Өткен айда Мемлекет басшысы Президент Әкімшілігі мен Қауіпсіздік Кеңесіне құқық қорғау органдарының жұмысына арнайы талдау жүргізу туралы тапсырма берген болатын. Бұл талдау құзыретті мекемелердің жұмысындағы кем-кетік пен олқылықты, оң бастамалар мен оңтайлы шешімдерді анықтап беруі керек.
– Құқық қорғау мекемелерінің жұмысында ешқандай қателік немесе кемшілік жоқ деп айтуға болмайды. Бірақ қара бұлтты төндірудің де қажеті жоқ. Бәріміз бір ел, бір халық болып Қазақстанымыз үшін қызмет етіп, табанды жұмыс істеуіміз керек. Сондықтан менің тапсырмам бойынша Президент Әкімшілігі мен Қауіпсіздік Кеңесі бір аптаның ішінде Құқық қорғау органдарының жұмысы туралы арнайы талдау дайындауы керек. Барлық түйткілдерді ашық түрде көрсетеді, мәселелерді шешу жолдарын ұсынады. Бұл – өте маңызды жұмыс, оны жалғастыру қажет. Түптеп келгенде, біздің басты бағдарымыз – айқын. Бұл – заң мен тәртіп қағидаты, – деді Мемлекет басшысы.
Талдау қорытындысы туралы әлі нақты ақпарат жоқ. Зерттеу саланың қалтарыс-бұлтарыста қалып қойған жалқы, нақты мәселелерін анықтай жатар, дегенмен тағы бір индикатор – халықтың се-
нім көрсеткіші арқылы құқық қорғау органдарының жұмысына жалпы баға бере аламыз.
Қоғам құқық қорғау органдарына қаншалықты сенім артса, сол елдегі әділет, заң мен тәртіп ұғымдары соншалықты құнды дегенді білдірсе керек. Бұл сенім, әлбетте, үнемі тұрақты бола бермейді, бірақ азаматтардың полицияға және жалпы құқық қорғау жүйесіне деген көзқарасы олардың күн сайын бетпе-бет келіп жүрген мың сан оқиғаларының тұжырымынан туындайтыны анық. Демек, ол тек ішкі саясаттың немесе қауіпсіздік саласының мәселесі ғана емес, бұл мемлекет пен қоғам арасындағы сенімнің бар-жоғын айқындайтын басты өлшемнің бірі.
Халық полицияға қаншалықты сенеді?
Жуырда Ұлттық статистика бюросы қоғам пікіріне зерттеу жүргізіп, халық-
тың полицияға қаншалықты сенетінін анықтады. Сол зерттеудің қорытындысына сүйенсек, қазақстандықтардың 61,6 пайызы полицияға толық сенім білдіреді, ал 27 пайызы ішінара сенеді екен. Яғни, кейде сенеді, кейде сенбейді. Бұл жаман көрсеткіш емес, дегенмен 4,4 пайызы «сенбеймін» десе, 4,6 пайызы мүлде сенбейді, ал қалған 2,5 пайызы жауап беруге қиналған. Салыстыру үшін айта кетейік, өрт сөндіру қызметіне халықтың 79,4 пайызы толық сенеді, бұл – мемлекеттік құрылымдар арасындағы ең жоғары көрсеткіш.
Мұндай көрсеткіштердің артында арыздың қаралмауы, дөрекі жауап беру, шақырғанда уақытында келмеген наряд немесе жай ғана әрекетсіздік, немқұрайлық пен бойкүйездік жатыр. Полиция кейде қауіптің алдын алушы емес, тек оқиға орын алғаннан кейін келіп, қағаз толтырумен ғана шектелетін пассив орган ретінде қабылданып кеткен.
Әрине, әуелде айтылғандай, полицияның жұмысын толықтай терістеу орынсыз. Қызмет атқарып жүрген офицерлердің арасында нағыз кәсіби әрі адал мамандар да бар. Бірақ халықтың 64 пайызы ғана өзі тұратын ауданда өзін қауіпсіз сезінетінін айтқан. Қалғандары – не «жартылай қауіпсіз», не тіпті «мүлде қауіпсіз емес» деп есептейді.
Сонымен, статистикадан шығатын қорытынды – полицияға халық толық сенбейді деп айта алмаймыз, алайда толық сенімге де ие емес. Азаматтар түнде жалғыз жүруге қорқатын болса (респонденттердің 19,4 пайызы осылай деген), ал 26,7 пайызы біреу шабуыл жасауы мүмкін деп қауіптенсе, құқық қорғау органдарына біршама өзгеріс қажет деген сөз.
Сенім азайған сайын,
даму да тежеледі
Gallup-тың 2023 жылғы есебінде бүкіл әлем халқының 72 пайызы өз елінің полициясына сенетінін көрсеткен (Латын Америкасы мен Кариб аймағында тек 52 пайыз болса, Оңтүстік-Шығыс Азияда – 84 пайыз). Осыған ұқсас нәтиже OECD-тің 2018 жылғы талдауында да байқалады: бүкіл әлем бойынша орта есеппен халықтың 72 пайызы полицияға сенеді.
Ең жоғары көрсеткіштер әдетте Шығыс және Оңтүстік-Шығыс Азия елдерінде анықталады. Мысалы, Gallup-тың кейінгі деректерінде Сингапур тұрғындарының 93 па-
йызы полицияға сенетінін көрсетті, Индонезияда бұл көрсеткіш 90 пайыз деңгейінде болды. Бұл аймақтағы басқа елдерде де сенім жоғары: OECD деректері бойынша Чилиде 2023 жылы халықтың 52 пайызы полицияға сенеді. Жалпы, Батыс Еуропа елдерінде де полицияға сенім жоғары орташа есеппен 80 пайыз шамасында көрінеді.
Басқа аймақтарда полицияға сенім әлдеқайда төмен. Мысалы, Gallup сауалнамасы бойынша Венесуэлада 2019 жылы полицияға сенетіндердің үлесі небәрі 28 пайыз болған. Либерияда 2022 жылы бұл көрсеткіш – 45 пайыз. Сондай-ақ дамыған елдердің кейбірінде де полицияға сенім азайған: АҚШ-та Gallup дерегі бойынша 2022 жылы тұрғындардың тек 45 пайызы полицияға сенетінін айтқан. Латын Америкасында жағдай одан да күрделі: Latinobarómetro 2024 зерттеуі бойынша өңірдегі халықтың бар-жоғы 41 пайызы полицияға сенетінін көрсеткен. Жалпы алғанда, полицияға сенім деңгейі экономикасы әлсіз, қылмыс деңгейі жоғары елдерде төмен болып келеді.
Қазақстандық стратегиялық зерттеулер институтының Экономикалық саясатты талдау бөлімінің бас ғылыми қызметкері, заң ғылымдарының докторы, профессор Марат Жұмағұловтың пікірінше, қоғам сенім артатын полиция моделін қалыптастыру үшін кешенді әрі жүйелі реформа қажет. Сондай-ақ ғалым бірқатар жақсы, жемісті жоба бар екенін, тек пилоттық режимде қалып қалғанын айтады. Қорыта келе, «Қоғамға бағытталған полиция моделін қалай құруға болады?» деген сұраққа жауап іздеп, бірқатар ұсынысын ортаға салады.
Марат Жұмағұлов,
ҚР Президенті жанындағы ҚСЗИ Экономикалық саясатты талдау бөлімінің бас ғылыми қызметкері, заң ғылымдарының докторы, профессор:
Қоғамға бағытталған полиция моделін қалай құруға болады?
– Оң өзгерістерге қарамастан, құқық қорғау органдары жүйесінде полицияның қоғам алдындағы беделіне тікелей әсер ететін жүйелі мәселелер әлі бар. Әлеуметтік сауалнама нәтижелеріне сәйкес, қазақстандықтардың шамамен 62 пайызы полицияға сенетінін айтса, тағы 27 пайызы «көбірек сенетінін» айтқан. Алайда әр оныншы респондент (9 пайызы) құқық қорғау органдарына мүлде сенбейтінін мәлімдеген. Сенімсіздіктің себептері тек кейбір жағымсыз тәжірибелерге ғана емес, одан да терең жүйелі түйткілдерге байланысты. Респонденттердің шамамен төрттен бірі мұны сыбайлас жемқорлықпен, ал тағы 20 пайызы қызметтік міндеттердің формалды әрі тиімсіз орындалуымен байланыстырады. Көптеген азамат өздерін қорғансыз сезінеді, нақты көмек орнына немқұрайлы көзқарасқа немесе бюрократиялық жауаптарға тап болып жатады. Бұл жағдай тек техникалық мәселе емес, сонымен қатар сенімнің психологиялық дағдарысын көрсетеді.
Полиция қызметкерлерінің сыбайлас жемқорлыққа қатысы бар деген күдік те қоғамда үлкен алаңдаушылық туғызып отыр. Халықаралық қылмыс құрбандары бойынша зерттеулерге (ICVS) сүйенсек, қазақстандықтардың шамамен 5 пайызы мемлекеттік қызметкерлерден пара талап ету фактісіне кезіккен, оның жартысына жуығы – полиция өкілдері. 2024-2025 жылдары құқық қорғау саласында парақорлық, қызметтік өкілеттіктерді асыра пайдалану және дөрекілік сияқты жүздеген заңбұзушылық тіркелді. Мұндай фактілер әділеттілікке деген сенімді әлсіретіп, құқық қорғау жүйесіне деген қоғамдық көзқарасты күрделендіріп отыр.
Бұл сенім дағдарысын еңсеру үшін мемлекет белгілі бір реформаларды қолға алған болатын. Мәселен, 2022 жылы Ішкі істер министрлігі құқықбұзушылықтардың алдын алу және қылмыстық жағдайларды болжау мақсатында арнайы Аналитикалық орталық құрды. Алайда орталықтың жұмысы тиімділіктен алыс: қазір аймақтар мен ведомстволар арасында деректердің тиімді интеграциясы қамтамасыз етілмеген. 2021 жылдан бері БҰҰ Есірткі және қылмыс жөніндегі басқармасының (UNODC) қолдауымен «қоғамға бағдарланған полиция» (community-oriented policing) тұжырымдамасы негізінде оқыту семинарлары өткізілуде. Дегенмен бұл тәжірибелер тек пилоттық деңгейде қалып отыр.
АҚШ Мемлекеттік департаменті мен Human Rights Watch секілді халықаралық ұйымдар тұрмыстық және гендерлік зорлық-зомбылықпен күреске қажетті ресурстардың жеткіліксіз екенін атап көрсетеді. Кәмелетке толмағандарды да қамтитын ұстау кезіндегі дөрекі әрекеттер, заңнамалық реформалардың баяулығы мен институционалдық жауапкершіліктің әлсіздігі – мұның бәрі азаматтардың полицияға деген сенімін әлсіретіп отыр.
Соған қарамастан, оң өзгерістерге бастауы мүмкін белгілі бір алғышарттар қалыптасып келеді. Мәселен, құқық бұзу, қылмыстық істер және жедел шақыртулар деректерін біріктіретін бірыңғай ақпараттық-аналитикалық жүйе енгізіліп жатыр. Бұл жүйе жергілікті деңгейде нақты шешім қабылдауға жол ашуға тиіс. Сонымен қатар аналитикалық орталықтарды дербес құрылым ретінде дамытудың алғышарттары бар. UNODC тарапынан әдістемелік көмек көрсетіліп жатқан қоғамға бағдарланған полиция тұжырымдамасы Канада, Скандинавия елдері мен Ұлыбританиядағы тәжірибеге сүйене отырып енгізіліп жатыр. Сонымен қатар кеңес дәуіріндегі учаскелік полиция жұмысының кейбір тиімді элементтері де пайдалы болуы мүмкін.
Полиция мен қоғам арасындағы сенім күшпен емес, ашық қарым-қатынас арқылы қалыптасады. Азаматтардың күнделікті өміріне араласу, нақты және ашық диалог, жұмыс нәтижелерінің айқын болуы полицияға деген көзқарасты түбегейлі өзгертуге мүмкіндік береді. Бұл ретте полициядағы әйелдердің санына да назар аудару қажет. Бүгінде олардың үлесі небәрі 6-12 пайыз шамасында. Бұл әсіресе тұрмыстық және жыныстық зорлық-зомбылық жағдайларына әрекет етуде маңызды рөл атқарады. Жәбірленушілер көбіне әйел полицейлерге көбірек сенім артады. Сондықтан патрульдік қызметке әйелдерді көптеп тарту және осы бағытта арнайы бөлімшелер құру – әділет, тиімді жұмыс пен сенімге апаратын маңызды қадамдардың бірі.
Осал топтарды – балаларды, әйелдерді, мигранттарды қорғау тек арнайы оқытумен ғана шектелмейді. Бұл бағытта институционалдық әдістерді түбегейлі қайта қарау қажет. Қоғамға бағдарланған полиция моделін қалыптастыру кешенді тәсілді қажет етеді. Бұл сыбайлас жемқорлыққа қарсы нақты мерзімдері мен ашық бақылау көрсеткіштері бар бағдарламалар қабылдаудан басталып, аймақтық ерекшеліктерге бейімделген аналитикалық жүйелер мен community policing негізіндегі ірі жобаларды бүкіл ел бойынша енгізуге дейінгі тұтастықты қамтиды. Сонымен қатар полициядағы әйелдердің санын арттыру, әйелдер мен балалар істеріне арналған бөлімдерді күшейту, қызметкерлерге психологиялық қолдау көрсету, күйзелістің алдын алу және ротация жүйесін енгізу – жүйенің адамилығын арттыратын маңызды факторлар. Қоғаммен байланыс, есеп беру және ашық түсіндіру жұмыстары – сенімді қалпына келтірудің басты құралдың бірі.
Қоғам сенім артатын полиция моделі – жай ғана реформалардың жиынтығы емес, азамат пен мемлекет арасындағы өзара сенімнің тірегі. Сол себепті полицияның рөлі ең алдымен адам құқығын қорғаудан, әділдіктің алғы шебінен табылудан көрінуі керек. Ал ол үшін ашықтық, есеп беру, кәсіби біліктілік пен парасаттылық – құқық қорғау қызметкерлерінің басты ұстанымы мен қасиетіне айналуға тиіс.