Әдеби шығармадағы әр деталь, әр зат шығарманың мазмұнын байытып, айтар ойын айшықтай түсетін құнды құрал. Әдеби шығармада бос кеңістік, орынсыз заттар әлемі болмауы тиіс. Кейде бір шығарманың өзекті ойын елеусіз бір зат көрнекілендіре түседі. Қазақ әңгімелерінде сандық, қара шәугім, қамшы, ошақ жайында жазылса, оқырман міндетті түрде оның кейіпкермен тығыз байланысы бар екенін сезінуі керек. Символдық мәнінен бөлек, оқиғаға тіке қатысы болатынын да ұмытпаған жөн. Егер көркем әдебиетте заттар өз орнында тұрмаса, өз мағынасында дұрыс қолданылмаса, ол шығарманың құнын әлсіретеді. Әдеби интерьер дегеніміз – әдеби шығармадағы кеңістікті толтырушы заттар әлемі.
Көркем әдебиеттегі заттар әлемін, әдеби интерьерді зерттеу – қазіргі әдебиеттану ғылымындағы өзекті мәселелерінің бірі. Шетелдік және отандық ғалымдар әдеби интерьерді көркем шығарманың ажырамас бөлігі ретінде қарастырып, оның қандай қызмет атқаратынына мән беру керек екенін зерделей түсті. Адам баласының айналасын қоршап тұрған әрбір заттың біздің таным-түсінігімізде қалыптасқан мәні мен мағынасы, өзіндік атқарар қызметі бар. Біз қолданатын заттар әлемі адамның өмір сүру салты мен мәдениетінен, психологиясынан хабар береді. Заттар әлемі адамзат тарихының терең қатпарларын ашуға, кейіпкер мен оның айналасында өрбіген түрлі оқиғаларды өз биігінде суреттеуге, адам жанының құпия сырларына үңілуге мүмкіндік береді. Яғни, шығармада кездескен әрбір заттың жазушы қиялымен ұштасқан белгілі бір мақсаты болады. Адам баласының өз қолынан шыққан тұрмыстық заттар, мәселенки, үй кеңістігінде орналасқан жиһаздар мен құрал-саймандар шығармадағы кейіпкермен байланысып, оқырманға өзгеше әсер қалдырып, жұмбақ әлемнің есігін ашады. Әдебиеттану ғылымында шығарманың осындай баяндау бірлігін «Әдеби интерьер» немесе «Заттық әлем» деп атайды.
Әдеби шығармаларда бұл кейіпкерлерді қоршап тұрған кеңістікті қайта құрудың бір түрі. Пейзаж сияқты, интерьер де әртүрлі бөлшектерден құралады және іс-әрекеттің бағытын көрсетеді, сол үшін де қаламгер үшін маңызды бөлшектерді таңдай білу аса қажет.
Интерьер сөзі француздың «interieur» сөзінен шыққан, «ішкі» деген мағынаны білдіреді. Бүгінгі таңда әдеби интерьердің көркем үлгісін арнайы категория ретінде қарастырып, шығармадағы қызметін жан-жақты саралау турасындағы зерттеулер толық жүйеленіп біткен жоқ. Десе де, шетелдік, отандық әдебиеттану ғылымында әдеби интерьердің өзгеше белгілері мен өзіндік ерекшелігін анықтайтын нақты тұжырымы толық қалыптаспады десек те, интерьердің қолданысы, көркем мәтін ұйымдастырудағы қызметін бірқатар ғылыми зерттеулерден байқауға болады. Біз өмір сүретін ортада көріп жүрген жануарлар мен түрлі тұрмыстық реалиялар, орындар, бұйымдар, адам қолынан пайда болған заттық әлем әдебиетте ерекше маңызды.
Жаңадан жарық көріп отырған «Қазіргі қазақ прозасындағы интерьердің қызметі мен көркемдік поэтикасы» атты монографиялық еңбекте заттар әлемінің әдебиеттегі маңызын талдаған. Филология ғылымдарының кандидаты, М.Өтемісов атындағы университеттің қауымдастырылған профессоры Рита Сұлтанғалиева мен әдебиеттанушы жас ғалым, магистр Балнұр Рысқалиеваның бірігіп жазған еңбегі әдебиеттегі интерьер әлемін жете түсінуге жол ашқан деуге болады. Шығармада кездескен бір ғана зат кейде тұтас шығарманың көркемдік-эстетикалық мәнін күшейтіп, оқырман санасында қалыптасқан мән-мағынаны одан әрі арттырып жіберуі мүмкін. Әдебиеттегі интерьер кейде көркемдік деталь қызметін атқарып қоймай, адам болмысын ашуға қызмет етеді. Біз өмірімізге өрнек берген әрбір затқа жасампаз көзқарас тұрғысынан қарап, осы уақытқа дейін жинақталған пікірлерімізді қайта електен өткіземіз.
Авторлар орыстың әдебиеттанушы ғалымы И.Судосева «интерьер» ұғымын алғаш әдеби категория ретінде қарастыра келіп, оның сәндік, бейнелілік, мекеншақтық негізгі қызметтерін айқындағанын айтады. Шығарма кейіпкерінің образын айқындауда, характеріне үңілуде, қоғамның әлеуметтік-тұрмыстық, мәдени-адамгершілік тұстарын саралауда интерьердің атқарар қызметі бөлек. Демек, интерьерсіз, заттық әлемсіз белгілі бір кезеңді, уақыт бейнесін елестету мүмкін емес. Мысалы, Шыңғыс хан өмір сүрген кезеңдегі адамдар қолданған заттар, киіну үлгісі, тұрмысы, үй-жайы, қолданған құралдары қазіргі адамдарға сол кезең жайлы хабар береді және біздің дәуірден мүлдем өзгеше екенін бірден байқайсың.
Еңбекте детальдердің қызметін анықтауда көркем прозадағы заттар әлемінің көркемдік қызметін жете зерттеген ғалым Г.Пірәлиеваның бірқатар ғылыми пайымдауларына да ерекше көңіл бөлінген. Ғалым «Сөз өнеріндегі заттық әлемнің көркемдік қызметі: Шығармадағы өмір шындықтарын бейнелей отырып, көркемдік кеңістік пен уақыт аясында көрініс табады. Көркем шығарманың барлық түрінде кездесетін заттық әлем тарихи кезеңді, әлеуметтік ортаны, мезгіл-мекенді бедерлейді. Заттық әлем – кейіпкерді қоршаған психологиялық ортаны, табиғатты, интерьерді дәл және нанымды береді. Заттық әлем – ең бастысы кейіпкердің табиғатын, талғамын, тұрмыс-тіршілігін, мінезін суреттеуде көптеген көркемдік, психологиялық қызмет атқарады. Шығарма поэтикасын құрайтын пейзаж кез келген көркем шығарманың көркі десе болғандай, адам мен табиғат қандай тығыз байланыста өмір сүрсе, адамзаттың көңіл күйі де сол табиғат құбылысымен бірге өзгеріп отыратыны да табиғи нәрсе» деп анықтама береді.
Әдеби интерьердің атқаратын қызметтері бір-бірімен тығыз байланысты және бір-бірін толықтырып тұрады. Шығарманың өн бойында ұшырасатын интерьер детальдары оқиғаның шырайын кіргізіп, әрі психологиялық ахуалды көрсетіп, әрі уақыт пен кеңістік тоғысындағы адам мен заттар әлемі арасындағы тамыры тереңге кеткен байланыстың дәлелі болуы мүмкін. Бұл жөнінде монография авторлары Г.Пірәлиеваның ойын айшықтай түседі. Көркем туындыда кейіпкердің киген киімі психологиялық және философиялық, әлеуметтік қызметте ғана көрініс таппай, сонымен қатар кейіпкерге қатысты өткен оқиғаның куәгері, өмір естелігінің құпиясының алтын кілті ретінде де оқырманға әсер етеді. Мысалы, кейіпкердің өткен өміріндегі, балалық шағындағы естеліктерінде бір зат ерекше ыстық болуы мүмкін. Оны еске түсіретін сурет, киім немесе тағы басқа еріксіз ойға оралатын заттарды да шығарма мәтінінде кездестіруге болады.
Адам баласы қоғамнан, өзін қоршаған табиғи ортадан тыс өмір сүре алмайды. Ол өзінің талғамына сай киінеді, өз көзқарасымен жүріп-тұрады, дүниетанымына қарай адамдармен аралас-құралас болады. Әдебиеттің негізгі объектісі адам, ал адамзат баласының өмірі айналасындағы заттық әлеммен тығыз байланысты болғандықтан, суреткерлер кейіпкердің қолданған затын, киген киімін, тұрмыс жағдайын назардан тыс қалдыра алмайды. Ал олардың қолданған заттары өз кезегінде иесінің қандай жан екенін білдіріп тұратыны ақиқат.
Әдеби интерьердің мекеншақ қызметінде заттық әлеммен қатар кейіпкердің іс-әрекеті, мезгіл арқылы айқын анықталады. Бұл жайында монография авторлары нақты шығармаларға талдау жасаған.
Жазушы Нұрғали Ораздың 2008 жылы жарық көрген «Тауда айды тамашалаған түн» атты шығармасы әдебиетсүйер қауым арасында кеңінен танымал болды. 16 жасар қыздың шығарманың бас кейіпкері Маратты таудан айды тамашалауға шақырудан басталады. Екеуінің арасындағы оқиғалардан «Жерұйық» кафесіне келгендегі мына әдеби интерьерлік суреттеулерді байқауға болады: «Киіз үйдің ішінде қымыз иісі аңқиды. Төр жақтағы көне сандық ескінің көзі сықылды; оймыштап салынған ою-өрнегі мен аузындағы қара құлыбынан бастап, жүк аяғына дейін талай жыл, талай заманаларды басынан өткергенін айтпай-ақ аңғарып тұр», «Қызық. Мына машина оның көзіне біртүрлі жылы ұшырап көрінді. Одан түскен ал қызыл жібек көйлекті, сұңғақ бойлы сұлу бойжеткен бұған қарап қолын бұлғап, ескі танысын кезіктіргендей жымиып күлді». Шығарма уақыты осы кезеңде суреттелсе де, ондағы заттық детальдарға «көне», «сонау» сынды тіркестерін қолдану арқылы сол кездің қилы шақтарына сапар шектіреді. Тіпті, кейіпкерлер ондағы заттар мен адамдардың байланысын көз алдарына елестеді. Сол арқылы оқырман санасында қаламгер шығармадағы болмысты, кейіпкер өмір сүретін ортаны, сол кезеңнің ақиқатын көркемдік детальдар арқылы жеткізуді мақсат тұтады.
Дәурен Қуаттың «Мүйіз тарақ» шығармасы да авторлардың зерттеу нысанына ілінген. Жазушының осы шығармасында әдеби интерьердің хронтоптық сипаты айқын көрінетініне тоқталады. Себебі шығарманы оқи отырып, үш қоғамдық формацияны көз алдыңызға келтіресіз дейді монографияда. Олар бір-бірімен үйлесе жалғасқан, ықпалдас бейнеленіп, кейіпкер өмірінің кезеңдері бойынша кестеленеді. Шығарма басында кейуананың күндегі күйбең тіршілігін суреттеуден бастаса, автор оның туған ауылы мен бала күнін еске алуымен аяқтайды. Десе де, автор шығармадағы екі кезеңдік формацияға мән бермей, бірден сол оқиға өтіп жатқан уақыттың ағынымен жалғастыра түседі. Тіпті, кейіпкерлердің де қасиеттерін бағалап, оларды бөлмей, тек іс-әрекеттері арқылы оқырманға ой тастауды мақсат еткен. Зерттеуші ғалымдар автордың кейіпкер мінезін заттық әлем арқылы ашуға тырысқанына мән берген. Адам өмірінің жастықтан орта жасқа, кейін қарттыққа ұласуын, қоғамдағы өзгерістер мен қысылтаяң шақтарды, адам баласының адамгершілік таразысындағы оң және сол қадамдарын төрт деталь арқылы сипаттайды. Монография авторлары күміс тараққа баса мән берген. Күміс тарақ арқылы оқырман Рымкеш кейуананың жастық шағына сапар шегеді. Қытайдағы қазақтардың тұрмысына назар аудартады. Күміс тарақ – кейіпкер санасында жастығының, жан-жағындағы адамдарға деген сенімі, аға мен қарындас арасындағы сүйіспеншіліктің, туған жерге махаббатының белгісі ретінде көрінеді. Қаламгер шығармада көрініс тапқан екі қоғамдық жүйенің бір-біріне идеялық тұрғыдан ұқсастығын, қарапайым халықтың содан шеккен зардабын бір ғана тарақтың қасиетіне сыйдырып жібереді.
Монографияда Мақсат Мәліктің «Құдық басындағы екеу», «Ағаш адам», Жадыра Шамұратованың «Сандық», Досхан Жылқыбайдың «Қазан түйнектері» және басқа авторлардың шығармаларын талдай отырып, әдеби интерьердің қасиеттері мен ерекшеліктерін жан-жақты ашып көрсеткен. Монография ХХ ғасыр әдебиеті мен бүгінгі әдебиетті салыстыра отырып, әдеби шығармалардағы заттар әлемінің қолданылу барысындағы ерекшеліктерге де мән берген. Ұлы жазушы Бейімбет Майлин әдеби интерьерді өте орнымен қолдана білген суреткер. Оның әр шығармасының поэтикалық қуаты шығармаларында кейіпкер әлемін ашып көрсететін заттарды боямасыз қабыстыра алуында десек те болады.
Әдеби интерьердің сәндік қызметі хронологиялық тұрғыдан шығармаларда көрініс табуында бірінші болып ерекшеленбек. Кез келген шығарма авторының айналаны талғамға сай, әдемі суреттеуінің өзі де бір шеберлік. Оқырманның санасы, талғамы жоғарылаған сайын, әдеби интерьерді қолданудың да талабы жоғарылай түспек. Авторлар сөз қылып отырған интерьердің қай-қай қызметін алып қарасаң да, қазіргі қазақ прозасының негізінде талдап түсіндіруге болатынын алға тартады. Көркем мәтін негізіне жаңаша леп беріп, адам өмірі мен характерін, жекелеген заттар арқылы кейіпкер образын ашып көрсетіп, интерьердің көркемдік қызметін одан әрі зерделей түскен.
Авторлардың пайымынша, әдеби интерьердің сәндік қызметі көркемдік тұрғысынан өзіндік бірнеше мақсатты көздейді: шығарма оқиғасының орнын безендіру; шығарманың әрекеті өрбитін орынға лайықты декорацияларды қолдану; оқырман санасына шынайылық бейнесін қалыптастыру.
Әдеби интерьер қызметін зерттеушілердің ойы шығармада сәндік интерьерді қолдану арқылы оқиғаның шынайылығын, эстетикалық құндылығын арта түседі деген пікірге жанасады. Тұтас оқиғаны әсем заттармен бірге қарастырып, оны шығармаға арқау ете білу – оқырман үшін ерекше эстетикалық ләззат алудың көзі ретінде қабылданады.
Шығармадағы уақыт пен кеңістікті зерттеу арқылы жазушының дүниені қабылдауы, жеке авторлық жазу стилі, шығарманың композициясын анықтауы, көркем образдарды ашуы жайында кең мағлұмат табуға болады. Жазушы өз шығармасында оқиға өтетін белгілі бір кеңістікті жасайды. Ол кеңістіктің ауқымы кеңейіп, оқиғадан да тыс көп дүниені қамтуы мүмкін. Авантюралық, саяхаттық немесе фантастикалық, модернистік романдарда оқиға жерден тыс басқа әлемдерде өтуі мүмкін. Сонымен қатар оқиға бір бөлменің ішінде ғана немесе бір күн, бір сағат ішінде өтуі де ықтимал. Кеңістіктің «географиялық орта» ретінде нақты, реалды түрі болады.
Бір сөзбен айтар болсақ, «адам мен зат» бір-бірінен ажырағысыз ұғым. Заттың әдебиетте бейнеленуінің тәсілі де сан-салаға ұласып, жылдан-жылға олардың көркемдік қызметі мен міндеті де күрделене түсті. Шығаратын түйін біреу, ол – шығармадағы оқиға өтер орын мен кеңістік, уақыт, интерьерлер мен заттар, бәрі де кейіпкердің табиғатын, көңіл күйін, мінез-құлқын, рухани әлемін ашуда эмоционалдық, психологиялық, көркемдік қызмет атқарады.
Адам өмір сүретін ортада заттық әлемнің рөлі ерекше. Сол үшін де ұлттық прозамызды зерттеу үдерісінде әдеби интерьер қызметін әлі де зерделеу өзектілігін жоймақ емес. «Қазіргі қазақ прозасындағы интерьердің қызметі мен көркемдік поэтикасы» аталған монографиясы туралы осындай қорытынды жасауға болады. Мұндай монографиялар қаламгерлердің өз шығармасының көркемдік деңгейін жетілдіруі үшін маңызды дер едік.
Тоқтарәлі ТАҢЖАРЫҚ