Біздің елдің сұлтаны мен ұлтаны

Бүгін, 14:30 / Túrkіstan International Political Weekly

Белгілі бір кезеңде қабылдап, тұтынып, талғажау еткен рухани, әдеби, мәдени құндылықтардың мән-жайын толық түстеп, түсіну үшін оған қатысты теориялық үдерістер мен сол дәуірдегі тарихи фонды айналып өту мүмкін емес. Ғылыми қисын бойынша, қадим негіздері ХIХ ғасырдың екінші жартысында 
бой көрсеткен реформашыларға дейін халық ауыз әдебиетіне тірек болып, ауызша айту дәстүріне негізделген эпикалық жыршылықтың өзегін өргені анық. Ал жәдиттік жаңа бағыт – кітаби дәстүр арқылы келген жазба поэзияның діни-ағартушылық ағымға ұласуы, түрлі ұйымдармен байланысы жайындағы ұғымдар өз алдына таратып, тармақтай түсіндіруді қажет етеді. 

Әрине, бұл күрделі үдерістің түп та­мыр өзегіне өрілген идеялар мен идео­логия тінін толайым тарқату міндет бол­мағанымен, тумагерлігі жайында сөз өр­біткелі отырған жыршы Жәкен Омаров­тың ескі дәстүр мен жаңа ағымдар ара­сын­да қалыптасқан аралық кезең өкілдерінен үлгі алғанын атап өткен жөн. Сөз жоқ, оның шығармашылық қарымы заманауи кеңіс­тік аясында қалыптасты. Десе де, жә­ди­дизм ізімен әуелі Орта Азияға, сол дәліз ар­қылы Қазақстанға кіріп, қанат жайған ді­ни-этикалық ілімдер түп негізінде, әсіре­се әуелгі кезеңде арыдағы аңыздық, берідегі нақты, бейдіни құпия ұйымдармен ымыра­ласу арқылы жыршы, насихатшылар шы­ғар­машылығындағы діни репертуарға да әсер еткені анық. 
Жалпы, мектеп-медреселер ашу арқылы ха­лыққа жаппай тегін білім беру, сөйтіп ел­дің көзін ашып, көңілін ояту идеясы Фран­цуз ағарту дәуірінің доктриналарына, оның ізгілік, әділет, ғылым, таным, білім, тұр­мыс пен саясатты өзгертуге күш сала­тын көзқарастар жүйесі арқылы қоғамды ұйыстыратын идеология мен большевиктік-кеңестік идеологияның мәдени бағдар­ла­масы тамырлас болуы себепті, бұл екі ара­дағы саяси-мәдени жымның аражігін то­лық түсіну қиын. Сөз жоқ, жәдиттік діни-ағар­тушылық бағыт дін қағидаларын өз зама­нына негіздей отырып, кітаби дәстүр ар­қылы еуропалық білім үлгісін наси­хат­тады. Ал қадим догмалық сипаттағы дәс­түр­ді жақтады. Ұлтқа пайдасын тигізетін ақи­қат осы екі аралықта, байырғы эпик жыр­шылар ұстанған, кейін Жәкен сияқты ай­тушы-насихатшылар тұтынған қазақы дәстүр аясында болса керек.
Ұлы Тұранның рухы сақталған Түркі­стан жерінде, Мәделіқожа мен Май­лы­қожа­ның кіндік қаны тамған қасиетті Қожа­тоғай­да, Омар ишанның қара шаңырағында 1974 жылы 19 мамырда дүниеге келген ша­қалаққа ескі үлгінің татын жалап, тәлім түйген қариялар жиналып, көк шапанды Кәукеш молда «кітап» ашып еншілеген азан­ды есім – Мінуархан (Мунаввархан) еді. Орталық Азияға көп тараған, араби түбірі «шұғылалы» деген мағына беретін ерек есімнің кейін не себепті Жәкенге ай­на­лып кеткенін былайғы жұрт біле бер­мей­тіні анық. Олай болса, сөзімнің әуселесін сол уақиға желісінен бастайын.
Бұл – фәниедегі татар дәм-тұзы сарқыл­ған соң бақиға бет бұрған Омар ишанның асыл сүйегі қара жердің қойнына тапсы­рыл­­­­­ған күн екен. Ағайын-жұрт әулиепейіл қария­ларының құм көрпесін қымтап қайт­қасын, алагеуімде, айы-күні жетіп отырған келіні Шамшат қатты уайым шексе де өзі біл­сін, аяқасты толғатып, көп ұзамай «шар» ет­кен сәбидің үні естіліпті. Дүйім ел орта­сы­на алып, «пір» тұтқан басиесінен айры­лып, қатты қайғырып тұрса да ишанның бәй­бішесі Камшат кейуана: «Шалымның ор­нына «шал» келді ғой», – деп Аллаға шү­кіршілік айтыпты, ишанның ұлдары: «Ен­деше, бұл «Жәкеміздің (қадірліміздің, әке­міздің. – Авт.) орнындағы Жәкеміз бол­сын!», – деп көздеріне жас алыпты. Кейін, былайғы жеңгелері туралап атай алмайтын болғасын, туу туралы куәлік алатын кезде азан­ды есімін өзгертіп, Жәкен деп жаздыр­тып алыпты. 
Сөйткен асыл әжесі әуелі арқалап, кейін жетектеп жүріп, Жәкентайы сегізге жет­кенде жетім көңіл қылып, қара шалы түйе қарап кеткен «үлкен ауылға» қарай асы­ғыпты. Е, жалған дүние-ай десеңші, ізі­нен қия қалдырмайтын сол балп-балп бас­қан балпанағы кейін төрткүл дүниеге «ша­лының» тегімен танылатынын жарық­тық, сары кемпір ол кезде білмеген де бо­лар-ау. Ескі сөзге зейінді, есті жырға пей­ді болғасын шығар, он бір жаста қолына дом­быра алды, он төртінде айтысқа түсті. Бойындағы буырқанған арын мен ла­пыл­даған дарынды тап басып таныған рухани әке­сі, ұлық ұстазы Қаныбек Сарыбаевты да «жас пері» осы жиын барысында кездестірді. Зейінін Тұрсынғали, Арынқожа, Әзім, Айт­қожа, Орынхан, Рахманберді секілді кәрі­құлақтар айтқан уәлі уәзипамен ашты. Сыр­найы қаңқылдап, домбырасы саңқыл­даған талай-талай сөз сүлейлерін көрген Көпбай Омаров, Манап Көкенов, Әдіһам Шіл­дерханов, Тұрсынәлі Айнабеков, Камал Ендібаев, Қарсыбай Ақтаев, Оразқожа Беках­метов, Әселхан Қалыбекова, Тәушен Әбуова, Рахман Ақманұлы,  Асылхан Ос­пан­ұлы сияқты жүйріктердің батасын ал­ды. Содан соң сортабы көп саранау жолға түс­ті. 
Қалай десек те, баталы құлдың арымай­ты­ны, батасыздың жарымайтыны рас екен. Көп ұзамай орта мектепті, одан әрі әл-Фараби атындағы Шымкент педагогикалық мәдениет институтын күрмеді. Кеудесін кернеп, шабытын тербеп, бұрқ-сарқ қайнап тұрған жастық жалынның әсері ме екен, он сегізінде «Қожатоғайым», он тоғызында «Біздің елдің жігіттері», «Өзіңді аңсап», ара­ға жыл салып «Жамалым», содан соң «Жұп жүрек» секілді танымал әндерді бірінен соң бірін шығарып, біраз бұрқыратып тастады. Сөйтті де, 1996 жылы шұғыл Ыстамбұлға ат­та­нып, теолог мамандардан діни білім дәре­жесін жетілдіруге кірісті. Шығар­ма­шылық бел-белестерін соны қырынан та­ны­татын «Зікірулла», «Нұрулла», «Хик­ме­тулла», «Қағбатулла», «Қазақия» сияқты ил­ләһи сипаттағы туындыларының ұлы нобайы жүрегінің төріне осы топырақта жүр­генде ұялады. Сөйтіп, баяғы өткел бер­мес Сырдың суы «сирағынан да келмей» қал­ды. Дамудың даңғылына түскесін рухы кө­теріліп, рухани білімі өрлеген сайын со­нау бала күнінде бабалары белгілеп беріп кет­­кен бұлақ бастауларға қайтып оралып со­ғып, көненің мүлкін жаңаша әрлей берді. Өйт­кені жаны содан ғана жай табатынын сезді. 
Әсіресе, Есенқұл ағасына жақын жүрген жыл­дар жадынан бір кеткен емес. Иә, «Өзіңді аңсап» деген жауһар сол кезде шықты. Ағасы шалқытып мәтінін, бұл аңқытып әуенін шығарып... «Біздің елдің жігіттері» бас қосқан жерлерде топқа салып айтып, Қаныбек батырға арқа сүйеп, талай салдық дәуренді өткізіп еді-ау. Марқұм Есағаң бір сұхбатында: «Құдай екеумізді екі әнге автор етті, екеуі де гимн. Бірі – жігіт­тер­дің, екіншісі – ғашықтардың гимні бо­лып кетті. Тағы да шығарайықшы осындай жақсы дүниелерді», – деген еді. Амал қанша, оның жарқ еткен шамшырағы жалп етіп қайта сөнді. Кейде маған Жаратушы жа­ра­лы жүрек, жарым көңілдерге дәру болып, мына өткіншінің парқы мен нарқын сезіну үшін дүниеге осындай туындылар әкелуге жағдай жасап, ақын мен композиторды та­­­быстырып, кейін қолтаңбасы қайта­ланып кетпеу үшін әдейі көз көрмес, көңіл сенбес жаққа қарай асырып жіберетін сияқты. Соған қарағанда, ет пен сүйектен жаралған пенделер арасында мәңгі сарытап сағыныш орнағанда ғана дүниенің қадірі арта беретіні рас шығар. 
Меніңше бұл туындыны мөлдіреген таңғы шықтай махаббат лирикасына жы­ғып, ауылын тым бөлек қондыруға бол­май­тын сияқты. Негізі, пенденің бауырын жа­лын­дай жалап тұратын аңсау мен сағыну де­ген қасиеттінің нысаны мен мекені бол­майды. Егер бізді ішкі түйсігіміз алд­а­маса, бұл екеуара махаббат күйін әспет­тей­тін ән емес. Иә, түп өзегінде соған ұқсас жылт-жылт еткен түсініксіз метафоралы сезім ұшқындарының жатқаны анық. Жалпы, қай әннің болсын, әуелде тағдыры мәтінге бір байланып қалған соң, сырт қа­рағанда, барлық әсер соның аясында кө­рінуі әбден мүмкін. Мысалы, күнделікті тыңдап, рухани талғажау етіп, нәр алып жүретін кез-келген күй интонациясының ти­гізер әсері қандай? Енді бір уақыт ой­ланып көрші, сол әуезді әнге көшіріп, оған ойыңа оралған мәтінді қондыра салсаң не болар еді? Әрине, шемен болған шер түйін герменевтика тәсілімен өз әлінше тарқап, әрі кетсе қалауыңа қарай ат қойып, айдар та­ғарсың. Муза да солай, ілкі жаратылыс ре­тінде сенің жоспар-жобаңнан тыс тұра­ды. Оған мәтін ойлап тауып, белгілі бір өмір­лік ситуацияға орай уақиға мұнарына бө­леп, мүлдем басқа драмалық сипат дары­тып, ыңғайға қарай қайта әліптеп алатын өзің. Ал әуен көктен құйылып тұратын сыр. Мен бұл пікірді Жәкеннің сөз болып отыр­ған бір әніне ғана емес, барлық әніне қа­тыс­ты қолданған болар едім. Бірақ қалып­та­сып қалған қасаң калькалар ондай ер­кін­дікке жол аша қояр ма екен? Қалай десек те, әннің өзегіне өрілген сағыныш сазы кім­ге, қалай бағыштасаң да мәңгі арылмас аңсар күйінде қала бермек. 
Мейлі тағы бір қырынан келіп, музы­катануда қалып алған әдіс-тәсіл түрлерімен әннің кеудесін тармақтап, қайырмасын шабақтап, музыкалық метр өлшеміне сүйе­не келе, әуеннің ұшар басындағы биік нүк­тесін бекітіп, жуасып, байырқар тұсын­дағы кертелерді қалай қайырып түстесең де айтарыңды ой-сезім, нәзіктік, толғаныс бірлігін көңіл күй ығымен әсерлейтін ли­ри­каның аумағында толғарың анық. Ал біз түп өзек тіннің тамыр соқпасындағы лү­пілді меңзедік. Жасыратыны жоқ, көбіне, қай мәтін болсын, қас бетке шыға­тын­дық­тан, былайғы жұрт әуенді тыңдап отырып ал­ған алғашқы әсерді содан көрініс тапқан бе­дер-бейнеге байланысты ұштауға қалып­тас­қан. Ал егер жалаң әуеннің өзін ғана, еш­қандай тақырыпсыз, талапсыз, мәтінсіз тың­дар болсаң, қандай ән болсын, сенің кө­кірегіңдегі сағынышқа айналған кез-кел­ген әсердің күйін өзінше шертіп кете берері анық. Сөйтіп, сенің қалауыңдағы әнге айнал­мақ.
Сөз жоқ, туынды жасалардан бұрын ақын мен композитор ымыраласады делік, соның негізінде өмірге айдарлы ән келер. Ал өзектегі өрт сезім – мәңгі аңсар, Жара­тушының пәк дидарына ғашық хәл, күнде қасында жүрсе де өліп-өшіп сағынуға жара­тылған жүрек лүпілі болып көкке көтеріліп, сағыныш солқылы басылмаған пенденің қолына қонған соң, оның ендігі тағдыры же­ке ғұмыр иелеріне өту арқылы құбылып, мүлдем басқа түрде жалғастық табуы заңды. Қалай десең де, мұны енді «махаббат мұңы емес» деп кері дәлелдеу қиынға со­ғады. Оның анығына жету үшін әннің өзе­гіне мәтінсіз үңіліп көр, болмаса мәтін ауыстырып тыңда. Жәкеннің айта алмаған, әлі күнге дейін келімін келтірудің есебін таппай жүрген сырды сонда сезінерің хақ. Тыңдап көрші, әлденеге, әлдекімге аңсары ауған мәтінді: «Өзіңді аңсап өтеді көктем, өтер күз, / Аңсаумен өткен өмірге мынау не етерміз?» – дей ме? Иә, саналы жан өмір бойы аңсаумен өтуге жаратылған. Бірақ кімді, нені, қалай деген сауалға келгенде естілер бұйығы сырын шаша бермейді. Сондықтан біз де, мына тобықтай әуеннің өзегін жарып, ішкі сырына тым еміне бермеуді ұйғардық. Кейде ән деген шіркінің талдағаннан гөрі, үнсіз тыңдаған кезде әл­деқайда әсерлі болып естіледі. Әсіресе, осы әнді Жәкеннің барлыққан, жайбасар дау­сымен тыңдау керек сияқты. Әсем әуен­нің өзегінен мүлдем басқа сыр сорғалай бастағанын сонда сезінесің. 
Жақында Жәкеннің «Мұнара» га­зетіне берген сыр-сұхбатын көзім шалып қалды. Ол «Біздің елдің жігіттері» де­ген әннің аужайы хақында: «1993 жылы Есен­құл ақын екеуіміз бұл әнді жазғанда ел­дің мұңы басқа, «байтал түгілі бас қайғы» за­ман еді. Халықтың хәлі мүшкіл, елдігі-
міз қыл үстінде тұрған сын уақыттар болатын», – деп толғаныпты. Онысы рас, қазір бәлду-бәлду бәрі өтірік болып бара жатқаны болмаса, азаттық алған жылдары бұл қазақтың талай нәрседен тарыққанын кімнен жасырарсың. Одан әрі Жәкен құрсағы тойып ас ішпеген, әйтеуір көмусіз қалмай, қандықасап майдан даласынан аман-есен жетіп, бейбіт аспан астында жүріп ішкен қара су мен жеген қара нанға қанағат еткен, ұрпағының көз алдында өлетініне ризашылықпен егілген есіл ерлердің сөзін ерекше сезімге бөлеп жеткізіпті. Ерте туып еш заманның маң­дайы сыймаған ақиқат пен шындық сөз­дің жебелері хақында «Біздің елдің жі­гіт­тері – жігіттердің төресі, / Солар жай­лы ағайын-жұрт, не білесің сен осы?» – деген шағын төрт шумаққа біріккен 14–15 буынды құрама тармақтың сырт пішіні 7–8 буынды жыр ұйқасына да келіңкірегенімен, әуені дәстүрлі терме сазының барлық белгі-бе­дерін қабылдай қоймағаны байқалады. Оның шумақ пен қайырмадан тұратын дәс­түрлі әннен өзгешелеу тұрқы да соны бай­қатады. Ерте туып, еш заманның маң­дайы­на сыймаған «біздің елдің ұлтаны мен сұлтанын» ұлықтайтын реквием рухын­да­ғы туындының тарихы өз алдына, музы­калық шығарма ретінде оған терме әуені мен ән арасындағы «өтпелі» сипат тән. 
Ойымызша, шығарманың тыңдарманға «уақиға баяндалып, суреттелуіне байланыс­ты» орайын тауып әсер ететін неокласси­ка­лық эпикалық жанрдың басты сипат­тары­мен тонның ішкі бауындай қабысып жа­туында да осындай мән бар. Сөз жоқ, эпи­калық пафостағы мәтін де, әуен де түп­негіз ойын бірін екіншісі қостау арқылы, негізінен, баяндау арқылы жеткізуге бейім. Бірақ бұл жерде уақиғалар желісін құр баян­дап, жалаң мазмұндап шығу емес, ли­рика мен драманың шарпысқан шегінде тұ­рып, сезімдер көкжиегінің түйіскен тұ­сын­да толғану басымырақ. Неоклассикалық стиль атаулының басым ерекшелігінің бірі – ала­пасы асқан, кенересінен тасқан, буырқанып көбік шашқан әуендер легін көрсету міндет емес. Көбіне өзегіндегі салиқалы сыр мен мә­тін бірлігі арасындағы өзектілік алға шы­ғу арқылы тыңдарманын тебіреністер әле­мінің тереңіне тарта түсетін салмақты саз салтанат құрады. Тұжырып айтар бол­сақ, ескінің өрнегі мен жаңаның өрмегі за­манауи тыңдаушының жан дүниесінде со­ны тұжырым тудыра алатын болса, сөз жоқ, бұл бағыттағы қай шығарманың да ал­ға қойған негізгі мұратының орындалып, өз үдесіне шыққаны деп қабылдауға бо­ла­ды. Сөз басында айтқанымыздай, бұл жаңа мен көне ағымдар арасындағы шарпысу әсе­рінен болатын ерекше жанрлық түрге тән қасиет. Осы тұрғыдан келер болсақ, Жәкен­нің қай шығармасы болсын, өзегіне аралық дәстүрге тән маржан таққанын айтуымыз керек. 
Жәкен орындайтын, сахналық нұсқасы «Ата-ананың қадірі» деген шартты атаумен белгілі Майлықожа бабасынан тартып сөз са­басын шайқайтын ұзақ толғау сазын сөз ет­кенде, шығарманың өзегіндегі жаңа­шыл­дық пен төсегі тым әріде салынған жыршы­лық көне мақам арасындағы түрлемеге соқпай өте алмаймыз. Иә, біреулер мұны «Нартай сазы», кейде «халық әуені» деуге бейім. Әрине, әуен авторлық төл туынды қа­тарына жатады. Аталмыш толғау сазын орындау барысында Жәкен эпикалық жыр­шылық дәстүрде бұрын болса да, кейін ұмы­тыла бастаған «репертуар тергеу» не­месе «халық алдына салатын жырлар» сияқ­ты сөз қорын өлеңмен сипаттап, орын­дайтын шығармасын әлқиссамен таныс­тыратын: «Он екі перне, екі шек, / Нәубетпенен қағайын, / Жиналдып келдің, ағайын!» – деген үлгідегі дәстүрді заманауи сах­на тіліне ерекше шеберлікпен көшірген. 
Толғауға кіріспес бұрын: «Ал атаның қа­дірін айтайын, / Ананың қадірін ай­тайын», – деген қос жолда «айтайын» фор­му­лын пайдалану арқылы тыңдаушысын бір елең еткізіп алып: «Әрі қарай не айтады екен?» – деген сауалдың шеті шығып үлгер­генше: «Ер жеткен соң аңсайсың, / Атаң менен анаңның, / «Адам бол» деген ай­қайын...», – деп тебіренетін тұстан бастап-ақ есті тыңдаушы екі иығы селкілдеп, көз жасына ерік беріп еңкілдеп, қайдағы мен жайдағысын еске салу арқылы «ішкі әлем­ге» әсер ете алатын психологиялық әдіс­ке бай­ланады. Сәттік мезет ішінде бүкіл өмі­рін көз алдынан көктей өткізіп, ерекше ма­гиялық сөз бен сарын иллюзиясы ар­қылы монипуляциямен матап тастайды. Мұны жыршылық дәстүрдегі «әсер ету» тетіктерін барынша пайдала білу қасиетіне жорыған жөн. Осы мақамның бірнеше тұсында қолданылатын «Ах» деген үстеме арқылы жасалатын қаратпа тәсілдің кейде жоқтау сарынына ұқсап кететіні бар. Шын мәнінде солай екен, автордың өзі бұл толғау сазы әуенінің түйіршігін талай асы­лынан айрылып, зар төккен кейуана әжесі айтқан «дауыс шығару» ғұрыптық рәсімінің өзегінен жарып алғанын жасырмайды. 
Сөз жоқ, аталмыш мақам домбырамен қостағаннан гөрі, сырнай сырына дауыс қосқанда тыңдарман жүрегіне тура жол тартады. Екі жақты басқыш ара­лы­ғын­дағы «желқобыз» арқылы көрік басқандай үрлеп отыру арқылы диатоникалық дыбыс­қатардан ғажап әуез шығаратын бұл аспап­тың қазақ даласына келуі әншілік, жыр­шы­лық дәстүрге айтарлықтай жаңалық әкел­гені өз алдына, оның минорлық және ма­жор­лық гамма бойындағы тұрақты дыбыс биік­тігінің өзі айтушыларға үлкен тірек бол­ды. Орындаушы аспаптың құлақ күйін келтірмейтіні, дыбысты тұрақты ұстап тұра­тыны өз алдына, жыршылық дәстүрде бұрын болмаған мәнер, мазмұн, түр және музыкалық әшекейлеу жағынан алабөтен, дыбыс ауқымы кең, өрнекті саз, әуендер қа­тарының пайда болуына ықпал етті. Жәкен сырнайды Көпбайдан үйренген, ол болса: «Термесі – қою орман маужыраған, / Зердесі ескен самал тау-жарадан», – деп Төле­ген ақын жырлаған, он-он бес аспап­тың құлағында қатар ойнаған, әрісі Орта Азияға, берісі күллі Өзбекстан мен Қазақ­станға танымал Құтбай Дүрбаевтан тәлім түй­гендіктен, бойындағы асыл өнер оң­түс­тік-батыста дамыған, ұрпақтан буынға ауыз­ша жалғасып, бұйдасын үзбей жеткен эпи­калық дәстүрмен тығыз байланысты. 
Зердесі келіспеген жанның үйреніп жыр­шы болуы қиын. Шынын айтқанда, ондай өнердің өрісі тар. Жыршы Жәкеннің зерені жырға толық болғандықтан, шығар­машылық айдыны ауқымды. Қазір ол өз мектебін қалыптастыра бастады. Тума­гер­лік талант жеке қолтаңбаға айналған кез­де солай болуы заңды. Алайда оның кейінгі шы­ғармаларын өз алдына талдау қажет. Солардың арасында көптің көзайымы бол­ған илләһи сипаттағы «Зікірулла» әні­нің орны ерекше. Зікір етушілердің жайы әуелі Құранда айтылады. Пайғамбардың: «Нағыз әулие сол – оған қарағанда Алла тағала еске түседі», – дейтіні содан болса керек. Мұ­­­сылман баласы үшін дүниедегі зор ға­ни­бет – Алла тағаланы зікір ету. Әрине, зі­кір болғанда да есебі жоқ, сансыз шүкірге то­лы зікір. Солай еткенде ғана ұлық Алла кім-кімнің де жүрегінің төрінде және жа­ныңда. Осындай мистикалық ойдың өзе­гінен тиянақ тапқан кезде қай құлшылығың болсын, қайырлы.  
Аталмыш тақырыпты Жәкенге дейін тиянақты жырлаған адам аз. Алла есімін ұлық­тау арқылы Мұхаммедтің (с.ғ.с) үм­бет­теріне «зікір» етудің жайын уағыз ететін бұл илләһи әуеннің құрылымы қарапайым. Сол табиғатына қарамастан тыңдаушысын бейжай қалдырмайды. Тыңдаған сайын алпыс екі тамырыңды иітіп, бойыңды шымырлатып, еркіңнен тыс бір алапат күш жұлын-жүйкеңе бойлап бара жатқандай әсерге бөлейді. Бәлкім, жүрек дағын хақ аятпен шаюды көздеген ән-зікір болғасын шы­ғар, тап сол сәтте кеудең мейірім, иман, ша­пағатқа толып, кенересінін асып тұрған­дай сезінесің. Әр шумақтан кейінгі, ұлықтау сипатындағы «Алла, Алла, Аллаху акбар!» деген үш тармақты қайырма төменгі, ор­таңғы, жағарғы әлемнің арасын біріктіріп бара жатқан сияқтанады. Тап осы сәтте көкірек тұсына қолын қойып, танауы дел­диіп, күңірене шырқап тұрған айтушы Жәкен емес, баяғының аузы дуалы әулие­пейіл шалдарына ұқсап бара жатады.
Жарық жалғанның жүзіндегі пенде атау­лының ділі қатайып, мейірім мен шуақ­тан алшақтап бара жатқан дүдамал ке­зеңде, ең болмаса кеудедегі патша-жүрек­ті жұмсарта алатын илләһи ән тудырып, оны күллі мұсылман баласы қосылып шыр­қап жүруден асқан бақ болсайшы. Біздің Жә­кен сондай, Алла абыроймен алқаған ерек­ше бақ иесінің қатарында. 

Берік ЖҮСІПОВ,
фольклортанушы