1120
Қошке Кемеңгерұлы және рухани құндылықтар
Қошке Кемеңгерұлы және рухани құндылықтар
Қошке Кемеңгерұлы шығармашылығы ХХ ғасырдың 20-жылдарындағы ұлт тұлғалары ізденісін айқын аңғартады. Бұл ізденістің мәні Алаш мүддесіне адал болып, елді ағарту, әлемдік көркемөнер формаларын қазақ топырағына лайықты орнықтыру, интеллектуалдық әлеуетті молайту еді. Қаламгердің прозаға, драматургияға, ғылымға (тарих, лингвистика, агрономия, педагогика), әдеби сын мен журналистикаға атсалысуын осы өреде қарау керек. Осы ретте рухани құндылықтарын байыптау мен оны жаңа кезең оқырманына жеткізу – Қ.Кемеңгерұлы мұрасының алтын арқауы.
Жалпы осы мәселені сөз етер алдында «құндылық» деген ұғымды талдап-таразылап алайық. Ә дегенде бұл сөз аударма («ценность») екені байқалады. Бірақ ХХ ғасырда ерікті де, еріксіз де ықпалдастық үдерісі жүргендіктен, бұдан қатты шошуға болмайды. Қазақта «құндылық» ұғымын жеткізе алған «қасиет», «қадір» т.б. сөздер аз емес. Сондықтан пән сөзіне айналған «құндылық» жаңа мәнге ие болды.
Адамзаттың бүгінгі танымы «құндылықты» жіктегенде – «ақиқат», «түзік жол», «адамның ішкі әлемі», «сүйіспеншілік», «күштемеу» ұғымдарын алға шығарады. Ал, мұны тарата айтсақ, әлем мен елді тек жақсылыққа бастайтын, қазақша айтқанда, ұшпаққа шығаратын және адамның қолымен, еңбегімен жасалатын іс-әрекеттің жүйесі айқындалады. Олар: денсаулық, отбасы берекесі, орта мен дос-жаран ынтымағы, өмірден орын табу, еңбектің рахаты, діни және ұлттық жоралғылар, шығармашылық, демалыс, ізденіс, әлеуметтік мәртебе, еркіндік, тұрақтылық.
Енді «осы айтылғандар Қ.Кемеңгерұлы кезеңіндегі Қазақ елі өмірінде болды ма?» деген сұраққа қаламгер ойымен жауап беріп көрейік. «Бір кезде ауыздан жалын шашқан, жалаңаш қолмен өткір қылыш жүзін қайраған ерліктің арқасында жер сілкіндіріп, көк тітіреткен ер едім. Ұшы-қиыры жоқ сары дала, жасыл тоғай, асқар тау, дертке шипа мөлдір, салқын суға ие едім. Байлық, бақыт, шаттық сарайында еркелік құрушы едім. Енді, міне, қара шаңды жамылып, салқын сыздың үстінде сасық, тар, қараңғы, көр абақтыда, жасағанның кең жарық жерінде жүріп, таза ауада еркін дем ала алмай, жан досымды көре алмай, бейшара құлдай құнсыз, үнсіз жанды жеп жатырмын» («Тұтқынның ойы» әңгімесінен). Бұл – аллегориялық көркем шығарма. Бірақ елдің басына түскен ауыр халді айнытпай жеткізген. Ал, осы тұтқын (қазақ ұлты) тар қапасқа қалай түскен? «Жазықсыз жараландым, тұтқын болдым. Іші – қанды мұз, сырты – жылы көлгір, хайуан мінезді, адам пернелі жау алдап тұзаққа түсірді. Қандай тұз ащы бейнетпен тапқан мүлкімді алды. Ен жайлап, еркін өскен мекенімді алды. Бәрінен де қымбат алтын басты қорлап тұтқынға алды. Адам деген атымды жоғалтты» (Бұл да сонда).
Жоғарыда адамзат мойындаған «құндылықтар» мен қанпезер отарлаудың зардабынан «адам», «ұлт» деген атынан айырыла жаздаған қазақ тағдырын салыстырайық. Міне, Қ.Кемеңгерұлы елшіл замандастарының шығармашылығы – Құдайдың өзі сыйлаған елдің қарапайым құқын қалпына келтіруге бағытталған-ды.
Құндылықты қалпына келтірудің яки күрделі заманда жұрт қатарына қосылудың жолы бар ма екен? Әрине, бар. Мұны «Отаршылдық ұсқындары» әңгімесінде Қошке былайша түйіндейді: «Тұрмыстан ел қазағының соққы көретіні – надандығы, оқымағандығы. Оқыған мен таяқ жемеймін, «арда» ешкім келемеж қылмайды. Ел қазағы оқымай бұл құлдықтан құтыла алмайды».
«Рухани құндылық» деген ұғымның байыбына барсақ, әдетте оны «материалдық құндылықтан» тыс мәдени құндылықтардың жиынтығы есебінде қараймыз. Ғылым жүзінде оған «діни, этикалық, эстетикалық құндылықтар» деп баға береміз.
Қ.Кемеңгерұлы ата діннен айнымаған, діни салт-дәстүрді қадір тұтқан қажының перзенті ретінде «1912 жылы қазақ даласын шимайлап өтетін 20 тарау жолға (темір
жол – Д.Қ.) пылан жасалған еді» деп отаршылдықтың саяси-экономикалық негізіне талдау жасай білген оқымысты ретінде құндылықтар құлдырауының себеп-салдарын айқындай алды.
Қаламгер ХІХ-ХХ ғасырдағы діни қызметтің ұлт дамуына қолғабыс ете алмай жатқаны осы саладағы жетекші адамдардың шешімсіздігінен, пендешілігінен және оларды алдап матаған патша өкіметінің қулығынан деп біледі. «Хүкіметтің қазақ билеушілеріне «жалпақ шешей» болып алғашқы кездерде мешіт салып, құрметтеуіне үлкен себептің бірі – Орта Азия мұсылмандарының дін атымен саясат жүргізіп, қазаққа әсер беруінен қорыққандығы» деп жазған Қошке орыс миссионерлігінің болмыс-бітіміне де тоқталады. Қайраткер бүй дейді: «1912 жылы Святейший Синодтың мынадай пікірі болды: «Бір қазаққа екі орыс көрші болса, қазақ кедейленеді. Содан барып қазақты орыс қылу оңай» («Қазақ тарихынан» кітабынан).
Этикалық құндылықтарға келсек, еріксіз жүзеге асқан орыс-қазақ қарым-қатынасы елге не үйреткені де Қошке мұрасында зерделенген. «Қалың қазақтың алдымен көргені – ел арасына шыққан, үкіметтің қол тоқпағы болған казак-орыс отрядтары, адамшылықтан азған, пара алуды, қорыққызуды өзіне парыз деп білген төрелер, алдау жолына арын сатқан саудегерлер, қарауылға қойылған казак-орыс қалалары. Ресей хүкіметі қазақ білім-өнерге пісіп, қатарлы ел болсын деген жоқ», деп жазады қаламгер. Осындай дәлелді алға тарта отырып, Қошке мынандай қорытынды жасайды: «Хүкімет көздері ақ жолдан адасқан соң, шын жолмен жүріп талай жапа шегіп, запыс болғандықтан, қазақтың көпшілігі өтіріктің ордасы болып алды. Жаратылысқа шаруасы жақын тұрған халықтың жас бала сияқты көрсеқызар, қорқақ, бір алдағаннан қайтып аяқ баспайтын, бір сенімі қайта сенбейтін мінезі болады. Қазақ та солай болып алды».
20-жылдары Қ.Кемеңгерұлына кеңсе қызметкерлерін (шенеунік) қалыптастырып дамыту туралы біраз сұрақ қойылған. Соның бірі мінезге байланысты. Қаламгер соған былай жауап беріпті: «Жақсылық та, жамандық та қолынан келетін өжет, байдан қаймықпайтын епті жігіттер екі түрлі болады: 1) үлгі-өнеге көрсе, тұрмыс шарты түзелсе, жамандығы қалып, іскер адам болып кететіні бар; 2) туысында жамандыққа бейімділігі бар адам үлгі көрумен, тәрбиемен түзелмейді» («Кеңсе қызметкерлері туралы» сұхбатынан). Жауаптан кеңестік кезеңнің табы да, сонымен бірге алда келе жатқан қанқұйлы 30-жылдардың елесі де сезіледі. Мұны өзі «Алтын сақина» пьесасында: «Алланың сайтанынан адамның сайтаны күшті» деп те жазған-ды.
Әрине, бесаспап қаламгер Қ.Кемеңгерұлы мұрасында рухани және этикалық құндылықтарға байланысты ой-пайымдар аз емес. Соның бірі – «сырт көз» сыншының субъективті-объективті көзқарасына байланысты ой.
Қошке ешқашан қазақ ауданында қалған емес. Ол белгілі бір мысалды дәлелдегенде орыс және әлем тұлғаларын дәйек етіп отырады. Мәселен, аты дардай «Орыс мәдениетінің тарихы» (өз атауы «Очерки по истории русской культуры [в 3 частях]») атты еңбек жазған Кадет партиясының көшбасшысы, Мемлекеттік дума депутаты, Уақытша үкіметтің Сыртқы істер министрі П.Милюковтың «түрік балалары еуропалықтарды мазақтайды» деген пікіріне Ресейдегі осындай жағдайды (орыс жігіттері мен балаларының өзге ұлттар туралы анайы қылықтары) көрмейтінін қарсы қояды. Сондай-ақ Герман жұртының әйгілі қаламгері Генрих фон Клейстің «Михаэль Кольхасс» повесінен мынандай сілтеме алады: «Егер маған тағдырда аяқпен тебілуге жазылса, онда менің адам болып жүргенімнен ит болғаным артық».
Жаратылысынан гуманист Қ.Кемеңгерұлы адами және рухани құндылықтардың құлдырауы – еліне, ұлтына, нәсіліне қарамай астамшылықтан, надандықтан, мәдениетсіздіктен, қарапайым ғана кісілік парықты тең ұстанбаудан деп біледі.
Арада ғасырға жуық уақыт өтті. Әлем сапа емес, сан жағынан ғана өзгергендей. Сондықтан Қошкенің рухани құндылықтар туралы айтқан пайымдары әлі көкейкесті.
Дихан ҚАМЗАБЕКҰЛЫ, Л.Гумилев атындағы ЕҰУ проректоры, ҰҒА академигі