Нұргүл Жақыпбек: Жетіген – түркі халықтарына ортақ мұра

4 шілде, 2025 / Ахмет ӨМІРЗАҚ

Қазақ халқының ұлттық музыкалық аспабының түрі көп. Бірақ соның ішінде елге кең танымалы, ең көп қолданылатыны домбыра мен қобыз десек, одан кейін жетіген аспабы дер едік. Кейінгі дәуірде бұл аспап ұлттық-фольклорлық ансамбльдер мен оркестрлерден орнын тауып, оны үйренуге қызыққан жастар қатары көбейіп келеді. Жетігенді зерттеп жетілдірген, ол аспапта музыка ойнау методикасын жасауға көп еңбек сіңірген Құрманғазы атындағы Қазақ ұлттық консерваториясының оқытушысы, ҚР Мәдениет саласының үздігі, өнер магистрі Нұргүл Жақыпбекпен қазақ халқының көне музыкалық аспабының қолданылу тарихы мен ұлттық музыкамыздағы орны жайында әңгімелескен едік.

– Бүгінде халыққа кең танымал болып, ұлттық музыка мәдениетімізде өз орнын алып отырған жетіген аспа­бы­ның тарихы қандай?

– Жетіген – берісі қазақтың, әрісі түгел түркінің көп ішекті ұлттық музыкалық аспабы. «Жетіген» деп аталуы музыкалық ас­паптың о баста жеті ішекті болуына ба­й­ла­нысты болса керек. Жетіген туралы халық аңызында оның жасалауына байла­н­ысты «баяғы бір заманда жұт кезінде жеті баласынан айырылған бір кісі қу ағаш­ты ойып, оған жеті ішек тағып, сол ішектерді шертіп отырып күй шығарып, балаларын жоқтаған екен» дейді. Ол енді аңыздың жеткізгені. Ал жетігенді тауып, жасатып музыкалық аспаптарымыздың қатарына қосқан этнограф ғалым, акаде­мик Болат Сарыбаев болатын.
Жетіген – ағаштың ішін ойып, қорап секілді жасалады. Ұзындығы көбіне бір метр шамасында болады. Музыкалық аспаптың бір бүйірі ашық, екінші бүйірі жабық болып келеді. Жабық бүйірге жуан­дығы әртүрлі ішек тағылады, олардың әрқайсының астында екі тиектен болады. 
Ертеде жетігеннің формасы астау тәрізді болған. О баста аспаптың қазіргі­дей қақпағы, тиегі, құлақтары болмаған, ішектер аспаптың сырт жағына керіле тартылып байланған. Ал қазіргі жетігеннің әрбір ішегіне арналған құлағы бар. 
Жетіген аспабын Болат Сарыбаев бірнеше рет жасап, жетілдірген. Алғашқы нұсқасында жетіген 13 ішекті  болып, диапазоны 1 жарым октава болса, кейінгі формасында жетіген 1 жарым метрге ұзартылып, диапазоны 2 октавалық музы­ка­лық аспапқа айналған. Соңғы түрінде жетігеннің диапазоны кварта интервалы­на жету үшін дыбыс қатарының төменгі бөлігіне бес ішек қосылып, ол күрделі музыкалық шығармаларды орындауға қабілетті аспапқа айналды. Қазір жетігенді түрлі ұлттық-фольклорлық ансамбль­дерден, оркестрлерден көруге болады. 
Жетігенді алғаш қолына алғандар Талғат Сарыбаев, Құрманбай Маханов деген кісілер еді.

– Рахмет, жетіген аспабы жа- й­ында, оның жетілдіру тарихы туралы өте қызықты деректер айт­тыңыз. Енді мынаны айтыңызшы, өзіңіз өнерге, оның ішінде жетіген аспабы­на қалай келдіңіз?

– Мен Ақтөбе облысының перзентімін. Білім алуды Қобда ауданындағы музыка­лық мектепте бастап, кейін Ақтөбе қала­сындағы музыкалық училищеде жалғас­тырдым. Одан соң Алматыға келіп жоғары білім алдым. 
Жетіген аспабымен 1988 жылдан бастап айналыса бастадым. Оған дейін домбыра, қобыз аспаптары бойынша білім алған едім. Жетігенмен айналысуыма «Сазген» фольклорлық-этнографиялық ансамбліне жұмысқа тұруым себеп болды. Сол ансамбльде жетіген аспабын алғаш қолыма алдым. Ол кезде Еділ Құсайынов, Сәуле Мереке секілді екі-үш адам болмаса, жетіген аспабында ойнайтын маман жоқ­тың қасы еді. Әркім өз білгенінше ойнай­тын. Ол музыканттардың өзі жетігенді біле бермейтін. Жетігенді сахнадан көр­ген­дер мынау қандай аспап деп сұрап жататын. Ол кезде аспаптың репертуарлық қоры өте аз болатын, онда музыка орын­дау әдістерін де біле бермейтінбіз. 
Жоғарыда айтып өткенімдей, Болат Сарыбаев ағамыз аспапты жасап шығар­ғанымен, бұл аспапты алғаш қолына алғандар жетігенде кәсіби деңгейде музы­ка орындауға жете қойған жоқ. Өйткені енді ғана шығып жатқан аспапқа қызығу­шылық болмады, оның үстіне музыка орындау медодикасы жоқ, арнаулы музыка­лық шығармалары тапшы аспапқа сұраныс та бола қоймады. 
Ол кезде жетігенді ойнау тәсілін білмейміз, өз бетімізше үйреніп тартып жүрдік. Дегенмен біртіндеп жетіген музы­ка мамандарының, жұрттың қызығушылы­ғын оята бастады. Жетігеннің өзіндік фор­масы, әдемі нәзік үні тыңдаушылардың назарын өзіне тарта бастады. Сөйтіп, өт­кен ғасырдың соңында жетіген көзге көрініп, ерекше дыбысы құлаққа жетіп, ұлттық аспаптарымыздың қатарынан өз орнын тапты. 

– Сіздің жетігенді жетілдіру жо- л­ын­да еткен еңбектеріңізден хабардар­мыз. Сол жайлы кеңірек әңгімелеп берсеңіз?

– Менің алғаш ұстаған жетігенім 14 шекті еді, ортасында бір тиегі болды. Ол дыбыстарды екіге бөліп тұратын. Тиектің оң жағындағы ішектердің дыбысы музыка шертуге келіп тұрғанымен, сол жағындағы ішектердің дыбысы онша келіңкіремейтін. Қиналыңқырап шертіп жүрдік. Одан ке-й­ін 90-жылдардың ортасына таман «Саз-ген» ансамбліндегі жетекшіміз Самат Мәлімбай жетігенді жетілдіруді қолға алды. Ол 18 шекті болды, оның да орта-сында бір тиек болды. Содан соң аспап жақсара түскендей болды. Біраз жыл жетігеннің сол түрімен  музыка орындап жүрдік, бірақ орындау әдісі онша жетіле қоймады. Ішекті іліп тартып, бір-екі күй мен әнді ойнап жүрдік. Сөйтіп жүргенде белгілі күйші Әбділхамит Райымбергенов ағамыз хакастарда жетіген секілді аспап барын айтып, бізде сол жақтан келген студенттер бар, солардан ойнау тәсілін көр деп кеңес берді. Жетіген түбі бір түркі халықтарының ортақ аспа­бы деуге болады, тек бізде ұмытылыңқырап кетіп, хакас секілді халықтарда сақталып қалған. Сондықтан хакастардың біздің жетігенге ұқсас чатхан аспабын орындау­шы­лардан үйрендім. Ол да екі саусақпен шертіп ойналады екен. Үйрене келе бай­қа­ғанымыз, жетігенге қазақтың домбыра­да теріс бұраумен орындалатын күйлері жақсы түседі екен, сөйтіп аспаптың репер­туары біраз байып қалды. Қазақтың теріс бұраумен орындалатын «Кербез қыз», «Сұр бөрке», «Ойтолғау», «Қара жорға» секілді 40-тан аса күйді жетігенге лайықтап ал­дым. Сол арқылы жетіген аспабының музыка ойнауы дамып, дәрежесі көтеріліп қалды. Солайша, Б.Сарыбаевтың үлгісімен жасаған Нұрлан Әбдірахмановтың 18 шекті диатоникалық жетігенін (іліп тарта­тын) ансамбльде қолдандым, ал жеке шыққанда көне бұраудағы аспапты қол­данып жүрдім. Одан соң 2000 жылдардың басында ансамбльдерге көне аспаптарды қосу туралы шешім шыққанда жетіген, сазсырнай, сыбызғы аспаптарын дамыту қолға алына бастады. Соған орай, А.Жұ­банов, К.Байсейітова атындағы музыкалық мектептерде көне аспаптарды үйретуге бізді ұстаздыққа шақырды. Осы екі мектепте бірдей сабақ беріп, екі түрлі (диа­тоникалық және теріс бұраудағы) жетігенді біресе ана мектепке, біресе мына мектепке тасып жүргенде осы екі аспаптан екеуіне де келетін бір аспап жасап шықса қалай болады екен деген ой келді. Сосын музыкалық аспап шебері Нұрлан Әбдірах­мановқа барып,   ұсынысымды айтып, ойласып отырып, бір айдан аса уақыт жұмыс істеп,  жетігеннің жаңа түрін жасап шықтық. Әр ішектің астына жеке тиек орнаттық. Бұрын барлық ішекке бір тиек болса, енді әр ішекке жылжымалы бір тиек қойып, оны әрі-бері жылжытып отырып тарту арқылы жетігеннен диез, бемоль дыбыстарын алатын болдық. Солайша, жетігеннің әмбебап, жетілген түрін жасап шығуға қол жеткіздік. Ол 2003-2004 жылдар болатын. Оны, әрине, өзіміз үшін жасаған болатынбыз. Біз жетіген тартуды үйретіп жүрген кезде оның біз жасаған түріне қызығушылар көбейе бастады. Біздің үлгідегі жетігенді алғаш сатып алған Венера Табыс деген қыз қазір Астанада тұрады, белгілі жетігенші. Қазір сол біз жетілдірген жетіген Қазақстан көлемінде танымал, бүкіл жетігеншілер сол үлгіні қолданып жүр. Әлі де жетілдірудеміз. Өйт­кені аспапты шертіп отырғанда құлап кетпеуі үшін оның жалпақтығын үлкейтіп, кәсіби деңгейде жасау үшін Азамат деген шебермен жұмыс істеп, жасалған жеті-гендерді орындаушыларға таратып жа-тырмыз. Қазір жетіген жасаушы шебер­лер бар, бірақ олар жетігенді алғашқы қал-пында жасағандықтан, аспапта музыка ойнау кезінде ыңғайсыздықтар болады. Оны біз практик маман ретінде ескертіп жүрміз. Дегенмен жетігенді әлі де жетілдіре түсу қажет деп санаймын. Қазір жетілдіріл­ген жетіген –  21 ішекті. Көне бұрау мен диатоникалық бұрау бір жетігеннің бетіне орналасқан. Ойнау әдісіне келер болсақ, жетігенді іліп тарту мен шертіп ойнау аздық еткендіктен онда музыка ойнауды гитара, гусли секілді көп шекті аспаптар­дың, сондай-ақ Қытайдың гучжэн аспа­бының да ойнау техникасын да енгіздім. 
Жетіген біздің дәуірімізге дейінгі 5-7-ғасырларда пайда болғанымен, қазақ арасында XIX ғасырдан кейін жоғалып кеткен. Сонымен бірге оның ойнау әдіс­тері, онда ойналған музыкалық туындылар ұмыт болған. Оны Болат Сарыбаев ағамыз тапқанша ешкім білмейтін. Содан шығар, кейбір музыка зерттеушілері бізде бұл аспап қолданылмаған дегенді де айтып жүр. Бірақ бізде жетігеннің болғаны тари­хи деректерде айтылады. Ол тек қазақ халқына ғана тән аспап болмағанымен, жалпы түркі халықтарына ортақ музыка­лық аспап екені талас тудырмауы керек. Тек оның ұзын тұрқы көшпелі елдің ары-бері алып жүруіне қиындық тудырған­дықтан бірте-бірте қолданыстан шығып, ұмытылып қалған сияқты. Бізге жеткен кей деректерге қарағанда, ежелгі кездің өзінде бұл аспаптың орындаушылары сирек болған. Ол тек дәулетті адамдардың үйлерінде тұратын қымбат, ерекше мүлік болған. 

– Жетіген аспабында музыка ой­нау­дың қандай ерекшеліктері бар?

– Аспапта музыка орындаудың өзіндік ерекшеліктері бар. Көбіне біз теріс бұрау­мен шертілетін домбыра күйлерін жеті­генге лайықтаймыз. Құрманғазы, Дина, Сүгір, Тәттімбет секілді атақты күйші­леріміздің күйлері жетігенде өз нақышын тауып орындалмай жатады. Сондықтан домбырамен тамаша тартыла­тын күй­лердің әдемі қалпын бұзбай-ақ қояйық, одан да теріс бұраудағы көне күй­лерді орындайық деп шештік. Ол күй­лерді домбырашылар аздау орындайды, себебі дамып кеткен домбыра аспабында әл­гіндей күйлерді орындау қарадүрсіндеу көрін­еді, ал жетігенге керемет үйлеседі. Алтай, Қобда, Баян-Өлгий қазақтарының күйлері, шығыстың шыңырау күйлері жетігенде әдемі орындалып жатыр. Жетігенде музыка ойнаудың бір ерекшелігі осы.
Сосын жетігеннің сүйемелдеуімен ән орындау дәстүрі қалыптасып келеді. Өйткені бұл тұрғыда жетіген қазақтың гитарасы секілді болып тұр. Бірақ екпінді, тез ырғақты әндер жетігенге келмейді, сон­дықтан оны күштеп жасаудың керегі жоқ. Жай, сызылтып салатын лирикалық әндер жетігенмен орындауға тамаша үй­леседі. Сондықтан жетігенге ән лайықтаған кезде күрделендірмей, қарапайым түрде аламыз.
Қазір оқу жүйесіндегі талапқа сай ака­демиялық шығармаларды орындауымыз керек. Концерт, соната, фантазия, пьеса­лар­ды жетігенде орындап жатырмыз. Оның бәрі жетігенге арнап жазылған туын­дылардың тапшылығынан. Сондық­тан гусли, гитара, арфа аспаптарына ар­нал­ған жақсы шығармаларды жетігенге лайықтап орындап жатамыз.

– Әр музыкалық аспапта музыка ойнаудың методикалары бар ғой, жеті­генге арналған методикалар бар ма?

– Жетігенде музыка ойнау методикасы жазылды. 2016 жылы жетігенде музыка орын­дау әдістемесін шығарған болатын­мын. Сонда жетігенде музыка ойнаудың әдіс-тәсілдері түгелдей айтылған. Музы­ка­ны қалай ойнау керек, оның штрихтары қандай, жетігенге қолды қалай қою керек, қалай отыру керек, аспаптың құлақ-күйін қалай келтіру керек дегеннің бәрі сонда бар. Ол бүгінде еліміз көлемінде пайдала-н­ылып жатыр.

– Қазір жетіген аспабында ойнай­тын жастар көбейіп келеді. Жетіген түрлі оркестрлерде лайықты орнын тапты. Бірақ бұл аспапқа арнайы музыка жазатын композиторлар аз сияқты көрінеді...

– Бұл сұраққа жоғарыда ішінара жауап беріп кеткен сияқтымын. Бұл мәселе әлі шешімін таба қойған жоқ. Қазір жетіген­шілер арасында өз шығармаларын орын­дап жүргендер бар. Оны оркестрге немесе фортепианоға қосып тартып жүргендер бар. Алайда олардың қай-қайсысы да кәсі-би композиторлар емес. Оны шығарып жүргендер, әрине, жетігеннің табиғатын түсінетіндер. Бірақ олардың шығармалары кең тарала қойған жоқ, себебі білімді, оқыған кәсіби композиторлар мен әуес­қой музыка шығарушылардың деңгейі әртүрлі. Сол үшін де нағыз композитор­ларға жетігенге арнап музыка жазып беруін сұрап жатырмыз, бірақ олар тара-п­ынан әзірге ерекше құлшыныс байқалып жатқан жоқ. Жетігенге байланысты ақтаң­дақ осы болып тұр. Көне замандарда жеті­генмен күрделі шығармалар емес, шағын әуендер орындалған дейді. Күй не ән емес, формасы шағын, сызылта салатын лири­ка­лық әуендер болса жетігенге жақсы түседі. Жетігеннің репертуарын домбыра күйлерімен толықтыра берсек, ол аспап ретіндегі өзіндік бет-бейнесінен алыстап кетуі мүмкін. Сондықтан таза жетігенге келетін әуендер туса, сөйтіп бұл аспаптың өзіндік репертуары болса деген арманы-мыз бар. Әзірше, біз домбыраға  арналған, сол сияқты өзге де шекті аспаптарда орын-далатын шығармаларға байланып қалған-даймыз. Дегенмен болашақта жетігеннің бағын жандыратын музыкалар жазылады деп үміттенемін.

– Домбырашыларға, қобызшы­ларға арналған түрлі конкурстар өткізіліп жатады. Жетігенді танытуға арналған сондай шаралар бар ма?

– Иә, қазір жетігеншілерге арналған конкурстар көп. Үкімет тарапынан ұйымдастырылатын конкурстарға жетіген номинациясы қосылып жатыр. Сол сияқ­ты, ақылы конкурстарда да жетігенге арналған номинация бар. Биыл, міне, бірінші рет маусым айында ақылы түрде жетіген аспабына арналған конкурс өтті. Ондай конкурстар бұрын Ақтау, Орал, Алматы қаласында да болды. Мұның бәрі жетіген аспабының кең түрде насихат­талып, ұлттық музыкалық аспаптарымыз қатарынан лайықты орын алғанының көрінісі болса керек. Алда көнеден жеткен тамаша аспаптың бұдан да биік дами беретіні анық.

– Әңгімеңізге рахмет!

Сұхбаттасқан – 
Ахмет ӨМІРЗАҚ

Тэгтер:

Мәдениет мұра түркі жетіген түркі халықтары