Кімдікі дұрыс, кімдікі бұрыс?
Біз бұл мәселе бойынша тұрғындардың қолында бар құжаттармен танысып шықтық. Бұған дейінгі өткен сот отырыстарының да шешімі бар. Бәрі заң талаптарына сай жүзеге асқан. Бірақ 12 жылға созылған түрлі сот процестерінің тұшымды жауап таба алмай келе жатқаны мүлдем қызық. Ал құжаттарды сөйлетсек, айталық 2013 жылдың 11 наурызы күні Талдықорған қаласында өткен сот отырысының шешімі бойынша, Жұмабек Сырлыбаевтың 22.02.2007 жылы №900135 актісі жалған екені ескерілген. Сондықтан Алматы облысының соты «Кооператор» бау-бақша серіктестігінің шағымын толықтай қанағаттандырады делінген. Сондай-ақ, «22.02.2007 жылы берілген №900135 мемлекеттік акт құжаты мен мемлекеттік тіркеуі заңсыз деп табылсын» дегенді бадырайтып жазса да, бұл мәселе де әлі күнге шешілмей отыр. Бұдан кейін де сағызша созылған сот отырыстары жалғасып келеді. Соңғы жылдары жұрттың көкейіне «жерді заңсыз басып алып, иелік ету» деген астамшыл пиғыл дендеп еніп алған сияқты. Әсіресе, Алматы және Астана сынды ірі қала іргесіндегі елді мекендерде осындай өрескел оқиғалардың жиі орын алғаны жалпақ жұртқа мәлім. Заң бар жерде – тәртіп бар. Алайда әркім заңды белден басып, өз дегенін істей берсе, заңнамалық құжаттың қаншалықты маңызы бар? Жалпы, мемлекет меншігіндегі жерді заңсыз басып алу неге көбейіп кетті? ҚР Бас прокуратурасы жер телімдерін заңсыз басып алуға тосқауыл қою жөніндегі жұмысты негізгі үш бағыт бойынша қарастырғанын ескерген жөн. Олар – жерді басып алуға себеп болатын жағдайларды жою, осындай фактілерді алдын алу жүйесін жетілдіру және жерді басып алумен байланысты жағдайларды құқықтық шешу. Халыққа арналған жер телімдерімен алаяқтық фактілерін болдырмау бойынша жадынамалар әзірлеген Бас прокуратура онда жер телімдерін беру тәртібі, қалай алаяқтардың құрбаны болмау, келісімдерді қалай дұрыс жасау, қалай жер заңнамасын бұзушыға айналмау бойынша ұсыныстар және басқа да маңызды кеңестер ұсынды. Жерге қатысты заң бұзушылықтардың жолын кесудің тиімсіз жүйесі, жерді бөлу рәсімінде ашықтықтың жеткіліксіздігі жерді өз бетімен басып алудың негізгі себептері ретінде аталып өтілді. Бас Прокуратура атап өткендей, жер әрқашан ең маңызды игілік болған және бола береді, сондықтан біз бірлескен күш-жігерімізбен жеке үй құрылысына арналған жерді пайдалануды тәртіпке келтіруіміз қажет. Әрине, жер мәселесіне қатысты түйткілдер біртіндеп шешімін табуда. Дегенмен, әлі де заңға бағынғысы келмейтін кекірттердің әр жерден төбе көрсететінін жасырып қайтеміз. Жерді өз бетімен басып алуға негізгі себеп не? Бірінші – жасаған істеріне жауапкершіліктің жоқтығы. Қылмыстық кодекстің 201-бабының нормасы қолданылмайды. Екінші, әкімдіктер жерлерді уақтылы тексермейді. Өздігінен басып алудың жолын дер кезінде кеспейді және құқық бұзушылар осыны пайдалануды жалғастыруда. Үшінші, жерлерді бөлу рәсіміне сенімсіздікпен қарау. Адамдар жердің адал жолмен, тамыр-таныссыз алынатындығына сенбейді. Төртінші, жеке тұрғын үй салуға дайын жердің болмауы. Демек, жерлерді өздігінен иеленіп алуға қарсы іс-қимылдың тиімді тетігін құру керек. Ол үшін қылмыстық жазалаудың тиімсіз жүйесін қайта қарау, жерлерді басып алуды Қылмыстық қудалаудың жеке құрамына шығару ұсынылады. Екінші, жерлерді басып алу фактілері бойынша мемлекеттік бақылау рәсімдерін жеңілдету. Үшінші, барлық жерде өздігінен басып алуды ерте анықтау жүйесін құру. Ол үшін спутниктің мүмкіндіктерін пайдалану арқылы заңсыз басып алуды көру және оны дер кезінде жолын кесу.Жерді заңсыз басып алудың соңы
Біз – құқықтық мемлекет құруға талпынып отырған мемлекетпіз. Ал кез келген құқықтық мемлекетте заңның салтанат құруы бірінші кезекте тұрады. Азаматтары заңды белден басып, өзімбілемдікке салынған елдің ертеңі бұлыңғыр. Ал енді жерді заңсыз басып алу – бассыздық. «Судың да сұрауы бар» демекші, қазіргі заманда иен жатқан жер жоқ. Ол жер біреудің меншігі болуы мүмкін, не болмаса жер мемлекеттікі болады. Үй салмастан бұрын азаматтар «жерді пайдалану үшін рұқсат бар ма, жоқ па» деп құқықтық органдардан сұрап білуі маңызды. Соңғы жылдары Алматы сияқты ірі қаланың маңына заңсыз жолмен халық көптеп қоныстанып алды. Оған билік рақымшылық жасап, заңдастыру жұмыстарын жүргізді. Яғни шоғырланған халықтың жылы орнын суытқан жоқ. Алайда халық осыдан кейін сабақ алуға тиіс еді. Десек те, мүлде тұрғын үй салуға болмайтын сай жерлерге баспана тұрғызып, көктемде жауын жауып, судың астында қалғанда әуелі кімді кінәлайды? Бұл төтенше оқиғаларға жергілікті әкімдік те, жер комитеті де жауапты емес. Оған сол жерлерді заңсыз басып, бейберекет үй салып алған тұрғындардың өзі жауапты. Осындай қателіктердің орын алуы заңға бағынбаудың салдарынан болып отырғанын түсінуіміз керек. Иә, билік халықтың жағдайын жасауы керек. Бірақ халық та өз кезегінде биліктің қабылдаған заңдарын мүлтіксіз орындауы шарт. P.S. Ал егер жекелеген азаматтар өз қамын күйттеп, дүйім жұрттың құтын қашыруын доғармаса ше? Өзімбілемдікке салынып, заңға мұрын шүйіре қарайтындарға тосқауыл жоқ па? Әу бастағы жоспарда бар маңызды жолды төтесінен жауып, жер телімі үшін көрші-қолаңмен сотта кездескен Жұмабек Сырлыбаевтың не көздегені бар? «Кооператор» бау-бақша серіктестігі тұрғындарының көбі сот органдары үкілеген үмітіне селкеу түсірмей, әділетті шешім шығаратынына сенім білдірсе де, күйкентайдың күнін кешіп қалғаны байқалады. Тіпті, топтың ішінен: «Өткенде бір орыстілді газет бізді қорғап жазып еді, іле-шала сол журналист қаралап жазды. Кімге сенеміз? Ақ пен қараны ажыратып беретін тілші де қалмаған ба?!» деген ренішін жасырып қалған жоқ. Біз көрген-білгенімізді жаздық. Ал ендігі үміт қара қылды қақ жаратын сотта ғана.