«Хан Сұлтан. Алтын Орда» операсы
Опера шығарманың басты кейіпкері Хан Сұлтанның атымен аталған жаңа туындының авторлық құрамы бірнешеу. Олар – пьеса авторы жас қаламгер Алмас Нүсіп болса, сол пьеса негізінде либретто мәтінін поэтикалық тілмен өрнектеген белгілі ақын Маралтай Ыбыраев. Композиторы Хамит Шаңғалиев, музыкасын өңдеуші Әлібек Әлпиев, опера музыкасын оркестрге өңдеуші Асхат Хасенов. Бұрыннан қалыптасқан бір автордың аты көрсетілетін композитор немесе либретто авторы жаңа операда бірнеше есімдерден құрам табуы бұл авторлар тобының шығармашылық ұжым болып жұмыс істегенін көрсетеді. Бас-аяғы 3 айда жаңа операны дүниеге алып келу, оны сахналау шығармашылық ұжымға оңай шаруа болмағаны анық. Десек те, жаңа басшының ұжымды жігерлендіруі, шығармашылық жобаның сәтті болатынына сенімділігі маңызды рөл атқарған. Академиялық музыка мамандарының ортасына есімі аса таныс емес nouneym композитор Хамит Шаңғалиев жайлы дерек бере кетсек, ол Орал қаласында педагогика университетін музыка пәнінің мұғалімі деген мамандықпен бітірген, 2003 жылдан бастап Астана қаласында композиторлық, продюссерлік қызметпен айналысып келеді. Оның композитор ретінде салмақты жұмыстары қатарына Түркістен музыкалық драма театрының сахнасына жазушы-драматург Дулат Исабековтың «Бөрте» драмасының, Ермек Аманшаевтың либреттосы бойынша қойылған «Қорқыт» пластикалық спектаклінің музыкасын жазғандығы құлағы түрік көрермендер есінде. Бұдан басқа композитордың шығармашылығы «Сұлтан Бейбарыс» балеті, эстрадалық хит әндердің авторы ретінде танылған.
«Хан Сұлтан. Алтын Орда» операсында 20-ға жуық ірілі-ұсақты вокалдық партиялар бар. Әр кейіпкердің бойындағы мінез-құлқы мен іс-әрекеті және жинақталған образы музыка тілінде, музыкамен сипатталар характері арқылы ашылады. Автор негізгі кейіпкерлердің музыкалық образы мен драматургиялық желісін ашуға барынша күш салған. Операның, барылық кейіпкерлерінің жан дүниесін ақтатар музыкалық тілі – речетативке құрылған. Либретто мәтінінің үйлесімді ұйқасын композитор декламация жасауға қолайлы ырғақта беруге тырысқан. Басты кейіпкер Хан Сұлтанның музыкалық образын сомдауда біраз еңбектенгені көрінеді. Хан Сұлтан мен Жошының арасындағы қарым-қатынасты сипаттайтын сахналар тым жұпыны шыққан. Екеуінің арасындағы түсіністікті бейнелейтін лирикалық сахна, дуэт жоққа тән. Есесіне бірінші бөлімнің үштен бір бөлігін құрайтын жаралы Жошының өлетін сахнасы созылыңқы, музыка арқылы аша түсуі керек екенін операда анық көрінеді. Жошы мен Шағатайдың анасы Бөртенің, Хан Сұлтанның әжесі Түркен қатынның, Тайшы шебер мен оның әйелі, кейін Хан Сұлтанның қызметшісі болатын Қайшаның музыкалық образдарын көреміз. Операның ерлер орындайтын партияларындағы дауыс ерекшеліктері бөлінуіне дауымыз болмаса да (бас дауысты да қосуға болар еді), әйелдер құрамындағы дауыстардың кейіпкерлер мінез-құлқы мен сахнадағы іс-әрекетіне байланысты тиімді бөлінуі назарда болуы керек еді. Операда барлық әйелдер партиясы сопрано дауысқа жазылғандай жоғары регистрде естіледі. Композитор әр алуан статустағы кейіпкерлердің аражігін ашып, сол дауыс табиғатына сай бөліп беруде олардың мол мүмкіндігін толық пайдалана алмаған секілді. Болмаса бас немесе меццо сопрано дауысына да жақсы жататын түрлі кейіпкерлердің образын сомдауға болар еді. Ал қазақ операсының сахналық нұсқасын жасауға белгілі италиялық режиссер Давиде Ливермордың шығармашылық тобы шақырылыпты. Бұл режиссерді қазақ көрермені белгілі драматург Дулат Исабековтың «Бөрте» драмасын Түркістан облыстық музыкалық драма театрының сахнасында қоюымен жақсы біледі. Әлемге танымал Ла Скала, Сан-Карло, Испания Корольдік операсы, Сеул, Сидней опера театрларымен шығармашылық жобалар жасаған, Лучано Паваротти, Пласидо Доминго секілді әлемге танымал опера жұлдыздарымен жұмыс істеген режиссердің есім-сойы белгілі. Театрдың жетекші әртістерінің, симфониялық оркестр мен хордың қатысуымен тарихи дәуір шынайы сахналанды. Халықаралық деңгейдегі танымал өнерпаздардың коллаборациясымен жасалған опера өнімінің негізгі тақырыбы отандық тарихтан сыр шертеді және барлық орындаушылар құрамы Ұлттық опера театрының ұжымы. Бұл бағыттағы театрдың жұмысы құптарлық. Заманауи үлгідегі сахналық технологиялармен спектакльді әрлеуі қойылымның ажарын ашып тұр. Бұл – заңдылық. Кәсіби мамандар жиналып жасаған спектакльдің визуалдық сырт келбетінен кез келген көрермен таңданарлықтай көріністер молынан кездеседі. Операның қоюшы суретшілері: Элеонора Перонетти, Паоло Джеп Кукко, Давиде Ливермор, жарық жөніндегі суретшісі Гаэтано Ла Мэла, бейнеконтент D-WOK спектакльге қосқан үлесі зор. Декорацияның орнына қолданылатын бейнеконтент материалдарының тізбегі оқиға өтетін орнына байланысты суреттерге жасанды интеллектінің жетістіктерін ұтымды пайдаланған. Декорациялық шешімдер техника жетістігімен, арнайы эффектілер беретін (дыбыстық, флексбок, жарық, видеоарт) жолмен шешім тапқан. Операның костюм жөніндегі бас суретші Айнұр Ерiмбетова өздерінің бар шеберліктерін сала еңбектенгенін, арнайы операға деп тігілген әр алуан, қарағанда көз тоятындай костюмдердің үлгісін көрдік. Қоюшы құрамның жұмысынан осы салада еңбектеніп жүрген өзіміздің жас кәсіби мамандардың оқып үйренетін тұстары да жеткілікті. Жарық партитурасында отырған мамандардан біздің осы бағытта жұмыс істейтін режиссер, жарық беруші мамандар үйренерлік үлгі бар. Әсіресе, операның кіріспесінде орта ғасырлық құжаттардың сүгіреттері, соғыстан кейін күлге айналған қала мен өртенген дала көріністері өте әсерлі. Жаңа ұлттық операда Алтын Орданың өркендеп өсуіне негіз болған, алып Ұлысты Ислам дініне ресми түрде қабылдауына себепкер болған Беркедей ханның анасы – Хан Сұлтанның басынан кешкен жайын баяндайды. Ұлттық опера және балет театрының қазақ опера кеңістігіне бұрын белгісіз есімдерді (композитор, либреттист) танытқанын бұл қойылымның жетістігіне балаймыз. Заман талабына сай жастардың арасынан шыққан музыканттар мен ақындардың қазақ операсын жасауға белсенді араласуы бұл салаға жаңа серпін береді. Опера либреттосы тілінің көркемдігі, поэтикалық нәрлілігі бөлек әңгіме тақырыбы бола алады деген ойдамыз. Бұрын опера түгілі драма сахнасында пьесасын көрмеген ақын Маралтайдың кезінде ақын ағасы Хамит Ерғалиевше либретто мәтінін жазуға тартылуын хош көрдік. Жаңа қойылымның кемшін тұстары да баршылық. Операның драматургиясында, кейіпкерлерінің жүйелі даму жолында олқылықтар көрініс берген. Автордың операдағы Жошы мен Шағатай арасындағы тартыстың негізі етіп көше баласының шекіскені секілді болмашы өкпелеу төңірегінде (мә кәмпит, кәмпитімді қайтар!) жеңіл қақтығысқа құрған. Спектакльдің алғашқы сахналарында көрініс беретін Шыңғыс қаһан Хан Сұлтан жайын естіген сәттен іздеу салады. Жорықта түскен олжаны ұлдарына бөліп беретін де бас қолбасшы. Осы бағыттағы деректердің драматургиялық желісін автор оңтайлы тарқатып бере алмаған. Опера либреттосындағы оқиға фабуласының өрбуі мен кейіпкерлер желісінің кей тұстарының аяқсыз қалатыны, үзілетіні назар аудартады. Біздіңше операның бірінші бөлігі Жошы мен Хан Сұлтанның үйленуімен аяқталып, Жошының аңға шығуы, жарақат алуы, өлуі, одан кейінгі оқиғалар желісі екінші бөлікке ауыстырылса, оқиға жүйелі дамыған болар еді. Осы сахнада композитор музыкалық материал етіп барша қазаққа танымал халық күйі (Кетбұқа жыраудың күйі) «Ақсақ құланнан» жарты такті болса да цитата келтірмеуі тіпті көңілге сыймайды. Негізі, бұл күй бүкіл операның лейтмотиві болуға әбден жарайтын мәңгілік туынды. 20 минутқа жуық жүретін осы сахна, одан кейінгі Жошы ханды еске салатын басқа кейіпкерлердің партияларын біріктіретін ортақ лейтмотив тақырып, музыкалы-драматургиялық әуен жоқ, бір сарындас термелеген речитацияны тыңдауға мәжбүрміз. Бұл енді автордың композициядан жіберген кемшін тұстары. Оның қасында Шыңғыс қаһан сахнада екі мәрте көрінсе де салмақты, ірі, оқиғаның алдыңғы легінде тұрғандай әсер береді. Хан Сұлтанды алғаш көргендегі сарбаздардың кекетуі, Жошы мен Шағатайдың қақтығыс сахнасындағы екі жақ сарбаздарының әрекетінің жүйелі ойластырылмауы, қақтығысты Бөртенің шешуі – режиссердің асығыс жасаған жұмысын көрсетеді. Композитордың басты назар аударған мәселесі речитацияны барлық кейіпкерлерге қолдануы, арияларға жекелеген партияларда ғана басымдық беруі ойлантады. Бұл заман үдерісі, заманауи операның тілі десек те, классикалық үлгідегі есте қаларлықтай бас кейіпкердің музыкалық портретін бейнелейтін, вокалист-әншінің кең тыныспен тұщына айтатын орталық арияларының болмауы таңырқатты. Жібекті – Жібек, Абайды – Абай, Біржанды – Біржан етіп тұрған да олардың кез келген сахнада жеке-дара орындала беретін танымал ариялары мен әндері. Бұл қай кездің операсы болмасын, қай дәуірдің композиторына болмасын қойылатын басты шарт. Жаңа операда тарихи кейіпкерлердің ән-ариялары да халықтың құлағынан кіріп бойға тез тарайтын әдемі, сүйікті әуен болғаны дұрыс еді. Опера театры өзінің табиғаты, тарихи дамуы барысында синтетикалық өнер ретінде көптеген өнердің басын біріктіруімен қалыптасты, күні бүгінге дейін даму үдерісі барысында заман тудырған барлық техникалық жетістіктерінің бәрін бойына сіңіріп, дәстүр жалғастығын әрі қарай дамытуды қажет етеді. Дәстүр сабақтастығы болуы керек, жаңа үлгі, соны вокалдық интонация, заманауи оркестрлеу, т.б. заман тудырған композиция техникалары да кеңінен көрініс табуы тиіс. Музыка, әдебиет, театр өнерінің басын бір арнаға біріктіретін опера өнері бір жақты, бір адамның қажеттілігі, бір композитордың бастамасы болмауы керек. Керісінше, мемлекеттік деңгейдегі арнайы бағдарламамен жүйелі жұмыс істеуді қажет етеді. Ұлт опера театрының дамуын жолға қою, опера туындыларын дүниеге алып келу, оларды сахналау, халықаралық кеңістікке насихаттау мемлекеттік деңгейде жүйелі, жоспарлы жолға қойылыуы керек. Бізде қалыптасқан кәсіби композиторлық мектеп бар, талантты композиторларымыз жеткілікті. Ұлттық, мемлекеттік, қалалық статусы бар 3 опера және балет театрының азығы болатын репертуар жасау, оның елдің рухани қазынасына олжа салар тақырыптарды көтеретіндей етіп, репертуарының мақтанышы болатындай етіп сахналау күн тәртібінде тұр. Абай атындағы Қазақ ұлттық опера және балет театры сахнасында композитор Хамит Шаңғалиевтің туындысы – «Хан Сұлтан. Алтын Орда» операсының тұсауының кесілуі бүгінгі қазақ операсын дамытудың жаңа белесі деп білеміз.
Аманкелді МҰҚАН, театртанушы