Жоспар жақсы, жүзеге асуы қалай болмақ?

Жоспар жақсы, жүзеге асуы қалай болмақ?

Жоспар жақсы, жүзеге асуы қалай болмақ?
ашық дереккөзі

10 сәуірде Үкімет ауылдарды дамытудың жаңа тұжырымдамасын бекітті. Құжаттағы жоспарлар мен міндеттер 2027 жылға дейін жүзеге асуы керек. Міндет жүктелген бірнеше жауапты мекемелердің ішінде негізігі жауапкершілік Ұлттық экономика министрлігіне жүктелді. Бұған дейін қазіргі ауылдардағы ахуал, осы уақытқа дейінгі қабылданған шаралар мен жоба­лар, сансыз жоспарлардан нәтиже аз бол­ға­нына тоқталған едік. Енді құжатта нақты қандай жұм­ыстар жоспарланып отыр­ғанына шолу жасап көрейік. Сонымен, алдағы 5 жылда Үкімет ауылдарды қалай дамытпақ? 2022 жылғы 26 қарашада Президент «Қа­зақ­стан Республикасының ауылдық аумақ­та­рын дамытудың 2023-2027 жылдарға арнал­ған тұжырымдамасы туралы» Жарлыққа қол қой­ды. Одан бөлек, Үкімет ауылды дамы­ту­дың 5 жылға арналған жоспарын әзірлеу ту­ралы тапсырма алған болатын. Ауылдарды дамытуға бағытталған жаңа тұ­жырымдама бұған дейін қабылданған, қол­даныстағы барлық жоба мен жоспар бі­рік­тірілгені, жүйеленгені айтылған еді. Бұл тұ­жырымдаманың жобасында да көрсетілген. Жауаптылардың сөзінше, жоспар ауыл­­дардың географиялық ерек­ше­лік­тері мен ар­тықшылықтарын ескере оты­рып, олардың әлеуметтік-экономикалық әлеуе­тін аша түсуге бағытталған. Құжатта ауыл­дар мен аймақтар игерілу және ауыл шаруа­шылығы үшін пайдалану сипаты, даму әлеуе­тіне байланысты 4 типке жіктеліп, оның әр­қайсына жеке жоспар жасалған. Мақсаты – ауылдағы халыққа жағдай жасау. Әр аймаққа – әртүрлі жоспар Бұған дейін экономист сарапшылар әр өңір­дің ерекшелігі ескерілетін жеке-жеке жоспарлар жасалуы қажет екенін жиі ай­татын. Бұл жолғы тұжырымдамада ауылдар төрт типке жіктеліпті. Бірінші тип – халқының саны көп, экономикасы әртараптанған, ауыл шаруа­шылығы қала маңы үлгісіндегі және ауылдық жерді дамыту үшін әлеуметтік жағдайлары қолайлы өңірлер болса, екінші типі – халқының саны салыстырмалы түрде аз және ауылдық жерлер негізінен аграрлық ба­ғытта маманданған, табиғи және әлеумет­тік жағдайлары қолайлы өңірлер. Ал үшінші типі – халық аз қоныстанған және ауыл шаруа­шылығын жүргізу үшін табиғи жағдай­лары аса қолайлы емес өңірлер. Соңғы, төр­тін­ші типі – даму қарқыны байқалмай­ты­нын, және даму үшін табиғи-климаттық жағ­дай қолайсыз өңірлер. Құжатта әр типке жа­татын өңірлердің аты да аталған. Ең алдымен, осы барлық төрт типтегі ауыл­дарға ортақ міндеттер қарасты­ры­лып отыр. Яғни, еліміздегі елді мекендердің бар­лығында дүкендер, ауруханалар, мек­теп­тер, мәдениет мекемелері, ұялы байланыс, ра­дио мен интернет желісі қолжетімді бол­мақ. Сондай-ақ инженерлік инфрақұры­лым­ның, газ, су құбыры мен кәріз жүйесі болуы, әлеу­меттік инфрақұрылымды дамыту айтыл­ған. Яғни, басқасын былай қойғанда, елі­мізде әлі күнге дейін өмір сүруге қа­жетті негізгі жағдай жасалмаған елді мекен­дер мен ауыл-аймақтар көп. Тұжырымдама­да­ғы деректерге сүйенсек, тіпті жарық тар­тыл­маған ауылдар да бар. Оған кейінірек нақ­ты тоқталатын боламыз. Бірінші типтегі өңірлерде ауыл шаруа­шылығы саласына көп көңіл бөлінбек, өңірлердің өнімдері Астана, Алматы қа­ла­ларының және еліміздің басқа да ірі қала­лары­ның тұрғындарын отандық азық-түлік тауарларымен қамтамасыз ететін болады. Жер қатынастарын дамыту көзделген, ауыл­дарда жаңа жұмыс орындарын құру үшін ша­ғын кәсіпкерлікті, оның ішінде шаруа қо­жалықтары мен ауыл шаруашылығы ко­опе­ра­тивтерін дамытуға қолдау көрсетілмек. Яғни, даму әлеуеті жоғары өңірлер ауыл шаруашылығы саласының не­гізгі драйверге айналуындағы негізгі тетік болуы керек. Бұл жерде өндірілген тауарлар бү­кіл елді азық-түлікпен қамтуға тиіс. Есте­ріңізде болса, бұған дейін Үкімет 2023 жылға қа­рай елді отандық өніммен 100 пайыз қам­титын боламыз деген еді. Бұл сөз сол сөз күйін­де қалып отыр. Екінші типтегі өңірлерде ауыл шаруа­шы­лығы өнімдерін өткізу нарық­та­рына жеткізу бойынша жұмыстар жүргізіле­тін болады. Бизнестің барлық түрін, шағын кә­сіпкерлікті және ауыл туризмі мен қолө­нер­ді қолдауға баса мән берілмек. Соның ішін­де ауылдық кооперацияны қолдау бойын­ша шаралар қабылданатын болады. Азық-түліктің қымбаттауына «үлес» қо­сып отырған делдалдар екені жасырын емес. Өткізу нарықтарын дамыту осы мәселені рет­теуге сеп болар еді. Ал ауыл туризмін да­мыту мәселесі әзірге бұлыңғыр. Себебі қара­пайым жол мәселесінің өзі шешілмей келеді. Бұл мәселеге де алда тоқталып өтетін бола­мыз. Үшінші типтегі аймақтар үшін тозған жерді қалпына келтіру, шеткі аудан­дарда ауыл шаруашылығының аз еңбекті қа­жет ететін жайылымдық мал шаруашылы­ғы, шөп өсіру сияқты салаларына көшіру көз­делген. Сондай-ақ кредитке алуды жеңіл­дету, техниканы жаңартуға және жем-шөп сатып алуға көмек көрсету мәселелері бойын­ша жұмыстар атқарылатын болады. Одан бө­лек, жер қойнауын пайдаланушылардың өз­дері жұмыс істейтін өңірлерде халықпен бай­ланыс орнатып, сол жерді дамытуға үлес қо­суын ынталандыруға да мән беріліпті. Елімізде топырақтың құнарсыздануы мен су жетіспеушілігі де аса өзекті мә­селе болып тұр. Мәселен, елімізде 24,2 мил­лион гектар жер (ауыл шаруашылығы алқап­та­рының 11,2 пайызы) жел эрозиясына, ал 4,9 миллион гектар жер (ауыл шаруашылығы ал­қап­тарының 2,3 пайызы) су эрозиясына ұшы­раған. Сала мамандары оны қалпына кел­­тіру үлкен жұмыс екенін айтқан. Мұны да жаз­ған болатынбыз. Ал жер қойнауын игеру­шілердің көбі әлеуметтік міндеттемені «фор­малды» түрде орындайды. Бұл мәселе де бұ­дан бұрын жан-жақты талданған. Ал төртінші типтегі аймақтарда су және эко­логия проблемаларын шешу, жеңілдікпен кре­дит беру және салық салу, бизнес-кон­сультация беру, ауылдық кооперацияны құру және дамыту сияқты экономикалық қолдау ша­раларын енгізуді қоса алғанда, шағын кә­сіп­керлікті дамыту шараларының орындалуы қажет. – Нәтижесінде, 2027 жылға қарай 3,5 мың тірек және спутниктік ауылдар Өңірлік стан­дарттар жүйесінің параметрлеріне сәйкес мем­лекеттік көрсетілетін қызметтер мен әлеу­меттік игіліктердің барлық спектрімен қам­тамасыз етілетін болады, – деп жазылған тұ­жырымдамада. Ал қалған шалғайдағы 2,4 мың ауыл, яғни «бо­лашағы жоқ» деп есептелетін ауылдардан ау­дан орталықтары мен ірі қалаларға ха­лық­тың көші-қон ағыны жалғасады деген бол­жам келтірілген. Айта кету керек, мұндай ауыл­дарда барлық ауыл халқының 10 пайызы өмір сүріп жатыр. Тараған ауылдар, тарыдай шашыраған халық Соңғы 5 жыл ішінде елімізде 276 ауыл тарап кеткен. Табиғи өсім жоғары, бір­­ақ халық қалалар мен аудан орталық­тары­на үдере көшіп жатыр. Мәселен, 2017-2021 жыл­дар аралығында көші-қонның теріс саль­досы 47 мың адамнан 79,1 мың адамға дейін өсіпті. Өңірлер бойынша салыстырар болсақ, ауыл халқының ең көп көшуі Абай, Ақмола, Шығыс Қазақстан, Қарағанды, Қос­та­най, Қызылорда, Павлодар, Солтүстік Қа­зақ­стан және Ұлытау облыстарында бай­қа­лады. Ең көп ауыл тараған облыстардың қа­та­рында Ақтөбе (52), Шығыс Қазақ­стан (44), Солтүстік Қазақстан (33), Қостанай (31) және Қызылорда (30) облыстары тұр. Ал 3,3 мың ауылда қазір халық саны 500 адам­нан аспайды екен. Тұрғындарының саны 5 мыңнан астам ауылдық елді мекендер не­бәрі 4,6 пайыз. Яғни, ауылдардың тарау қаупі жоғары. Аса ірі 17 ауылда халық санының көпті­гі­не байланысты статусын өзгерту мәселесі күн тәртібінде тұр екен. Мысалы, Маңғыстау об­лысындағы Бейнеу ауылы – 54 мың адам, Түр­кістан облысындағы Қарабұлақ ауылы – 50 мың адам, Алматы облысындағы Ұзына­ғаш ауылы – 47 мың адам. Ауылдардың тарауы мен ауыл халқының бас­қа қоныс іздеуіне, әрине, сол жерде лайық­ты жағдай жасалмағаны, өмір сүру сапасының тө­мендігі әсер ететіні белгілі. Соның ішінде, ше­карадағы ауылдардың жағдайы тіптен мүш­кіл. Бұған дейін шекарадағы ауылдардың жағдайына қатысты сенаторлардың кө­терген мәселесі туралы жазған болатынбыз. Де­путаттар бұл мәселе еліміз үшін экономи­ка­лық қана емес, сонымен қатар саяси және стра­тегиялық маңызға ие екенін, Үкіметтің ауылдарды дамытуға тиісті көңіл бөлмегенін және сенаторлардың парламенттік тыңдауда бер­ген ұсыныстарының негізгі тармақтарын әлі де орындамағанына тоқ-талған еді. Тұжырымдамада шекаралық аймақтар­да­ғы елді мекендерге жеке назар ау­да­рыл­ған. Мұнда инфрақұрылымды жаңарту мен негізгі қызметтерді қамтамасыз етудің ар­қасында халықтың елді мекендерден кө­шуін азайту, адамдардың өмір сүруіне қолай­лы жағдай жасау және жалпы шекара маңын­дағы аудандардың экономикалық дамуына жа­ңа серпін беру жоспарланып отыр. Яғни, ба­ғана айтылған негізгі жоспардан айырма­шы­лығы жоқ. Ал тек шекарадағы ауылдар үшін еңбек тапшылығы бар өңірлердің ше­каралас ауылдық округтер тұрғындарының жа­лақысына қосымша ақша қосу мүмкіндігі қа­растырылмақ екен. Жайлы болса, кім көшсін? Бірлі-жарым ауыл, аудан орталықтары болмаса, еліміздің басым бөлігінде инф­рақұрылым әбден тозған. Интернетпен қам­тылу жағдайы пандемия кезінде анық бел­гілі болды. Басқаны былай қойғанда, шал­ғай өңірлерде тасжол тозған немесе мүлде жол жоқ, ауызсуы мен жарығы нашар ауыл­дар бар. Мәселен, ауылдардың 25 пайызы ғана (1,6 мың ауыл) газбен қамтылған. 2021 жылғы дерек бойынша ауылдардың 99,1 пайы­зы электр жүйесімен қамтылған. 4 об­лыста 33 электрмен жабдықталмаған ауыл бар болып шықты. (Абай облысында – 3, Аты­рау облысында – 4, Қызылорда облы­сын­да – 8, Түркістан облысында 18 ауыл). Ауыл тұрғындарын таза ауызсумен қамтамасыз ету жағ­дайы әлі де шешілмей отыр. Мектеп мәселесі де өте өзекті. Ауыл­дық жерлерде барлығы 26 апаттық мектеп бар, олар негізінен Ақтөбе, Қы­зыл­ор­да, Батыс Қазақстан және Түркістан облыс­тарында. «Жайлы мектеп» ұлттық жобасына сәйкес 2025 жылдың соңына дейін перспек­ти­валы, қарқынды дамып келе жатқан ауыл­дық елді мекендерде 146 мың жаңа оқушы ор­нын пайдалануға беру жоспарланып отыр екен. Оған қоса, PISA-2018 халықаралық зерт­­теуінің нәтижелері қалалық және ауыл­дық білім алушылар арасында айтарлықтай ал­шақтықты көрсетіп отыр. Білім беру тең­сіздігі себептер қала және ауыл педагогтерінің бі­ліктілігіндегі алшақтық, педаго­ги­ка­лық кадрлардың жетіспеуі болып отыр. Интернетпен қам­тылу­ға тоқталсақ, 2022 жылдың басында ауыл­дардың 74 пайызын­да интернет бар деген мә­лімет бе­ріледі. Деген­мен интернеттің сапа­сы – бас­қа мәселе. Жол пробле­ма­сы да әлі күн­ге дейін шешілген жоқ. Одан бөлек, эко­ло­­гия­лық мәселелер де қордаланып келеді, ел хал­­қының 23,5 пайызы тозған жерлерде тұра­ды екен. Одан бөлек, ел аума­ғын­да 3 030 қо­қыс полигоны бол­са, олардың тек 21 пайызы ға­на экологиялық талаптар мен са­нитарлық нормаларға сәйкес келеді екен. Ауыл­дарда қалдықтарды жинаудың ор­та­лықтандырылған жүйесі және қал­дық­тарды шығару жөніндегі қызмет те жоқ, бұл әр жерде қоқыстың үйіліп, полигонға ай­налуына алып келеді. Жыл сайын жергілікті ат­қарушы органдар оларды жою үшін қо­мақты қаражат жұмсайды. Үкіметтің ресми сайтындағы мәлі­мет­ке сүйенсек, ауылдарда жаңа мектеп­тер мен медициналық нысандар салынып, сумен жә­не электрмен үздіксіз жабдықталады, кең жо­лақты интернет және ғарыштық бай­ла­нысы тартылады, ауыл жолдарының сапа­сы жақ­сарып, кітапхана, клуб, музей және ки­­но­театр, спорт ғимараттары сияқты мә­дени ны­сандар салынады, халыққа қызмет көр­сету орталықтары ашылады. Одан бөлек, ауылдық жерлердегі қо­ғам­дық қауіпсіздікті күшейту үшін за­манауи учаскелік полиция пункттерін салу, ау­дан орталықтарында бейнебақылау жүйе­сін енгізу, ауылдарда жаяу жүргіншілер жол­дары мен мал айдау аймақтарын белгілеу, шо­мылуға рұқсат етілген және жабдықталған орын­дар құру бойынша жұмыстар жүргі­зіл­мек. Тұжырымдамадағы міндетттерді іске асыру нәтижесінде табысы ең төменгі күнкөріс деңгейінен аз ауыл халқының үлесі 5,8 пайызға дейін, ал ауылдық жерлерде жұ­мыс­сыздық деңгейі 4,2 пайызға дейін төмен­дейді деген жоспар бар. Сонымен қатар ауыл­­дық елді мекендер сумен 100, интер­нет­пен 97 пайыз қамтылады, сондай-ақ норма­тив­тік жағдайы жақсы жергілікті жолдардың үле­сі 95 пайызға жеткізілмек. Ауылдық жер­лер­де 655 денсаулық сақтау нысаны, 183 мек­теп және 100 спорт ғимараты пайдалануға бері­леді. 650 мәдениет нысаны салынып, жөн­деуден өткізіледі. Шаруашылықсыз ауыл қалай дамысын? Ауыл шаруашылығындағы мәселелерді де бірнеше рет көтерген болатынбыз. 2010 жыл­дан бері елдің ЖІӨ-дегі ауыл шаруа­шы­лы­ғы­ның үлесі 4,5-5 пайыз деңгейінде қалып отыр. Тәуелсіздік алғанға дейін сектордың үлесі 29 пайыз болған. Демек, ауылдағы өндіріс те, жұмыс орын­дары да қысқарып, өнім өндіру кө­лемі төмендеген. Яғни, ауыл шаруа­шы­лы­ғында еңбек ететін адамдар үлесінің қыс­қаруы байқалады. Қазір ел бойынша 1 мил­лионға жуық адам осы салада еңбек етеді. Сонымен қатар ауыл шаруашы­лы­ғын­дағы орташа айлық жалақы (2021 жыл­­­дың қоры­тын­дысы бойынша – 150,7 мың теңге) соңғы бес жыл ішінде экономика бойын­ша орта есеппен 1,7 есе төмен, бұл ауыл мен қала арасындағы халық табысының деңгейі бойынша айтарлықтай алшақтықты көр­сетеді. Орташа жалақыны есептеудегі олқы­лықтарды ескерсек, бұл – жалақының шы­найы көрсеткіші емес. 2021 жылы ауыл шаруашылығындағы медиандық жалақы мөлшері – 106,9 мың теңге. Сонымен қатар, статистикаға сүйенсек, ауылдарда аз қамтылған отбасылар­дың үлесі қалалық көрсеткіштен 2 есе артық. Жоғарыда баяндалғандардан басқа, орта және шағын ауылдар үшін на­рық арқылы өнімді өткізу үшін жағдай жа­сау жөнінде шаралар қабылдау, жер, ма­те­риал­дық, қаржы және ақпараттық ресурс­тар­ға қол жеткізуді жеңілдету, сондай-ақ ауыл халқының экономикалық өсу орталықтарына қол жеткізуіне мүмкіндік беретін байланыс­тыру­шы инфрақұрылымды дамыту қажет. Ауыл тұрғындарының табысын арттыру мә­селесін агроөнеркәсіп өндірісін жандан­дыру, кәсіпкерлікті және ауыл шаруашылығы кооперациясын дамыту арқылы шешу жос­пар­­ланып отыр. Осылайша, шағын шаруа­шы­лық­тарды біріктіру және ауыл шаруашылығы кооперативтерін ұйымдастыру фермерлерге тұқым, тыңайтқыш, жанар-жағармай мате­риал­дары, жем-шөп, агротехникалық және вете­ринариялық қызметтер шығындарын қыс­қартуға, жер учаскелерін, ауыл шаруашы­лығы техникасын, ирригациялық және дре­наж­дық жүйелерді бірлесіп пайдалану есе­бінен өндірілген өнім көлемін арттыруға, сон­дай-ақ делдалдарсыз тұрақты түрде тауар өт­кізіп отыруға мүмкіндік бермек. Одан бөлек, жеке қосалқы шаруа­шы­лық­тарға жылдық 2,5 пайыз мөлшер­ле­ме бойынша жеңілдікпен шағын несие бері­летін болады.

– Сыйақының номиналды мөлшерлемесі жыл­дық 2,5 пайыз, мерзімі 7 жылдан аспай­ды, кепілмен қамтамасыз етілген. Несиенің ең жоғары сомасы – 2,5 мың АЕК немесе ша­мамен 7,9 миллион теңге, ірі кооперацияны да­мыту үшін – 8 мың АЕК немесе шамамен 25,4 миллион теңге. Несие қаражатын беру опе­раторларын облыстардың жергілікті жер-лер­дегі әкімдіктері мемлекеттік сатып алуды өт­кізу арқылы айқындайды, – деп айтылады мә­лімдемеде.
Ұйымдастыру жұмыстар мен басқа да формалды рәсімдерді ескере отырып, ал­ғашқы микронесиелер 2023 жылдың бірін­ші тоқсанының соңында беріле бастайды. Ауыл халқының табысын арттыру бойын­­ша пилоттық жоба алғаш рет 2019 жы­лы Жамбыл облысында басталған бола­тын. Мемлекет басшысы Үкіметтің кеңейтіл­ген отырысында бұл бағдарламаны бүкіл Қа­зақстан бойынша масштабтауды тапсырды. Ал биыл жобаны іске асыру үшін рес­пуб­ликалық бюджеттен 11 мыңнан астам шағын қарыз беру жоспарымен 52,4 миллиард теңге бөлу көзделіп отыр. Дегенмен бұл қаржының өз мақсатында жұмсалу-жұмсалмауы да уа­қыт еншісінде қалатын мәселе.
– Қазір тұжырымдама қабылданды. Бірақ оның орындалу тетіктері мен механизмдері әлі нақтыланатын болады. Әлі белгілі бола қой­­ған жоқ. Дегенмен мақсаты түсінікті – ауылдардың жағдайын көтеру, әл-ауқатын жақсарту. Соның ішінде жеңілдетілген, пайызы тө­мен несие беруді айтып өту керек. Осы мақ­сатта қыруар қаржы бөлініп отыр. Мен мұны тұжырымдамадағы ең жақсы, ұтымды тетік деп айтар едім. Ал енді механизмдері мен нақ­ты қалай жүзеге асырылатыны туралы жауап­ты мекемелер хабарлай жатар, – дейді Мә­жіліс депутаты Болатбек Нажметдинұлы.
Ауылдық аумақтарды дамытудың 2023-2027 жылдарға арналған тұжырымдамасында басқа да бірқатар міндет бар, оның ішінде ауыл тұрғындарын жергілікті өзін-өзі басқаруға тарту, жан-жақты мемлекеттік қолдау көрсету, туризмді дамыту, экспортты ынталандыру, экологиялық қауіпсіздікті қамтамасыз ету айтылады. Тұжырымдаманы талдап көрдік, ауыл халқын алаңдатқан негізгі мәселелердің бәрі қамтылған. Дегенмен оның орындалу-орындалмауы – мүлде басқа мәселе.