Жетісу жыр өнері үшін айтысты қойып, жырға кеттім – Ақан Әбдуәлі

Бүгін, 15:15 / Ахмет ӨМІРЗАҚ

Ақан Әбдуәлі – танымал өнер қайраткері, бірнеше мемлекеттік марапат иесі. Біз қызықты шығармашылық жолы бар, Жетісу дәстүрлі өнер мектебінің белгілі өкілімен сұхбатымызда бүгінгі қазақ өнері жайында әңгіме өрбіткен едік.

– Қай өнерпаз болса да, өнерге жа­сы­нан бейім болатыны белгілі. Оған се­беп болатын екі нәрсе бар, біріншісі туа біткен қабілет десек, екінші өзі өс­кен ортаның әсері. Сізде де сондай ма?
– Әрине, өнердің қай саласына келген адам болса да оған өзінен үлкендердің, өскен ор­­тасының әсері болатыны сөзсіз. Қазақтың «Ұя­да не көрсе, ұшқанда соны ілерсің» дей­тіні сол ғой. Мені ең алдымен өнерге қы­зық­тыр­­ған өзімнен үлкен ағам болды (кейін олар­­дың біреуі 27 жасында, екіншісі 40 жа­сын­да дүние салды, екеуі де домбыра шер­те­тін). Сосын жыр-дастандарды жасымнан құ­лағыма құйған атам еді. Шынын айту керек, әкем өнерге, көп сөзге жоқ адам еді. Ал шешем жақсы ән салатын. Бұрынғы халық әндерінің көбін білетін. Алты жасар ке­зімде қайтыс болған атам Әбдіуәлі атқа мін­генде мені алдына отырғызып алып жү­ретін, бір жерге барса мені жанынан тас­та­май­­тын. Өмір бойы жылқы баққан адам ғой, суықта көп жүрген, сондықтан аяғына суық ти­ген болуы керек,  екі-үш ай ғана ауырып ба­қилық болды. Қазіргілер сияқты малын ай­дап қойып анда-санда бір хабар алып қою де­ген жоқ ол кісіде, күндіз үйде, түнде жыл­қы­ның басында болатын. Таңертең үйге кел­генде сақалына мұз қатып тұратын. Атам үл­кен ағамды туғаннан бауырына басып, қо­лында өсірді. Атам соған «Батырлар жы­рын» оқытып, тыңдап отыратын. Ол қалың жасыл кітап үйде әлі бар. Кейін «Батырлар жы­ры» жазылған үлкен күйтабақтар шық­қанда соны  радиоға қойғызып, диванда шын­­­­тақтап жататын да, бір кезде қасында жат­қан маған «тоқтат» дейтін, жүгіріп барып радионың түймесін шырт еткізіп басып, айналып тұрған күйтабақты тоқтатқанда ар жа­ғын өзі жалғастырып, әндетіп, мақамға са­лып тұрып, жаттан айтып кететін. Әлгі дас­тандарды түгел жатқа біледі. Қолында өс­кен үлкен ағама сол дастандарды кітаптан оқыт­қанда құлағына құйып алған ғой! Сон­да атамның жасы 86-да еді. Қазір ойлаймын, атам­ның басқа немерелері де болды ғой, бірақ неге мені жанынан тастамай ертіп жүр­ді екен, әлде менің болашақта өнер жо­лы­на түсетінімді жүрегі сезді ме екен деп.
Атам советтік заманда өмір сүрсе де, Құ­дай­ға құлшылығын тастамаған адам еді. На­маз оқитын кезде далада жүрген бізді ша­қырып алып, терезенің перделерін жап­тырып, есікті іштен ілдіріп, кілттетіп қоятын. Ол кезде кішкене баламыз ғой, ештеңені тү­сінбейміз. Атам намаз оқып жатқан кезде арқасына жабысамыз, сәждеге бас қойып жат­қан кезде әпкем екеуміз үстіне ат қып мі­ніп аламыз, ал ол кісінің бізбен жұмысы жоқ, намазын үзбей оқи беретін. Сонда ол кісі, біз ештеңе ұқпасақ та, құлшылық жа­сау­ды көріп-біле берсін деп, намаз оқығанда әдейі қасына алып жүрген-ау деп ойлаймын. 
Біздің әжеміз – атамның бірінші зайыбы 49 жасында дүние салыпты. Атамның содан кейін алған екінші әйелі – Қамила апам бізді ту­ғаннан артық көрді, өзі керемет өнерлі адам болатын. Өлеңді суырып салып айта бере­тін. Бір сөзін екінші рет қайталамай, тың­нан шығара беретін. Кейін сол кісінің шы­ғарған өлеңдерін, айтқан әндерін «Жетісу ақын­дарының жар сарыны» кітап шығар­ға­ным­да соған енгіздім. Бір отырғанда қырық шу­мақ өлең мен төрт әнді айтып берген. Сон­­да ол кісі 92 жаста еді (2006 жылы дүние­ден өтті, ал атам одан 25 жыл бұрын, 1981 жы­лы бақилық болған). Әндері біз бұрын ес­ті­меген әндер еді, оларды «Қазақтың 1000 әні» антологиясына енгіздім. 
Міне, осы жайлардың әсері болар, 6 жа­сым­нан өз бетімше домбыра үйрене бас­та­дым, сосын үйдегілердің үлкендері жұмысқа, әпкем, ағаларым сабаққа баратын болған соң, үйде маған қарайтын ешкім жоқ болды да, 1981 жылы 6 жасымда 1-сыныпқа бар­дым. Анам бастауыш сыныптың мұғалімі еді, ал мені көршіміз Хатшы апай оқытты. Өнер­ге қызығушылығымды білетін алғашқы Тө­кен ағайым домбырамен сүйемелдеп, Ахмет Жұ­бановтың «Ақ көгершін» әнін айтқызатын. Сосын ауылдағы мәдениет үйінде үйірме ашып, балаларды дайындап жүретін Жанат аға да өнерге баулыды. Сол кісінің үйірмесіне барып, домбыраны тереңірек игеріп, оның үйретуімен алғаш «Келіншек» күйін тарт­қа­ным есімде. 
– Өнеріңіз ары қарай қалай жал­ғас­ты? Естуімізше, жас кезіңізден айтысқа да қатысқан көрінесіз?
– Иә, айтысқа да қатыстым. Ең алғаш, 6-сы­ныпта оқып жүргенде Оразалы Дос­босы­нов екеуміз айтысқанбыз. 7-сыныпта оқып жүргенімде Надежда Лушникова апай «Жамбылдың ақындық мектебі» деген үйірме ашып, соған қабылдаған еді. Бір ай Үмбетәлі музейінде жатып, белгілі айтыскер ақын Әсімхан Қосбасаровтан сабақ алдым. Ол кісі атақты Жамбыл ақыннан бата алған, күллі Жетісудың мақам-саздарын сақтап, кейінгіге жет­кізген адам ғой, жыр мақамдарын бойы­ма сіңірді. Жанында бір ай болған кезімде күнде таңнан тұрғызып алып, өлең айт­қы­за­тын. Жыр-терме жаттатқызатын. Сосын өзі түрлі мақаммен жыр айтып көрсетіп, оны қа­лай игеріп жатқанымды қадағалайтын. Қа­зір Жамбылдың мақамымен жыр-терме ай­тып жүргендер көп қой, ал соны ең бірін­ші Ерік Асқаровпен сөз қағыстырғанда сах­нада қолдандым. Сондай-ақ Әлімқұл Жам­бы­ловтың өнегесін көрдім. Одан кейін Есен­құл Жақыпбеков ағам  назар аударды. Анам екеуміз концертке барғанда көріп қа­лып, «Мына балаңыз өнерлі екен, тексеріп кө­рейінші» деп үйіне ертіп алып кетті. Ол кез­де Есағаңның жас кезі, атағы дүрілдеп тұр­ған ақын. Үйіне барсақ, жеңгей жұмыстан кел­меген екен. Менен «қандай өлеңдер айта­сың, қандай мақамдарды білесің» деп сұрап отырды да, бір кезден шай құйып беріп, шәй­нек­ті үстелге қойып, «өлең шығара ала­сың ба, мынаған өлең шығарып көрші» деп шәй­некті нұсқады. Мен «Бұл шәйнектің сыр­тында гүл бар екен, ішінде суып қалған су бар екен» деген сияқты бірдеңелерді құрас­тырып өлең шығарып едім, Есағаң «Әй, мы­нау ақын ғой» деп күліп жіберді. 
1988 жылы Жамбыл ауданы мен КазГУ-дің ақындары арасында айтыс өтетін болып, Ерік Асқаров пен Надежда Лушникова сөз сайыс­тыруы тиіс еді. Бірақ апай айтыс бас­тал­мастан бұрын шақырып алып, «Мен Ерік­пен айтыспаймын, – деді. – Сен сахна­ның сыртында дайын тұр. Сахнаға барып отырамын, сосын Ерік шығады. Сосын мен Ерікке «Саған менімен айтысуға әлі ерте, се­ні­мен менің шәкірттерім айтысады» дей­мін де, сахнадан тұрып кетем. Сол кезде сен жү­гіріп барып менің орныма отыр да, өлеңің­ді айта бер», – деді. «Жарайды» дедім. Надежда апай айтысты бастады, бір кезде тоқтай қалды да «Мен енді сенімен айтыс­паймын, сенімен енді шәкірттерім айты­сады» деп орнынан тұрып кетті. Мен тез-тез басып сахнаға шығып, Надежда апайдың орнына отыра қалдым. Сөйтіп ем, Ерік аға шынышақтай маған бір қарады да, орнынан тұрып кетіп бара жатты. Сол кезде домбы­ра­ны шертіп-шертіп қалып, жылдамдата: «Ей, ағатай, ағатай, Алдыңа келді балақай. Баланы бала демеңіз, Тілім менің қалақай» деп өлеңдете бастап едім, ана кісі қайтып ке­ліп орнына отырды. Біраз өлеңдетіп ба­рып, тоқтаған кезде Ерік аға: «Құдай қосса, дұш­пан аспас бел боларсың, Еліңді ойлай­тұ­ғын ер боларсың. Кешегі Ақан сері Құлагері, Ертең өсіп жеткенде сен боларсың» деп ба­та­сын берді. Сол кезде әділқазылар алқасын­да отырған көрнекті жазушы Сәкен Жүнісов сахнаға жедел басып шықты да, «Мен бая­ғы­ның Ақанын жазып жүрсем, тірі Ақан мында екен ғой» деп риза болып маңдайымнан сүйіп, өзі жазған екі томдық «Ақан Сері» ро­­ма­нын сыйлады.
– Ғажап сәт екен! Бала кезде ондай бел­гілі кісілердің батасын алу бақыт қой. Бірақ кейін неге айтысты қойып кет­тіңіз?
– Иә, 2002 жылға дейін айтыстым. Сосын өнер­дің басқа саласына бет бұруға тура кел­ді. Себебі сол шақта біздің Жетісудың жыр-терме өнері кенжелей бастады. Анау Қабан жырау­дан беріге дейін келіп жеткен өлкенің жыраулық дәстүрі Әсімхан мен Әлімқұл дү­ние­ден өтіп кеткен соң олардың ізін қуатын өнер­паздар көзге түспей қалды. Оның үстіне Жетісудың мақамымен айтыста жыр төгетін Оразалы Досбосынов та 2004 жылы жол апа­тынан қаза тапты (Оразалы екеуміз түй­дей құрдас едік, туған жылымыз да, айымыз да бір. Тек ол 15 қарашада, мен 16 қарашада дүниеге келіппіз). Бұл бір өлкенің үлкен бір өнер саласына қауіп төндірген жағдай еді. Сол шақта жыр-дастандар айтуды бастап кеткем. 2001 жылы Қызылордада жыраулар сайы­сына қатысып, «Көроғлы», «Алпамыз ба­тыр», «Қобыланды батыр», «Сұраншы ба­тыр» дастанынан, «Сүйінбай мен Қатаған» ай­тысынан үзінділер айттым. Әрине, ол сайыс­та жыр-дастан, айтыстарды түгел орын­дауға мүмкіндік жоқ, атақты фольк­лоршы ғалым, академик Рахманқұл Берді­баев бастаған әділқазылар алқасы дастан­дар­дың кез келген жерін жерінен айтқызады, сол кезде мүдірмей айтып кете беруің керек. Ол сенің дастанды толық білетін-білмей­ті­нің­ді тексеру ғой. Сыннан сүрінбей өтсең ға­на бағаланасың. Сөйтіп, айтысты қойып, жыраулық өнерге кеттім.
– Біздің халық ырымшыл ғой, «Адам­ның есімі тағдырына әсер етеді» деп сеніп, балаларына да көбіне атақты адам­дардың атын қойып жатады. Сізге Ақан деген есімді кім қойды? Атақты Ақан серімен байланысы бар ма?
– Әрине, ол заманда қазіргідей «айтылуы әде­мі» деп сәбиіне кез келген есімді бере салу бол­маған ғой. Қандай есім берсе де ырымдап қойған. Мен дүниеге келер кезде қазаққа та­ны­мал жазушы Сәкен Жүнісовтің «Ақан сері» романының атағы дүрілдеп тұрған кезі екен. Ол кезде халық кітапты көп оқиды, отыз-қырық мың тиражбен шыққан кітап­тар­дың өзі елге жетпей қалады екен. Сон­дықтан жұрт көбіне жаңа шыққан кітап­тар­ды кітапханадан алып оқиды. Біздің ауыл­дың кітапханасына да «Ақан серінің» бір да­насы келіп, оны шофер болып істейтін әкем жұрттан бұрын иеленіп алып, ма­шина­сы­ның «бардачогіне» салып жүріп, құмардан шық­қанша қайталап оқып жүреді екен.  Ақан серідей аты күллі қазаққа мәлім мәш­һүр өнерпаздың тағдыры туралы көркем сөз­бен келістіріп жазған кітап кімге әсер ет­пейді? Роман әкеме қатты ұнаған көрінеді. Ол мен туғанда мал сойып, жора-жолдас­та­рын үйге шақырып мереке жасап, дастарқан басы­на жиналғандарға «Ақан сері туралы кітап оқыдым. Керемет екен! Менің екі-ауыз сөз­дің басын қоса алмайтынымды білесің­дер, сондықтан балам сондай өнерпаз болар ма екен деген ниетпен атын Ақан қойғым ке­ліп отыр» деп, ұлы өнерпаздың есімін бер­ген екен. Әкемнің сол тілегін Құдай берген болуы керек, өмірім өнерге арналып келе жа­тыр.


– Өмірбаяныңызға қарасам, консер­ва­торияны 30 жаста бітіріпсіз. Оқуға кеш түстіңіз бе?
– Оның қызығы көп (күлді). Жастық не іс­тетпейді? «Еш оқу орнын бітірмей-ақ Құр­ман­ғазы күйші болған, Ақан сері әнші бол­ған, мен де солардай оқымай-ақ ел танитын өнер­паз болам» деп мал бағуға кетіп қалғам ғой мектеп бітірген соң. 
Ол заманда ел басқарған кісілер адам та­­нитын еді ғой, кішкене таланты бар жас­тарды қолдап тұратын. Оқушы кезімізден сах­наға шығып жұрттың көзіне түскен соң ел атымызды біледі. «Ана бір айтысатын бала бар еді ғой, сол қайда жүр» деп сұрастырып, мал бағып жүргенімді білген соң Алматы об­лысының облыстық мәдениет бөлімінде іс­тейтін Күлімхан Жайшыбекова деген апа­мыз адам жіберіп алдырып, зорлағандай қы­лып Қаскелеңдегі мәдени-ағарту учи­лище­сіне оқуға қабылдатты. 
1991 жылы Алматыдағы М.Әуезов атын­да­ғы академиялық драма театрында ІІІ рес­пуб­ликалық айтыс болды (оның біріншісі 1943 жылы өтіп, оны Жамбыл Жабаев арнау ай­тып ашқан, екіншісі 80-жылдардың ба­сын­да өткен). Сол айтыста танымал әнші Жә­­нібек Кәрменов «Жамбас сипар» әнін орын­дады. Мен Кененнің «Көкшолағы» мен Жам­былдың «Ақындарға арнауын» айттым. Ол кезде 16 жастамын. Содан әнімді орындап сах­наның сыртына шыққанымда, Жәнібек аға шақырып алып, «Айналайын, талабың бар жақсы бала екенсің, қайдан келдің?» деп жөн сұрады. Айтқандарымды тыңдап алды да әнші «Біз консерваториядан халық әндері кафедрасын аштық. Онда түрлі ән мектептері бойынша оқытып жатырмыз. Бірақ оның ішінде Жетісудің әншілік-жыршылық мек­тебі жоқ. Соны оқытуға адам таба алмай отыр­­­мыз. Әсімхан Қосбасаровты да, Дәнеш Ра­қышевты да шақырып едік, келмеді. Сен Жетісудің әндерін айтады екенсің, бізге кел­сеңші» деп ұсыныс жасады. Сөйтіп, мектепті бітір­ген жылы консерваторияға барғанымда Жә­нібек Кәрменов қайтыс болып кеткен­дік­тен,  оқуға түсе алмай қалдым. Сөйтіп, Же­тісу ән мектебінен оқытатын ұстаз болмаған соң жо­лым болмады.
Консерваторияға 1993 жылы түстім, бірақ 1995 жылы белгілі бір себептермен оқу­дан шығып кеттім. Жастықтың жөні, өмір­дің қызығы осы екен деп еркіндеу өмір сүр­дік. Бір күні әкем ұрысты (бұрын олай қат­ты кейіген кезі болмаған), сол қатты әсер етіп, бір күнде ащы судан ұрттау, темекі тар­ту дегенді мүлдем қойып кеттім. Сөйтіп, 2000 жылы консерваторияға келдім. Келгенде онда оқуға емес, Талдықорғандағы Жетісу уни­верситетінде оқуға «консерваторияда 2 жыл оқыды» деген анықтама алуға келгем. Егер оны алсам университтеттің 3 курсынан бастап оқуға мүмкіндік бар екен. Сол кезде кон­серваторияда талапкерлерді оқуға қа­был­дап жатқан Бекболат Тілеухан кафедра мең­герушісі екен, қасында сол кафедраның оқы­тушысы Берік Жүсіп бар. Бекболат мені көр­ді де: «Ау, Ақанжан, сені біз жоғалтып ал­дық қой, қайда жүрсің? Келіп оқуың жал­ғастырмайсың ба?»,  – деді. «Оқуды жал­ғас­тыру үшін ақша төлеу керек қой, әке-шешем мың­ғырған мал ұстап отырған бай адамдар емес, бір сиыр, 3 қойынан басқа түгі жоқ. Бұл жер­де оқуға жағдайым келмейді» деп едім, Бе­кең «Мұнда сен келмесең, Жетісудің әні ай­тылар, бірақ жырының мақам-саздары құ­риды. Ол мақам-саздар өлгендермен өлі­лей кетті, ал сен тірісің, жалғастырмасаң се­ні­мен де тірідей кетеді. Сол үшін ойлан. Ой­лан да беліңді буып, қайтадан оқуды бірін­ші курстан баста. Мына сенен жасы үл­кен Нұржан Жанпейісов нөлден бастайын деп отыр ғой. Филологияға барсаң жырдың емес, тілдің ізіне түсесің, сондықтан тағы да ой­лан» деді кесімді үнмен. Түнімен ой­лан­дым да, ертеңіне консерваторияға келдім. Бір­ақ баяғыдай бірінші курсқа алмайтын бо­лып шықты, оқуға түсу үшін екі дайындық курсынан өту керек екен. Оны екі жыл оқу ке­рек! Бекболат аға маған «Ректорға (Жәния Әу­бә­кірова. – А.Ә) кірем де, сені екінші дайын­дық курсына қабылдатам. Сен елдің жыры, мақамы үшін тәуекел де, одан жаман бол­майсың» деп дем берді. Содан Нұржан Жан­пейісов екеуміз екінші дайындық кур­сына қабылдандық. Бірақ бір айдан кейін екеу­мізді бірінші дайындық курсына лақ­ты­рып жіберді, біріншісін бітірмей, екіншісінде оқу­ға болмайды екен. Не істерімізді білмей дағдарып тұрған кезде әлгі Бекболат аға келе қалды. Сол кезде ол Мәдениет, ақпарат және қоғамдық келісім министрлігі Мәдениет комитетінің төрағасы еді. Жағдайымызды сұрады. Мен «Өзгелер сәбіздің сабағы сияқты жоғары қарай өссе, біз сәбіздің өзі сияқты тө­менге қарай өсіп жатырмыз» дедім, ол іше­гі қатып күліп «Төмен қарай өскені несі?» деп.  Мән-жайды білген соң ол жедел рек­тор­ға кіріп кетті. Сосын қайта келіп, «Дайын­дықтың екі курсын экстренный бітіруге дайынсыңдар ма?» деді. «Дайынбыз» дедік. Сөйтіп, арнайы құрылған комиссияның ал­дында сынақ тапсырып, одан өтіп барып бірінші курсқа қабылдандық. Консерва­то­рия­да алғашында Берік Жүсіп, Ержан Қос­бармақов ұстаздық етті. Одан соң Қайрат Бай­босынов та бір жылдай оқыдым. Ол кісі «Сен бағытыңды бұзбай, дәстүріңді сақтап өзің­ше іздене бер, кемшілігің болса көрсетіп отырам» деді. Манарбек Ержановтың ән салу мә­неріне бала кезден қызығатын едім, одан Дүйсенбек Өмірәлиев оқытты. Ал бітіретін жылы мені Ардақ Исатаеваға берді. Онымен 1993 жылы консерваторияға бірге түскенбіз ғой. Ол «Бәрін өзің білесің ғой, емтиханда ай­та­тын әндеріңе дайындала берсейші» деді.  Қазір әзілдеймін ғой, «Ардақ Исатаева менің ұс­тазым» деп. Сөйтіп, 2005 жылы кон­сер­ва­торияны 12 жыл оқып бітіргем. Соған орай Есенқұл Жақыпбеков ағам әзілдейтін еді, «Бұл іші пысқан кезде консерваториядан шығып кетеді де, онысы басылған соң қайта барып оқиды» деп. 
– Өнер саласында еңбек еттіңіз, бас­шылық қызметтерде болдыңыз. Еңбек жо­лыңыз қалай басталып, қалай жал­ғас­қанын да айта отырсаңыз?
– Консерваторияда қоғамдық істерге бел­­сене қатыстым. Студенттер кеңесін бас­қар­дым. Жастар жасым үлкен болған соң ба, сыйлады, түрлі шаралар ұйымдастырғанда айт­қанымды істеді. Сондайда көріп қалған рек­тор мені оқытушы деп ойлайды екен. Дип­лом алып жатқанда факультетіміздің де­ка­ны Кәрима Сүндетқызына, «Мұндай біз­ге қажет азаматтарды консерваторияға оқы­тушы қылып қалдыру керек» деді. Сөй­тіп, консерваторияны бітіре салып жұмысқа тұрып, сол жерде 6 жыл еңбек еттім. Негізі, оған дейін де 4-курста оқып жүргенде Ж.Еле­беков атындағы республикалық эстрада-цирк колледжінде сабақ бердім.
Студент кезімде халықаралық «Шабыт» фес­тивалінің гран-при жүлдесін алдым. Ал төр­тінші курста жеке концерт беріп, соны ұсы­ну арқылы «Дарын» мемлекеттік жастар сый­лығының лауреаты болдым. 
Бірде Ұлттық арнаның кастингіне қа­ты­сып, үкілі Ыбырайдың «Гәкку» әніне арнал­ған хабарды жүргізіп көрдім. Үш күннен кейін сол кездегі Ұлттық арнаның басшысы Ғалым Доскен аға шақырып алып, жүргізген хабарымның телевидениеден берілгелі жат­қанын айтып, ризалығын білдіріп, «Қазақтың 100 әнін» жүргізуге шақырды. Сөйтіп, рейтін­гісі мықты болған сол жоба арқылы 102 ән­­нің тарихын зерттедік. Одан соң «Мәңгілік са­рын», «Інжу-маржан», «Астана-арқау» се­кіл­ді хабарларды да жүргіздім.  Ғалым Дос­кен Ұлттық арнадан кеткен кезде көптеген қыз­меткер жұмыстан шығып кетті ғой, со­ның ішінде біз де болдық. Бір күні Саян Ақ­молда екеуміз Ғалым Доскенге барып, қазақтың ән-күйлері туралы талай хабарлар жүрсе де, ұлттық ән-күйлеріміздің ешбірінің антологиясы жасалмағанын, сондықтан соны қолға алып, «Қазақтың 1000 әні», «Қа­зақ­тың 1000 күйі» деген антология жасау қа­жеттігі барын айтқанымызда, ол кісі «Мы­нау керемет идеяға ғой» деп ұсынысымызды қуана қолдады. Сөйтіп, ол жобаға қажетті қара­жатты өзі тауып, басынан аяғына дейін бас­шылық жасады. Сәуле Жанпейісова, Ра­ма­зан Стамғазиев, Айгүл Қосанова, Нұржан Жан­пейісов, Абзал, өзім – бәріміз күн сайын бас қосып, әндерді тыңдаймыз. Тыңдаған­да­ры­­мыздың арасынан жобаға қосуға бола­тын­дарын таңдаймыз. Ол оңай жұмыс емес. Мы­салы, Үкілі Ыбырайдың бір ғана «Гәкку» әнін 20 әнші орындаған. Соның ішінен түп­нұс­қаға ең жақынын әрі ең жақсы орындал­ға­нын таңдау керек. Оның үстіне, кей әндер­дің нотасы болғанымен орындалмаған. Олар­дың кейбірін ел арасына экспедицияға шыққандар жазып алған, оларды кемпір-шалдар орындаған, сапасыз жазылған, сапасыз орындалған. Соларды антологияға өз­деріміз кәсіби түрде орындап кіргіздік. Сөй­тіп, әбден салыстырып, саралап, таң­дау­дың нәтижесінде «Қазақтың 1000 әні», «Қа­зақ­тың 1000 күйі» антологиясын жасап шық­­тық. Міне, сол кездерден мені жақсы бі­ле­тін, өзі сол тұста қазіргі Ахмет Жұбанов атын­­дағы дарынды балаларға арналған рес­пуб­­ликалық қазақ мамандандырылған му­зы­калық орта мектеп-интернатының дирек­торы Нұрлан Өнербаев ағамыз өзіне орын­басарлық жұмысқа шақырды. Бірақ ол жерге барған соң Нұрлан аға үш айдан кейін Пар­­ла­мент Мәжілісінің депутаты болып кет­­ті де, директордың міндетін атқарушы бо­лып қалдым. Ол тым тосын нәрсе көрініп, қо­рыққаным сондай, «Директордың мінде­тін атқарушы» деген бұйрық шыққан соң бір аптадай жұмысқа бара алмай жүрдім. Сөйтіп, 2008 жылдың желтоқсанынан 2009 жылдың сәуіріне дейін сол лауазымда жүрдім, сосын ди­ректор етіп бекітті. Оған дейін қолдан кел­генше біраз шаруа жасадық. 4 сәуір – өзі­нің туған күнінде өз атындағы мектеп ал­дында Ахмет Жұбановтың ескерткішін аш­тық. Ол еліміздегі академик Ахмет Жұбанов­тың тұңғыш ескерткіші еді. Сол кезде Ахаң­ның атындағы мектеп-интернат бұ­рын­ғы статусынан айрылып, Алматы қаласы әкімдігінің қарамағына беріліп кеткен еді. Біз айтысып, тартысып жүріп, 2010 жыл бі­лім ордасына республикалық деген мәр­те­бесін қайтардық. Ахмет Жұбанов үшін еткен азды-көпті еңбегіміздің бағаланғаны шығар, 2010 жылы Жамбыл атындағы Қазақ мемле­кеттік академиялық филармониясына ди­рек­тор қылып тағайындалдық. Айта кету ке­рек, 1935 жылы бұл өнер ордасы ашыл­ған­да мұны Ахмет Жұбанов басқарған. 
– Сіз біраз лауазымды қызметтерде жүр­діңіз ғой, басшылық жұмыс өнер адамының шығармашылығын өріс­тетуіне кедергі болатын шығар?
– Әрине, қолдан келгенше әркім өз сала­сын­да еңбек етіп, өзі армандаған биіктің жо­лында тер төккенге не жетсін. Бірақ өмір біз ойлағандай бола бермейді ғой. «Несібең қай жерде шашылса сонда жүресің» дейтін еді үлкендер, сол сөз шындық екен. Әйтеуір тү­бінде өзің қалаған нәрсеңмен айналысуға қо­лың жетсе, соған қуанасың. Әлгі әңгімені жал­ғастырсам, филармонияда 1 жыл 3 ай іс­теген соң Алматы облысы Мәдениет, ар­хив­­тер және құжаттама басқармасының бас­шысы, онда бір жыл отырған соң Алматы об­лысы әкімінің орынбасары болдық. Сосын кон­серваторияда оқып жүргенімнен білетін, сол тұстағы Мәдениет және спорт министрі Ақ­тоты Райымқұлова апай Т.Жүргенов атын­дағы Қазақ ұлттық өнер академиясының рек­торлығына шақырды. Өнер адамы болған өнер ордасына жақын жүргенді қалайсың ғой, барғым келді. Алматы облысының әкімі Амандық Баталов ағамыз ренжіңкіреп, әрең жіберді әйтеуір. Өнер академиясында бір жыл басшы болған соң, Мәдениет және спорт министрлігі Мәдениет комитетінің төра­ғасы болып бардым. Бірақ ол жерде орта бас­қа, жұмысқа байланысты түрлі қарым-қа­тынас болады. Сондықтан сол кездегі ми­нистр Дәурен Абаевқа кіріп, өнер сала­сына жіберуін сұрадым. Сөйтіп, Жамбыл атын­дағы Қазақ мемлекеттік академиялық филармониясына директор болып келдім. Бұл жерге келгелі, Құдайға шүкір, шығарма­шы­лықпен айналысып жатырмыз. Бірнеше ән шығардым, 6-7 баспатабақ өлең жаздым. 
– Жетісу өнер мектебінің қазіргі жай-күй қалай? Ол бойынша кімдер ең­бек етіп жүр?
– Жетісу ән-жыр мектебіне келсек, Ербо­лат Шалдыбеков деген азамат бар, қазір Астана­да Қазақ ұлттық өнер университетінде Жетісу жыр мектебінен сабақ береді. Сосын әнші-жыршы Мақпал Тоқтаған деген қыз бар, Нұрым деген жігіт бар. Құрманғазы кон­сер­ваториясында қазір Жетісу ән мек­тебінен сабақ беретін Тілеулес Құрманғалиев бар, жыр мектебінен сабақ беретін ешкім жоқ. Т.Жүргенов атындағы өнер академиясында Же­тісу жыр мектебі бойынша кафедра бар еді, бірақ онда сабақ беретін Ержан Қос­бар­ма­қов кетіп қалды. Сосын  барып бір жыл зерт­тедім. Онда Нұржан Жанпейісов, Ерлан Рыс­қали, Шолпан Даржанова бәріміз сабақ бердік. Қазір ол кафедрада Жетісу ән мектебі бойынша мамандар бар, жыр бойынша жоқ. Өзім дайындаған бірнеше шәкіртім бар, келіп тұрады. Менің «Жетісу ақындарының жыр мектебі» деген Қабан жыраудан Сәбит Ораз­баевқа дейінгі жыршылардың мақам-саз­дарын жинақтап, нотасымен жариялаған (нотаға түсірген Мұрат Әбуғазы) кітабым бар, содан үйреніп жүрген жастар бар.
– Жетісу ән дәстүрінің өзге өнер мек­теп­­теріне ұқсамайтын қандай ерек­ше­лігі бар?
– Әр жердің өнері өз табиғатына тарта­ды ғой, мысалы Сыр өңірін айтсақ, жел тұр­­ған­да көз аштырмай қоятын сары құм­дары, Аралдың толқындары сияқты әнде­рі­нің сазы құбылмалы. Арқаның әндерінде кең көсілген даласы сияқты кең тыныс бар, Ба­тыстың әндерінен батырлықты, ереуіл се­зімді, рухты сезесің. Шығыстың әндері та­би­ғаты сияқты тамылжып тұрады. Ал Жетісу ән­дерінің сазы жайсаңдар, жарқындау, жұм­сақтау, ойнақы келеді. Арасында биік дауыс­пен айтылатын әндер де бар, мәселен, Ке­неннің бірнеше әні. Бұлардың авторын айт­пасаңыз, тыңдаушылар халық әні деп ой­лап қалуы әбден мүмкін. Жетісу әндерін тың­даушы жеңіл қабылдағанмен, орындауы шеберлікті талап етеді.
– Әңгімеңізге рахмет!

Сұхбаттасқан – Ахмет ӨМІРЗАҚ

Тэгтер:

Ақан Әбдуәлі Жетісу жыр өнері Жетісу дәстүрлі өнер мектебі