Асылбек Ізбайыров: Қазақстанда соңғы 9 тоғыз жылда теракт фактісі тіркелген жоқ

25 шілде, 2025 / Арайлым Жолдасбекқызы

Қазақстанда діни радикализмге қарсы күрес тұрақты түрде жүргізіліп келеді. Алайда бұл бағыттағы қауіп әлі сейілген жоқ. Жаңа діни ағымдар да бой көрсетіп жатыр. Әсіресе, интернет арқылы радикалданатындар мен қоғамға бейімделе алмаған бұрынғы сотталғандар басты тәуекел тобына айналып отыр. Яғни, діни радикализмнің ашық формасы жойылғанымен, қауіп көзге көрінбейтін деңгейде сақталып тұр. Еліміздегі діни ахуал туралы дінтанушы, тарих ғылымдарының докторы, Нұр-Мүбарак Египет ислам мәдениеті университетінің профессоры, Геосаяси зерттеулер институтының директоры Асылбек Ізбайыровпен әңгімелескен болатынбыз. 

Қазақстанда діни радикализмге қарсы күрес тұрақты түрде жүргізіліп келеді. Алайда бұл бағыттағы қауіп әлі сейілген жоқ. Жаңа діни ағымдар да бой көрсетіп жатыр. Әсіресе, интернет арқылы радикалданатындар мен қоғамға бейімделе алмаған бұрынғы сотталғандар басты тәуекел тобына айналып отыр. Яғни, діни радикализмнің ашық формасы жойылғанымен, қауіп көзге көрінбейтін деңгейде сақталып тұр. Еліміздегі діни ахуал туралы дінтанушы, тарих ғылымдарының докторы, Нұр-Мүбарак Египет ислам мәдениеті университетінің профессоры, Геосаяси зерттеулер институтының директоры Асылбек Ізбайыровпен әңгімелескен болатынбыз. 

– Еліміздегі діни радикализмнің қазіргі ахуалы қандай?

– Қазір Қазақстанда ауқымды және ұйымдасқан діни радикалды топтар мен экстремистік ұйымдар жоқ. Арнайы орган­дар көбіне жеке тұлғалар мен шағын топ­тарды (мысалы, туыстық байланыстағы адамдарды немесе бұрын сотталғандарды) ерте кезеңде анықтап, бейтараптандыру шараларын жүргізіп келеді. Дегенмен бұл жұмыстың күрделілігі – интернет арқылы өздігінен радикалданған жекелеген адам­дарды дер кезінде анықтау әрдайым мүм­кін бола бермейтінінде. Бұған мысал ретін­де Кариев пен Күлекбаевтың оқиғаларын айтуға болады. Бір ғана адам бүкіл қаланы аяғынан тік тұрғызып, дүрліктіріп, жазық­сыз жандардың өмірін қиып салды. Бұл оқиғалар да бізге сабақ болуға тиіс. 
Қоғамда психикалық ауытқуы бар адамдардың кейбірі өз ішкі агрессиясын дінмен бүркемелеуге тырысады. Мұндай «жалғыз шабуылдаушыларды» анықтау – қауіпсіздік саласындағы ең күрделі міндет­тердің бірі. Алайда интернет кеңістігінде діни алауыздықты насихаттап жүрген радикалды идея таратушылар жедел түрде анықталып, жауапкершілікке тартылып жатыр.
Кейінгі уақытта жаңа, агрессивті діни ағымдар бой көрсете бастады. Мәселен, неотәңіршілдік бағытындағы кейбір топтар діни төзімсіздікке шақырып, тіпті зорлық-зомбылықты ақтайтын мазмұнда ақпарат таратып жүр. Өткен жылы осы ағым­ның екі өкілі діни алауыздықты қоз­дыр­ғаны үшін сотталды, біреуі ұлттық рәмізді қорлағаны үшін айыппұл төледі. Биыл тағы бір адам зорлық-зомбылықты ақтағаны және оған үгіттегені үшін қамауға алынды, бұл іске қатысты сот үкімі әлі шық­­қан жоқ. Әлеуметтік желілерге жасал­ған мониторинг бұл топтарда адам құр­бандығын насихаттау сияқты ерекше қатыгез идеялардың пайда болып жатқа-
н­ын көрсетіп отыр. 

– Діни ахуал тек ислам шеңберімен шектелмейтінін білеміз. Басқа конфес­сиялардағы жағдай қандай?

– Иә, православ христиандар ортасында да күрделі үдерістер жүріп жатыр. Ресей мен Украина арасындағы соғыс салдарынан Ресей православ шіркеуінің кейбір беделді өкілдері одан іргесін аулақ салып, шіркеу­ден кетіп жатыр. Бұл үрдіс Ресейге тән құбылыс болғанымен Қазақстандағы хрис­тиан қауымдастығына да әсер етуі мүмкін. Сондықтан бұл мәселені мұқият бақылау қажет. Қоғам ішінде Ресей православ шіркеуіне, Украинаның автокефалдық шіркеуіне немесе грек православ шіркеу­леріне бағынатын топтар арасында алауыз­дық туындамас үшін мемлекет осы бағытта алдын алу жұмыстарын жүргізуге тиіс.

– Ислам кеңістігінде қандай үрдіс­тер байқалып жатыр?

– Қазақстанда тарихи түрде қалыптас­қан ислам дәстүрінен бөлек, түрлі діни ағым­­дар мен мазхабтарды ұстанатын топ­тар бар. Бұл – діни плюрализмнің көрінісі. Бірақ осындай жағдай мемлекет тарапынан дінді басқару мен реттеу құралдарының әлсіздігін де аңғартады. Өйткені зайырлы, демократиялық ел болғанымызбен, қоғам­да ресми емес діни құрылымдардың ықпа­лы артып келеді.
Мұндай ахуал сыртқы күштердің, әсіре­се шетелдік барлау құрылымдары мен халықаралық экстремистік ұйымдардың назарын аударуы мүмкін. Сонымен қатар еліміздегі әлеуметтік-экономикалық қиын­дықтар да бұл үдерістерге қосымша қозғау сала­ды. Дегенмен еліміздің арнайы орган­дары діни экстремизмнің алдын алу бойын­ша жүйелі жұмыс жүргізіп келеді. Соның нәтижесінде соңғы тоғыз жыл ішінде Қазақстанда діни радикализмге байланысты ешбір теракт немесе зорлық-зомбылық фактісі тіркелген жоқ.

– Сонда радикал идеялар қайда және қалай таралып жатыр?

– Радикалдану қаупі әлі де сақталып отыр. Тіпті, кейбір мемлекеттік шектеулер бұл қатердің күшеюіне ықпал етуі мүмкін. Радикализм мен діни экстремизмге қарсы күрестегі басты міндет – олардың әлеу­меттік негізін кеңейтпеу. Бұл дегеніміз – маргинал топтардың қоғамда тамыр жаюы­на жол бермеу. 
Маргинализация – бұл әлеуметтік бай­ланыстардан айырылған, болашағынан үміт үзген адамның қоғамға қарсы көзқа­рас қалыптастыруы. Мұндай күйдегі адам­дар діни өшпенділікке тез бейімделеді. Бұған әсіресе бұрын сотталған азаматтар жатады: олар жұмысқа тұруда, кәсіппен айналысуда, әлеуметтік ортаға бейімделуде түрлі кедергілерге тап болады. Ал егер олар колония ішінде такфиршіл идео­логиямен «танысқан» болса, радикалдану қаупі еселе­не түседі. Бұрынғы сотталған­дарға заңна­малық шектеулер қою – олар­дың радикал­ды идеология мен қылмыстық топтармен бірігуіне әкеп соқтыруы мүмкін. Олар «қоғамға қарсы» көзқарасын күш қолдану­ға, ұрлық пен қарақшылыққа діни негіз ретінде пайдалануы ықтимал. Радикалды идеологтар «кәпірлердің қаны мен мал-мүлкі халал» деген ұрандарды жиі алға тартады. Мұндай қауіпті тенденцияны тек колония ішінде дерадикализация жұмысы арқылы тежеуге болады. Бірақ бұл жұмыс тек ресми талап қоюмен шектел­меуге тиіс. Қазір көп жағдайда радикал­дарға Ханафи мазхабын қабылдауды міндеттеу арқылы ғана жұмыс жүргізіледі. Ал шын мәнінде, бұл адамдар түрме әкімшілігін алдау үшін сырттай көнген кейіп танытады. Нағыз нәтижеге жету үшін дінтанушылар мен теологтар олар­дың сенім жүйесіне терең үңіліп, сол координаталар ішінде жұмыс істеуі керек, яғни, адам көзқарасын түбірімен өзгерту қажет.
Ал шын мәнінде, бұл адамдар түрме әкімшілігін алдау үшін сырттай көнген кейіп танытуы мүмкін. Нағыз нәтижеге жету үшін дінтанушылар мен теологтар оларда экстремистік ойдың қалыптасуына қандай факторлар әсер етіп отырғанына мән беруі керек, оның ішінде ең алдымен такфир идеологиясын құрайтын сенімдер: «намаз оқымайтын адамды кәпірге шыға­ру», «тағут мемлекеті» және де осы коор­дин­а­талар ішінде жұмыс істей білуі керек, яғни, адамның такфирлік  көзқарасын түбірі­мен өзгерту қажет.

– Кей жағдайда мемлекет өзі ради­калдардың идеологиясына «дем» беріп жатқандай әсер қалдырады. Бұл қанша­лықты рас?

– Иә, бұл да бар. Кейбір шектеулер, мыса­лы діни киімге тыйым салу, спорттағы діни белгілерге шектеу қою, діндарлықты қоғамнан аластау әрекеттері радикалдар үшін «Мемлекет исламға қарсы» деген ұрандарын қуаттайтын құралға айналып отыр. Ең өкініштісі, бұл тыйымдар заңға бағынатын мұсылмандардың құқығын шектейді, ал радикалдар оған онсыз да бағынбайды. Олар баласын мектепке жібермейді, қоғамдық ортада жүрмейді, қажет болса медициналық маскамен жүреді, спортпен де айналыспайды. Сөйтіп, олар шектеулерден тыс қала береді. Нәтижесінде, бұл шаралар радикалдарды емес, керісінше, олардың үгіт-насихатына қарсы тұратын, заңға бағынатын діндар­ларды тұқыртады. Бұл – өте қауіпті үрдіс. Мұндай мысалдар түрмедегі радикалдарға «мемлекет – жау» деген идеологияны одан әрі сіңіруге «мүмкіндік» береді.

– Өгізді де өлтірмейтін, арбаны да сындырмайтын жол қайсы? 

– Радикализм мен экстремизмнің алдын алу үшін кешенді бағдарламалар қажет. Бұл бағдарламаларда сарапшылар мен дін мамандарының ұсыныстары ескері­луге тиіс. Мысалы, «Талибан» немесе «Хайат Тахрир аш-Шам» секілді ұйымдар­дың трансформациясы көрсеткендей, ұлттық дәстүр мен тарихи тамырға бет бұру кейбір аса радикалды топтардың да ұстанымын жұмсарта алады. Сол себепті, ұлттық мәдениетті, оның ішінде дәстүрлі спорт түрлерін қолдау – діни сенімі мықты азаматтардың патриоттық сезімін арт­тырып, радикалды идеологияға қарсы тұруына сеп болар еді. Сонымен қатар, Дін істері комитетінің рөлін күшейтіп, бұл органды діни процестерді тұрақтандырушы орталыққа айналдыру қажет. Комитет діни тақырыптағы заңнамаларды сараптап, діндар азаматтардың құқықтарына қайшы келетін нормаларды алдын ала анықтай алуға тиіс. Сондай-ақ ҚМДБ да теологиялық білім жүйесін заман талабына сай жетіл­діруі керек. Қазақстанның рухани қауіп­сіздігі тыйымдар мен шектеулер арқылы емес, әлеуметтік шиеленіске жол бермейтін, ашық әрі әділетті тетіктер арқылы қамта­масыз етілуі керек. 

– Әңгімеңізге рахмет! 

Сұхбаттасқан 
Арайлым ЖОЛДАСБЕКҚЫЗЫ

Тэгтер:

экстремизм теракт дінтану