Оңайгүлдің он қыры
Иә, Оңайгүл Тұржан – ең алдымен ақын. Жай ақын емес, ешкімге ұқсамайтын, талғампаз ақын. Тілі шұрайлы, ойы құнарлы, сезімі сергек Оңайгүлдің басқаға ұқсамайтын өзіндік көркем әлемі бар. Мерзімді басылым беттерінде оқырмандарын көркем бейнелі, серпінді, еркін тынысты өлеңдерімен елең еткізген оның «Самал» (1986), «Шерқала» (1998), «Жыр-дала» (2001), «Теңіздер де шөлдейді» (2003), «Өлеңдер жинағы» (2007), «Ағаштар үнсіз өседі» (2023) сияқты бірнеше жыр жинақтары да жарық көрді. О.Тұржанның өлеңдері негізінен философиялық ойға, символдық астарлауға, ұлт мәселесін өткір көтеруге, мағыналы құбылыстарды бейнелеуге арналған. Бұл бағытта ол өзіндік қолтаңбасын танытты. Ас үйде қазан-ошақпен бірге қайнап жүрсе де, ақынның қиялында бейнелі ойлар жүреді. «Әйел үшін ақын болу – бақ па, сор ма? Өлең сізге қандай уақыттарда келеді?» деген сұраққа Оңайгүл Тұржан бір сұхбатында былай деп жауап берді: «Бақ деп айта алмаймын, сор деуге аузым бармайды. Сор дей алмайтыным, өлең жазып отырған кезде сенен бақытты адам болмайды, бірақ сондай бақытты минуттарыңды өз қолыңмен тұншықтырып тастап, тамақ істеуге немесе ыдыс жууға немесе қазан-ошақтың сені күтіп тұрған ешқашан бітіп болмайтын шаруасына кетуіңе мәжбүр болатының жаман. Үстелдің бір шетіне ыдыс жуып, бір шетіне дәптеріңді қойып қоясың, өйткені өлең де тура осындай «қысылтаяң» шақты аңдып жүретін сияқты. Май жұққан өлең дәптерің бір жағыңда сенің тамақ әкелуіңді күтіп бала-шағаң отырады... Пештің үстінде бірдеме тасып-төгілуге шақ қалғанда, қақпағын алып үлгіресің... Осы көріністің ортасындағы өзіңе сырттай қарайсың да, өзіңе өзіңнің күлкің келеді, жылағың келетін кездер де болады». Туған жер имиджін қалыптастыруда Оңайгүл өлеңдері ерекше рөл атқарады. Имиджелогия ғылымын терең зерттеп, арнайы еңбек жазған ғалым Оңайгүл Тұржан: «Имидждің ғылыми тұрғыдан зерттелуінің басты себептерінің бірін имиджге қажеттіліктің уақыт өткен сайын артып келе жатқандығымен түсіндіруге болады. Имиджге ғылыми тұрғыдан баға берілмеген кезеңдерде де оның ауызша немесе іс жүзіндегі іс-қимылдары болды. Оның ауқымды ғылыми зерттеу нысанына айналғаны дәл бүгін сияқты болғанымен, оған қатысты ойлар бұрыннан да бар еді. Бірақ ол әр кезеңде қоғамның дамуының әртүрлі заңдылықтары мен деңгейіне қарай өзгеріп отырды. Осындай өзгермеліліктің өзі имидж туралы ғылымның бір жүйеге түсуіне кедергі келтірген де болуы мүмкін», – деп ой түйеді. Кейде туған жердің ерекшелігі PR-технология ретінде көрініс тауып, имидждік қызмет көрсететін тұстары жиі кездеседі. Оған Оңайгүл Тұржан поэзиясынан мысалдар келтіруге болады. Ақын поэзиясын тұтастай алғанда табиғат пен туған жерге арналған деуге болады. Бірақ оның поэзиясының бір ерекшелігі – ол табиғатты тек табиғат күйінше емес, оны адамдармен тілдесіп, солармен бірге тірлік кешіп жүрген замандасы, тағдырласы ретінде суреттейді. Кішкене ғана детальдар арқылы үлкен мәселеге сілтеме жасай сөйлейтін ақын «Маңғыстауға шақыру» деген өлеңінде: Маңғыстауда маңып жүр кереметтер, Бір-бір мазар көтерген төбе-бөктер. Кемер құмның көзінде кеңеседі, Сары далаға үй тіккен ебелектер, – дейді. Осы бір шумақтан-ақ Маңғыстау даласының мазарлы дала екенін, демек, тарихи кезеңдердің небір ауыртпалығын бастан кешірген сипатын көріп тұрмыз. Бұл шумақтың тағы бір айтып тұрғаны – осы далада небір тас қалаудың, мазар соғудың шеберлері өткеніне сілтеме жасалған. Ал «кемер құм» осы даланың шөлді, жаңбыры сирек жауатын аймақ екенін танытып тұрса, «үй тіккен ебелектер» – бұл аймақтың қандай өсімдіктері бар екенінің хабаршысы. Автор «Балбал тастар» деген өлеңінде оқырманды таспен тілдестіріп, оның адамзаттың бір бөлшегі, табиғаттың ортасында тіршілік кешіп тұрған тұлға ретінде танитыны және солай көрсететіні де өзіндік ерекшелік. Балбал тастар, кәрісің бе, жассың ба? Жаңалыққа доссың ба, әлде, қассың ба? Тасқа айналған адамсың ба сен, әлде, Адам болып келе жатқан тассың ба? Балбал тастардың көне дәуір ескерткіштері екені түсінікті. Міне, осындай ескерткіштер де – туған жердің имиджіне өзіндік сән және мән беріп тұрған факторлар. Ал ақынның сол тастармен адаммен сөйлескендей сөйлесуі – табиғаттың да өзіндік тілі мен жан-дүниесінің адамның болмысымен астасып жатқанын дәлелдеудегі ұмтылысы. Әрине, ақын дәл осы сұрағына дәл осы тастан нақты жауап ала алмаған болар. Бірақ ақын одан жауап күтіп те тұрған жоқ. Ақын туған жерді өзімен тілдесе алатын болмысы биік құбылыс ретінде бағалап тұр. Бұл – туған жердің асқақ имиджін, қасиетті имиджін поэзия арқылы көрсетудің тамаша бір дәлелі. Оңайгүл Тұржан – әдебиеттанушы ғалым. Қазақ әдебиетін зерттеген монографиялары мен ғылыми мақалалары – ғалымдар мен білім алушылар іздеп жүріп оқитын сұранысқа ие еңбектер. Халықаралық, республикалық конференцияларда өзінің салмақты ойларымен, байыпты баяндамаларымен көрініп жүрген ғалымның іссапармен шетелдерге де шығып, ғылыми конференцияларда қазақ әдебиеті мен мәдениетіне, тарихына қатысты баяндама оқыған кездері де ұмытылмас сәттер болып қалды. 2012 жылы Тегеран университетінде, 2013 жылы Ұлыбританияның Борнмут университетінде, 2014 жылдың қараша айында Ұлыбританияның Кембридж университетінде өткен ғылыми конференцияларға қатысып, мазмұнды баяндамалар жасады. Кембридж университетіндегі ғылыми конференцияда О.Тұржан «Қозы Көрпеш – Баян сұлу» жыры туралы айта келіп, ол жырды кезінде А.Пушкин ел ішінен жазып алғанын және ақынның сол қолжазбасы әлі күнге сақталғанын, жырдың ауызша сақталып келгенін айтқанда, конференцияға қатысқан шетелдік ғалымдар таңданыстарын жасыра алмаған. Олардың қазақ туралы түсінігі Кеңес кезіндегі «қазақтың тарихы 1917 жылдан басталады» деген деңгейде, ал енді бірі «үдере көшіп жүрген бұратана халық» дегенмен шектеледі екен. 2005 жылы «Махамбет өлеңдерінің поэтикасы» атты тақырыпта филология саласы бойынша кандидаттық диссертация қорғаған Оңайгүлдің жанымен өр рухты ақын әрі батыр Махамбет поэзиясы үндес еді. Махамбет туралы зерттеу еңбегін жазып жүргенде күрескер ақын рухы жебеді ме, О.Тұржан диссертациялық еңбегін небары төрт ай ішінде жазып шығады. Оңайгүлдің ғылыми жетекшісі болған белгілі ғалым, академик Рымғали Нұрғали бұл зерттеуге көңілі толып, шәкіртіне зор сенім артқан еді. Шәкірті де сенім үдесінен шығып, ғылымға адалдығын танытты. «Махамбет өлеңдерінің поэтикасы» атты монографиясын әдебиетсүйер қауым іздеп жүріп оқиды. Оңайгүл Тұржан – талантты аудармашы. Түпнұсқа мәтінмен алдын ала терең танысу, ойлау, пайымдау, талдау, зерттеу, сөздіктерді, басқа да лингвистикалық анықтамалықтарға иек арту сияқты сатылардан өту – айтуға оңай болғанмен, қиынның қиыны. Осындай қиындықтарға қарамастан Оңайгүл апай өзін аудармашылық қырымен де танытты. Әлем әдебиетінде ерекше орын алатын классик жазушылардың шығармаларын қазақша сөйлетті. Қазақ еліне өзге елдің классикалық туындыларын таныстырып, жақындастырып, ұлттық мәдениетімізді байытуға үлес қосты. Атап айтсам, австриялық жазушы, сыншы, драматург Стефан Цвейгтің «Психологиялық портреттер» және психоталдау ілімінің негізін салған австриялық психолог Зигмунд Фрейдтің «Құдайлар кешкілігі», нигериялық драматург, жазушы, ақын, Нобель сыйлығының лауреаты Акинванде Воле Бабатунде Шойинканың «Аке – балалық шақ», Ресей жазушысы Геннадий Васильевтің Құрманғазы Сағырбаевтың өмірі мен тағдырына арналған «Сарыарқа» шығармаларын терең түсініп аударған. Өзге тілдегі туындылардың образдық әлемін, автордың идеясын, позициясын және стилін нақты, дәл көрсете білген. Оңайгүл аудармаларын оқи отырып, түпнұсқаның өзі екен деп қаласыз. Қазақ мемлекеттік қыздар педагогикалық институтының түлегі Оңайгүл апай еңбек жолын сонау 1977 жылы Алматыдағы мемлекеттік телерадио комитетінде режиссердың ассисенті қызметінен бастайды. Үш жылдан соң көрнекті тележурналист Сұлтан Оразалиновтың жетекшілігімен бірнеше хабарларға режиссер, редактор әрі жүргізуші болады. Ол хабарлардың ішіндегі ерекше атап өтуге болатындары – қазіргі Qazaqstan телеарнасының алтын қорында сақталған Мариям Хакімжанова, Сара Есовалар туралы түсірілген хабарлар. Кейін Қарағанды облыстық «Орталық Қазақстан» газетінде тілші, бөлім меңгерушісі, республикалық «Жалын» журналында поэзия бөлімінің жетекшісі, Алматыдағы «Қазақстан» баспасында редактор қызметтерін абыроймен атқарады. Журналистика саласындағы жиырма жыл тәжірибесімен келіп, 2000 жылдан бастап Л.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетіне болашақ журналистер даярлау ісіне ден қояды. Л.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті телерадиожурналистика және қоғаммен байланыс кафедрасының ғалым-ұстазы бола жүріп, журналистика бойынша тәжірибемен ұштасқан қызықты дәрістер оқып келеді. Аталған кафедраны абыроймен басқарған кездері де болды. Болашақ журналистер даярлаудағы еңбегі ерекше. Ширек ғасыр жастардың ортасында жүріп, олардың үміті мен сеніміне лайық болу үшін жұмыс істеді. Жастардың талғамы мен талабы жыл сайын өсіп келеді. Білім алушыларына қарап, өзіне қатал талап қойған Оңайгүл ұстаз оларды үйрете жүріп, өзі де ылғи ізденіс үстінде болды. Өткен жылы Түркістан музыкалық драма театрында драматург Оңайгүл Тұржанның «Қаламқас» пьесасы сахналанды. Сәтті шыққан туынды көрермен көзайымына айналды. Қаламқас Еселбайқызы – ХVІІІ ғасырда өмір сүрген, талай рет жауға да қарсы күрескен, мергендігімен көзге түскен қыз. Ер-азаматтар жауға кеткенде, ауыл-аймақтың бар малын қарақшылар айдап кетіп, арада 2-3 ай уақыт өтсе де, ер-азаматтар келмей, ауыл-аймақ түгел аштыққа ұшырайды, қарттар өліп, балалар да шетіней бастайды. Сол кезде күндіз-түні киік аулап, сол өңірді аштықтан құтқарған қыз ел есінде қалады. Қазақтың жүрегіне жақын тұтып, кие санайтын жануардың бірі – киік. Сайын даланы еркін мекендеп, судың тұнығын ішіп, құнарлы шөптің тамырын теріп жеп, тобырымен көшіп-қонып жүретін киіктерге садақ кезену Қаламқасқа ауыр тиеді. Құралайды көзге атқан мерген қыз кезекті сапарында киікке мылтық кезенуге жүрегі дауаламай, киіктерді қуып, құздан құлатып аулаймын деп ойлайды. Ол айласы жүзеге аспай қыз абайсызда құздан ұшып мерт болады. Қаламқастың ерлік ісі әлі күнге дейін Маңғыстауда айтылады. Киелі мекендегі қазіргі «Қаламқас» атты мұнай-газ кен орны ержүрек қыздың есімімен аталады. 2009 жылы Қаламқас Еселбайқызының құрметіне үлкен кесене де орнатылды. О.Тұржанның «Қаламқас» спектаклі – батыр қызға арналған рухани ескерткіш. Оңайгүл апайдың тыңдарман ретінде Димаштың әншілігінен ерекше әсер алғандықтан, өнердің мәні мен сәнін таразылауды мақсат еткен «Димаш» атты кітап жазуының өзі – бір бөлек әңгіме. Тіл, ұлт, ақындар айтысы, Қазақстан болашағы, руханият, тұлғалар туралы жазған публицистикалық мақалалары арқылы талантты публицист екенін де танытты. Ұлт ұстынына айналған тұлғалар Әбіш аға мен Фариза апаның қасында жүріп, сол кісілердің тағылымын тыңдаған, классиктерден жоғары баға алған Оңайгүл апай – бақытты адам. Фариза апаның қасында жүріп, «Тұмар» журналының бас редакторы болған кездері де – айтулы бір тарих. Бірде Әбіш ағаның туған күнінде дастарқан басында Оңайгүл апайдың өлеңдері туралы әңгіме болады. Сонда Әбіш ағамыз: «Әй, Оңайгүл қарындасым! Анау Гималай таулары бар ғой. Сол таулардың арғы жағында тағы да дәл сондай таулар бар. Бірақ анау Гималай өзінің зор атағымен, даңқымен сол тауларды көлегейлеп көрсетпей тұрады. Сол Гималай құсап біз Фариза екеуміз сенің алдыңа көлденеңдеп тұрып алып, сені танытпай жүрміз. Өлеңдерің ғажап қой!», – дейді бір кезде. Ағасының сол сөзі ақын қызды бұрынғыдан да шабыттандыра түсті. «Әбіш ағаның сол күнгі дастарқанның басында болған ақын қыз Елена Әбдіхалықова да, қайраткер қыз Гүлнар Сейтмағамбетова да кейін ағамыздың маған берген бағасын еске салып тұрады. Қазір ойлап қарасам, «Әбіш аға маған керемет баға берген екен-ау!», деп іштей мақтанамын. Ол сөзді маған артылған жүк ретінде қабылдаймын. Оны ағамыз қалағандай деңгейде қаншалықты алып жүре аламыз, оны уақыт көрсетер», – дейді кейіпкеріміз. Әбіш аға мен Фариза апай артқан сенім жүгін арқалаған жан жақты дарын иесі Оңайгүл Ізтұрғанқызының қырларын айта берсем, бір мақаланың көлеміне сыймас еді. Біз мақала тақырыбын «Оңайгүлдің он қыры» дегенімізбен оның жеті-сегізіне тоқталдық. Ал тізбелей берсек, оннан да асып кетер еді. Кезінде намысты қолдан бермеу үшін ақындар айтысына да қатысуы, елдік мәселелерді бұқаралық ақпарат құралдарында батыл көтеруі, орыстанып кеткен жерге қазақтілді балабақша ашуға мұрындық болғаны, жастармен жүздесулері, тағылымды әңгімелері, руханият мәселелерін көтеруі – оның қанындағы тектіліктің белгісі.
Нағбду ҚАМАРОВА, Yessenov University профессоры, ҚР Журналистер одағының мүшесі, Ақтау қаласы