Жүрсін мен Бақытжамал

Жүрсін мен Бақытжамал

Жүрсін мен Бақытжамал
ашық дереккөзі
900
Қазақтың кәдімгі Жүрсіні мен Бақытжамалы жақында 70 жасқа толмақшы. Ақылды қалтаға сала тұрып, жүректің әмірін орындап, он жетісінде ерлі-зайыпты атанған ғашық жандардың қосылғанына 50 жыл толыпты. Шақыру қағазындағы суреттеріне көз тоқтатып қарап отырып, «ұры уақыт-ай!» деп дауыстап жіберіппін. – Ағаның махаббаты қандай, ә? Қол­ды иыққа салып, құшақтап тұр! – деп әсерленген Дәлелдің зәресі ұшып: – Не дейсің? – деді. – Уақытты айтам, уақыт – ұры!.. Аға жасынан егделеу көрінсе, ерте жас­тан ел жүгін, ер жүгін көтергеннен, ал тә­темнің денсаулығы сыр беріп жүргендей ме, қалай?!.. Баласы бар қазақтың бәрі алдыртып оқитындай көріп, ай сайын шығатын «Ай­гөлек» журналының құлақкесті құлына ай­налғаным соншалық, тырп еткізбейді. Емізулі сәбиі бар анадай ебіл-себіл болам да жүремін. Көкейдегі көп дүние іште өле­ді. Осындай қобалжулардан соң, жинап тас­тауға болмайтын шашылған қағаз­дар­ды ары ысырып, жүрегімнің жаз дегенін жазуға отырдым. Арнайы оқытылмаса да, әр қазақтың са­насында қазақтану деген сабақ жүруі тиіс. Сонда тұғырлы тұлғалар саған ай­қын жол көрсетіп тұрады. Сол са­баққа қатысы барлардың Жүр­сін Ерманды білмейтіндері кем­де-кем. Біреуге бар болмысымен, біреуге ақындығымен, біреуге айтысымен, біреуге көсемсө­зімен ұнайтын аса танымал тұлға туралы жазу әрі оңай, әрі қиын. Бірақ жазбау да – күнә. Сөз жоқ, мақта­ғың келеді, жақынды­ғың­ды айтып мақтан­ғың келеді. Пайғамбары­мыз­дың (с.а.с.) бір ха­ди­сінде: «Біреуді мақ­та­ған адам – не көр­шісі, не са­пар­­ласы, не сау­да жасасқан кі­сісі болса, дұ­ры­сы сол» делін­ген. Тынысым кеңейіп қалды. Жүрген ізі қара жолға ай­нал­­ған дара жол иесінің қа­сын­да аз жүрме­ге­нім, ағаны ғана емес, Бақытжамал тә­тені де көптен бері жақыннан біле­ті­нім ойымдағы сапы­ры­лысқан сан естелік­тер­ді алдыма әкеп, үйіп-төге салды. Ал елеп-екшеп, тө­гіп-шашпай, өтірікке бас­пай жазып көр! 1983 жыл. Сол кездегі жалғыз қа­зақ телевизиясының Жастар және әдеби дра­ма хабарлар редакциясы ұйым­дас­тыратын кездесулерге КазГУ-дің фи­ло­логия, журналистика факультеттерінен өз ойы бар, белсенді студенттерді ша­қы­ра­тын. Келеміз. Кездесу қонағына сұрақ қоя­мыз, кейде пікірталас жасаймыз. Бір жолы студияға Жүрсін аға кіріп кел­ді. Мен өз көзіме өзім сенбедім. Жан-жа­ғыма кезек бұрылып: «Біздің Жезқазған об­лысының мықтысы ғой, анау Ба­қыт­жамал Ерманова деген сұлу диктордың жол­дасы» деп жүрегімдегі атқақтаған қуа­нышты жасыра алмай есім шықты. Бірақ аға­лап қасына жетіп бара алмадым. Бас ре­дактор болғасын ба, отыздан жаңа ас­қан асау тұлпарлығы ма, түсі де, үні де қат­қылдау көрінді. Әйтеуір, сондағы аға ре­дакторлар: «Үлкен басшылар – Камал Смай­лов, Сағат Әшімбаев, Рафаэл Жұ­м­а­баевтың қалауы солай», – деп санаулы студенттерді, тіпті жиірек шақыратын бол­ды. Жүрсін ағамен солай таныс боп кет­тік. Сол жылдары айтысты қолға ала бас­таған кезі екен, біз шаршауды біл­мей­тін қолғанаты болдық. Дәрістен шыға са­лып, жол-жөнекей алған ас-суымызды талғажау етіп, көше кезіп, қас қарайғанша ал­дағы болатын айтысқа көрермен іздей­тін­біз. «Осторожно! Здесь злая собака» деген жазулардан да сескенбей, көрінген есік­ті қағатынбыз. Қазақ көрінсе, жа­ны­мыз қалмай елпілдеп: «Айтысқа келіңіз, қан­ша адам ертіп келе аласыз? Бәріңізді кү­тіп аламыз, телевизордан көрсетеміз. Сұ­мдық айтыс болады, айтыскерлер көңіл­деріңізден шығады. Арасында тамаша ән­шілер ән салады» деп келмесіне қой­май­мыз. Көбіне орекеңдердің қақпасын қа­ғып, уақытымыз текке кеткенде қатты қа­паланатынбыз. Ал, жетесіне жеткізген соң икемге келген қара көздердің аты-жө­нін, үй телефонын қойын дәптерге жан­таласа жазып алып, мәз болатынбыз. Ті­зі­міміз көбейген кезде ағаға келіп, сүйін­ші сұрайтынбыз. Аға соның бәрін тәтеге айтса керек, бір күні мені көгілдір экран жұлдызы қонаққа шақырды. Үйлері Көктөбе жақта екен. Тап-тұй­нақтай, қыздың жиған жүгіндей, кірсе шыққысыз жылылығы көзімде қалыпты. Өзі де, балалары да әп-әдемі. Аға үйде жоқ. Тәте бар жұмысын әндете жүріп істей­тін­дей көрінді. Екі сөзінің бірі – Жүрсін.  Жүрсін деген сайын әуезді үні, кө­зінің нұры, томпия қалатын ерні көп қырлы гауһар тастардың жарыса жарық шаш­қанындай әсерлі болар ма?! Сол жолы Бақытжамал тәте мені баласынбай, Ар­қадан бар төркіні көшіп келгендей күт­ке­нін қалай ұмытайын?! Дастарқанды жай­натып жіберді. Қайтарда қолының «ұзын­дығын» байқатып, дүкенде сатыла бермейтін оны-мұныларымен жарылқап тас­тады. Сосын тоқтатып тұрып, аса бір жа­нашырлықпен: – Биыл соңғы жылың ғой, аспирантураны қайтесің, телевизия деген күшті! Сен туралы басшылардың пікірі де жақсы көрінеді, сонда қал, жаман болмайсың, – деді. Алдағыны Алла ғана біледі. Универ­си­теттегі әкемдей қамқор ұстазым, про­фес­сор Тұрсынбек Кәкішев: «Телевизиядан ен­ді ғылымға қайта алмайсың ғой» десе, дип­лом жетекшім, академик Зейнолла Қаб­долов: «Сені мына біздегі ауыз әде­бие­тін жаңартатын маман болады деп жүр­сем...» деп кейістік білдірген. Ақыры келесі жы­лы арнайы шақырумен телевизияға кеттім. Бірақ екі жылдан соң, Желтоқсан кө­терілісіне кезекші болып барып, тап­сыр­маны орындамай, алаңға шыққандарға қо­сылып кеткенім үшін басшылықты дүрліктіріп, соңында жұмыстан кеткеннен басқа амал қалмады. Абырой болғанда, ол кезде Жүрсін аға ше­телде-тін. Әйтпесе, тура жүрекке қада­лар бір «оқты» гүрс еткізері даусыз еді. Он­сыз да, алдында ғана елде тұратын ерен жүй­рік жас ақындарды телехабарға ша­қырғанда өзі бұл тізімге ілікпеген, есебі мық­ты бір жігіт солардың ортасында ме­нің тағдырлы, мұғалім ағамның барын жет­кізіп, қауіп туғызып, арамыздан қара мы­сық жүгіріп өткен кез-ді. «Құланның асуы­на мылтықтың басуы» деген осы!.. Айтпақшы, Сәкеннің 100 жылдығында (1994 ж.) мүшәйраның бас бәйгесі Ерма­новқа бұйырғанда, «Ақындық емес, жур­налистік танымалдық жеңді» деп күңі­ренген сол шайыр, кейіннен ағаның жан­торсығына айналып, біраз бедел жи­нағанын да көз көрді. Бұл – хадистегі күнде көретін көр­ш­і­мен тең, әріптестік жақындықтан туған бұл­тақсыз сөз. Енді арамызда саудаласу сы­нағы болмағандықтан, ұзақ жолға бірге шыққан сапарлас күндерге келейін. Ра­сын­да да, кімнің-кім екенін танытатын ең әділ таразы – сапарлас болу. Қазақтың рухани әлемінің басына қара бұлт үйірілген 1999 жылы Жүрсін аға Пар­ламент депутаттығына кандидат ре­тінде Қарағанды облысының қазақы қай­мағы бұзылмаған аймақтарындағы халық атынан туған елдің аманатын арқалауға жон арқасын тосып, сайлауға түсетін бол­ды. Бізді отбасымызбен дәмге шақырып алып, аға: «Қанша жүретініміз белгісіз, сен­дер Қымбатсыз өлмей тұра аласыңдар ма?» – деп Дәлел мен Мерейге қарады. Екеуі де «өлмейміз» деп келіскенімен, екін­ші сыныпта ғана оқитын ұлымды Аллаға бір, маңайыма екі тапсырып, ертеңіне Ал­матыдан Ермановтардың жеке көлігі­мен Жезқазғанға тарттық. Қайран уақыт-ай!.. Одан бері де 22 жыл өтіпті. Ол бір «мен не көрмедім, кімді көр­медім?» деп жыр қып естелік айтса жа­расар ертегідей күндер еді-ау... Кейбіреулер Жүрсін ағаны дара шың Ма­хамбетке, асқар тау Асанәліге ұқсатып жа­тады. Бекер! Ол – кім-кімге де күнде кө­зімен көріп, биігіне қиналмай жетіп, са­малдайтын қоңыр төбе, дара жаратылыс, Алла Тағаланың жеке туындысы. Ол – сойы бөлек, батыр Қобыландының тұқы­мы, ұлылық дарыған Ұлытау ұлы. Бүкіл жа­ратылысы: түр-тұлғасы, қасқайып қа­рауы, үніндегі құдірет, сөзіндегі семсерлік, өлеңіндегі көркемдік, аяқты алшаң басуы, ыңғайға ыңғайланбауы асыл тегінен ал­ғаны. Меніңше, Ермановты жалпы жұрт­тың жабыла жақсы көруінің негізгі сыры осында ма деймін. Жүрсін ағаны қолдау үшін Алматы мен Астанадан, облыстардан ел таныр есім­дердің арнайы барғаны елі сүйген ерді де, сондай ерді туған елді де бір көтеріп тастағаны ақиқат. «Бәрін айт та, бірін айт» бір Қасым ата Қайсеновтің Шығыстағы са­парынан арнайы бұрылып келуінің өзі аза­мат ақын мерейінің үстемдігін таныт­ты. – Алтын басты, ер тұрпатты, елдің қа­мын жеп жүрген өз ұлдарың, мына Жүр­сінді қолдап келіп тұрмын. Адаспай, адал дауыс беріңдер! Сайлаңдар да, жұмсаңдар! Сөзі өтеді ғой, – деп елге жалынғандай бол­ған қаһарман Қайсенов те, толғай да толғай тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйі­нін түйсігі барға түйіп жеткізген Камал Смайлов та, ақ берен ақын Ғабиден Құлах­ме­тов те, Жаңаарқаның кіреберіс жолы­нан ақ боз үй тігіп, ақ боз бие сойып, са­ба-саба қымызымен алдымыздан аңқылдап шық­қан мектеп директоры, менің жиен ағам Төкен Құдікенов те, екі бөлме толы қо­нақты екі күн алақанына салғандай ая­лап күткен, ақын Дүйсенбай Жұмасейітов те, асығыстыққа қарамай сары қымызын сапырып, ақ қаймақ, бал қаймаққа бауыр­сағын батыртып, еттің пісісін де, шикісін де, дәу қарын майын да «бөліп алыңыздар» деп жолымызға адал асын салып берген анам Қаламқас та, «Жүрсін батыр, Баты­раш-Қотыраштар үшін басыңды түсіруші бол­ма», – деп, көзіне жас алып қоштасқан әкем Түлкібай да бүгінде мәңгілікке, кел­местің ауылына көшіп кеткен. Оларға қан­шама жақсылар мен жайсаңдарды да қос­са болады... Иә, халық біріксе, күш екен. Олар би­ліктің зәре-құтын қашырып, табандап оты­рып Ермановты екінші айналымға алып шыққанда, қолдап барған біздер ағаға естіртпей, «өтпесе де бақытты» деп жайраңдасқанымыздың несін жасырайын. Ағайынға аға мен тәтенің қадір-сыйы да кісі қызыққандай екен. Абысындардың ауызбірлігінде мін жоқ. Ым-ишарамен бірі қайтып, бірі қосылып жатқан талғамдары әртүрлі, әр жастағы қонақтардың ай бойы күтімін табу – айтуға ғана оңай. Бұл тек­тінің ұрпақтары өздері аз болса да, жар таң­дауда маңдайларының бағы бес елі ме деп қалдым. Бірінен-бірі өткен пысық, ыспадияр әйелдер мұнтаздай тазалықты сақ­таумен қоса, күйеулерін қабағынан ұға­тыны таңғалдырды. Әлде өздеріне та­ныс мінездерін сыртқы адам білмесін дей ме, әйтеуір бір жүйеге түскен, темірдей тәр­тіпке тәнті боласың. Шал Құлекеұлының: «Әйел алсаң, таңдап ал ақылдысын, Сол сенің ақыреттік жақын кісің», – де­­генін іске асырған осындай аға-бауыр­лар жасасын! Әрине, Бақытжамал тәтемнің жөні бө­лек. Ол өзінің бағасын білмейді емес, біле­ді. Жасандылықсыз, жалықтырмайтын жан мен тән сұлулығын да, табиғи та­лан­тын да біледі. Біле тұра, бәрі-бәрін құлын кү­­нінде қосылған Жүрсінінің махаб­ба­ты­нан жоғары қоймады. Өз ақылымен, бесік көргендігімен, бүкіл Қазақстанды бетіне қа­ратқан жұлдызды шағын, шығар биігін арда азаматының, сүйген жарының бабын жасау бақытына құрбандық етті. Ноқтаға басы сия бермейтін, от ауыз, орақ тілді, сыр­ты дүрдигенмен жүрегі жараланғыш, ба­тырдай аңғал, бірде бала, бірде дана ақын жанын жабырқатпаймын деп шешті. Өзін ғана емес, анасын, баласын, қонағын, немересін күтті. Бірді айтып, бірге кету деген осы. Ба­с­қа­сын былай қойғанда, сайлау сапарынан кейін де, Жүрсін ағаның Қарағанды қала­сында өткен 50 жылдық мерейтойына бір­ге барғанымызды айтпасқа болмас. Құдайым-ау, ол сапарлар туралы жаза­тын естеліктерде қисап болсайшы. Рахат­та­нып, екі иығың селкілдеп күлетін де, сан сәт­терді сағынып, егіліп жылағың келетін де оқиғаларда шек жоқ. Алла сәтін салып жа­зыла қалса, ол оқыған пендеге ойтүрткі бо­лары сөзсіз. Кейде: «Әй, қара қыз! Сен менің қасыма жақын отыршы» дейтін қай­таланбас Қайсеновті, кейде күндізгі қы­зық­тарды айтпағанда, бір күн жүріп, бір купеде талай қылықтарын көрген Қадыр аға мен Тұманбай ағаны түсімде көрем. Көп сөздері жадымда жаңғырып тұрады. Со­ның бәріне куә болу – Жүрсін ағаның ар­қасы. Сол жолы Қарағандыдағы кезекті бір қонақасыда Қадыр аға: «Жүрсін қай жер­де тууды біледі!» – деп елдікке ес­керт­кіш орнатып кеткені де естен шықпайды. Біз аға, тәте үшеуіміз бір көлікте талай жол жүрдік. Сонда көзі кіртиіп, шаршап-шал­дығып келе жатса да, рөлдегі ағаны жал­ғызсыратпау үшін тәтенің сызылтып ән салып отыруы, қайырмасында екеуінің қо­сыла шырқауы не деген жарасымды де­сеңізші! Ара-арасында көңіл сергітер әң­гімелер бастап, тура теледидардан айтатын ер­тегісіндей еркелей сөйлегенде жаның ел­жірейді. Астанаға да бірге барып, Дәулет Тұр­лыхановтың кең сарайдай үйінде өзі­міз би, өзіміз қожа болған керемет сәттер де ұмытылмақ емес. Сонда тәтемнің таңғы астан бұрын лып етіп шығып кетіп, дүңгір­шектер іздеп, бір құшақ жаңа газет-журнал әкеп, ағаның алдына қоятын дағ­дысына әбден риза болдым. Алматыда да сөйтетінін талай көрдім. Азаматының сыртқа шығарда жағасын түзеп тұрып, ерке назды дауыспен не тамақ ішкісі ке­летінін сұрап қалуы да – өзгеше өнеге. Жүрсін ағаның «Әйелдерге одасы», Ба­қытжамалға арнаулары, «Сыңарыма» ән-өлеңі 50 жыл отасса да, қосылар күнді са­нап жүрген ғашық жандай ынтық сезім­мен жазылған, әлі де құпия-тылсымдары толық ашылмаған, бір-бірінсіз қия баса алмайтын іңкәр жүректің құдіретті лү­піліндей пәкізе жырлар болуының сыры тереңде. «Ерін сыйлаған етекте қалмайды» де­генді айтқан қазақ атам қателеспейді. Әт­тең, көп еркек өзін сыйлата алмаған соң, әйелін жаман атты қып жүреді. Бай да, бағлан да, әкім де, қара да, үл­кен де, кіші де, оқыған да, оқымаған да ат­тан түсіп сәлем беретін, Жүрсінмен аман­дасқан қолын ырым қып жумай жүре­тін мысалдардың санын білемін. Мен со­ған қуанамын. Ол мәртебеге Ерманов әбден лайық екенін мойындай отырып, «Бақытжамал тәтеме кездеспегенде...» деп, көп нүкте қойсам, ағаны тағы да өкпелетіп алар ма екем?! Табалдырықты аттасымен папалап алдынан шыққан ұл-қыздарына құшағын жайып тұрып, «Шәмкен қайда?» деуді ұмыт­пайтын, жар қадіріне жеткен Жүрсін аға қосағымен қоса ағарып, бәйтерек-ғұ­мыр кешсе екен деймін. Кейінгі кезде абыз ақсақалдарға тән кемелдікке көшіп, кең қолтық, бауырмал пейілі арта түскен­дей. Айналайыны көбейген сайын айнала­сына үйірсектейтіндер тіпті молайғандай. Ана бір жылы қызметіндегі біреудің аран­датуымен, жазықсыз жәбір көргенім бар. Жасым кіші болған соң алдына барып: «Арым таза, аға. Нанбасаңыз, бетіме қа­раңыз­ш­ы», – десем, сөйлеспейді. – Онда бар жауыңыз мендей болсын, – деп шығып кеттім. Арада көп өтпей, менің 50 жасыма өлең арнады. ...Жүрсең де шытынатып жан шынысын, Қазақтың баулыған сен әнші құсын. Отан деп отқа түсер көбелексің, Заманның Әлия мен Мәншүгісің... – деген жол­дар тоқтатып, оңашада әкем енді өлген­дей жылайын келіп. Шытынаған шы­нысы сынып, ең жанды жеріме бат­қан­дай ауырсынайын. Сосын пендешілікпен: – Сонау сапарлас күндерде, дүйім жұрттың алдында: «Бір Қымбаттан бірнеше Қымбат шығарып алатын сканердің жоқтығы-ай, шіркін!»... дегені қайда, – деп жабырқайын. Былтыр да бір көңіл бұзылған күн бол­ған. Алыстағы Ұлытаудан сексеннен ас­қан қарт ұстаз, «Ауданның құрметті аза­маты» Шабаз есімді ақсақал телефон ша­лып: – Немене, Жүрсін ағаң екеуің араз­сың­дар ма? Жезқазған жаққа осымен екі-үш айтыс әкелді. Қымбатты көрермін деп, ит арқасы қияннан әрең жетсем, жюриінде тағы сен жоқсың. Өзіне жолығып айтар сөзім бар еді, жете алмадым, – деді. – Жооқ, әке! Татумыз. Менің жұмысым ауыр ғой... – дегенімді тыңдамай: – Саған өтірік жа­рас­пайды! – деп төбемнен тастай су құй­ғандай қылды. Сөйтсек, «сырт көз – сын­шы» өз ұйғарымдарын жасамай қал­майды екен ғой. Алматыдан тапқан бар байлығым – атан жілік аға-апаларым, артық-кемімді кө­теретін елпілдек дос-құрбыларым бірі­нің соңынан бірі ана дүниеге асығыс ат­тан­ған сайын көңілде құлазу басым. Оған жасыңның ұлғайғанына қарамай, үлкенді іздейтін сорлылығың қосылады. Сонда алдыңда қазіргідей көңілімен Жүрсін аға мен Бақытжамал тәтедей жанашыр жан­дардың дін аман жүруіне деген зәруліктің құны одан әрі арта түседі. Қалай себепсіз шекіссек, солай себеп­сіз бекісіп жүріп, қырық жылдай уақытты арт­қа тастаппыз. Сынағы мен сұрағы көп өмірдің бізге қиғаны қимастық сезім екенін мойындау керек. Пайда ойламайтын сол бұрынғы қал­пыммен өзі жазғандай: «Ағаның қасиетін ұғу үшін, жігітке керек сендей бір қарын­дас» болып, қатар жүрген күндерді сыйлап, һәм сыйласып өтуді жаным қалайды.

Қымбат ӘБІЛДӘҚЫЗЫ

Серіктес жаңалықтары