Электронды коммерцияның жаңа дәуірі

Бүгін, 15:15 / Túrkistan Gazeti
сурет: istockphoto.com

Қазақстанда электрондық коммерция кейінгі жылдары қарқынды дамып келеді. 2019 жылы онлайн сауда көлемі шамамен 500 млн АҚШ доллары болса, 2020 жылы пан­демияның әсерінен ол 750 млн долларға дейін өсті. 2022 жылы 1,9 миллиард, 2023 жы­лы 2,4 миллиард теңгеге жетті.  Бұл дерек­тер Қазақстандағы цифрлық сауданың тұрақ­ты өсуін көрсетеді.

Президент Қасым-Жомарт Тоқаев биылғы Жолдауында онлайн сауданы дамытудың маңыздылығын атап өтті. Расында, XXI ғасырда цифрлық технологияның дамуы сауда-саттық саласын түбегейлі өзгертіп отыр. Бүгінде электронды коммерция (e-commerce) ғаламдық экономиканың басты қозғаушы күштерінің біріне айналды. Жыл сайын интернет арқылы жасалатын сауда көлемі миллиардтаған доллармен есептелуде, әрі бұл көрсеткіш тұрақты түрде өсіп келеді. Кейінгі жылдары жасанды интеллекттің электронды саудаға енуі бұл үрдісті жедел дамытып, тұтынушы мен сатушы арасындағы байланысты мүлдем жаңа форматқа шығарды.

ДАМУ КЕЗЕҢДЕРІ

ХХ ғасырдың 60-жылдарының аяғында АҚШ-та электрондық коммерцияның ал­ғаш­қы қадамы жасалды. 1969 жылы CompuServe компаниясы құрылып, бұл саланың алғашқы ірі америкалық өкілі болды. Кейін, 1979 жылы Майкл Олдрич электрондық шо­пинг жүйесін ойлап тауып, онлайн сау­даға негіз қалады. 1970-1980 жылдары алғаш рет электрондық ақша аударымы және элек­тронды дерек алмасу жүйесі пайда болды. Сол кезеңде бұл технологияны аз адам қол­дан­ғанымен, бұл электронды сауданың ір­ге­сін қалады.

1980-1990 жылдары электрондық ком­мер­цияның негізі қаланғанымен, интер­нет­тің шектеулі қолжетімділігі оны кең таратуға мүм­кіндік бермеді. 
Тек, 1990-2000 жылдары интернет дәуірі­нің басталуымен, ағылшын ғалы­мы және ин­женері Тим Бернерс-Ли алғашқы веб-брау­зерді жариялап, миллион­даған адамға электрондық платформаларды қолжетімді етті. Осы кезеңде Book Stacks Unlimited, Netscape Navigator, Ipswitch IMail Server сын­ды сервистер пайда болды. 1995 жылы Amazon.com және eBay.com платфор­масы іске қо­сылды. Бұл электрондық сауда­ның жаһан­дық дамуына серпін берді.

Азия елдерінде де жаңа платформалар қыз­мет ете бастады. Үндістандағы India­MART, Кореядағы ECPlaza, Google AdWords, Walmart веб-сайты электрондық сауданы әр­тараптандыруға үлес қосты. Сондай-ақ DoubleClick платформасы онлайн-жарна­ма­ның дамуына ықпал етті.
2000-2015 жылдар электрондық ком­мер­ция қарқынды дамып, өмірімізге терең енді. Осы кезеңде Amazon Fresh, Instacart онлайн та­ғам тапсырысын ұсынды. Ал онлайн жар­нама мен маркетинг жүйесінде Google AdWords, Facebook Beacon белсенді қызмет етті. Интернет-дүкендер мен онлайн-мар­кет-плейс бағытында Newegg, Flipkart, Tradera, Zappos.com, электрондық төлем жүйесі PayPal, Skrill-пен байланысты дамыды.
Бұл кезеңдегі ұтымды жобаның бірі – әлеу­меттік желілер электрондық коммер­ция­ның жаңа нарығын ашып, жарнама мен тұ­тынушылық коммуникацияны автомат­тандыруға жол ашты. Бастысы, онлайн сауда мен мобильді платформаларды біріктіру биз­нес пен тұтынушы арасындағы байланыс­ты тереңдетеді, цифрлық экономикаға жаңа серпін береді.

Бұдан кейін Walmart Jet.com, Alibaba Lazada, Flipkart сатып алуы электрондық ком­мерцияны жаһандық деңгейге көтерді. Қазір электрондық коммерция бізді жаңа цифрлық дәуірге жетелеп, әлемдік экономи­кадағы рөлін күн сайын арттыруда.

E-САУДА – ЖАҺАНДЫҚ ТРЕНД

Дүниежүзілік Сауда Ұйымының сарап­шы­сы Андерс Сандберг цифрлық сауданы әлем­дік экономикадағы ең жылдам дамып келе жатқан саланың бірі ретінде мойындай­ды. Расында, электронды сауда күннен-күнге өсіп, дәстүрлі сауданың орнын толықтыра бас­тады. eMarketer аналитикалық компа­ния­сының мәліметтері бойынша, 2024 жылы әлем­дік онлайн сауда көлемі шамамен 8-8,2 трил­лион долларды құрады.

Әлемдік электрондық коммерцияның көш басында, күмәнсіз, Қытай тұр. Оның нарық көлемі 3,02 триллион доллар, яғни әлем­дік нарықтың 39 пайызы. Бұл Қытайдың e-commerce саласындағы ірі ойыншы екенін ай­қын көрсетеді.

Қытайда электрондық сауда тек көле­мі­мен ғана емес, технологиялық жаңалық­тары­­мен де ерекшеленеді. Онлайн төлем жүйе­­лері, мобильді қосымшалар және жа­сан­ды интеллект арқылы тұтынушының тал­ғамына бейімделген ұсыныстар тәжіри­бесін жақсартып, нарықты жылдам өсіруде. Ірі платформалар Alibaba мен JD.com бір елдің ғана емес, әлемдік сауданы дамытуға ық­пал етуде.

Екінші орында – АҚШ, нарық көлемі 1,16 трлн доллар, әлемдік үлесі – 20 пайыз. Аме­рика онлайн сауданы тек қана сатып алу емес, сонымен бірге инновациялық шешім­дер мен технологияларды енгізудің орталы­ғы ретінде дамытып келеді.

Ұлыбритания мен Жапония тең үлеспен, нарық көлемі тиісінше 195,97 млрд және 193,42 млрд доллар, әлемдік нарық үлесі – әрқайсысы 6 пайыз. Бұл елдерде цифрлық сауда дамып, тұтынушыларға ыңғайлы онлайн шешімдер ұсынылады.

Аз көлемде болса да, Үндістанның нары­ғы – 118,9 млрд доллар (әлемдік үлесі 4 пайыз), ал Германия мен Индонезия шама­мен тең, нарық көлемі 97 млрд доллардан асады, әлемдік үлесі – әрқайсысы 3 пайыз.

Индонезияда онлайн сауданың іл­гері­леуінде жасанды интеллект пен аналитика кеңінен қолданады. Tokopedia мен Shopee сын­ды платформалар сатып алушының мінез-құлқын, бұрынғы сауда тарихын және қызығушылығын талдап, клиенттің талға­мына бейімделген ұсыныс береді. Бұл тұ­тынушылардың сатып алу белсенділігін арттырады.

Бүгінде электрондық коммерция тек да­мыған елдердің ғана басымдығы емес, да­мушы нарықтарда да қарқынды өсіп ке­леді. 

ЖАСАНДЫ ИНТЕЛЛЕКТТІҢ РӨЛІ 

Airbnb негізін қалаушы Брайан Ческидің пі­кірінше, электрондық коммерция тұ­тыну­шы мен жеткізуші арасындағы аралықтарды жояды, платформа арқылы тәжірибе мен қыз­метке қол жеткізу жеңілдейді.

Бүгінде Брайан айтқан, тұтынушы мен жеткізуші арасындағы сенімді бай­ла­ныс­ты жасанды интеллект өз мойнына алып, жаңа драйверге айналды. Рас, ЖИ e-commerce-ны бұрынғыдан да ыңғайлы әрі тиімді ете түсті. Қазіргі онлайн платформалар тек өнімді көрсету мен сату қызметімен шек­телмей, тұтынушыны толық қолдау, сұра­­нысты болжау және сатып алу процесін оң­тайландыруды іске асырады. Мысалы, чат-боттар мен виртуалды ассистент тұ­тыну­шыға 24/7 қызмет көрсетеді. Sephora, Alibaba сынды ірі компаниялар чат-ботты пайдаланып, тұтынушының сұрағына тез жауап береді. 

Сатуды болжау және аналитика ЖИ-дің басты артықшылығына айналды. Мысалы, Amazon өз платформасында клиенттің іздеу тари­хын, сатып алу үлгісін және қараған өні­мін талдап, қай өнімге сұраныс артуы мүм­кін екенін алдын ала анықтайды. Осы ана­литика арқылы компания қоймасын тиім­ді басқарып, тауарды уақытында жет­кізуге мүмкіндік алады. Сол сияқты, Walmart ЖИ-ді пайдаланып, тауар қорын бақылау мен логистикалық процесті оңтайландыру ар­қылы қойма мен жеткізу шығынын азайт­ты.

Жасанды интеллект маркетинг сала­сында да үлкен өзгеріс әкелді. Жарнамалық науқанды автоматтандыру және клиенттің жеке қызығушылығына бейімдеу арқылы компаниялар маркетинг тиімділігін едәуір арттырды. Мысалы, Netflix өз тұтынушы­сы­ның көрілім тарихына сәйкес жеке ұсыныс береді. Ал Spotify тыңдаушының музыкалық талғамына негізделген плейлисті автоматты түрде жасайды. Бұл пайдаланушының плат­фор­мамен өзара әрекеттесуін күшейтіп, са­ты­лымды арттырады.

Бүгінде әлемнің көптеген елінде ресми немесе бейресми түрде «Бойдақтар күні» ата­­лып өтеді. Осы мереке аясында Alibaba ком­паниясы жасанды интеллект арқылы тұтынушыларға арнайы ұсыныстар жасап, сатуды жылдамдатты. Нәтижесінде, компа­ния­ның бір күндік табысы миллиард дол­лар­дан асты.

Осылайша, ЖИ электрондық коммер­ция­ны жаңа деңгейге көтеріп, сауда процесін жылдам әрі тиімді етті.

ҚАЗАҚСТАНДАҒЫ E-COMMERCE

Қазақстанда электрондық коммерция кейінгі жылдары қарқынды дамып келеді. 2019 жылы онлайн сауда көлемі шамамен 500 млн АҚШ доллары болса, 2020 жылы пан­демияның әсерінен ол 750 млн долларға дейін өсті. 2022 жылы 1,9 миллиард, 2023 жы­лы 2,4 миллиард теңгеге жетті.  Бұл дерек­тер Қазақстандағы цифрлық сауданың тұрақ­ты өсуін көрсетеді.

Кейінгі бес жылда онлайн сауданың өсу қарқыны жыл сайын 15-20 пайыз шамасында болды, бұл Қазақстанның цифрлық сауда сала­сында тұрақты даму жолында екенін көр­сетеді. Бұл тенденция алдағы жылдары да жалғасып, жаңа технологиялар мен ЖИ интеграциясы арқылы нарықтың әрі қарай кеңейетіні күтілуде.

Электрондық коммерцияның дамуы тек цифрлық платформаларға ғана емес, сонымен қатар логистикалық инф­ра­құры­лымға да байланысты. Дүниежүзілік сауда ұйымы мен халықаралық экономи­ка­лық ұйымдар жанындағы Тұрақты өкіл Қайрат Төребаевтың айтуынша, Қазақстан мен Қытай арасындағы электрондық сау­да­ны дамыту, сондай-ақ Қытай – Орталық Азия – Ресей және Еуропа арасындағы сауда алмасуды ілгерлету мақсатында электрондық сау­даның логистикалық инфрақұрылымын же­тіл­діру бойынша белсенді жұмыстар жүр­гізілуде. Бұл шаралар қазақстандық тауар­лар­ды халықаралық нарыққа шығару мүм­кін­дігін арттырып қана қоймай, ел ішіндегі жеткізу желілерінің тиімділігін де күшейтеді.
Қазақстандық тұтынушылар арасында ең танымал платформалар ретінде Kaspi.kz, Wildberries, Flip.kz және OLX.kz аталады. 

Kaspi.kz – әмбебап төлемдер мен онлайн сау­да, Wildberries – халықаралық тауарлар мен ішкі жеткізу, Flip.kz – электрондық құ­рыл­ғылар мен техника, OLX.kz – тұтынушы­лар арасындағы сауда. 

Сонымен қатар Halyk Market, Forte Market, Jusan Market, Clever, Arbus.kz сияқты плат­формалар қызмет көрсету аясын кеңей­тіп, онлайн нарықтағы бәсекелестікті кү­шей­туде. Ал халықаралық платформалар ара­сында OZON, Wildberries, Alibaba, JD.com та­нымал. Мысалы, Alibaba-да 290-ға жуық қа­зақстандық өндіруші халықаралық на­рық­қа шықса, JD.com платформасында Қа­зақ­станның Ұлттық павильоны ашылды, ол 30-дан астам өнім түрін ұсынады.

Алдағы жылдары жаңа технологиялар мен ЖИ интеграциясы арқасында электрон­дық сауда саласы әрі қарай кеңейіп, Қазақ­стан­ды аймақтық және халықаралық дең­гейде цифрлық сауда орталығына айнал­дыруға мүмкіндігі бар. 

Нұрлат БАЙГЕНЖЕ