кеңес өкіметінің тигізген жақсы әсерін көрсетуге, өкімет пен партияның қамқорлығын танытуға тиіс едің. Сондықтан қазақ тарихына қатысты әңгімелерді жазу ұлтшылдық болып саналды. Жазушы Ілияс Есенберлиннің қазақ тарихына қатысты жазған тарихи романдары сол кездің көзімен қарағанда ерлік еді. Оның өзінде төбеден қараған цензураның кесірінен жазушы қазақ хандары мен батырлары туралы ақиқатты толық айта алмады. Оларды сынай отырып сомдауға мәжбүр болды. Тіпті классик жазушымыз Мұхтар Әуезов өзінің әлемге танылған «Абай жолы» атты эпопеясында Абайға қатысты шындықты толық аша алмады, сол сияқты романда Шәкәрім бейнесін суреттегенімен оның атын ашық айтпады. Мұның бәрі мемлекеттік тәртіпке кіріптарлық қой! Ал қазір ше? Тәуелсіздік алғаннан бері қаламгерлерімізге шексіз еркіндік берілген. Қандай тақырыпты жазасың, қандай тақырыптарды зерттеп, қандай шындықтарды ашасың − оны өзің білесің. Цензура жоқ! Қалай десек те, нағыз азат елдің әдебиеті енді жасалып жатқан секілді. Кеңестік кезеңде де сонша қыспаққа алынғанына қарамастан қазақ әдебиетінде үлкен тұлғалар, мықты шығармалар болды. Мұхтар Әуезов, Әбдіжәміл Нұрпейісов, Әбіш Кекілбай, Олжас Сүлейменов, Әнуәр Әлімжанов, Мұхтар Шаханов сияқты санаулы қаламгерлердің ғана туындылары шет тілдерге аударылып жарық көрсе, тәуелсіздіктен бергі жерде қазақ қаламгерлерінің кітаптары Ұлыбританияда, АҚШ-та т.б. елдерде жарық көруде. Мәселен, соңғы бір-екі жылдың көлемінде 60 қазақ ақын-жазушысының шығармаларынан құралған антология БҰҰ-да қолданылатын әлемнің 6 тіліне аудырылып басылды. Бұл да аз уақыттың ішінде жүзеге асқан үлкен жоба. Әдебиетке бірнеше тіл білетін талантты жастар келіп жатыр. Сондай-ақ бұрын қазақ оқырмандары білмей келген әлем классиктерінің шығармалары аударылып жарық көріп жатыр. Бұл енді жалпылай шолу ғой, оны әр жеке тұлғалардың мысалында көрсетер болсақ, әңгіме ұзап кетеді. − Бір кезде қазақ әдебиетінің ығайы мен сығайлары Алматыда шоғырланып, Жазушылар одағында қызу тіршілік жүріп жататын. Бірақ кейінгі ширек ғасырда көптеген белгілі ақын-жазушылар елдеріне кетіп қалып, қазақ әдебиетінің орталығы біраз әлсіреп қалғандай көрінеді. Осы тенденцияның біртұтас әдеби үдерісімізге тигізген жақсы не жаман жағынан қандай әсері бар? − Рас, кеңестік дәуірде қазақтың талантты қаламгерлері түгелге жуық Алматыда тұруға талпынатын. Өйткені республикалық деңгейдегі БАҚ-тар, баспалар т.б. осы қалаға шоғырланған-ды. Сондықтан бір жерге жиналған таланттар бір-бірімен бәсекелесе отырып, тамаша туындыларды жарыққа шығарды. Ал Қазақстанның барлық елді мекендеріне орналасқан пошта мен кітапханалар қазақша газет-журналдар мен кітаптарды дер кезінде халықтың қолына тигізіп отырды. Сосын Жазушылар одағы жанындағы әдебиетті насихаттау бюросы еліміздің барлық аумағына қаламгерлерді жіберіп, олар халықпен кездесулер өткізіп, әдебиетті насихаттайтын. ХХ ғасырдың соңы мен ХХІ ғасырдың басында бұл үрдіс үзіліп қалды да, оны елде бұрыннан тұратын не кейін елге қоныс аударған қаламгерлер жалғастырды дей аламыз. Елде тұратын қаламгерлерге келсек, о бастан Тыныштықбек Әбдікәкім Семейде, Серік Ақсұңқарұлы Қарағандыда, Светқали Нұржан мен Сабыр Адай Маңғыстауда, Шәһизада Әбдікәрімов Қызылордада тұратын. Тек 90- жылдардың басында көрнекті жазушы Сайлаубай Жұбатыров Қызылордаға, 2000 жылдары Мейірхан Ақдәулетұлы Ақтөбеге қоныс аударды. Бірақ олардың бәрі керемет шығармалар тудырып, өздері тұратын жерде әдебиетті насихаттап, халық пен қаламгерлер арасындағы көпірді құлатпай ұстады. Кейін Қазақстанның жаңа елордасы салынып, Қажығали Мұханбетқалиұлы, Әнес Сарай, Қойшығара Салғарин, Ақселеу Сейдімбек, Әкім Тарази, Төлен Әбдік секілді бірталай мықты қаламгерлер сол жаққа қоныс аударды. Бұл, әрине, қашаннан рухани орталық болып келген Алматының әдеби біртұтастығына селкеу түсіргендей болды. Бірақ заман ағымына орай пайда болған бұл өзгерістер Алматыдағы әдеби ортаны мүлде әлсіретіп кетті деуге де болмас. Өйткені халқымызға талантымен танылған көптеген көрнекті ақын-жазушылар әлі күнге Алматыда тірлік кешіп жатыр. Сондай-ақ бұл шаһарға әлі күнге жер-жерден талантты жастар ағылып келуде. Сырт көзге Жазушылар одағының істеп жатқан шаралары байқалмауы мүмкін, бірақ бізде жыл сайын 200, 300 Жазушылар одағы мерейтойларын атап өтеміз. Өмірден өтіп кеткен қаламгерлердің ұрпақтары бізге келіп әкеміздің не атамыздың мерейтойларын атап өтейік деп едік десе, біз өз тарапымыздан міндетті түрде көмектесеміз. − Қазіргі дәуірде мемлекетіміздің әдебиетке деген қамқорлығы қандай, көңіліңізден шыға ма? − Қазақстан Жазушылар одағы қоғамдық ұйым болғандықтан мемлекеттен ештеңені тікелей талап ете алмаймыз, әсіресе қаржы мәселесінде. Дегенмен одақ басшылығына Ұлыбек Есдәулет келгелі көптеген оң өзгеріс болып жатыр. Мемлекеттің әдебиетшілерге бұрыннан жасап келе жатқан қамқорлығы жоқ емес. Мәселен, бірнеше жылдан бері «Әдебиеттің әлеуметтік маңызды түрлерін басып шығару, тарату» бағдарламасы бойынша ақын-жазушыларымыздың кітаптары басып шығарылып, кітапханаларға таратылып, авторларына аздап болса қаламақы төленіп келеді. Сол сияқты әр екі жыл сайын ақын-жазушыларымызға Қазақстанның Мемлекеттік сыйлығы беріліп жатыр. Сондай-ақ мемлекет авторлардың кітаптарын басып шығару құқығын сатып алып, олар миллиондап қаламақы алып жатқан жайы бар. Кешегі әдеби жыл қорытындысында ҚЖО басқарма төрағасы Ұлықбек Есдәулеттің Қазақстан Жазушылары одағы алдағы кезде мемлекеттің серіктес ұйымы деп танылатыны жайында айтқанын естіген шығарсың. Ол жүзеге асып жатса, мемлекет қаламгерлерге қаржы бөліп, жағдайын түзеуге мүмкіндік беретіні сөзсіз. Қазақстан Жазушылар одағы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» бағдарламалық мақаласы негізінде «Әдеби өлкетану» жобасын жасап, мемлекеттік тендерді ұтып алды. Сөйтіп еліміздің барлық аймағы жайында танымдық, зерттеу, әдеби кітаптар жарық көрді. Ақын-жазушыларымыз үшін еліміздің барлық өлкесіне саяхат ұйымдастырылып, олар елмен, жермен танысып, соның нәтижесінде жақсы кітаптар жазып қайтты. Олардың елге барып қайтқанының әрбіріне жарты миллион теңге беріліп, кітаптарын мемлекет шығарып беріп жатыр. Мәдениет және спорт министрлігінің тапсырысымен қазірге дейін 9 кітап жарық көрді, әр кітапта үш автордың еңбегі қамтылған. Қазір облысқа барсаңыз да көрмеде тұрған сол кітаптарды көресіз. Алдағы уақытты тағы сондай 8 кітап жарық көруі керек. Сосын Елбасының «Ұлы даланың жеті қыры» деген мақаласында айтылған жайға орай «Тарихи-әдеби өлкетану» деген жоба ұсынғалы отырмыз. Ежелгі қалаларымыз бар, солар жайында тарих-танымдық кітаптар жазып, оның жазылуына, басылып шығуына мемлекет көмек берсе деген ұсынысымыз бар. Содан кейін әдебиеттегі ұлы тұлғаларымызды әлемге таныту жолында да мемлекетіміз жақсы жұмыстар істеп жатыр. Мәселен, өткен жылы ұлы Абайдың 175 жылдығына орай елімізде «Абай жылы» болып өтті. Сонда көп шаруа атқарылды. Соның бірі М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты Абай шығармаларының толық текстологиясын жасады. Абайды шетелге таныту үшін атқарылған жұмыстың бірегейі әлемнің 12 елінде «Абай орталығының» ашылуы болды. Биыл Жамбыл Жабаевтың 175 жылдығы жоғары деңгейде аталып өтілді. Оған Алматы облысының әкімдігі қолдау көрсетті. Соның арқасында Жазушылар одағы Алматы облысы әкімдігімен бірлесіп «Жамбыл әлемі» атты 30 томдық кітап шығарды. Соның алғашқы бес томы Жамбылдың өз шығармалары болса, қалғаны Жамбыл туралы зерттеулер т.б. түрлі шығармалар. Сонымен бірге Жамбылдың мерейтойы Түркияда да тойланып, Анкараның үлкен бір көшесіне аты берілді. Ақынның аты жазылған тақтадағы QR кодқа телефоныңызды тоссаңыз, әп-сәтте Жамбыл туралы бүкіл мәліметті көрсетіп береді. Биыл туған жерінде және еліміздің барлық өңірінде, Түркияда Түрксой ұйымының ұйымдастыруымен Мұқағали Мақатаевтың 90 жылдығы атап өтілді. Үлкен ғылыми практикалық конференция болды, Нарынқолға ақынның еңселі ескерткіші қойылды. Келесі жылы да Ахмет Байтұрсыновтың 150 жылдығы ЮНЕСКО көлемінде, Мұхтар Әуезовтің 125 жылдығы ел бойынша аталып өтпекші. − Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың журналистика факультетін бітірген соң, сол оқу ордасын да жиырма екі жыл қызмет етіп, қазақ журналистерін дайындауға көп үлес қостыңыз. Сіздің талай шәкірттеріңіз еліміздің БАҚ-ында еңбек етіп жатыр. Сосын бүгінгі журналистка туралы ойыңызды айта кетсеңіз... − О баста биыл 100 жылдығы тойланып жатқан Тауман Амандосов атты ұстазымыз шақыртуымен өзім оқыған әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың журналистка факультетіне оқытушы болып бардым. Содан бері менің ол жердегі оқытушылық еңбек өтілім үзілген жоқ, әлі күнге студенттерге дәріс беріп келемін. Сол жерде үш кафедраның меңгерушісі, 8 жыл факультет деканы болдым. Мен декан кезде журналистка факультетін бітірген жастардың бәрі үлкен азаматтар болып қалыптасты. Мысалы, Қазақстан Президенті баспасөз хатшысы Берік Уәли, «Қазақстан» РТРК» АҚ Басқарма төрағасы Ләззат Танысбай – мен декан кезде журфакты бітірген шәкірттерім. Еліміздің қай аймағына барсам да, шәкірттерім алдымнан шығады. Өткенде Ақтөбеге барсам алдымнан Мирас Мұқашев деген шәкіртім шықты. Таразда Мейіржан Әлібекұлы деген шәкіртімді көремін. Сондай қызметте өскен, халыққа танылған журналист шәкірттерім көп. Сондай шәкірттерің алдыңнан жарқырап шығып тұрса, ұстаз адамға одан артық бақыт жоқ қой. Марқайып қаламын. Қазақ журналистикасы өз алдына үлкен мектебі бар журналистика ғой. Ол − кезінде Қайыржан Бекхожин, Тауман Амандосов, Темірбек Қожекеев, Марат Барманқұлов секілді тұлғалар қалыптастырып кеткен мектеп. Қазір журналистиканың бет-бейнесі мүлдем өзгерді. Кеңестік кезде тілі шұрайлы, әдемі очерктер, тілі өткір фельетондар көп жарияланатын. Қазір ол жанрларда ешкім жаза бермейді. Бүгінгі журналистикада сұхбат, ақпараттар көп оқылады. Сайттар көп, әлеуметтік желіде блогерлер көп. Бәрінің оқырмандары бар. Қазіргі журналистерге қойылатын талап та өзгеше: шет тілін, оның ішінде ағылшын тілін білсе өрісі кеңейе түседі. Ақпараттық технология құралдарынан жақсы хабар болса, ең бастысы ұлтын сүйетін патриоттар болғаны жақсы. Бүгінгі журналистер бүлдіруге, іріткі салуға жақын болып, біреуді біреуге айдап салуға, топқа бөлуге емес, қоғамды бір мақсатқа біріктіруге, елдің дамуына пайдасын тигізуге жұмыс істесе екен деймін. Сондықтан бүгінгі журналистердің интеллекті жоғары болғанын қалаймын. – Уақытыңызды бөліп, сұхбат бергеніңізге алғыс айтамын. Аман болыңыз!
Сұхбаттасқан Ахмет ӨМІРЗАҚ