Қорға құлып керек
Дегенмен жаңа Бюджет кодексінде Ұлттық қор қаржысын пайдалану тәртібі нақтыланбаған. Биыл да қорға қол соза береміз бе? Нақты шектеу қоюға не кедергі? Бюджет дефицитін қалай реттей аламыз?
Қор қашанғы құтқарады?
Қаржы министрлігінің есебіне сүйенсек, 2024 жылы республикалық бюджетке Ұлттық қордан 6 трлн теңгеден астам қаражат аударылды. Оның 5,6 трлн теңгесі – трансферт арқылы, ал қалған 467 млрд теңгесі «Қазатомөнеркәсіп» акцияларын сатып алу схемасы арқылы бюджетке түскен. Бұл – қордың таза кірісінен 1,6 есе артық, бұрын-соңды тіркелмеген көрсетікіш. Мақсатты трансферт көлемі бастапқыда 1,6 трлн теңге деп жоспарланғанымен, бюджет тапшылығына байланысты бұл сома 3,6 трлн теңгеге дейін ұлғайтылған. 2025 жылы республикалық бюджетке Ұлттық қордан 2 трлн теңге кепілдендірілген трансферт және 3,25 трлн теңге мақсатты трансферт бөлінбек. Кепілдендірілген трансферт бюджет тапшылығын жабуға, ал нысаналы трансферт – жалпыхалықтық маңызы бар жобаларды қаржыландыруға бағытталады. Осылайша, жалпы қордан 5,25 трлн теңге алу жоспарда бар. Жаңа Бюджет кодексіне сүйенсек, 2026-2027 жылдарға мақсатты трансферт қарастырылмаған. Жоспар бойынша, бұл жылдары Ұлттық қордан бөлінетін кепілдендірілген трансферт көлемі 2 трлн теңгемен шектеледі. Алайда Ұлттық қордан алынатын мақсатты трансферт көлемі шектелмегендіктен, Үкіметтің бюджет шығынын жабуға қордан қосымша қаржы алуына, шын мәнінде тосқауыл жоқ. Осылайша, мақсатты трансферт ретінде алынған қаржы көлемі жоспарлағаннан асып кетпейтініне ешкім кепілдік бере алмайды. Ұлттық Банк пен тәуелсіз сарапшылар Ұлттық қордан бейберекет қаражат ала беру жақсылыққа апармайтынын, қорды ортайтып, инфляциямен күресте кедергі болатынын, масылдыққа ұшыратып, экономиканы дамытуға мұрша бермейтінін бірнеше рет ескерткен болатын. Мәселенің шешімі ретінде қордан алуға болатын қаражат мөлшерін заңмен бекіту туралы ұсыныс айтылған еді. Дегенмен мұндай өзгерісті жаңа Бюджет кодексінен көре алмадық, «неліктен?» деген сұраққа жауап іздеп, бірнеше Мәжіліс депутатына хабарласқанымызбен, жауап ала алмадық. Естеріңізде болса, Мемлекет басшысы Ұлттық қордағы қаражатты 2030 жылға қарай 100 млрд долларға дейін жеткізу туралы тапсырма берген болатын. Ұлттық Банк басшысының айтуынша, осылай жалғаса берсе, яғни қажет болған сайын 5 трлн теңгеден ала берсек, Ұлттық қордағы қаржы 2030 жылға дейін 100 млрд долларға жетпейтінін айтты. – Келесі жылы кепілдендірілген трансферт 4,2 трлн теңгеден 3,6 трлн теңгеге дейін айтарлықтай төмендейді. Егер Үкімет бұл саясатты жалғастыра берсе, яғни Үкімет Ұлттық қорға емес, бюджетке түсетін кірістерге сүйенетін болса, онда ақырындап 100 миллиард долларға жетеміз. Әр жыл сайын 5 триллион немесе одан да көп ақшаны алып отырсақ, ондай қаржыны жинау қиын болады. Қаржы министрлігі мен Экономика министрлігі мұны түсініп отыр, олардың да алдында Президент қойған дәл осы тапсырма – қор қаржысын 100 миллиард долларға жеткізу тұр, – деді ол өткен аптадағы брифингте.
Қазынашылар келісімге келді
Қаржы министрлігі мен Экономика министрлігі мұны түсініп отыр. Олар, яғни Ұлттық Банк, Экономика және Қаржы министрліктері өзара келісімге де келген сияқты. Нақтырақ айтқанда, қаңтардың аяғына дейін Ұлттық қордан алынатын қаражаттың «белгілі бір пайыздық шегі» белгіленеді. Бұл туралы 17 қаңтарда Ұлттық Банкте өткен баспасөз брифингінде реттеуші төраға Тимур Сүлейменов мәлімдеді. Оның айтуынша, Ұлттық қордан қаражат алуды реттеу үшін жаңа бюджет ережелері енгізіледі, олар барлық трансфертке қатысты болады. – Біз Ұлттық қордан қаражат алуды реттейтін бюджет ережелерін енгізу бойынша келісімге қол жеткіздік. Бұл қадам елдің қаржылық тұрақтылығын нығайту үшін қажет, – деді Тимур Сүлейменов. Бірақ бұл пайыздың қандай факторларға негізделіп есептелетіні және оның нақты қанша болатыны әлі анық емес. Дегенмен төрағаның сөзінше, бюджет ережелері қазір кепілдендірілген трансфертке қолданылып жүрген тәртіпке ұқсас болады. Алайда бұл лимит Ұлттық қор қаражаты есебінен мемлекеттік компаниялардың акцияларын сатып алуға қатысты болатын немесе болмайтыны әзірге белгісіз. Қазір Қаржы министрлігі бұл тетікті бюджетке қосымша қаржы тарту үшін қолданып отыр. Естеріңізге сала кетейік, 2024 жылғы қазанда Ұлттық Банк Үкіметке Ұлттық қордан алынатын ақша көлемін есепсіз ұлғайта беруге тыйым салу туралы ұсыныс жолдағанын хабарлаған еді.
Бюджет теңгерімсіз, дерек те ала-құла
Ал бюджет тапшылығы мәселесі одан ары ушығып барады. Республикалық бюджеттен кейінгі бірнеше жылда қатарынан дефицит байқалады. Бұл дефицит бұрын тұрақты және қолайлы деңгейде болып келген. Алайда 2023 жылдан бастап бюджет тапшылығы күрт өсе бастады. 2024 жылғы қазанның басында дефицит көлемі 3,6 трлн теңгеге жетіп, 2022 жылғы 2,4 трлн теңгемен салыстырғанда айтарлықтай артты. Ал 2025 жылы бұл көрсеткіш 4,1 трлн теңгеге дейін өседі деген болжам бар. ҚҚҚ сарапшыларының есебі бойынша, 2024 жылдың алғашқы тоғыз айында республикалық бюджетке салықтық түсімдер жоспары тек 52 пайызға орындалған. Осы кезеңдегі бюджет тапшылығы да 52 пайызға жетті. Абсолютті көрсеткіште бюджеттің кірістері 8,1 трлн теңгеге тең болып, жоспарланған деңгейден 2,5 трлн теңгеге және 2023 жылдың сәйкес кезеңіндегі көрсеткіштен 0,8 трлн теңгеге төмен болды. Сондай-ақ сарапшылардың есептеуі мен мұнайға қатысы жоқ тапшылық бойынша Қаржы министрлігінің мәліметтері арасында үлкен алшақтық анықталған: 5 трлн теңге және 1,6 трлн теңге. Мұның себебі – шенеуніктер мұнай секторынан түсетін тікелей салықты мұнайға қатысы жоқ салық кірісі ретінде есепке алуда. Halyk Finance мәліметінше, біріктірілген бюджет тапшылығы шамамен 500 млрд теңгеге төмендетіліп көрсетілген. Екі негізгі салық түрі – корпоративтік табыс салығы және қосылған құн салығын жинау көрсеткіші де – төмен. Бюджетті болжау мен жоспарлаудың сапасы да сын көтермейді. Ал мемлекеттік кірістерді арттыру экономиканың сапасыз өсіміне ықпал етеді. Контрциклдік бюджет ережесін ұстануға деген талпыныс тек 2018 жылы байқалды, сол жылы трансферт көлемі 2,6 трлн теңгені немесе ЖІӨ-нің 4,2 пайызын құрады. Алайда 2019 жылы ереже қайтадан сақталған жоқ. COVID-19 пандемиясы кезінде халықтың өмір сүру деңгейінің күрт төмендеуіне жол бермеу және дағдарыстың салдарын жеңілдету үшін қордан мәжбүрлі қаражат алу орынды болды. Бірақ одан кейінгі жылдары жағдай салыстырмалы түрде тұрақты болғанына және мұнай бағасының жоғары болуына қарамастан, трансферт көлемі негізсіз жоғары деңгейде сақталып келген. Яғни, контрциклдік саясаттың орнына проциклдық саясат жүргізілді. Оған қоса, мемлекеттік шығындардың өсуі экономикалық өсімге тікелей әсер ете бастады. Бұл шығындар 2023 жылы екі таңбалы көрсеткішпен өсіп, экономиканың шамадан тыс «қызып кетуіне» және сапасыз өсуіне себеп болғанын байқауға болады.
Сапарбай Жобаев, экономист, экономика ғылымдарының кандидаты:
Квазимемлекеттік сектордың шығынын қысқарту қажет
– Өкініштісі сол – билік Ұлттық қордан ақша алуға үйреніп қалды. Экономика министрлігінің жоспарлауы бойынша 2024 жылғы салық түсімі – 15 триллион теңгеден астам, бірақ шығынымыз – 21 триллион. Сонда, 6 жарым триллион тапшылық. Ал біз соның 3-4 триллионын Ұлттық қордан алып қалғанын ғана тапшылық деп есептеп отырмыз. Бірақ Президент Ұлттық қор қаражатын шашпай, оны 100 млрд долларға жеткізу туралы тапсырма берді. Бір жағынан, мұны біздің Үкімет құнттамай отырған сияқты көрінеді. Мұны тоқтату қиын. Сондықтан контрциклдік бюджет ережесімен қатар қосымша әдіс-тәсілдер қажет деп есептеймін. Бюджетті түзудің әдісі, я болмаса бюджетті орындаудың әдісі болу керек. Әлемнің көптеген елі тапшылықты 3 пайыздан асырмайды, облигация, бағалы қағаз шығарады. Қаржы министрлігі облигация шығарып, қарызбен елдегі бюджет тапшылығын жабады, бірақ ол қарызын кейін төлейді. Біз де енді солай істеуіміз керек. Біз Ұлттық қордың, болашақтың үлесін жеп жатырмыз. Өздеріңізге белгілі, бізде квазимемемлекеттік кәсіпорындар деген мемлекет ішіндегі мемлекетіміз бар. Жалпы ішкі өнімнің 50-60 пайызын береді. Олар өте көп жеңілдік алады, салық төлеудің орнына, бюджеттен қайта-қайта ақша алып отырады. Өніміміз өтпей қалды, су алды деп сылтауратып, мемлекетке тағы алақан жаяды. Сөйтіп, мемлекеттік кәсіпорын болғаннан кейін мемлекет оған бюджеттен ақша береді. Мәселен, «ҚазМұнайГаз» 24-25 миллион тонна мұнай өндіреді. «ТеңізШевройл» да сол шамада, 25-27 миллион тонна мұнай өңдейді. Енді олардың салығына келсек, «ТеңізШевройл» 2-2,5 триллион теңге салық төлейді, ал «ҚазМұнайГаздың» төлейтіні 169 миллиард теңге ғана. Оннан бірін зорға төлейді. Біздегі үлкен мемлекеттік кәсіпорындардың көбісінің пайдасы шығынын жаппайды. Бұл не деген сөз? Яғни, мемлекеттен ақшаны алуын алып алып, есебін бермейді. Оны қадағалауы керек Үкімет те жауапкершілік алмайды. Министрлер бірі келіп, бірі кетіп жатады. Сондықтан квазимемлекеттік кәсіпорындардың шығынын қысқартып, жұмыстарының нәтижесін талап ету керек. Оны депутаттар қадағалауы қажет. Басқаша бюджеттің шығынын қалай азайтамыз, білмеймін. Себебі олар соған үйреніп қалды. 2024 жылы 21 триллионды орындай алмай отырып, 2025 жылға 25 триллион шығынды жоспарлап отырмыз. Бұл – халықты, мемлекетті, экономиканы тонау. Яғни, шығындарды қысқарту керек. Мемлекеттік басқару, квазимемлекеттік кәсіпорындарға жоспарлаған бюджет шығынын қарасаң, өзің шатасасың, ақырына жете алмайсың. Соның бәрі қайда кетіп жатқанын 30 жылдан бері бюджет саласымен айналысып жүрген менің өзім түсінбей қаламын. Тағы бір мәселе – біз барлығын республикалық бюджеттің мойнына іліп қойғанбыз. 2012 жылы жергілікті басқаруды дамытудың тұжырымдамасын қабылдағанбыз. Сөйтіп, жергілікті бюджеттің өз табысын өзіне беруіміз керек еді. Дегенмен нақты іске көше қоймадық. Ал бұл қадамға бармай, ауылды дамытып, мәселесін шешу қиын. Қарапайым ауылдағы жол мәселесін шешу үшін Астанадан жауап күтеді. Сөйтіп, облыстан, республикадан бөлінген ақша сол ауылға жеткенше жартысы да жетпей қалады. Шекарадан түсетін ақшаны орталыққа жинау керек. Жерасты байлықтарының ақшасын орталыққа жинау керек. Қосымша құн салығын орталыққа жинауға болады. Ал кәсіпорындардың табыс салығын, жеке адамдардың табыс салығын сол жерге қалдыру керек.
Мұрат Темірханов, Halyk Finance басқарма төрағасы:
Контрциклдік ереже сақталса, кіріс шығыстан айтарлықтай асып түсер еді
– 2023 жылғы 4 желтоқсанда жаңа Бюджет кодексі Мәжілісте мақұлданып, Сенаттың қарауына жіберілді. Біз бұған дейін де Қазақстандағы бюджет саясатының проблемаларын бірнеше рет көтерген едік. Жаңа Бюджет кодексінің жобасында елеулі жақсартулар болғанымен, құжатқа Халықаралық валюта қоры, Дүниежүзілік банк және Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымы сияқты беделді халықаралық ұйымдардың маңызды ұсыныстары енгізілмеген. Сонымен қатар Бюджет кодексінде биылғы шілдеде Мемлекет басшысы бекіткен «Қазақстан Республикасының 2029 жылға дейінгі Ұлттық даму жоспарының» кейбір негізгі ережелері де көрсетілмеген. Атап айтқанда, мемлекеттік қаржының ұзақмерзімді тұрақтылығын қамтамасыз ету және фискалдық тәртіпті күшейту мақсатында осы стратегиялық құжатта Ұлттық қордан мақсатты трансферттерді бюджет ережесіне енгізу жоспарланған болатын. Алайда бұл жаңа Бюджет кодексінде қарастырылмаған. Контрциклдік ережелердің мәні мынада: мұнай бағасы жоғары болған кезде, Үкімет мемлекеттік шығындарды арттырмай, керісінше, мұнайдан түскен табысты «мұнай қоры» деп аталатын арнайы қорда жинақтайды. Біздің елде бұл рөлді Ұлттық қор атқарады. Осылайша, мұнай бағасы жоғары болған қолайлы кезеңдерде билік экономикадан артық мұнай долларларын шығарып тастайды. Мұндай әдіс экономиканың қызып кетуіне және инфляцияның өсуіне жол бермейді. Экономикадағы артық мұнай долларларын алу ұлттық валютаның шамадан тыс күшеюіне және пайыздық мөлшерлемелердің өсуіне тосқауыл қояды. Нәтижесінде, мұнай бағасы жоғары болған кезеңдерде контрциклдік бюджет ережелері әйгілі «голланд ауруының» пайда болуына жол бермейді. Екінші жағынан, мұнай бағасы төмендеген кезде, контрциклдік бюджет саясатына сәйкес, Үкімет мұнай қорын пайдаланып, мемлекеттік шығындарды бұрынғы деңгейде ұстай алады. Бұл экономиканың және бюджеттің өсуіне мұнай секторының табысы күрт төмендеген жағдайда да қолдау көрсету дегенді білдіреді. Мұнай қорынан трансферттер үшін доллар сату мұнай бағасының төмендеуіне байланысты ұлттық валютаның әлсіреуіне жол бермейді. Бұл өз кезегінде инфляцияны және нарықтағы ұлттық валюта бағамына өте сезімтал біздің импортқа тәуелді елде базалық ставканы тұрақтандырады. Кейінгі екі жылда мұнай бағасы қолайлы деңгейде болғанына қарамастан, Қазақстанда контрциклдік бюджет саясатының орнына, керісінше, проциклдік саясат қолданылып жатқанын байқаймыз. Осы екі жыл ішінде халықаралық нарықтарда мұнай бағасы орта есеппен барреліне 80 доллардан жоғары болды, бұл мұнай экспорттаушы елдерге қолайлы деңгей саналады. Осындай қолайлы баға жағдайында контрциклдік ережелерді қатаң сақтаған болсақ, Ұлттық қорға түсетін қаражат ел бюджетіне аударылатын шығындардан айтарлықтай асып түсер еді. Соған қарамастан, 2022 жылдан бастап республикалық бюджет шығыны айтарлықтай өскені байқалады, ал былтыр және биыл Ұлттық қорға түскен түсімдер одан алынған қаражат көлемінен (оның ішінде «ҚазМұнайГаз» және «Қаз-атомөнеркәсіп» мемлекеттік компанияларының акцияларымен жасалған операцияларды қоса алғанда) едәуір аз болды. Бұл кейінгі екі жылда мұнай бағасының жоғары болуына қарамастан, елде бюджеттік және экономикалық теңгерімсіздіктердің күшейгенін көрсетеді. Мұнай бағасы салыстырмалы түрде аз ғана төмендесе, мысалы, барреліне 60 долларға дейін түскен жағдайда, елімізде экономикалық және қаржылық дағдарыс туындау қаупі жоғары екенін білдіреді. Тағы да қайталап айтқымыз келеді, контрциклдік бюджет ережелері Ұлттық Банктің ақша-кредит саясатын жүзеге асыруы үшін аса маңызды. «Қазақстанға қандай реформалар қажет?» атты есебімізде де бұл туралы жаздық, әртараптандырылмаған мұнай экспорттаушы елдерде контрциклдік бюджет ережелері инфляцияға, базалық ставкаға және ұлттық валютаның бағамына орталық банктің монетарлық саясатына қарағанда әлдеқайда көп ықпал етеді. Кейінгі кезде контрциклдік бюджет саясатының орнына проциклдік саясат қолданылып жатқаны Ұлттық Банктің монетарлық және валюталық саясатының тиімділігін айтарлықтай төмендетіп отыр.
Қорыта айтқанда, контрциклдік бюджет саясатын қатаң ұстану керек екені интуитивті түрде түсінікті жайт. Дегенмен айту – бөлек, ал іске көшу белгілі де белгісіз себептермен қиынға соғып отыр. Қаражат алуға нақты қандай шек қойылатыны және бұл ереженің мәртебесіне қатысты мәселелер әлі нақты емес, бірақ белгілі бір шара қабылданады деген үміт бар. Себебі қорға қол соза беру атқарылып жатқан біраз жұмысты құмға сіңген сумен тең ететіні анық.